2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

+40
LubosC
Tigerman
Pajala
NilsOskar
farre
ezz
Donowitz
Donten_
Puckad
amarule
Kagen
MickkeJ
ski3r
Högljudd
Mange
delpiero
NallePhu
Lulefan
kamelbullen
GustenA
Sir Prozac
Popup
Lajon
Hankburger
Dilox
Urken
kokostrollet
RSD555
Jonken
Bamsefar
Norrlandstoken
Blinders
Kapten Haddock
Rikky
Dustin
Tony Moore
CKa
Lasse Proppmätt
Redbear
Admin
44 posters

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Rikky fre 15 mar 2019, 15:07

NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av kokostrollet fre 15 mar 2019, 17:06

Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av CKa fre 15 mar 2019, 17:25

kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Fast vad hade varit alternativet? Att det ska vara fritt fram för spelare att göra gester mot publiken?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman fre 15 mar 2019, 18:02

CKa skrev:
kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Fast vad hade varit alternativet? Att det ska vara fritt fram för spelare att göra gester mot publiken?
Böter hade varit rimligare.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av LubosC fre 15 mar 2019, 18:32

Tigerman skrev:
CKa skrev:
kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Fast vad hade varit alternativet? Att det ska vara fritt fram för spelare att göra gester mot publiken?
Böter hade varit rimligare.

Håller med, böter hade varit tillräckligt. Fan, man måste få visa känslor. Det hör till hockey.. Sånna här grejer bidrar bara till att piska upp stämningen lite extra. Många kommer nog att minnas den här grejen till nästa gång vi möter Växjö hemma och förhoppningsvis ta sig till hallen bara därför.
Tror inte en enda människa tänker att "nej usch, jag kommer aldrig gå på hockey igen när motståndarnas spelare ska hålla på att peka finger mot mig".
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av LubosC fre 15 mar 2019, 18:36

Kan tillägga att det var otroligt roligt på ståplats igår när det väl hände. Det var många som tyckte det var otroligt roligt, bland annat jag
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Rikky fre 15 mar 2019, 18:56

LubosC skrev:Kan tillägga att det var otroligt roligt på ståplats igår när det väl hände. Det var många som tyckte det var otroligt roligt, bland annat jag
Precis, en seger för Luleås underbara ståplatspublik. Och det var ju roligt att den reaktionen märks, tror (som alla andra) inte någon blir förolämpad eller nått för att nr24 blir irriterad. Avstängning.... Jaja vi är ju i Sverige.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av ski3r fre 15 mar 2019, 18:58

LubosC skrev:Kan tillägga att det var otroligt roligt på ståplats igår när det väl hände. Det var många som tyckte det var otroligt roligt, bland annat jag
Men lite kränkt kände du dig väl?
Filmningar är ett större problem än pekande fingrar...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av CKa fre 15 mar 2019, 19:06

Tigerman skrev:
CKa skrev:
kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Fast vad hade varit alternativet? Att det ska vara fritt fram för spelare att göra gester mot publiken?
Böter hade varit rimligare.

Jo, för böter på 5000kr som är praxis att dela ut vid filmningar och dylikt funkar ju jättebra. Se bara vad Shinnimin själv har slutat filma efter hans tidigare böter.

Visst om boten låg på 100 tuss men som det är i dagsläget så pratar vis max 2,5% av hans lön.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av GustenA fre 15 mar 2019, 19:34

Fan, LHF borde ju slanta upp för Shinnimin, tror han Farley och Conolly skulle kunna uträtta stordåd.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Dustin fre 15 mar 2019, 19:57

GustenA skrev:Fan, LHF borde ju slanta upp för Shinnimin, tror han Farley och Conolly skulle kunna uträtta stordåd.

Han är ju en grymt skicklig spelare och en riktig profil. Hade mer än gärna sett han i Luleå men att man samtidigt gjorde klart att filmningar inte är okej. Men har en känsla av att vi kommer hata han här några veckor framöver.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av GustenA fre 15 mar 2019, 20:07

Määk skrev:
GustenA skrev:Fan, LHF borde ju slanta upp för Shinnimin, tror han Farley och Conolly skulle kunna uträtta stordåd.

Han är ju en grymt skicklig spelare och en riktig profil. Hade mer än gärna sett han i Luleå men att man samtidigt gjorde klart att filmningar inte är okej. Men har en känsla av att vi kommer hata han här några veckor framöver.

Haha, jag tycker mest han förgyller. Jag får så himla högt blodtryck när LHF åker på en utvisning där motståndaren filmar. Däremot är jag svag för brinnskallar som tar till alla medel för att få fördelar. Det är sport för mig Smile

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Rikky fre 15 mar 2019, 20:18

GustenA skrev:
Määk skrev:
GustenA skrev:Fan, LHF borde ju slanta upp för Shinnimin, tror han Farley och Conolly skulle kunna uträtta stordåd.

Han är ju en grymt skicklig spelare och en riktig profil. Hade mer än gärna sett han i Luleå men att man samtidigt gjorde klart att filmningar inte är okej. Men har en känsla av att vi kommer hata han här några veckor framöver.

Haha, jag tycker mest han förgyller. Jag får så himla högt blodtryck när LHF åker på en utvisning där motståndaren filmar. Däremot är jag svag för brinnskallar som tar till alla medel för att få fördelar. Det är sport för mig Smile
Precis. Signa han skuggan så man kan gå på hockey nästa år också.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Hankburger fre 15 mar 2019, 21:23

kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Om alternativet inte är att följa regler så är jag glad att man lever i Sverige. Widing fick ju en 2 matchers avstängning för en onanigest för några år sedan och då är ju DN faktiskt konsekventa för en gångs skull. Sedan tror jag inte bara fingret spelade in i bedömningen även om det i slutändan blev "orsak" till avstängning utan det är hur han betedde sig hela matchen som lett till detta beslut.. typ 1+1+1+1+1+1 = 2 matcher avstängning.

LubosC skrev:
Tigerman skrev:
CKa skrev:
kokostrollet skrev:
Rikky skrev:
NallePhu skrev:Minimin avstängd 2 matcher!
Stängs tydligen av för fingret mot ståplatspubliken och inte för sina filmningar på isen.
Känns lite skitnödigt (löjligt) att bli avstängd för det.

+1. Det märks att vi är i Sverige.

Fast vad hade varit alternativet? Att det ska vara fritt fram för spelare att göra gester mot publiken?
Böter hade varit rimligare.

Håller med, böter hade varit tillräckligt. Fan, man måste få visa känslor. Det hör till hockey.. Sånna här grejer bidrar bara till att piska upp stämningen lite extra. Många kommer nog att minnas den här grejen till nästa gång vi möter Växjö hemma och förhoppningsvis ta sig till hallen bara därför.
Tror inte en enda människa tänker att "nej usch, jag kommer aldrig gå på hockey igen när motståndarnas spelare ska hålla på att peka finger mot mig".

Nu tycker jag att detta "Man måste få visa känslor" argument börjar bli lite urvattnat. Det är en sak att bli sur och bråka lite lett men det är en helt annan sak att faktiskt visa sig så osprotslig som Shinnimin gjorde under matchen. Det han gjorde var inte bara att visa känslor utan det var att visa vilket barn han är.

GustenA skrev:Fan, LHF borde ju slanta upp för Shinnimin, tror han Farley och Conolly skulle kunna uträtta stordåd.

Vill personligen inte ha honom i närheten av Luleå när det är uppenbart att man kan psyka honom att börja bete sig som en diva bara några kallar honom för filmare.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Bamsefar fre 15 mar 2019, 21:33

Kanske regelverket borde vart tvärtom, två matcher avstängd för skådespeleri o böter för patetiskt uppträdande
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Dustin fre 15 mar 2019, 21:36

Bamsefar skrev:Kanske regelverket borde vart tvärtom, två matcher avstängd för skådespeleri o böter för patetiskt uppträdande

Agree. Pissbötern SHL delar ut för filmningar har ingen effekt. Börjar spelare missa matcher lär det successivt försvinna. Då får man press på sig även från den egna ledningen och tränarstaben att stå upp på planen. Sen vill väl alla hockeyspelare spela matcher.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman lör 16 mar 2019, 09:37

Määk skrev:
Bamsefar skrev:Kanske regelverket borde vart tvärtom, två matcher avstängd för skådespeleri o böter för patetiskt uppträdande

Agree. Pissbötern SHL delar ut för filmningar har ingen effekt. Börjar spelare missa matcher lär det successivt försvinna. Då får man press på sig även från den egna ledningen och tränarstaben att stå upp på planen. Sen vill väl alla hockeyspelare spela matcher.
Exakt. Skulle det börja kosta tiotusentals kronor för en filmning plus ett par matchers avstängning så skulle nog de flesta tänka efter en gång extra innan de körde sälen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av GustenA lör 16 mar 2019, 10:08

Problemet(?) är ju att hockeyspelare är anställda och har rättigheter. Skulle man börja bötfälla spelare som ramlar enkelt/får för ont etc med ordentliga summor skulle nog spelarfacket gå i taket. Nog förstår man att det oftast är förstärkningar eller rena filmningar men det är i princip omöjligt att särskilja en metveten filmning från att spelaren ramlar av sig själv vilket händer nog så ofta. Det går som inte att påvisa att spelaren hade kunnat stå upp så länge det finns kontakt.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman lör 16 mar 2019, 10:17

GustenA skrev:Problemet(?) är ju att hockeyspelare är anställda och har rättigheter. Skulle man börja bötfälla spelare som ramlar enkelt/får för ont etc med ordentliga summor skulle nog spelarfacket gå i taket. Nog förstår man att det oftast är förstärkningar eller rena filmningar men det är i princip omöjligt att särskilja en metveten filmning från att spelaren ramlar av sig själv vilket händer nog så ofta. Det går som inte att påvisa att spelaren hade kunnat stå upp så länge det finns kontakt.
Böter för filmning får de redan idag, så det problemet ser inte jag. Och facket borde bara vara glada eftersom dagens system inte är relaterat till lön utan ett fast belopp på 5000:-. Så det blir väldigt kännbart för en junior medan en välbetald som Shinnimin kan skratta bort det.

Uppenbart är hur som helst att dagens system inte stävjar beteendet, just Shinnimin fick böter senast för en månad sedan men fortsätter ändå. Skulle han däremot bli avstängd för sånt hade nog lagledningen sett till att han slutade upp med fasonerna. Och om böterna hade varit i relation till lönen, samt betydligt mer kännbara, skulle han kanske börja tänka mer på plånboken än ett eventuellt powerplay.

Filmare som Shinnimin, Jimmie Jump, Markus Svensson m.fl. är en skam för sporten och de borde få lära sig att veta hut.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Jokerman lör 16 mar 2019, 10:19

På den gamla goda tiden så fick man se bl.a. Bros i Västra Frölunda. 

https://www.expressen.se/gt/sport/hockey/shl/helt-sinnessjukt-av-de-som-har-hatat-mig/
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Lulefan lör 16 mar 2019, 10:25

Det som borde göras är att börja döma mycket hårdare mot filmare, då får det en mer direkt effekt och i matchsituationer så är det lättare för tränare och medspelare att ryta ifrån till en lagkamrat som filmar.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av GustenA lör 16 mar 2019, 11:03

Tigerman skrev:
GustenA skrev:Problemet(?) är ju att hockeyspelare är anställda och har rättigheter. Skulle man börja bötfälla spelare som ramlar enkelt/får för ont etc med ordentliga summor skulle nog spelarfacket gå i taket. Nog förstår man att det oftast är förstärkningar eller rena filmningar men det är i princip omöjligt att särskilja en metveten filmning från att spelaren ramlar av sig själv vilket händer nog så ofta. Det går som inte att påvisa att spelaren hade kunnat stå upp så länge det finns kontakt.
Böter för filmning får de redan idag, så det problemet ser inte jag. Och facket borde bara vara glada eftersom dagens system inte är relaterat till lön utan ett fast belopp på 5000:-. Så det blir väldigt kännbart för en junior medan en välbetald som Shinnimin kan skratta bort det.

Uppenbart är hur som helst att dagens system inte stävjar beteendet, just Shinnimin fick böter senast för en månad sedan men fortsätter ändå. Skulle han däremot bli avstängd för sånt hade nog lagledningen sett till att han slutade upp med fasonerna. Och om böterna hade varit i relation till lönen, samt betydligt mer kännbara, skulle han kanske börja tänka mer på plånboken än ett eventuellt powerplay.

Filmare som Shinnimin, Jimmie Jump, Markus Svensson m.fl. är en skam för sporten och de borde få lära sig att veta hut.

Jo, jag kan tänka mig att det är en del politik i bötesbeloppen främst och facket är nog nöjd med 5000 i böter.

Sen att det är så låg böter är nog anledningen till att man ändå frekvent dömer ut det straffet. Hade det varit ett större straff hade det behövts bättre anledning/bevis för att kunna döma folk för filmning. Jag kan tänka mig att man blivit galen om någon tog 10-15% av ens månadslön om man hade fått en smäll och ramlat men DN fått för sig att det var en filmning.

Med det sagt så finns det 2min diving i regelboken. Skulle ju vara bra som ett första steg om domarna började ta för det. Sedan kanske man ska fundera på om man inte rutinmässigt borde lägga på en 10a för osportsligt uppträdande. Det kan jag tänka mig hade fått effekt.


GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av GustenA lör 16 mar 2019, 11:04

Lulefan skrev:Det som borde göras är att börja döma mycket hårdare mot filmare, då får det en mer direkt effekt och i matchsituationer så är det lättare för tränare och medspelare att ryta ifrån till en lagkamrat som filmar.

Håller med. Det är här satsningen måste göras.

Hur ser situationen med filmningar ut i NHL? Någon som har koll?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av MrA lör 16 mar 2019, 11:16

Hur fungerar det om en anställd chaufför kör för fort och tappar körkortet under en period, får hen lön under tiden hen inte kan köra?
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman lör 16 mar 2019, 12:01

Lulefan skrev:Det som borde göras är att börja döma mycket hårdare mot filmare, då får det en mer direkt effekt och i matchsituationer så är det lättare för tränare och medspelare att ryta ifrån till en lagkamrat som filmar.
Sant. Dessutom behöver man inte börja fippla med regelverket, allt finns redan. Det enda som saknas är att domarna börjar döma hårdare och oftare på den punkten. Hellre fälla än fria, då kommer fenomenet att självdö rätt snart.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tony Moore lör 16 mar 2019, 12:13

Tigerman skrev:
Lulefan skrev:Det som borde göras är att börja döma mycket hårdare mot filmare, då får det en mer direkt effekt och i matchsituationer så är det lättare för tränare och medspelare att ryta ifrån till en lagkamrat som filmar.
Sant. Dessutom behöver man inte börja fippla med regelverket, allt finns redan. Det enda som saknas är att domarna börjar döma hårdare och oftare på den punkten. Hellre fälla än fria, då kommer fenomenet att självdö rätt snart.
I dessa fall bör även domarna få använda reprisbilder direkt.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Jonken lör 16 mar 2019, 12:51

Jag anser inte att domarna skall fälla före fria när det gäller diving. Däremot anser jag att det skall vara möjligt för domare att tilldela spelare 2 min -direkt efter en periodpaus; efter att domarna själva haft möjlighet att syna händelsen noga i periodpausen. GRÄNA även att man före nedsläpp plockar upp micken -och meddelar att man retroaktivt ger en spelare ifråga en utvisning för diving. (Det är VIKTIGT att använda just ordet "diving" -och inget annat!)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Lulefan lör 16 mar 2019, 13:29

GustenA skrev:
Lulefan skrev:Det som borde göras är att börja döma mycket hårdare mot filmare, då får det en mer direkt effekt och i matchsituationer så är det lättare för tränare och medspelare att ryta ifrån till en lagkamrat som filmar.

Håller med. Det är här satsningen måste göras.

Hur ser situationen med filmningar ut i NHL? Någon som har koll?

Citation #, Player Fine(s), * Head Coach Fine(s)

1, Warning, N/A

2, $2,000, N/A

3, $3,000, N/A

4, $4,000, N/A

5, $5,000, $2,000

6, $5,000, $3,000

7, $5,000, $4,000

8, $5,000, $5,000

https://www.nhl.com/news/mikko-rantanen-fined-for-diving-embellishment-in-colorado-game-against-boston/c-302129404

Vad jag kan läsa mig till så har de även folk som går igenom varje match för att se om någon filmat eller förstärkt situationer.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Puckad lör 16 mar 2019, 16:33

Jonken skrev:Jag anser inte att domarna skall fälla före fria när det gäller diving. Däremot anser jag att det skall vara möjligt för domare att tilldela spelare 2 min -direkt efter en periodpaus; efter att domarna själva haft möjlighet att syna händelsen noga i periodpausen. GRÄNA även att man före nedsläpp plockar upp micken -och meddelar att man retroaktivt ger en spelare ifråga en utvisning för diving. (Det är VIKTIGT att använda just ordet "diving" -och inget annat!)
Helt rätt. då straffas man, och rätt lag belönas.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Micke80 lör 16 mar 2019, 16:58

Ska vi nu spy galla på filmare tycker jag vi även ska värdera förstärkningar som idag inte klassas som filmare.
Jag tänker på spelare som, likt vår egen Kovacs, släpper klubban och viftar med handen varje gång en klubba träffar. Jag gillar det inte alls, får du ont får du ont men att vifta på det sättet är enbart för att få uppmärksamheten från domarteamet.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Tigerman lör 16 mar 2019, 17:36

Micke80 skrev:Ska vi nu spy galla på filmare tycker jag vi även ska värdera förstärkningar som idag inte klassas som filmare.
Jag tänker på spelare som, likt vår egen Kovacs, släpper klubban och viftar med handen varje gång en klubba träffar. Jag gillar det inte alls, får du ont får du ont men att vifta på det sättet är enbart för att få uppmärksamheten från domarteamet.
Det är förvisso sant. Men får du ett slag på handen så ska det vara utvisning oavsett förstärkning eller inte. Sedan är det svårt att avgöra för domarna om man får verkligt ont eller inte, samt att man kanske måste vifta lite bara för att få igång känseln igen.
Klubba i ansiktet är också en sån grej som ofta är hopplös att avgöra allvaret i men som oavsett alltid ska ge utvisning.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Lulefan lör 16 mar 2019, 20:42

Det man ska stävja är spelare som uppenbart förstärker situationer, uppenbart slutar spela för att försöka påkalla domares uppmärksamhet osv. Det är få saker som är mer irriterande än när egen spelare får ett slag på handsken eller blir lite upphakad och direkt lyfter armarna i vädret och börjar gnälla istället för att fortsätta slåss om pucken, bra spelare med rätt inställning spelar klart situationen oavsett.

Känns ibland som att hockeyn hade behövts spelas helt utan domare några säsonger för att komma tillbaka till sina grunder.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Old Brooklyn lör 16 mar 2019, 20:55

Mina fem öre. Filmningar ska kunna ge avstängning en match, gärna nästa gång man möter samma lag nästa gång. Kanske ett system av "gult kort" följt av "rött kort". Finger mot publiken ska möjligtvis ge böter, inget mer. Alla böter i SHL ska vara i förhållande till spelarens lön.

Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Dustin lör 16 mar 2019, 21:11

GustenA skrev:Problemet(?) är ju att hockeyspelare är anställda och har rättigheter. Skulle man börja bötfälla spelare som ramlar enkelt/får för ont etc med ordentliga summor skulle nog spelarfacket gå i taket. Nog förstår man att det oftast är förstärkningar eller rena filmningar men det är i princip omöjligt att särskilja en metveten filmning från att spelaren ramlar av sig själv vilket händer nog så ofta. Det går som inte att påvisa att spelaren hade kunnat stå upp så länge det finns kontakt.

Man får helt enkelt bestraffa det uppenbara och släppa de tveksamma situationerna med hänvisning till att det inte går att bedöma om det är en filmning eller ej. Förstår att det också kommer skapa debatt men ser avstängning som enda sättet att stävja skiten. Utvecklingen gällande filmningar i hockey är väldigt oroväckande de senaste 10-15 åren. Anses knappt vara tabu idag när man ser experter som Wikegård hylla Jimmie Ericsson eller Sam Halkan stå och försvara Shinnimin. Spelarna OCH laget måste bli bestraffade för att vända trenden. Idag har man för mkt att vinna genom ett PP exempelvis.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö - Sida 6 Empty Sv: 2019-03-14, SHL-match 52, Luleå - Växjö

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet