2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

+34
Hankburger
icemask
Osj02
rasbiologen
Lajon
Sir Prozac
tibet
farre
kenyalover
Dustin
Donten_
Hedanders
Lulefan
Old Brooklyn
Mange
Bamsefar
Mr Bister
Myrman
Urken
ski3r
amarule
LHF96
Tony Moore
NallePhu
PM
Blinders
Diktatorn
GustenA
Puckad
Norrlandstoken
Pajala
Jonken
Redbear
Admin
38 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av ski3r fre 25 jan 2019, 13:24

”Värt att komma ihåg är att hockeyns regler gör sporten till en bedömningssport”
Jodå, det har vi märkt...
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av GustenA fre 25 jan 2019, 14:05

ski3r skrev:”Värt att komma ihåg är att hockeyns regler gör sporten till en bedömningssport”
Jodå, det har vi märkt...
Kanske dags att skrota det här med att den som får flest godkända mål vinner för det är ju inte så mycket bedömning i det egentligen. Alternativet skulle kunna vara en jury med 10 personer som delar ut 0-10p var till varje lag efter matchen och det lag med högst poäng vinner Smile

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Tony Moore fre 25 jan 2019, 14:25

Pajala skrev:Vi har inte skills att avgöra dessa matcher, ser inga arga spelare ute på isen, vår mellanmjölks hockey väger för lätt när det verkligen gäller, därför kommer vi att åka ut ur ett slutspel oavsett vilket jag vi möter, det finns ingen jävlar anamma i detta lag.

Du har medhåll från bl.a spelare
https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/jobbig-derbyforlust-vi-saknar-killerinstinkt-nm5014570.aspx
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Puckad fre 25 jan 2019, 15:49

Tony Moore skrev:SHL informerar - Anfallare i målområdet
https://www.shl.se/artikel/w7jkajrbv-403dd/shl-informerar-anfallare-i-malomradet

Jaha! Godtycke gäller alltså, är man favoritlag hos domare (kom inte å säg att domare inte har eget favoritlag..) får man mycket med sej!    FY FAAN för dessa regler!!
Riktigt bra att de tar dialogen.
I Fabbe fallet sjö slängde han mål, så det behövs klara besked för att ändra sig ( Nu gällde jag bort det bortdömda målet i gbg.)
Den artikeln är en signal till domarna också.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11103
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Hankburger fre 25 jan 2019, 18:59

Mange skrev:
GustenA skrev:
Mange skrev:Dags och slanta upp för en redigt bra keeper, Lassinantti behöver konkurrens. Rubin håller inte för den här nivån.
Håller med. Lassi har varit den delen som har varit klart svagast de senaste två matcherna. Ynka 75% idag.

Konkurrens är sjukt viktigt för utveckling.

Det förutsätter ju att kalla målvakter får stå åt sidan för andramålvakten. Vilket inte sker idag där Lassi får mer eller mindre göra misstag på misstag medan Rubin byts ut så fort han gör ett. Det är bara att jämföra antal matcher från start så ser man direkt varför Bulan och Co bokstavligen motverkar konkurrens genom att ge Lassi mer eller mindre monopol på målvaktsspaden.

Norrlandstoken skrev:Visste allt och alla farhågor innan nedsläpp. Kallas för hybris. TRÄNA DYNAMIK

Jag är 100% säker på att du inte vet vad hybris är för något med tanke på hur du använder ordet..

NallePhu skrev:Vi saknar en sniper som kan sätta puckarna i dessa viktiga lägena
Vi behöver som det påpekas en GK som kan konkurrera med Lassi och ge han en match om spaden!
Lägena har vi i pp men ineffektiviteten utan en målskytt är graverande!

Nåja uppsidan är vi lirar skiten ur lagen bara den där utdelningen på målskyttet kunde bidra med något!

Det roliga är att Luleå HAR målskyttar i laget. Det är inte där problemet ligger utan det är i grundspelet framförallt i PP problemen ligger. Det går för sakta helt enkelt. Luleå skulle kunnat ha Ovechkin i laget och ändå inte göra mål pga. att det går för sakta.

ski3r skrev:”Värt att komma ihåg är att hockeyns regler gör sporten till en bedömningssport”
Jodå, det har vi märkt...

Framförallt när domarna har en egen regelbok. Smile


Senast ändrad av Hankburger den fre 25 jan 2019, 19:03, ändrad totalt 1 gång
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Tigerman fre 25 jan 2019, 19:01

Tony Moore skrev:SHL informerar - Anfallare i målområdet
https://www.shl.se/artikel/w7jkajrbv-403dd/shl-informerar-anfallare-i-malomradet

Jaha! Godtycke gäller alltså, är man favoritlag hos domare (kom inte å säg att domare inte har eget favoritlag..) får man mycket med sej!    FY FAAN för dessa regler!!
Jag tycker båda situationerna ska vara mål.

Och ja, det verkar vara godtyckligt vad man anser vara "inte på något sätt stör målvakten" i och med att Pudas skridsko tydligt och klart skyfflar undan Lassis klubba innanför målområdet.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Hankburger fre 25 jan 2019, 19:05

Tigerman skrev:
Tony Moore skrev:SHL informerar - Anfallare i målområdet
https://www.shl.se/artikel/w7jkajrbv-403dd/shl-informerar-anfallare-i-malomradet

Jaha! Godtycke gäller alltså, är man favoritlag hos domare (kom inte å säg att domare inte har eget favoritlag..) får man mycket med sej!    FY FAAN för dessa regler!!
Jag tycker båda situationerna ska vara mål.

Och ja, det verkar vara godtyckligt vad man anser vara "inte på något sätt stör målvakten" i och med att Pudas skridsko tydligt och klart skyfflar undan Lassis klubba innanför målområdet.

Tycker jag också.. min kritik mot domarna är inte att de tillät SAIKs mål utan hur fruktansvärt inkonsekventa de är och tillåts vara. Det behövs någon som granskar domarnas insatser och för en dialog med hur domarna ska göra saker bättre... för just nu är domarna som ett par barn i lekskolan som får ibland för sig att slunga stolar och SHL är som en lärare som helt vägrar säga till dem och få barnen att tänka över sitt beteende. Det saknas helt enkelt självkritik i SHLs domarkår. Något som varit uppenbart i 20 år snart.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Puckad fre 25 jan 2019, 19:27

Tony Moore skrev:SHL informerar - Anfallare i målområdet
https://www.shl.se/artikel/w7jkajrbv-403dd/shl-informerar-anfallare-i-malomradet

Jaha! Godtycke gäller alltså, är man favoritlag hos domare (kom inte å säg att domare inte har eget favoritlag..) får man mycket med sej!    FY FAAN för dessa regler!!
Riktigt bra att de tar dialogen.
I Fabbe fallet så dömde han mål, så det behövs klara besked för att ändra sig ( Nu glömde jag bort det bortdömda målet i gbg.)
Den artikeln är en signal till domarna också.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11103
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Jonken fre 25 jan 2019, 20:47

LHF96 skrev:Jag är på plats, tycker vi blev rånade. Jimmie jumps filmning och deras 1-0 gav energi som räckte i ca 5 minuter, tillräckligt för att de ska hinna avgöra matchen.

Finns inga ord på hur mycket jag hatar den där pajasen.
Håller med till fullo. Det är ju detta som vänder matchen! Båda lagen har spelat förhållandevis ärligt och rejält fram tills dess. Sedan TOK-FILMAR Jimmie Jump; och domarna köper detta. Jag ställer mig undrande och frågar:
-När skall någon SHL-domare någonsin markera att åt Jimmie; och visa ut honom för diving?!!!

Man får ju precis som vi anse att skiten är ju åt helvete. Men samtidigt måste man ju även beundra; hur en spelare nästan på egenhand kan vända en matchbild -när hans lag har varit i princip utspelade i en hockeymatch. Visst: Tragiskt patetiskt beteende av en rutinerad SHL-spelare: MEN ACK SÅ EFFEKTIVT!

Någonstans måste man väl som spelare själva fråga sig vad man egentligen står för -och exakt vad man representerar där ute på isen? och denna frågeställning blir ju jäkligt "tveggad" för fansen: Han är givetvis hjälte för hela Skellefteå -som lägger grunden till att SAIK vinner. Och så den andra biten: Är det lika skönt att vinna mot Luleå Hockey; när man har sånt där på sitt samvete? Vad hade vi själva egentligen känt om en av våra rutinerade spelare; Ex "Fabbe" kört ett likadant magplask i Mordor? I följande PP skulle vi nätat -trots att SAIK utan framgång hade bombat Lassi gul och blå fram tills dess...? (Denna bör man faktiskt rulla en extra gång på tungan -innan man tar ställning.)

För mig svider inte alls SAIK-torsken på samma sätt som FBK-torsken. FBK slog oss -för att de gjorde en taktiskt perfekt bortamatch. Att SAIK vann -var mer parodi blandat med röta. Jag är mindre orolig att SAIK lyckas vinna mot oss i en slutspelsserie i bäst av 7-matcher -sett till vad dom visade igår. Däremot tror jag att Färjestad dessvärre skulle kunna göra detta. Dom är ett BETYDLIGT mer komplett, solitt -och taktiskt skickligare lag än Skellefteå. Dom behöver inte "dyka" och fula sig -för att klara av att vinna hockeymatcher mot bättre motstånd.

Men givetvis: Det var Jimmie Jump -som vände matchbilden; men det var vi själva som bajsade på oss (igen); efter de lyckats stå emot allt vi kan uppbringa som lag just nu. Stilpoäng (igen) till oss; men de riktiga poängen till gästerna. Detta är ingen slump; när det sker två gånger i rad hemma i Coop.

Vi MÅSTE bli effektivare och sätta lägena vi skapar -för att vinna!
Min personliga analys är att vi höjt tempot i vårt spel till en RIKTIGT HÖG NIVÅ. Tyvärr innebär detta även att momentet målskytte måste slipas till samma hastighet. Vi är snabba och frejdiga som fan -ända tills det är dags att ta betalt för det. Vi gör allt rätt: Fast tvärt om: Vi vill gärna dra ner tempot just i den sista biten i offensiv zon. För att göra målen; måste man istället köra "Canada": Ju närmare kassen man kommer ju snabbare och aggressivare är man. Luleå Hockey gör i princip allt rätt i sin hockey just nu: UTOM MÅLEN -sett till vad man skapar. Jag tror INTE att problemet är att det saknas snipers -eller målskyttar i Luleå Hockey. Jag tror problemet ligger i att hastigheten/tiden spelare anser sig att behöva för ett kvalitativt avslut är för seg -sett till det man levererar för att skapa målchansen. Kort: Syncet för femmornas lir i ett kanonhögt tempo finns där. Snabbare målskytte i samma höga tempo finns tyvärr inte ännu där.... För att få ett effektivt målskytte som matchar Luleå Hockeys fart just nu; kan man titta på NHL. Klubbrörelserna hos de som tar avsluten nära mål börjar ofta samtidigt -och många gånger tidigare; sett till passet som kommer. Men då måste även passet vara tillräckligt hårt -för att smita förbi motståndarnas aktiva klubb blad. Smiter trissan förbi samtliga klubb blad; är det bara att bråka om den igen i offensiv zon.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Jonken fre 25 jan 2019, 21:33

Lite mer om pass & målskytte ala NHL:
Man måste förstå skicklighets nivån i att: Som passningsläggare leverera pucken stenhårt till exakt rätt ställe -till en avslutande klubba som redan börjat sin rörelse för själva avslutet. Det som är mest intressant i detta är: Att det blir tvärtom.

Vi tänker klassiskt: Att det är passningen som bestämmer avslutet. I alternativet ovan är det tvärtom; kombinerat med en grym lektion i timing och skicklighet av framförallt av passningsläggaren: Att känna sina medspelarnas klubbsving så bra -att man stenhårt kan tajma och leverera trissan till ett redan "comittat klubb blad" i rörelse. DETTA är HOCKEYGODIS i den högre skolan! Näst intill vansinnigt svårt att försvara sig mot för både backar och målvakter. Dessa pärlor levereras ju oftast in riktigt nära målet -eller i slottet.

Jag lovar att när man börjar träna på sånt här; har nog de flesta spelare ett REJÄLT HÅL i klubban till en början. Sedan kommer "snuddarna" -och tillslut de rena träffarna.

Luleå Hockey har Lunde, Jack och Olle -som i allra högsta grad har det i sig att kunna leverera dessa. Det gäller bara att synca och nöta med de killar man är tänkt att stationärt (till en början iaf) mata puckar till i offensiv zon.

Det är som en basebollsving: Ställ pitchmaskinen på järnet; och det är garanterat myggfritt så mycket som man viftar tomt med slagträet. Men det kommer. Det gäller bara att succesivt flytta fram timingen i svingen. (Dock i hockey exemplet är det passningsläggaren som sköter den största delen i timingen.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av RSD555 lör 26 jan 2019, 00:43

Jonken skrev:Lite mer om pass & målskytte ala NHL:
Man måste förstå skicklighets nivån i att: Som passningsläggare leverera pucken stenhårt till exakt rätt ställe -till en avslutande klubba som redan börjat sin rörelse för själva avslutet. Det som är mest intressant i detta är: Att det blir tvärtom.

Vi tänker klassiskt: Att det är passningen som bestämmer avslutet. I alternativet ovan är det tvärtom; kombinerat med en grym lektion i timing och skicklighet av framförallt av passningsläggaren: Att känna sina medspelarnas klubbsving så bra -att man stenhårt kan tajma och leverera trissan till ett redan "comittat klubb blad" i rörelse. DETTA är HOCKEYGODIS i den högre skolan! Näst intill vansinnigt svårt att försvara sig mot för både backar och målvakter. Dessa pärlor levereras ju oftast in riktigt nära målet -eller i slottet.

Jag lovar att när man börjar träna på sånt här; har nog de flesta spelare ett REJÄLT HÅL i klubban till en början. Sedan kommer "snuddarna" -och tillslut de rena träffarna.

Luleå Hockey har Lunde, Jack och Olle -som i allra högsta grad har det i sig att kunna leverera dessa. Det gäller bara att synca och nöta med de killar man är tänkt att stationärt (till en början iaf) mata puckar till i offensiv zon.

Det är som en basebollsving: Ställ pitchmaskinen på järnet; och det är garanterat myggfritt så mycket som man viftar tomt med slagträet. Men det kommer. Det gäller bara att succesivt flytta fram timingen i svingen. (Dock i hockey exemplet är det passningsläggaren som sköter den största delen i timingen.)

Då måste målvakten börja förflytta sig när skytten påbörjar skottrörelsen?

RSD555

Antal inlägg : 703
Join date : 17-12-03

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Lasse Proppmätt lör 26 jan 2019, 17:11

Detta var nog det segaste derbyt jag sett som vilken nov-dec mitt i serien-match som helst

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Donowitz ons 30 jan 2019, 23:48

Hade missat denna vidriga filmning av självaste Jimmy Jump.
https://twitter.com/RoadLaker/status/1088554578503716864?s=20

Donowitz

Antal inlägg : 4068
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Hedanders tor 31 jan 2019, 09:31

bearjew skrev:Hade missat denna vidriga filmning av självaste Jimmy Jump.
https://twitter.com/RoadLaker/status/1088554578503716864?s=20

Han är duktig på svanhopp. Det skall erkännas.
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Bamsefar tor 31 jan 2019, 12:37

bearjew skrev:Hade missat denna vidriga filmning av självaste Jimmy Jump.
https://twitter.com/RoadLaker/status/1088554578503716864?s=20

En "Jimmie" i fullt exkverande , märkligt att SHL låter han hållas, men alla skaikare verkar ju ha frikort hos difiplinnämnd o SeMer
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå - Sida 5 Empty Sv: 2019-01-24, SHL-match 35, Luleå - Skellefteå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet