Ville Viitaluoma

+12
Rönken
FruktHamster
Sundance Kid
Johan__
#96
Salle
Tigerman
Zeb Macahan
pingu
Zeth
Rayko
farre
16 posters

Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Ville Viitaluoma

Inlägg av farre lör 17 mar 2012, 12:34

Tycker han bör skickas tillbaka till Finland redan på måndag!
Vinner aldrig en närkamp
Seg som en finlandsfärja på skridskorna
Vart är spelsinnet, var är avsluten?
Han har konsekvent dragit ner våran tredjekedja i skiten hela säsongen och nu får det vara NOG.
Bort med Ville, Meijer och Harju
Ge Villes lön rätt upp och ner till Enterfeldt för att han ska stanna. Bättre tredje center finns inte i elitserien isåfall.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Rayko lör 17 mar 2012, 12:49

Han är för SEEEEEEEEEEEEEG.
Rayko
Rayko

Antal inlägg : 734
Join date : 12-01-28

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Zeth lör 17 mar 2012, 12:52

Tja börjar mitt första inlägg med lite klagosång.

Det ironiska i det hela var väll att man skickade Lavander för att han var för seg på rören och så värrar man en spelare som då jag tycker är ännu segare.

Lavander kunde man ju använda framför mål i pp och var bra även i bp
Zeth
Zeth

Antal inlägg : 148
Join date : 12-03-17

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Rayko lör 17 mar 2012, 12:54

Ja Lavander var man riktigt trött på förra året men nu saknar man nästan honom. Han kunde ju i alla fall göra mål och vann närkamper.
Rayko
Rayko

Antal inlägg : 734
Join date : 12-01-28

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av pingu lör 17 mar 2012, 16:21

Ville är för seg och borde självklart inte vara med nästa år.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Zeb Macahan tis 20 mar 2012, 17:42

Kan erkänna att jag trodde starkt på denna Viitaluoma i par med Vihko, började väl hyfsat i höstas framförallt i PP men han känns därefter alldeles för seg för vårt sätt att spela i vart fall, han har ju dock kontrakt så blir säkert kvar, kanske fixar andraåret bättre?
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av farre tis 20 mar 2012, 22:02

Zeb Macahan skrev:Kan erkänna att jag trodde starkt på denna Viitaluoma i par med Vihko, började väl hyfsat i höstas framförallt i PP men han känns därefter alldeles för seg för vårt sätt att spela i vart fall, han har ju dock kontrakt så blir säkert kvar, kanske fixar andraåret bättre?

Det är ju bara ringa till agenten så lovar jag att finländska klubbar kommer stå i kö för att ta över hans kontrakt.
Vill man tillhöra toppklubbarna i eliten så får man agera som en sådan.
Inga vel och kansken! Inga förhoppningar om att han kan möjligtvis, kanske, kan bli bättre andra året. Alla med två friska ögon ser ju att han inte kommer bli bättre imorgon eller dagen efter det eller nästa år. Sannolikt sämre men absolut inte bättre!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av pingu tis 20 mar 2012, 22:34

Bra skrivet farre!

Ta bort spelare som inte passar med en gång om vi ska slåss om guldet nästa säsong!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Tigerman tis 20 mar 2012, 23:29

pingu skrev:Bra skrivet farre!

Ta bort spelare som inte passar med en gång om vi ska slåss om guldet nästa säsong!
Som jag skrev på annan plats: Ska det börja brytas kontrakt är det flera som borde stå på tur före Viitaluoma.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Salle tis 20 mar 2012, 23:33

Tigerman skrev:
pingu skrev:Bra skrivet farre!

Ta bort spelare som inte passar med en gång om vi ska slåss om guldet nästa säsong!
Som jag skrev på annan plats: Ska det börja brytas kontrakt är det flera som borde stå på tur före Viitaluoma.

Håller med.. Kongo-Kim i första hand.. Gärna M.Persson också.. J.Berglund eventuellt också, som han såg ut i slutspelet..

Viitalouma gör det faktiskt bra i en tredjeline. Stabil o även bra i BP. Men visst.. Ska det verkligen satsas framåt, så då kan han få ryka han med.. Men som tigerman säger.. Han borde inte ha allra högsta prioritet i eventuella kontraktsbrytningar..

Å andra sidan tror jag inget kontrakt alls bryts.. Vore inte likt LHF. Osten är väl för snål för att ekonomiskt kompensera dessa spelare också vid ett brytande.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Rayko ons 21 mar 2012, 08:12

Viitaluoma, Kim Karlsson, M Persson, J Berglund ska bort om man vill förbättra laget.

Även på backsidan vill jag se förbättringar. Att man nu sitter nöjd är för mig ett frågetecken när man ser vilka brister man har i powerplayet bland annat.
Rayko
Rayko

Antal inlägg : 734
Join date : 12-01-28

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av #96 ons 21 mar 2012, 08:32

Salle skrev:
Tigerman skrev:
pingu skrev:Bra skrivet farre!

Ta bort spelare som inte passar med en gång om vi ska slåss om guldet nästa säsong!
Som jag skrev på annan plats: Ska det börja brytas kontrakt är det flera som borde stå på tur före Viitaluoma.

Håller med.. Kongo-Kim i första hand.. Gärna M.Persson också.. J.Berglund eventuellt också, som han såg ut i slutspelet..

Viitalouma gör det faktiskt bra i en tredjeline. Stabil o även bra i BP. Men visst.. Ska det verkligen satsas framåt, så då kan han få ryka han med.. Men som tigerman säger.. Han borde inte ha allra högsta prioritet i eventuella kontraktsbrytningar..

Å andra sidan tror jag inget kontrakt alls bryts.. Vore inte likt LHF. Osten är väl för snål för att ekonomiskt kompensera dessa spelare också vid ett brytande.

Viitalouma är en alldels för dyr spelare för att ha i en tredjeline...nu vet jag inte vad han tjänar men jag tror inte att det är småpengar iaf.

#96
#96

Antal inlägg : 2178
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Johan__ ons 21 mar 2012, 09:08

Det är inte direkt så enkelt alla gånger att göra sig av med kontrakterade spelare. Och Berglund har precis skrivit nytt, så han är kvar vare sig vi vill eller inte.
En bra offensiv back skulle behövas, typ Niinimaa. Om sen Fransson skulle spela på den stabila nivån vi sett honom förut har vi ett farligt vapen i powerplay.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 38

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Sundance Kid ons 21 mar 2012, 11:59

En sån spelare som Viitaluoma borde det inte kosta så mycket att bryta med om man är ute i god tid. Om Osten skulle ta ett snack med han redan nu i vår och säga att han inte är en del av planerna till nästa säsong och att han kan leta en ny klubb i Finland så finns det säkert gott om intresserade lag där. Tror inte heller att Viitaluoma skulle välja att sitta på bänken ett år i Luleå för att tjäna lite mer pengar än vad han hade gjort i finska ligan. Om man drar ut på det och gör en Niinimäki och kommer på någon vecka in på nästa säsong att han inte duger då lär det säkert bli dyrare.

Däremot lär det vara svårt att hitta lag som vill ta över Kim Karlssons, Jonas Berglunds och Mattias Perssons kontrakt om man skulle göra sig av med dessa. Dock så lär ju dessa spelare inte kosta några jättesummor. Möjligt också att Osten har tänkt låna ut dom 2 förstnämnda till allsvenskan om dom inte utvecklas nästa år. Har för mig att Osten sa till Kuriren att dom vill ha många forwards på kontrakt nästa år och att någon utlåning kan bli aktuell.


Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av FruktHamster ons 21 mar 2012, 16:45

Skillnaden mellan de spelare som det pratats om i den här tråden är väl att Viitalouma förmodligen har lika mycket lön som Berglund, KKB och Persson tillsammans.

Viitalouma gör ett stabilt jobb defensivt, men jag tror man skulle kunna få bättre utdelning för vad jag misstänker att han hör i lön. Å andra sidan har han mestadels spelat med Vihko i år och Vihko har inte direkt rosat marknaden förutom de där 3-4 första veckorna på säsongen då han var Luleås klart bäste spelare.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Tigerman ons 21 mar 2012, 18:23

Men nu är det väl rena spekulationer angående lönen. Hur mycket han kostar LHF har då inte jag hört. Tvivlar på att det är någon extremt betungande lönepost åtminstone. Dessutom vet vi ju att Osten försökt övergå till prestationsbaserade löner och då kan man ju dra slutsatsen att Ville knappast ligger topp-3 åtminstone.

Hur som helst, med tanke på hur det såg ut under kvartsfinalserien är nog Ville bland de sista jag skulle göra mig av med om målet är att göra bättre ifrån sig till nästa säsong. Faktum är ju att vi läckte in mål i parti och minut, men Ville var en av få som konsekvent hade ordning och reda på sina gubbar.

Ett exempel: AIK gjorde 12 mål på oss i 5 mot 5, Ville var inne på ett av dessa, närmare bestämt 1-0 i 4:e matchen där Salomonsson kunde slå in en dålig retur från Gustafsson trots tre Luleåspelare inom en meter från honom. Kolla gärna highlights och försök förklara vad Kim Karlsson pysslar med där... Vad Ville gör är svårare att säga faktiskt, men rimligen finns en AIK-högerback utanför bild som är hans gubbe, man ser nämligen bara 4 svarta i klippet. AIK gör alltså mål på oss i effektivt spel 4 mot 5!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av FruktHamster tor 22 mar 2012, 02:03

Klart fan det är spekulationer. Läs mitt inlägg igen och hitta en formulering ang Viitaloumas lön där jag inte säger "förmodligen" eller "misstänker".

Men man behöver inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut att det är löneskillnad mellan en spelare som tagits upp från svenska andraligan och en som gjort åtskilliga säsonger i SM-liiga och har medaljer på CV:et. Speciellt när spelaren för första gången lämnar hemlandet.
Viitalouma lär nog ligga runt 150k/mån. Billigare än så får man knappast en spelare med Viitaloumas bakgrund.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av farre tor 22 mar 2012, 16:05

Läste nånstans att Vihko hade strax över miljonen i årslön och Viita lär inte vara sämre betald då han spelar på en attraktivare (center) plats rent lönemässigt.
Gissar på 150-175 000i månaden och jämför då Enterfeldts lön på ca 50 000 i månaden så förstår man att det är pengar i sjön för en tredje center som inte presterar över huvudtaget offensivt, trots PP tid 3/4 av säsongen.
Pga hans lön SKA han vara den första som ryker. Thats it.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Salle mån 23 apr 2012, 17:51

Först läser man "Luleå skickar Viitalouma" på nk's twitter och tänker jaha, då är det klart nu då.

Sen klickar man vidare sig till artikeln och då står det "Luleå Hockey vill göra sig av med en av sina centrar som inte motsvarat förväntningarna."

Även rubriken i artikeln säger "Luleå rensar ut" eller liknande. Men nog förbannat garderar man upp sig lite safe med att man vill göra sig av med honom bara längre ner.

Bestäm er förfan. Rena kvällstidningsjournalistiken. Antingen har man skickat en spelare eller så har man det inte, men kanske är på väg.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Rönken mån 23 apr 2012, 21:25

Salle skrev:Först läser man "Luleå skickar Viitalouma" på nk's twitter och tänker jaha, då är det klart nu då.

Sen klickar man vidare sig till artikeln och då står det "Luleå Hockey vill göra sig av med en av sina centrar som inte motsvarat förväntningarna."

Även rubriken i artikeln säger "Luleå rensar ut" eller liknande. Men nog förbannat garderar man upp sig lite safe med att man vill göra sig av med honom bara längre ner.

Bestäm er förfan. Rena kvällstidningsjournalistiken. Antingen har man skickat en spelare eller så har man det inte, men kanske är på väg.

Rätt tråkigt att Kuriren börjat allt mer med sådant dravel, t.ex. när det stod att landslagsmålvakten ev. var förlorad och det syftas på Lassinantti. För att återgå till topic så känns det som att Viita var en hyfsad fel-scouting? Borde väl sett att han inte alls har tempot, eller hoppades man på att hans spelsinne skulle överväga detta?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Limpan fre 08 jun 2012, 11:22

Limpan
Limpan

Antal inlägg : 208
Join date : 12-02-14
Age : 38
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av MickkeJ fre 08 jun 2012, 13:06

Inte helt oväntat, trist att Viitaluoma inte fick ut mer av sitt offensiva spel. Jag hade då hoppats på mer av han men helt rätt att bryta kontraktet.
Lycka till i framtiden Ville.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2806
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Tigerman fre 08 jun 2012, 13:43

Det mest positiva med det hela är att det visar att föreningen verkligen satsar på att förbättra sig till nästa år. Seriesegrare och ut i kvarten är inte gott nog, helt enkelt. En enorm skillnad i attityd mot för bara några år sedan. Vilket förstås grundar sig i två saker: En kompetent ledning och en förbättrad ekonomi.

För det borde rimligen betyda att Osten har något bättre på kroken, för inte skickar man väl honom utan en Plan B? Visst kostar han säkert en bra lön, men såååå usel var han ju ändå inte att man inte hade kunnat stå ut med honom ett år till.


Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Mange ons 28 nov 2012, 12:56

Ser ut som att Viitaluoma fått en bra start i Finland. 25 poäng(8 mål,17 assists) på 26 matcher & ligger 9 i den totala poängligan i SM-liiga.
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Urken ons 28 nov 2012, 12:59

Han passar helt enkelt bättre in i den hockey som spelas i Finland än här i Elitserien, men ser man de där poängen utan att ha sett honom i ES tidigare, så kan man nog tro att han skulle kunna göra åtminstone lite nytta här i Sverige, men nej..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Mange ons 28 nov 2012, 13:38

Urken skrev:Han passar helt enkelt bättre in i den hockey som spelas i Finland än här i Elitserien, men ser man de där poängen utan att ha sett honom i ES tidigare, så kan man nog tro att han skulle kunna göra åtminstone lite nytta här i Sverige, men nej..

Håller helt klart med! Den dagen de blir små rinkar i ES så kommer jag bli glad Very Happy
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Salle lör 16 feb 2013, 13:12

Viitalouma fortsätter att gå som tåget i SM-liiga.. ännu värre än när det kommenterades här i höstas. Nu är han tvåa i hela poängligan 48p på 48 matcher. Han passar väl bättre där helt enkelt. Men jag tyckte att han gjorde ett gediget jobb även här och hade han fått en till säsong så tror jag han hade kommit in i det hela bättre... Lätt att vara efterklok men hade han varit kvar istället för Hirre så hade ju truppen sett bredare ut inför slutspelet.. å andra sidan så kanske aldrig Pyrre skulle värvats då heller. Så så kan man väl inte se det :p Kul hur som helst att det går bra för honom där borta Very Happy
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

Ville Viitaluoma Empty Sv: Ville Viitaluoma

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet