Fredrik Glader

3 posters

Gå ner

Fredrik Glader Empty Fredrik Glader

Inlägg av Jokerman mån 23 sep 2019, 09:30

Fredrik Glader har lagt ner själ och hjärta som tränare för damhockeyn, inte bara i länet utan i hela världen och förtjänar verkligen att hyllas.

Tränarkarriär enligt eliteprospects.com
2012-13 Kalix UHC Division 1 Head Coach

2013-14 Kalix UHC Division 1 /  Munksund-Skuthamns SK (MSSK) Head Coach

2014-15 MSSK Head Coach / Norrbotten TV-Pucken Ass. Coach

2015-16 Luleå HF/MSSK Head Coach - Seriesegrare - SM Guld  

2016-17 Luleå HF/MSSK Head Coach - Seriesegrare - utslagen i semifinal

2017-18 Luleå HF/MSSK Head Coach - Seriesegrare - SM Guld

2018-19 Luleå HF/MSSK Head Coach - Seriesegrare - SM-Guld / Denmark Head Coach

Matcherna mot HV71 på fredag och lördag i Delfinen blir Fredrik Gladers sista som huvudtränare för vårat gängs stolta damlag innan han lämnar för jobbet som sportchef för Modo Hockeys herrlag.

Tack Fredrik Glader för otroligt många roliga stunder; matcher och ögonblick, speciellt i Delfinen.

Älska

Fredrik Glader 5fcf3610
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Jokerman lör 28 sep 2019, 23:22

Fredrik Glader F6d51810
Bild: Fredrik Sundvall | Han kom till klubben för sex år sedan och har sedan dess gjort den till en maktfaktor inom svensk damhockey. På lördagen gjorde Fredrik Glader sin sista match i Luleå Hockeys bås.

Han kunde inte hålla tillbaka tårarna efter 0–3-förlusten.

– Det är känslosamt, säger Fredrik Glader.

Han fortsätter sedan:

– Det har varit en speciell höst. Först gick farsan bort. Det var riktigt jobbigt. Och nu skils jag och det här laget åt.

Vad tror du att din pappa hade sagt om han var här?

– Jag vet inte. Han älskade ju Luleå Hockey.

Han hade kanske kallat dig svikare?

– Om han hade fått frågan så hade han nog svarat ja, säger han med ett skratt och tillägger:

– Men han har alltid trott på mig och stöttat mig.

Fredrik Glader fick inte det avslut han hade hoppats på i Luleå Hockey.

– Nej, verkligen inte, säger han besviket och fortsätter:

– Vi kom inte upp i samma nivå som i matchen innan. Spelet utan puck var bra. Men vi hade ganska stora problem i egen zon, framför allt när vi skulle ställa om. Vi blev uppätna av dem, och kom aldrig samlat till några hotfulla situationer. De fick också många långa anfall på oss, det kostade mycket energi. Vad det beror på vet jag inte. Men det svider något jävulskt.

Hur kommer du minnas den här tiden?

– Det har varit den bästa tiden i mitt liv. Jag är stolt över att få ha varit en del av det Luleå Hockey har gjort.

Hur tror du att det kommer gå för dem utan dig?

– Det kommer gå jättebra, säger han med ett leende och tillägger:

– Jag vet att de kommer stå där som segrare i slutändan.

På måndag börjar han på sitt nya jobb som sportchef för Modo Hockey.

– Det känns jävligt spännande, säger Fredrik Glader.

Sedan fortsätter han:

– Jag ångrar absolut inte mitt beslut. Men det här kommer alltid att vara mitt hem. Och jag kommer vara här uppe mycket framöver också. Mina barn kommer ju att bo kvar här.

Tror du att vi kommer få se dig i Luleå Hockey igen någon gång i framtiden?

– Jag vet inte. Just nu ser jag inte längre fram än till måndag då jag åker ner till Örnsköldsvik.

David Olsson Jiglund
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Jokerman fre 08 nov 2019, 15:31

Fredrik Glader- En StålmanÄlska
Fredrik Glader C15d2e10
Bild: Kent Vikström | "Vi hade en halvtimmes introduktion måndagen jag kom hit. Efter det har det varit full fart", säger Modo Hockeys nye sportchef Fredrik Glader.

Han är van vid att vinna. Under sina år som tränare och sportchef för Luleå Hockeys damlag var han med och tog tre guld. Han har också fått en bra start i sin nya klubb. ”Vi firar hundra om två år – målet är att vi ska vara tillbaka i den högsta serien tills dess”, säger Modo Hockeys sportchef Fredrik Glader när Sporten besöker honom i Örnsköldsvik.

De senaste veckorna har varit intensiva.

– Vi hade en halvtimmes introduktion måndagen jag kom hit. Efter det har det varit full fart, säger Fredrik Glader.

Det är inget vanligt 8 till 17 jobb han har, utan hans telefon ringer i stort sett oavbrutet från morgon till kväll.

– Det brukar alltid bli mer än åtta timmars jobb. När familjen inte är här lägger jag runt tolv timmar per dygn på hockeyn. Men jag hade lagt ner ännu mer tid på den om jag kände att det behövdes. Jag har aldrig haft några problem med att jobba, och tycker det här är skitkul, säger Fredrik Glader.

Han ansvarar inte bara för senior-, junior- och ungdomsverksamheten, utan stöttar även Björn Edlund som är damlagets tränare och sportchef.

– Jag följer upp ekonomin, och finns här om han vill bolla något. Men rekryteringar och allt annat som har med damlaget att göra sköter Björn, säger Fredrik Glader.

Under sin tionde dag som sportchef för den ångermanländska klubben värvade han sin första spelare, kanadensaren Adam Tambellini.

– Det gick jäkligt fort, det tog inte lång tid efter det att vi hade scoutat honom färdigt innan allt var klart, säger han.

Femton minuter in på debutmatchen gjorde nyförvärvet sitt första mål för klubben.

– Sedan blev han tyvärr avstängd i tre matcher. Men vi hoppas att han ska kunna hjälpa oss. Framför allt i powerplay. Där behöver vi få upp effektiviteten, säger Fredrik Glader.

Var du involverad i värvningen av Johan Forsberg, som skrev på för Modo Hockey ett par veckor innan dig?

– Nej, det skulle jag väl inte säga.

När jag frågar om det verkligen är sant brister han ut i ett skratt och tillägger:

– Det var vår tränare (Björn Hellkvist) som ville ha honom.

– Men jag visste om det, och hade inga invändningar.

Att handskas med agenter är nytt för Fredrik Glader, som är van vid att förhandla direkt med spelarna.

– Det är den största skillnaden jämfört med damhockeyn, där det egentligen bara är de nordamerikanska spelarna som har någon som sköter allt sådant där, säger han.

Han uppskattar agenterna.

– De jobbar givetvis för sina klienter. Samtidigt som jag jobbar för föreningen. Men de agenter jag har haft att göra med så här långt har varit trevliga och hjälpsamma. Så jag tycker inte det är något problem, säger Fredrik Glader.

I fortsättningen kommer han att få hjälp av en annan norrbottning, Linus Omarks storebror Urban.

– Han har jobbat med sälj tidigare. Han har även hjälpt till inom juniorverksamheten. Men från och med nu ska han hjälpa mig att scouta spelare. Och det är jag glad över, för han har ett bra hockeyöga, säger Fredrik Glader.

Hur nästkommande säsongs lag kommer att se ut beror på om man spelar i allsvenskan, eller i SHL.

– Vi får arbeta utifrån två olika scenarion, men jag vill ha kontinuitet. Precis som vi hade i Luleå, säger Fredrik Glader.

Föreningen har ett tydligt mål.

– Vi firar hundra om två år. Målet är att vi ska vara tillbaka i den högsta serien tills dess, säger Fredrik Glader.

Laget har fått en bra start på säsongen och ligger efter fredagens seger mot Mora på andra plats i tabellen.

Fyra poäng bakom serieledande Björklöven.

– Det ger förstås en lite arbetsro, men säsongen är lång, och det gäller att prestera över tid, säger Fredrik Glader.

Är det någon rivalitet mellan er och Björklöven?

– Det är klart att det är det. Inte fan vill vi vara sämre än Björklöven. Men jag och Per Kenttä brukar pratas vid ibland, och Joakim Fagervall och jag kan skicka något meddelande. Vi känner ju varandra sedan förr. Och jag tycker bara det är kul för norrlandshockeyn att de och Timrå är med i toppen.

Är Modo Hockey redo att gå upp?

– Som organisation tycker jag definitivt att vi är det. De har gjort det bra sedan de åkte ur. Det är lätt att bli stressad i ett sådant läge och känna att man måste ta sig tillbaka direkt. Men de accepterade att de var en allsvensk förening, krympte organisationen, och började jobba väldigt tajt. Är det någon som behöver hjälp med något så ställer vi andra upp. Vi har också koll på ekonomin. Och jag tycker att vi börjar kännas redo även sportsligt.

Det här är en hockeybygd. Känner du av någon press?

– Nej. Jag vet inte, jag är kanske korkad. Men jag tänker inte på det sättet.

Har du haft något med Peter Forsberg eller någon av de andra gamla stjärnorna att göra?

– Inte så mycket. De stöttar föreningen. De är Modo-supportrar allihop, när vi mötte Karlskoga förra veckan stod flera av dem på ståplats. Men man märker inte av dem så mycket. De har ju sina liv och projekt.

Har du haft någon kontakt med din efterträdare i Luleå Hockey?

– Det har jag. Vi är barndomskamrater. Men vi brukar inte prata så mycket hockey. Utan det blir mer om barnen och livet. Jag vill inte lägga mig i hans jobb. Han klarar det där bra själv.

Han håller också kontakten med flera av sina gamla spelare.

– Jag gläds med dem när det går bra, och lider med dem när det går tungt, säger han och berättar att det var känslosamt att skiljas åt efter allt de har gått igenom tillsammans.

På väggarna i sitt kontor i Fjällräven center har han satt upp listor med konkurrenternas trupper.

Så även Luleå Hockeys. Några av namnen är understrukna. Däribland Jonas Berglunds.

Fredrik Glader bara skrattar när jag frågar om han har pratat med den 28-årige centerns agent.

– Jag har inte vågat, han kommer nog bli dyr. Han har ju gått och blivit snajper nu, säger han och fortsätter:

– Men han är förstås en intressant spelare. Inget snack om saken. Han har varit ruggigt bra den här säsongen. Det är dessutom en bra kille.

David Olsson Jiglund norrbottensmedia[/quote]
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Fredrik Glader

Inlägg av Gäst tis 18 jan 2022, 11:15

För det första har jag inget emot Fredrik Glader snarare tvärt om.

Mimmi Åkerlund (Norr Media) skriver att Luleå borde anställa Glader som sportchef för damlaget
men jag vet inte vad för signaler det skulle sända, en tränare som bryter kontraktet mitt
i pågående säsong för att bli anställd av en annan förening och sen får i stort sett sluta därifrån
och då som arbetslös vill återvända till klubben han sa upp sig ifrån.

Det blir lite som att med damlaget kan man göra lite hur som helst.


Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Jokerman ll sön 03 apr 2022, 19:48

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1271
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Jokerman ll mån 20 jun 2022, 19:53

Finns redan en tråd om Glader. Föreslår att admin rensar upp i Gladerträsket.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1271
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Urken mån 20 jun 2022, 19:54

Jokerman ll skrev:Finns redan en tråd om Glader. Föreslår att admin rensar upp i Gladerträsket.

Gjort!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Glader Empty Sv: Fredrik Glader

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet