2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

+26
Snikne Ville
Tigerman
hokkzorz
Sir Prozac
nummer 17
Högljudd
LulefanGBG
Mange
Urken
ski3r
PM
JuniorX
icemask
Mickeee
HarryHaffa
Myrman
Slapshot
Rönken
Pajala
Puckad
Lars158
Bamsefar
Jonken
Redbear
Donten_
Admin
30 posters

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av pingu tor 31 dec 2015, 15:31

Jonken skrev:
Mange skrev:Tänk om Sylle hade klasens klubb- och puckteknik. Sylle får slå en pling till kungen i sommar!
...Då skulle han vara TOK -gone för oss; och lira i NHL.

Mer alvarligt on "Sylle":
Emil börjar verkligen få betalt för den mycket bättre rörlighet & ork han tränat upp under sommaren. Han är fortfarande tung någe djävulst. Men med större rörlighet kan han nu också vända & vrida bort motståndare med pucken. Sedan tycker jag att han också har tagit positiva steg med puckbehandlingen i år. Emil har tidigare varit en spelare som är effektivast för sitt lag utan puck. Nu visar han också effektivitet med pucken. Nya Emil Sylvegård är faktiskt jäkligt effektiv i give-and-go spelet: Speciellt när han går på kassen. Med pucken kan han numera hålla bort motståndare med pucken och samtidigt ta den till målet. Utan puck är Emil fortfarande en riktig murbräcka. Men hans bättre rörlighet -gör att han inte är körd efter att tacklat och blivit av med farten. Han kan numera komma upp i fart mycket snabbare + att han orkar köra mer innan juicen i bjuggarna tar slut. Emil har också blivit mycket smartare när det gäller både snacket och nävarna där ute. Alla vet att han inte bangar om det kommer till det -men han är smart nog att inte veva till sig en fight avstängning för småsaker. Detta medför att de flesta vet att han kan backa upp sitt snack om det behövs. Personligt verkar Emil vara en riktigt trevlig, smart och omtyckt kille. En laglojal spelare -som hellre gärna framhåller laget än sig själv.

- Jävligt lätt att gilla Emil både som person & spelare. Kärleken från fansen kommer nog snart att nå skåningen: Johan Finnströms glansdagar -om Emil fortsätter som han gör!

Håller med Very Happy
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Jonken tor 31 dec 2015, 15:35

En stor, enormt positiv sak som jag ser i backspelet; är avståndet och positioneringen backarna har vid sargerna i en-mot-en -spelet. Tidigare var för många backar för ivriga att bokstavligen klistra sig fast på motståndare med puck. Nu jobbar man MYCKET effektivare och på bättre avstånd. Man kombinerar klubban i en hand (poke checken) mot pucken -och positionerar sig rätt. Sedan kombinerar man detta med att göra bättre val i rätt läge när man skall gå in hårdare och trycka till puckförare vid sargspelet.

Högre upp i banan får backarna MYCKET BÄTTRE HJÄLP från forwards som jobbar hem i försvarsspelet. Detta medför att backarna kan mycket lättare välja ifall de skall stoppa puckföraren högre upp i banan -istället för att varje gång falla ner mot eget mål.

Det som "laggar" lite för LHF just nu är PP-spelet. Man gör egentligen det mesta rätt -förutom passningstempot. Fortfarande söker spelfördelaren för länge efter passningsalternativ -mot motståndarnas uppställda box. I princip alla passningar går i samma fart: Och då är det lättare för motståndare att läsa av. Idag krävs ett mycket snabbare passningstempo i PP eftersom alla SHL-spelare är enormt duktiga på att stå i skottlinjerna och täcka skott. Idag överraskar man sällan en motståndare med ett pass till killen som tar avslutet. Idag föregår en klar målchans av helst två snabba sista passningar UTAN puck-bak. Ju mer stationär ett PP är; desto enklare är detta att försvara sig emot. Idag måste man spela sig till otäckta avslutnings linjer. Och fakta är att: Pucken kan gå snabbare mellan bladen -än motståndare hinner med att åka mellan dessa. Och det är just här Luleå Hockeys PP problem sitter. Man har spelarna för att göra ett genuint och effektivare jobb. Laget har effektiva hot från varje position i ett powerplay. Men man får tyvärr betala ett allt för dyrt pris för att puck/passnings -tempot i PP går för sakta.

Sedan är det ju som bekant en bristvara i Svensk ishockey för spelare; att kunna använda sig av backhandssidan av sitt klubb blad på effektivare sätt. Då pratar jag både om att one-touch passa -som avsluta med klapp istället för att behöva vänta på att först få pucken perfekt & kloss emot tejpen innan man törs göra detta. De flesta spelare besitter helt enkelt inte kompetensen & tryggheten att kunna behandla en puck rättvist längre ut på bladet på backhandssidan. Många har också en banan till hook på sin klubba -vilket inte direkt är till en fördel för denna typ av spel. Att verkligen kunna distinkt "tjonga till" en puck på andra sidan tejpen; är en grej motståndare knappt är beredda att försvara sig emot -för att det är så sällan förekommande & ovanligt i SHL.

Med detta sagt: Så är det fortfarande viktigare att lägga vikt vid det man kan påverka: Inte ta idiotiska utvisningar -och vara effektiva när PP-chanserna kommer. Inte grubbla varför laget drar på sig utvisningar -och inte får med sig fler PP i matcherna.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6820
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av nummer 17 tor 31 dec 2015, 16:00

Oskarsson fick faktiskt igenom ett skott mot Växjö. Det är sååå ovanligt så jag la det på minnet.

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Jonken tor 31 dec 2015, 16:26

Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6820
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Jonken tor 31 dec 2015, 16:42

nummer 17 skrev:Oskarsson fick faktiskt igenom ett skott mot Växjö. Det är sååå ovanligt så jag la det på minnet.
Very Happy Han är ju inte direkt den effektivaste att flytta sig i sidled innan han lossar från blå. (När han gör det blir det oftast ett dribblingsnummer istället.) Helt klart borde han kunna vara effektivare -och framförallt MYCKET snabbare att säkrare få in pucken på mål från blålinjen.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6820
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av stormvägen tor 31 dec 2015, 17:31

Kocur skrev:Janne S har ryckt upp sig på slutet måste jag medge.
Oskarsson fortfarande bedrövlig dock...jag har gett upp på den mannen...ge hellre Själin eller Jaros chansen....tror inte Oskarsson blir nåt för shl

Sandström såg trött och grinig ut i höstas. Annat nu.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Slapshot tor 31 dec 2015, 18:24

Vete fan vem Sweatt och Petrell ska peta när dom kommer tillbaka. Så bra som Sylvegård varit på slutet vore det ju idioti att bänka honom. Samma gäller Cehlarik som varit bra.....Hedman bra också. Tur man inte är tränare :-)

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av stormvägen tor 31 dec 2015, 18:28

Slapshot skrev:Vete fan vem Sweatt och Petrell ska peta när dom kommer tillbaka. Så bra som Sylvegård varit på slutet vore det ju idioti att bänka honom. Samma gäller Cehlarik som varit bra.....Hedman bra också. Tur man inte är tränare :-)

Sant. Alla förtjänar istid. Sweatt får ta straffarna och köra pp.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Kocur tor 31 dec 2015, 19:30

Med tanke på vilken nivå sweatt ligger på normalt sett så går han före många. Beror också på kontakt och sånt som man tar viss hänsyn till...alltså sylle kanske vill till farsan i Malmö varför ska han då utvecklas på bekostnad av nån som har kontrakt nästa år? Ja okey om han är klart bättre! Men vem tror att sylle är klart bättre en sweatt? Obs jag bara exemplifierar ...jag gillar sylle och hoppas massor att han stannar men skulle förstå om han drar till Malmö.
Men oavsett så går sweatt före ex Harju

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av stormvägen tor 31 dec 2015, 20:10

Kocur skrev:Med tanke på vilken nivå sweatt ligger på normalt sett så går han före många. Beror också på kontakt och sånt som man tar viss hänsyn till...alltså sylle kanske vill till farsan i Malmö varför ska han då utvecklas på bekostnad av nån som har kontrakt nästa år? Ja okey om han är klart bättre! Men vem tror att sylle är klart bättre en sweatt? Obs jag bara exemplifierar ...jag gillar sylle och hoppas massor att han stannar men skulle förstå om han drar till Malmö.
Men oavsett så går sweatt före ex Harju

Sweatt eller Harju, ja där har Jocke problem. Harju med C har jobbat på formen hela hösten.

stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Lars158 tor 31 dec 2015, 20:12

Kocur skrev:Med tanke på vilken nivå sweatt ligger på normalt sett så går han före många. Beror också på kontakt och sånt som man tar viss hänsyn till...alltså sylle kanske vill till farsan i Malmö varför ska han då utvecklas på bekostnad av nån som har kontrakt nästa år? Ja okey om han är klart bättre! Men vem tror att sylle är klart bättre en sweatt? Obs jag bara exemplifierar ...jag gillar sylle och hoppas massor att han stannar men skulle förstå om han drar till Malmö.
Men oavsett så går sweatt före ex Harju

Sylvegård både far och son har ju sagt flera gånger under senaste åren och för bara en vecka eller två var det ju i Kuriren eller NSD att Emil INTE kommer spela i Malmö så länge pappa är sportchef där.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Lars158 tor 31 dec 2015, 20:16

Lars158 skrev:
Kocur skrev:Med tanke på vilken nivå sweatt ligger på normalt sett så går han före många. Beror också på kontakt och sånt som man tar viss hänsyn till...alltså sylle kanske vill till farsan i Malmö varför ska han då utvecklas på bekostnad av nån som har kontrakt nästa år? Ja okey om han är klart bättre! Men vem tror att sylle är klart bättre en sweatt? Obs jag bara exemplifierar ...jag gillar sylle och hoppas massor att han stannar men skulle förstå om han drar till Malmö.
Men oavsett så går sweatt före ex Harju

Sylvegård både far och son har ju sagt flera gånger under senaste åren och för bara en vecka eller två var det ju i Kuriren eller NSD att Emil INTE kommer spela i Malmö så länge pappa är sportchef där.

http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-ratar-sylvegard-malmo-8640516.aspx
Spoiler:

"– Nä, Malmö blir det absolut inte. Han vill nog inte ha hem mig (skratt), säger Emil Sylvegård."

"Varför vill du inte spela i Malmö?
– Det känns som att det skulle vara en känslig situation när pappa är där. Både för han och mig. Även om jag tror att vi hade klarat det bra så vet jag samtidigt hur han är och han sätter mycket press på mig här. Det hade nog blivit ännu värre där nere. Nä, det får bli om något år i sådant fall."

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Kocur tor 31 dec 2015, 20:35

Lars158 skrev:
Lars158 skrev:
Kocur skrev:Med tanke på vilken nivå sweatt ligger på normalt sett så går han före många. Beror också på kontakt och sånt som man tar viss hänsyn till...alltså sylle kanske vill till farsan i Malmö varför ska han då utvecklas på bekostnad av nån som har kontrakt nästa år? Ja okey om han är klart bättre! Men vem tror att sylle är klart bättre en sweatt? Obs jag bara exemplifierar ...jag gillar sylle och hoppas massor att han stannar men skulle förstå om han drar till Malmö.
Men oavsett så går sweatt före ex Harju

Sylvegård både far och son har ju sagt flera gånger under senaste åren och för bara en vecka eller två var det ju i Kuriren eller NSD att Emil INTE kommer spela i Malmö så länge pappa är sportchef där.

http://www.kuriren.nu/100-hockey/darfor-ratar-sylvegard-malmo-8640516.aspx
Spoiler:

"– Nä, Malmö blir det absolut inte. Han vill nog inte ha hem mig (skratt), säger Emil Sylvegård."

"Varför vill du inte spela i Malmö?
– Det känns som att det skulle vara en känslig situation när pappa är där. Både för han och mig. Även om jag tror att vi hade klarat det bra så vet jag samtidigt hur han är och han sätter mycket press på mig här. Det hade nog blivit ännu värre där nere. Nä, det får bli om något år i sådant fall."

Där ser man. Fan vad bra.

Men om jag går tillbaka till sweatt så håller han högre nivå än nästan alla forwards och eftersom det går ut på att vinna och inte på att förtjäna istid så finns det ingen tränare som inte plockar un sweatt på bekostnad av nån. Sen vem denna nån är det måste man fundera på och ta hänsyn till massa saker som vi på utsidan kanske inte ens vet allt om. Jag kan inte säga vem jag skulle peta till förmån för sweatt eftersom jag inte analyserat det ordentligt men vet att det skulle bli nån iaf. Jag kan garantera att fagervall gör samma sak. Ingen kan väl tro att fagervall inte sätter in sweatt hellre än de flesta? Fan han går tom före Rajala i min bok.

Kocur

Antal inlägg : 484
Join date : 15-10-27

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Jonken tor 31 dec 2015, 22:22

Så här är det: Nu går hela SHL in en intensivaste perioden på hela säsongen. Det är nu de vinnande SHL-lagen växlar upp inför slutspelet. Enda lediga vecka man har att slicka såren under denna tid är egentligen en veckas uppehåll vecka 6. Detta innebär att det kommer att slita enormt om man vill vara framgångsrik hela vägen ut. Spelare i Luleå Hockeys trupp kommer att drabbas av skador. Detta kommer att ge de flesta istid att visa lagledningen att man vill vara med och bidra mer. Vi skall vara glada att vi har en bred trupp -med ett ENORMT sparkapital inför det som stundar.

Både Sweatt & Petrell kommer inte att behöva sitta sysslolösa när de är fit 4 fight! ALLA kommer att behövas om vi skall kunna skrika, gråta, stå & hoppa med LeMat när sista matchen i finalen säsongen 2015/2016 är avgjord.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6820
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av nummer 17 tor 31 dec 2015, 22:47

Hyfsad bredd bland målvakter och forwards men vi är tunna på baksidan. Har bara 5 backar som håller i SHL och tänk om t.ex Mikkelsson går sönder!!!!

nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Jonken fre 01 jan 2016, 00:26

nummer 17 skrev:Hyfsad bredd bland målvakter och forwards men vi är tunna på baksidan. Har bara 5 backar som håller i SHL och tänk om t.ex Mikkelsson går sönder!!!!
Onekligen. Man skulle definitivt inte alls ha något emot ifall Osten Ex skulle lyckas låna tillbaka Kristian Näkyvä från Milvaukee Admirals i AHL (Tillhör ju Nashville i NHL.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6820
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av hokkzorz fre 01 jan 2016, 20:41

Lite kul att höra AJ's gnäll efter matchen, dom blev ju såååå förfördelade utav utvisningarna. Han vill alltså ha kompensationsutvisningar för deras 2 puck out?

Deras 3'e utv var en solklar klubba mellan benen medans vår enda utvisning var en ytterst tveksam interference på wallmark.

Mannen som gav enögdheten ett helt nytt ansikte. AJ

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Pajala fre 01 jan 2016, 21:12

hokkzorz skrev:Lite kul att höra AJ's gnäll efter matchen, dom blev ju såååå förfördelade utav utvisningarna. Han vill alltså ha kompensationsutvisningar för deras 2 puck out?

Deras 3'e utv var en solklar klubba mellan benen medans vår enda utvisning var en ytterst tveksam interference på wallmark.

Mannen som gav enögdheten ett helt nytt ansikte. AJ

Först babblar han om hur mycket bättre Modo var i spelet 5 mot 5 och gnäller sedan på domarna ... men sen sa han ändå att det är svårt att spela mot seriens just nu bästa lag (Luleå) ... så han hade väl lite rätt ändå.

Men nog ser man på AJ att han är stressad, fortsätter Modos kräftgång så lär vi se Psykopat AJ återvända ... blir troligtvis domarna som kommer att bli föremål för hans utbrott, ett matchstraff på AJ innan omgång 40 tippar jag på Twisted Evil
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18157
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå - Sida 4 Empty Sv: 2015-12-30, SHL-omgång 30, MoDo - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet