Damkronorna

+17
Kagen
Urken
Norrlandstoken
LulefanGBG
Tony Moore
LHF96
Pajala
Jokerman
Micke80
Rönken
Tigerman
Lulefan
icemask
NallePhu
Bamsefar
Old Brooklyn
Snikne Ville
21 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Damkronorna Empty Damkronorna

Inlägg av Snikne Ville mån 29 aug 2016, 23:48

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn tis 30 aug 2016, 11:07

Allt påminner om när ett börsnoterat företag fått en näringslivskändis på kroken som VD. I början är det tårta, tummen upp och intervjuer i SvD - men något år senare har aktien ändå sjunkit.

Boork borde gå av flera orsaker. Den tydligaste är dock inte att han verkar alienera spelare som normalt är starka ledare i omklädningsrummet och på isen, den tydligaste orsaken är att han inte har några resultat att visa upp. Svensk damhockeys representationslag har gått bakåt under hans ledning.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar tis 30 aug 2016, 12:03

Ersätt han med Rönnqvist,  det vore intressant.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Snikne Ville tis 30 aug 2016, 12:50

Med risk för att verka, eller vara, fördomsfull så verkar fenomenet "palatsrevolution" generellt vara vanligare inom damidrott. Tänker närmast på när Janne Johansson tränade Luleå Basket men blev borttvingad trots en obruten segersvit.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Puckad tis 30 aug 2016, 13:59

Bamsefar skrev:Ersätt han med Rönnqvist,  det vore intressant.
Hans taktik, att aldrig tacklas, borde passa som hand i handske inom damhockeyn.

Palatsrevolution ... - Jag vet inte om det snikne säger stämmer, men det faktum att man inte alltid har det som heltidsjobb utan spelar för att det är kul kanske leder till att det är viktigt att det är just ... Kul.

Anekdotvarning: Jag lyssnade på en skådespelerska på P1's "Sommar" och hon sa något i stil med:
"Tänk vad mycket fantastiskt vi skulle kunna åstadkomma tillsammans om var och en kunde få optimala förusättningar."
- Allt kanske inte måste vara lika för alla.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av NallePhu tor 01 sep 2016, 20:07

http://www.nsd.se/sport/extra-har-ingriper-vakterna-mot-supportrarna-10200076.aspx
Nu får fjanterierna vara nog vad fan gör det om man sätter upp en banderoll eller är Hockeyligan rädda om Koork Boork?
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av icemask tor 01 sep 2016, 20:52

NallePhu skrev:http://www.nsd.se/sport/extra-har-ingriper-vakterna-mot-supportrarna-10200076.aspx
Nu får fjanterierna vara nog vad fan gör det om man sätter upp en banderoll eller är Hockeyligan rädda om Koork Boork?
Inga fjanterier, man får inte hänga upp saker som skymmer sikten för betalande publik !
Sen tycker jag att man kan heja på tjejerna som gjorde en bra match inte bara ropa avgå Boork !
Om Boork vill sabba för sig själv och laget är upp till honom och SIF så låt dom göra det men stöd tjejerna som spelar för sitt land och gör sitt bästa !

P.S hockeyligan har inget med landslaget att göra !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Lulefan fre 02 sep 2016, 03:54

NallePhu skrev:http://www.nsd.se/sport/extra-har-ingriper-vakterna-mot-supportrarna-10200076.aspx
Nu får fjanterierna vara nog vad fan gör det om man sätter upp en banderoll eller är Hockeyligan rädda om Koork Boork?

Frågan är vad poängen med att sätta upp en banderoll där är? Till att börja med skymmer det sikten för de som sitter där, för det andra så finns det en plats där banderoller är tillåtna - ståplats. Sen att jag tycker att det här med Boork och Emma Eliasson är en löjlig fråga är en helt annan sak.

Sen tror jag Boork ser banderollerna på ståplats bättre än om han har en bakom ryggen.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn sön 18 dec 2016, 09:36

Fyrnationsturnering pågår. Sverige har lyckats vinna på straffar mot Tyskland och torska med 0-4 mot Finland (två mål av Hiirikoski och två ass av Karvinen). Match idag mot Ryssland.

Något måste hända med damkronorna.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar sön 18 dec 2016, 10:07

Old Brooklyn skrev:Fyrnationsturnering pågår. Sverige har lyckats vinna på straffar mot Tyskland och torska med 0-4 mot Finland (två mål av Hiirikoski och två ass av Karvinen). Match idag mot Ryssland.

Något måste hända med damkronorna.

Adjö, Boork, mannen som sätter sitt eget ego före landslagets väl.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn sön 18 dec 2016, 11:14

Håller med om Boorks ego. Sen tror jag inte att han håller rent tränar- och coachmässigt heller. Han är inte tillräckligt bra. Sen finns det annat att fundera kring. De spelar i Stångebro Ishall. Är det för att skapa mer stämning eller är det bara lite b-aktigt? Hur mycket jobbar förbundet för att sälja in dessa turneringar till TV och tidningar?

HV och Brynäs satsar nu på publikrekordmatcher. Luleå har lyft tjejhockeyn otroligt mycket. Förbundet? Känns som att de ligger ljusår efter.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar sön 18 dec 2016, 11:23

Agree, funderar på hur svårt det skulle vara o sälja in SDHL till svt, de borde vara sugna på att ha en regelbunden hockeytid i rutan och kostnaden skulle väl vara överkomlig. Det skulle kunna öka intresset , både publikt och sponsormässigt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Lulefan sön 18 dec 2016, 14:37

Old Brooklyn skrev:Håller med om Boorks ego. Sen tror jag inte att han håller rent tränar- och coachmässigt heller. Han är inte tillräckligt bra. Sen finns det annat att fundera kring. De spelar i Stångebro Ishall. Är det för att skapa mer stämning eller är det bara lite b-aktigt? Hur mycket jobbar förbundet för att sälja in dessa turneringar till TV och tidningar?

Angående Stångebro Ishall så är det LHCs gamla hall innan de byggde nya arenan, har varit där många gånger och det är en helt okej hall, rymmer lätt 4-5k pers och har kiosker osv. Den sitter dessutom ihop med nya arenan. Om man jämför med nya arenor känns det såklart lite b, men det är knappast en sunkig hall eller någon liten hall.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn sön 18 dec 2016, 16:23

Jag har också varit i Stångebro, men som du säger så ligger den vägg i vägg med riktigt fina Saab Arena.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Lulefan sön 18 dec 2016, 19:29

Kollade upp istider gällande Saab Arena/Stångebro, "JULFEST ERNMAN KÖRBERG" bokad torsdag-söndag i Saab Arena, antagligen därför de inte körde i Saab Arena. Cash is king...

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn sön 18 dec 2016, 22:36

Lulefan skrev:Kollade upp istider gällande Saab Arena/Stångebro, "JULFEST ERNMAN KÖRBERG" bokad torsdag-söndag i Saab Arena, antagligen därför de inte körde i Saab Arena. Cash is king...
Klart det är så, och då frågar jag mig fortfarande vad förbundet gör för att lyfta damhockeyn. Ingen större grej kan jag tycka, men en liten grej av många.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Lulefan mån 19 dec 2016, 03:17

Old Brooklyn skrev:
Lulefan skrev:Kollade upp istider gällande Saab Arena/Stångebro, "JULFEST ERNMAN KÖRBERG" bokad torsdag-söndag i Saab Arena, antagligen därför de inte körde i Saab Arena. Cash is king...
Klart det är så, och då frågar jag mig fortfarande vad förbundet gör för att lyfta damhockeyn. Ingen större grej kan jag tycka, men en liten grej av många.

Ingenting, vad det verkar. Jag bor i Linköping och har inte hört ett ord om att de skulle spela här, inga affischer eller reklam någonstans, det var någon artikel om någon Linköpingstjej i Damkronorna, men inte mer än så.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tigerman mån 19 dec 2016, 09:02

Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:
Lulefan skrev:Kollade upp istider gällande Saab Arena/Stångebro, "JULFEST ERNMAN KÖRBERG" bokad torsdag-söndag i Saab Arena, antagligen därför de inte körde i Saab Arena. Cash is king...
Klart det är så, och då frågar jag mig fortfarande vad förbundet gör för att lyfta damhockeyn. Ingen större grej kan jag tycka, men en liten grej av många.

Ingenting, vad det verkar. Jag bor i Linköping och har inte hört ett ord om att de skulle spela här, inga affischer eller reklam någonstans, det var någon artikel om någon Linköpingstjej i Damkronorna, men inte mer än så.
Sorgligt Mad

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn mån 19 dec 2016, 10:54

Lulefan skrev:
Old Brooklyn skrev:
Lulefan skrev:Kollade upp istider gällande Saab Arena/Stångebro, "JULFEST ERNMAN KÖRBERG" bokad torsdag-söndag i Saab Arena, antagligen därför de inte körde i Saab Arena. Cash is king...
Klart det är så, och då frågar jag mig fortfarande vad förbundet gör för att lyfta damhockeyn. Ingen större grej kan jag tycka, men en liten grej av många.

Ingenting, vad det verkar. Jag bor i Linköping och har inte hört ett ord om att de skulle spela här, inga affischer eller reklam någonstans, det var någon artikel om någon Linköpingstjej i Damkronorna, men inte mer än så.
Ungefär vad jag kände på mig. Det har ju inte vimlat av reportage i tv eller tidningar om den här turneringen. Känslan man har är ju att även förbundet skulle välja att gå på julfest med Körberg ifall de var på plats.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tigerman mån 09 jan 2017, 21:08

Nu har det snurrat till för Boork alldeles fullständigt. Han menar alltså att vi ska försämra ligan genom att ta bort de duktigaste spelarna och att det därigenom skulle hjälpa de svenska spelarna att bli bättre. Att de konsekvent får möta sämre motstånd verkar han tycka är helt oväsentligt för spelarnas utveckling, utan då är det tydligen viktigare att få spela i förstakedjan snarare än i andra  Doh

Om han menar allvar så kan han ju plocka spelare till Damkronorna från Allettan istället, för där finns inga utländska spelare alls, bara svenska spelare i ledande positioner, så då måste alltså landslaget bli bättre med dem än med SDHL-spelare!

http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskoturneringen-boork-skyller-pa-sdhl-10387755.aspx

Att han samtidigt låter bli att ta ut de bästa spelarna i laget på grund av personliga schismer bekommer honom heller inte det minsta... Pajas!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar tis 10 jan 2017, 00:05

Tigerman skrev:Nu har det snurrat till för Boork alldeles fullständigt. Han menar alltså att vi ska försämra ligan genom att ta bort de duktigaste spelarna och att det därigenom skulle hjälpa de svenska spelarna att bli bättre. Att de konsekvent får möta sämre motstånd verkar han tycka är helt oväsentligt för spelarnas utveckling, utan då är det tydligen viktigare att få spela i förstakedjan snarare än i andra  Doh

Om han menar allvar så kan han ju plocka spelare till Damkronorna från Allettan istället, för där finns inga utländska spelare alls, bara svenska spelare i ledande positioner, så då måste alltså landslaget bli bättre med dem än med SDHL-spelare!

http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskoturneringen-boork-skyller-pa-sdhl-10387755.aspx

Att han samtidigt låter bli att ta ut de bästa spelarna i laget på grund av personliga schismer bekommer honom heller inte det minsta... Pajas!

#avgåboork
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Rönken tis 10 jan 2017, 12:01

Tigerman skrev:Nu har det snurrat till för Boork alldeles fullständigt. Han menar alltså att vi ska försämra ligan genom att ta bort de duktigaste spelarna och att det därigenom skulle hjälpa de svenska spelarna att bli bättre. Att de konsekvent får möta sämre motstånd verkar han tycka är helt oväsentligt för spelarnas utveckling, utan då är det tydligen viktigare att få spela i förstakedjan snarare än i andra  Doh

Om han menar allvar så kan han ju plocka spelare till Damkronorna från Allettan istället, för där finns inga utländska spelare alls, bara svenska spelare i ledande positioner, så då måste alltså landslaget bli bättre med dem än med SDHL-spelare!

http://www.nsd.se/sport/efter-fiaskoturneringen-boork-skyller-pa-sdhl-10387755.aspx

Att han samtidigt låter bli att ta ut de bästa spelarna i laget på grund av personliga schismer bekommer honom heller inte det minsta... Pajas!

Han är inte den mest sympatiska personen  Surprised
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Old Brooklyn lör 01 apr 2017, 08:17

Taktiskt utskåpade av Tyskland i VM:s öppningsmatch. 1-3.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Micke80 lör 01 apr 2017, 10:23

Men vi har ju en superBoork som coach, inte kan han väll bli taktiskt utskåpad, han som är så modern och erfaren Smile

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Jokerman fre 09 feb 2018, 11:35

DN 5 februari

OS i Sydkorea blir sista striden för Damkronornas förbundskapten Leif Boork.

Efter OS lämnar han båset för gott.

I en lång intervju med DN berättar han om bråken med stjärnorna, om förväntningarna inför OS och uttrycker sin oro när det gäller Damkronornas framtid.

Damkronorna 56d71010

Kvinnliga lagidrottares villkor har det senaste året varit ett hett diskussionsämne.

Bland annat har både de amerikanska landslagsspelarna i hockey och de danska landslagsspelarna i fotboll tagit strid för att få bättre ekonomiska villkor.

Även spelarna i Damkronorna har vid flera tillfällen under året pekat på sina tuffa förutsättningar.

– Jag tycker det är bra att de har tagit upp den här diskussionen även om den är besvärlig för hockeyförbundet, säger Damkronornas förbundskapten Leif Boork.

– Tåget har börjat rulla och det gäller att folk i makthavande ställning, såväl i förbundet som i klubbarna, verkligen förstår att de måste ta tag i de här sakerna i tid. Annars kan det leda till en stor konflikt.

Damkronorna landade i Sydkorea i torsdags. Efter några dagar i OS-byn i Gangneung är laget nu i Incheon i närheten av Seoul där de i söndags spelade träningsmatch mot Korea.

På tisdag möter de OAR (Olympiska Atleter från Ryssland), och på onsdag återvänder de till Gangneung för att förbereda sig inför lördagens OS-premiärmatch mot Japan.

DN har träffat Damkronornas förbundskapten Leif Boork för att prata om både det som varit och det som väntar.

Du gör din fjärde säsong som förbundskapten för Damkronorna, vad har varit roligast och mest givande med jobbet?

– Det roligaste har varit att vara en del av den entusiasmerande och passionerade miljön som tjejerna skapar.

– Som ung var jag ingen stor idrottskille, men jag var väldigt intresserad och höll på med alla möjliga idrotter. Samma passion som jag hade som ung har jag mött här och den har jag väldigt stor respekt för.

– På många sätt har det varit som att komma tillbaka till rötterna och jag har fått en påminnelse om idrottsrörelsens grundprinciper.

Vad har varit mest utmanande?

– Det är klart att tjafset med spelare, som Emma Eliasson och Jenni Asserholt, och den följetong det blev var ett energidränage och då inte bara för mig utan också för spelare och övriga lagledningen.

– Damhockeyvärlden är en sådan liten värld att budskapen går snabbt kors och tvärs när något händer.

– Det blev en tempoförlust. Redan när vi var i Calgary (sensommaren 2016) var vi lite på gång, men då bröt det här ut.

Hur påverkades du själv av det?

– Jag är rätt luttrad, och i de här sammanhangen ganska hårdhudad. När det kommer till sådana här situationer måste man vara professionell och till viss del också cynisk. Du måste klara av att skilja på sak och person och ser det utifrån din yrkesroll.

– Det är väl snarare för familjen som det ibland kan vara svårt att förklara alla nyanser och situationer. Även om jag och min fru Tina har varit gifta i 40 år, och hon har varit med om det mesta, är det ändå där den mer känslomässiga delen kommer in.

– Jag säger inte att det jag gör alltid är rätt, men jag är beredd att stå för mina beslut. Stora och tunga beslut tar man inte på uppstuds utan man har funderat igenom dem och vänt och vridit på frågan ett antal gånger.

Kan du med en viss distans se något som du kunde ha gjort annorlunda?

– Nej, jag kan inte peka på några stora saker som jag hade gjort annorlunda. Som jag upplevde det nådde vi en gräns. Hade det varit en annan tränare kanske han eller hon hade gjort det annorlunda, men för mig handlar det om personlig moral och vad jag står för som tränare.

Damkronorna 169f2410


Under det senaste året har förbundens stöd till damlandslagen – både inom olika idrotter och från olika länder – diskuterats flitigt. I höstas, i samband med ert landslagsläger i Tampa Bay, gick också några av Damkronornas spelare ut och kritiserade den uppbackning de får.

Hur ser du på Svenska ishockeyförbundets stöd till Damkronorna?

– Spelare som Emilia (Ramboldt), Anna (Borgqvist), Erika (Grahm) och Pernilla (Winberg) far ju inte med osanning. De har varit med väldigt länge och de säger inte något som de bara har tagit ur luften. De säger det med bakgrund av att de har en lång erfarenhet av omständigheterna i såväl klubblag som landslag. Så jag tycker det är bra att de har tagit upp den här diskussionen även om den är besvärlig för hockeyförbundet.

– Jag är lite orolig för att förbundet förhandlar bort för mycket makt för snabbt till SDHL (Svenska damhockeyligan). Klubbarna har visserligen blivit mycket bättre, men de har inte blivit så mycket bättre att de klarar av hela organisationen själva.

– Det är lätt att säga till media att allt har blivit mycket bättre, men det är inte riktigt så bra som vi vill ge sken av. Där får vi nog alla ta åt oss för att vi har velat lyfta fram det som är bra, men kanske inte i samma utsträckning också pekat på det som måste bli bättre.

– Jag är också orolig för att förbundet kommer att ta bort träningsdagar för landslaget och lutar sig mot klubbarna. Utan till exempel träningsdagarna under sommaren – där SOK finansierade mycket – skulle vi aldrig ha varit där vi är i dag.

Din efterträdare som förbundskapten Ylva Lindberg sa i en DN-intervju att hon gärna såg att Sverige får ett U20- eller U22-landslag för att underlätta steget mellan juniorlandslaget och Damkronorna. Är det en önskan du delar?

– Ja, till 100 procent och det är en relativt liten kostnad att ha ett utvecklingslag.

När du tillträdde våren 2014, efter att ha varit med som rådgivare säsongen före, sa du i flera intervjuer att målet var att vara med och utmana om OS-guldet 2018.  Är det fortfarande målsättningen?

– Jag har sagt något liknande vid ett par andra tillfällen. När jag hade Djurgården tror jag till exempel att jag sa att vi skulle ta SM-guld, och när jag hade Tre Kronor att vi skulle ta VM-guld.

– Skälet till att jag säger på det sättet är mer en illustration av att jag tror att laget kan prestera mer än vad de själva kanske tror.

– Jag vet hur svårt det är att vinna ett mästerskapsguld, och det vet tjejerna också. I det läget vi är nu tror jag att vi på en bra dag kan utmana Kanada och USA, men vi kan komma sexa i OS också. Så bra är lagen som vi kommer att möta.

– Vi är inte det där flashiga laget som kommer att spela ut motståndarna, men som lag betraktat är vi starka.

Sverige är rankade femma i världen, och senast Damkronorna spelade en medaljmatch var i OS i Sotji 2014. Du har dock varit noga med att påpeka att även om resultaten varit ojämna ser du en spelmässig utveckling. Vad är det ni har förbättrat under de här åren?

– Våra spelare har blivit bättre tvåvägsspelare. Spelare som till exempel Lisa Johansson kan backchecka hårt, användas i både fyra mot fem och tre mot fem, och detta utan att hon har förlorat förmågan att göra mål.

– Johanna Fällman är ett annat exempel. Trots att hon i huvudsak är en defensiv back vann hon vår skytteliga i VM förra året.

– Allt det här är lite kopplat till – kanske inte till Emma Eliasson direkt men till principen –  att det inte längre hänger på enstaka spelare. Andra har fått chansen att utveckla sina kvalitéer och vi har breddat vår repertoar.

Spelet i numerärt överläge och underläge har ofta stor betydelse i mästerskap. Hur ser du på ert powerplay och boxplay?

– Sedan Jared Cipparoni (assisterande) kom in har han fått ansvar för powerplay och det har varit si och så. Det är något som vi inte har varit riktigt nöjda med. Det är något som vi är medvetna om och tränar på.

– Boxplay har däremot fungerat väldigt bra.

Har resan det här sista året fram till OS varit som du hade planerat och hoppats?

– Det har varit riktigt bra med ett undantag och det var resan till Tampa Bay. Där kom vi in alldeles för sent och det var väldigt olyckligt med tanke på att det var den största turneringen vi spelade under uppladdningen. Vi dansade in mindre än ett dygn före och fick inte den förberedelsetid som vi hade behövt.

– Tyvärr blev dagarna där därför inte så effektiva som vi hade hoppats. Där kan du till exempel göra en koppling till powerplay som vi pratade om tidigare. För att lyckas i powerplay behöver man träna tillsammans, och den tiden fick vi inte under det lägret.

För fyra år sedan var du OS-debutant när du var med som resurs till Damkronornas tidigare förbundskapten Niclas Högberg. Vad är det starkaste minne från OS i Sotji?

– Det är två minnen som sitter djupt. Det ena är när vi vann kvartsfinalen mot Finland. Med fyra minuter kvar av den matchen var det total anarki av glädje i båset när vi ledde med 1–0. Jag minns att jag sa till Niclas ”hur ska vi få ihop det här de sista viktiga minuterna när de är så här glada”, men på något sätt lyckades vi med det.

– Det andra är naturligtvis bronsmatchen mot Schweiz. Där gick det åt helt andra hållet. I den tredje perioden gick vi ner oss i källaren totalt. Det var en mental kollaps.

Du är 68 år och började som tränare 1971. Efter OS i Sydkorea är din tid som förbundskapten för Damkronorna slut. Innebär det också att din långa tränarkarriär därmed definitivt är slut?

– Ja, tiden i båset är definitivt över efter OS. Man blir långsammare med åren och när man står i ett bås är det snabba ryck som gäller. Allting har ett slut och man måste inse det själv och lämna innan andra säger åt en.

– Jag tror inte övergången till ett annat liv blir så svårt. Det känner jag ingen oro över det. Jag har en massa andra intressen också. Vi tycker till exempel väldigt mycket om att resa. Jag kommer säkert till exempel ta med mig Tina och åka och titta på damernas VM i Finland nästa år.

Intervjun börjar närma sig slutet men innan vi skiljs åt säger Leif Boork med ett leende:

– Men vill man ha min hjälp på andra sätt än att jag ska stå i båset vet man inte vad mitt svar blir. När du minst anar det händer de mest underliga sakerna, ungefär som när SOK ringde och frågade om jag kunde tänka mig att engagera mig i Damkronorna.

Malin Fransson DN
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar fre 09 feb 2018, 19:43

Som vanligt förväxlar boorken orsak o verkan. Självinsikt, ditt namn är inte boork
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Jokerman lör 10 feb 2018, 11:30

Viktig svensk seger i OS-premiären men darrigt spel.

Damkronorna 02705710
Sverige jublar efter Fanny Rasks 1–0-mål. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån

Gangneung. Damkronorna kom undan med blotta förskräckelsen i lördagens OS-premiär mot Japan.

Sverige vann den viktiga matchen med 2–1, men det var inget medaljspel som de svenska spelarna visade upp.

Samtidigt som Charlotte Kalla på lördagen jagade OS-guld i bergen var det dags för Damkronorna att spela sin OS-premiär i Kwandong Hockey Centre i kustorådet.

I premiärmatchen ställdes de svenska spelarna mot Japan och för Damkronorna var premiären en nyckelmatch.

Skulle de undvika en allt för komplicerad väg till kvartsfinalen var en seger mot Japan nödvändig.

Sverige fick också en perfekt start på matchen.

Inte ens tre minuter var spelade när Fanny Rask gav Sverige ledningen med 1–0.

Under de första tio minuterna spelade Sverige riktigt bra, men sedan hände något. De japanska spelarna tog över mer och mer och de svenska spelarna agerade ängsligt.

Sverige hade det tufft i den egna zonen och med tre minuter kvar av den andra perioden fick de betala priset för det när Rui Ukita kvitterade till 1–1.

Det målet hade hängt i luften ett tag och hade det inte varit för att Sara Grahn spelat bra i det svenska målet hade det kommit tidigare.

När Sara Hjalmarsson på nytt gav Sverige ledningen i den tredje periodens andra minut var det inte svårt att förstå varför spelarna jublade högt.

Efter en tveksam spelmässig insats behövde Sverige det målet för att den tredje perioden inte skulle bli alltför darrig. Något som verkade hjälpa för i den tredje perioden spelade Sverige upp sig något.


Malin Fransson DN
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Micke80 lör 10 feb 2018, 11:51

Måste säga att jag blev possitivt överraskad av Japen och besviken över Sveriges insats. Tyckte Japan var farligare genom hela matchen (missade första 10 minuterna) men hade en mycket sämre målvakt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Jokerman tis 13 feb 2018, 17:20

Stortalangen slog till direkt – sköt Blågult till kvartsfinal

Tonåringen visade vägen när Damkronorna på måndagen blev klart för ­OS-kvartsfinal. 17-åriga Maja Nyhlén Persson gjorde matchens första mål när Sverige enkelt vann gruppspelsmatchen mot Korea med segeGangenung.
Efter matchen valde förbundskapten Leif Boork att skydda Maja Nyhlen Persson från media.

– Hon har stått väldigt mycket i rampljuset och får frågor hela tiden. Jag ville låta henne få en paus från uppmärksamheten, säger Boork.

– Hon är ganska ung fortfarande och vi vill ta hand om henne. Så det här var på mitt intiativ.

Tre Kronor har stortalangen 17-årige backen Rasmus Dahlin.

Damkronornas jämngamla stortalang heter Maja Nyhlén Persson.

Leksandsbacken, som VM-debuterade redan förra året, var given i Leif Boorks OS-trupp och det är inte svårt att förstå varför.

Redan i Damkronornas OS-premiär mot Japan visade Maja Nyhlén Persson att hon är redo för uppgiften, och i den andra gruppspelsmatchen mot Korea klev hon fram och visade vägen när hon gjorde sitt ­första mål på OS-isen i Sydkorea.

Måndagens match mot Korea var bara fyra minuter gammal när Maja sköt 1–0 till Sverige i powerplay.

–Maja har varit i gång en hel månad nu eftersom hon också spelat U18-VM där hon var kapten. Därför tyckte jag att det var bäst att hon fick gå direkt till omklädningsrummet i dag, förklarar Leif Boork.

Förbundskapten Leif Boork är full av beundran för Maja Nyhlen Persson som han säger att han är säker på kommer att bli en världsspelare.

– Hon är fantastiskt duktigt, och så cool. Hon kliver bara in i de här sammanhangen och tar för sig.

– Men nu blir det svårare och svårare matcher och därför vill vi också spara hennes energi så att hon orkar hela turneringen.

Sverige var storfavorit i matchen mot Korea, och det favorittrycket klarade de svenska spelarna av att leva upp till utan några som helst problem.

Framför allt i den första perioden spelade Sverige riktigt bra. När den perioden var färdigspelad var Sveriges ledning 4–0, och matchen var avgjord.

Det hjälpte inte att Korea hade stöd av en stor publik i Kwandong Hockey Centre som skrek så fort de koreanska spelarna närmade sig offensiv zon.

Inte heller hjälpte det att den nordkoreanska hejarklacken med sina inövade hejarramsor försökte lyfta de koreanska laget.

Sverige var både en och två klasser bättre.

Sveriges seger över Korea, samtidigt som Schweiz tidigare under måndagen vann mot Japan, innebär att Sverige är klart för OS-kvartsfinal.

Frågan om de går till kvartsfinal som gruppetta eller grupptvåa avgörs på onsdag när Damkronorna möter Schweiz i den sista gruppspelsmatchen.

Malin Fransson
malin.fransson@dn.se



Damkronorna 34ec6510
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Pajala ons 14 feb 2018, 12:59

Förlust för damerna mot Schweiz med 2-1
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar ons 14 feb 2018, 17:16

Pajala skrev:Förlust för damerna mot Schweiz med 2-1
Adjö Boork, ett sänke som dragit ner damkronorna tillräckligt nu.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av LHF96 tor 15 feb 2018, 08:41

Bamsefar skrev:
Pajala skrev:Förlust för damerna mot Schweiz med 2-1
Adjö Boork, ett sänke som dragit ner damkronorna tillräckligt nu.

Han har ju inte fått förlängt efter OS så din önskan kommer bli uppfylld
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3492
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar tor 15 feb 2018, 09:19

LHF96 skrev:
Bamsefar skrev:
Pajala skrev:Förlust för damerna mot Schweiz med 2-1
Adjö Boork, ett sänke som dragit ner damkronorna tillräckligt nu.

Han har ju inte fått förlängt efter OS så din önskan kommer bli uppfylld

Det var ingen önskan, utan snarare ett konstaterande, min önskan vore att han aldrig blivit ansvarig för damkronorna.

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av icemask tor 15 feb 2018, 17:54

Bamsefar skrev:
LHF96 skrev:
Bamsefar skrev:
Pajala skrev:Förlust för damerna mot Schweiz med 2-1
Adjö Boork, ett sänke som dragit ner damkronorna tillräckligt nu.

Han har ju inte fått förlängt efter OS så din önskan kommer bli uppfylld

Det var ingen önskan, utan snarare ett konstaterande, min önskan vore att han aldrig blivit ansvarig för damkronorna.

Hade han inte fått tjänsten så hade vi haft kvar Emma E i svensk hockey !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar lör 17 feb 2018, 12:09

Äntligen är epoken boork över, ett antal förlorade år, men nu kan damhockey på landslagsnivå äntligen ges möjlighet till utveckling och framsteg.
Skäms svenska hockeförbundet.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore lör 17 feb 2018, 15:44

Usch! Bort Boork, precis som med osten, "ut ur huset"!
Pluslåst artikel..

Hockeypuls 12:25
Efter fiaskot – Leif Boork öppen för ny roll inom svensk hockey: "Kan tänka mig att ta en sådan uppgift"
GANGNEUNG. Ute ur medaljsnacket och en vecka kvar på tränarkarriären. Då öppnar Leif Boork för att hjälpa hockeyförbundet i en ny roll efter OS. – Det är inte i mina händer. Det är i styrelsens händelser, säger han till Hockeypuls.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tigerman lör 17 feb 2018, 16:02

Tony Moore skrev:Usch! Bort Boork, precis som med osten, "ut ur huset"!
Pluslåst artikel..

Hockeypuls 12:25
Efter fiaskot – Leif Boork öppen för ny roll inom svensk hockey: "Kan tänka mig att ta en sådan uppgift"
GANGNEUNG. Ute ur medaljsnacket och en vecka kvar på tränarkarriären. Då öppnar Leif Boork för att hjälpa hockeyförbundet i en ny roll efter OS. – Det är inte i mina händer. Det är i styrelsens händelser, säger han till Hockeypuls.
Den enda roll han kvalificerat sig till är pensionärsrollen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore lör 17 feb 2018, 16:47

Går inte lära en gammal envis gubbe självinsikt:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore lör 17 feb 2018, 16:51

Ja iofs Sanny, men Boorkens ledarstil skrämmer snarare än utvecklar unga spelare, det behövs regler men även ödmjukhet och lyssnar förmåga av rang som ledare!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Bamsefar lör 17 feb 2018, 17:23

Tony Moore skrev:Ja iofs Sanny, men Boorkens ledarstil skrämmer snarare än utvecklar unga spelare, det behövs regler men även ödmjukhet och lyssnar förmåga av rang som ledare!

Det var nog det värsta vrövlet jag läst, han har ju inte begripit någonting utan han orerar fritt ur fablernas värld. Vilken "kravställning" ? "håll käft o gör som jag säger" ? , jo, det har ju fungerat bra. Sen kan jag rekommendera dokumentären "underdogs" för Sanny, där boorken ger sin syn på vad som motiverar ett deltagande i landslaget värdigt en slavägare från södern eller den där som klappar folk på huvudet o säger "det var väl duktigt". Det är boorkens syn på "konflikten" med Emma Eliasson och ett antal lagkamrater vilket Sanny uppenbarligen inte begripit. Patetiskt säger jag bara, patetiskt.

Till syvende o sist är Hockey en resultatinriktad sport och ingen kan med bästa vilja i världen hävda att damkronorna blivit bättre under boorken, en detalj Sanny tycks missa i hans hyllande av boorkens managment by fear.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Jokerman sön 18 feb 2018, 10:13

Är det någon som vet hur stor rinken är i OS, den är mindre än i Delfinen det är då ett som är säkert. Bara undrar.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Jokerman sön 18 feb 2018, 12:05

Så fel man kan ha  Doh

Under OS håller båda arenorna och hockeyrinkarna internationell standard – det vill säga att de är 30 meter breda och 60 meter långa. Det är samma mått som används i både SHL och KHL, men något större än de rinkar man har i en arena under NHL i USA. Där spelar man nämligen på rinkar som är 25×61 meter – alltså betydlig smalare.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av LulefanGBG tis 20 feb 2018, 07:06

Vi slutar alltså 7a i OS-turneringen. Detta det åtminstone jag som ett grovt misslyckande. Vi skall tillhöra topp 4 i alla turneringar med det lag vi kan mönstra.

Ok att Sverige kanske inte rosat marknaden senaste åren, och OK att övriga nationer kanske blivit lite bättre, men.....

Finland och Sverige skall bara vara bäst bakom USA och Kanada. Inget snack om saken enligt mig. Jättekul om fler nationer börjar komma ikapp, men Sveriges prestation måste ju bedömas utifrån hur bra Sverige borde kunna vara och inte utifrån hur bra andra lag eventuellt har blivit.

Nu har jag pga jobb inte sett så mycket OS-hockey live men utifrån det jag sett så känns det som om att vi spelat riktigt stelt och trögt och dåligt.

Frågan är om detta är en ledarskapsfråga? Kvalitén hos lagledbingeb och prioriteringar från förbundet t.ex.?

Man undrar osökt vad t.ex. en sådan som Gläder skulle kunna göra med samma gång?

Nu vill jag ju helst ha kvar honom i Luleå men tanken är ändå intressant.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av LulefanGBG tis 20 feb 2018, 07:09

Edit: Glömde att tillätillägga att skall man nu hitta något positivt i OS-fiaskot så borde det väl vara att Tom förbundet borde ha svårt att blunda fö få det sämsta OS-resultatet för damkronorna i modern tid och därmed vidta åtgärder!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av LulefanGBG tis 20 feb 2018, 07:37

Edit igen:

Arbetskamraten sade just att Bork gjort sin sista match....
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av icemask tis 20 feb 2018, 20:33

LulefanGBG skrev:Vi slutar alltså 7a i OS-turneringen. Detta det åtminstone jag som ett grovt misslyckande. Vi skall tillhöra topp 4 i alla turneringar med det lag vi kan mönstra.

Ok att Sverige kanske inte rosat marknaden senaste åren, och OK att övriga nationer kanske blivit lite bättre, men.....

Finland och Sverige skall bara vara bäst bakom USA och Kanada. Inget snack om saken enligt mig. Jättekul om fler nationer börjar komma ikapp, men Sveriges prestation måste ju bedömas utifrån hur bra Sverige borde kunna vara och inte utifrån hur bra andra lag eventuellt har blivit.

Nu har jag pga jobb inte sett så mycket OS-hockey live men utifrån det jag sett så känns det som om att vi spelat riktigt stelt och trögt och dåligt.

Frågan är om detta är en ledarskapsfråga? Kvalitén hos lagledbingeb och prioriteringar från förbundet t.ex.?

Man undrar osökt vad t.ex. en sådan som Gläder skulle kunna göra med samma gång?

Nu vill jag ju helst ha kvar honom i Luleå men tanken är ändå intressant.
Vi som sett matcherna har haft flashbacks till 90 talet, en torped och 4 som backat hem oavsett vilket lag man mött, nån typ av halvdant styrspel i en liten box som satt dem i problem konstant i egen zon, sen måste Boork skrämt livet ur dem för ingen vågar slå icing, även om de varit pressade i egen zon i 2 minuter så ska det spelas konstruktivt tills man spelat fast sig själv igen i egen zon !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Norrlandstoken ons 21 feb 2018, 05:49

Jag tror problemet stavas Bork.
Vidrig människa det där.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore fre 01 jun 2018, 15:39

Hyvää Suomi, nu är det bara att "hartsa dojjorna" i Rosenbad och ställa upp lite för våra svenska hockeytjejers förutsättningar..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore fre 24 aug 2018, 15:53

Ersättning för Damkronorna!
Förbundsstyrelsen har idag beslutat att avsätta resurser för att kunna ersätta spelare för förlorad arbetsförtjänst när man deltar i Damkronorna.
Detta har möjliggjorts i samarbete med SHL.

https://t.co/z5AXvVh1kq
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Tony Moore lör 13 apr 2019, 21:01

Finlands sak är vår sak  
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Damkronorna Empty Sv: Damkronorna

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet