Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

+95
Slapshot
KaptenBlodskelett
Swhy
Sundance Kid
Kapten Haddock
JuniorX
RogerC
Rikky
NilsOskar
amarule
Admin
makkanmakkan
UnSaccoDiSoldi
ski3r
LHF96
nummer 17
Donowitz
kokostrollet
Bjoern
Mickeee
Lajon
Davidoff
DonP
Ivanhoe
Qirren
JoakimJ
Fred Herbert
Sportchefen #2
mango
Puckad
Lasse Proppmätt
Luleåfan
tibet
Myrman
Grizzly
Sir Prozac
rumpztr
Micke80
Ingemar
NallePhu
Hedanders
MickkeJ
Pajala
icemask
kniba
farre
zamboni
Old Brooklyn
Zeth
apa19
Luddelajnen
Purre
rasbiologen
CKa
jimpa99
stormvägen
Kallepedal
Lars158
hokkzorz
Lulefan
Rönken
Loop
Rayko
Dave Rock
delphi
Urken
LubosC
LuleåWinston
Pentothal
knutten
Norlin
BodenSwe
PM
Bamsefar
JayDee
pingu
Tony Moore
Redbear
#96
Kato
MrA
FruktHamster
Mange
Bilderberg
Dalle
Zeb Macahan
Jonken
Johan__
Högljudd
LulefanGBG
Tigerman
Chris Hendrix
Snikne Ville
Beast.
Salle
99 posters

Sida 6 av 20 Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Zeb Macahan tis dec 10, 2013 4:43 pm

Omförhandlade inte Olausson sitt ifjol vilket gör han betydligt dyrare nu? Hur mycket av Ledins lön pröjsar HV?
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Zeb Macahan tis dec 10, 2013 6:15 pm

På twitter,

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Ryktena ang. Luleås ansträngda ekonomi stämmer, man har lastat in stora summor i Klasen, Olle & Frallan.

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Bekräftat av Stefan Enbom nyss här i Karlstad.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av #96 tis dec 10, 2013 6:31 pm

Zeb Macahan skrev:På twitter,

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Ryktena ang. Luleås ansträngda ekonomi stämmer, man har lastat in stora summor i Klasen, Olle & Frallan.

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Bekräftat av Stefan Enbom nyss här i Karlstad.

Är den så ansträng så kan Luleå hyra ut dom i slutet av säsongen...lär bli en kort säsong i vlket fall som helst.
#96
#96

Antal inlägg : 2175
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Kallepedal tis dec 10, 2013 6:46 pm

Angående Luleås publiksiffror anser jag mycket av mångas resonemang haltar lite. Tabellplacering har inte så stor betydelse för publiksiffrorna. Om man jämför med fjolåret så åkte de två sista lagen i publikligan ur SHL. AIK har vi efter oss i år också. I år har bara Växjö "gått om" oss, de har inte tappat lika mycket publik som Luleå.

Alla lag i SHL utom LHC har tappat publik. Lag som Frölunda och Växjö som går riktigt bra borde väl ha ökat sitt publiksnitt, men icke. Vad det beror på vet jag inte men inte är det Fabbe och Mannbergs fel att hela SHL har minskat sina publiksiffror.

Jag ser då inget samband mellan sportsliga resultat och publiksiffror. Utan att jag nu har detaljstuderat siffrorna från -80-talet så tror jag att det största publikuppgången var ca 1994, det året björngapet introducerades. Det borde också ha varit en höjning när den renoverade Delfinen invigdes. Jag tror att det hela sitter mer i hur man säljer produkten hockey.

Jag kan ha fel men motbevisa mig gärna
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Kallepedal tis dec 10, 2013 6:48 pm

Zeb Macahan skrev:På twitter,

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Ryktena ang. Luleås ansträngda ekonomi stämmer, man har lastat in stora summor i Klasen, Olle & Frallan.

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Bekräftat av Stefan Enbom nyss här i Karlstad.

jag tror inte att ekonomin är ansträngd. Däremot kanske man tär på det egna kapitalet. Men många här ser ingen fara med att slösa upp det egna kapitalet, det är bara att köpa nytt.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av pingu tis dec 10, 2013 6:56 pm

Kallepedal skrev:Angående Luleås publiksiffror anser jag mycket av mångas resonemang haltar lite. Tabellplacering har inte så stor betydelse för publiksiffrorna. Om man jämför med fjolåret så åkte de två sista lagen i publikligan ur SHL. AIK har vi efter oss i år också. I år har bara Växjö "gått om" oss, de har inte tappat lika mycket publik som Luleå.

Alla lag i SHL utom LHC har tappat publik. Lag som Frölunda och Växjö som går riktigt bra borde väl ha ökat sitt publiksnitt, men icke. Vad det beror på vet jag inte men inte är det Fabbe och Mannbergs fel att hela SHL har minskat sina publiksiffror.

Jag ser då inget samband mellan sportsliga resultat och publiksiffror. Utan att jag nu har detaljstuderat siffrorna från -80-talet så tror jag att det största publikuppgången var ca 1994, det året björngapet introducerades. Det borde också ha varit en höjning när den renoverade Delfinen invigdes. Jag tror att det hela sitter mer i hur man säljer produkten hockey.
cket
Jag kan ha fel men motbevisa mig gärna
å

håller fullständigt med dig! Det som drar publik är hur produkten Luleå hockey spelar och på nittiotalet spelade vi med otroligt mycket hjärta och fysik så varje match var värd att se!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis dec 10, 2013 6:58 pm

Zeb Macahan skrev:På twitter,

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Ryktena ang. Luleås ansträngda ekonomi stämmer, man har lastat in stora summor i Klasen, Olle & Frallan.

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Bekräftat av Stefan Enbom nyss här i Karlstad.

Vadå "lastat in pengar på Frallan och klasen"?? Frallan hade redan ett kontrakt som skrevs 2010 och klasen skrev på inför fjolårssäsongen, så hur kan detta påverka oss så jäkla hårt just nu?

Kan vara jag som missuppfattar detta, men inte har vi några stora extrakostnader just den här säsongen. Spelartruppen borde vara billigare i år om något.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av farre tis dec 10, 2013 8:42 pm

Kanske har man redan en överenskommgelse med Olle och Klasen över nästa säsong och att det även innebär en höjning av lönen även iår. I så fall helt rätt tycker jag att inte förköpa sig på legoknektar.
Däremot kommer man aldrig att höja publikintresset med spelare som Mannberg, Fabbe, Trukno och Hjälm då 90% av supportrarna stör sig på de och inte riktigt förstår vad de gör i A-laget.
Ännu värre tycker jag det är att ingen i Lokalblaskorna vågar ställa obekväma frågor till Rönken och Co.
Vad ser ni i Mannberg som ingen annan ser?
Hur tänker ni när Fabbe viker in bakom målet istället för framför 999 gånger av 1000?
Trukno? är det inte bättre att gå skilda vägar?
Hjälm? Hur många matcher måste han kosta oss innan ni tappar tålamodet?
Varför har Gunnarsson tappat sen förra året?
Vad har hänt med Jonsson?

Listan kan göras hur lång som helst känns det som tyvärr


Senast ändrad av farre den tis dec 10, 2013 8:43 pm, ändrad totalt 1 gång
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis dec 10, 2013 8:43 pm

Zeb Macahan skrev:På twitter,

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Ryktena ang. Luleås ansträngda ekonomi stämmer, man har lastat in stora summor i Klasen, Olle & Frallan.

TobbeL_ ‏@HerrFontanell_  5m
Bekräftat av Stefan Enbom nyss här i Karlstad.
Låter väl som bullshit. Skulle Enbom medverka i en stor intervju ang ekonomin m m och inte nämna detta för att några dagar senare berätta det på en bortamatch i Karlstad? Om Fransson kostar för mycket hade ju Luleå alla chanser i världen attt skicka honom till KHL inför denna sässe. Och Klasen har ett löpande kontrakt.1+1+1 = bullshit.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 tis dec 10, 2013 9:56 pm

pingu skrev:
Kallepedal skrev:Angående Luleås publiksiffror anser jag mycket av mångas resonemang haltar lite. Tabellplacering har inte så stor betydelse för publiksiffrorna. Om man jämför med fjolåret så åkte de två sista lagen i publikligan ur SHL. AIK har vi efter oss i år också. I år har bara Växjö "gått om" oss, de har inte tappat lika mycket publik som Luleå.

Alla lag i SHL utom LHC har tappat publik. Lag som Frölunda och Växjö som går riktigt bra borde väl ha ökat sitt publiksnitt, men icke. Vad det beror på vet jag inte men inte är det Fabbe och Mannbergs fel att hela SHL har minskat sina publiksiffror.

Jag ser då inget samband mellan sportsliga resultat och publiksiffror. Utan att jag nu har detaljstuderat siffrorna från -80-talet så tror jag att det största publikuppgången var ca 1994, det året björngapet introducerades. Det borde också ha varit en höjning när den renoverade Delfinen invigdes. Jag tror att det hela sitter mer i hur man säljer produkten hockey.
cket
Jag kan ha fel men motbevisa mig gärna
å

håller fullständigt med dig! Det som drar publik är hur produkten Luleå hockey spelar och på nittiotalet spelade vi med otroligt mycket hjärta och fysik så varje match var värd att se!
Tyngd och fysik är väldigt sevärt. Men det har ju inte varit LHF melodi på massor av år nu.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn tor dec 12, 2013 9:52 am

Tyngd och fysik kommer med ökade ekonomiska förutsättningar. I mitten av 90-talet var vi Sveriges rikaste klubb och konkurrensen från andra europeiska ligor var minimal. Både Osten och Rönken har förklarat detta i flera intervjuer. De vill väldigt gärna ha stora starka spelare, men de måste även klara av Luleås spel med snabb skridskoåkning hela tiden. En stor och stark spelare som även är snabb på skridskorna och bra med klubban kostar mycket mer än en mindre spelare som är lika snabb på skridskorna och bra med klubban.

Linus Klasen är dyr, men skulle han ha haft samma skills och vägt 98 pannor till sina 192 cm skulle han inte ha lirat i Luleå.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Salle tor dec 12, 2013 3:51 pm

På twitter ryktas det om att LKAB tar över SSAB's avtal som huvudsponsor. Ett avtal som förövrigt går ut efter säsongen. Offentliggörs väl isåfall i samband med LKAB-dagen på lördag?

Hur länge har SSAB varit huvudsponsorer egentligen?

25-30 år? Känns som evigheter åtminstone, om man tänker på gamla matchdräkter osv. Så länge jag levt i alla fall.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken tor dec 12, 2013 4:27 pm

Salle skrev:På twitter ryktas det om att LKAB tar över SSAB's avtal som huvudsponsor. Ett avtal som förövrigt går ut efter säsongen. Offentliggörs väl isåfall i samband med LKAB-dagen på lördag?

Hur länge har SSAB varit huvudsponsorer egentligen?

25-30 år? Känns som evigheter åtminstone, om man tänker på gamla matchdräkter osv. Så länge jag levt i alla fall.

SSAB har väl gått lite tyngre på sistone? Medan LKAB tuffar på, bara det inte blir ett ekonomiskt tapp så är det väl egentligen skitsamma för min del. SSAB känns väl kanske mer "Luleå" medan LKAB är mer "Kiruna" - ja jag tror ni förstår Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor dec 12, 2013 8:41 pm

Men att vi byter huvudsponsor, innebär det att SSAB inte kommer att sponsra alls? Vore ju trist. Känns som att LKAB och SSAB är de överlägset genuinaste norrbottniska sponsorerna som man kan få även om LKAB är mer Lappland.

Åtminstone om en göteborgare får våga sig på en sådan bedömning...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn tor dec 12, 2013 9:33 pm

LulefanGBG skrev:Men att vi byter huvudsponsor, innebär det att SSAB inte kommer att sponsra alls? Vore ju trist. Känns som att LKAB och SSAB är de överlägset genuinaste norrbottniska sponsorerna som man kan få även om LKAB är mer Lappland.

Åtminstone om en göteborgare får våga sig på en sådan bedömning...
LKAB är väl ändå mer Norrbotten än SSAB som finns lite varstans. Eller Borlänge och Oxelösund i alla fall.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor dec 12, 2013 10:11 pm

Old Brooklyn skrev:
LulefanGBG skrev:Men att vi byter huvudsponsor, innebär det att SSAB inte kommer att sponsra alls? Vore ju trist. Känns som att LKAB och SSAB är de överlägset genuinaste norrbottniska sponsorerna som man kan få även om LKAB är mer Lappland.

Åtminstone om en göteborgare får våga sig på en sådan bedömning...
LKAB är väl ändå mer Norrbotten än SSAB som finns lite varstans. Eller Borlänge och Oxelösund i alla fall.
Sant kanske. Som sagt jag är inte så industrikulturellt eller industrigeografiskt bevandrad med norra Sverige men tänker jag LKAB och SSAB så tänker jag främst Lappland och Norrbotten. Det gör nog de flesta.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken tor dec 12, 2013 10:15 pm

LulefanGBG skrev:
Old Brooklyn skrev:
LulefanGBG skrev:Men att vi byter huvudsponsor, innebär det att SSAB inte kommer att sponsra alls? Vore ju trist. Känns som att LKAB och SSAB är de överlägset genuinaste norrbottniska sponsorerna som man kan få även om LKAB är mer Lappland.

Åtminstone om en göteborgare får våga sig på en sådan bedömning...
LKAB är väl ändå mer Norrbotten än SSAB som finns lite varstans. Eller Borlänge och Oxelösund i alla fall.
Sant kanske. Som sagt jag är inte så industrikulturellt eller industrigeografiskt bevandrad med norra Sverige men tänker jag LKAB och SSAB så tänker jag främst Lappland och Norrbotten. Det gör nog de flesta.

Jag tänkte mest på stålverket i Luleå (SSAB) och att gruvorna är runt malmfältet varav största i Kiruna (LKAB). Men det är kanske här man ska hämta hem dessa 2-3 mlijoner extra i sponsorstöd som det stått om i Kuriren.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tor dec 12, 2013 10:23 pm

Vi kan ju hoppas! =) Hur som så låter det ju som positiva nyheter. Hur vi sydsvenskar nu än placerar saker och ting uppe i Norr.

Och nej, jag skall tillägga att min egen uppfattning om mig själv är att jag nog ändå har lite bättre koll på geografin där uppe än vad vi nollade sydsvenskar har i övrigt =) Utan att på något vis vara expert. =P
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av kniba tor dec 12, 2013 10:46 pm

Jag skulle vilja påstå att när man talar om Norrbotten i Norrbotten talar man om Norrbottens län. Vanligtvis särar man inte på de två landskapen om det inte är absolut nödvändigt, t.ex. i en fråga om landskap. Det kan däremot förekomma i kommuner med mindervärdeskomplex gentemot Lule (t.ex. Boden eller Kiruna) eller Norrbotten (t.ex. Malmfälten eller Arvidsjaur).

LHF är Norrbottens lag - "ett län ett lag". Finns det någon fördel med LKAB eller SSAB är den ytterst marginell, men jag skulle nog vilja påstå att LKAB är ett bättre val sett ur ett geografiskt perspektiv. Däremot lär gnällspikarna i Malmfälten böla sig skelögda och känna sig än mer förfördelade ifall LKAB utökar sin sponsring till LHF.

kniba

Antal inlägg : 103
Join date : 13-04-05
Ort : Pite

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av icemask tor dec 12, 2013 11:01 pm

farre skrev:Kanske har man redan en överenskommgelse med Olle och Klasen över nästa säsong och att det även innebär en höjning av lönen även iår. I så fall helt rätt tycker jag att inte förköpa sig på legoknektar.
Däremot kommer man aldrig att höja publikintresset med spelare som Mannberg, Fabbe, Trukno och Hjälm då 90% av supportrarna stör sig på de och inte riktigt förstår vad de gör i A-laget.
Ännu värre tycker jag det är att ingen i Lokalblaskorna vågar ställa obekväma frågor till Rönken och Co.
Vad ser ni i Mannberg som ingen annan ser?
Hur tänker ni när Fabbe viker in bakom målet istället för framför 999 gånger av 1000?
Trukno? är det inte bättre att gå skilda vägar?
Hjälm? Hur många matcher måste han kosta oss innan ni tappar tålamodet?
Varför har Gunnarsson tappat sen förra året?
Vad har hänt med Jonsson?

Listan kan göras hur lång som helst känns det som tyvärr
Jag har skrivit lite om detta i en annan tråd, men vi kör igen !
Mannberg kommer nog inte att bli en målspruta, men han har haft bättre utv denna säs och han komplementerar Abbotts bra med sin spelstil, kommer att bli nyttig i framtiden.

Fabbe är en rollspelare, box och i en spelförstörande kedja grymt nyttig, men sätt honom i en spelande kedja och han sabbar allt, så det beror på hur coachen spelar honom !

Trucken, har inte fått det att stämma alls men har grymt spelsinne, ge honom hela säs innan han betygsätts, för ärligt hur många som vi plockat upp från allsvenskan har glänst före jul ?

Hjelm är en besvikelse i egen zon, men det var Fälth också sin första säs på hösten, att han inte gjort så många mål i pp beror nog mer på hur man spelar pp och vilka uppställningar man använder !

Gunnarsson hade kravet att blomma ut till denna säs, inte lätt att bära det oket, lägg då på ytterligare tyngd genom att Frallan gått skadad, Sandström, Jonsson också, så gunner har fått axla en roll där han ska vara en av de bärande backarna, ingen ursäkt men kanske en förklaring !

Jonsson en gåta, kanske skadebenägen, men han brukar växa till slutspelet !


Senast ändrad av icemask den tor dec 12, 2013 11:02 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : rättning)
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av MrA fre dec 13, 2013 6:56 am

kniba skrev:Jag skulle vilja påstå att när man talar om Norrbotten i Norrbotten talar man om Norrbottens län. Vanligtvis särar man inte på de två landskapen om det inte är absolut nödvändigt, t.ex. i en fråga om landskap. Det kan däremot förekomma i kommuner med mindervärdeskomplex gentemot Lule (t.ex. Boden eller Kiruna) eller Norrbotten (t.ex. Malmfälten eller Arvidsjaur).

LHF är Norrbottens lag - "ett län ett lag". Finns det någon fördel med LKAB eller SSAB är den ytterst marginell, men jag skulle nog vilja påstå att LKAB är ett bättre val sett ur ett geografiskt perspektiv. Däremot lär gnällspikarna i Malmfälten böla sig skelögda och känna sig än mer förfördelade ifall LKAB utökar sin sponsring till LHF. 





Hänger inte alls med på vad du menar, menar du att folk från Malmfälten eller Boden skiljer på Norrbottens län och landskapet Norrbotten, medans folk från andra ställen inte gör det?

Sedan håller jag inte med om alla i Malmfälten skulle gnälla om LKAB ökade sponsringen i LHF. Stämmer antagligen mer i Kiruna, men definitivt inte i Gällivare (där de flesta faktiskt håller på Luleå).
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av kniba fre dec 13, 2013 10:43 am

MrA skrev:Hänger inte alls med på vad du menar, menar du att folk från Malmfälten eller Boden skiljer på Norrbottens län och landskapet Norrbotten, medans folk från andra ställen inte gör det?

Vanligtvis görs ingen skillnad, men att särskilja på län och landskap är vanligare i områden med mindervärdeskomplex gentemot Lule (t.ex. Boden). Det innebär inte att alla i Boden gör skillnad. Det betyder att fenomenet förekommer mer frekvent i Boden än på många andra ställen.

MrA skrev:Sedan håller jag inte med om alla i Malmfälten skulle gnälla om LKAB ökade sponsringen i LHF. Stämmer antagligen mer i Kiruna, men definitivt inte i Gällivare (där de flesta faktiskt håller på Luleå).

Jag skriver inte att alla skulle gnälla, jag skriver att gnällspikarna (dvs. de som redan gnäller) skulle ha anledning att gnälla ännu mer. Jag är mycket medveten om att LHF är det mest populära laget oavsett var i Norrbotten du befinner dig.

kniba

Antal inlägg : 103
Join date : 13-04-05
Ort : Pite

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken fre dec 13, 2013 12:58 pm

Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken fre dec 13, 2013 12:58 pm

Varför skulle Boden göra skillnad på landskapet och länet egentligen? Ser inte hur det hänger ihop då man ingår i bäggedera.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken fre dec 13, 2013 12:58 pm


Har man konsulterat Dr. Alban för ett uttalande?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av BodenSwe fre dec 13, 2013 1:44 pm

Svårt och säga hur man ska tolka "stabilt". Inte jätte bra, men inte dåligt? Han hade väl hur som helst inte sagt "Jo ekonomin är inte så bra just nu".
Men nog tror jag det lutar mot någon miljonförlust i år om vi inte går till final.

Sen att vi har "mycket offensiv budget i år". Tycker jag låter starkt när man ser på själva truppen.

Men nog känns det som minst semifinal annars kommer det kosta ekonomiskt i år. Helt klart.
Och att vi under säsongen inte kommer se några 3-4 värvningar. Utan handlar om 1, max två beroende på hur dyr första är. Så tolkar jag det.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken fre dec 13, 2013 1:47 pm

BodenSwe skrev:Svårt och säga hur man ska tolka "stabilt". Inte jätte bra, men inte dåligt? Han hade väl hur som helst inte sagt "Jo ekonomin är inte så bra just nu".
Men nog tror jag det lutar mot någon miljonförlust i år om vi inte går till final.

Sen att vi har "mycket offensiv budget i år". Tycker jag låter starkt när man ser på själva truppen.

Men nog känns det som minst semifinal annars kommer det kosta ekonomiskt i år. Helt klart.
Och att vi under säsongen inte kommer se några 3-4 värvningar. Utan handlar om 1, max två beroende på hur dyr första är. Så tolkar jag det.

Offensiv budget  behöver ju inte nödvändigtvis uteslutande betyda att det är truppen som det satsats på. Kan ju lika gärna vara junior-lagen och så som man satsar mer på. Sedan har man väl börjat använda chartrat flygplan mer och mer?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Dalle sön jan 12, 2014 8:37 pm

Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Pajala tis jan 21, 2014 6:19 pm

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18135
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken tis jan 21, 2014 6:22 pm

Knepigt sånt där, nu är visserligen Luleås driftbidrag säkert rätt väl tilltaget. Men kommunen har väl fortfarande vissa krav på att allmänheten och ungdomar ska få en viss is-tid etc?

Skulle tro som så att det främst är AIK i SHL som lider av dåligt engagemang från kommunen, övriga lag har nog rätt bra uppbackning. Frågan är hur långt man ska dra det, sponsring från kommunala bolag. Är det rent bidrag eller är det sponsring så som andra bolag har etc?

Men känns onekligen som att Luleå fick till en ok deal, synd att man inte fick köpa loss arenan dock. Fast det kanske är bättre med hyrdriftslösning?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av FruktHamster tis jan 21, 2014 8:34 pm

Tror det är väldigt svårt att få fram riktiga siffror i det här. Det beror, precis som Rönken är inne på, helt på vad man väljer att klassa som "bidrag".
Man kan nog klippa och klistra lite som man vill. Skulle gissa att inte någon kommun på den där listan, varken de i botten eller de i toppen, accepterar siffrorna. Vissa med bättre argument än andra, såklart.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av MickkeJ tis jan 21, 2014 9:03 pm

Lite märkligt att man överhuvudtaget tar med hyran för de små hallarna som nyttjas av hockeyspelande barn, isskola och personer som tränar konståkning. Oavsett om man tycker hyran är väl så tilltagen (jag har ingen aning, svårt att veta vad istid kostar egentligen) så förändrars ju inte det faktum att andra SHL-lags kommuner är tvugna att tillhandahålla sina barn och ungdomar med istider för hockey men även andra sporter.
Så om en kommun helt har separerat sin arena från övriga ishallar och kommunen själv betalar för driften av en ishall (antagligen ganska många miljoner per år) så ska det inte räknas in? Antagligen ska dessa siffror inte räknas in då detta är separata verksamheter men frågorna blir ju ändå; hur mycket betalar LuleåHockey för underhåll av hallarna och hur mycket kostar de andra ishallarna runtom Luleå för kommunen?
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons jan 22, 2014 10:14 am

Få se vad detta kan innebära, var det inte någon som skrev att SSAB var på väg ut o LKAB in som huvudsponsor?
http://www.kuriren.nu/nknyheter/ssab-rautarukki-sant-7355702.aspx
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Norlin ons jan 22, 2014 3:35 pm

Snikne Ville skrev:Få se vad detta kan innebära, var det inte någon som skrev att SSAB var på väg ut o LKAB in som huvudsponsor?
http://www.kuriren.nu/nknyheter/ssab-rautarukki-sant-7355702.aspx

Kommer vi bli Malmmän istället för stålmän då?
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av icemask ons jan 22, 2014 10:05 pm

SSAB köper Rukki, på vilket sätt skulle det förändra sponsringen
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Norlin ons feb 05, 2014 9:51 am

Homer som scout på andra sidan. Kan nog bli riktigt bra.
http://www.nsd.se/sport/nu-jobbar-lulea-pa-att-fa-in-tomas-holmstrom-8243977.aspx
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons feb 05, 2014 11:32 am

Vore ju helt underbart om man kunde få till ett samarbete med Homer!

Tänk vilken ledarstab och vilket kontakt nät vi har i Luleå då egentligen. Idel gamla Luleå -legender!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons feb 05, 2014 1:08 pm

LulefanGBG skrev:Vore ju helt underbart om man kunde få till ett samarbete med Homer!

Tänk vilken ledarstab och vilket kontakt nät vi har i Luleå då egentligen. Idel gamla Luleå -legender!
FBK familjen 2... :-)
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn ons feb 12, 2014 7:54 pm

Dalle skrev:Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Ja, nu har ju onekligen januari kommit och gått. Undrar också vad som hände med detta.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken ons feb 12, 2014 8:36 pm

Old Brooklyn skrev:
Dalle skrev:Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Ja, nu har ju onekligen januari kommit och gått. Undrar också vad som hände med detta.

Kanske vill invänta Omarks signatur så man kan krydda till mötet lite med en bra nyhet? Om man får lov att önska och drömma Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Dalle mån mar 03, 2014 11:48 am

Old Brooklyn skrev:
Dalle skrev:Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Ja, nu har ju onekligen januari kommit och gått. Undrar också vad som hände med detta.

Fastställelsen av den långsiktiga planen för hållbar framgång verkar dra ut på tiden... Sett till klubbens historik så kanske det är för ångestladdat att ta ett sådant beslut  pale 
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn mån mar 03, 2014 3:39 pm

Dalle skrev:
Old Brooklyn skrev:
Dalle skrev:Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Ja, nu har ju onekligen januari kommit och gått. Undrar också vad som hände med detta.

Fastställelsen av den långsiktiga planen för hållbar framgång verkar dra ut på tiden... Sett till klubbens historik så kanske det är för ångestladdat att ta ett sådant beslut  pale 
Ja, kanske. Jag var övertygad om att det skulle komma under OS-uppehållet för att öka hockeytrycket bland supportrar och sponsorer, men det hände ju inte. Kanske "jubileumsmatchen" lagt en blöt filt över övriga PR-händelser?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån mar 03, 2014 4:18 pm

Old Brooklyn skrev:
Dalle skrev:
Old Brooklyn skrev:
Dalle skrev:Någon som vet när de har styrelsemöten under januari? Väntar med spänning när planen för hållbar framgång ska fastställas och presenteras som nämns här: http://www.luleahockey.se/blog/17/2013/12/hallbar-framgang/593

Skulle kunna bli säsongen 2013/2014:s viktigaste händelse...

Ja, nu har ju onekligen januari kommit och gått. Undrar också vad som hände med detta.

Fastställelsen av den långsiktiga planen för hållbar framgång verkar dra ut på tiden... Sett till klubbens historik så kanske det är för ångestladdat att ta ett sådant beslut  pale 
Ja, kanske. Jag var övertygad om att det skulle komma under OS-uppehållet för att öka hockeytrycket bland supportrar och sponsorer, men det hände ju inte. Kanske "jubileumsmatchen" lagt en blöt filt över övriga PR-händelser?

Han är ju rätt färsk på positionen så kanske blivit mer jobb än man förutsåg och tiden har inte räckt till helt enkelt? Men skulle gärna höra lite tankar och siffror på hur man ser på framtiden Smile
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis mar 04, 2014 8:41 pm

Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån mar 17, 2014 2:05 pm

http://www.nsd.se/nyheter/lulea/slutspelsfiasko-nu-hotas-lulea-hockeys-ekonomi-8356783.aspx

"– I budgeten krävs det att vi ska gå långt i slutspelet för att det här ska gå runt, säger Stefan Enbom, vd i Luleå."

Frågan är som sagt hur pass stort minusresultat?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Hedanders mån mar 17, 2014 6:45 pm

Visste inte riktigt var jag skulle skriva detta. Men jag har hört ett riktigt oroande skvaller...

Jag har hört från hyfsat pålitliga källor att hela tränarstaben i Luleå Hockey är klara för Jokerit nästa säsong som går in i KHL. Rönken, Bulan, Åkerström och Hento.

Då kommer även Klasen, Fransson, Omark och Harju ansluta till det finska laget...

Vad tror ni om detta?
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2068
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån mar 17, 2014 6:47 pm

Tränarna tror jag inte på, men Klasen, Fransson, Omark och Harju är ingen omöjlighet däremot. Rönnqvist kommer inte ha någon tränarsyssla nästa säsong vad jag tror.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av NallePhu mån mar 17, 2014 7:00 pm

Hmm iofs helt otroligt kanske det inte är ang Rönken dit men jag tvivlar då han sagt att han ska ha ett sabbatsår från hockeyn!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18145
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LuleåWinston mån mar 17, 2014 7:29 pm

Hedanders skrev:Visste inte riktigt var jag skulle skriva detta. Men jag har hört ett riktigt oroande skvaller...

Jag har hört från hyfsat pålitliga källor att hela tränarstaben i Luleå Hockey är klara för Jokerit nästa säsong som går in i KHL. Rönken, Bulan, Åkerström och Hento.

Då kommer även Klasen, Fransson, Omark och Harju ansluta till det finska laget...

Vad tror ni om detta?

I vanliga fall skulle jag inte tro på det. Men då ingen av tränarna har kontrakt nästa år så känns det inte alltför osannolikt. Men det sätter enorm press på de Luleå spelare/tränare som gillar att vara i Luleå på somrarna. Spelar de lika energilöst i de kommande matcherna som den senaste så ger det en jävligt obehaglig smak i munnen. Jag skulle inte vilja visa mig ute bland allmänheten om något sånt kom ur och Luleå spelat som de gjort och åker ut 4-0.

Jag som är en väldigt sansad människa och ser mig som relativt trevlig hade temetusan sagt några väl valda ord till spelarna/tränarna om jag träffade dem om Luleå åkte ur utan att ens försöka och den här ryktet sedan visade det sig stämma.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av stormvägen mån mar 17, 2014 7:53 pm

Rönken skrev:Tränarna tror jag inte på, men Klasen, Fransson, Omark och Harju är ingen omöjlighet däremot. Rönnqvist kommer inte ha någon tränarsyssla nästa säsong vad jag tror.


Carlsson har utgående kontrakt, så Rönnken går väl dit Linus P går?

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 6 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 20 Föregående  1 ... 5, 6, 7 ... 13 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet