Bästa TV:n för hockey?

+3
Puckad
Urken
Old Brooklyn
7 posters

Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Old Brooklyn mån jan 04, 2016 12:26 pm

Nu ska det handlas ny TV. Självfallet så är jag ute efter den TV som kan ge bäst bild när det kommer till att titta på hockey. Därför efterfrågar jag forumets spetskompetens gällande detta då mina egna kunskaper inte är mycket att hänga i den utkastade julgranen.

Mina egna förutsättningar är:
Ca 55 tum
Kan tänka mig ett ganska högt pris, men är det över 20 000 kronor så ska det vara en jävligt bra hockey-TV.

Men vi kan väl hålla diskussionen allmän och inte bara inrikta oss på mina önskningar -så lets go! Vilken är den bästa TV:n om man vill titta på hockey?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Urken mån jan 04, 2016 12:41 pm

Oavsett vilken apparat du väljer, så bör du tänka (helst prova i butik om det är möjligt) på UHD (4k). Jag valde det på min 55" LG, vilket till en början var riktigt fränt. Dock finns otroligt lite 4k-material, vilket gör det till en gråzon. Ska man verkligen pröjsa mer för något som man knappt kan nyttja i varje fall? Nåväl, jag valde i varje fall till det. Var nöjd första månaden, sedan hände något..

.. vissa sändningar kan bli knepiga att kolla på, speciellt sport, där det finns en statustabell, eller vad man ska kalla det (den klistrade informationsruta där man ser matchtid, ställning osv.). Vad som händer är alltså att (min egen gissning) denna bar börjar flimra för att den delas av konstigt. (UHD har 4x fler pixlar än HD), så för att beskriva det bäst väljer jag att illustrera det såhär, där varje stjärna ska motsvara en pixel:

HD
*

UHD
** rad 1
** rad 2

Det går alltså fyra pixlar i en UHD-tv för varje pixel i en HD-apparat. Vad jag tror händer, är att status-baren hamnar mellan rad 1 och 2. Detta gör att flimmer uppstår och den konstant växlar mellan rad 1 och 2, ungefär som att den har svårt att avgöra var gränsen för baren går. (Händer endast vågrätt över tvn).

Detta är alltså något jag själv gissat mig till: blir endast så på vissa sändningar, men det är inte sändningen det är fel på, då min 40" HD-tv inte ger samma flimmer. Och det är som sagt bara de fasta punkterna som detta sker vid.

Möjligen det konstigaste tipset någonsin, men ville bara delge en aspekt du bör tänka på om du kör på UHD.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Puckad mån jan 04, 2016 1:05 pm

Jag sprang in på Elgiganten under mellandagarna och där stod en Thompson för 9 000 bredvid en Samsung för 10 000 . Båda UHD.
På dem spelades en trailer upp med snabba panoreringar bland skyskrapor.
Det var klasskillnad på dom till Sammyns fördel!
Knivskarpa fönster och detaljer där fransosen visade upp skuggbilder och interlaced när det är som sämst.

Jag tror inte att det ena märket är bättre än det andra, men jag blev varse om att man skall titta och testa innan man väljer!
Pixels är inte allt!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Urken mån jan 04, 2016 1:14 pm

Puckad skrev:Jag sprang in på Elgiganten under mellandagarna och där stod en Thompson för 9 000 bredvid en Samsung för 10 000 . Båda UHD.
På dem spelades en trailer upp med snabba panoreringar bland skyskrapor.
Det var klasskillnad på dom till Sammyns fördel!
Knivskarpa fönster och detaljer där fransosen visade upp skuggbilder och interlaced när det är som sämst.

Jag tror inte att det ena märket är bättre än det andra, men jag blev varse om att man skall titta och testa innan man väljer!
Pixels är inte allt!

Så är det. In i butik och be dem visa flera olika filmer och sändningar (inte endast UHD). Ljudet bör också testas (om man inte kör extern ljud såklart). Det är det bästa tipset man kan ge egentligen.

Ps: sedan finns det ställen (likt elgiganten) som erbjuder sig att optimera tvn efter köp för cirka 750kr. Har du ingen användning av pengarna, så visst, kör hårt. Annars, gör det själv.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Old Brooklyn mån jan 04, 2016 1:15 pm

Ja, det är mycket som jag skulle kunna skala bort vad gäller funktioner bara bilden är bra. Kör Apple-tv - så smartfunktionerna är inte viktiga.

Problemet med Samsung är att de brukar ha en väldigt smal sweet-spot vad gäller betraktningsvinkel. Annars är de "stabila" verkar det som.

Har en Panasonic plasma nu och är väldigt nöjd med den (förutom att 37 tum är lite litet när det kommer till att se en puck). Tyvärr har jag läst att Panasonic är lite halvdåliga då det gäller sport då det blir lite ryckigt vid snabba panoreringar.

Har även läst många positiva reccensioner av Sonys apparater när det kommer till sport. De flesta är ju gjorda av amerikaner som mest verkar titta på amerkiansk fotboll, basket eller baseball. Hockeh har ju lite speciella förutsättningar. Mycket ljus yta och väldiga kontraster.

Ska åka iväg snart och titta själv. Hoppas de kan visa hockey. Kanske åker under Sverige-Finland, men då kommer jag ju missa lite även om jag försöker tima pauserna - nåja, viktigast är att det är bra och fixat till nästa match med stålmännen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Old Brooklyn mån jan 04, 2016 1:16 pm

Är det klurigt att optimera inställningarna själv?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Urken mån jan 04, 2016 1:26 pm

Old Brooklyn skrev:Är det klurigt att optimera inställningarna själv?

Klurigt och klurigt. Finns alltid guider. Det här en gammal sådan, men principerna är desamma. (Tog bara första bästa för att visa att det finns ute).

http://lifehacker.com/5858625/how-to-calibrate-your-hdtv-and-boost-your-video-quality-in-30-minutes-or-less

Jag tror att mjukvaran som elgiganten nyttjar heter Spyder, och är lite annorlunda gentemot guiden ovan:

http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4tv-hd/

Här kostar alltså ett paket 99€, medan elgiganten tar 995:- för en enda kalibrering. Bara den grejen säger att det inte är värt det. Annars har jag för mig att det finns program du kan ladda ned, bränna ut på DVD/blu-ray och därifrån optimera din TV. (gratis)
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Rönken lör jan 09, 2016 2:32 pm

Du kan gott och väl hoppa över "curved" - om du nu inte tycker att designen tilltalar dig. Det är en väldig ploj-grej. Tanken som jag förstått det är att man ska sitta så att man är i mitten av tv:n - och med "curved" så har du då lika långt avstånd till mitten av bilden tv:n som till sidkanterna. Vilket då ska bidra till förbättrad bild. Men ja alla vet väl hur ofta man sätter sig så, samt att det är lite knöligt så fort man är flera personer. 

Sen vad gäller 4k, tänk på att det är en ny teknik som inte direkt har fått genomslag, det är inte så enkelt att se skillnad på material (4k kontra full hd/1080p) om du inte har väldigt stor tv och sitter nära den. Sedan ska du ha utrustning runt omkring som klarar 4k, förvisso har Netflix m.fl. 4k på en del grejer och det är på gång. Men jag personligen skulle inte betala jättemycket mer endast för att få 4k. Tex om du hittar en tv du gillar men som inte har 4k, skulle inte gå upp så mycket i pris för 4k.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Urken sön jan 17, 2016 9:49 pm

Hittade du på någon televisionsapparat, @Old Brooklyn?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Annika_B ons maj 18, 2016 3:51 pm

Urken skrev:
Old Brooklyn skrev:Är det klurigt att optimera inställningarna själv?

Klurigt och klurigt. Finns alltid guider. Det här en gammal sådan, men principerna är desamma. (Tog bara första bästa för att visa att det finns ute).

http://lifehacker.com/5858625/how-to-calibrate-your-hdtv-and-boost-your-video-quality-in-30-minutes-or-less

Jag tror att mjukvaran som elgiganten nyttjar heter Spyder, och är lite annorlunda gentemot guiden ovan:

http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4tv-hd/

Här kostar alltså ett paket 99€, medan elgiganten tar 995:- för en enda kalibrering. Bara den grejen säger att det inte är värt det. Annars har jag för mig att det finns program du kan ladda ned, bränna ut på DVD/blu-ray och därifrån optimera din TV. (gratis)

Ja, det inte är värt det. Dyrt

Annika_B

Antal inlägg : 1
Join date : 16-05-18
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Puckad ons maj 18, 2016 4:09 pm

Annika_B skrev:Ja, det inte är värt det. Dyrt
Skål! Skål! Välkommen!! Skål! Skål!
eller Coffee om du föredrar det!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Urken ons maj 18, 2016 4:12 pm

Puckad skrev:
Annika_B skrev:Ja, det inte är värt det. Dyrt
Skål! Skål! Välkommen!! Skål! Skål!
eller Coffee om du föredrar det!
Tror vi får bjuda in @Rönken så han kan lägga in lite vin-smileys?

Välkommen! Udda val av tråd att göra sitt första inlägg i  Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Redbear ons maj 18, 2016 5:22 pm

Ja, en vin-smiley behövs verkligen @Rönken Very Happy
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Rönken ons maj 18, 2016 6:11 pm

Urken skrev:
Puckad skrev:
Annika_B skrev:Ja, det inte är värt det. Dyrt
Skål! Skål! Välkommen!! Skål! Skål!
eller Coffee om du föredrar det!
Tror vi får bjuda in @Rönken så han kan lägga in lite vin-smileys?

Välkommen! Udda val av tråd att göra sitt första inlägg i  Smile

Var inte så fördomsfull nu, bara för att Röde har bag-in-box staplade hemma har inte alla andra tjejer och kvinnor det bounce
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Puckad ons maj 18, 2016 8:22 pm

Rönken skrev:
Urken skrev:
Puckad skrev:
Annika_B skrev:Ja, det inte är värt det. Dyrt
Skål! Skål! Välkommen!! Skål! Skål!
eller Coffee om du föredrar det!
Tror vi får bjuda in @Rönken så han kan lägga in lite vin-smileys?

Välkommen! Udda val av tråd att göra sitt första inlägg i  Smile

Var inte så fördomsfull nu, bara för att Röde har bag-in-box staplade hemma har inte alla andra tjejer och kvinnor det bounce
Fixa en smiley för
Bästa TV:n för hockey? Boris_jelzin_bib_box_ml
så kan vi hantera alla matchtyper!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Lajon ons maj 18, 2016 9:48 pm

Tyvärr har jag inte lyckats hitta en Tv än som gör att Luleå spelar blir bättre... silent
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Bästa TV:n för hockey? Empty Sv: Bästa TV:n för hockey?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet