Växjö

+46
Sportchefen #2
Kanellängd
LulefanGBG
Jokerman ll
Diktatorn
Dustin
rasbiologen
Blinders
Rikky
NallePhu
Tony Moore
Hankburger
Jokerman
Qirren
Donowitz
pingu
GustenA
Norrlandstoken
amarule
Tigerman
icemask
Puckad
HarryHaffa
Micke80
Bamsefar
Lajon
Scouten
LHF96
Redbear
KaptenBlodskelett
FruktHamster
Old Brooklyn
Urken
Norlin
Rönken
Purre
Pajala
Mange
#96
Johan__
Snikne Ville
Lars158
Zeb Macahan
MickkeJ
Salle
Admin
50 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av amarule tis 13 feb 2018, 20:00

HUR mycket pengar har Växjö egentligen?Verkar vara en aldrig sinande källa. Shocked
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Norrlandstoken tis 13 feb 2018, 23:10

Det måste ligga en stor, fläskig hund begraven under Vida arena. Känns som att sportchefen är 8 år gammal just nu och hips vips går bananas med pappas kreditkort. Vem fan har råd att värva loss så som de gör? I min värld är det en omöjlighet. Känns ologiskt och mycket destruktivt. Hoppas de ryker i semin så man bittert får smaka på baksidan av myntet.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Urken tis 13 feb 2018, 23:22

Spelar i min värld ingen roll ifall de spelar 7 matcher i kvart-, semi- och finalrundan. Alla med hemmaplansfördel. De måste gå minus i år.

Gör de inte det, så tycker jag att vi kan lägga ned skiten. Då kan vi lika gärna lämna över guldet till dem de närmsta fem åren.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av GustenA tis 13 feb 2018, 23:34

Rasmussen/Miele under 2 månder täcks ju upp av seriesegern och CHL-liret som dom förmodligen inte budgeterat för.

Däremot så kan man ju undra var alla dess pengar kommer från. Dom måste ha den sjukaste centeruppsättningarna i svensk hockeyhistoria.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av pingu ons 14 feb 2018, 00:08

GustenA skrev:Rasmussen/Miele under 2 månder täcks ju upp av seriesegern och CHL-liret som dom förmodligen inte budgeterat för.

Däremot så kan man ju undra var alla dess pengar kommer från. Dom måste ha den sjukaste centeruppsättningarna i svensk hockeyhistoria.

Ja jäklar vilka centrar de har, man får väl hoppas de börjar bråka om speltiden typ!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av LHF96 ons 14 feb 2018, 08:22

Kan det vara så att man ser en chans och går all in för att ta det där guldet? Tar man sig till final kanske det blir en mindre förlust men man riskerar inget till nästa säsong då dessutom nya TV-pengar kommer in. Rasmussen och Miele är väl bara kontrakterade säsongen ut, kan ju inte var så hutlöst mycket pengar. Spelarna ser förmodligen en chans till ett guld dessutom vilket inte garanterat haft en god effekt på pris och motivation.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3505
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Pajala ons 14 feb 2018, 12:51

Grattis Växjö, dom går verkligen all-in för att ta guldet.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18136
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tigerman ons 18 apr 2018, 22:58

Jag ramlade via ett bananskal in på diskussioner om VLH's ekonomi, och det ledde fram till bl.a. dessa rätt intressanta länkar. Man kan väl sammanfatta det hela med att det luktar unket på många sätt. Och Anders Öman verkar ha minst lika många rävar bakom öronen som Fahlander. Hade jag varit skattebetalare i Växjö kommun hade jag inte känt mig överdrivet nöjd. Jag tror banne mig att Växjö med god marginal slår tidigare mästarna SAIK i grenen kommundoping. Som av en ren händelse råkar bägge dessa mötas i ishockey SM-final också, det ligger nära till hands att foliehatta sig till att dessa ekonomifakta har en hel del med den saken att göra... Rolling Eyes

https://twitter.com/MikaelFahlander/status/979409815108751360

http://www.smp.se/inblick/missade-miljoner-allt-detta-gors-for-att-trygga-och-sakerstalla-vaxjo-lakers-som-en-toppklubb/

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz tis 19 mar 2019, 17:47

Legoknektarna Växjö verkar av forwards endast ha 2 + 1 junior av befintlig trupp signade för nästa säsong. Åtminstone på pappret. Riktigt anmärkningsvärt enligt min mening,  något slags rekord?

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av GustenA tis 19 mar 2019, 20:54

Dags att uppdrag granskning går igenom Växjös ekonomi...

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Qirren tor 23 maj 2019, 17:05

Har de tomt i plånboken? Värvat väldigt omeriterat för att vara Växjö.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Jokerman tis 28 maj 2019, 16:02

Brendan Shinnimin kvar i Växjö två säsonger. Blir bara extra skoj å möta plastklubben.

All aboard ha ha ha ha ha ha ha

Rock
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger tis 28 maj 2019, 20:49

Qirren skrev:Har de tomt i plånboken? Värvat väldigt omeriterat för att vara Växjö.

Man kan inte utesluta att Växjö kommer att försöka värva väldigt sent med inlånade pengar. Även om man har en av seriens högsta egna kapital så måste de ändå förlita sig på kommunens hjälp för att locka till sig spelare. Ett exempel är det bidrag Växjö får från kommun varje år som är mer än det dubbla i jämförelse med vad Luleå tilldelas från Luleå kommun.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz tis 06 aug 2019, 11:45

Var klart redan i Maj som jag förstått - men tycker det är värt lyfta.

Arvid Kruukka, bördig från Kiruna (senast Luleå J-18) och luleåkillarna Nils Thomasson samt Calle Behm (senast Luleå J-20) till Växjö.

Någon med bättre koll på dessa spelare - som vet ifall man tappat talang eller gjort rätt val som låter dem lämna. Förhoppningsvis slår dem igenom i Växjö och väljer sedan att komma hem.

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz ons 04 sep 2019, 22:44

Calle Behm (redan) tillbaka till Luleå och utlånad till Boden. Rätt val Calle!
https://nsd.se/sport/100-hockey/talangen-atervander-lanas-ut-till-boden-hockey-nm5200500.aspx

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tony Moore ons 18 sep 2019, 19:54

Här är nog förklaringen till företaget VLHC aldrig sinande kassa, en kille god för 2 500 miljoner kronor som sponsrar (även om den här artikeln handlar om företaget Växjö DFF)..

"Växjö DFF:s elitlicens räddad av miljardär
Publicerad idag 16.07

Den lokala företagsprofilen och miljardären Santhe Dahl går in och täcker upp klubbens förluster så att elitlicensen kan säkras.
Växjö DFF har fått gå igenom ett ekonomiskt stålbad och sälja flera profilerade spelare, men har ändå inte lyckats täcka upp förlusterna.

Tidigare sågverks-vd
Nu är det klart att Santhe Dahl, styrelseledamot i SUSAB som äger Växjö Lakers, och tidigare vd och storägare på sågverkskoncernen VIDA går in och täcker upp mellanskillnaden, så att klubben kan få elitlicens även i år.
– Genom mitt engagemang i SUSAB har jag följt det arbete som en längre tid bedrivits mellan SUSAB och VDFF för att framledes hitta en långsiktig utvecklingsmöjlighet för klubbens elitverksamhet, vilken på kort tid tagit sig ända upp i damallsvenskan, säger Santhe Dahl i ett pressmeddelande.

Santhe Dahl, tidigare storägare och vd i Sågverkskoncernen VIDA sålde förra året majoriteten av sina aktier i bolaget, till ett värde av 2,5 miljarder kronor, enligt Dagens Industri.

Elitverksamheten i bolagsform
Sponsringen är möjlig genom att Växjö DFF:s årsmöte i våras beslutade att bolagisera elitverksamheten, vilket gör det möjligt för en extern part att kapitalisera bolaget genom nyemission..."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vaxjo-dff-s-elitlicens-raddad
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av icemask tor 19 sep 2019, 09:44

Så vad är deras nys smeknamn, Sågbockarna, Brädgårdens IF eller ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz ons 25 sep 2019, 11:38

https://www.hockeysverige.se/2019/09/25/blir-lite-forbannad-och-sugen-pa-att-motbevisa-folk

Tycker inte det är någon skräll att Växjö går tungt inledningsvis. Hur stor omsättning på spelare hade de inte inför denna säsongen?

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av NallePhu tor 26 sep 2019, 23:01

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1nw22Q/otacka-bilder-i-vaxjo
Nu måste både SHL & Växjö agera mot idioten, Minime må mara i sina bästa stunder är bra spelare men sedan varvar han med dessa idiot saker!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18145
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Rikky tor 26 sep 2019, 23:17

NallePhu skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1nw22Q/otacka-bilder-i-vaxjo
Nu måste både SHL & Växjö agera mot idioten, Minime må mara i sina bästa stunder är bra spelare men sedan varvar han med dessa idiot saker!
Men var det så fult egentligen, förutom konsekvenserna med en svår skada som blev tråkiga? En tackling på en spelare som har pucken, ser inte att det är en idiotsak. Jaja, jag kan fel, kanske.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av NallePhu tor 26 sep 2019, 23:21

Rikky skrev:
NallePhu skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1nw22Q/otacka-bilder-i-vaxjo
Nu måste både SHL & Växjö agera mot idioten, Minime må mara i sina bästa stunder är bra spelare men sedan varvar han med dessa idiot saker!
Men var det så fult egentligen, förutom konsekvenserna med en svår skada som blev tråkiga? En tackling på en spelare som har pucken, ser inte att det är en idiotsak. Jaja, jag kan fel, kanske.
Bindside ful du den är inte snygg alls tacklingen hur än man försöker försköna det hela!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18145
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz tor 26 sep 2019, 23:49

Förstår att det finns hetta i grunden kring denna spelare. Och visst han kommer från sidan där han borde kunna ha mer respekt för konsekvenser. Så matchstraff visst men så illa tycker jag nog inte heller att tacklingen är. Tycker man ser värre saker i princip var och varannan match. Känns snarare som att utgången av fallet är extremt olyckligt.

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger fre 27 sep 2019, 00:43

Rikky skrev:
NallePhu skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1nw22Q/otacka-bilder-i-vaxjo
Nu måste både SHL & Växjö agera mot idioten, Minime må mara i sina bästa stunder är bra spelare men sedan varvar han med dessa idiot saker!
Men var det så fult egentligen, förutom konsekvenserna med en svår skada som blev tråkiga? En tackling på en spelare som har pucken, ser inte att det är en idiotsak. Jaja, jag kan fel, kanske.

Blindside i fart. Ganska solklart MP plus avstängning.

bearjew skrev:Förstår att det finns hetta i grunden kring denna spelare. Och visst han kommer från sidan där han borde kunna ha mer respekt för konsekvenser. Så matchstraff visst men så illa tycker jag nog inte heller att tacklingen är. Tycker man ser värre saker i princip var och varannan match. Känns snarare som att utgången av fallet är extremt olyckligt.

Problemet är att han tar sats och tacklar från den blinda vinkeln på en spelare som uppenbart inte är i balans och hyfsat nära sargen. Det är som gjort för skador. Så även om jag inte tror att Shinimin gör det med meningen och är ute för att skada så är det fortfarande ett väldigt dåligt beslut från hans sida.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger fre 27 sep 2019, 03:53

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/1nw22Q/otacka-bilder-i-vaxjo Flera brutna revben, punkterad lunga, kraftig hjärnskakning etc. Det är alltså med en kopiös kraft han åkt in i sargen.. vilket även pekar på den fart som Shinimin måste haft eller den kraft knuffen han gör måste haft. Med andra ord. Det finns ingen som helst tvekan på att det är vårdslöst spel.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Old Brooklyn fre 27 sep 2019, 07:16

Nä, att det är vårdslöst håller nog alla med om. Men det är kanske inte solklart att det ska vara en jätteavstängning. Visst är det blindside, men det är ju en knuff, inte en propp. Han åker helt rätt ut för boarding. Kraften kommer av att Oskar redan har hög fart i riktning snett mot sargen.

Det som talar för en jätteavstängning är att han är återfallsförbrytare och uppenbarligen är helt oförmögen att värdera dessa typer av situationer. Denna incident är knappast det fulaste man sett, men det är en i raden av dåliga beslut den mannen tagit i SHL. Han fick väl även en monsteravstängning i juniorligan i Canada?

Vi får se vart det bär hän.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Pajala fre 27 sep 2019, 11:12

Old Brooklyn skrev:Nä, att det är vårdslöst håller nog alla med om. Men det är kanske inte solklart att det ska vara en jätteavstängning. Visst är det blindside, men det är ju en knuff, inte en propp. Han åker helt rätt ut för boarding. Kraften kommer av att Oskar redan har hög fart i riktning snett mot sargen.

Det som talar för en jätteavstängning är att han är återfallsförbrytare och uppenbarligen är helt oförmögen att värdera dessa typer av situationer. Denna incident är knappast det fulaste man sett, men det är en i raden av dåliga beslut den mannen tagit i SHL. Han fick väl även en monsteravstängning i juniorligan i Canada?

Vi får se vart det bär hän.

Dom tar inte ens upp det, han får ingenting.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18136
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Blinders fre 27 sep 2019, 11:26

Inte första gången

Blinders

Antal inlägg : 5160
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tigerman fre 27 sep 2019, 12:36

Det finns folk som åkt på avstängningar för betydligt mindre. OIK har nog helt rätt i att hade Holtz åkt på den hade det tagit hus i h-vete. Vi är inte lika inför lagen.

Jag håller samtidigt med om att det här är ett resultat av maximal otur för Oskar snarare än att Shinnimin gör något rejält fult, men ett par-tre matcher hade det lätt varit värt p.g.a. att den är från blind side och sker på ett farligt avstånd från sargen, i rak riktning mot den, så det är helt oundvikligt att han ska hamna där som ett paket.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Urken fre 27 sep 2019, 12:53

Shinnimin är ett svin och det där är riktigt farligt. Blind-side på en spelare som faller in i sargen. Farlig boarding.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Donowitz fre 27 sep 2019, 13:05


Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Urken fre 27 sep 2019, 13:10

Förutom att han menar att det inte är en tackling från blind-side, vilket gör all skillnad.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Old Brooklyn fre 27 sep 2019, 15:06

Jag vet inte. För mig känns det som att väldigt många boardingar och knuffar längs sargerna kommer i ryggen och från blindside. Det är ju inte en propp där motståndaren får en skada eller att den våldsamma kraften träffar kroppen vid själva kontaktögonblicket mellan spelarna, utan det inträffar när han träffar sargen. Jag har liksom aldrig reflekterat över blindside vid boarding.

Det stora problemet för mig är att han fattar dessa dåliga beslut om och om igen. Han har skadat spelare tidigare på samma sätt. Däremellan har han säkert gjort detta otaliga gånger utan att det blivit nått eftersom spelaren i fråga inte har skadat sig.

Sen tycker jag även det är märkligt att han verkar ha så svårt för att bli utvisad för sina "mindre" förseelser. Andra spelare med hans rykte råkar ju ut för reputation-calls hela tiden, men Schminiminimin verkar tvärt om ha frikort på en massa fula småsaker.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av rasbiologen fre 27 sep 2019, 15:12

Hade det varit t.ex. Hedman så hade de tyvärr varit en helt annant dom.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Urken fre 27 sep 2019, 15:15

Jag kan tycka att det är en nyckelfaktor vid just boardings. Tar man emot en propp som man ser, men faller olyckligt in i sargen, så är det en sak - just olyckligt.

Får man däremot en tackling/knuff när man inte är med på det (läs blindside) och far in i sargen och gör illa sig, så är det en helt annan sak. Då hinner man inte skydda sig.

Man kan börja resonera kring sannolikheten att man gör illa sig eller att man inte ska gå på konsekvensen utan själva handlingen.
En knuff/tackling från den blinda sidan är alltid farlig och oönskad. Speciellt när risken finns att man far in i sargen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Old Brooklyn fre 27 sep 2019, 15:16

rasbiologen skrev:Hade det varit t.ex. Hedman så hade de tyvärr varit en helt annant dom.

Med all sannolikhet. Samma med spelaren på din bild.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av icemask fre 27 sep 2019, 15:58

Ställer man sig på en skridsko och intar ballerina pose, då får man ta konsekvensen av att bli tacklad !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger fre 27 sep 2019, 18:10

rasbiologen skrev:Hade det varit t.ex. Hedman så hade de tyvärr varit en helt annant dom.

Då hade det talas om 25 matcher plus 100.000 i böter. För att inte prata om häxjakten bland supportrar..


Förutom att Sanny bygger hela sitt argument på en felaktighet. Det är en solklar blindside.. Vilket Sanny förnekar. Sedan att personen är låg pga. att han inte förväntar sig att en övertänd gnom ska komma och försöka trycka till honom snett bakifrån är väl inte så konstigt?

icemask skrev:Ställer man sig på en skridsko och intar ballerina pose, då får man ta konsekvensen av att bli tacklad !

Seriöst? Victimblaming? Personen ifråga har ingen spelare runt sig och Shinimin tar sats och knuffar snett bakifrån. Vem tusan kan förutse en sådan tackling?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger tor 10 okt 2019, 22:44

Shinimin 2+2+10 för spearing. Hallam är fullständigt ur balans och Växjö sjunker ännu mer efter ännu en förlust. Intressant utveckling från ett lag som bara för två säsonger sedan tog SM-guld.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Rikky tor 10 okt 2019, 22:53

Hankburger skrev:Shinimin 2+2+10 för spearing. Hallam är fullständigt ur balans och Växjö sjunker ännu mer efter ännu en förlust. Intressant utveckling från ett lag som bara för två säsonger sedan tog SM-guld.
Låter som en ful grej, han kan ju sånt. Kan inte påminna mig straffet 2+2+10 förut men det kanske är nån ny regel.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av GustenA tor 10 okt 2019, 23:17

Rikky skrev:
Hankburger skrev:Shinimin 2+2+10 för spearing. Hallam är fullständigt ur balans och Växjö sjunker ännu mer efter ännu en förlust. Intressant utveckling från ett lag som bara för två säsonger sedan tog SM-guld.
Låter som en ful grej, han kan ju sånt. Kan inte påminna mig straffet 2+2+10 förut men det kanske är nån ny regel.
Snacka om överdrift, sker betydligt fulare saker hela tiden på hockeyplanen. Borde inte vara någonting och som max max 2min men 24 minuter för det där är löjligt.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger fre 11 okt 2019, 01:25

GustenA skrev:
Rikky skrev:
Hankburger skrev:Shinimin 2+2+10 för spearing. Hallam är fullständigt ur balans och Växjö sjunker ännu mer efter ännu en förlust. Intressant utveckling från ett lag som bara för två säsonger sedan tog SM-guld.
Låter som en ful grej, han kan ju sånt. Kan inte påminna mig straffet 2+2+10 förut men det kanske är nån ny regel.
Snacka om överdrift, sker betydligt fulare saker hela tiden på hockeyplanen. Borde inte vara någonting och som max max 2min men 24 minuter för det där är löjligt.

Det är ganska uppenbart på repriserna att han använder bladet och sticker in det i låret på Bromér. Med andra ord... det är spearing och han ska vara glad att det inte blev 5+MP som när Sweatt gjorde det när han var i Luleå för ett par år sedan.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/VbLa41/ordkrig-i-c-more-men-sluta-tjafsa

Definitionen av spearing: Att försöka sticka någon med toppen av bladet.

https://pdf.mediahandler.se/pdf/Regelboken_2019-2020_sokbar/130/

Rikky skrev:
Hankburger skrev:Shinimin 2+2+10 för spearing. Hallam är fullständigt ur balans och Växjö sjunker ännu mer efter ännu en förlust. Intressant utveckling från ett lag som bara för två säsonger sedan tog SM-guld.
Låter som en ful grej, han kan ju sånt. Kan inte påminna mig straffet 2+2+10 förut men det kanske är nån ny regel.

2+2+10 har funnits så länge jag följt ishockey iallafall även om straffet sällan används eftersom oftast ges bara raka 2+2 eller 5+MP ut. I regelboken däremot finns det olika grader av spearing där t.ex. den kan definieras beroende på uppenbar den är, vilka fördelar man får samt vilken skaderisk den bedöms riskera.

https://pdf.mediahandler.se/pdf/Regelboken_2019-2020_sokbar/130/

Domarna gjorde dock ett fel här. Träffar spearingen ska det tilldelas 5 + MP enligt reglerna men vid fall av spearing som inte träffar så ska dubbla mindre straff (2+2) samt personligt straff (10 min) utdelas. Så domarna verkar tolka det som försök till spearing och inte en genomförd sådan trots att det är uppenbart att den träffar på reprisbilderna. Så Hallam borde, istället för att försöka försvara och förneka denna idioti, skatta sig lycklig att det inte blev värre för laget än det vart. Oberoende. Shinimin verkar vara helt ur balans. Precis som resten av Växjö och då har han historik av att göra korkade saker.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tony Moore fre 11 okt 2019, 21:21

En 2a, no more, "lillen#24" skjuter bort Brome's ben/knä med klubbspetsen men Brome' spelar Allan också, med lite spelkänsla så är detta ingen "riktig spearing" enligt mej.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Urken fre 11 okt 2019, 21:30

Är väl definitionen av en spearing, oavsett vad folk tycker? Surprised
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Pajala fre 11 okt 2019, 21:58

Urken skrev:Är väl definitionen av en spearing, oavsett vad folk tycker? Surprised

Ja, definitivt en spearing.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18136
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Hankburger lör 12 okt 2019, 00:23

Tony Moore skrev:En 2a, no more, "lillen#24" skjuter bort Brome's ben/knä med klubbspetsen men Brome' spelar Allan också, med lite spelkänsla så är detta ingen "riktig spearing" enligt mej.

Själva definitionen av en spearing. När man använder bladet för att trycka in det i spelaren så är det en spearing. Vilket reglerna jag länkade även säger. Så nej. Det är inte en 2:a utan 2+2+10 eller 5+MP beroende på hur domarna anser kraften bakom det är.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Puckad lör 12 okt 2019, 08:36

Jag hade inte gråtit om Bromé fått vila för osportsligt uppträdande.
Han får bra betalt för att han åker in i situationen, och agerar som om han drog en vinstlott.

Jag är lite på Sams sida som jag tolkat den:
"Dumt gjort och ska vara utvisning, men inget skäl att kalla honom ful och feg."

Bra att döma för det, men situationen bär inte med sig stigmat med en spearing.
Hade man släppt denna så hade det varit ett sluttande plan.
Vi har nog med såna, typ när Wikegård tycker att man får tackla i huvudet, man måste skydda sig.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11088
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tony Moore lör 12 okt 2019, 12:00

Jag håller med att det per definition är en spearing, men.. I min värld är en "riktig" spearing något men gör med snärt/kraft och ofta i en uppåtgående rörelse. Därför bara en 2a, men det kanske inte finns i regelboken så jag släpper detta nu.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Tony Moore tor 14 nov 2019, 21:30

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Mange lör 18 jan 2020, 19:03

Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Puckad lör 18 jan 2020, 20:30

När Flix lämnade så sa tränare Skuggan att han gärna haft honom kvar i laget.
Jag hoppas att Skuggan fått möjlighet att bjuda.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11088
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Växjö - Sida 2 Empty Sv: Växjö

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet