Esks Lundell-elva

Gå ner

Esks Lundell-elva Empty Esks Lundell-elva

Inlägg av Jokerman i sön 24 nov 2019, 11:09

Visst är sport kultur. I Johan Esks elva vecka 47 tar DN Sportens krönikör avstamp i kulturen och funderar lite på sport.
Esks Lundell-elva Cfc21310
Nästan 70 år höll Ulf Lundell hov på Skansen i somras i över tre timmar. Johan Esk passar på att hylla rocklegendaren med sin elva vecka 47. Foto: Mattias Hansson/TT

70-åringen

Döm om min förvåning när DN Kultur inte hedrade Ulf Lundell med en bilaga på hans 70-årsdag i onsdags. I väntan på att höra med Wiman och Wolodarski (kulturchefen och chefredaktören) om vad som hände (måste vara teknikstrul) skickar jag ett sent grattis från Marieberg till idrottskonsumenten på Skånegården.

Skidcitatet

”9 februari. Redan klockan fem var jag på benen för att se herrarna åka slalom i Japan. Jag har svårt att förstå varför.” Jack Råstedt/Ulf Lundell följde OS -72.

Gulduppladdningen

Ett gäng av Djurgårdens ledare följde upp en grillkväll vid Kaknäs med att se Ulf Lundell på Skansen. Klart att det blev guld efter det.

Konsertavbrottet

Kim Bergstrands slitna fotbollskropp klarade inte av hela Skansen-spelningen. Inte så konstigt. Lundell spelade en bra bra bit över tre timmar.

Fysikfenomenet

Det är en sorts bragd att en man runt 70 orkar ha såna konserter. Lundell har sagt att ungdomens terränglöpning skapade grundkonditionen.

Låtlistan

Bra Lundell-låtar att träna till: Stockholms city (live-versionen), Låt dom prata, Ute på vägen igen, Den här vägen, Stora vägen.

Låtlistan 2

Fler bra träningslåtar av Lundell: Idiot city, Omaha, Somliga män, Tranorna kommer, Är vi lyckliga nu?, På fri fot, Oh la la (jag vill ha dig).

Författaren

I Vardagar 1 och Vardagar 2 tittas det en del på sport på tv och Ulf Lundell tycker precis som många av oss. Det pladdras alldeles för mycket.

Omnämnandet

Inför VM 1999 frågade jag Pernilla Wiberg om hon visste att Lundell nämnt henne i senaste boken. Hon visste. Och dolde dåligt hur stolt hon var.

Bandylåten

”Rom i regnet”. Börjar där Lundell bott och Hammarby spelar bandy. En ung Mats Wilander spelade låten i tv, det blir inte större än så.

Vinnarlåten

Eftersom DN Kultur inte ägnade en bilaga åt att kora Ulf Lundells bästa låt görs det här. ”Jag saknar dej” är tidernas bästa låt om Stockholm.

Esks Lundell-elva 74bf4e10
Johan Esk DN

Kommentarer
Esks Lundell-elva C8d92f10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1602

Till överst på sidan Gå ner

Esks Lundell-elva Empty Sv: Esks Lundell-elva

Inlägg av Jokerman i sön 24 nov 2019, 11:36

Esks Lundell-elva Aad95210
Jokerman