Chris Abbott, Del 1

+100
Kapten Haddock
Dilox
ollle
Pontaking
Lasse Proppmätt
Scouten
nummer 17
Hajlimpan
Pickadoll
ski3r
Pajala
Neurofunk20
Simon90
Kagen
eklunden
NilsOskar
Högljudd
JayDee
Mr Bister
JohanO
makkanmakkan
Ivanhoe
Ulfstrk
kniba
Patrik82
BodenSwe
tibet
Urken
Rikky
Obsut
Puckad
ezz
Jaguaren
Kraftkung
JuniorX
GustenA
LHF96
Helge
Qirren
johan74
Myrman
Mickeee
zamboni
JoakimJ
Hellcop
miker
KaptenBlodskelett
Luleåfan
Sundance Kid
icemask
Ingemar
Dentos
Micke80
Old Brooklyn
dubstep
hokkzorz
Lulefan
tronic
Dalle
Slapshot
Donowitz
Chris Hendrix
Mange
pingu
Norlin
Rönken
JahNT
Lars158
kokostrollet
kralle
Zeth
LuleåWinston
NallePhu
CKa
MiCCe
Redbear
FruktHamster
Johan__
LulefanGBG
M32012
LubosC
#96
DonP
storraggarn
Zeb Macahan
Salle
farre
PM
Sven Savage
Rayko
Bamsefar
amarule
tvåplustvå
Dave Rock
Tigerman
Tony Moore
Lajon
Beast.
MickkeJ
Snikne Ville
104 posters

Sida 17 av 20 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Mickeee ons 15 apr 2015, 16:44

Luleåfan skrev:Lite uppdatering på läget.

Luleå är inte beredd att ge mera än ett år. Resten vet alla....med lönen etc
7 andra lag i shl ska lämna deras förslag till han under dem närmaste dagar. Alla pratar om två år eller mer.
Vi kommer att veta framtiden innan en vecka iaf.
Och han uppskattar mail och sånt några luleå fans har skickat.

Mina privat tankar är lite grann att jag förstår inte varför Luleå är beredd att erbjuda Harju o Hedman 4 år men bara ett till Chris. Sen är lite grann hur en spelare ska känna från ledningen också. Vill dem ha mig etc.

Några har skrivet här att han är inte hett på marknad och att han ska öppna dörren i Skellefteå....synd att ni se våran kapten på det sättet.


Dem som skriver att han ska vakta båsdörren mm är våra kända hustomtar så dem ska inte lyssnas på. Dem allra flesta luleåsupportrar vill ha kvar Chris men det är ju alltid dem negativa rösterna som hörs mest.
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ivanhoe ons 15 apr 2015, 17:49

Känner en viss irritation byggas upp om dom inte erbjuder Chris ett 2 års kontrakt, och han därmed lämnar..

Lön.. Fine.. där får förmodligen Chris räkna med en lönesänkning. Men det borde gå att erbjuda bonusar som kompensation från Luleås sida. *Typexempel om han gör minst 30 poäng/ säsong. Eller om han hamnar topp 4 i teknings ligan.. och förslagsvis om Luleå tar sig till Sm-final..

Känns som att det inte skulle vara en direkt omöjlighet att göra ett kontrakt som är win win för bägge parter här..

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken ons 15 apr 2015, 17:52

Tycker inte att han ska acceptera något skambud, bättre att lämna då, dåligt att behandla kaptenen på detta viset.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 15 apr 2015, 17:54

Tycker ju Chris har varit grym, en all time great i klubbens historia. Och jag har sett mycket hockey.

Problemet för oss vid sidan om att bedöma klubbens agerande är ju att vi inte vet hur alternativen ser ut. Därför att det svårt att totalsåga Osten m fl, men i min bok skall Chris spela i Luleå varenda dag.

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken ons 15 apr 2015, 18:00

Snikne Ville skrev:Tycker ju Chris har varit grym, en all time great i klubbens historia. Och jag har sett mycket hockey.

Problemet för oss vid sidan om att bedöma klubbens agerande är ju att vi inte vet hur alternativen ser ut. Därför att det svårt att totalsåga Osten m fl, men i min bok skall Chris spela i Luleå varenda dag.


Min personliga favorit sista sex säsongerna, även om det funnits flådigare spelare likt Klasen m.fl. i klubben. Självklart måste det finnas plats för en spelare av hans karaktär och kvalite både i budget och spelartrupp. Guldsatsningen får sig en rätt rejäl törn om lagets motor försvinner. Jag ser inte positivt på att laget blir utan kapten och driv i ett.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn ons 15 apr 2015, 18:25

Ja, dumpar de både Chris och Fogström så får de hosta upp något alldeles speciellt i centerväg för att man inte ska bli förbannad (och det blir jag nog ändå).
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken ons 15 apr 2015, 18:28

Old Brooklyn skrev:Ja, dumpar de både Chris och Fogström så får de hosta upp något alldeles speciellt i centerväg för att man inte ska bli förbannad (och det blir jag nog ändå).

Båda dessa står i mångt och mycket för det Luleå som lag säger sig vilja stå för. Hårt jobb och underställa sig laget, ska som sagt vara någon otroligt bra center som ersätter för att det ska "gå på ett ut".
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av FruktHamster ons 15 apr 2015, 18:45

Är det något som Osten bevisat de senaste åren så är det hur svårt det är att få tag på dugliga centrar. Chris är dock just en sådan, så skulle Osten tappa bollen här, så står jag något frågande, måste jag säga.
Om man vill försöka ta ned hans lön en del, fine. Inte för att jag vet vad den är, men bevisligen tycker iaf osten den är för hög.
Men om det handlar om längden på kontraktet så tycker jag inte det är något att snacka om.  Jag tror nog absolut att Chris håller i minst två år till.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Micke80 ons 15 apr 2015, 18:52

Som många skrivit så är det ju egentligen svårt att uttala sig då man inte vet varför man ger ett kort avtal istället för ett långt. Nått är man ju uppenbarligen osäker på alternativt har nått annat i siktet.

Jag tycker däremot själv att han ska vara kvar i 3 år till. Lönen kan jag inte uttala mig om då jag inte har helheten, men tjänade han nått runt 250.000 kan jag tänka mig att ge han ett tre års avtal med en nedgående trappa vad gäller lönen. Hur mycket den ska falla är jag däremot inte man nog att svara på.

Men under alla omständigheter, FÖRLÄNG!!!

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rocksolid ons 15 apr 2015, 19:12

En liten del i det hela kan väl vara att han inte längre får träna uteslutande i Sarnia under försäsongsträningen. Enligt dagens artikel i kuriren så säger de att alla ska träna tillsammans mer eller mindre, vilket såklart låter vettigt. Dock har Abbots tydligen tidigare haft i sina kontrakt att de får sköta träningen själva i Kanada. Han vill ju säkert ha med detta även i det här kontraktet.

Och visst var de trögstartade den här säsongen iaf (när alla andra i laget gick som tåget). Någon som kommer ihåg hur de startade ifjol?
Rocksolid
Rocksolid

Antal inlägg : 49
Join date : 14-12-03
Ort : Blekinge

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Hellcop ons 15 apr 2015, 19:14

Abbottcirkusen kanske handlar om Cams medverkan?
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 588
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 15 apr 2015, 19:18

Rocksolid skrev:En liten del i det hela kan väl vara att han inte längre får träna uteslutande i Sarnia under försäsongsträningen. Enligt dagens artikel i kuriren så säger de att alla ska träna tillsammans mer eller mindre, vilket såklart låter vettigt. Dock har Abbots tydligen tidigare haft i sina kontrakt att de får sköta träningen själva i Kanada. Han vill ju säkert ha med detta även i det här kontraktet.

Och visst var de trögstartade den här säsongen iaf (när alla andra i laget gick som tåget). Någon som kommer ihåg hur de startade ifjol?
Jag törs säga att det inte finns NÅGON spelare som kommer bättre fysiskt förberedd inför en säsong än Chris. Har kört på samma gym för något år sedan, karln är som huggen ur sten. Galen fysik, men då kan han också spela som att han är 2 storlekar större än han egentligen är.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av FruktHamster ons 15 apr 2015, 19:22

Tycker Abbotts alltid varit bäst just tidigast på säsongen. Fått för mig att det beror på att de påbörjar sin isträning tidigare än man gör i Luleå. Däremot är våra spelare generellt mer igång när SHL drar igång nu för tiden, då man kört CHL-matcher innan.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rocksolid ons 15 apr 2015, 19:22

Fagervall verkar dock kräva det för sammanhållningen också. Kan ju vara bra om kaptenen är med o manar på även i gymmet.
Rocksolid
Rocksolid

Antal inlägg : 49
Join date : 14-12-03
Ort : Blekinge

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Dentos ons 15 apr 2015, 19:25

Jag vill precis som många andra verkligen se Chris hos oss kommande 2-3 åren. Kosta få vad det kosta vill nästan. Det verkar som att Chris är beredd att gå ner lite grann i lön till och med, vilket är ganska otroligt då jag är helt övertygad om att han har ännu bättre erbjudanden från många andra klubbar i SHL samt NLA och möjligtvis även KHL. Luleå bör göra allt i sin makt för att behålla Chris. Självklart inte till något läskigt monsterbud. Men förtjänar att tjäna bra. Så enkelt är det.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rocksolid ons 15 apr 2015, 19:27

Sen spelar det ju dock ingen roll huruvida Chris sköter träningen eller inte. Har tränarna nu bestämt att alla ska vara med så ska det gälla alla. Om en spelare får specialbehandling så kan fler vilja kräva det och alla har inte Chris träningsdiciplin ( lex Stephen Dixon)
Rocksolid
Rocksolid

Antal inlägg : 49
Join date : 14-12-03
Ort : Blekinge

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av NallePhu ons 15 apr 2015, 19:31

Tror det är ngt annat som Osten vill ha in en annan center av högre klass, Där av så håller han CA lite lagom ljummen och förhandlar kring hans nya kontrakt!

Sedan det där med 1år misstänker det har att göra med tidigare kontrakt då har dem velat ha 1år åt gången, Nu ett längre och kan vara så Osten också ser saker kring hur laget ser ut om 3-4år också!

Tror det är många aspekter som spelar in i det hela hur Osten tänker kring CA och hans kontrakt!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Puckad ons 15 apr 2015, 20:01

Men, om Fogis rör på sig och Osten inte är desperat efter Chris, vad är det två 2 guldägg han fått hugg på ????
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken ons 15 apr 2015, 20:03

Puckad skrev:Men, om Fogis rör på sig och Osten inte är desperat efter Chris, vad är det två 2 guldägg han fått hugg på ????

Försvinner Chris blir det två spelare, men inte nödvändigtvis två centrar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 15 apr 2015, 20:32

Rönken skrev:
Puckad skrev:Men, om Fogis rör på sig och Osten inte är desperat efter Chris, vad är det två 2 guldägg han fått hugg på ????

Försvinner Chris blir det två spelare, men inte nödvändigtvis två centrar.
Precis så.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock ons 15 apr 2015, 20:43

Som många säger, så tycker jag dom helt klart har sett piggast och mest isvan ut av alla andra i början av säs, men samtidigt så förstår jag att LHF vill ha med dom tidigare under säs, när man bygger ett lag.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Micke80 ons 15 apr 2015, 20:48

Puckad skrev:Men, om Fogis rör på sig och Osten inte är desperat efter Chris, vad är det två 2 guldägg han fått hugg på ????

Fogström är en habil elitseriespere, int emer än så. Han funkar i en fjärde eller tredjekedja men har försvunnit då han kommit upp i hierarkin.
Jag är helt säker på att LHF inte lägger nån som hellst energi på han i samband med Chris förhandlingar. Visst det är två centrar man kan tappa, men Fogström går att ersätta med relativt stor lätthet med yngre spelare som har framtiden framför sig. Chris kommer man inte kunna ersätta med en yngre spelare utan kommer få betala multum för att få en lika bra eller bättre center som täcker upp hans eventuella frånfall.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ivanhoe fre 17 apr 2015, 19:07

Är pessimistisk till att vi får se Chris i Luleå nästa säsong. Luleå verkar inte så flexibla i förhandlingarna med Chris.. Det är iaf intrycket jag har fått efter att ha kommunicerat med en inom Luleås organisation.


Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ivanhoe fre 17 apr 2015, 19:08

Kan inte låta bli att jämföra lite med Skellefteå. Deras lagkapten var 32 resp 33 år när dom tog sina två sm guld. (Jimmy Ericsson).  Precis den ålder Chris skulle vara i om han fick förlängt 2 år till.  Poängmässigt så är dom här två spelarna väldigt lika i sin karriär.

Deras nuvarande kapten Forssell är 33 år.  Han gör sin bästa säsong hittills i SHL.

Så att hålla ålder som nackdel mot Chris tycker jag inte håller riktigt ännu. Tvärtom vill man ju ha en erfaren spelare som lagkapten. Gärna en som varit i laget under några år.

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken fre 17 apr 2015, 19:11

Ivanhoe skrev:Kan inte låta bli att jämföra lite med Skellefteå. Deras lagkapten var 32 resp 33 år när dom tog sina två sm guld. (Jimmy Ericsson).  Precis den ålder Chris skulle vara i om han fick förlängt 2 år till.  Poängmässigt så är dom här två spelarna väldigt lika i sin karriär.

Deras nuvarande kapten Forssell är 33 år.  Han gör sin bästa säsong hittills i SHL.

Så att hålla ålder som nackdel mot Chris tycker jag inte håller riktigt ännu. Tvärtom vill man ju ha en erfaren spelare som lagkapten. Gärna en som varit i laget under några år.

Nej i Chris fall känns inte åldern som en faktor, inte redan åtminstone. Mer skeptisk till 31-32-33 år gamla anfallare som kommer utifrån. Förmodligen vill Osten få in Chris till "reapris" för en center av hans kaliber. Blir dyrt att ersätta honom.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ingemar fre 17 apr 2015, 19:19

Eller så vill Osten betala hans marknadsvärde.
Wallin accepterade en mindre roll och lägre lön i FBK. Fick vara kvar.
Joel detsamma i Fuskelunda om han än klivit fram i ledande roll i slutspelet, men lönesänkt om jag inte minns fel.
Klubbhjärta det.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Murveln fre 17 apr 2015, 19:24

Hoppas Osten inte sjabblar bort Chris Abbott. För sådana spelare är svåra att hitta.

Murveln

Antal inlägg : 112
Join date : 15-04-14

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken fre 17 apr 2015, 19:26

Ingemar skrev:Eller så vill Osten betala hans marknadsvärde.
Wallin accepterade en mindre roll och lägre lön i FBK. Fick vara kvar.
Joel detsamma i Fuskelunda om han än klivit fram i ledande roll i slutspelet, men lönesänkt om jag inte minns fel.
Klubbhjärta det.

Wallin var riktigt bra, var, sista två-tre säsongerna har han inte varit sig lik över huvud taget. Att jämföra med honom blir ju mest larvigt. Lundqvist hade högre lön än Chris innan sin sänkning. Vad tjänar han nu, 200 tkr? Blanda inte ihop saker och ting.

Lämnar Chris så har Osten de facto inte erbjudit marknadsvärde eftersom marknaden erbjudit mer.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ingemar fre 17 apr 2015, 19:55

Rönken skrev:
Ingemar skrev:Eller så vill Osten betala hans marknadsvärde.
Wallin accepterade en mindre roll och lägre lön i FBK. Fick vara kvar.
Joel detsamma i Fuskelunda om han än klivit fram i ledande roll i slutspelet, men lönesänkt om jag inte minns fel.
Klubbhjärta det.

Wallin var riktigt bra, var, sista två-tre säsongerna har han inte varit sig lik över huvud taget. Att jämföra med honom blir ju mest larvigt. Lundqvist hade högre lön än Chris innan sin sänkning. Vad tjänar han nu, 200 tkr? Blanda inte ihop saker och ting.

Lämnar Chris så har Osten de facto inte erbjudit marknadsvärde eftersom marknaden erbjudit mer.
Och du som inte tramsar kan ju ge oss lie fakta då vars Abbott skulle betalas bättre än av Osten i SHL?
Jag försöker resonera lite nyktert. Vill att vi skall bli den toppklubb vi alla eftersträvar. Då kan man inte betala lön utifrån sentimentala skäl. Osten vill troligen ha in toppspelare som verkligen levererar. Inte viker ner sig när allt ska avgöras och då tar onödiga utvisningar.
Tycker det är helt rätt av Osten att avvakta och se vad han kan hitta för spets innan Ledin eller Abbott kommer upp på bordet. Det finns mycket vi supportrar inte har en aning om. Vad Abbott erbjudits i lön, vad Osten har i kikaren och vilket utrymme och vilka spelare som behövs efter att spetsen landats.


Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken fre 17 apr 2015, 20:05

Ingemar skrev:
Rönken skrev:
Ingemar skrev:Eller så vill Osten betala hans marknadsvärde.
Wallin accepterade en mindre roll och lägre lön i FBK. Fick vara kvar.
Joel detsamma i Fuskelunda om han än klivit fram i ledande roll i slutspelet, men lönesänkt om jag inte minns fel.
Klubbhjärta det.

Wallin var riktigt bra, var, sista två-tre säsongerna har han inte varit sig lik över huvud taget. Att jämföra med honom blir ju mest larvigt. Lundqvist hade högre lön än Chris innan sin sänkning. Vad tjänar han nu, 200 tkr? Blanda inte ihop saker och ting.

Lämnar Chris så har Osten de facto inte erbjudit marknadsvärde eftersom marknaden erbjudit mer.
Och du som inte tramsar kan ju ge oss lie fakta då vars Abbott skulle betalas bättre än av Osten i SHL?
Jag försöker resonera lite nyktert. Vill att vi skall bli den toppklubb vi alla eftersträvar. Då kan man inte betala lön utifrån sentimentala skäl. Osten vill troligen ha in toppspelare som verkligen levererar. Inte viker ner sig när allt ska avgöras och då tar onödiga utvisningar.
Tycker det är helt rätt av Osten att avvakta och se vad han kan hitta för spets innan Ledin eller Abbott kommer upp på bordet. Det finns mycket vi supportrar inte har en aning om. Vad Abbott erbjudits i lön, vad Osten har i kikaren och vilket utrymme och vilka spelare som behövs efter att spetsen landats.



Det får vi se när han väl bestämt sig för klubb. Men när han själv nämner att sänkningen var större än han hade trott så är det nog en ganska rejäl sänkning. Det jag främst vänder mig mot är att jämföra honom med Wallin som varit en skugga av sitt forna jag, varit nere i bottenkedjorna och harvat, tappat sin kaptensbindel och inte sett bra ut alls. Ställa det mot Chris som axlat rollen efter att stjänrcentern Dixon floppade och burit laget samt vann interna poängligan blir ju lite fel ändå? Sedan fick Lundqvist förvisso lönesänkning men från en högre lön och dessutom tre år långt kontrakt. Så även där blir det lite skevt att jämföra.

Chris ska inte ha betalt för att vara poängbästa spelaren i ett lag, som säg kommande spets kan antas få betalt. Men han är ändå en stabil poängplockare runt 25-30 poäng och tvåvägare.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ivanhoe fre 17 apr 2015, 20:20

Att jämför Chris med fjanten Wallin..  Då är man inte riktigt med i matchen..

Wallin fick sin kraftiga lönesänkning efter att ha gjort hela 8 (!) poäng under en säsong, och spelmässigt varit helt under isen.  Han var inte så het på marknaden direkt..  så visst "visade han klubbhjärta" när han tog den lägre lönen och stannade i färjestad..  *obs ironi*

Chris gjorde 30 poäng under gångna säsongen (bäst i laget).  Han var i topp i tekningsligan i SHL (väldigt viktig egenskap).




Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av LuleåWinston fre 17 apr 2015, 20:24

Rönken skrev:
Ingemar skrev:
Rönken skrev:
Ingemar skrev:Eller så vill Osten betala hans marknadsvärde.
Wallin accepterade en mindre roll och lägre lön i FBK. Fick vara kvar.
Joel detsamma i Fuskelunda om han än klivit fram i ledande roll i slutspelet, men lönesänkt om jag inte minns fel.
Klubbhjärta det.

Wallin var riktigt bra, var, sista två-tre säsongerna har han inte varit sig lik över huvud taget. Att jämföra med honom blir ju mest larvigt. Lundqvist hade högre lön än Chris innan sin sänkning. Vad tjänar han nu, 200 tkr? Blanda inte ihop saker och ting.

Lämnar Chris så har Osten de facto inte erbjudit marknadsvärde eftersom marknaden erbjudit mer.
Och du som inte tramsar kan ju ge oss lie fakta då vars Abbott skulle betalas bättre än av Osten i SHL?
Jag försöker resonera lite nyktert. Vill att vi skall bli den toppklubb vi alla eftersträvar. Då kan man inte betala lön utifrån sentimentala skäl. Osten vill troligen ha in toppspelare som verkligen levererar. Inte viker ner sig när allt ska avgöras och då tar onödiga utvisningar.
Tycker det är helt rätt av Osten att avvakta och se vad han kan hitta för spets innan Ledin eller Abbott kommer upp på bordet. Det finns mycket vi supportrar inte har en aning om. Vad Abbott erbjudits i lön, vad Osten har i kikaren och vilket utrymme och vilka spelare som behövs efter att spetsen landats.



Det får  vi se när han väl bestämt sig för klubb. Men när han själv nämner att sänkningen var större än han hade trott så är det nog en ganska rejäl sänkning. Det jag främst vänder mig mot är att jämföra honom med Wallin som varit en skugga av sitt forna jag, varit nere i bottenkedjorna och harvat, tappat sin kaptensbindel och inte sett bra ut alls. Ställa det mot Chris som axlat rollen efter att stjänrcentern Dixon floppade och burit laget samt vann interna poängligan blir ju lite fel ändå? Sedan fick Lundqvist förvisso lönesänkning men från en högre lön och dessutom tre år långt kontrakt. Så även där blir det lite skevt att jämföra.

Chris ska inte ha betalt för att vara poängbästa spelaren i ett lag, som säg kommande spets kan antas få betalt. Men han är ändå en stabil poängplockare runt 25-30 poäng och tvåvägare.

Well spoken, Mr. Rönken!

Dock glömde du nämna att han också är ligans bästa tekare och krossade Lundqvist i slutspelet.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ingemar lör 18 apr 2015, 00:02

Själv skulle jag säga att dom som tjatar om att vi till varje pris ska förlänga med Abbott inte är med i matchen Wink
Ingen av oss har koll på hur Osten & co jobbar och vad deras pusslande går ut på.
Vill vi ta guld är det kanske inte en bra brunkare som tekar bra som skall uppbära den lönen.
Jag har inte jämfört Abbott med Wallin eller Joel L.
Däremot påpekat att de fått sänka sin lön när deras stjärnstatus ruckats.
De löner som diskuterats vad gäller både Abbott och Ledin, har jag full förståelse för att klubbledningen vill pressa ner. Det är inga stjärnor som bär laget poängmässigt.
Hur det kan vara så samstämmigt här inne att Ledda självklart skall sänka sin lön samtidigt som Abbott skall ha en fortsatt hög lön kan jag för mitt liv inte förstå.
Ledda var definitivt mer producerande i sitt spel än Abbott innan skadan.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Mickeee lör 18 apr 2015, 01:29

Ingemar skrev:Själv skulle jag säga att dom som tjatar om att vi till varje pris ska förlänga med Abbott inte är med i matchen Wink
Ingen av oss har koll på hur Osten & co jobbar och vad deras pusslande går ut på.
Vill vi ta guld är det kanske inte en bra brunkare som tekar bra som skall uppbära den lönen.
Jag har inte jämfört Abbott med Wallin eller Joel L.
Däremot påpekat att de fått sänka sin lön när deras stjärnstatus ruckats.
De löner som diskuterats vad gäller både Abbott och Ledin, har jag full förståelse för att klubbledningen vill pressa ner. Det är inga stjärnor som bär laget poängmässigt.
Hur det kan vara så samstämmigt här inne att Ledda självklart skall sänka sin lön samtidigt som Abbott skall ha en fortsatt hög lön kan jag för mitt liv inte förstå.
Ledda var definitivt mer producerande i sitt spel än Abbott innan skadan.


Jämnföra en 37årig ledin i slutet av sin karriär med Chris som är åldersmässigt och spelmässigt inne i sin prime just nu är bara löjligt av dig.
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Micke80 lör 18 apr 2015, 10:09

Ingemar skrev:Själv skulle jag säga att dom som tjatar om att vi till varje pris ska förlänga med Abbott inte är med i matchen Wink
Ingen av oss har koll på hur Osten & co jobbar och vad deras pusslande går ut på.
Vill vi ta guld är det kanske inte en bra brunkare som tekar bra som skall uppbära den lönen.
Jag har inte jämfört Abbott med Wallin eller Joel L.
Däremot påpekat att de fått sänka sin lön när deras stjärnstatus ruckats.
De löner som diskuterats vad gäller både Abbott och Ledin, har jag full förståelse för att klubbledningen vill pressa ner. Det är inga stjärnor som bär laget poängmässigt.
Hur det kan vara så samstämmigt här inne att Ledda självklart skall sänka sin lön samtidigt som Abbott skall ha en fortsatt hög lön kan jag för mitt liv inte förstå.
Ledda var definitivt mer producerande i sitt spel än Abbott innan skadan.

Jag tror faktiskt att Chris kan komma upp mer i poängproduktionen med rätt spelare runt sig. Om man jämför spelarna Ledin och Chris haft runt sig de senaste två åren så har Ledin bitvis i år haft Wallmark och Zaar som har ofensiva skills och i fjol Klasén och Olausson.
Chris har i år fått kampera ihop med Cam som, är helt ok men absolut inte den där riktigt målfarliga spelaren och sen Sylvegård som i ärlighetens namn egentligen är en spelare som håller en nivå som en fjärdekedjespelare/allsvenskan. I fjol kommer jag inte ihåg vem det var förutom Cam han hade vid sin sida.
Jag tror Chris hade gjort minst lika många poäng som Ledin och mest troligt fler om han fått lira med spelare som Klasen och Olausson i fjol.
Att jämföra poäng rakt av blir lite svårt och i vissa fall skevt då spelarna kan ha haft olika roller, olika kedjekonstelationer och olika typer av spelminuter. Om man tar Chris extra minuter som han fått varje match så ör det ju oftast att kliva in och ta ett extra skift när tekning har varit i anfallszon medan Ledins formationer både i år och i fjol fick gå in då vi hade puck i anfallszon.

Tycker det är bättre att titta på användningsområdet för en spelare, vilka kvalitéer har spelaren och hur kan vi få ut mest av hela laget om vi värvar honom och vad är det i såna fall värt. Det är just därför jag inte tänker såga Osten om han inte förlänger, men det är också därför jag inte tänker hylla honom om Chris får gå och en ny center kliver in.
Jag ser själv Chris som en center som skulle klara av att axla rollen som center från 1-2 formationerna. Spemässigt skulle han givetvis klara av at axla den tredje med, men frågan är om hans psyke klarar det då han är van att vara den bärande "go to guy" killen så att säga.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Mickeee lör 18 apr 2015, 16:50

Blir bara mer och mer konstigt ju mer jag tänker på denna soppa
Chris gjorde denna säsong 69 matcher och på dessa hade han 44 poäng.
Är ju riktigt bra siffror speciellt med tanke på att han inte spelar i en första pp uppställning.
Luleå borde ju vara supernöjd med denna produktion
Har det skurit sig med Fagervall?

Stämmer siffror närmare 150 papp i månaden är det ett hån mot Chris.
Snackas om en spelare som rajala för 400 papp. Det borde ju betyda att han ska väntas göra över 110 poäng på lika många matcher för dem som tycker Chris producerar för lite till vad han har i lön.
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Ivanhoe lör 18 apr 2015, 16:54

Inte att förglömma är att han också är ligans bästa tekare..

Ivanhoe

Antal inlägg : 518
Join date : 12-07-05

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av ski3r lör 18 apr 2015, 16:58

Och den som alltid kommer till jobbet med rätt inställning. Jag förstår heller inte vad som skurit sig, för så jäkla dum kan ju inte osten vara?
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Micke80 lör 18 apr 2015, 17:00

Jag hoppas att mina uppgifter inte stämmer, att han tidigare haft ett löfte om att få spela första center. Jag gillar varken att en klubb ger såna löften eller att spelare kräver det då speltiden är till för att tävlas om.
Men som sagt, jag vill inte tro att det är så, men OM så är fallet så kan det ju vara en av skorna som klämmer om man nu vill flytta ner honom i rangordningen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av makkanmakkan lör 18 apr 2015, 18:19

Micke80 skrev:Jag hoppas att mina uppgifter inte stämmer, att han tidigare haft ett löfte om att få spela första center. Jag gillar varken att en klubb ger såna löften eller att spelare kräver det då speltiden är till för att tävlas om.
Men som sagt, jag vill inte tro att det är så, men OM så är fallet så kan det ju vara en av skorna som klämmer om man nu vill flytta ner honom i rangordningen.

Håller med dig om att speltid och platser ska tävlas om.
Men jag tror inte det är där skon klämmer.
Luleå vill behålla Chris och Chris vill stanna i Luleå i flera år men att man bara erbjuder han ett 1års kontrakt.

Hoppas denna soppa är över snart och Chris får pensionera sig i Luleå.
Får han ett längre kontrakt så säger min magkänsla att han kommer att göra sina 2-3 bästa säsonger i Luleå.
Och så får han spela ut sitt kontrakt som SHLs bästa fjärde center som 34-35 åring Smile
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Redbear sön 19 apr 2015, 20:29

"Sex säsonger av samarbete.

De tre senaste med ett C på bröstet.

Men nu är sejouren Abbott över i Luleå Hockey.

Enligt väl insatta källor till Norrbottens-Kuriren har parterna förhandlat under den gångna helgen utan att nå en uppgörelse.

Därmed är Chris Abbott, 31, kontraktslös kommande säsong.

– Jag vill inte uttala mig i frågan just nu, säger Luleås sportchef Lars "Osten" Bergström och fortsätter:

– Vi har en bra befintlig trupp att utgå ifrån och sedan ska vi addera det vi saknar. Det kommer att bli en bra trupp kommmande säsong."

Brodern Cam Abbott, som ännu inte är aktuell för spel, går förmodligen i sin tvillingbroders fotspår om det blir mer ishockey på schemat.

Deras största seger med Luleå blev CHL-triumfen för ett par månader sedan.

Under måndagen samlas Luleå Hockey för första gången inför 2015/2016."

.....

Nej, nej... får inte vara sant  Crying or Very sad  Crying or Very sad
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 19 apr 2015, 20:35

:/

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken sön 19 apr 2015, 20:35

Kommer väl inte som någon enorm överraskning med tanke på att det dragit ut så på tiden. Tråkigt dock Sad
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Redbear sön 19 apr 2015, 20:37

Rönken skrev:Kommer väl inte som någon enorm överraskning med tanke på att det dragit ut så på tiden. Tråkigt dock Sad

Nej, men har hela tiden trott att de ska kunna komma överens. Ingen rolig nyhet.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 19 apr 2015, 20:42

Jaha, inga Abbotts alltså? en del är nöjda och tror att Malkin ska värvas in för att täcka upp den förlusten och så skall Wallmark centra andralinan. ja ja. då vill det till att "Osten" hittar en tvåvägscenter med hjärta för klubben, som snittar runt 45 p på 60 matcher och som driver resten av laget framåt, till en kostnad på under 200 K,
Känner mig väldigt besviken och less på Luleå just nu,
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Puckad sön 19 apr 2015, 20:44

Trist om det stämmer.
Historien får visa om det blev bra till slut.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Rönken sön 19 apr 2015, 20:45

Bamsefar skrev:Jaha, inga Abbotts alltså? en del är nöjda och tror att Malkin ska värvas in för att täcka upp den förlusten och så skall Wallmark centra andralinan. ja ja. då vill det till att "Osten" hittar en tvåvägscenter med hjärta för klubben, som snittar runt 45 p på 60 matcher och som driver resten av laget framåt, till en kostnad på under 200 K,
Känner mig väldigt besviken och less på Luleå just nu,

Blir rätt bra kravlista det där, tvåvägare, ledare och poänggörare. Ska väl gärna vara topp 10 i tekningsligan också.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 19 apr 2015, 20:46

Bamsefar skrev:Jaha, inga Abbotts alltså? en del är nöjda och tror att Malkin ska värvas in för att täcka upp den förlusten och så skall Wallmark centra andralinan. ja ja. då vill det till att "Osten" hittar en tvåvägscenter med hjärta för klubben, som snittar runt 45 p på 60 matcher och som driver resten av laget framåt, till en kostnad på under 200 K,
Känner mig väldigt besviken och less på Luleå just nu,


Känner precis samma. Jävligt konstigt agerande.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock sön 19 apr 2015, 20:47

Trodde faktiskt att de skulle komma över ens!

Jaja, då är de bara att önska Chris & Cam lycka till och tacka för deras tjänster och börja se framåt!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av GustenA sön 19 apr 2015, 20:50

Det enda som ligger Abbotts i fatet är att hela hockeysverige med media och domare hatar dom. Men det är också det enda tycker jag.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Chris Abbott, Del 1 - Sida 17 Empty Sv: Chris Abbott, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 17 av 20 Föregående  1 ... 10 ... 16, 17, 18, 19, 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet