Hanna Lundberg OK Renen Luleå

2 posters

Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore lör 14 aug 2021, 18:49

Nu är det dags för en egen tråd, orienteringstalangen och junioren Hanna Lundberg från Luleå, nyss fyllda 19 år vinner världscuptävlingen för seniorer i medeldistans, i kamp med hela världseliten! Dessutom startade Hanna som nr.1 vilket enligt experterna är en nackdel. Stort jävla grattis Hanna!  

https://www.svt.se/sport/orientering/nya-tove-alexandersson-vann-medeldistansen
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Jokerman ll sön 15 aug 2021, 15:41

Starkt jobbat! En luletjej levererar! Igen!  cheers

Vann medeldistansen i Idre
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1287
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore tor 19 aug 2021, 20:05

2015 vann Hanna Lundberg som 13-åring sin klass i O-ringen. Åren har sedan gått och Luleåtjejen har tagit ständiga kliv år för år. Och nu har hon nått ända upp på den yppersta nivån och har fått stiga upp högst på pallen i en internationell tävling på seniornivå.

Under lördagen vann Lundberg nämligen världscuploppet över medeldistans i Idrefjällen. 19-åringen var först ut av samtliga i det individuella startfältet eftersom hon inte tidigare deltagit i så många världscuplopp och inte har någon särskild ranking sedan tidigare. Hon sprang i mål på tiden 39 minuter och 20 sekunder på den tuffa bansträckningen i fjällterräng och sedan följde en lång väntan i målfållan innan glädjebeskedet till slut kom.

Jacob Hård, mångårig kommentator på SVT, kommenterade loppet och har också följt Hanna Lundbergs framfart tidigare under sommaren under VM och sprint-EM.

Jacob Hård har sett, och kommenterat, när andra unga svenskor har fått sitt stora genombrott i idrotter som friidrott och längdskidåkning. Det han upplevde i lördags når upp på samma nivåer, menar han.
– Det är enormt imponerande och hon har verkligen tagit ett jättekliv. Det är lite så där som det ser ut ofta med de riktigt stora talangerna. De kommer fram ganska tidigt och de tar de där sjumilakliven och sedan så är de bara där uppe helt plötsligt och inne i eliten, säger Jacob Hård.

Vad kan du jämföra det här genombrottet med?
– Ser man till andra idrotter kan det jämföras med Stina Nilsson, Carolina Klüft, Charlotte Kalla eller för all del Tove Alexandersson när hon slog igenom. De gick i genom ljudvallen liksom, säger Hård.

En anledning till att hoppet från junior till senior har gått så snabbt för Lundberg har med pandemin att göra, menar SVT-profilen. Eftersom så många tävlingar på juniornivå har blivit inställda de senaste två säsongerna har Lundberg tagit sina kliv på träningsnivå och att det är först nu hon kan skörda frukten av allt träningsslit i skymundan.
– Ja, det är ju egentligen två års utveckling som man ser i ett slag nu.

En annan sak som Jacob Hård imponeras över är hur Hanna Lundberg hanterade motgången i hennes första världsmästerskap på seniornivå tidigare i somras. Det var i kvaltävlingen till sprinten som Lundberg missade en kontroll och därmed blev diskvalificerad. Det blev också Lundberg enda framträdande i VM.
– Absolut. Hon hade ju sprungit EM innan och gjort det jättebra. Det är klart att det var en motgång för henne på VM men jag tror hon var ganska inställd på att hon inte skulle få springa någon mer distans. Men det skulle mycket till för att det skulle ha knäckt henne där bara för att det gick åt pipan på VM, säger Hård och fortsätter:
– Men det var en snöplig grej att göra på sitt första stora VM men det gav säkert bränsle inför det här som hände i Idre nu.

Hur bra kan Hanna Lundberg bli?
– Sådant där är alltid svårt att sia om när det gäller unga idrottare men jag får verkligen intrycket att hon hör till den där skaran som jag jämförde med tidigare och ser man till orienteringen så känns det som att hon är en Tove (Alexandersson). De som slår igenom så här brukar ofta gå väldigt långt och bli dominanter i sin sport, säger han.

Att slå igenom internationellt vid så ung ålder innebär att livet förändras och att det också ska hanteras.
– Man ska ju inte lägga det på hennes axlar att hon ska bli dominant men jag tycker det är så mycket som pekar åt det hållet när det gäller Hanna och man ser vad hon gör redan nu.

SVT lade ut ett klipp på sociala medier där tittarna fick se när Hanna Lundberg fick beskedet att hon vunnit. Ett klipp som har fått extremt stor spridning och som har nästan en halv miljon visningar.

Hård har så klart sett klippet och blir salig när ämnet kommer på tal.
–Det där klippet kommer nog vevas många gånger. Det var så otroligt häftigt och det var bra att det fanns en kamera på henne när det där hände. Det var verkligen ett "moment" och just den där bilden på det där ansiktet kommer vara en av årets bästa idrottsbilder, även om det kanske inte var i det allra största idrottssammanhanget, säger Hård.

Hård tror att det ytterst starka svenska landslaget kommer gynna Lundberg i framtiden.
– Det kommer vara jättebra för utvecklingen eftersom det inte kommer ligga något tryck på Hanna Lundberg, säger Jacob Hård.

Hanna Lundberg
Ålder: 19.
Bor: Luleå och Sandviken.
Klubb: OK Renen.

Meriter: Bland annat, EM (senior): 2021, sprint 8. SM: 6 guld (junior) 2020: Lång 1, medel 1, sprint 1. 2019: Lång 1, medel 1, ultra 1. JVM: 2019: Medel 7. O-ringen: Totalsegrar 2019, 2018, 2016 och 2015. Världscupen i Idre (senior): Medel 1, lång 4, stafett 2.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore fre 10 sep 2021, 22:53

Imponerar igen!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore lör 05 nov 2022, 13:27

JVM Guld igen, grattis Hanna och Sverige!Hanna Lundberg OK Renen Luleå 22110310
Hanna vinner med nästan 3 minuter..
Vill man se lite så finns det här, ex. målgång med entusiastisk Portugisisk kommentator ca 2:56:50, segerintervju efter 3:19:12 och medaljutdelning inkl nationalsång 5:22:20
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore lör 05 nov 2022, 13:56

Och idag igen, Superstar (kommentatorn kallar henne det) Hanna Lundberg förde Sverige till JVM stafettguld med 4:07 minuter som hon ordnande på sista sträckan (Swe ledde med 7 sekunder inför sista).
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore sön 06 nov 2022, 11:09

Tony Moore skrev:Och idag igen, Superstar (kommentatorn kallar henne det) Hanna Lundberg förde Sverige till JVM stafettguld med 4:07 minuter som hon ordnande på sista sträckan (Swe ledde med 7 sekunder inför sista).
Går att se målgången efter 1:39:35 med en minst sagt engagerad kommentator Smile
Segerintervju efter 1:58:47 och medaljcermoni o nationalsång efter 4:36:00
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Tony Moore sön 06 nov 2022, 17:54

Yes - Då var det klart!
Lundbergs galna guldhattrick – tre VM-guld på tre dagar queen  queen  queen

OK Renens Hanna Lundberg hur under helgen visat att det inte råder någon tvekan vem som är den bästa junioren i världen. Under söndagen säkrade hon sitt tredje JVM-guld på lika många dagar.
Hanna Lundberg, OK Renen, är junior-VM:s krönta drottning – tre JVM-guld på tre dagar.
– Jag vet inte vad jag ska säga, jag går fortfarande på moln. Jag har haft det här mästerskapet i fokus ända sedan jag ställde in senior EM i somras och att då få till det så här är fantastiskt, för jag har satt en himla press på mig själv, säger Hanna Lundberg just innan hon ska i väg på prisceremoni för att få sin tredje guldmedalj runt halsen.  
https://www.svt.se/sport/orientering/hanna-lundbergs-succe-tog-samtliga-guld-pa-jvm

Att det handlar om ett juniorlopp påverkar inte hennes förberedelser.
– Jag försöker förbereda mig precis som i seniorloppen, det är fortfarande en karta och en utmanande bana. Det är upp till mig att göra ett bra lopp, säger Lundberg.
Före mästerskapet i Portugal fanns det en vis oro för taggbuskarna i terrängen i de portugisiska bergen. Något hon fick uppleva under söndagens långdistanslopp.
Var det några taggbuskar i vägen?
– Jodå. Jag har ålat fram. Herregud, jag satt helt fast och kom varken framåt eller bakåt. Jag försökte krypa men tvingades att åla för att ta mig ut ur taggbusken, säger hon.
– Jag tog ett dåligt vägval på långsträckan men det visste jag inte då. Men jag kände att jag hade full kontroll, även om det gick ganska sakta. Jag fick inte ut min löpkapacitet riktigt för jag var tvungen vara så himla noga med orienteringen. Men det var ju en framgångsfaktor i dag, säger hon.

I mål var Lundberg två minuter och 59 sekunder före tvåan Eeva Liina Ojanaho från Finland och fyra och en halv minut före norskan Oda Scheele på bronsplatsen.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Hanna Lundberg OK Renen Luleå Empty Sv: Hanna Lundberg OK Renen Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet