Även sparkboll...

+24
Blinders
Wolfhunter
Jokerman ll
MrA
RSD555
Jokerman
hokkzorz
Old Brooklyn
Rikky
KaptenBlodskelett
LulefanGBG
Tigerman
Redbear
Lajon
Nr10
Myrman
Tony Moore
Bamsefar
JuniorX
tibet
Urken
Puckad
pingu
Norlin
28 posters

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter sön 13 jun 2021, 10:41

Söndagsfunderingar:
Hittar de snabbt orsaken till Eriksens hjärtproblem(om det nu var det?) så att han kan återvända till sitt gamla liv?
Hur allvalig är den befarade frakturen på Timoty Castagne och får han bestående men?
Kan detta ständigt hypade England rå på Kroatien i eftermiddag och nå längre än kvartsfinal/semi?
Enda titeln för öriket togs som bekant efter domartabbe emot Tyskland -66.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Rikky mån 14 jun 2021, 12:49

Dags för Sverige att starta i årets EM-turnering. Motståndet är tuffast tänkbara mot Spanien dessutom på bortaplan ikväll kl 21. Svårt att ens tro på poäng men man man hoppas ju på att den där Isak kan kuta igenom och göra ett mål. Ja, vi får se.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter mån 14 jun 2021, 21:52

Vi har mycket respekt. Lite ängsligt första halvtimmen när vi vunnit boll. Lite mer mod ochkyla i andra såkan vi kanske ta med en eller tre pinnar hem Smile

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll mån 14 jun 2021, 22:03

Spanien är riktigt bra. Sverige saknar Claesson enormt mycket. Blir det 1 pinne är det en stor bonus.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll mån 14 jun 2021, 22:34

Claesson in i 68:e. Izak ut, inge bra, det borde varit Forsberg istället. Det blir tufft det här.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter tis 15 jun 2021, 12:26

0-0 mot Spanien tar man alla dar i veckan, men lite sur eftersmak att det kändes lite darrigt med det egna spelet när vi vann bollen under en stor del av matchen. Speciellt i första. Isak en stor behållning, liksom Olsen i målet, Seb och mittbackarna. Berg gjorde en miss när jhan kom lite fel på bollen, men annars bra komplement till Isak. Danielsson en misss som kunde blivit dyrköpt om inte det varit för att det blev Morata som fick läget Very Happy (y)
Nu är det bara att ladda om för att säkra minst en andraplats. Chans på gruppsegernom man sköter korten väl. Kan ju gå åt helvete med, men det ska det inte göra. Vi borde ta 4-6 pinnaar på de återstående matchernatycker jag.
Ok jag är väl synad. EM eller VM engagerar mig enormt sedan länge. Ser alla eller minst 80% av matcherna iaf Smile
Hoppas fan att Tyskarna kan täppa till truten på dom dryga Fransoserna ikväll.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

LulefanGBG likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 15 jun 2021, 13:02

Förurom Sverige så håller jag ALLTID på Tyskland. Man älskar den tyska maskinen till mångas stora förtret.

Tyskarna går aldrig att räkna ut men har en tuff grupp och är inne i lite av en generstionsväxling. Kan såklart vinna gruppen och hela skiten ändå om allt stämmer. Tror dock att Portugal och Frankrike slutar före i gruppen men Tyskland går vidare ändå som 3a.

Vore oerhört skönt om jag har fel och de vinner ikväll.

Sveriges 0 - 0 igår var en liten seger. Enormt bra utgångsläge i geuppen. Synd att Slovakien slog Polen, kryss hade varit bättre där men vi har i nuläget ändå 1 pinne upp gentemot dem i mötet med Spanien och därmed allt i egna händer.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter tis 15 jun 2021, 13:44

Mitt andralag har varit Italien sedan VM 82 i Spanien. Dock kan man aldrig räkna bort Tyskland. Hoppas som fan att dom tar Frankrike ikväll.. Vore mumma.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 15 jun 2021, 14:56

Italien såg väldigr bra uy i premiären mot ett Turkiet som åtminstone jag troddes skulle vata lite bättre än vad de var. Fråfan är om Italien var för bra helt enkelt, eller om Turkiet hade en sämre dag och iom det kanske inte är den bästa värdemätaren?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter tis 15 jun 2021, 15:46

Jag tror på Italien i år. Italien och Tyskland i Final har jag tänkt. Tyskland enbart för att Tyskland är just Tyskland. Har ju inte imponerat sista åren, men vid mästerskap ska man aldrig räkna bort dem.
Det svenska landslaget har många fina år framöver med alla unga talanger som blommar i stora ligor. Kan gå till kvart eller semi i år och tom ta medalj om allt klaffar påvägen.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter tis 15 jun 2021, 15:47

Talangerna och minst lika mycket Janne Andersson grundar min optimism. Fotbollens svar på Bulan Very Happy

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Bamsefar tis 15 jun 2021, 16:59

Hoppas på Frankrike ikväll, avskyr Tyskland sen schumachers överfall på Battiston vm-82 och för deras allmänna dryghet som fotbollsnation
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Pajala tis 15 jun 2021, 19:21

Sveriges match visade att det är mer intressant på att kolla på när färg torkar, Historiska bottenrekord i passningar och bollinnehav sen 1980 lol!
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18150
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 15 jun 2021, 19:23

Bamsefar skrev:Hoppas på Frankrike ikväll, avskyr Tyskland sen schumachers överfall på Battiston vm-82 och för deras allmänna dryghet som fotbollsnation
Dryga? Nu var jag j iiof inte med '82 men jag tycker Tyskland verkar vara ett av de mer ödmjuka fotbollsnationerna på såväl landslagsnivå som klubbnivå. Åtminstone sista 15 - 20 åren. Alltid självsäkra, och kanske lite för självsäkra ibland också men där finns en tro ibland dem på sig själva. Ungefär som Kanada i hockey, men det är inte samma sak som dryga i min värld.

Dryga är England, som alltid tror sig vara bäst och ALLTID hittar någon annan att skylla på, fast att de inget vunnit sedan '66 och alltid tycker att de är bäst ändå. 🤣

Imponerade dock i premiären men de gör ju ofta det i gruppen och så åker de ut på straffar i slutspelet när nerverna är helt utanpå oavsett vilka de möter..... *jinxjinx*.... kanske är Englands år i år iom vad jag just skrev. Razz

Edit: Dock är Frankrike nog favoriter ilväll även om matchen spelas i Munchen...så du får nog som du vill Wink
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 15 jun 2021, 19:26

Portugal imponerar inte hittills....
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll tis 15 jun 2021, 22:05

Frankrike är klass rakt igenom, Pavard, Hernandez, Varane, Kanté plus en drös andra. De feta åren är förbi för tyskarna
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 15 jun 2021, 22:14

Jokerman ll skrev:Frankrike är klass rakt igenom, Pavard, Hernandez, Varane, Kanté plus en drös andra. De feta åren är förbi för tyskarna
Tycker tyskarna varit minst lika bra spelmässigt. Men vad vet jag jag kabske är färgad av atg jag håller oå dem?

Dock borde Rüdigge fått rört kort för sitt bett i ryggen på Pogba. Jävla idiotbeteende som inte hör hemma på en fotbollsplan. Hoppas att det blir disciplinärende och lång avstägning för det.

Förstår Pogbas frustration.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter ons 16 jun 2021, 12:10

Vore ju underbart med en andra mirakelmatch av de Finska Uvarna i eftermiddag. Kl 18 kan man kanske hitta på annat men sen ska det bli spännande att se om Italien kaan fortsätta sitt fina spel och kuvar Schweiz framåt sena kvällen.
Laddar fö som bäst för fredagens stora match för Sverige. Tror på samma startelva. Möjligen att Janne plockar in Viktor Claesson till höger och ställer in Seb i mitten? Kulusevski hoppar in efter 65-70 minuter. Klar Svensk viktoria i min optimistiska värld Very Happy

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore ons 16 jun 2021, 21:22

Tyskland nej tack, Die manschaft må vara bäst men urtråkiga. Får lida i min bok för "de dryga tyskarna" man träffat i det civila livet lite varstans. Italien, Spanien nej tack, vunnit för mycket på filmningar och gnäll genom åren, ngt bättre senaste tiden. Portugal kanske det, tuffe Pepe och Mr seriösast CR går inte förbise. England, vem är det, att dom orkar skrävla år ut och år in, absolut ingen självinsikt. Kvar blir då Frankrike (Brasilien och Argentina i VM) som lirar (för det mesta..) en publikfriande och vinnande fotboll.
Jag är ingen expert på fotboll men vill se snabb teknisk, tuffa men ärliga tag och många mål Smile
Tycker även det borde finnas en offsidelinje precis som i hockey då det tjafsas om det var offside eller inte, i varenda fotbollsmatch oavsett nivå.
Dessutom, ändra inkast till att tillåta spark istället, fler mål skulle det bli Smile
Kanske utvisningar ala bandy istf gula kort (lika speltid och antal spelare tänker jag) skulle få det offensivare, vad vet jag..
Årets EM hoppas jag Frankrike tar hem (om inte Swe skräller) med Mbappé i spetsen.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7652
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Bamsefar ons 16 jun 2021, 21:31

Efter första rundan så är det väl Italien, Belgien och Frankrike som imponerat samt Sveriges insats mot Spanien, att parkera bussen i stort sett 90 minuter o komma undan med det är imponerande på sitt sätt.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Wolfhunter fre 18 jun 2021, 11:46

Idag är det upp till bevis. Kan gå hur som helst, men tror på en klar svensk seger. Detta mästerskap kan ju bli Isaks stora internaationella genombrott. Kan bli....
Lagom taggad Very Happy men varvar med att uppdatera LHF:s kanaler för att se ev nyheter mellan varven Wink

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 jun 2021, 15:47

Det här kan mycket väl vara de mest meningslösa 45 minuterna i mitt liv, och jag är inte direkt ung längre. Hur kan 22 välbetalda och vältränade idrottsmän se så trötta och stelbenta ut? Fruktansvärt tråkigt att titta på. Helt klart osäker på ifall jag ids kolla andra halvlek trotts att jag är väldigt sportintresserad. Finns helt enkelt roligare saker att göra - som att städa, eller gå igenom socklådan och kolla så att det inte finns några oupptäckta hål.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Tony Moore and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Bamsefar fre 18 jun 2021, 15:52

Japp, Slovakien närmast att ev måla men bägge lagen känns väldigt ineffektiva, en ny 0-0 classic på gång 🤔
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 jun 2021, 16:06

Olof Mellberg hade ju Messi-fötter jämfört med dagens backar. Long John Silver hela bunten.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Bamsefar fre 18 jun 2021, 16:11

Ja, jag förstår inte riktigt sparkbollentusiasmen, de dör ju i stort sett i varje närkamp, hade passningspelet sett ut så på isen hade man sparkat alla spelare och målineffektiviteten hade gett varje målis närmast hundraprocentigt gaa . 🤔
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 jun 2021, 16:16

Lite lägen nu i alla fall.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 jun 2021, 16:40

..och ett mål. På straff förstås. Slovakien har den gamla fina tjekoslovakiska traditionen att ramla jättelätt.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Puckad fre 18 jun 2021, 16:53

"Spark 'en åt helvete!" är en klassisk taktik.
Men det gick vägen!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 18 jun 2021, 18:22

Fotbollsexperter jag känner höjer fotbollen till skyarna, "den gröna mattans schack", kolla crossbollen på den fria ytan dit xxx springer sig fri och... Jaja, nog är väl det rätt ok, men tiki-takas sidledsspel, Italien och Tysklands extrema defensiv och "förstörspel" efter ett ledningsmål då byter jag kanal..
Jag är en lite äldre (nåja) sportintresserad kille ja, men fortfarande är 1/4 final matchen i VM 1986 i 40-gradig Guadalajara hetta (solen stod rakt ovanför, ingens skugga från spelarna) Brasilien och Frankrike med en jävla offensiv från båda lagen, 1-1 efter full tid o förlänging, lite mål men satan vilken match..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7652
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll fre 18 jun 2021, 20:29

Brasiliens VM lag -82. Solskenslaget. Zico, Eder, Junior, Falcao och Socrates och grabbarna gjorde fotboll till en skön konst, Jogo Bonito. Ronaldo (den riktige), Romario, Ronaldhino förde det vackra spelet vidare.

Utan Ronaldo hade vi aldrig haft Zlatan.  

Coachen i Brasiliens VM lag -82 var Tele Santana, hans signum var ”spelarna skall ha friheten att spela” och ställde upp med 4-2-2-2 uppställning allt som oftast. I en intervju 1982 sade han: ”Brasilien kommer att släppa in mål, men ett lag som går ut för att attackera måste acceptera det”.

Tele Santana är en sann hjälte i mina ögon.  

Världen hade fått se fotboll ifrån dess vackraste sida. De som såg och upplevde det glömmer aldrig. Ingen annan sport kommer någonsin komma i närheten av detta.

Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 18 jun 2021, 21:45

Tony Moore skrev:Fotbollsexperter jag känner höjer fotbollen till skyarna, "den gröna mattans schack", kolla crossbollen på den fria ytan dit xxx springer sig fri och... Jaja, nog är väl det rätt ok, men tiki-takas sidledsspel, Italien och Tysklands extrema defensiv och "förstörspel" efter ett ledningsmål då byter jag kanal..
Jag är en lite äldre (nåja) sportintresserad kille ja, men fortfarande är 1/4 final matchen i VM 1986 i 40-gradig Guadalajara hetta (solen stod rakt ovanför, ingens skugga från spelarna) Brasilien och Frankrike med en jävla offensiv från båda lagen, 1-1 efter full tid o förlänging, lite mål men satan vilken match..
Här lirade Zico, Socrates, Careca, Junior, Alemao, Tigana, Girese, Fernandez, Platini, and Rocheteau skjortan av alla "defensiva taktiska träben och betongfötter".. Läs gärna alla internationella kommentarer i kommentarsfältet om denna sparkbollsmatch...
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7652
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 18 jun 2021, 21:58

Det här går väl an också jmf mycket sparka å spring fegisar idag, Fra-Bra 3-0 final 1998  
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7652
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Tony Moore fre 18 jun 2021, 22:32

Tony Moore skrev:
Tony Moore skrev:Fotbollsexperter jag känner höjer fotbollen till skyarna, "den gröna mattans schack", kolla crossbollen på den fria ytan dit xxx springer sig fri och... Jaja, nog är väl det rätt ok, men tiki-takas sidledsspel, Italien och Tysklands extrema defensiv och "förstörspel" efter ett ledningsmål då byter jag kanal..
Jag är en lite äldre (nåja) sportintresserad kille ja, men fortfarande är 1/4 final matchen i VM 1986 i 40-gradig Guadalajara hetta (solen stod rakt ovanför, ingens skugga från spelarna) Brasilien och Frankrike med en jävla offensiv från båda lagen, 1-1 efter full tid o förlänging, lite mål men satan vilken match..
Här lirade Zico, Socrates, Careca, Junior, Alemao, Tigana, Girese, Fernandez, Platini, and Rocheteau skjortan av alla "defensiva taktiska träben och betongfötter".. Läs gärna alla internationella kommentarer i kommentarsfältet om denna sparkbollsmatch...
Orkar man inte se hela matchen kommer här "det bästa" Wink
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7652
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Puckad sön 20 jun 2021, 13:34

Fler än jag som vill ha Jonas Eriksson permanent som expertkommentator?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll sön 20 jun 2021, 16:48

Tony Moore skrev:
Tony Moore skrev:
Tony Moore skrev:Fotbollsexperter jag känner höjer fotbollen till skyarna, "den gröna mattans schack", kolla crossbollen på den fria ytan dit xxx springer sig fri och... Jaja, nog är väl det rätt ok, men tiki-takas sidledsspel, Italien och Tysklands extrema defensiv och "förstörspel" efter ett ledningsmål då byter jag kanal..
Jag är en lite äldre (nåja) sportintresserad kille ja, men fortfarande är 1/4 final matchen i VM 1986 i 40-gradig Guadalajara hetta (solen stod rakt ovanför, ingens skugga från spelarna) Brasilien och Frankrike med en jävla offensiv från båda lagen, 1-1 efter full tid o förlänging, lite mål men satan vilken match..
Här lirade Zico, Socrates, Careca, Junior, Alemao, Tigana, Girese, Fernandez, Platini, and Rocheteau skjortan av alla "defensiva taktiska träben och betongfötter".. Läs gärna alla internationella kommentarer i kommentarsfältet om denna sparkbollsmatch...
Orkar man inte se hela matchen kommer här "det bästa" Wink
Vilken sanslös match! Brassarnas målis skulle fått rött - det var en frilägesutvisning (och det kanske hade varit bra för Brazil) Kommentatorn är underbar.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll sön 20 jun 2021, 18:06

Messi - "the most complete fotballer the world has ever seen" (Ray Hudson).

Det finns bara en kommentator som Ray Hudson.

Det bästa är matchen mot Real Madrid, startar ca 7:30. Kommer Luis Enrique någonsin jubla så här igen?

"I think its tears in your eyes Raymond"
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll tis 22 jun 2021, 20:52

Simon Bank Aftonbladet:

Robin Quaison?

Kanske inte landslagets viktigaste spelare. Kanske Sveriges viktigaste spelare.

När Sverige slog Slovakien i fredags sändes matchen på storbildsskärm i Husby gård. Korvgrillning, cola, en inspelad film där Robin Quaison uppmanade alla att heja på landslaget.

Alltihop var ett arrangemang av stiftelsen Quaison Foundation.

– Det är en stiftelse jag varit med och grundat med fyra vänner, för att inspirera unga att våga drömma. Folk säger att det är lätt att drömma, men om man inte har alla redskap kan det vara svårt. Vi försöker ta fram redskapen för att hjälpa dem i livet, sa Quaison.

Har det blivit lättare att drömma nu än för tio år sedan?
– Det beror på, sa Quaison. Om du kollar på klimatet i Sverige så är det mycket tuffare. Och det är sanningen. Jag tror inte att många av ungarna som är där ute just nu vill vara där, leva i det klimatet. Jag tror att det är mycket svårare nu.

…..
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Puckad ons 23 jun 2021, 18:04

Sådär, nu parkerar vi bussen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Rikky ons 23 jun 2021, 21:02

Bra Sverige att vinna gruppspelet, nu i kvartsfinal blir det tydligen Ukraina eller (mindre troligt tydligen) Finland. Match på Tisdag.
Jag hoppas på Finland.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll ons 23 jun 2021, 21:29

Sverige har flyt och är sjukt effektiva. Polen gör en slätstruken insats men har ändå fett mycket fler chanser än Sverige; 2 träffar i ribban och ett hårfint offsidemål, Zilinskis distansskott. Det var nog bara Hasse backe som tyckte Sverige hade koll på matchen.

Kan Olsen, Claesson, Isak, Quaison, Forsberg & co fortsätta leverera så kan det här bära riktigt långt. Kulusevski kan bli en riktig joker.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll lör 26 jun 2021, 10:55

Anna-Lena Laurén DN: Därför sjunger vi om bastun, brännvinet och yxan

Under fotbolls-EM citerade jag den finska hejarklacks­ramsan i en text.
Hejarklacksramsor är sällan särskilt ­finstilta, deras syfte är att vara slagkraftiga och roliga.

I den finska visan sjunger man ”On meillä sauna, viina ja kirves”, vi har bastun, brännvinet och yxan. Den här sortens självironiska rader får mig personligen att skratta högt. Men när citatet lyftes upp i en rubrik fick jag mejl av en finsk läsare som undrade varför jag måste bekräfta svenskars fördomar om finländare. 

Klart jag förstår läsaren. Stereotyper är alltid besvärliga, i synnerhet när de upplevs som nedvärderande. Samtidigt ligger det en oerhörd kraft i att kunna använda sig av stereotyper som är riktade mot en själv. Det är då en märklig förvandling sker – man tar kommandot över sin egen historia. 

Små länder vill ofta ge en viss bild av sig själva utåt. I Finland vill man gärna att världen ska tala om vår arkitektur, högteknologi och utbildningssystem.

Men när jag diskuterade hejarklacksvisan med DN:s Helsingfors­korrespondent Philip Teir var vi överens om att en hejarklacksvisa som handlar om finländsk högteknologi vore en katastrof.

I Ryssland uppfattas inte stereotyper som ett problem. Tvärtom betraktas de som ett sätt att förstå världen. När ryska sportkommentatorer bevakade EM-matchen Belgien–Finland kallades belgarna ”ölbryggare och konfektbagare” och det finländska laget ”stadiga finska killar”. 

Då mina ryska vänner diskuterar EM kan de till exempel säga ”pizzabagarna” då de menar italienarna.

Att kalla ett av världens bästa lag för ett gäng konfektbagare är visserligen kul, och på ett visst plan oskyldigt. Problemet är att ett ymnigt bruk av stereotyper verkar leda till allmänt mossiga tankegångar.

Flera av mina ryska vänner beklagar till exempel att det ”inte längre spelar några fransmän” i det franska laget. Att Frankrike har en lång historia av mångkultur har undgått dem. De vill att fotbollen ska vara en värld av Asterix och Obelix mot pizzabagarna. Ett resultat av att man accepterat stereotyper som sanna. 

Fotbollen är en märklig sport ur den synvinkeln att den ständigt både bekräftar och slår sönder stereotyper. Å ena sidan är matcherna stereotypernas julafton. På läktaren klär sig folk i vikingahorn och andra fantasifulla utstyrslar för att signalera till vilket land de tillhör. Man bygger vi-anda utan minsta känsla för historiska fakta.

Å andra sidan är fotbollen en mäktig social utjämnare, ett sammanhang där det enda som verkligen spelar någon roll är hur bra man lirar. Jag är fullt medveten om att minoriteter blir förfördelade även inom idrotten. Men de spränger sig fram i alla fall. Vem kan förneka den enorma kraft som ligger i Paul Pogbas och Kylian Mbappés exempel för förortens barn? I Megan Rapinoes insats för sexuella minoriteter?

Det går inte att överskatta.

Att Finland har fått delta i sitt första EM för herrar har en viss politisk dimension. Snacket om att äntligen ”bli en del av den europeiska fotbollsfamiljen” är visserligen genant. Fotboll är fotboll, att blanda in familjebegrepp är navelskåderi. Dessutom är korrupta Uefa en familj som jag personligen klarar mig utan.

Men Berguvarnas (finska herrlandslagets) glädje är underbar. Deras frejdiga och falska sjungande av Vårt land inför matcherna, hur de kämpat och slitit varje match. 

Det som personligen gör mig stoltast är ändå de finländska fotbollsfansen jag träffade i Sankt Petersburg. I motsats till de blåvita hockey­fansen har de lagt komplexen mot Sverige bakom sig. Mellan matcherna mot Ryssland och Belgien hejade de Sverige till seger mot Slovakien.

Att i detta sammanhang sjunga om bastun, brännvinet och yxan är bara ett sätt att sluta cirkeln. Fotboll handlar om att ha roligt, inklusive åt sig själv.

Anna-Lena Laurén DN
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll sön 27 jun 2021, 22:28

Zlatan, Ronaldo, Lewandowski och speciellt Messi har satt en sanslös nivå på målproduktion, vilket gjort att övriga avslutare får acceptera kommentarer att deras avslut är ”svaga”, ”borde gjort bättre” etc etc.

Fatta hur jävla svårt det är, det absolut svåraste, att ha förmågan att snabbt hinna uppfatta en situation, t.ex. ett perfekt mottag av en passning, tajming och sen välja alternativet, det avgörande, just den ”touchen” (ibland flera) som lurar och ställer försvaret/målvakten.

Touché!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG mån 28 jun 2021, 23:18

Fotboll kan lätt bli stiltje, men de båda åttondelarna ikväll är ju fotbollsunderhållning i världsklass. Sicken dramatik!

De här båda matcherna har fan haft precis allt. 14 spelmål på 2 matcher, inkl förlägningar då förvisso, och det kan bli fler med 15 min kvar mellan Svhweiz och Frankrike.... eller får vi en strafgavslutning som grädde på fotbollsmoset tro?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Puckad tis 29 jun 2021, 09:15

Vi fick inte bara en straffavslutning, vi fick en rejäl skräll !
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

LulefanGBG likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av LulefanGBG tis 29 jun 2021, 09:34

Trodde faktiskt på Sxhweiz i straffläggningen då Frankrike har ALLT att förlora. Dock lade de 4 kassaskåpssäkra och iskalla straffar innan Mbapé brände sista. Schweiz hade lite flyt på en av sina men den vat tillräckligt hård för att gå in ändå.

I ävrigt lade ju även de iskalla straffar.
Och va å fivk vi EM's kanske skyggaste mål i Pogbas bomb.

Schweiz var dock väl värda segern. Frankrike var febomenala korta stunder. När Schweiz brände straffen för 2 - 0 kände man direkt atg nu är det kört och Frankrikes kvart eller 20 min därefter var exeptionellt bra. Dock hade Schweiz dessförinnan försvarat sig ännu bättre i första halvlek och leddebockså rättvist. Tyckte Schweiz skapade fler farliga anfall på färre chanser i matchen om man boetder feån de där 20 minutrarna Frankrike spelade med fart och energi. I synnerhet skapade man mer i förlängningen.  

Också otroligt starkt att lyckas komma tillbaka med underläge 1 - 3 och 10 minuter kvar efter att också ha tappat matchen på det  sätt man gjorde. Möjligen trodde man kanske lite mer på det när man sett hur Kroatien gjorde liknande upphämtning tidigare på kvällen?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll tis 29 jun 2021, 11:35

I salute all four teams who played yesterday! Croatia, Spain, France and Switzerland! The ones who did it for me was: Luca Modric, Marcelo Brozović, N'Golo Kanté, Karim Benzema, Álvaro Morata, Sergio Busquets and, above all, the whole swizzteam who really showed BIG HEARTS. Can they recover to the next match?

Pogba
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll tis 29 jun 2021, 19:13

England-Tyskland.
Traditionens makt är stor på öarna, ”Long balls in the box” - det är fotbollens hemland.

Joggie Löws manchaft tar hem detta!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Jokerman ll tis 29 jun 2021, 22:02

Forsberg är i sitt livs form.

Forsberg har under säsongen inte varit given i startelvan i Leipzig, samma med Kulusevski i Juventus - det är bra för oss i den här turneringen. De är spelsugna!

Lustig och Larsson har problem med Oleksandr Zintjenko på vänsterkanten, Claesson borde bli inbytt i 2:a istället för Larsson
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1291
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Blinders tis 29 jun 2021, 23:49

Som Luleåsupporter är man van att åka ut i slutspel lol!

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Rikky ons 30 jun 2021, 00:40

Blinders88 skrev:Som Luleåsupporter är man van att åka ut i slutspel lol!
Ja, även att det är domarens fel att vi förlorar. Wink
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Även sparkboll... - Sida 7 Empty Sv: Även sparkboll...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet