Historiska lag, spelare, värvningar och lagledare
+24
NallePhu
Rikky
MrScout
NilsOskar
LHF96
Urken
Tigerman
Murveln
Micke80
27 Öqvist
Tony Moore
pingu
nummer 17
CKa
Kallepedal
Jokerman
Bamsefar
Sundance Kid
MiCCe
hokkzorz
Snikne Ville
Kapten Haddock
KaptenBlodskelett
Admin
28 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Historiska lag, spelare, värvningar och lagledare
Japp den sista liraren gjorde ett jäkla poängrekord mot Färjestad om jag nu inte minns fel om Järvinen, Öqvist mannen som drog till Luleå från Löven pga kontraktsbråk har jag för mig dansade på isen i Delfinen en vinter guda benådad spelare!
LGP ja revisorn som hitta magin med skuggan på bortre stolpen i PP där var det kemi på hög nivå, Nostalgi kort dessa jissen mer Tony av detta!
LGP ja revisorn som hitta magin med skuggan på bortre stolpen i PP där var det kemi på hög nivå, Nostalgi kort dessa jissen mer Tony av detta!
NallePhu- Antal inlägg : 15946
Några av mina favvospelare genom åren
1. Ingemar Bergman - slutade alldeles för tidigt
2. Tom Martin - Kanadensisk klasspelare med handledare i krysset
3. Mats Blomqvist - Blomman, säger allt
4. Tobbe Köhler - say no more
5. L-G Pettersson - vilken målspruta
6. V-M Ruismaa - centerkung
7. Mikke Renberg - Han måste vara med trots allt
8. Linus Klasen - nutida favorit
1. Ingemar Bergman - slutade alldeles för tidigt
2. Tom Martin - Kanadensisk klasspelare med handledare i krysset
3. Mats Blomqvist - Blomman, säger allt
4. Tobbe Köhler - say no more
5. L-G Pettersson - vilken målspruta
6. V-M Ruismaa - centerkung
7. Mikke Renberg - Han måste vara med trots allt
8. Linus Klasen - nutida favorit
Mr Bister- Antal inlägg : 1107
Tony Moore likes this post
Mitt dream team sedan jag började följa Luleå Hockey
Jarmo Myllys
Anders Nilsson
Obsut-Niinimaa
Sandström-Skrbek
Erik Gustafsson-Petter Nilsson
Bartecko-Olausson-Omark
Chabada-Wallmark-Klasen
Holmström-Granström-Williams
Hedman-Chris-Emil Larsson
Utan inbördesranking.
Jarmo Myllys
Anders Nilsson
Obsut-Niinimaa
Sandström-Skrbek
Erik Gustafsson-Petter Nilsson
Bartecko-Olausson-Omark
Chabada-Wallmark-Klasen
Holmström-Granström-Williams
Hedman-Chris-Emil Larsson
Utan inbördesranking.
Dustin- Antal inlägg : 4720

Fucked up!

Jokerman- Antal inlägg : 1983

Bild: Norrbottens Media/Kollage | Mattias Öhlund, Lasse Hurtig och Jarmo Myllys.
Luleå Hockeys guldlag från 1996
Målvakter: Jarmo Myllys, Erik Granqvist, Torbjörn Rosengren.
Backar: Patrik Höglund, Stefan Jonsson, Torbjörn Lindberg, Jan Mertzig, Lars Modig, Erik Nilsén, Petter Nilsson, John Wikström, Roger Åkerström, Mattias Öhlund.
Forwards: Joakim Backlund, Thomas Berglund, Anders Burström, Jakob Gunler, Tomas Holmström, Lars Hurtig, Fredrik Johansson, Jiri Kucera, Mikael Lindholm, Mikael Löfgren, Stefan Nilsson, Robert Nordberg, Johan Rosén, Johan Strömwall.

Engagerad.. Alltid on the edge
Petter Lasu Nilsson har väl 305 gånger nu sagt att han lagt av som tränare - men icket. I dag fick han matchstraff i Bodens J20-match borta mot Kiruna, och blev uppskickad på läktaren.
— Robin Lindgren (@robinlindgreen) November 2, 2019
Hand upp den som förvånas över det... #twittpuck
Kultspelare på besök i Delfinen 2019-11-28. "Det är mitt andra hem" -

– Jag var där när Stefan ”Skuggan” Nilssons tröja hissades upp. Och jag var där på Hans ”Nobbe” Norbergs begravning. Jag har kontakt med flera som Roger Åkerström och materialaren Peter ”Greppa” Åström. Åren i Luleå var fantastiska. Jag kallar det mitt andra hem fortfarande, sa Timo Jutila till Sportbladet 2015.

Luleå Hockeys 10 BÄSTA backar genom tiderna
Luleå Hockey firade 40 år som förening 2017 och en mediekoncern rankade föreningens tio bästa backar på herrsidan genom tiderna.
PLATS 1: TIMO JUTILA
Säsonger i Luleå: 4.
På 151 SHL-matcher blev det 125 poäng och ytterligare sex poäng på 15 slutspelsmatcher.
Under tiden han spelade i Luleå fanns det många skickliga spelare – men Jutila var den allra mest begåvade. Jutila var given i det finska landslaget och har vid flera tillfällen blivit uttagen till VM:s all star-lag.
Så mycket poäng som den offensivt livsfarlige backen stod för under sin karriär är det få i Finland som kan mäta sig med.
2015 Och Timo öser beröm över skuggan (och naturligtvis L-G Pettersson och hans andra hem Luleå) tillsammans med Robert Skoog när skuggans tröja ska hissas i Delfinen. https://www.luleahockey.se/artikel/9t11ainry-30c4d/skuggan-var-en-vinnare
2018 hissades tröjan i Hartwall Arena för Timo Jutlia som var lagkapten för det finska landslag som bärgade nationens historiska första VM-guld i Stockholm 1995 och och har också en imponerande CV: Två VM-silver, ett OS-brons, femfaldig finsk mästare, scheweizisk mästare, silver samt brons i Canada Cup. Det var som spelare. Som tränare har han tre VM-silver, två VM-brons och ett OS-brons.
– Taket är fullt av stora namn och det känns fantastiskt att få bli en av dom, säger Jutlia
Öppenhjärtlig intervju om svårigheten när medias strålkastarljus slocknat..
https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/lulealegendaren-ger-ut-bok-orkade-inte-ens-supa-langre-nm4671183.aspx
Robert Nordmark intervjuades i samband med finalen i TV-pucken. Intervjun startar efter 01:51. En fantastisk spelare på sin tid och den känslosamma intervjun gör mej varm i hjärtat. https://www.svtplay.se/video/28911926/ishockey-tv-pucken/ishockey-tv-pucken-finaler-2?start=auto
Han och Lasse Lindgren är fortfarande top-top shelf när det gäller LHF:s bästa genom tiderna.
Det är alltid svårt att jämföra olika epoker men det som var med Robban och Lasse var ju sättet de spelade på. Spelskickliga starka vinnarskallar. De dominerade men det jag minns allra allra bäst: stod du på läktaren var det omöjligt att inte bli påverkad av deras fysiska spel. Det var ishockey när ishockey är som bäst. Lasse var en otrolig värvning, med rutin från bla en Stanley-Cup final.
Han och Lasse Lindgren är fortfarande top-top shelf när det gäller LHF:s bästa genom tiderna.
Det är alltid svårt att jämföra olika epoker men det som var med Robban och Lasse var ju sättet de spelade på. Spelskickliga starka vinnarskallar. De dominerade men det jag minns allra allra bäst: stod du på läktaren var det omöjligt att inte bli påverkad av deras fysiska spel. Det var ishockey när ishockey är som bäst. Lasse var en otrolig värvning, med rutin från bla en Stanley-Cup final.
Wolfhunter likes this post
Ljudpodd: Niklas Holmgren möter Mattias Öhlund, SM-guld -96
VM-guld -98. OS-guld 2006. 909 NHL-matcher. Är Vancouvers främsta back poäng- och målmässigt genom tiderna (gäller väl fortfarandtror jag). Ändå ser han på sig själv i första hand som en defensiv back. Lasse Lindgren var ett riktigt bra stöd då han var i 20-årsåldern.
Osten: ”Krävande. Fick ut otroligt mycket av laget”.
Bäste han mött: ”Sidney Crosby. Komplett.”
Messier: ”Intensiv.”
Bäste backen han spelat med: ”Niclas Lidström”.
Öhlund har humor: ”Mike Keenan skulle inte ha varit perfekt idag”. Så hanterades hjärnskakningar av NHL då Öhlund var där: ”Ok, du har ont i huvudet, här är två Alvedon”.
Träningarna sista säsongen: ”ok vad ska jag ta? piller eller sprutor? Nä jag tog piller igår så det kan vara farligt att ta det idag”. Om knäskadan som avslutade karriären - från 47:30
Lyssna här
Från 2017.

Osten: ”Krävande. Fick ut otroligt mycket av laget”.
Bäste han mött: ”Sidney Crosby. Komplett.”
Messier: ”Intensiv.”
Bäste backen han spelat med: ”Niclas Lidström”.
Öhlund har humor: ”Mike Keenan skulle inte ha varit perfekt idag”. Så hanterades hjärnskakningar av NHL då Öhlund var där: ”Ok, du har ont i huvudet, här är två Alvedon”.
Träningarna sista säsongen: ”ok vad ska jag ta? piller eller sprutor? Nä jag tog piller igår så det kan vara farligt att ta det idag”. Om knäskadan som avslutade karriären - från 47:30
Lyssna här
Från 2017.
Lockoutsäsongen 2005 var det lite stil på silly. Samtidigt som det rapporterades att man gjort klart med Steve Staios meddelades även att Luleå fått nej av Darcy Tucker, Kris Draper och Brad Isbister.
Snikne Ville- Antal inlägg : 6026
Tony Moore likes this post
Jokerman ll- Antal inlägg : 906
Wolfhunter likes this post
Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
”I Luleå var det många som var upprörda över att han valde bort Luleå Hockey och han fick mycket skit under sin första match med Västerås i Delfinen.
– Det var inte kul. Fast en av de som satt i sekretariatet tystade publiken flera gånger och uppmanade dem att heja på Luleå Hockey i stället för att skrika saker om mig. Jag inser nu att jag aldrig tackade honom för det, säger Robert Nordmark och tystnar.
Sedan tillägger han:
– Men jag är väldigt tacksam över det”.
Mer sånt. Heja! Läxa upp pajasarna!
”I Luleå var det många som var upprörda över att han valde bort Luleå Hockey och han fick mycket skit under sin första match med Västerås i Delfinen.
– Det var inte kul. Fast en av de som satt i sekretariatet tystade publiken flera gånger och uppmanade dem att heja på Luleå Hockey i stället för att skrika saker om mig. Jag inser nu att jag aldrig tackade honom för det, säger Robert Nordmark och tystnar.
Sedan tillägger han:
Mer sånt. Heja! Läxa upp pajasarna!

... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
Sedan tillägger han:
– Jag hade haft en ögonskada och var hemma i Luleå. Så jag tränade med dem i några veckor. (Hans) "Nobbe" (Norberg) tjatade om att jag skulle avsluta säsongen med dem, men (Lars) "Osten" (Bergström) övertalade mig att komma till Klagenfurt. Det var en upplevelse att spela där och pengarna var förstås bättre. Men så här i efter hand ångrar jag att jag inte skrev på för Luleå Hockey, säger han."
..."Det var inte spelgeniet Wayne Gretzky som han tyckte var svårast att möta, utan Pittsburgh Penguins storvuxne och oberäknelige center Mario Lemieux.Tony Moore skrev:... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
Sedan tillägger han:
– Jag hade haft en ögonskada och var hemma i Luleå. Så jag tränade med dem i några veckor. (Hans) "Nobbe" (Norberg) tjatade om att jag skulle avsluta säsongen med dem, men (Lars) "Osten" (Bergström) övertalade mig att komma till Klagenfurt. Det var en upplevelse att spela där och pengarna var förstås bättre. Men så här i efter hand ångrar jag att jag inte skrev på för Luleå Hockey, säger han."
– Han kunde lura vem som helst och var läskig att möta, säger han.
Att det bara blev fyra säsonger i ligan berodde på att hans dåvarande fru längtade hem.
– Hon hade tjatat om att hon ville flytta hem ett tag. Jag hade två år kvar på mitt kontrakt. Men jag hade tappat lite på grund av skadorna och började bli äldre. Jag visste också att de tänkte byta bort mig. Så jag tänkte att det kanske var dags för mig att göra det och bad dem om att få bryta kontraktet i förtid. Det lustiga är att hon ångrade sig och bor där borta nu, säger Robert Nordmark.
Hon kunde inte heller tänka sig att bo i Luleå.
– Hon trivdes inte där, och jag valde att skriva på för Västerås, som hade Tommy Salo, Peter Popovic och flera andra duktiga spelare, eftersom jag trodde att de hade en bra guldchans. Det blev inget guld. Vi vann serien 1993, men efter det fick klubben problem med ekonomin, det berodde bland annat på att de inte fick så mycket pengar som de hade räknat med för (Nicklas) "Lidas" (Lidström), berättar han."
Greger Artursson robbade Robban på ett SM-guld.Tony Moore skrev:..."Det var inte spelgeniet Wayne Gretzky som han tyckte var svårast att möta, utan Pittsburgh Penguins storvuxne och oberäknelige center Mario Lemieux.Tony Moore skrev:... "Det var nära att den då 36-årige Robert Nordmark, efter tiden i Västerås, Djurgården, Lukko Rauma, Zürich och Feldkirch, 1998 återvände till Luleå Hockey.Jokerman ll skrev:Robert Nordmark intervjuades av norrmedia i veckan.
Sedan tillägger han:
– Han kunde lura vem som helst och var läskig att möta, säger han.
Att det bara blev fyra säsonger i ligan berodde på att hans dåvarande fru längtade hem.
– Hon hade tjatat om att hon ville flytta hem ett tag. Jag hade två år kvar på mitt kontrakt. Men jag hade tappat lite på grund av skadorna och började bli äldre. Jag visste också att de tänkte byta bort mig. Så jag tänkte att det kanske var dags för mig att göra det och bad dem om att få bryta kontraktet i förtid. Det lustiga är att hon ångrade sig och bor där borta nu, säger Robert Nordmark.
Hon kunde inte heller tänka sig att bo i Luleå.
– Hon trivdes inte där, och jag valde att skriva på för Västerås, som hade Tommy Salo, Peter Popovic och flera andra duktiga spelare, eftersom jag trodde att de hade en bra guldchans. Det blev inget guld. Vi vann serien 1993, men efter det fick klubben problem med ekonomin, det berodde bland annat på att de inte fick så mycket pengar som de hade räknat med för (Nicklas) "Lidas" (Lidström), berättar han."
Sergei "bam-bam" Bautin har tragiskt avlidit 55 år gammal, vila i frid.
Många fina minnen av den ryska björnen under de 2 säsonger han spelade i Vårat gäng.
Internationell karriär med bl.a Olympiskt Guld 1992, NHL spel.
https://www.eliteprospects.com/player/1863/sergei-bautin

Norr Media AB https://kuriren.nu/sport/artikel/tidigare-kultspelare-sergei-bautin-dod-blev-55-ar-gammal-den-karleken-han-fick-tillbaka-tror-jag-ocksa-han-kande/j8wo9yyj
Totalt blev det 89 matcher för Sergej Bautin i Luleåtröjan. Under hans första år i Norrbotten tog laget sig till final. Efter sin tid i Luleå Hockey fortsatte karriären i Ryssland, Tyskland och Japan innan den benhårda backen 2004 lade skridskorna på hyllan.
Sergej Bautin blev 55 år gammal.
Lars "Osten" Bergström var tränare när Bautin var i klubben. Dödsbeskedet kom som en chock för honom.
– Ett jättetråkigt besked. Mina tankar går till hans anhöriga, säger han.
Han minns tillbaka.
– Han var fostrad som en väldigt fysisk spelare som stod upp för sitt lag. Det var från den kulturen han kom ifrån, både från sin ryska miljö och från sin tid i Nordamerika. Det tog lite tid för honom att anpassa sig här. Han hade en väldigt stark heder att stå upp för lagkamrater och inte minst för vår målvakt. Om det skedde något i den riktningen var han där och gick över gränsen ibland. Han fick en del avstängningar, men han var väldigt uppskattad utav laget och oerhört försvarsstark. Det var en profil på sitt sätt, säger Osten och fortsätter:
– Det går ganska mycket stories om honom men han var alltid proffsig, förberedd och noggrann. Han var fostrad i den gamla skolan hur man skulle uppträda mot klubben och ledningen. Det var alltid "Yes coach". Vi hade en annan rysk spelare, en yngre, och han skulle hjälpa till att översätta. Om jag skällde på honom så skällde Bautin ännu mer.
Men hans spelstil tilltalade inte alla och Osten hade många samtal med honom.
– Det fanns en del sponsorer som tyckte att det ibland blev för mycket. Vi försökte markera mot honom och sa att nu får det vara bra. Han nickade och förstod. Vi sa åt honom: "Om Myllys blockerar pucken och en spelare åker på honom så får du inte gå dit". Då tittade han på mig och sa "Coach, jag är ingen mjuk spelare".
Hur gick värvningen av honom till?
– Han hade spelat med ryska landslaget och Fredrik Nilsson som spelat med honom i AHL gav honom väldigt fina vitsord. De hade spelat ihop och vi kände också till honom. Vi hade mött honom i Tampere Cup. Det var en erfaren och välmeriterad spelare.
Har du haft kontakt med honom sedan han lämnade klubben?
– Jag pratade med honom när det var 100-årsjubileum i Boden 2019. När Bodens lag som var nära att gå upp mötte 96-laget. Han nämnde då ingenting om att han var sjuk. Han lät jätteglad och pigg. Det var inte långt bort att han hade kommit som en hemlig gäst, men det blev svårt att ta sig hit från Nordamerika. Han hälsade till laget, föreningen och till alla fans. Han tyckte tiden i Luleå var en av de roligaste i hans karriär.
Sergej Bautin var sluten som person, men Osten tror han tog sig till fansens kärlek.
– Han stod verkligen upp för klubbmärket och den kärleken han fick tillbaka tror jag också han kände. Den betydde mycket för honom. Fast han inte var så kommunicerbar var han en spelare som lämnade ett stort avtryck.
Många fina minnen av den ryska björnen under de 2 säsonger han spelade i Vårat gäng.
Internationell karriär med bl.a Olympiskt Guld 1992, NHL spel.
https://www.eliteprospects.com/player/1863/sergei-bautin
Norr Media AB https://kuriren.nu/sport/artikel/tidigare-kultspelare-sergei-bautin-dod-blev-55-ar-gammal-den-karleken-han-fick-tillbaka-tror-jag-ocksa-han-kande/j8wo9yyj
Totalt blev det 89 matcher för Sergej Bautin i Luleåtröjan. Under hans första år i Norrbotten tog laget sig till final. Efter sin tid i Luleå Hockey fortsatte karriären i Ryssland, Tyskland och Japan innan den benhårda backen 2004 lade skridskorna på hyllan.
Sergej Bautin blev 55 år gammal.
Lars "Osten" Bergström var tränare när Bautin var i klubben. Dödsbeskedet kom som en chock för honom.
– Ett jättetråkigt besked. Mina tankar går till hans anhöriga, säger han.
Han minns tillbaka.
– Han var fostrad som en väldigt fysisk spelare som stod upp för sitt lag. Det var från den kulturen han kom ifrån, både från sin ryska miljö och från sin tid i Nordamerika. Det tog lite tid för honom att anpassa sig här. Han hade en väldigt stark heder att stå upp för lagkamrater och inte minst för vår målvakt. Om det skedde något i den riktningen var han där och gick över gränsen ibland. Han fick en del avstängningar, men han var väldigt uppskattad utav laget och oerhört försvarsstark. Det var en profil på sitt sätt, säger Osten och fortsätter:
– Det går ganska mycket stories om honom men han var alltid proffsig, förberedd och noggrann. Han var fostrad i den gamla skolan hur man skulle uppträda mot klubben och ledningen. Det var alltid "Yes coach". Vi hade en annan rysk spelare, en yngre, och han skulle hjälpa till att översätta. Om jag skällde på honom så skällde Bautin ännu mer.
Men hans spelstil tilltalade inte alla och Osten hade många samtal med honom.
– Det fanns en del sponsorer som tyckte att det ibland blev för mycket. Vi försökte markera mot honom och sa att nu får det vara bra. Han nickade och förstod. Vi sa åt honom: "Om Myllys blockerar pucken och en spelare åker på honom så får du inte gå dit". Då tittade han på mig och sa "Coach, jag är ingen mjuk spelare".
Hur gick värvningen av honom till?
– Han hade spelat med ryska landslaget och Fredrik Nilsson som spelat med honom i AHL gav honom väldigt fina vitsord. De hade spelat ihop och vi kände också till honom. Vi hade mött honom i Tampere Cup. Det var en erfaren och välmeriterad spelare.
Har du haft kontakt med honom sedan han lämnade klubben?
– Jag pratade med honom när det var 100-årsjubileum i Boden 2019. När Bodens lag som var nära att gå upp mötte 96-laget. Han nämnde då ingenting om att han var sjuk. Han lät jätteglad och pigg. Det var inte långt bort att han hade kommit som en hemlig gäst, men det blev svårt att ta sig hit från Nordamerika. Han hälsade till laget, föreningen och till alla fans. Han tyckte tiden i Luleå var en av de roligaste i hans karriär.
Sergej Bautin var sluten som person, men Osten tror han tog sig till fansens kärlek.
– Han stod verkligen upp för klubbmärket och den kärleken han fick tillbaka tror jag också han kände. Den betydde mycket för honom. Fast han inte var så kommunicerbar var han en spelare som lämnade ett stort avtryck.
Bamsefar likes this post
Här kan man se en massa härliga klipp på mål av LHF hjältar genom åren:
https://www.youtube.com/results?search_query=MinnesM%C3%A5ndag&sp=CAISAhAB
https://www.youtube.com/results?search_query=MinnesM%C3%A5ndag&sp=CAISAhAB
Tack för härligt och inlägg om Bautin.
Tragiskt att han gått bort men viktigt att uppskatta den tid han hade hos oss!
Får alltid ett leende på läpparna när jag tänker tillbaks på honom
Tragiskt att han gått bort men viktigt att uppskatta den tid han hade hos oss!
Får alltid ett leende på läpparna när jag tänker tillbaks på honom

PM- Antal inlägg : 1837
Bautin det var en lirare det måste man säga kommer i håg då topplocket och proppskåpet for på han då Wernblom skulle mucka med han, Wernblom insåg snabbt bäst schappa av isen innan han åker på ngt hör man Bautin ropa hey you number nine were are you going och Werner drog snabbt av isen...
Eller då VIK var på besök och well Bautin var inne och det blev en hög av spelare propparna for på han han bara dök in och grävde fram spelaren drog ut han som en vante från högen....
Eller då VIK var på besök och well Bautin var inne och det blev en hög av spelare propparna for på han han bara dök in och grävde fram spelaren drog ut han som en vante från högen....
NallePhu- Antal inlägg : 15946
Bamsefar, PM and Kneten like this post
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet