Matti Ruisma

+15
Blinders
Old Brooklyn
NallePhu
Dustin
Micke80
Lulefan
Donowitz
rasbiologen
Högljudd
Bamsefar
Lodis1996
Mr Bister
Tony Moore
icemask
Jokerman
19 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan fre 08 feb 2019, 14:47

Old Brooklyn skrev:Om Ruismas tröja åker upp i taket är det ju för att det är just Ruismas tröja. Inte för att han gjorde x säsonger, x poäng eller tog x guld. Veli-Matti för böveln. Tröjor i taket är en subjektiv sak, inte något man uppfyller genom att bocka av prestationer eller genom statistik.

Om man ska hissa Ruismas tröja så är det många fler som bör hissas, klart det inte bara handlar om statistik eller antal säsonger, men fyra säsonger är inte särskilt mycket i sammanhanget. Denna tråd får det nästan att låta som att Ruisma självmant tog LHF upp i elitserien, så är ju inte fallet även om han helt uppenbart var en grym spelare.

Om den skulle hissas borde den hissats för en väldig massa år sedan. Blir lite konstigt nu när bara de som är 40+ och var supporters tidigt/mitten av 80-talet minns honom.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av icemask fre 08 feb 2019, 17:00

Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:Om Ruismas tröja åker upp i taket är det ju för att det är just Ruismas tröja. Inte för att han gjorde x säsonger, x poäng eller tog x guld. Veli-Matti för böveln. Tröjor i taket är en subjektiv sak, inte något man uppfyller genom att bocka av prestationer eller genom statistik.

Om man ska hissa Ruismas tröja så är det många fler som bör hissas, klart det inte bara handlar om statistik eller antal säsonger, men fyra säsonger är inte särskilt mycket i sammanhanget. Denna tråd får det nästan att låta som att Ruisma självmant tog LHF upp i elitserien, så är ju inte fallet även om han helt uppenbart var en grym spelare.

Om den skulle hissas borde den hissats för en väldig massa år sedan. Blir lite konstigt nu när bara de som är 40+ och var supporters tidigt/mitten av 80-talet minns honom.
Fel fel fel som brasse säger i fem myror Ruisma ÄR den stora skillnaden mellan uppflyttning och fall !!!!!
Hur många andra har hockeyförbundet velat ska byta medborgarskap för att spela i tre kronor fast man inte ens spelade i högsta ligan !
Lyssna på Freddy i vägen till eliten när han säger att Ruisma var inte bara bättre än de andra, han var klasser bättre !
Vad är det som är konstigt med att +40 har sett honom, Tumba la av 68, tröjan hissades 99
Vi har bytt tillbaka till stålmannen för att visa vår historia, Ruisma Är vår historia !!!
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Blinders fre 08 feb 2019, 17:21

Han hyllas ju nu, ta det lugnt. Han får dela plats med L-G Pettersson, Lasse Lindgren, Tobbe L, Jiri Kucera, Lars Hurtig och Burström det är ju ett fint sällskap.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan fre 08 feb 2019, 17:52

icemask skrev:
Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:Om Ruismas tröja åker upp i taket är det ju för att det är just Ruismas tröja. Inte för att han gjorde x säsonger, x poäng eller tog x guld. Veli-Matti för böveln. Tröjor i taket är en subjektiv sak, inte något man uppfyller genom att bocka av prestationer eller genom statistik.

Om man ska hissa Ruismas tröja så är det många fler som bör hissas, klart det inte bara handlar om statistik eller antal säsonger, men fyra säsonger är inte särskilt mycket i sammanhanget. Denna tråd får det nästan att låta som att Ruisma självmant tog LHF upp i elitserien, så är ju inte fallet även om han helt uppenbart var en grym spelare.

Om den skulle hissas borde den hissats för en väldig massa år sedan. Blir lite konstigt nu när bara de som är 40+ och var supporters tidigt/mitten av 80-talet minns honom.
Fel fel fel som brasse säger i fem myror Ruisma ÄR den stora skillnaden mellan uppflyttning och fall !!!!!
Hur många andra har hockeyförbundet velat ska byta medborgarskap för att spela i tre kronor fast man inte ens spelade i högsta ligan !
Lyssna på Freddy i vägen till eliten när han säger att Ruisma var inte bara bättre än de andra, han var klasser bättre !
Vad är det som är konstigt med att +40 har sett honom, Tumba la av 68, tröjan hissades 99
Vi  har bytt tillbaka till stålmannen för att visa vår historia, Ruisma Är vår historia !!!

Ruisma är inte vår historia, han hör till vår historia. Jag förstår inte hetsen kring att hissa hans tröja, han är väl inte bortglömd för det? Jag har inte själv sett honom spela, men han var ju enligt alla utsagor och statistik en grym spelare. Klart han ska hyllas, men jag anser inte att tröjan bör hissas, då finns det andra som bör gå före.

Tumba spelade 14 säsonger i Djurgården, dessutom gjort enormt mycket för idrotten i stort utöver det, väldig skillnad.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av icemask fre 08 feb 2019, 18:18

Lulefan skrev:
icemask skrev:
Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:Om Ruismas tröja åker upp i taket är det ju för att det är just Ruismas tröja. Inte för att han gjorde x säsonger, x poäng eller tog x guld. Veli-Matti för böveln. Tröjor i taket är en subjektiv sak, inte något man uppfyller genom att bocka av prestationer eller genom statistik.

Om man ska hissa Ruismas tröja så är det många fler som bör hissas, klart det inte bara handlar om statistik eller antal säsonger, men fyra säsonger är inte särskilt mycket i sammanhanget. Denna tråd får det nästan att låta som att Ruisma självmant tog LHF upp i elitserien, så är ju inte fallet även om han helt uppenbart var en grym spelare.

Om den skulle hissas borde den hissats för en väldig massa år sedan. Blir lite konstigt nu när bara de som är 40+ och var supporters tidigt/mitten av 80-talet minns honom.
Fel fel fel som brasse säger i fem myror Ruisma ÄR den stora skillnaden mellan uppflyttning och fall !!!!!
Hur många andra har hockeyförbundet velat ska byta medborgarskap för att spela i tre kronor fast man inte ens spelade i högsta ligan !
Lyssna på Freddy i vägen till eliten när han säger att Ruisma var inte bara bättre än de andra, han var klasser bättre !
Vad är det som är konstigt med att +40 har sett honom, Tumba la av 68, tröjan hissades 99
Vi  har bytt tillbaka till stålmannen för att visa vår historia, Ruisma Är vår historia !!!

Ruisma är inte vår historia, han hör till vår historia. Jag förstår inte hetsen kring att hissa hans tröja, han är väl inte bortglömd för det? Jag har inte själv sett honom spela, men han var ju enligt alla utsagor och statistik en grym spelare. Klart han ska hyllas, men jag anser inte att tröjan bör hissas, då finns det andra som bör gå före.

Tumba spelade 14 säsonger i Djurgården, dessutom gjort enormt mycket för idrotten i stort utöver det, väldig skillnad.
Vilka andra bör gå före ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Urken fre 08 feb 2019, 18:32

icemask skrev:
Lulefan skrev:
icemask skrev:
Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:Om Ruismas tröja åker upp i taket är det ju för att det är just Ruismas tröja. Inte för att han gjorde x säsonger, x poäng eller tog x guld. Veli-Matti för böveln. Tröjor i taket är en subjektiv sak, inte något man uppfyller genom att bocka av prestationer eller genom statistik.

Om man ska hissa Ruismas tröja så är det många fler som bör hissas, klart det inte bara handlar om statistik eller antal säsonger, men fyra säsonger är inte särskilt mycket i sammanhanget. Denna tråd får det nästan att låta som att Ruisma självmant tog LHF upp i elitserien, så är ju inte fallet även om han helt uppenbart var en grym spelare.

Om den skulle hissas borde den hissats för en väldig massa år sedan. Blir lite konstigt nu när bara de som är 40+ och var supporters tidigt/mitten av 80-talet minns honom.
Fel fel fel som brasse säger i fem myror Ruisma ÄR den stora skillnaden mellan uppflyttning och fall !!!!!
Hur många andra har hockeyförbundet velat ska byta medborgarskap för att spela i tre kronor fast man inte ens spelade i högsta ligan !
Lyssna på Freddy i vägen till eliten när han säger att Ruisma var inte bara bättre än de andra, han var klasser bättre !
Vad är det som är konstigt med att +40 har sett honom, Tumba la av 68, tröjan hissades 99
Vi  har bytt tillbaka till stålmannen för att visa vår historia, Ruisma Är vår historia !!!

Ruisma är inte vår historia, han hör till vår historia. Jag förstår inte hetsen kring att hissa hans tröja, han är väl inte bortglömd för det? Jag har inte själv sett honom spela, men han var ju enligt alla utsagor och statistik en grym spelare. Klart han ska hyllas, men jag anser inte att tröjan bör hissas, då finns det andra som bör gå före.

Tumba spelade 14 säsonger i Djurgården, dessutom gjort enormt mycket för idrotten i stort utöver det, väldig skillnad.
Vilka andra bör gå före ?

@Rönken nominerade Johan Ejdepalm.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore fre 08 feb 2019, 19:45

Jag ger mej inte, lika lite som våra storspelare Lars-Göran Niem,Roger Åkerström, Lars Modig, tröja #14 ska upp i taket (borde varit den förste att hänga där..)
"..Lars-Gunnar Niemi, före detta kapten i Luleå Hockey om Veli-Matti Ruisma:
- Han är mycket den man ska tacka för att Luleå Hockey blivit vad det blivit. Han införde en proffsighet kring träning och match och krävde väldigt mycket av omgivningen. Vi lallade ju på som korpspelare innan han kom. Han fick omgivningen att höja sig. Han hade ett spelsinne som få. Om man ska jämföra med dagens lag var det som Niklas Olausson, fast ännu bättre. Ruisma var ingen bra skridskoåkare och hade inget bra skott men han hade en enorm blick för spelet. Som person var han tillbakadragen, kanske till viss  del för att han inte var så bra på svenska. Det diskuteras om vilka tröjor som ska hissas, jag tycker att Ruismas tröja skulle hissats först av alla. Det är han väl värd."

https://kuriren.nu/nyheter/dromfemman-spelgeniet-far-en-plats-6169988.aspx


Den finske Luleålegendaren Veli-Matti Ruisma får förtroendet som center i Åkerströms drömfemma.
Även han en spelare som Åkerström stötte på under sina första år i Luleå.
"Jag var egentligen inte med så mycket, men om jag ser till föreningen och vad han gjorde för Luleå, så är han väldigt stor. Han var en av de som låg bakom att Luleå gick upp till Elitserien och blev så bra som de blev. Fantastisk spelare."
Även han var stenhård mot en ung Roger åkerström på träningarna.
"Han var så extremt seriös. Missade man ett pass på en träning tittade han på en, skakade på huvudet och sa: Jumalauta(herrejävlar). Man var livrädd för att missa, då blev det ju ännu värre."

https://kuriren.nu/nyheter/center-veli-matti-ruisma-8400826.aspx

Center. Det valet var själklart för Lars Modig.
– Ruisma (Veli-Matti Ruisma) var ett geni jämfört med oss andra. Han betydde mest av allt när vi gick upp i Elitserien, säger Modig.
På 118 matcher i Luleå Hockey-tröjan gjorde Veli-Matti Ruisma 193 poäng. Ett poängsnitt på nästan två poäng per match.
– De enda målen jag gjorde var tack vare honom. Åkte in framför mål och höll ner klubban. Sen fick man pucken på bladet. Höll du däremot inte ner klubban kom ondögon. Stirrade på en och knackade med klubban i isen. Han var ett geni.

https://kuriren.nu/nyheter/lars-modig-center-8393640.aspx


Senast ändrad av Tony Moore den fre 08 feb 2019, 20:00, ändrad totalt 4 gånger
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore fre 08 feb 2019, 19:49

Hedra vår anrika historia https://kuriren.nu/sport/hockeybilagan/40-ar-med-lulea-hockey-8973874.aspx

”Guden Ruismaa”
1984-03-04:
Säsongen 1983-84 gav Luleå Hockey den efterlängtade platsen i högsta hockeysocietén efter att året innan ha ”fallit på målsnöret” i kvalet. I det lagbygge som tränaren Freddy Lindfors sydde ihop var finländaren Veli Matti Ruisma, nr 14, den store härföraren i superkjedjan med Roger Mikko och Lars-Göran Niemi på kanterna. Finländaren var ett spelgeni som serverade målsprutorna Mikko och Niemi massor av målgivande pass.  Han var , inte bara hjälte, utan Gud i Delfinen, menade många..!


Ruismas minne lever kvar
Luleå. En säsong i elitserien räckte för att bli framröstad till tidernas bäste center i Luleå Hockey. På onsdagskvällen fick Veli-Matti Ruisma ett nytt bevis att publiken i Luleå inte har glömt det finske spelgeniet.
Frågan är om inte Luleå Hockey har allt att tacka 56-årige Veli-Matti Ruisma. Det var nämligen Ruisma som ledde laget upp till elitserien.

Han spelade bara fyra säsonger med Luleå Hockey på 1980-talet och valde att flytta hem till Finland efter den första säsongen i elitserien.
Publiken har dock inte glömt de finska trollkonsterna i rinken. Han vann omröstningen om bäste center med 31 procent av rösterna före namn som Mika Nieminen och Jiri Kucera.

"Veli-Matti Ruismaa får otroliga vrål när hans namn ropas upp", rapporterar Kuriren.nu.s David Kristiansen från Coop Arena.

https://kuriren.nu/nyheter/ruismas-minne-lever-kvar-6172516.aspx
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Blinders fre 08 feb 2019, 20:39

Varför tar ni inte upp det med Luleå Hockeyförening om det är så viktigt, istället för att sitta här och spamma???

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Rikky fre 08 feb 2019, 20:56

Blinders88 skrev:Varför tar ni inte upp det med Luleå Hockeyförening om det är så viktigt, istället för att sitta här och spamma???
Löjligt att resonera så. Man ska väl kunna diskutera en sådan här sak här och du behöver inte läsa om du inte vill.
Själv är jag av samma åsikt som -antar jag- de flesta andra som sett detta finska spelgeni. Han ska hyllas rejält, tröjhissning vore också på sin plats. Förstår dom som argumenterar mot detta också men dom var nog inte på plats när han spelade, det är svårt att förstå hur suverän han var och vad han betydde för sporten i Luleå då.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan fre 08 feb 2019, 21:00

Rikky skrev:
Blinders88 skrev:Varför tar ni inte upp det med Luleå Hockeyförening om det är så viktigt, istället för att sitta här och spamma???
Löjligt att resonera så. Man ska väl kunna diskutera en sådan här sak här och du behöver inte läsa om du inte vill.
Själv är jag av samma åsikt som -antar jag- de flesta andra som sett detta finska spelgeni. Han ska hyllas rejält, tröjhissning vore också på sin plats. Förstår dom som argumenterar mot detta också men dom var nog inte på plats när han spelade, det är svårt att förstå hur suverän han var och vad han betydde för sporten i Luleå då.

Vissa här för dock ingen diskussion utan pratar med sig själva under längre tid.
Men du har helt rätt, för oss som inte sett honom är det svårt veta hur bra han var eller betydde. Däremot är jag beredd vika mig om stora namn inom LHF som har ordentlig koll anser att hans tröja bör hissas.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av icemask fre 08 feb 2019, 21:55

Lulefan skrev:
Rikky skrev:
Blinders88 skrev:Varför tar ni inte upp det med Luleå Hockeyförening om det är så viktigt, istället för att sitta här och spamma???
Löjligt att resonera så. Man ska väl kunna diskutera en sådan här sak här och du behöver inte läsa om du inte vill.
Själv är jag av samma åsikt som -antar jag- de flesta andra som sett detta finska spelgeni. Han ska hyllas rejält, tröjhissning vore också på sin plats. Förstår dom som argumenterar mot detta också men dom var nog inte på plats när han spelade, det är svårt att förstå hur suverän han var och vad han betydde för sporten i Luleå då.

Vissa här för dock ingen diskussion utan pratar med sig själva under längre tid.
Men du har helt rätt, för oss som inte sett honom är det svårt veta hur bra han var eller betydde. Däremot är jag beredd vika mig om stora namn inom LHF som har ordentlig koll anser att hans tröja bör hissas.
Hade du några förslag på vilka som borde få tröjan hissad före Ruisma ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Blinders fre 08 feb 2019, 22:16

Jag har ett förslag, Janne.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan fre 08 feb 2019, 22:42

icemask skrev:
Hade du några förslag på vilka som borde få tröjan hissad före Ruisma ?

Om du tänkt tjata tills du får svar, Myllyniemi.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lasse Proppmätt lör 09 feb 2019, 09:14

Problemet med att höja Mattis tröja i taket är ju att det funnits en TILL mästerlig spelare med nr 14 på ryggensom var nästan lika viktig för föreningens hitils enda guld (på herrsidan) som Myllys var.
Men visst tröjan upp men bara med namnet inget nr sen kan även Kuceras tröja höjas i framtiden.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av NallePhu lör 09 feb 2019, 10:28

Ja man då om nu alla ska ha en tröja i taket så finns det snart inga nummer kvar för spelarna att använda, Det får för sjutton inte gå i spinn detta mad att pensionera nummer!

Visst Ruisma gjorde mycket för klubben men det finns andra spelare som betytt betydligt mer för klubben än vad han gjort, Bulan - Jutila - Renberg (oavsett vad han gjorde så har han betytt en hel del för Luleå likväl) så säga att Ruisma ska upp i taket går liksom inte samt att MÅNGA har inte ens sett han spela det är en Jesus figur alla har hört talas om han men det är inte många som sett han!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18176
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Högljudd lör 09 feb 2019, 11:33

NallePhu skrev:Ja man då om nu alla ska ha en tröja i taket så finns det snart inga nummer kvar för spelarna att använda, Det får för sjutton inte gå i spinn detta mad att pensionera nummer!

Visst Ruisma gjorde mycket för klubben men det finns andra spelare som betytt betydligt mer för klubben än vad han gjort, Bulan - Jutila - Renberg (oavsett vad han gjorde så har han betytt en hel del för Luleå likväl) så säga att Ruisma ska upp i taket går liksom inte samt att MÅNGA har inte ens sett han spela det är en Jesus figur alla har hört talas om han men det är inte många som sett han!

Jaha du.
Utan Jesus ingen kristendom.
Utan Ruisma inget LHF i SHL!
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lasse Proppmätt lör 09 feb 2019, 13:07

NallePhu skrev:Ja man då om nu alla ska ha en tröja i taket så finns det snart inga nummer kvar för spelarna att använda, Det får för sjutton inte gå i spinn detta mad att pensionera nummer!

Visst Ruisma gjorde mycket för klubben men det finns andra spelare som betytt betydligt mer för klubben än vad han gjort, Bulan - Jutila - Renberg (oavsett vad han gjorde så har han betytt en hel del för Luleå likväl) så säga att Ruisma ska upp i taket går liksom inte samt att MÅNGA har inte ens sett han spela det är en Jesus figur alla har hört talas om han men det är inte många som sett han!
WOW det var ju väldigt underligt skrivet tror du alla som är över typ 45-50 år dött eller?
Och du ska ju veta att ganska många såg nog han spela på RIKTIGT d.v.s i Delfinen eller på andra hallar i landet för då fanns fan inga tv sända matcher.
När LHF blev "snackisen" på stan då vi höll på att gå upp 82 så ökade ju publiken sakta men säkert också
Det blev liksom en rörelse och året före avancemanget när vi torskade mot SSK i tre raka så blev det ännu mer snack och ännu fler valde att se hockey.
Att ungar som föddes då inte sett han betyder väl förfasiken inte att dom ÄLDRE som lever än idag inte har sett han det är inte 50 talet eller 60 talet eller ens 70 talet vi snackar om.
Jag började följa hockey på 70 talet och jag har MÅNGA år kvar innan jag trillar av pinnen herregud Greppa har ju vart materialare sen 71.
Tror du FLER sett t.e.x Renberg än Ruisma?
Jag år inte så säker på det Renberg kom å drog ganska fort både första som junior å andra sejouren
Jag minns när han hade galler (hmm han hade heltäckande plexi inte galler) men speciellt många matcher med han har jag inte sett.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan lör 09 feb 2019, 13:29

Ja, det är fler som lever idag som har sett Renberg än vad som sett Ruisma, det är inte så svårt räkna ut, men det hör väl inte till saken. Känns inte detta som en ganska menlös diskussion? Man borde snarare ha en diskussion kring vilka kriterier som bör uppfyllas för att få tröjan hissad. Möjligt att LHF redan har sådana kriterier de går efter, men ändå.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av NallePhu lör 09 feb 2019, 14:44

De har nog dem kriterierna klara vad som krävs för att få sin tröja upp i taket och där hamnade INTE Ruisma, Kan gissa Bulan finns där likaså Strömwall tror kriterierna är laglojala spelare och tjänat klubben under en längre period!

NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18176
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Blinders lör 09 feb 2019, 14:51

NallePhu skrev:De har nog dem kriterierna klara vad som krävs för att få sin tröja upp i taket och där hamnade INTE Ruisma, Kan gissa Bulan finns där likaså Strömwall tror kriterierna är laglojala spelare och tjänat klubben under en längre period!

Strömwalls tröja är redan hissad.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Old Brooklyn lör 09 feb 2019, 15:32

NallePhu skrev:Ja man då om nu alla ska ha en tröja i taket så finns det snart inga nummer kvar för spelarna att använda, Det får för sjutton inte gå i spinn detta mad att pensionera nummer!

Visst Ruisma gjorde mycket för klubben men det finns andra spelare som betytt betydligt mer för klubben än vad han gjort, Bulan - Jutila - Renberg (oavsett vad han gjorde så har han betytt en hel del för Luleå likväl) så säga att Ruisma ska upp i taket går liksom inte samt att MÅNGA har inte ens sett han spela det är en Jesus figur alla har hört talas om han men det är inte många som sett han!
Ruisma ska upp i taket!

Det gick!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Bamsefar lör 09 feb 2019, 15:45

Naturligtvis skall Ruismas tröja hissas och nr 14 pensioneras, liksom nr 18 . Både de som var med, L-G Niemi, Lindfors et consortes vittnar om hur Veli-Matti ställde en sådan kravbild på hur man skulle spela att organisationen i grund förändrades och förbättrades och därmed skulle jag vilja hävda att Veli-Matti Ruisma var den direkt bidragande orsaken till att LHF gick upp i dåvarande Elitserien förutom med det han bidrog med på isen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Bamsefar lör 09 feb 2019, 15:46

NallePhu skrev:De har nog dem kriterierna klara vad som krävs för att få sin tröja upp i taket och där hamnade INTE Ruisma, Kan gissa Bulan finns där likaså Strömwall tror kriterierna är laglojala spelare och tjänat klubben under en längre period!


Fabbe ?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Dustin lör 09 feb 2019, 16:00

Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:De har nog dem kriterierna klara vad som krävs för att få sin tröja upp i taket och där hamnade INTE Ruisma, Kan gissa Bulan finns där likaså Strömwall tror kriterierna är laglojala spelare och tjänat klubben under en längre period!


Fabbe ?

Valde bort Luleå under sina bästa år och kom tillbaka när Frölunda ej ville ha kvar honom mer. Jag vet att han hade velat stanna kvar i Göteborg i många år till. Per Ledin nobbade väl kontraktsförslag från Luleå 3-4 ggr för att gå till andra klubbar. Ingen av dem borde nämnas i diskussionen enligt mig även om man kan uppskatta deras insatser för Luleå. Janne och Bulan hade kunnat spela i andra klubbar med bättre betalt men valde trots det att stanna i Luleå. Det är Luleå-lojala spelare på riktigt och något jag värderar oerhört högt.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan lör 09 feb 2019, 16:36

Määk skrev:
Valde bort Luleå under sina bästa år och kom tillbaka när Frölunda ej ville ha kvar honom mer. Jag vet att han hade velat stanna kvar i Göteborg i många år till. Per Ledin nobbade väl kontraktsförslag från Luleå 3-4 ggr för att gå till andra klubbar. Ingen av dem borde nämnas i diskussionen enligt mig även om man kan uppskatta deras insatser för Luleå. Janne och Bulan hade kunnat spela i andra klubbar med bättre betalt men valde trots det att stanna i Luleå. Det är Luleå-lojala spelare på riktigt och något jag värderar oerhört högt.

Med den logiken borde vi ta ned Åkerströms tröja. Fabbe är ändå inne på sin 14:e säsong i Luleå, om man kan ha överseende med Åkerströms sejour i Västerås, varför kan man inte ha överseende med Fabbes i Frölunda? Båda valde det själva.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Bamsefar lör 09 feb 2019, 16:52

Lulefan skrev:
Määk skrev:
Valde bort Luleå under sina bästa år och kom tillbaka när Frölunda ej ville ha kvar honom mer. Jag vet att han hade velat stanna kvar i Göteborg i många år till. Per Ledin nobbade väl kontraktsförslag från Luleå 3-4 ggr för att gå till andra klubbar. Ingen av dem borde nämnas i diskussionen enligt mig även om man kan uppskatta deras insatser för Luleå. Janne och Bulan hade kunnat spela i andra klubbar med bättre betalt men valde trots det att stanna i Luleå. Det är Luleå-lojala spelare på riktigt och något jag värderar oerhört högt.

Med den logiken borde vi ta ned Åkerströms tröja. Fabbe är ändå inne på sin 14:e säsong i Luleå, om man kan ha överseende med Åkerströms sejour i Västerås, varför kan man inte ha överseende med Fabbes i Frölunda? Båda valde det själva.

Då kanske vi kan slå fast att det inte är enbart längden på tjänstgöringen som avgör utan även innehållet, kvalitet och som varit avgörande för Luleå hockey. Då går fabbe bort (naturligtvis) och Veli-Matti Ruisma står kvar.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Dustin lör 09 feb 2019, 17:02

Lulefan skrev:
Määk skrev:
Valde bort Luleå under sina bästa år och kom tillbaka när Frölunda ej ville ha kvar honom mer. Jag vet att han hade velat stanna kvar i Göteborg i många år till. Per Ledin nobbade väl kontraktsförslag från Luleå 3-4 ggr för att gå till andra klubbar. Ingen av dem borde nämnas i diskussionen enligt mig även om man kan uppskatta deras insatser för Luleå. Janne och Bulan hade kunnat spela i andra klubbar med bättre betalt men valde trots det att stanna i Luleå. Det är Luleå-lojala spelare på riktigt och något jag värderar oerhört högt.

Med den logiken borde vi ta ned Åkerströms tröja. Fabbe är ändå inne på sin 14:e säsong i Luleå, om man kan ha överseende med Åkerströms sejour i Västerås, varför kan man inte ha överseende med Fabbes i Frölunda? Båda valde det själva.

Vet inte hur det gick till exakt när Åkerström gick till Västerås men tror inte han kom tillbaka för att han var oönskad av VIK. Sen var Åkerström en ledande spelare, kapten i flera säsonger och vann guld med Luleå. Fabbe har mest harvat i en fjärdekedja sedan sin återkomst. Sånt som också borde spela in. Fabbe är laglojal men inte Luleålojal på samma sätt som Bulan och Sandström av tidigare nämnda anledningar. Dessutom har de rent sportsligt varit bättre och viktigare för Luleå.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Lulefan lör 09 feb 2019, 17:14

Määk skrev:
Lulefan skrev:
Määk skrev:
Valde bort Luleå under sina bästa år och kom tillbaka när Frölunda ej ville ha kvar honom mer. Jag vet att han hade velat stanna kvar i Göteborg i många år till. Per Ledin nobbade väl kontraktsförslag från Luleå 3-4 ggr för att gå till andra klubbar. Ingen av dem borde nämnas i diskussionen enligt mig även om man kan uppskatta deras insatser för Luleå. Janne och Bulan hade kunnat spela i andra klubbar med bättre betalt men valde trots det att stanna i Luleå. Det är Luleå-lojala spelare på riktigt och något jag värderar oerhört högt.

Med den logiken borde vi ta ned Åkerströms tröja. Fabbe är ändå inne på sin 14:e säsong i Luleå, om man kan ha överseende med Åkerströms sejour i Västerås, varför kan man inte ha överseende med Fabbes i Frölunda? Båda valde det själva.

Vet inte hur det gick till exakt när Åkerström gick till Västerås men tror inte han kom tillbaka för att han var oönskad av VIK. Sen var Åkerström en ledande spelare, kapten i flera säsonger och vann guld med Luleå. Fabbe har mest harvat i en fjärdekedja sedan sin återkomst. Sånt som också borde spela in. Fabbe är laglojal men inte Luleålojal på samma sätt som Bulan och Sandström av tidigare nämnda anledningar. Dessutom har de rent sportsligt varit bättre och viktigare för Luleå.

Spekulerade inte kring om man ska hissa Fabbes tröja eller ej, men ska en sejour göra det omöjligt för dig att få din tröja i taket så bör det vara lika för andra som haft liknande sejourer. Fabbe har varit väldigt viktig för Luleå i många år, troligtvis vår mest underskattade spelare, men det är en diskussion för en annan tråd.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 09 feb 2019, 18:06

Tung lokal/ riks journalist (hyfsat ung oxå...) har samma åsikt om att Veli-Matti Ruisma skulle varit FÖRST upp i taket..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 09 feb 2019, 19:08

Vem är Luleå Hockeys bästa center genom alla tider?

2015 deltog 6 000 läsare i en omröstning som NSD hade på webben och 41 procent svarade Ruisma.

Matti Ruisma - Sida 2 14_vel10

Matti Ruisma - Sida 2 Superk10
Superkedjan: Lars-Göran Niemi, Roger Mikko och Matti Ruisma.

Matti Ruisma - Sida 2 Lhf-pr10
Ruisma med trollspöet.

Matti Ruisma - Sida 2 Ruisma11
Luleås kung mellan 81-85.

Matti Ruisma - Sida 2 Skzir202
14 M Ruisma

Matti Ruisma - Sida 2 14_vel11
Glada miner. Ruisma vid en tidigare hyllningsceremoni.

Matti Ruisma - Sida 2 Skzir203
Ruisma och hela Luleå jublar vid en match mot gnaget.

Matti Ruisma - Sida 2 Veli-m10
Två mål kanske? Hade varit häftigt om det funnits en bild på Matti efter sista matchen (också mot gnaget) där han visar alla fem som en symbol för sina fem assist. Det kanske finns därute?

Tack Tony Moore!

Härliga bilder!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 09 feb 2019, 19:42

Du har själv laddat upp bilden efter hans historiska sista hemma match 1985-02-24!
Med bruten käke och specialskydd på hjälmen ordnade han 5 historiska assist Den störste!Matti Ruisma - Sida 2 14_vel13
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 09 feb 2019, 20:54

Ja den bilden ja, ja den kommer från boken 25 år med Luleå Hockey av Torsten Wiklund.

Vilken avskedsmatch!

En praktföreställning signerat Ruisma!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 09 feb 2019, 20:59

"Jak kan para säga tack!"  - Vem skulle säga tack om inte vi som fick uppleva denna fantastiska ishockeyspelare!!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 09 feb 2019, 21:18

Matti Ruisma - Sida 2 Veli-m13
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman ons 13 feb 2019, 22:20

Ruismas tröja kommer hamna i taket. 

Det måste få ta lite tid bara, precis som med klubbmärket.

Landa mjukt.

Ruisma är den spelare som betytt absolut mest och överlägset bäst representerat föreningen. Utan Ruisma hade vi inte haft en enda tröja hissad.

Freddys Lindfors myntade uttrycket ”Ruisma-klass”. Det är lika sant nu som det var då och som handlar om den kvalitè föreningen byggdes upp på och som tillika var en helt avgörande period i vår rika historia.

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman tor 14 feb 2019, 11:43




Let Me See Your Hands!!!

Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 25 maj 2019, 12:31

Det finns sedan länge fastställda regler i föreningens regelverk för att få tröjan pensionerad. En av dessa kriterier är att man måste varit spelare minst fyra säsonger. För att Ruisma ska bli aktuell så måste alltså regelverket ändras.

Kan bara hoppas att någon vettig människa lagt in ett förslag om ändring av kriterierna för att få tröjan i taket inför årsmötet 19 juni.

Förslag som inkommit 30 dagar innan årsmötet tas upp.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 25 maj 2019, 14:29

Veli-Matti Ruisma spelade just 4 säsonger (81/82, 82/83, 83/84, 84/85) i LHF så han uppfyller även de kravet redan.. https://www.eliteprospects.com/player/2980/veli-matti-ruisma
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 25 maj 2019, 17:27

Håller med men svaret från föreningen är det, att minst fyra säsonger inte räcker för att få upp tröjan.

Tröjan med den riktiga strålglansen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 26 okt 2019, 16:32

Föreningen säljer fortfarande tröjor med Ruismas namn på - mer än 34 år efter hans sista match i luletröjan.

Tröjan i souvenirbutiken 2019 som inbringar det högsta värdet (1495 kr) är tröjan med Ruismas namn på. Det säger väl allt.

Som jag tidigare skrivit så röstade Norrbotten 2011 om tidernas drömfemma i Luleå Hockey i lokaltidningen. Ruisma röstades fram som tidernas bästa center, 26 år efter han spelat i klubben.

Hockeyintresserade och hockeykunniga norrbottningar hade fått säga vad de tyckte.

Nedan text: Max Wiik BC Luleå

BC Luleå hissar 1 november Willie Cherrys tröja.

Willie Cherrys tröja nummer 10 ska hedras – givetvis i samband med den ”retromatch” som ska spelas i Luleå Energi Arena den 1 november då BC Luleå i gröna ”Plannja”-dräkter tar emot Djurgården Basket, coachat av en annan legend i Gammelstad/Plannja – Charles Barton.

BC Luleå har tidigare skrivit om Cherry på sin hemsida:
”Cherry, en stjärnvärvning som nästan kom från ingenstans, spelade en stor roll i att öka intresset för basket i Luleå och se till att Plannja kom på fötter igen”.

Max Wiik fortsätter:

Förutom sina insatser på basketplanen var också Willie Cherry den kanske mest folkkära spelaren som satt sin fot i Luleå. Han hade ett stort socialt engagemang, arbetade ute på skolor runtom i kommunen och var på väldigt många sätt en man av folket.

Cherrys stora hjärta och driv för barn och ungdomar återfinns ännu i dag i föreningen. Dagens BC Luleå, precis som Willie Cherry, gör fortfarande aktiva skolbesök i hela Norrbotten kontinuerligt under basketsäsongen.

Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman sön 27 okt 2019, 00:08

Har köpt LHF-souvenirer hela mitt långa liv, tror det var 98 som jag köpte extra mycket souvenirer bara för att LHF hade problem med ekonomin det året.

Det är slut med det nu.

Jag kommer inte köpa någonting alls från souvenirshopen, inget halva potten eller från någon kiosk heller. Jag väntar med det tills tröjan hänger i taket.

Jag vet att det inte kommer påverka LHF ett jävla dugg men jag gör det jag kan göra, försöker iallafall och det känns helt rätt i varje fiber i min kropp att göra så. Jag skulle ha gjort det här för länge sen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 23 nov 2019, 13:16

Jag knyter näven i fickan och protesterar på det enda sätt som jag egentligen kan: Genom att låta bli att köpa.

Men vreden finns kvar.

Och frågorna.

silent
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 23 nov 2019, 16:05

Tror faktiskt det betyder mycket vad personer i LHFs ledning tycker om olika spelare, trots regelverk vem som hamnar i taket. Det finns nämligen ingen annan och kommer knappast finnas någon så speciell spelare i LHF som Veli-Matti.

Tror någon här inne att t.ex. Lars-Göran Niemi #25 kommer hamna i taket, trots en enorm betydelse för LHFs framgångar och meriter för taket i Delfinen, tillåt mej tvivla. Varför det, jo därför den gode L-GN öppet kritiserat ledande personer i LHF hur man skött föreningen i olika omgångar. Luleå fostrade L-GN spelade 10 säsonger i LHF varav alla sina bästa år och var uttagen i Tre Kronor som Div.1 spelare (nuvarande HA nivå). L-GN var en jätteprofil, stenhårt kraftpaket, småful speedkula, målspruta, motståndarbackars fasa i egen zon och Luleåfansens kelgris.
Vill tillägga att jag har sett alla spelare i LHF komma och gå då jag följt Luleås hockey med stort intresse sedan typ 1970, och tycker jag har bra koll på vad olika spelare/ledare betytt över tid.
Sedan köper jag fullt ut att alla har rätt att tycka och uttrycka sina åsikter Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Micke80 sön 24 nov 2019, 05:33

Tror inte en enda spelare som spelade för "länge sen" i Luleå kommer hänga i taket. Traditionen startade senare och då många spelare haft samma nummer sedan de gamla legenderna slutade blir det lite konstigt att 30 år senare hänga upp deras tröja.
Det finns massor med individer som haft enorm betydelse för Luleå, både på kansliet, i båset och på isen. Alla kan inte hänga där och någonstans får man helt enkelt köpa in sig på att traditionen med tröjan kom senare och då kanske man får acceptera att det bara blir vanliga hyllningar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman fre 29 nov 2019, 12:57

Matti Ruisma - Sida 2 Bff5f410
Matti Ruisma - Sida 2 810c2610
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Jokerman lör 30 nov 2019, 15:31

Johan Håkansson, då på NSD, skrev den här artikeln om Ruisma 2008.

Vi kan försöka hitta många förklaringar till att Luleå Hockey lyckades nå eltiserien. Jag nöjer mig med en.

Matti Ruisma - Sida 2 14f2d810
Ruisma.

Mannen. Myten. Mustaschen.

Om vi hoppar över diskussionen om vem som varit bäst i Luleå genom tiderna och nöjer oss med frågan vem som varit VIKTIGAST är det egentligen bara två spelare som kan komma på tal:

1) Jarmo Myllys.
2) Veli-Matti Ruisma.

Förmodligen i omvänd ordning.

Säsongen 83/84, den magiska, hette vinnaren av den allsvenska skytteligan Lars Göran Niemi. På 35 matcher gjorde den frejdige forwarden otroliga 71 poäng och belönades för bedriften med en plats i Leif Boorks Tre Kronor.
Men i ärlighetens namn var förklaringen till ”undret Niemi” ganska enkel. Han fick ju spela bredvid en mustaschprydd center, med magiska handleder och en röntgenblick som såg igenom alla försvar.

Nummer 14 – Veli-Matti Ruisma.

Magikern.

Jag vet inte exakt hur Luleå Hockey lyckades komma över en sådan guldklimp, men en dag 1981 dök det upp en blyg och mycket tystlåten finländare i Luleås omklädningsrum och därmed kunde resan mot elitserien börja på allvar.
Än i dag minns kedjekompisen Niemi tydligt förvandlingen:
– Ruisma var inte social för fem öre, men han började direkt ställa  helt nya krav på oss andra. Vi var helt enkelt tvugna att skärpa oss. Och så var han ju en gudabenådad spelare.

Ja, jösses. På den tiden var Luleå Hockey ökänt för sin fräna spelstil. Helst skulle man anfalla med alla fem spelare i en sjövild offensiv, framhetsade av en fanatisk publik. Hederlig raggarhockey, med andra ord.

Men Ruisma var något helt annat. Han åkte inte särskilt fort, men hans spelsinne och passningar var på en helt ny nivå.

För medspelarna var det rena julafton i var och varannat byte.
– Jag åkte mest och höll ner klubban. Man fick alltid pucken precis när man ville ha den, alltid perfekt på bladet, säger L-G Niemi.

Så skapades en målkung. Och den tredje länken i kedjan, Roger Mikko, hade även han sina roligaste dagar som hockeyspelare.

Av någon märklig anledning var Ruismas status i sitt hemland Finland betydligt lägre än i Sverige. Han gjorde visserligen 16 landskamper på 70-talet, men sedan flytten till Luleå var han aldrig mer aktuell, vilket måste anses som ett präktigt hjärnsläpp hos den finska landslagsledningen.

Ruisma var ju så otroligt bra att Tre Kronor faktiskt började smida planer för att ändra hans medborgarskap.

Så blev det inte. Men Ruismas dröm blev ändå verklighet: han förde Luleå till elitserien och fick även spela en säsong i högsta ligan.

Men vad minns då L-G Niemi allra mest av sin kedjekompis?
Nån speciell dragning? Nåt särskilt smörpass?
– Nä, det får bli när vi firade nyår tillsammans. På kvällen kom vi, lindrigt nyktra, på att vi var tvugna att flytta på bilarna utanför huset. När vi höll på som bäst dök polisen upp. Då sa jag åt Matti att springa och gömma sig, för nu åkte vi fast. Matti sprang ut i skogen och gömde sig  under en gran. Men polisen lät det hela bero och festen kunde fortsätta. Problemet var att vi glömde bort Matti. Han satt under granen i minst tre timmar, ända till tolvslaget, då vi kom ihåg honom igen.

Johan Håkansson NSD 2008

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore tor 05 dec 2019, 18:45

Vår förste lejonkung #14 Stålmannen
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Tony Moore lör 07 dec 2019, 11:28

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av icemask lör 07 dec 2019, 14:44

TRÖJAN I TAKET
Allt annat är skämskudde för LHF !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Matti Ruisma - Sida 2 Empty Sv: Matti Ruisma

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet