Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

+89
Cambbott24
LHF96
Davidoff
Kraftkung
KaptenBlodskelett
Anthrax
wilmus2007
Gunnar Sträng
Hellcop
Mange
Number 69
Sir Prozac
farre
Sportchefen #2
GustenA
Norrlandstoken
Sportsman
Puckad
Snikne Ville
Urken
nummer 17
CKa
Sundance Kid
JohanO
Lasse Proppmätt
Lulefan
Kallepedal
Pontaking
tibet
NallePhu
Dilox
Pajala
Jonsey
PM
Groggen79
Mr Bister
MrScout
Polyfemos
lhffan
Simon90
Rikky
Hankburger
Freno
Dentos
kokostrollet
KebabLasse
Tony Moore
Old Brooklyn
Salle
27 Öqvist
Pingis 11
Bamsefar
ski3r
Qirren
Indoc
LuleåWinston
Erilk
Redbear
#96
Myrman
hokkzorz
Daddeh4724
Neurofunk20
Mickeee
Jonken
LulefanGBG
Monco
Dustin
Lars158
icemask
Kagen
Wolfhunter
Patrik82
makkanmakkan
Knäcktomten
pingu
Micke80
JuniorX
Ferros
Donowitz
Tigerman
Hedanders
Rönken
Donten_
Norlin
amarule
Slapshot
Kapten Haddock
Admin
93 posters

Sida 15 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros tis 15 nov 2016, 18:10

Norrlandstoken skrev:Dixon var väl tom en något bättre värvning än vad Kennedy visat sig att vara. Dixon gjorde väl iaf ett mål innan man skeppade honom.

Dixon var ljusår bättre än Kennedy.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 15 nov 2016, 18:45

Ursäkta om det här blir OT:

Om jag går till läkaren, eller om jag anlitare en snickare och jag anser att han eller hon gör ett dåligt jobb så kritiserar jag vederbörande, även om jag vet att jag aldrig skulle kunna göra ett bättre jobb själv.

Osten har lyckats med väldigt mycket och betytt enormt mycket för Luleå Hockey. Och han gör fotfarande bra saker, som värvningarna av Andreas Falk och Emanuelsson t.ex.

Men han misslyckas gång på gång med en av de viktigaste bitarna i dagens hockey. Åtminstone om man har målsättningen att vinna SM-guld. Det är fingertopsskänsla vad det beträffar s.k. 'spetsvärvningar'. Jag säger inte att det är den enda viktiga delen, det finns många. Man måste kunna bygga ett lag och man måste kunna ha flera olika karaktärer och spelartyper. Man måste ha bra kontakter osv. Allt detta har Osten, men han har inte lyckats med den sista pusselbiten, och har Luleå ambitionen att gå långt och rentav vinna så måste man lyckas med även denna biten.

Hade Rajala varit en Brock Little eller Kiskinen eller Gulas, ja vem vet, då kanske vi rentav kunde slagit ut Frölunda ur semin i fjol för större var faktiskt inte skillnaden när vi väl var i slutspel.

Samma sak gäller flera tidigare år, även med Rönken när Osten gjorde ett fantastiskt jobb ihop med Rönken och tillsammans utvecklade ett flerta landslagsspelare, men inte heller då lyckades vi värva någon spets, (utom några undantag), och det blev för tydligt t.ex. i finalen mot Skellefteå. DÅ hade vi inte samma ekonomiska möjligheter så det är såklart inte Ostens fel, snarare är det delvis hans förtjänst att vi över huvud taget spelade den där hemska finalserien.

Men nu har vi den budgeten att vi skall kunna värva de här spelarna. Åtminstone om man får tro vad som påstås. Själv trodde jag jättemycket på Kennedy, men var orolig över Mouillierat. Hittills har ju båda varit stora besvikelser. Jag hade tokfel om Kennedy. Jag säger inte heller att jag hade gjort ett bättre jobb än Osten, och hade någon frågat mig om Tim Kennedy innan säsongen så hade jag tyckt att det var en kanonvärvning. Men jag har inte heller betalt för att vara en sportchef i en SHL-förening och jag har framförallt inte möjligheten att höra mig för i branschen och få olika rekomendationer. Jag kan enbart gå på tidigare meriter och minnen av olika spelare.

En förstacenter har Osten aldrig lyckats värva, och spetsspelare över lag på alla positioner är det också högst sparsamt med. Klasen, Niinimaa och Micflickier är väl några. (Jag tycker Micflickier kanske var bästa forward förra säsongen. Både defensvivt och offensivt så jag ser inte honom som en felrekrytering eller ens nära ett misslyckade även om det blev några poäng färre hos oss än hos LHC).

Men Dixon, Hirschowitz, Pyörölä, Rajala, Kennedy, Mouillierat, för att nämna några som är exempel på redan etablerade spelare med rätt tunga CV'n som värvats för att göra poäng och som i olika grad misslyckats med att motsvara förväntningarna på den punkten. Osten kan såklart inte lastas för allting i varje enskilt fall. Olika saker som Osten inte kan råda över alls kan ju påverka de enskilda fallen i olika grad, men samtliga är ändå exempel där man med facit i hand kan säga att det är misslyckade. Osten är ytterst ansvarig för de felrekryteringarna. Så är det.  

Skall vi nå upp till toppen krävs nog en lite modernare GM, framförallt att man träffar rätt med spetsvärvningarna. Med det sagt, så får vi såklart inte tappa allting som Osten faktiskt gör bra. Skall man ersätta honom, (vilket man så småningom måste göra), så kan man ju låta någon annan skolas in. T.ex. genom att ta in Rönken, och låta honom leda laget i båset i år, och samtidigt skolas in vid sidan av för att ta över efter Osten.

Man kan inte alltid jämnföra sig med andra lag i alla sammanhang, men man kan inte heller vara helt blind för vad andra lag lyckas med. Kanske har de i flera av fallen bättre förutsättningar än oss, (oavsett vad de består i), men det förändrar ju inte det oomkulrrunkeliga faktum att lag som t.ex. Skellefteå, Växjö, Frölunda och Brynäs ofta träffar väldigt rätt med sina spetsvärvningar såväl som sina rollspelare. Det kan bero på många saker såklart, men det är uppenbart att vi måste lyckas med den biten också om vi skall ha chans att vinna. Osten har inte lycakts med den biten hittills, kanske gör ingen annan det heller utifrån våra förutsättningar, men det vet vi ju inte om vi provar.

Skall Osten gå? Nej, inte denna säsongen, han är redan upptagen med att bygga nästa års lag, och vi vet inte ens vem som coachar laget nästa säsong. Men kanske borde man redan nu börja skola in hans eventuella efterträdare som tar över fr.o.m. nästa säsong då nästnästa säsongs lag skall börja byggas. Jag tycker inte att man skall förlänga kontraktet med Osten. Tyvärr. Jag vill se Luleå ta ytterligare ett kliv till, utöver de fantastiska kliv vi redan tagit sedan Osten tog öer, men jag tror inte att Osten är rätt man att leda oss tyvärr. Inget personligt emot Osten. Förr eller senare är det alltid tid för en stark ledare att lämna över till nästa generation. Det svåra är oftast att veta när rätt tid är.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Tigerman tis 15 nov 2016, 23:27

LulefanGBG skrev:Ursäkta om det här blir OT:.........
Kortar ner citatet i svaret. Bra inlägg och här håller jag helt med. Det börjar antagligen vara dags att lämna över rodret, om inte annat för att med nya ögon så kan man lyfta föreningen till en ny nivå. 8 år är generellt sett en lång period på samma chefsposition, förr eller senare hamnar man i läget att man gör samma sak flera gånger men förväntar sig olika resultat.

Det jag vänder mig emot är (onödigt hård) kritik som är dåligt underbyggd, och med det menar jag att vi sitter och studerar Ostens arbete med kikare och försöker bedöma insatsen, när det enda man ser är resultatet på lite avstånd. De som faktiskt kan bedöma Ostens prestation är LHF:s VD och styrelse. Och är det så att man är missnöjd med hur laget presterar så är det mot den medlemmarna i första hand ska rikta sin kritik, eftersom det är den vi faktiskt kan och t.o.m. har formell rätt att påverka.

Edit: Och där tror jag skägg-Pelle är rätt ute när han riktar kritik mot Stefan Enbom. Jag är inte alldeles övertygad om att han är rätt man på rätt plats. Även om han gjort mycket bra för föreningen och bör få massvis med cred för damsatsningen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Micke80 ons 16 nov 2016, 05:18

Gunnar Sträng skrev: Exempel Granström vill förlänga men kräver 200-250 000 kr/månaden och minst 2 år. Osten beslutat att släppa Granström då han ej är beredd att ge mer än 1 år . Resultat av beslutet , vi får Kennedy för 400 000 kr/månad istället för en hårt jobbande Granström till 200-250 000 kr/mån i 2 års tid, en Granström som alltid går till jobbet , extremt bra framför mål, höjer sig alltid i slutspel och get alltid 110, Granström är en spelare man kan luta sig emot i tyngre tider.

Jag håller med om delar av ditt inlägg, så som att vi är på väg åt fel håll.
Däremot vill jag komma in och peta på det du skriver. När läget är som det är just nu och kritikerna skriker mer och högre än förr är det än viktigare att fakta blir rätt.
Osten var redo att ge Grana samma lön som Brynäs gav vilket var i den trakten du nämner, Däremot ville Grana bara ha ett ett års kontrakt för att sedan vända hemmåt, medan Osten inte var beredd att slänga de pengarna på en spelare som Grana på bara ett år utan ville ha ett längre kontrakt för den summan.
Som sagt var, det är en liten detalj jag pekar på här men som jag tycker belyser lite hur tankarna gick och antagligen går på kansliet.
Man uppskattar spelare som Grana, Man vill ha spelare som Grana, Man är beredd att satsa kulor på spelare som Grana och man vill ha kontinuitet. MEN man är inte beredd att satsa de pengarna på spelare av den typen som inte själva vill vara här en längre tid och bli den ryggrad man eftersträvar.

Sen med facit i hand hade jag alla dagar i veckan hellre tagit Grana än Kennedy för till och med Kennedys lön, men där och då kunde man nästan misstänka att man skulle få ut mer skicklighet med Kennedy.
Med facit i hand hade jag också tagit Grana för Mouillierat för den summan, men här trodde både jag och många med mig att man skule få ut både energi i form av det Grana stod för men med mer skicklighet.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Gunnar Sträng tor 17 nov 2016, 09:14

Micke80 skrev:
Gunnar Sträng skrev: Exempel Granström vill förlänga men kräver 200-250 000 kr/månaden och minst 2 år. Osten beslutat att släppa Granström då han ej är beredd att ge mer än 1 år . Resultat av beslutet , vi får Kennedy för 400 000 kr/månad istället för en hårt jobbande Granström till 200-250 000 kr/mån i 2 års tid, en Granström som alltid går till jobbet , extremt bra framför mål, höjer sig alltid i slutspel och get alltid 110, Granström är en spelare man kan luta sig emot i tyngre tider.

Jag håller med om delar av ditt inlägg, så som att vi är på väg åt fel håll.
Däremot vill jag komma in och peta på det du skriver. När läget är som det är just nu och kritikerna skriker mer och högre än förr är det än viktigare att fakta blir rätt.
Osten var redo att ge Grana samma lön som Brynäs gav vilket var i den trakten du nämner, Däremot ville Grana bara ha ett ett års kontrakt för att sedan vända hemmåt, medan Osten inte var beredd att slänga de pengarna på en spelare som Grana på bara ett år utan ville ha ett längre kontrakt för den summan.
Som sagt var, det är en liten detalj jag pekar på här men som jag tycker belyser lite hur tankarna gick och antagligen går på kansliet.
Man uppskattar spelare som Grana, Man vill ha spelare som Grana, Man är beredd att satsa kulor på spelare som Grana och man vill ha kontinuitet. MEN man är inte beredd att satsa de pengarna på spelare av den typen som inte själva vill vara här en längre tid och bli den ryggrad man eftersträvar.

Sen med facit i hand hade jag alla dagar i veckan hellre tagit Grana än Kennedy för till och med Kennedys lön, men där och då kunde man nästan misstänka att man skulle få ut mer skicklighet med Kennedy.
Med facit i hand hade jag också tagit Grana för Mouillierat för den summan, men här trodde både jag och många med mig att man skule få ut både energi i form av det Grana stod för men med mer skicklighet.
Jag håller totalt med om att det är viktigt att poängtera att jag hade uppfattat fel, att Osten ville ge ett längre kontrakt Smile

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tor 17 nov 2016, 10:24

[quote="Om jag går till läkaren, eller om jag anlitare en snickare och jag anser att han eller hon gör ett dåligt jobb så kritiserar jag vederbörande, även om jag vet att jag aldrig skulle kunna göra ett bättre jobb själv. "[/quote]

Finns ett STORT "MEN" i det påståendet..
Finns det en annan läkare eller snickare med samma och ibland t.o.m lite bättre "skills" än den du anlitar som står å jävlas med just den du anlitat?

Byter ut spiken till en spik som bara håller en månad innan den rostar sönder eller byter ut röntgenbilderna till en från en som är helt frisk trots att du har en spricka i foten.

Detta gäller i avseende Osten som sportchef och spelare som Kennedy m.fl.

Ska vi börja med spelare.

Vi tar dom Osten tappat eller låtit gå till andra klubbar vad ni nu vill tro eller kanske t.o.m vet.

Än har ingen av dessa öppnat käften och berättat hur det egentligen gick till och så länge det är så väljer JAG att tro att allt som skrivs här i media mm är SKITSNACK!!
För inget är bekräftat men det florerar massor av rykten.

Om vi är lite ärliga mot oss själva (för oss som gjorde lumpen är det har lite av samma sak vi kommer bara ihåg allt roligt men har glömt att det egentligen var oerhört tråkigt 95% av tiden) vad gäller Chris Abbotts så var sista säsongen i LHF (hmm inte bara hans sista även en del andra säsonger också) så var vi ganska missnöjda med hans arbete.

I slutspelet spelet så sänkte han laget mer än en gång genom att bli avstängd.
Vi krävde mer än vad han klarade av framför allt poängmässigt.

Visst han vann tekligan år efter år men var inne på mycket mål bakåt och var i mitt tycke ganska medioker i egen zon och i anfallszonen.

"Det gäller Grana också"

Ingen av dessa hade inte heller bästa "blicken för dom där geniala passningarna" som jag tror Isac L kommer stå för innan han åker över pölen.

Men när han försvann och när Grana försvann då jädrar brakar skiten loss och fansen går bananas man glömde helt bort att hela sista hösten med Abbotts att han sänkte laget genom att ta en avstängning och att man skrek att han skulle skeppas säljas massor av ggr mm.

Grana ville man inte ens ha i föreningen från början varför värva en föredetting som BIF inte ens vill ge nytt kontrakt lät det på dom flesta forum.

Att Grana fick en nytändning är ju ganska klart.

Men jag vill säga att Grana aldrig såg LHF som sin sista klubb i karriären..
Jag tror utan att veta att han längtade hem hela tiden.


Chris har jag ingen aning om men han var aldrig här på sommarträningen t.e.x utan som dom flesta nordamerikaner skötte han det själv och anslöt han sent..

Han tror jag är en typisk nordamerikansk hockeyarbetare och han går dit pengarna finns och gör sitt jobb punkt slut sen får klubben heta pajala IF om så.

Att Lule är lite som Kanada rent klimatmässigt var nog bara en bonus då han gillar att vara ute i skogen men det finns skog i Småland också och jag är tämligen säker på att han inte skulle ha nåt emot att glida om kring nedcabbat i Los Angeles/Miami heller om han hade haft NHL kontrakt med nån av dom klubbarna.
Då får nog skogen vänta.


Ska vi gå till Osten och förmågan att värva riktig spets till laget så är det väl bara Klasen Flicks Sweatt som har levererat resten har misslyckats men det hände ju väldigt ofta före Osten också förutom Harju/Omark så är det var väl bara Renberg Bartecko Sorovu som vart i poängligatopp sedan mitten på 90 talet.

Inget vidare facit med tanke på att vi hade ganska många däruppe i slutet
på 80- och början och mitten på 90 talet sen hände nåt och vi fick svårt att göra mål och det har hängt med ganska länge det är otaliga s.k målgörare som fått betonghänder i LHF dressen långt före Osten kom tillbaka..

Niinimaa trodde ju alla var slut annars hade han nog fått nytt med HV eller FBK LHC eller nån av dom som regera innan Rönken vände upp och ner på ES och hela styrspels eländet.

Där nånstans tror jag att övriga hockey Sverige & media började agera mot Osten & LHF ni ska fan inte komma hit och ta över våran dominans varpå man började svartmåla Osten precis som man försökte svartmåla LHF som klubb i mitten av 2000 talet.
Då var det Ros i AB som hade hört med sportchefer som sagt att han trodde LHF inte skulle finnas kvar i högsta serien inom något år.

Vilken sportchef var det?
Och varför sa han så?
Eller var det nåt Ros bara önskade själv?

Sen följde ju Osten gate i semin mot Skaik varför hitta fånen Fuhlman på nåt sånt?
Alla som vart i en ishall på en slutspelsmatch vet att man inte hör vad den som sitter 5 meter bort säger eller ens skriker och man hör knappt vad den som sitter brevid säger om han/hon inte skriker det in i örat på dig så t.o.m om man skriker allt vad man kan lär inte den som sitter 5 meter bort höra dig mitt i en semifinal visst vi vet att Skaikklacken är väldigt tystlåten och dålig Smile men Osten satt ganska nära LHF klacken typ 30 meter från den och detta hände i en spännande semifinal mitt i matchen?

Och dom som hörde Osten skrika nåt sånt var tydligen relativt gamla också.
Sen skulle Osten ju vart full också jag har träffat Osten massor av ggr i delfinen i Skekraft arena han har aldrig vart full så varför skulle han vara full just den matchen?
Har träffat Fuhlman också någa ggr en arrogant jävel som tror han är nåt.
Vet du vem jag är sa han till mig?
Som om jag ens brydde mig det var väl därför han var tvungen att fråga.
Jo du är den som skriver i Expressen svarade jag.
Alla som säger så har ett ego som gör att man tror att man kan köra över vem som helst med vilka medel som helst också och tydligen var Osten mannen som stod i vägen för hans älskade Skaik.

Och sen kom ju Hedströms bok (I vilken jag tror att Fuhlman saltat berättelsen rätt rejält så det låter mer än vad det egentligen var) det lustiga i sammanhanget var att en kvällstidning valde att köra Osten racet och den andra lyfte fram doping grejjen i KHL..

Ska vi se det politiks hajjar ju alla vilken som skrev vad.

I det fallet ger jag Osten rätt Hedström hade tydligen en osynlig sjukdom och det var inte ett dugg synd om honom han lyfte oerhörd lön och att spela hockey är inte samma sak som att stå vid en maskin på en fabrik.

Där nånstans så förlorade nog Osten en hel del spelare han försökt fånga på kroken..

Och att då förbättra ett redan skamfilat rykte är oerhört svårt vissa spelare agenter är karl nog att hajja och kan fatta att det mesta är skitsnack medans andra köper vilket svammel som helst.


När det gäller att få Svenska spelare söderifrån till Luleå så tror jag vintermörkret sätter stopp nån snubbe läste jag nånstans påstod att det var samma klimat i Skellefteå han kan inte vart utanför Luleå ofta.

Det är en ganska stor skillnad i klimat bara några mil norrut & söderut jag har stugan 15 mil norr om Luleå där är det c:a 3 veckor i klimat skillnad.
Samma sak gäller ju om man åker söderut och framför allt ljusmässigt och när det gäller när vår/höst kommer om man nu inte tror jorden är platt förstås.

Nu har vi ju haft upp å nervända världen i ett par år vad gäller vintern då sörlänningarna fått riktig vinter före oss men det är inget gemene man tänker på och man går fortfarande på vad som gällde förr.

Det finns nog bara två sätt att få detta ur världen det ena är att LHF spelar final till våren utgången bör bli guld det andra är att Osten får en annan roll i LHF och att någon annan tar över som GM.

I vilket fall som helst kommer den nya att bli hatad av media och av fansen också för Ostens föregångare har gått igenom samma sak Modig Nobbe m.fl.

Skillnaden då var att det inte var lika lätt att visa missnöje som det är idag med alla sociala medier man läste fortfaranade tidningen i pappersformat man kunde inte kommentera artiklar i media på internet som idag.

Ros var en av föregångarna som startade hela karusellen då han startade sin hockeyblogg i AB.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av icemask tor 17 nov 2016, 19:46

Lasse Proppmätt skrev:[quote="Om jag går till läkaren, eller om jag anlitare en snickare och jag anser att han eller hon gör ett dåligt jobb så kritiserar jag vederbörande, även om jag vet att jag aldrig skulle kunna göra ett bättre jobb själv. "

Finns ett STORT "MEN" i det påståendet..
Finns det en annan läkare eller snickare med samma och ibland t.o.m lite bättre "skills" än den du anlitar som står å jävlas med just den du anlitat?

Byter ut spiken till en spik som bara håller en månad innan den rostar sönder eller byter ut röntgenbilderna till en från en som är helt frisk trots att du har en spricka i foten.

Detta gäller i avseende Osten som sportchef och spelare som Kennedy m.fl.

Ska vi börja med spelare.

Vi tar dom Osten tappat eller låtit gå till andra klubbar vad ni nu vill tro eller kanske t.o.m vet.

Än har ingen av dessa öppnat käften och berättat hur det egentligen gick till och så länge det är så väljer JAG att tro att allt som skrivs här i media mm är SKITSNACK!!
För inget är bekräftat men det florerar massor av rykten.

Om vi är lite ärliga mot oss själva (för oss som gjorde lumpen är det har lite av samma sak vi kommer bara ihåg allt roligt men har glömt att det egentligen var oerhört tråkigt 95% av tiden) vad gäller Chris Abbotts så var sista säsongen i LHF (hmm inte bara hans sista även en del andra säsonger också) så var vi ganska missnöjda med hans arbete.

I slutspelet spelet så sänkte han laget mer än en gång genom att bli avstängd.
Vi krävde mer än vad han klarade av framför allt poängmässigt.

Visst han vann tekligan år efter år men var inne på mycket mål bakåt och var i mitt tycke ganska medioker i egen zon och i anfallszonen.

"Det gäller Grana också"

Ingen av dessa hade inte heller bästa "blicken för dom där geniala passningarna" som jag tror Isac L kommer stå för innan han åker över pölen.

Men när han försvann och när Grana försvann då jädrar brakar skiten loss och fansen går bananas man glömde helt bort att hela sista hösten med Abbotts att han sänkte laget genom att ta en avstängning och att man skrek att han skulle skeppas säljas massor av ggr mm.

Grana ville man inte ens ha i föreningen från början varför värva en föredetting som BIF inte ens vill ge nytt kontrakt lät det på dom flesta forum.

Att Grana fick en nytändning är ju ganska klart.

Men jag vill säga att Grana aldrig såg LHF som sin sista klubb i karriären..
Jag tror utan att veta att han längtade hem hela tiden.


Chris har jag ingen aning om men han var aldrig här på sommarträningen t.e.x utan som dom flesta nordamerikaner skötte han det själv och anslöt han sent..

Han tror jag är en typisk nordamerikansk hockeyarbetare och han går dit pengarna finns och gör sitt jobb punkt slut sen får klubben heta pajala IF om så.

Att Lule är lite som Kanada rent klimatmässigt var nog bara en bonus då han gillar att vara ute i skogen men det finns skog i Småland också och jag är tämligen säker på att han inte skulle ha nåt emot att glida om kring nedcabbat i Los Angeles/Miami heller om han hade haft NHL kontrakt med nån av dom klubbarna.
Då får nog skogen vänta.


Ska vi gå till Osten och förmågan att värva riktig spets till laget så är det väl bara Klasen Flicks Sweatt som har levererat resten har misslyckats men det hände ju väldigt ofta före Osten också förutom Harju/Omark så är det var väl bara Renberg Bartecko Sorovu som vart i poängligatopp sedan mitten på 90 talet.

Inget vidare facit med tanke på att vi hade ganska många däruppe i slutet
på 80- och början och mitten på 90 talet sen hände nåt och vi fick svårt att göra mål och det har hängt med ganska länge det är otaliga s.k målgörare som fått betonghänder i LHF dressen långt före Osten kom tillbaka..

Niinimaa trodde ju alla var slut annars hade han nog fått nytt med HV eller FBK LHC eller nån av dom som regera innan Rönken vände upp och ner på ES och hela styrspels eländet.

Där nånstans tror jag att övriga hockey Sverige & media började agera mot Osten & LHF ni ska fan inte komma hit och ta över våran dominans varpå man började svartmåla Osten precis som man försökte svartmåla LHF som klubb i mitten av 2000 talet.
Då var det Ros i AB som hade hört med sportchefer som sagt att han trodde LHF inte skulle finnas kvar i högsta serien inom något år.

Vilken sportchef var det?
Och varför sa han så?
Eller var det nåt Ros bara önskade själv?

Sen följde ju Osten gate i semin mot Skaik varför hitta fånen Fuhlman på nåt sånt?
Alla som vart i en ishall på en slutspelsmatch vet att man inte hör vad den som sitter 5 meter bort säger eller ens skriker och man hör knappt vad den som sitter brevid säger om han/hon inte skriker det in i örat på dig så t.o.m om man skriker allt vad man kan lär inte den som sitter 5 meter bort höra dig mitt i en semifinal visst vi vet att Skaikklacken är väldigt tystlåten och dålig Smile men Osten satt ganska nära LHF klacken typ 30 meter från den och detta hände i en spännande semifinal mitt i matchen?

Och dom som hörde Osten skrika nåt sånt var tydligen relativt gamla också.
Sen skulle Osten ju vart full också jag har träffat Osten massor av ggr i delfinen i Skekraft arena han har aldrig vart full så varför skulle han vara full just den matchen?
Har träffat Fuhlman också någa ggr en arrogant jävel som tror han är nåt.
Vet du vem jag är sa han till mig?
Som om jag ens brydde mig det var väl därför han var tvungen att fråga.
Jo du är den som skriver i Expressen svarade jag.
Alla som säger så har ett ego som gör att man tror att man kan köra över vem som helst med vilka medel som helst också och tydligen var Osten mannen som stod i vägen för hans älskade Skaik.

Och sen kom ju Hedströms bok (I vilken jag tror att Fuhlman saltat berättelsen rätt rejält så det låter mer än vad det egentligen var) det lustiga i sammanhanget var att en kvällstidning valde att köra Osten racet och den andra lyfte fram doping grejjen i KHL..

Ska vi se det politiks hajjar ju alla vilken som skrev vad.

I det fallet ger jag Osten rätt Hedström hade tydligen en osynlig sjukdom och det var inte ett dugg synd om honom han lyfte oerhörd lön och att spela hockey är inte samma sak som att stå vid en maskin på en fabrik.

Där nånstans så förlorade nog Osten en hel del spelare han försökt fånga på kroken..

Och att då förbättra ett redan skamfilat rykte är oerhört svårt vissa spelare agenter är karl nog att hajja och kan fatta att det mesta är skitsnack medans andra köper vilket svammel som helst.


När det gäller att få Svenska spelare söderifrån till Luleå så tror jag vintermörkret sätter stopp nån snubbe läste jag nånstans påstod att det var samma klimat i Skellefteå han kan inte vart utanför Luleå ofta.

Det är en ganska stor skillnad i klimat bara några mil norrut & söderut jag har stugan 15 mil norr om Luleå där är det c:a 3 veckor i klimat skillnad.
Samma sak gäller ju om man åker söderut och framför allt ljusmässigt och när det gäller när vår/höst kommer om man nu inte tror jorden är platt förstås.

Nu har vi ju haft upp å nervända världen i ett par år vad gäller vintern då sörlänningarna fått riktig vinter före oss men det är inget gemene man tänker på och man går fortfarande på vad som gällde förr.

Det finns nog bara två sätt att få detta ur världen det ena är att LHF spelar final till våren utgången bör bli guld det andra är att Osten får en annan roll i LHF och att någon annan tar över som GM.

I vilket fall som helst kommer den nya att bli hatad av media och av fansen också för Ostens föregångare har gått igenom samma sak Modig Nobbe m.fl.

Skillnaden då var att det inte var lika lätt att visa missnöje som det är idag med alla sociala medier man läste fortfaranade tidningen i pappersformat man kunde inte kommentera artiklar i media på internet som idag.

Ros var en av föregångarna som startade hela karusellen då han startade sin hockeyblogg i AB.[/quote]
Detta var ta me faan nåt av det bästa jag läst sedan jag konfirmerades !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt fre 18 nov 2016, 10:49

Tack Icemask bara en simpel iaktagelse och några funderingar från min sida.

Tror jag har rätt i en hel del och kanske fel också men så länge inte korten är lagda på bordet väljer jag att ignonera allt skitsnack.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av hokkzorz fre 18 nov 2016, 18:45

Ett par saker som är grymt possitivt i år trots lite halvskakig inledning.

1) Juniorsatsningen, Många som fått chansen och får spela och dom har absolut inte gjort bort sig.
2) Tycker vi har ett mycket rappare och "roligare" spel i år. Redan nu har vi väl haft fler frilägen än totalt de 3 senaste säsongerna.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Donowitz lör 19 nov 2016, 01:20

Satt och kikade på lite statistik i brist på annat.

Vi verkar vara dåliga på att blocka skott. Bäst är Falk på 11, Mastomäki 10 och Fabricius på 9 BS.
De fyra främsta i ligan har 20 - 28 blockerade skott.

Schira och Sandström har varit inne på flest baklängesmål (ordinarie tid), på 14 respektive 12 mål.
Fairchild och Näkyvä är värst i ligan, på 18 respektive 17. Pontus Själlin har (som bekant) inte ett enda mål i baken (ordinarie tid) under 15 matcher. Riktigt imponerande!

Hedman, Schira och Jaros tacklas rätt friskt. 39, 34 respektive 33 tacklingar var.
3, 9 och 11 plats i tacklingsligan.

Som lag ligger vi 6:a i ligan på både antalet gjorda mål (47) och mest insläppta mål (47).

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 19 nov 2016, 10:09

Lars158 skrev:Jag tror laget kommer lyfta av sig självt bara man väl blir av med Kennedy.
Ser ingen anledning att ut och hets köpa en ersättare.
Bänkad/skadad vad det nu kallas i två senaste matcherna va?
Blivit två vinster

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sportsman lör 19 nov 2016, 15:54

@LulefanGBG Well said!
Med en 10e plats och än en gång missade spetsvärvningar måste man ju kunna ge kritik.
Sen att allt som skrivits i media och sagts av före detta spelare skulle vara skitsnack har jag svårt att tro.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sportsman lör 19 nov 2016, 16:01

hokkzorz skrev:Ett par saker som är grymt possitivt i år trots lite halvskakig inledning.

1) Juniorsatsningen, Många som fått chansen och får spela och dom har absolut inte gjort bort sig.
2) Tycker vi har ett mycket rappare och "roligare" spel i år. Redan nu har vi väl haft fler frilägen än totalt de 3 senaste säsongerna.
Bra att lyfta fram positiva saker.
Börjar ha många duktiga juniorer och j20 går därför också bra! 
Dock tycker jag inte att som förra matchen då vi har en enda startande junior i form målvakten, är att ge dem chansen. De  verkar ju t.ex. bara spela juniorbackarna när de är tvingade.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn lör 19 nov 2016, 18:11

Sportsman skrev:
hokkzorz skrev:Ett par saker som är grymt possitivt i år trots lite halvskakig inledning.

1) Juniorsatsningen, Många som fått chansen och får spela och dom har absolut inte gjort bort sig.
2) Tycker vi har ett mycket rappare och "roligare" spel i år. Redan nu har vi väl haft fler frilägen än totalt de 3 senaste säsongerna.
Bra att lyfta fram positiva saker.
Börjar ha många duktiga juniorer och j20 går därför också bra! 
Dock tycker jag inte att som förra matchen då vi har en enda startande junior i form målvakten, är att ge dem chansen. De  verkar ju t.ex. bara spela juniorbackarna när de är tvingade.
Ett väntat resultat när toppspelarna inte levererar. Levererar toppspelarna så ger det ökat utrymmm att "chansa" med juniorer.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sportsman lör 19 nov 2016, 18:23

Old Brooklyn skrev:
Sportsman skrev:
hokkzorz skrev:Ett par saker som är grymt possitivt i år trots lite halvskakig inledning.

1) Juniorsatsningen, Många som fått chansen och får spela och dom har absolut inte gjort bort sig.
2) Tycker vi har ett mycket rappare och "roligare" spel i år. Redan nu har vi väl haft fler frilägen än totalt de 3 senaste säsongerna.
Bra att lyfta fram positiva saker.
Börjar ha många duktiga juniorer och j20 går därför också bra! 
Dock tycker jag inte att som förra matchen då vi har en enda startande junior i form målvakten, är att ge dem chansen. De  verkar ju t.ex. bara spela juniorbackarna när de är tvingade.
Ett väntat resultat när toppspelarna inte levererar. Levererar toppspelarna så ger det ökat utrymmm att "chansa" med juniorer.

Vanligtvis ja, men inte direkt mycket av det i Luleå. 0 juniorer i startformationerna idag, bottennotering.

Sportsman

Antal inlägg : 166
Join date : 13-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Puckad lör 19 nov 2016, 22:32

Fast Lundeström o Nässén gör 5 minuter var.
Glöm inte bort Toolanen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Urken ons 23 nov 2016, 10:33

Lite tankar kring PP: Spelarna framför mål står inte där för att skymma, utan ställer sig nästan alltid lite vid sidan om målvaktens synfält för att istället kunna ta emot pucken (och spela vidare?). Har gått igenom gårdagens match igen, då man ser mycket som man annars missar.
Dessutom pressar vi sällan ihop motståndarens box utan spelar väldigt långt ut trots att läge finns att krympa boxen. Resultatet blir långa puckförflyttningar där direktskottet nästan alltid går bort. Kanske därför det blivit så mycket puckkladd. Den enda gången vi egentligen får ett bra läge för direktskott är när Jaros kommer som vänsterback och smackar på med sin högerfattning. Samma fina position som Laine nu sprutar in mål från.

Sandström levererade en fin passning genom boxen ned till högerforward som dock inte lyckades få iväg pucken. I övrigt tycker jag inte att vi skapar tillräckligt många bra lägen för att vara nöjda.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tor 24 nov 2016, 12:56

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6384
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Hedanders tor 24 nov 2016, 14:08

Så Lagace i fjärdekedjan och Lundeström i första.
Tycker Lagace börjar komma igång med Sweatt och Molle.

Är Toolanen i Björklöven? Han kan ju spela center och borde vara bra att köra in med Fabbe och Foppa om nu Masto blir borta länge...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Puckad lör 26 nov 2016, 10:07

Men Engsund signad så är väl frågan om Amnérs återkomst besvarad...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Number 69 lör 26 nov 2016, 10:12

Puckad skrev:Men Engsund signad så är väl frågan om Amnérs återkomst besvarad...

Nja, Amner är bort lovad till Julafton och det är ju en del matcher till dess.
Men jag håller det också för troligt att Amner går till KHK permanent.
Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Norrlandstoken lör 26 nov 2016, 10:29

Jag tycker att Laggen skapar en annan dimension i fjärde. Däremot fastnar den kedjan väldigt mkt i defensiv zon

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av LulefanGBG lör 26 nov 2016, 12:58

Byter gärna Amnér mot Engsund rakt av alla dagar i veckan.

Engsund är troligtvis betydligt billigare och han är inte alls lika instabil defensivt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar lör 26 nov 2016, 21:29

tyvärr känns det väl som om Luleå tappat bort det fundamentala med att vara Luleå.
Vi är ett blekt, anonymt lag som inte längre har fixstjärnor som Klasen, Myllys, Renberg, längre men värre är vi har inga som sätter prägeln längre heller, som Ledin, Bulan, Hurtig o s v , spelare som visade vad Luleå står för så tyvärr har ingen spelidentitet heller längre.
Att spela hårt, tufft, jobbigt med snabba spelvändningar och/eller hårt tryck på oppositionen by all means necessary .

Idag är Luleå mer beige, mer osäkra och frånvarande än på länge och det märks ju om inte annat på publiktappet i delfinen.

vi försökte modernisera spelet a k a härma skellefteå men de som skall göra det är människor som har sina rötter i ett helt annat spelstil än som nu är aktuellt.

Sen blir kopian sällan bättre än orginalet.
Det finns inget som hindrar att man kombinerar Luleås kärnvärden d v s det som de flesta förknippar med Luleå, med andra kvaliteter och skapar vår spelstil, en modern spelstil som är Luleå.
Tyvärr är jag ytterst tveksam till att nuvarande ledning är kapabla att göra det.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 27 nov 2016, 18:53

Tabelläge 10

Jag anser att det nog börjar bli ett måste ge sig ut i värvningsdjungeln. Är så väldigt trubbigt framåt så.

Kennedy är ju en riktig fiasko värvning. Kael gillar jag förvisso till viss del, mycket vilja och så, men väldigt lite finess.

Dessa hade behövt vara vad dom var tänkt att vara.


Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Rönken sön 27 nov 2016, 19:45

Lars158 skrev:Tabelläge 10

Jag anser att det nog börjar bli ett måste ge sig ut i värvningsdjungeln. Är så väldigt trubbigt framåt så.

Kennedy är ju en riktig fiasko värvning. Kael gillar jag förvisso till viss del, mycket vilja och så, men väldigt lite finess.

Dessa hade behövt vara vad dom var tänkt att vara.


Gillar också Kal-El, frågan är vad man betalat för honom? Måste väl rimligen varit tänkt att leda laget rent poängmässigt, så är väl rätt dålig utdelninge minst sagt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 27 nov 2016, 20:38

Kennedy, Kael , Todd är tre värvningar som verkligen inte gett utslag på det sätt man hoppades.
Man skulle kunna karakterisera det som , för kael o Todd, vilja men inte kunna, och för Kennedy, kunna men inte vilja.
I vilket fall som helst , med säsongen hittills som facit, grava besvikelser.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Rönken sön 27 nov 2016, 21:56

Bamsefar skrev:Kennedy, Kael , Todd är tre värvningar som verkligen inte gett utslag på det sätt man hoppades.
Man skulle kunna karakterisera det som , för kael o Todd, vilja men inte kunna, och för Kennedy, kunna men inte vilja.
I vilket fall som helst , med säsongen hittills som facit, grava besvikelser.

Kael och Todd är väl två sådana jag vill se mer av innan jag säger bu eller bä. Sedan finns det så klart andra faktorer så som träningsvilja och hur passa bra status dessa killar har. 

- Kael gör första säsongen utanför Nord-Amerika. I ett lag som inte riktigt går på räls, visst han är en del av problemet men kom väl inte till dukat bord riktigt. Rivig och ettrig forward, kan eventuellt vara värt förlängning, men svårt utan att veta allt med lön och det tränarna ser på träningar.a

- Todd tycker jag har sett intressant ut, första säsongen i SHL. Tar ett tag att spela sig in trots två säsonger i Jokerit. Men visst, rätt anonym, men i dubbel bemärkelse, han har väl inte varit den som slår bort puck på puck varje match utan varit anonym även i delvis positiv bemärkelse. Tycker det är svårt här med vad gäller bedömningen. Tränarna får en helt annan bild på träningar samt att ledningen så klart vet vad han tjänar. Skulle han släppa pucken lite snabbare skulle det inte vara så dåligt. Sedan kan jag ibland tycka att man skymtat att han kan få in puckarna på kassen ändå? Inte hårda skott utan mer Gunderson-stuket.

- Kennedy, ser bara håglöst ut som sagt. Håller med Ferros i hans analys, samt din att han kanske ser SHL som ett riktigt nerköp. Kan mycket väl bara kommit in helt fel..
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Snikne Ville sön 27 nov 2016, 22:47

Inget lag plockade iaf Lander från waivern. Gjorde 1+1 i första matchen för Bakersfield.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6384
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin sön 27 nov 2016, 22:54

Jag gillar också Mouillerat men hans prestation går nog tyvärr inte hand i hand med lönen. En sån som exempelvis Enterfeldt kan bidra betydligt mer till ett helt annat pris. Han kämpar och ger järnet och ska givetvis ha cred för det, men verkar tyärr inte finnas så jävla mycket mer skills att kräma ur där.

I Todd ser jag ändå potential till att bli en producerande back, även om han varit ojämn både från match till match och under matcherna så ser man att det finns väldigt mycket ishockey i honom. Tråkigt för skadan för annars tror jag han hade kunnat växa ut till en viktig offensiv back för oss. Nu finns ju givetvis den möjligheten fortfarande men känns som att han får börja om från början igen.

Kennedy ser allmänt uppgiven och energilös ut. Det loppet ser jag som kört. Mouillerats attityd kombinerat med Kennedys skills hade varit något.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Redbear mån 28 nov 2016, 19:57

Om skadeläget:
Luleå Hockey har den senaste tiden drabbats av flera skador på nyckelspelare. Hur länge de blir borta är en aning oklart men i dag kan tränaren Stefan "Skuggan" Nilsson ge flera besked.
Det tuffaste handlar om centern i fjärdekedjan, Christopher Mastomäki, 19, som åkte på en smäll på överkroppen i bortamatchen mot Djurgården på bortaplan förra veckan.
– Det verkar ta lite tid och beskedet är att han blir borta fyra veckor, säger Luleåtränaren Stefan "Skuggan" Nilsson.
I övrigt handlar det om flera backskador som stör inför tisdagens hemmamöte mot Djurgården.
Vi börjar med Pontus Själin som tvingades avbryta hemmamötet med HV71 i fredags.
"Skuggan" Nilsson igen:
– Han är inte aktuell för spel den här veckan.
Daine Todd?
– Han var med på några övningar den senaste träningen men är inte aktuell för spel den här veckan.
Craig Schira?
– Det ska inte bli något långvarigt men vi får nog vänta några dagar till innan han är redo för spel.
Christian Jaros?
– Jaros var med på den senaste träningen och han kände sig okej. Han kan eventuellt spela mot Djurgården. Vi tar ett beslut under tisdagen.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Monco mån 28 nov 2016, 22:55

Jeff Taffe, Dennis Rasmussen och Kristian Näkyvä var nog tre namn Osten ville ha till Luleå men fick nöja sig med Kael, Kennedy och Todd. Det skiljer otroligt mycket i kvalitet på alla dom spelarna och enligt min uppfattning så borde Osten ha väntat längre med att värva istället för att ta hit tre osedda kort. Kennedy har ju inte varit bra sedan 2009 och dom andra två går att hitta liknande spelare mycket billigare. Todd har bra teknik men verkar inte veta vad han ska göra med den och är lite för vek i defensiven. Kael har en konstig teknik som är för ineffektiv. Det ser ut som att han spelar med för kort klubba. Kennedy har ändå tekniken i sig men viljan, farten och kämpaglöden ser man bara i max två byten varje match sedan glider han bara omkring. Jag vet inte vad som saknas. Kondition, självförtroende, vilja, skada? Kanske allt eller så något annat men bra är det inte.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Puckad mån 28 nov 2016, 23:24

Osten brände sig lite när vi tog in Omark efter juluppehållet och laget blev sämre, inte bättre. Sedan dess har han pratat sig varm för att ta in alla tidigt så att det blir enklare att bygga gruppen, rätt eller fel.
Så att starta utan att ha full trupp lockade nog inte. Men namnen känns inte orimliga.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Neurofunk20 tis 29 nov 2016, 21:56

Hedman - Falk - P.Emanuelsson
Sweatt - Lundeström - Juntilla
Harju - Mouillierat - E.Emanuelsson
Fabbe - Legacé - Foppa

Alternativt
Hedman - Falk - P.Emanuelsson
Sweatt - Mouillierat - Juntilla
Lundeström - Harju - E.Emanuelsson
Fabbe - Lagacé - Foppa

Det börjar väl bli rätt så uppenbart att vi hittills har varit lite burna av vår backsida. Nu när skadorna på vår backsida har tillkommit så har laget som helhet kollapsat, med undantag för 3:e-kedjan.
Einar in tills vidare känns väl rätt så givet om vi nu ändå ska skeppa Kennedy och ta in någon ny.

Tycker att det är dags att börja sära på vissa radarpar (Harju/Junttila alt Sweatt/Mouillierat, kanske tom även byta plats på Einar och Hedman).

Det man dock bör komma ihåg i såna här mörka tider, enligt min åsikt, är att vi fortfarande (när alla skadade kommer tillbaka) har en målvakts- och backsida som kan ta guld. Lägg till vår 3:e kedja så behöver vi "bara" få till en fungerande första kedja, och en sån där magisk juniorkedja alla andra lag verkar ha.
Detta är kanske inte särskilt troligt, men iallafall matematiskt möjligt.

Det negativa är såklart att detta mest troligt kräver att Skuggan först lämnar båset, vilket nästan är mindre troligt än att vi faktiskt vinner guld.


Neurofunk20
Neurofunk20

Antal inlägg : 120
Join date : 15-02-05

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 30 nov 2016, 09:20

Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Dustin ons 30 nov 2016, 09:49

bearjew skrev:Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Helt klart värt ett försök med tanke på hur bedrövligt det är i övrigt. Läge att börja träna så redan nu kan jag tycka. Går ju alltid att para ihop succekedjan igen ifall det inte fungerar.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros ons 30 nov 2016, 11:23

bearjew skrev:Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Det är en tanke som slagit mig också, den kedjan var riktigt bra, inledningsvis. De jobbade ofta fast motståndarna i egen zon och fick, stundtals, riktigt bra tryck.

Sweatt-Mouillierat-Hedman
Emanuelsson-Falk-Emanuelsson
Junttila-Harju-Lundeström
Fabricius-Mastomäki/Lagacé-Forsberg
Rydahl

Känns, helt klart, värt att testa, sen när Hedman är tillbaka.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av JuniorX ons 30 nov 2016, 11:37

Ferros skrev:
bearjew skrev:Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Det är en tanke som slagit mig också, den kedjan var riktigt bra, inledningsvis. De jobbade ofta fast motståndarna i egen zon och fick, stundtals, riktigt bra tryck.

Sweatt-Mouillierat-Hedman
Emanuelsson-Falk-Emanuelsson
Junttila-Harju-Lundeström
Fabricius-Mastomäki/Lagacé-Forsberg
Rydahl

Känns, helt klart, värt att testa, sen när Hedman är tillbaka.

Jag skulle plocka bort Lundeström ett tag. Tycker att han har börjat trampa vatten på sistone. Rydahl har bidragit med betydligt mer i enheten med Harju och Juntti.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Ferros ons 30 nov 2016, 11:41

JuniorX skrev:
Ferros skrev:
bearjew skrev:Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Det är en tanke som slagit mig också, den kedjan var riktigt bra, inledningsvis. De jobbade ofta fast motståndarna i egen zon och fick, stundtals, riktigt bra tryck.

Sweatt-Mouillierat-Hedman
Emanuelsson-Falk-Emanuelsson
Junttila-Harju-Lundeström
Fabricius-Mastomäki/Lagacé-Forsberg
Rydahl

Känns, helt klart, värt att testa, sen när Hedman är tillbaka.

Jag skulle plocka bort Lundeström ett tag. Tycker att han har börjat trampa vatten på sistone. Rydahl har bidragit med betydligt mer i enheten med Harju och Juntti.

Skulle egentligen inte ha något emot att låta Lundeström spela J20 ett tag istället, men jag tycker inte Rydahl bidrar med så mycket. Han gör några bra byten här och där, men blandar dessa med dåliga byten, där han förlorar massor med närkamper eller spelar slarvigt. Tycker helt enkelt att Lundeström, även om han är inne i en lite sämre period, är bättre än Rydahl. Tycker inte att Junttila-Harju-Rydahl är en så bra kedja, de får inte så mycket uträttat.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av JohanO ons 30 nov 2016, 11:42

En tröst är ju att Luleå, enligt mig, har den i särklass mest intressanta juniortruppen i SHL nu, framförallt bland forwards, det finns äntligen lite "mängd" på juniorsidan att ta av som vi inte riktigt haft tidigare år. I allt mörker kring Bulan som tränare så borde ända de mest skeptiska kunna uppskatta hur han (och övriga tränare) valt att aktivera våra juniorer i A-laget. Behållningen i matcherna numera är att se ungdomarna spela. Underbart.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av JuniorX ons 30 nov 2016, 11:56

Ferros skrev:
JuniorX skrev:
Ferros skrev:
bearjew skrev:Jag undrar snarare om Hedman kan väcka liv i Sweatt och Molle (igen). Tycker det såg bra ut inledningsvis under säsongen.

Einar och Petters kemi var nästan för bra för att splittra.

Det är en tanke som slagit mig också, den kedjan var riktigt bra, inledningsvis. De jobbade ofta fast motståndarna i egen zon och fick, stundtals, riktigt bra tryck.

Sweatt-Mouillierat-Hedman
Emanuelsson-Falk-Emanuelsson
Junttila-Harju-Lundeström
Fabricius-Mastomäki/Lagacé-Forsberg
Rydahl

Känns, helt klart, värt att testa, sen när Hedman är tillbaka.

Jag skulle plocka bort Lundeström ett tag. Tycker att han har börjat trampa vatten på sistone. Rydahl har bidragit med betydligt mer i enheten med Harju och Juntti.

Skulle egentligen inte ha något emot att låta Lundeström spela J20 ett tag istället, men jag tycker inte Rydahl bidrar med så mycket. Han gör några bra byten här och där, men blandar dessa med dåliga byten, där han förlorar massor med närkamper eller spelar slarvigt. Tycker helt enkelt att Lundeström, även om han är inne i en lite sämre period, är bättre än Rydahl. Tycker inte att Junttila-Harju-Rydahl är en så bra kedja, de får inte så mycket uträttat.

Juntti-Harju har blivit en bättre enhet sedan Rydahl kom in i den. Den är inte bra, men den är bättre än de varianter som funnits innan.

JuniorX

Antal inlägg : 4062
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sportchefen #2 ons 30 nov 2016, 17:00

Känns som det finns två vägar att gå nu.
Antingen kör man på med det man har, det kommer sannolikt att sluta på en 11-12:e plats, låter säsongen passera genom att se till att juniorerna får skinn på näsan och konstaterar att det här med att värva spets inte är så enkelt och att man kanske behöver förstärkning på scoutingsidan.

Eller så öppnar man plånboken och gör ett försök att rädda upp misären. Tim Kennedy har vi redan avhandlat. Kael Moullierat måste tyvärr också skickas iväg. Han krigar men är för begränsad och tillför inte det han ska göra.
Det räcker faktiskt så, trots att Harju är lika rapp som en trabant och Mastomäki inte lyckats ta nästa kliv.
Lyckas man ersätta dem med två centertyper eller center/forward av klass så väcker man garanterat ordentligt liv i Sweatt och då har man två producerande linor, stabilt på backplatserna (förutsatt att Schira och Todd återvänder) och urstarkt mellan stolparna = kommer gå långt i slutspelet.

Personligen lockas jag dock mer av alternativ 1. Det är nog riktigt svårt att få träff på kvalitetsspelare nu och det lär definitivt kosta hur som helst. Risk för ett magplask både sportsligt och ekonomiskt som riskerar att dra ned nästa säsong i träsket också.
Bara mina lösa tankar den sista dagen i november. Vi kämpar!

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Tigerman ons 30 nov 2016, 18:42

Sportchefen #2 skrev:Känns som det finns två vägar att gå nu.
Antingen kör man på med det man har, det kommer sannolikt att sluta på en 11-12:e plats, låter säsongen passera genom att se till att juniorerna får skinn på näsan och konstaterar att det här med att värva spets inte är så enkelt och att man kanske behöver förstärkning på scoutingsidan.

Eller så öppnar man plånboken och gör ett försök att rädda upp misären. Tim Kennedy har vi redan avhandlat. Kael Moullierat måste tyvärr också skickas iväg. Han krigar men är för begränsad och tillför inte det han ska göra.
Det räcker faktiskt så, trots att Harju är lika rapp som en trabant och Mastomäki inte lyckats ta nästa kliv.
Lyckas man ersätta dem med två centertyper eller center/forward av klass så väcker man garanterat ordentligt liv i Sweatt och då har man två producerande linor, stabilt på backplatserna (förutsatt att Schira och Todd återvänder) och urstarkt mellan stolparna = kommer gå långt i slutspelet.

Personligen lockas jag dock mer av alternativ 1. Det är nog riktigt svårt att få träff på kvalitetsspelare nu och det lär definitivt kosta hur som helst. Risk för ett magplask både sportsligt och ekonomiskt som riskerar att dra ned nästa säsong i träsket också.
Bara mina lösa tankar den sista dagen i november. Vi kämpar!
Jag resonerar också ungefär så, faktiskt. Har inget emot om vi råkar få ett mellanår, om det bara leder till att vi får en konkret förbättring i retur. Och förbättringen i detta fallet skulle bli ordentlig utveckling på sådana som Isac, Einar, Nässen, Själin och Filip. Toppa dessa nästa år med välscoutad spets plus behåll stommen bland de mer erfarna backarna och forwards så har vi ett potentiellt guldlag 2018 och förhoppningsvis även därefter. Att försöka värva sig till framgång funkar ibland men man hamnar fort i skiten igen, det visar historien även från andra lag.

För att lyckas måste dock spelaromsättningen gå ner betydligt. Det räcker med att byta en femma per år, inte halva laget.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Qirren tor 01 dec 2016, 21:29

Ser faktiskt ingen större mening att läsa massa krut på ett dyrt nyförvärv just nu. Är vi verkligen en Bud Holloway från att utmana om guldet? Knappast.
Bättre spara pengarna till nästa säsong.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Anthrax tor 01 dec 2016, 21:40

Tigerman skrev:
Sportchefen #2 skrev:Känns som det finns två vägar att gå nu.
Antingen kör man på med det man har, det kommer sannolikt att sluta på en 11-12:e plats, låter säsongen passera genom att se till att juniorerna får skinn på näsan och konstaterar att det här med att värva spets inte är så enkelt och att man kanske behöver förstärkning på scoutingsidan.

Eller så öppnar man plånboken och gör ett försök att rädda upp misären. Tim Kennedy har vi redan avhandlat. Kael Moullierat måste tyvärr också skickas iväg. Han krigar men är för begränsad och tillför inte det han ska göra.
Det räcker faktiskt så, trots att Harju är lika rapp som en trabant och Mastomäki inte lyckats ta nästa kliv.
Lyckas man ersätta dem med två centertyper eller center/forward av klass så väcker man garanterat ordentligt liv i Sweatt och då har man två producerande linor, stabilt på backplatserna (förutsatt att Schira och Todd återvänder) och urstarkt mellan stolparna = kommer gå långt i slutspelet.

Personligen lockas jag dock mer av alternativ 1. Det är nog riktigt svårt att få träff på kvalitetsspelare nu och det lär definitivt kosta hur som helst. Risk för ett magplask både sportsligt och ekonomiskt som riskerar att dra ned nästa säsong i träsket också.
Bara mina lösa tankar den sista dagen i november. Vi kämpar!
Jag resonerar också ungefär så, faktiskt. Har inget emot om vi råkar få ett mellanår, om det bara leder till att vi får en konkret förbättring i retur. Och förbättringen i detta fallet skulle bli ordentlig utveckling på sådana som Isac, Einar, Nässen, Själin och Filip. Toppa dessa nästa år med välscoutad spets plus behåll stommen bland de mer erfarna backarna och forwards så har vi ett potentiellt guldlag 2018 och förhoppningsvis även därefter. Att försöka värva sig till framgång funkar ibland men man hamnar fort i skiten igen, det visar historien även från andra lag.

För att lyckas måste dock spelaromsättningen gå ner betydligt. Det räcker med att byta en femma per år, inte halva laget.

Kan inte annat än att hålla med! Bara att hoppas att Osten och övriga i styrelsen ser det på samma sätt och inte faller för att blidka och vara en kräsen och flyende hemmapublik till lags. Det är väl och andra sidan en potentiellt positiv sak med att krydda anrättningen i år att inte alla ger upp säsongen när vi ligger från strecken avhängd elva med tre-fyra hemmamatcher kvar. För det existerar onekligen ett stort antal medgångssupportrar och följare som ju stöttar klubben ekonomiskt om inte annat (även om det inte är någon kris på den punkten).
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av GustenA fre 02 dec 2016, 12:42

Jag undrar vad LHFs plan med Kennedy är? Man lär ju inte kunna bli av med honom och har ingen ambition till att försöka få igång honom. Har ingen förståelse till varför man inte försöker få igång honom.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Lulefan fre 02 dec 2016, 12:46

GustenA skrev:Jag undrar vad LHFs plan med Kennedy är? Man lär ju inte kunna bli av med honom och har ingen ambition till att försöka få igång honom. Har ingen förståelse till varför man inte försöker få igång honom.

Om han inte är på väg bort så gör de nog allt de kan för att försöka få igång honom. Möjligt att han faktiskt är skadad.

Lulefan

Antal inlägg : 2230
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Puckad fre 02 dec 2016, 13:05

Jag känner lite samma, så länge han är en del av LHF så kan väl inget bli sämre av att man försöker få ut max av honom.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av GustenA fre 02 dec 2016, 13:13

Lulefan skrev:
GustenA skrev:Jag undrar vad LHFs plan med Kennedy är? Man lär ju inte kunna bli av med honom och har ingen ambition till att försöka få igång honom. Har ingen förståelse till varför man inte försöker få igång honom.

Om han inte är på väg bort så gör de nog allt de kan för att försöka få igång honom. Möjligt att han faktiskt är skadad.

Han är ju skadefri och är på träningarna men sitter på bänken.
http://www.kuriren.nu/bloggar/hockeybloggen/kennedy-sa-nej/?blog=4171576&entry=9052359

Min känsla är att han inte är på väg bort men inte heller på väg in.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 02 dec 2016, 14:15

Kör ett kastbyte med Malmö så får vi Rakshani och dom Kennedy så är alla nöjda och belåtna. Det är två dyra spelare, som mest troligt fått en stor del av lönen som sign-on och dessutom underpresterar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1 - Sida 15 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2016/2017, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 15 av 20 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet