Jonas Berglund
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Jonas Berglund
T.ex Einar, snacka om att han har kört fast. Inget han gör nu blir bra.Pajala skrev:JB går verkligen bra nu, trist att så många andra spelare tar ett kliv bakåt i utvecklingen.
Blinders- Antal inlägg : 5192
Edit: Vilket inte har med Berglund att göra. Han spelar den bästa hockey jag sett honom spela just nu. Bra både framåt och bakåt.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Jonken- Antal inlägg : 6873
Hedanders- Antal inlägg : 2075
Bättre att avvakta.
Hedanders skrev:Berglund är uppvaktad av andra klubbar. Vi borde förlänga. Han får ett A på bröstet när Fabbe lägger av.
Tror nog Luleå och Berglund vet var de har varandra. Så man kan avvakta.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Förlängt med två år.
GrodanBoll- Antal inlägg : 172
GrodanBoll skrev:https://www.luleahockey.se/artikel/3m3tak37a-30c4d/forlangt-med-jonas-berglund
Förlängt med två år.
Väntat. Berglund har inte direkt dolt sin vilja att stanna samtidigt som han givit Luleå incitament att förlänga genom sitt spel. Samtidigt är hans lönekrav garanterat väldigt låga. Så som sagt.. väntat och riktigt trevligt.
Hankburger- Antal inlägg : 7433
Ruggigt nice att vi har den så viktiga centersidan klar även nästa säsong.
Jonken- Antal inlägg : 6873
rasbiologen- Antal inlägg : 1355
Nacken har fått sig en liten törn men jag har ingen huvudvärk, så det är positivt säger Berglund som tror han kan spela på lördag i bortamatchen mot Brynäs.
Det låter bra!
Berglund behövs!
Jokerman- Antal inlägg : 1983
Jokerman skrev:Aaron Irvings huvudtackling på Berglund verkar inte ha tagit så illa som tur är.
Nacken har fått sig en liten törn men jag har ingen huvudvärk, så det är positivt säger Berglund som tror han kan spela på lördag i bortamatchen mot Brynäs.
Det låter bra!
Berglund behövs!
Låter väldigt bra i så fall! Berglund har gjort en riktigt bra säsong så här långt och är en spelare som sällan gör en dålig match. Behövs i laget.
kokostrollet- Antal inlägg : 2675
Dustin- Antal inlägg : 7016
Vilken jävla spelförståelse han har Älvsbygrabben!!!
Seriesegrare!
Just det, jag höll på glömma. Berglund gjorde mål igår igen! (ja, jag talar emot mig själv här - det erkänner jag)Hans åttonde om jag räknar rätt...
Det var på träning i tisdags som Berglund fick en puck i ansiktet och det tog så illa att det blev en fraktur på käken.
Tvingas till operation och förväntas därefter missa ungefär sex veckors spel.
Hehe, har du levt under en sten .Jokerman skrev:Helvete! Berglund borta sex veckor!!!
Det var på träning i tisdags som Berglund fick en puck i ansiktet och det tog så illa att det blev en fraktur på käken.
Man kan ju nästa tro det då jag missat detta helt. Nu kommer tyrre få dra ett ännu tyngre lass.Blinders88 skrev:Hehe, har du levt under en sten .Jokerman skrev:Helvete! Berglund borta sex veckor!!!
Jo, kanske måste köra dubbelbyten i BP.Jokerman skrev:Man kan ju nästa tro det då jag missat detta helt. Nu kommer tyrre få dra ett ännu tyngre lass.Blinders88 skrev:Hehe, har du levt under en sten .Jokerman skrev:Helvete! Berglund borta sex veckor!!!
pga denna konkurrens så ser jag inte att Connolly och Olle ska spela BP, ser hellre då att Mattsson kliver in där. Förstår inte varför DeSousa kör BP.
Olle är vår tredje bästa forward i BP statistiskt över hela säsongen om man kollar istid/insläppt mål i BP. Ser inga problem med honom i en sådan roll. Han är för smart och långsam för att gå bort sig. Mattsson behöver mer rutin innan han kan axla den rollen.Jokerman skrev:Berglund har kommit tillbaka riktigt bra efter skadan, är stark på pucken och drar ett stort lass i vårt BP, tillsammans med Fabbe, Tyrre, Isac och Hållander.
pga denna konkurrens så ser jag inte att Connolly och Olle ska spela BP, ser hellre då att Mattsson kliver in där. Förstår inte varför DeSousa kör BP.
Dundernisse- Antal inlägg : 2761
Det är här och nu som gäller. Mattsson har bra räckvidd och är bra i checkspelet. Framför allt är han rörlig på våra stora rinkar. Tekningarna behöver förbättras men när det sitter då är det en no brainerIDundernisse skrev:Olle är vår tredje bästa forward i BP statistiskt över hela säsongen om man kollar istid/insläppt mål i BP. Ser inga problem med honom i en sådan roll. Han är för smart och långsam för att gå bort sig. Mattsson behöver mer rutin innan han kan axla den rollen.Jokerman skrev:Berglund har kommit tillbaka riktigt bra efter skadan, är stark på pucken och drar ett stort lass i vårt BP, tillsammans med Fabbe, Tyrre, Isac och Hållander.
Puckad- Antal inlägg : 11167
Urken, Blinders and Dundernisse like this post
Här har vi arvtagaren till kulturbärare Fabbe och Ola. Jonas är kanske inte lika spelskicklig som Ola, ( för att jämföra med en center), men han har bättre fart och är inte oäven som avslutare heller. Där är han ju plus mot både Ola och Danne tycker jag.
Arbetskapacitet en har han ju mer än väl. Tror att den här killen är extra viktig i år när vi tappat en stor del av stommen. Dvs de som kommer till jobbet varje dag och vet vad de skall göra. Nu får Jonas dra ett stort lass när många nya skall skolas in i systemet.
Fortsätter han såhär så kan vi ha ett framtida kaptensämne i Jonas.
LulefanGBG- Antal inlägg : 12229
kokostrollet and Blitzwagen like this post
ezz likes this post
https://www.luleahockey.se/article/t62xakwxc-30c4d/forlangt-med-jonas-berglund
Dundernisse- Antal inlägg : 2761
LulefanGBG, Puckad and Wolfhunter like this post
LulefanGBG and Wolfhunter like this post
Bamsefar- Antal inlägg : 12075
kokostrollet, LulefanGBG and Wolfhunter like this post
Med all säkerhet är det så att mina krav på #14 Berglund höjts efter de två senaste säsongerna då han verkligen visat sig vara grymt bra på att att leda sin formation och BP. Han var t.o.m. bättre än Fabbe förra året vilket säger en hel del.
Jonas hade tidigare ett grymt bra samarbete med Fabbe (det var fest när det var BP ) som han tyvärr inte lyckats få till med någon annan ännu.
Fabbe var förutom stålman en riktig vinthund, expert på att täcka passningsvägar etc etc och de två kompletterade varandra sjukt bra.
Det jag säger är att det finns mer att hämta hos Jonas 21/22 och jag tänker att det är helt rätt av föreningen att man förlängt också. Jag tror stenhårt på #14 Berglund.
Nu tar vi Rögle!!
FORZA JONAS!!!
Jokerman ll- Antal inlägg : 1360
Jokerman ll skrev:Jamen det är en bra förlängning även fast det gått småtrögt den här säsongen.
Med all säkerhet är det så att mina krav på #14 Berglund höjts efter de två senaste säsongerna då han verkligen visat sig vara grymt bra på att att leda sin formation och BP. Han var t.o.m. bättre än Fabbe förra året vilket säger en hel del.
Jonas hade tidigare ett grymt bra samarbete med Fabbe (det var fest när det var BP ) som han tyvärr inte lyckats få till med någon annan ännu.
Fabbe var förutom stålman en riktig vinthund, expert på att täcka passningsvägar etc etc och de två kompletterade varandra sjukt bra.
Det jag säger är att det finns mer att hämta hos Jonas 21/22 och jag tänker att det är helt rätt av föreningen att man förlängt också. Jag tror stenhårt på #14 Berglund.
Nu tar vi Rögle!!
FORZA JONAS!!!
Småtrögt? Tycker han varit riktigt bra, särskilt i rollen som vikarierande back. Hade testat honom ännu mer där framöver och kanske till och med funderat på att skola om helt och hållet. Oavsett vilket, en blivande kulturbärare, en kille som alltid stämplar in och dessutom en spelare som funkar i många miljöer och positioner är alltid bra att ha i ett lags ryggrad.
Jokerman ll likes this post
Tkr Berlund hade kunnat passa jävligt fint som back, bra avvägningar på när han ska stöta å fylla på.
Eller är detta dumt?
Jojjan- Antal inlägg : 357
Puckad likes this post
Intressant tanke! Spelförståelse, rutin och noggrann...det kompenserar baklängesåkningen. I det stora hela bra gör han det bra som back.Jojjan skrev:Lika att låta Berglund bli back på heltid? Ersättare för Sondell, å istället värva en nån spetsigare forward?
Tkr Berlund hade kunnat passa jävligt fint som back, bra avvägningar på när han ska stöta å fylla på.
Eller är detta dumt?
Jojjan likes this post
Jokerman ll skrev:Intressant tanke! Spelförståelse, rutin och noggrann...det kompenserar baklängesåkningen. I det stora hela bra gör han det bra som back.Jojjan skrev:Lika att låta Berglund bli back på heltid? Ersättare för Sondell, å istället värva en nån spetsigare forward?
Eller är detta dumt?
Känns dessutom som att han är ett större hot offensivt när han spelar som back, av någon anledning.
Nr10- Antal inlägg : 110
Jojjan likes this post
Satte viktiga 3-1 och ass till 4-1
Avslutar med en skottäckning som vi inte sett sen Börje Salmings glansdagar.
Jonas Berglunds skottäckning 🤩 pic.twitter.com/StyaAwtEnO
— C More Hockey (@cmorehockey) April 23, 2022
Matchens lirare
Forza Jonas!!!
Bamsefar, Högljudd, PM, Redbear, Kagen, Donowitz, Puckad and like this post
- Du fattas oss!
Puckad- Antal inlägg : 11167
Tony Moore and Bros! like this post
Tycker han kan skolas om till back resterande del av säsongen.
Dustin- Antal inlägg : 7016
Tony Moore, kokostrollet, LulefanGBG, Diktatorn, Donowitz, Hjalmar_Vuopio, Blitzwagen and like this post
JohanO- Antal inlägg : 814
kokostrollet, Diktatorn, Donowitz, Blitzwagen and Burskydd like this post
Hedanders- Antal inlägg : 2075
LulefanGBG, Kneten and Lehto like this post
Istället för en center som kan vikariera som back skulle vi ju få en back som kan vikariera som center såväl som forward så det är en win win tycker jag.
Skolar om man om Berglund skulle han kunna bli en riktigt stabil tvpvägsback och man skulle dessutom kunna lägga mer krut på övriga backvärvbingar.
Vidare känns som om att forwardsidan redan är rätt full om alla rykten med substans stämmer. Vi MÅsTE försöka spela in juniorer och centrar lär vi inte heller ha brist på.
Edit: DESSUTOM skulle man i praktiken kunna spela 3 backar i boxplay där den ena agerar center.
Dustin and kokostrollet like this post
Han gör det bra, men har svårt att se att det håller mot tuffare motstånd. Med lite träning visst kanske är de möjligt.
@Hedanders det har du faktiskt rätt i, han känns lite lurig skulle nog göra det bra på straffar.
Lehto- Antal inlägg : 763
LulefanGBG likes this post
Nej absolut behöver han ju skolas om, men man ser ju att det finns en stor portion potential.Lehto skrev:Tycker inte man ska dra förhastade slutsatser mot ett stukat Frölunda.
Han gör det bra, men har svårt att se att det håller mot tuffare motstånd. Med lite träning visst kanske är de möjligt.
@Hedanders det har du faktiskt rätt i, han känns lite lurig skulle nog göra det bra på straffar.
Sedan gjorde han det ju bra vid ett flertal tillfällen förra säsongen också.
Burskydd likes this post
Burskydd- Antal inlägg : 581
Centrar blir då
1 NY
2 Kempe / Personligen ser jag gärna en ny här så Kempe känns riskabel
3 Fröberg
4 Connolly
Björnkäften- Antal inlägg : 516
kokostrollet likes this post
Burskydd skrev:Både ekonomiskt och hockeymässigt så tjänar klubben på att omskola Berglund till back.
Jonas skulle tjäna på det med. Skridskoåkningen är hans akilleshäl och kommer inte bli bättre och den är ändå inte fullt lika kritisk i en roll som back så han skulle nog själv förlänga sin hockeykarriär på hög nivå med.
Har ju hänt tidigare.
https://www.expressen.se/nyheter/omskolad-mattsson-tar-sig-an-ny-backroll/
jag tycker att ett lag med ambitioner att vinna SM-guld ska kunna ha riktigt skolade backar i laget och inte halvbra forwards, man bör också låta bra juniorbackar spela.kokostrollet skrev:Burskydd skrev:Både ekonomiskt och hockeymässigt så tjänar klubben på att omskola Berglund till back.
Jonas skulle tjäna på det med. Skridskoåkningen är hans akilleshäl och kommer inte bli bättre och den är ändå inte fullt lika kritisk i en roll som back så han skulle nog själv förlänga sin hockeykarriär på hög nivå med.
Har ju hänt tidigare.
https://www.expressen.se/nyheter/omskolad-mattsson-tar-sig-an-ny-backroll/
Mr Bister- Antal inlägg : 1441
EG
Sellgren
Berglund
(Honka eller PP-back)
(Engsunds ersättare -Hardegård?)
Junior
Junior
8 backar.
Jojjan skrev:Lika att låta Berglund bli back på heltid? Ersättare för Sondell, å istället värva en nån spetsigare forward?
Eller är detta dumt?
Gör slag i saken! Fråga Berglund om han kan tänka sig att bli back på heltid!
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
|
|