Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

+69
Luleåfan
Lulefan
ski3r
johan74
stormvägen
Myrman
kralle
JuniorX
Qirren
tibet
Donten_
Rikky
Sir Prozac
Trötto
Jonken
Pontaking
Norlin
amarule
Högljudd
Hellcop
Puckad
Kagen
JohanO
MrA
MickkeJ
pingu
Mr Bister
JoakimJ
makkanmakkan
Lajon
Mickeee
Lasse Proppmätt
Calle
Ingemar
CKa
Micke L
Bamsefar
Ivanhoe
LubosC
Tony Moore
Sundance Kid
Micke80
hokkzorz
Dentos
kokostrollet
NallePhu
Slapshot
Urken
Redbear
FruktHamster
Pajala
LulefanGBG
nummer 17
KaptenBlodskelett
Hedanders
icemask
Sportchefen #2
27 Öqvist
Fred Herbert
miker
Tigerman
Donowitz
farre
LuleåWinston
Rönken
Lars158
Old Brooklyn
Snikne Ville
Admin
73 posters

Sida 5 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Puckad fre jan 16, 2015 12:21 pm

Slapshot skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.
Oskarsson kan säkert gå in som extra målvakt också om det krävs Wink
Finalen spelas 3 februari. Då har transferfönstret varit stängt i 3 dagar.
OM Larsson ska skeppas så sker det efter Skellefteå matchen,
och så vilar man Lassinanti i SHL inför finalen och tar en kalkylerad risk.
Annars finns ju Oskarsson Wink
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 fre jan 16, 2015 7:09 pm

kokostrollet skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.

Med den extremt breda målvaktssida vi har och utmaningar på forwardssidan har jag ändå svårt att se varför man inte skulle chansa och hoppas att Lassi håller för de få matcher som är kvar i CHL och skeppar en målvakt redan nu. Malmö missade Honken och verkar väldigt angelägna om att få in en keeper till medan vi har två fullgoda på bänken som ändå inte får spela till följd av att Lassi tagit förstaspaden:

http://www.expressen.se/kvp/sport/redhawks-tar-hjalp-utifran-i-malvaktsjakt/

Varför inte skeppa Hovinen till Malmö om de tar över hans lön samt lägger uppemot en halv mille emellan? Skall han ändå bara öppna båsdörr och Daniel vara kvar fattar jag inte varför vi behöver så många målvakter. De varvar ju inte ens längre.




Det behöver inte vara svårare än att:
1: Larsson är fortfarande osäker pga sin hälsa.
2: Osten idiotförklarar sig själv om han skeppar en målvakt en månad efter han värvades utan att han ens har stått en match.

Med tanke på punkt 2 så ser jag inte en möjlighet att släppa Hovinen.
Lasson skulle nog aldrig tänka tanken att spela allsvenskan och tjänar nog dessutom bra mycket mer vilket gör att en allsvensk klubb har svårt att pynta ut hela lönen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av kokostrollet fre jan 16, 2015 7:23 pm

Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.

Med den extremt breda målvaktssida vi har och utmaningar på forwardssidan har jag ändå svårt att se varför man inte skulle chansa och hoppas att Lassi håller för de få matcher som är kvar i CHL och skeppar en målvakt redan nu. Malmö missade Honken och verkar väldigt angelägna om att få in en keeper till medan vi har två fullgoda på bänken som ändå inte får spela till följd av att Lassi tagit förstaspaden:

http://www.expressen.se/kvp/sport/redhawks-tar-hjalp-utifran-i-malvaktsjakt/

Varför inte skeppa Hovinen till Malmö om de tar över hans lön samt lägger uppemot en halv mille emellan? Skall han ändå bara öppna båsdörr och Daniel vara kvar fattar jag inte varför vi behöver så många målvakter. De varvar ju inte ens längre.




Det behöver inte vara svårare än att:
1: Larsson är fortfarande osäker pga sin hälsa.
2: Osten idiotförklarar sig själv om han skeppar en målvakt en månad efter han värvades utan att han ens har stått en match.

Med tanke på punkt 2 så ser jag inte en möjlighet att släppa Hovinen.
Lasson skulle nog aldrig tänka tanken att spela allsvenskan och tjänar nog dessutom bra mycket mer vilket gör att en allsvensk klubb har svårt att pynta ut hela lönen.

Ja, är Osten prestigefull, korkad och kanske helt ovillig att ta chansen att tjäna ca en halv mille extra på en månad som man istället kan lägga på en mer saknad lagdel (läs center), så ja, då har du rätt.

Nu tror jag iofs inte att Osten är fullt så korkad och felresonerande även om det mycket väl kan vara Daniel som är på väg till Malmö och inte Niko.

Vi har 1 riktigt bra andremålvakt som får hänga på läktaren helt i onödan. Det är fullkomligt idiotiskt att ha en sådan situation och det gagnar ingen. Varken oss som klubb eller den målvakt som vi har för mycket.


Senast ändrad av kokostrollet den fre jan 16, 2015 7:38 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Tog bort en del som var onödigt och dumt formulerat svar)
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2664
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 fre jan 16, 2015 7:28 pm

kokostrollet skrev:
Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.

Med den extremt breda målvaktssida vi har och utmaningar på forwardssidan har jag ändå svårt att se varför man inte skulle chansa och hoppas att Lassi håller för de få matcher som är kvar i CHL och skeppar en målvakt redan nu. Malmö missade Honken och verkar väldigt angelägna om att få in en keeper till medan vi har två fullgoda på bänken som ändå inte får spela till följd av att Lassi tagit förstaspaden:

http://www.expressen.se/kvp/sport/redhawks-tar-hjalp-utifran-i-malvaktsjakt/

Varför inte skeppa Hovinen till Malmö om de tar över hans lön samt lägger uppemot en halv mille emellan? Skall han ändå bara öppna båsdörr och Daniel vara kvar fattar jag inte varför vi behöver så många målvakter. De varvar ju inte ens längre.




Det behöver inte vara svårare än att:
1: Larsson är fortfarande osäker pga sin hälsa.
2: Osten idiotförklarar sig själv om han skeppar en målvakt en månad efter han värvades utan att han ens har stått en match.

Med tanke på punkt 2 så ser jag inte en möjlighet att släppa Hovinen.
Lasson skulle nog aldrig tänka tanken att spela allsvenskan och tjänar nog dessutom bra mycket mer vilket gör att en allsvensk klubb har svårt att pynta ut hela lönen.

Ja, är Osten prestigefull, korkad och kanske helt ovillig att ta chansen att tjäna ca en halv mille extra på en månad som man istället kan lägga på en mer saknad lagdel (läs center), så ja, då har du rätt.

Nu tror jag iofs inte att Osten är fullt så korkad och felresonerande som du är även om det mycket väl kan vara Daniel som är på väg till Malmö och inte Niko.

Vi har 1 riktigt bra andremålvakt som får hänga på läktaren helt i onödan. Det är fullkomligt idiotiskt att ha en sådan situation och det gagnar ingen. Varken oss som klubb eller den målvakt som vi har för mycket.

Nu håller jag ju med dig i sak, att vi har en bra målvakt för mycket, men jag tror inte att Osten släpper Hovinen för det. Om någon far så tror jag på Larsson och inte Hovinen.
Sen uppskattar jag inte att kallas för korkad bara för att jag inte tror att Osten släpper Hovinen, men vi har ju alla rätt till en åsikt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av kokostrollet fre jan 16, 2015 7:40 pm

Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.

Med den extremt breda målvaktssida vi har och utmaningar på forwardssidan har jag ändå svårt att se varför man inte skulle chansa och hoppas att Lassi håller för de få matcher som är kvar i CHL och skeppar en målvakt redan nu. Malmö missade Honken och verkar väldigt angelägna om att få in en keeper till medan vi har två fullgoda på bänken som ändå inte får spela till följd av att Lassi tagit förstaspaden:

http://www.expressen.se/kvp/sport/redhawks-tar-hjalp-utifran-i-malvaktsjakt/

Varför inte skeppa Hovinen till Malmö om de tar över hans lön samt lägger uppemot en halv mille emellan? Skall han ändå bara öppna båsdörr och Daniel vara kvar fattar jag inte varför vi behöver så många målvakter. De varvar ju inte ens längre.




Det behöver inte vara svårare än att:
1: Larsson är fortfarande osäker pga sin hälsa.
2: Osten idiotförklarar sig själv om han skeppar en målvakt en månad efter han värvades utan att han ens har stått en match.

Med tanke på punkt 2 så ser jag inte en möjlighet att släppa Hovinen.
Lasson skulle nog aldrig tänka tanken att spela allsvenskan och tjänar nog dessutom bra mycket mer vilket gör att en allsvensk klubb har svårt att pynta ut hela lönen.

Ja, är Osten prestigefull, korkad och kanske helt ovillig att ta chansen att tjäna ca en halv mille extra på en månad som man istället kan lägga på en mer saknad lagdel (läs center), så ja, då har du rätt.

Nu tror jag iofs inte att Osten är fullt så korkad och felresonerande som du är även om det mycket väl kan vara Daniel som är på väg till Malmö och inte Niko.

Vi har 1 riktigt bra andremålvakt som får hänga på läktaren helt i onödan. Det är fullkomligt idiotiskt att ha en sådan situation och det gagnar ingen. Varken oss som klubb eller den målvakt som vi har för mycket.

Nu håller jag ju med dig i sak, att vi har en bra målvakt för mycket, men jag tror inte att Osten släpper Hovinen för det. Om någon far så tror jag på Larsson och inte Hovinen.
Sen uppskattar jag inte att kallas för korkad bara för att jag inte tror att Osten släpper Hovinen, men vi har ju alla rätt till en åsikt.

Misstolkade ditt resonemang som din åsikt. My bad och mitt svar var oavsett dumt och onödigt formulerat. Korrat mitt inlägg nu.


Senast ändrad av kokostrollet den fre jan 16, 2015 7:44 pm, ändrad totalt 1 gång
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2664
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 fre jan 16, 2015 7:43 pm

kokostrollet skrev:
Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Micke80 skrev:
kokostrollet skrev:
Puckad skrev:
pingu skrev:Får allt svårare att förstå värvningen av Hoivonen då Larsson stannar och inte verkar vara skadad.
Så länge CHL pågår så behövs Larsson, vi kan inte använda Hovinen.

Med den extremt breda målvaktssida vi har och utmaningar på forwardssidan har jag ändå svårt att se varför man inte skulle chansa och hoppas att Lassi håller för de få matcher som är kvar i CHL och skeppar en målvakt redan nu. Malmö missade Honken och verkar väldigt angelägna om att få in en keeper till medan vi har två fullgoda på bänken som ändå inte får spela till följd av att Lassi tagit förstaspaden:

http://www.expressen.se/kvp/sport/redhawks-tar-hjalp-utifran-i-malvaktsjakt/

Varför inte skeppa Hovinen till Malmö om de tar över hans lön samt lägger uppemot en halv mille emellan? Skall han ändå bara öppna båsdörr och Daniel vara kvar fattar jag inte varför vi behöver så många målvakter. De varvar ju inte ens längre.




Det behöver inte vara svårare än att:
1: Larsson är fortfarande osäker pga sin hälsa.
2: Osten idiotförklarar sig själv om han skeppar en målvakt en månad efter han värvades utan att han ens har stått en match.

Med tanke på punkt 2 så ser jag inte en möjlighet att släppa Hovinen.
Lasson skulle nog aldrig tänka tanken att spela allsvenskan och tjänar nog dessutom bra mycket mer vilket gör att en allsvensk klubb har svårt att pynta ut hela lönen.

Ja, är Osten prestigefull, korkad och kanske helt ovillig att ta chansen att tjäna ca en halv mille extra på en månad som man istället kan lägga på en mer saknad lagdel (läs center), så ja, då har du rätt.

Nu tror jag iofs inte att Osten är fullt så korkad och felresonerande som du är även om det mycket väl kan vara Daniel som är på väg till Malmö och inte Niko.

Vi har 1 riktigt bra andremålvakt som får hänga på läktaren helt i onödan. Det är fullkomligt idiotiskt att ha en sådan situation och det gagnar ingen. Varken oss som klubb eller den målvakt som vi har för mycket.

Nu håller jag ju med dig i sak, att vi har en bra målvakt för mycket, men jag tror inte att Osten släpper Hovinen för det. Om någon far så tror jag på Larsson och inte Hovinen.
Sen uppskattar jag inte att kallas för korkad bara för att jag inte tror att Osten släpper Hovinen, men vi har ju alla rätt till en åsikt.

Misstolkade ditt resonemang som din åsikt. My bad och var oavsett dumt och onödigt formulerat. Korrat mitt inlägg nu.

Det är lugnt, glömt, förlåtet och inget att orda om.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville lör jan 17, 2015 7:41 pm

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Ingemar lör jan 17, 2015 9:16 pm

Samtidigt som våra stålmän tuffat på fint ett tag har de flesta topplag utom Skaik gjort det motsatta och nått mittenlag som Växjö och FBK gått bra med. LIF i botten går bra.
Jisses vad tabellen tajtat till sig Smile
Håller vi i detta är vi topp fyra om nån vecka Wink
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Hellcop tis jan 20, 2015 9:57 pm

Ok alla Petrellsparkare, nu har finnen hittat rätt och trampat igång på allvar!
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 589
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Donowitz tis jan 20, 2015 10:19 pm

Vi har nu tre formationer som funkar bra. Den enda som saknar lite udd är Cehlarik/Wallmark/Bryggman. När Ledin är tillbaka tror och hoppas jag att han går in där. Frågan är vem som skulle passa bäst tillsammans med dem.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Bamsefar tis jan 20, 2015 10:36 pm

bearjew skrev:Vi har nu tre formationer som funkar bra. Den enda som saknar lite udd är Cehlarik/Wallmark/Bryggman. När Ledin är tillbaka tror och hoppas jag att han går in där. Frågan är vem som skulle passa bäst tillsammans med dem.

Blir nog Bryggman som får lämna i så fall, problemet är väl att Cehlarik är en nog så bra spelfördelare som Wallmark och verkar gärna vilja ta den rollen oxo så det blir lite tårta på tårta där. Risken finns att Ledin skulle hänga i luften.


Senast ändrad av Bamsefar den tis jan 20, 2015 10:37 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : stava som en kratta)
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken tis jan 20, 2015 10:43 pm

Bamsefar skrev:
bearjew skrev:Vi har nu tre formationer som funkar bra. Den enda som saknar lite udd är Cehlarik/Wallmark/Bryggman. När Ledin är tillbaka tror och hoppas jag att han går in där. Frågan är vem som skulle passa bäst tillsammans med dem.

Blir nog Bryggman som får lämna i så fall, problemet är väl att Cehlarik är en nog så bra spelfördelare som Wallmark och verkar gärna vilja ta den rollen oxo så det blir lite tårta på tårta där. Risken finns att Ledin skulle hänga i luften.

Ledin-Wallmark-Cehlarik skulle jag gärna se, tycker två sistnämnda kommit överrens bra i vissa matcher. Men Walle har verkligen somnat in sista tiden, Ledin får komma tillbaka och dra igång honom.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 tis jan 20, 2015 11:00 pm

Rönken skrev:
Bamsefar skrev:
bearjew skrev:Vi har nu tre formationer som funkar bra. Den enda som saknar lite udd är Cehlarik/Wallmark/Bryggman. När Ledin är tillbaka tror och hoppas jag att han går in där. Frågan är vem som skulle passa bäst tillsammans med dem.

Blir nog Bryggman som får lämna i så fall, problemet är väl att Cehlarik är en nog så bra spelfördelare som Wallmark och verkar gärna vilja ta den rollen oxo så det blir lite tårta på tårta där. Risken finns att Ledin skulle hänga i luften.

Ledin-Wallmark-Cehlarik skulle jag gärna se, tycker två sistnämnda kommit överrens bra i vissa matcher. Men Walle har verkligen somnat in sista tiden, Ledin får komma tillbaka och dra igång honom.

Han var riktigt bra  i PP idag, behöver dock komma i gång i 5-5
edit: Wallmark alltså

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville tis jan 20, 2015 11:28 pm

Micke80 skrev:Han var riktigt bra  i PP idag, behöver dock komma i gång i 5-5
edit: Wallmark alltså
Yep, bänkad på slutet. Rättmätigt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av LulefanGBG ons jan 21, 2015 7:26 am

Tror att Wallmark kommer att komma igång bättre när Ledin är tillbaka.

Ledin - Wallmark - Cehlarik skulle vara en spännande kedja tycker jag. Alla tre är bra på att hålla pucken, kan bli lite kaka på kaka men i den kedjan förväntas inte heller Wallmark göra altling själv och vi vet att han satt upp Ledin rätt bra flera gånger tidigare denna säsongen. Kan han hitta samspelet med Cehlarik också så kan det bli en ruggigt vass kedja. Cehlarik tycker jag har börjat komma igång lite mot slutet också faktiskt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn ons jan 21, 2015 9:11 am

Jag vidhåller att man ska sära på Wallmark och Zaar i PP. Båda gillar att hålla i pucken för mycket och då går det bara för långsamt.

Edit: Det behöver inte bli "för mycket" var för sig. Det är när de lirar i samma pp som det blir "för mycket" puckhållande, tempot dras ner och vi blir stillastående.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av hokkzorz ons jan 21, 2015 12:33 pm

Jag har funderat lite på hur laget kommer se ut nästa säsong och som det ser ut nu så tror jag att Osten kommer skeppa FFF kedjan. Bara titta på värvningarna som gjorts och vad som verkar vara på G in.

Henrion och Legace verkar ju i stort sett vara klara även om det inte är helt 100 än men jag tror det blir så. Sen har vi värvat Strömwall, och Ekarv. Om vi förlänger med abbott's så finns det helt enkelt inte plats för FFF vi kan inte ha 5-6 spelare som är utlånade till Asplöven.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville ons jan 21, 2015 1:17 pm

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn ons jan 21, 2015 4:20 pm

Vet vi, eller har hör något, om varför Jonsson vilade igår i CHL?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av LuleåWinston ons jan 21, 2015 4:40 pm

Är det inte dags att släppa Larsson tlll Malmö? Vi sparar mycket pengar som kan läggas på något vettigare. Visst, det finns minimal risk att Lassi blir skadad innan CHL-finalen. Men som han spelat stoppar jag nog hellre Ward eller Christoffer Rifalk i mål. Och hockey är en bransch där det alltid finns risk för skador, och att stoppa dyra spelare på läktaren bara som försäkring är inte en hållbar ekonomisk situation.

Har dock ett litet hopp om att det är för att testa Hovinen som han får spela imorgon. Håller han så släpper Osten nog Larsson direkt.
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av KaptenBlodskelett ons jan 21, 2015 4:46 pm

LuleåWinston skrev:Är det inte dags att släppa Larsson tlll Malmö? Vi sparar mycket pengar som kan läggas på något vettigare. Visst, det finns minimal risk att Lassi blir skadad innan CHL-finalen. Men som han spelat stoppar jag nog hellre Ward eller Christoffer Rifalk i mål. Och hockey är en bransch där det alltid finns risk för skador, och att stoppa dyra spelare på läktaren bara som försäkring är inte en hållbar ekonomisk situation.

Har dock ett litet hopp om att det är för att testa Hovinen som han får spela imorgon. Håller han så släpper Osten nog Larsson direkt.
Håller med, funkar Hovinen så finns det nog ingen anledning att ha en så dyr spelare som Larsson på läktaren. Pengarna behövs bättre på annat håll, oavsett om det ska värvas eller ej. Förmodligen är det som du säger, ett test för Hovinen.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville ons jan 21, 2015 5:00 pm

Old Brooklyn skrev:Vet vi, eller har hör något, om varför Jonsson vilade igår i CHL?
Svaret är givet, ryggens status.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville tor jan 22, 2015 10:29 pm

Verkar inte bra med Chris. Inte bra alls, och det blir grymt tydligt att vi inte ersatt Dixon (dvs en förstecenter). Jag anser att man bör flytta Fogström till Chris plats, det blev för blekt med Ekarv och Fogen har en intensiv stil som mer liknar Chris. Fabbe o Foppa är ju väl samspelta och Ekarv kan ta en lite enklare roll där kanske.

Jag vet att jag delvis talar mot mig själv då jag tidigare i sten hävdat att vi inte skall röra fjärdelinen.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6383
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken tor jan 22, 2015 10:32 pm

Chris är oersättlig i dagens trupp, visserligen kanske Fogström skulle kunna göra ett habilt jobb åtminstone. Tycker han stagnerat lite på sistone, man har dock möblerat om så otroligt hela säsogen så känns lite avigt att återigen börja skyffla runt spelare allt för mycket Smile Men skulle vara intressant med Fogen högre upp i näringskedjan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 sön jan 25, 2015 12:03 pm

Rktigt dystert att det förmodligen inte räcker till slutspel i år. Ett bakslag som verkligen inte är bra.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 25, 2015 12:06 pm

Lars158 skrev:Rktigt dystert att det förmodligen inte räcker till slutspel i år. Ett bakslag som verkligen inte är bra.

Tror nog chansen för att krångla sig förbi play-in är hyggliga, eller? Sedan gneta lite i kvartsfinal, blir väl några hemma-matcher förutom seriematcherna. Fast krävdes väl långt slutspel för att "rädda" ekonomin.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 sön jan 25, 2015 12:11 pm

Rönken skrev:
Lars158 skrev:Rktigt dystert att det förmodligen inte räcker till slutspel i år. Ett bakslag som verkligen inte är bra.

Tror nog chansen för att krångla sig förbi play-in är hyggliga, eller? Sedan gneta lite i kvartsfinal, blir väl några hemma-matcher förutom seriematcherna. Fast krävdes väl långt slutspel för att "rädda" ekonomin.

Play-in ser jag som 50/50. Hade ju helst undvikit det. Men det krävs en otroligt vass avslutning av serien för att nå direktplats.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 25, 2015 12:15 pm

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:Rktigt dystert att det förmodligen inte räcker till slutspel i år. Ett bakslag som verkligen inte är bra.

Tror nog chansen för att krångla sig förbi play-in är hyggliga, eller? Sedan gneta lite i kvartsfinal, blir väl några hemma-matcher förutom seriematcherna. Fast krävdes väl långt slutspel för att "rädda" ekonomin.

Play-in ser jag som 50/50. Hade ju helst undvikit det. Men det krävs en otroligt vass avslutning av serien för att nå direktplats.

Direktplats känns lite avlägset tycker jag, gäller att passera Färjestad och ytterligare ett lag. Så ska till riktigt bra avslutning samt att några lag ovanför gör en mindre bra avslutning. Fast gick ju an för 4-5 år sedan kvalserie-spelet var klappat och klart med ett antal omgångar kvar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Högljudd sön jan 25, 2015 12:45 pm

Är playinspel så katastrofalt om man tänker efter?
Hamnar man 7-8 spelar man hemma-borta-hemma och åker man ut i 2 raka så är det bara att acceptera att iår var vi inte bättre än så. Men vinner man bara en match blir det 2 matcher hemma och det är lika många som det blir om man åker ut tidigt i en kvartsfinal. Skillnaden är väl sponsorbonusar som baseras på hur långt man går i slutspelet.
Men det kan bli många hemmamatcher om man hamnar på playinplats och går långt i slutspel, frågan är om orken finns...
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1011
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 sön jan 25, 2015 12:58 pm

Högljudd skrev:Är playinspel så katastrofalt om man tänker efter?
Hamnar man 7-8 spelar man hemma-borta-hemma och åker man ut i 2 raka så är det bara att acceptera att iår var vi inte bättre än så. Men vinner man bara en match blir det 2 matcher hemma och det är lika många som det blir om man åker ut tidigt i en kvartsfinal. Skillnaden är väl sponsorbonusar som baseras på hur långt man går i slutspelet.
Men det kan bli många hemmamatcher om man hamnar på playinplats och går långt i slutspel, frågan är om orken finns...

Om man vinner play-in är det ju ingen fara. Men förlora och inte nå slutspel skulle jag vilja kalla katastrof. Om vi missar slutspel denna säsong tror jag LHF måste visa sig väldigt offensiva i spelartruppen man kör då nästa säsong för att anseendet kring "Vi(LHF) ska vara topplag" skall kunna vara trovärdigt.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Urken sön jan 25, 2015 1:05 pm

Jag vill på inget sätt analysera sönder ett uttalande och ta det för fakta för att bedriva en häxjakt, vilket driver våra spelare till att knipa mun - (lika bra att vara tyst, annars biter det en i arslet till slut!).. Vill endast använda det som ett litet understöd för att ens skriva detta inlägg.

-Vi var småslöa, spelade på 90 procent hela matchen, det var inte alls bra. Vi gjorde en dålig match, rent ut sagt, säger Wallmark.

Taget ifrån det urklippet som Lasse Proppmätt tagit från NSD och postat i följande tråd (25/1-15 10:53).

https://www.luleahockeyforum.com/t612p120-last-material-fran-nsd-kuriren-i-sin-helhet

Följande text kommer att vara skriven på följande manér: tankar, nästan talspråk. Hoppas det inte blir alltför jobbigt att läsa.

Det är precis detta jag har känt stora delar av säsongen - att man inte ger järnet. Det finns mer att hämta, men det är precis som att man är för loj för att göra det. Nej, inte för loj, utan mer som.. "det krävs i varje fall inget mer av mig".
Låt mig nu få definiera den skillnad jag gör på dessa två synsätt.

Att en spelare kan vara loj, likt Olausson var emellanåt, är en sak. Det är spelarens attityd och därav en loj spelare.
I det andra fallet, där det inte krävs mer av spelaren för att han ska kunna glida tillbaka till båset för att byta, är något helt annat. Denna situation anser jag vara mer något mer oroande då det påverkar den stora massan och inte endast en spelare, likt det första fallet.

Det finns så många situationer som går att analyseras i spelet under en hockeymatch att hälften vore nog. Kanske är det detaljer jag kommer ta upp. Kanske är det rent skitsnack, skrivet av en entusiastisk supporter med en övertro på sin egen förståelse av spelet. Nåväl, tankarna flödar fritt och jag är beredd att dela med mig av fraktioner av desamma.

Att se laget spela som de gör när tempot i matcherna dras ner, är en sak. Man får en överhängande bild av hur matchen ser ut - det kan kännas segt och händelsefattigt. Men att försöka peka på orsaker till detta kan vara problematiskt, varvid jag nu fokuserar på en aspekt av det hela: nämligen minuterna efter att vi spelat bra (energifyllt, gått på 100%, malt på, ja, kallas det vad ni vill - när vi gjort vårt jobb helt enkelt).

Vad är det som gör att vi inte lyckas hålla uppe tempot en längre tid (endast stötvis någon minut åt gången, alternativt när motståndarna också är sugna på att åka av)?
I bortmatchen mot Brynäs (15/1) var jag på plats, hade fina platser och fick en bra bild över isen och allt som hände på densamma.
Något som slog mig var hur vi oerhört sällan gick på puck vid 50/50-situationer - inte ens i anfallszon.
För att dra ett exempel: Luleå spelade ganska bra, så till vida att Brynäs inte fick till några målchanser - vi var till och med och snurrade lite i deras zon. Varför fortsatte inte denna matchbild? En stor del tror jag kan vara faktumet att vi flera gånger hade chansen att gå in i en närkamp om en luftpuck för att helt enkelt vinna tillbaka den, alternativt vinna tid till medspelarna att byta.
Vad vi istället gjorde, var att vår gubbe i man mot man-spelet avvaktade och höll sig på avstånd, nästan vände hemåt istället.
Detta gav Brynäs chansen att få kontroll på pucken i lugn och ro och starta ett uppspel - som för övrigt renderade i en längre snurr i anfallszon för just Brynäs.

Varför försöker man inte sätta den pressen man varit så lyckosam med bara sekunder tidigare? Helt plötsligt väljer man att slå av och nästintill ge motståndarna pucken: "ja, men nu är det er tur att anfalla".

Just denna typ av avvägningar tror jag att vi är rätt dåliga på. Har sett det vid flera andra tillfällen i andra matcher också.

Detta är självfallet inte nyckeln till all ondska, det är bara en reflektion som jag tror hade gynnat oss om vi gjort en annan avvägning. För jag pratar inte om att det är en back som ska kliva upp och pincha, siste gubben som ska upp och sätta press även han. Jag pratar om en forward, som har halva laget bakom sig, som istället aktivt väljer att söka sig hemåt från offensiv blå.

Fler förslag, som dellösningar till detta problem, kan vara att skicka in våra stora spelare - Sylle, Petrell och Granström (okej, inte stor, men hård) - för att proppa motståndarna, verkligen köra ett par, tre byten "all in", som om Fagervall injicerat dessa med adrenalin i båset!
Detta skulle, garanterat, tända publiken. Det skulle förmodligen tända det egna laget lite extra om propparna lyckas eller till och med resulterar i gruff efteråt (syftar självfallet på gruff som nästintill klassas som slagsmål i elitserien).

Sedan, prova kör igen.

En sista tanke, i ett fruktansvärt rörigt och förmodligen svårförstått inlägg för övriga, är just uppladdningen.
Jag har flera vänner som sysslar med olika sporter, allt från tynglyftning, MMA, boxning, skidåkning, löpning et.c. Och alla dessa har sina egna metoder för att hålla sig fokuserade, hålla sig motiverande, hålla sig på topp. De ska vara taggade till tusen!

En tyngdlyftare som inte är helt sinnesnärvarande går miste om många kilo på stången. Dessa har dock möjligheten att ladda upp långt inför lyften, precis före lyften för att sedan ta några kliv fram till stången och göra sitt absolut bästa.
Det är denna eld, glöd, jag vill åt. Den glöd som finns i lyftarens ögon precis före lyftet. När man verkligen ser att "DEN. SKA. UPP!", för att sedan dra i och vråla allt vad han kan.

Det är min definition av att ge 100%.

Självfallet måste en hockeyspelare ha en annan sorts uppladdning, en annan sorts aktivitet i båset för att hålla sig närvarande, men det är här som jag kan tycka att det fattas något. Vad, är svårt att sätta fingret på, så jag kör med den lättaste orsaken som tar oss tillbaka till början av inlägget: de är helt enkelt inte där. De är inte motiverade. De går på 80-90%.

Låt mig bara säga.. det syns.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 sön jan 25, 2015 1:12 pm

Just det du nämner att vi har lite snurr i anfallszon, men inte hundra kontroll och 50/50 lägen uppstår. Precis som du beskriver Urken känns det som att LHF ger upp det alldeles för lätt då.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 sön jan 25, 2015 8:25 pm

Stålis är hårdare än mig till å med:

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/tre-vinster-en-forlust/?blog=7127224&entry=9031635

"Luleå får oftast jobba otroligt hårt för varje mål och det handlar till största delen om att de flesta av anfallarna som finns i truppen har andra spetskvaliteter än att hiva in poäng i parti och minut.

Så egentligen är det bara att kasta ur sig samma mening återigen: Ska det bli en lång vår i Coop Arena måste sportchef Bergström och gänget hitta en - helst två - poängmakare innan fönstret stänger om en vecka."


Tror med tillförsel av en forward kan man säkert skapa en formation som skulle skaka liv i någon av Walle, Zaar, Cehlarik och få igång produktion på nån där i högre takt.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av icemask sön jan 25, 2015 8:29 pm

Nä nu är det dags att Fagervall kliver in och chefar lite i båset, säger åt skuggan att sätta sig längst ute på bänken och se på när han styr upp PP !
Att man är en gammal trotjänare och assistkung innebär inte att man är klippt och skuren för båset !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Urken sön jan 25, 2015 8:37 pm

Lars158 skrev:Stålis är hårdare än mig till å med:

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/tre-vinster-en-forlust/?blog=7127224&entry=9031635

"Luleå får oftast jobba otroligt hårt för varje mål och det handlar till största delen om att de flesta av anfallarna som finns i truppen har andra spetskvaliteter än att hiva in poäng i parti och minut.

Så egentligen är det bara att kasta ur sig samma mening återigen: Ska det bli en lång vår i Coop Arena måste sportchef Bergström och gänget hitta en - helst två - poängmakare innan fönstret stänger om en vecka."


Tror med tillförsel av en forward kan man säkert skapa en formation som skulle skaka liv i någon av Walle, Zaar, Cehlarik och få igång produktion på nån där i högre takt.  
Suttit och klurat på det där hela dagen. Tänk om inte Dixon floppat.. Med en förstecenter hade vi haft mycket fler poäng än vad vi har nu - speciellt efter hur säsongen har sett ut. Inte har vi blivit utklassade i matcherna, utan alltför ofta själva slarvat bort poängen genom sjukt målsumpande, slarviga ageranden i slutet av matcherna etc.
Den där centern hade nog gjort en stor skillnad när tabellen summeras.
icemask skrev:Nä nu är det dags att Fagervall kliver in och chefar lite i båset, säger åt skuggan att sätta sig längst ute på bänken och se på när han styr upp PP !
Att man är en gammal trotjänare och assistkung innebär inte att man är klippt och skuren för båset !
Vet inte hur man ska lösa det problem som uppstått, men något måste uppenbarligen förändras. Även om Skuggan får behålla hela ansvaret för PP så måste även han inse vilken katastrof det hittills varit och därigenom försöka sig på ett annat sätt att spela. Låt säga att Skuggans variant hade fungerat, fast med bättre spelare: lösning? Ändra systemet så det passar det material vi har. Låt säga att Skuggans system inte fungerar: ändra system.
Svårare än så bör det inte vara.

Notera att jag självfallet inte menar en helt nyspelidé för hela laget när jag skriver att de bör ändra spelsystem. Det kan vara enkla grejer som flera av oss varit inne och nosat på.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 25, 2015 8:58 pm

Urken skrev:
Lars158 skrev:Stålis är hårdare än mig till å med:

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/tre-vinster-en-forlust/?blog=7127224&entry=9031635

"Luleå får oftast jobba otroligt hårt för varje mål och det handlar till största delen om att de flesta av anfallarna som finns i truppen har andra spetskvaliteter än att hiva in poäng i parti och minut.

Så egentligen är det bara att kasta ur sig samma mening återigen: Ska det bli en lång vår i Coop Arena måste sportchef Bergström och gänget hitta en - helst två - poängmakare innan fönstret stänger om en vecka."


Tror med tillförsel av en forward kan man säkert skapa en formation som skulle skaka liv i någon av Walle, Zaar, Cehlarik och få igång produktion på nån där i högre takt.  
Suttit och klurat på det där hela dagen. Tänk om inte Dixon floppat.. Med en förstecenter hade vi haft mycket fler poäng än vad vi har nu - speciellt efter hur säsongen har sett ut. Inte har vi blivit utklassade i matcherna, utan alltför ofta själva slarvat bort poängen genom sjukt målsumpande, slarviga ageranden i slutet av matcherna etc.
Den där centern hade nog gjort en stor skillnad när tabellen summeras.
icemask skrev:Nä nu är det dags att Fagervall kliver in och chefar lite i båset, säger åt skuggan att sätta sig längst ute på bänken och se på när han styr upp PP !
Att man är en gammal trotjänare och assistkung innebär inte att man är klippt och skuren för båset !
Vet inte hur man ska lösa det problem som uppstått, men något måste uppenbarligen förändras. Även om Skuggan får behålla hela ansvaret för PP så måste även han inse vilken katastrof det hittills varit och därigenom försöka sig på ett annat sätt att spela. Låt säga att Skuggans variant hade fungerat, fast med bättre spelare: lösning? Ändra systemet så det passar det material vi har. Låt säga att Skuggans system inte fungerar: ändra system.
Svårare än så bör det inte vara.

Notera att jag självfallet inte menar en helt nyspelidé för hela laget när jag skriver att de bör ändra spelsystem. Det kan vara enkla grejer som flera av oss varit inne och nosat på.

Det blir ett väldigt hypotetiskt resonemang egentligen, men jag personligen vet inte om en bra förstacenter hade räddat Luleå så pass mycket? Hur vet man om det hade fortsatt på samma linje som säsongen började eller om man ändå hamnat i svackan så att säga. Hade svackan uppstått hade även den mest kompletta tvåvägscentern fått jaga slut på sig i defensiven med tanke på hur det såg ut. Dessutom är det fortfarande så att tilltänkta spetsen består av juniorer som visade sig inte vara alls redo att axla så här stort ansvar som det sett ut. Hade behövts en Johan Davidsson som kan hämta pucken djupt och bära in den i zonen och princip servera öppet mål.

Nej det var en trupp för play-in, inte topp4 alternativt topp6 man ställde på banan. På det blev skulle man ha gladhockey vilket kanske inte riktigt funkade i längden. En målskytt och en back saknades kände jag inför säsongen - förutsatte dock att Dixon skulle leverera hyfsat. Inte seriens bästa center möjligen men inte bara glida runt och se tjock ut.

Som det ser ut nu är backsidan bättre, Billins är dock inte så bra som jag trodde och hoppades efter att ha läst om honom. Kanske dumt att basera sina förväntningar på forzare visserligen? Smile Men där finns det tid och hopp, behövs även kanske bättre omgivning för honom.

Känns som att det kokar ner till det Stålnacke skriver, det saknas en bra spelskicklig pjäs som kan sätta upp andra spelare och en målskytt. Så två kvalitetsspelare, detta utöver två kvalitetsbackar som redan plockats in. Även om man blev av med Dixons lön och kanske fick en liten slant. Samt att Owuya försvann till slut så måste det kostat en del med Billins och Sigalet. Jag är övertygad om att någon dyker upp, men tror inte direkt att det blir en Pesonen. Om nu inte rubeln fullkomligen rasar under början av veckan...

Sedan tycker jag Zaar ändå gör en ok säsong trots en del kritik, det är 19 poäng hilttils och han kanske landar på uppåt 25 totalt. Tycker att det väl godkänt för första säsongen på högsta nivån, åtminstone vad gäller poängskörden. Visserligen drar hans minus-statiskt i plus-minus ner en del. Men att sätta förhoppningarna till att målskyttet skulle skötas av Zaar på förhand var rätt naivt.

För att summera, plats 8 eller däromkring känns väl ganska bra sett inför säsongen. Jag tänkte mig att man kanske skulle kravla upp till sjätte plats eller lika väl ramla ner på tionde. Men powerplayet grämer mig en del. Sett till hur säsongen utvecklat sig med andra lag (Färjestad och Brynäs främst) haft det tungt så hade ett powerplay med säg ytterligare 10 mål förmodligen inneburit topp6 i nuläget.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Urken sön jan 25, 2015 9:10 pm

Rönken skrev:
Urken skrev:
Lars158 skrev:Stålis är hårdare än mig till å med:

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/tre-vinster-en-forlust/?blog=7127224&entry=9031635

"Luleå får oftast jobba otroligt hårt för varje mål och det handlar till största delen om att de flesta av anfallarna som finns i truppen har andra spetskvaliteter än att hiva in poäng i parti och minut.

Så egentligen är det bara att kasta ur sig samma mening återigen: Ska det bli en lång vår i Coop Arena måste sportchef Bergström och gänget hitta en - helst två - poängmakare innan fönstret stänger om en vecka."


Tror med tillförsel av en forward kan man säkert skapa en formation som skulle skaka liv i någon av Walle, Zaar, Cehlarik och få igång produktion på nån där i högre takt.  
Suttit och klurat på det där hela dagen. Tänk om inte Dixon floppat.. Med en förstecenter hade vi haft mycket fler poäng än vad vi har nu - speciellt efter hur säsongen har sett ut. Inte har vi blivit utklassade i matcherna, utan alltför ofta själva slarvat bort poängen genom sjukt målsumpande, slarviga ageranden i slutet av matcherna etc.
Den där centern hade nog gjort en stor skillnad när tabellen summeras.
icemask skrev:Nä nu är det dags att Fagervall kliver in och chefar lite i båset, säger åt skuggan att sätta sig längst ute på bänken och se på när han styr upp PP !
Att man är en gammal trotjänare och assistkung innebär inte att man är klippt och skuren för båset !
Vet inte hur man ska lösa det problem som uppstått, men något måste uppenbarligen förändras. Även om Skuggan får behålla hela ansvaret för PP så måste även han inse vilken katastrof det hittills varit och därigenom försöka sig på ett annat sätt att spela. Låt säga att Skuggans variant hade fungerat, fast med bättre spelare: lösning? Ändra systemet så det passar det material vi har. Låt säga att Skuggans system inte fungerar: ändra system.
Svårare än så bör det inte vara.

Notera att jag självfallet inte menar en helt nyspelidé för hela laget när jag skriver att de bör ändra spelsystem. Det kan vara enkla grejer som flera av oss varit inne och nosat på.

Det blir ett väldigt hypotetiskt resonemang egentligen, men jag personligen vet inte om en bra förstacenter hade räddat Luleå så pass mycket? Hur vet man om det hade fortsatt på samma linje som säsongen började eller om man ändå hamnat i svackan så att säga. Hade svackan uppstått hade även den mest kompletta tvåvägscentern fått jaga slut på sig i defensiven med tanke på hur det såg ut. Dessutom är det fortfarande så att tilltänkta spetsen består av juniorer som visade sig inte vara alls redo att axla så här stort ansvar som det sett ut. Hade behövts en Johan Davidsson som kan hämta pucken djupt och bära in den i zonen och princip servera öppet mål.

Nej det var en trupp för play-in, inte topp4 alternativt topp6 man ställde på banan. På det blev skulle man ha gladhockey vilket kanske inte riktigt funkade i längden. En målskytt och en back saknades kände jag inför säsongen - förutsatte dock att Dixon skulle leverera hyfsat. Inte seriens bästa center möjligen men inte bara glida runt och se tjock ut.

Som det ser ut nu är backsidan bättre, Billins är dock inte så bra som jag trodde och hoppades efter att ha läst om honom. Kanske dumt att basera sina förväntningar på forzare visserligen? Smile Men där finns det tid och hopp, behövs även kanske bättre omgivning för honom.

Känns som att det kokar ner till det Stålnacke skriver, det saknas en bra spelskicklig pjäs som kan sätta upp andra spelare och en målskytt. Så två kvalitetsspelare, detta utöver två kvalitetsbackar som redan plockats in. Även om man blev av med Dixons lön och kanske fick en liten slant. Samt att Owuya försvann till slut så måste det kostat en del med Billins och Sigalet. Jag är övertygad om att någon dyker upp, men tror inte direkt att det blir en Pesonen. Om nu inte rubeln fullkomligen rasar under början av veckan...

Sedan tycker jag Zaar ändå gör en ok säsong trots en del kritik, det är 19 poäng hilttils och han kanske landar på uppåt 25 totalt. Tycker att det väl godkänt för första säsongen på högsta nivån, åtminstone vad gäller poängskörden. Visserligen drar hans minus-statiskt i plus-minus ner en del. Men att sätta förhoppningarna till att målskyttet skulle skötas av Zaar på förhand var rätt naivt.

För att summera, plats 8 eller däromkring känns väl ganska bra sett inför säsongen. Jag tänkte mig att man kanske skulle kravla upp till sjätte plats eller lika väl ramla ner på tionde. Men powerplayet grämer mig en del. Sett till hur säsongen utvecklat sig med andra lag (Färjestad och Brynäs främst) haft det tungt så hade ett powerplay med säg ytterligare 10 mål förmodligen inneburit topp6 i nuläget.
Helt klart hypotetiskt. Det är egentligen allt vi jobbar med här, haha!

Det jag menar är att vi bör ha kunnat skrapa ihop några poäng till, med en duktig förstacenter. Tänk hur tabelläget hade sett ut om vi haft 5-10 poäng mer. Det var lite så jag har resonerat.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Donowitz sön jan 25, 2015 9:12 pm

Wallmark säger att man gick på 90 procent och att man var slöa. Det som får mig upprörd och oroad är att man inte tänder igång som tränare då. I synnerhet när man har en av säsongens mest viktiga matcher, där FBK ligger precis på platsen ovanför med några poängs skillnad. Man har hemmaplan, det är lördag och världens chans att göra något åt saken. Men man är slöa. Då ska tamejfan pappersmuggar och taktiktavlor flyga. Man ska ha stiftat upp tabellen med en förstoring på lagens poängskillnad. Man måste göra något och inte tro att allt ska rulla på.

Men LHFs trio står mycket riktigt med händerna i fickan, ger några fingervisningar och stundtals ryggdunkar. Jag är på allvar rädd att denna nyckelmatch kommer stå oss riktigt dyrt om drygt en månad.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 25, 2015 9:14 pm

bearjew skrev:Wallmark säger att man gick på 90 procent och att man var slöa. Det som får mig upprörd och oroad är att man inte tänder igång som tränare då. I synnerhet när man har en av säsongens mest viktiga matcher, där FBK ligger precis på platsen ovanför med några poängs skillnad. Man har hemmaplan, det är lördag och världens chans att göra något åt saken. Men man är slöa. Då ska tamejfan pappersmuggar och taktiktavlor flyga. Man ska ha stiftat upp tabellen med en förstoring på lagens poängskillnad. Man måste göra något och inte tro att allt ska rulla på.

Men LHFs trio står mycket riktigt med händerna i fickan, ger några fingervisningar och stundtals ryggdunkar. Jag är på allvar rädd att denna nyckelmatch kommer stå oss riktigt dyrt om drygt en månad.

Frågan är vad som hänt, eller inte händer? Så här såg det ut sista tredjedelen förra säsongen också. Spelarna gick inte för max, speciellt i slutet. Nu är det nya tränare och många nya spelare, men ändå sitter man där med samma dåliga attityd.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lasse Proppmätt mån jan 26, 2015 2:16 am

bearjew skrev:Wallmark säger att man gick på 90 procent och att man var slöa. Det som får mig upprörd och oroad är att man inte tänder igång som tränare då. I synnerhet när man har en av säsongens mest viktiga matcher, där FBK ligger precis på platsen ovanför med några poängs skillnad. Man har hemmaplan, det är lördag och världens chans att göra något åt saken. Men man är slöa. Då ska tamejfan pappersmuggar och taktiktavlor flyga. Man ska ha stiftat upp tabellen med en förstoring på lagens poängskillnad. Man måste göra något och inte tro att allt ska rulla på.

Men LHFs trio står mycket riktigt med händerna i fickan, ger några fingervisningar och stundtals ryggdunkar. Jag är på allvar rädd att denna nyckelmatch kommer stå oss riktigt dyrt om drygt en månad.

Men nu läste du inte ordentligt det var efter FRÖLUNDA matchen han sa så inte mot FBK även om jag kanske tycker att dom inte gick 100% då heller dom slet och det var kamp över hela banan men 100%?
Nja inte hela matchen första 4-5 min men sen dalade tempot rejält.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Donowitz mån jan 26, 2015 7:32 am

Spelar egentligen ingen roll. Om man gick 90% mot Frölunda så gick man högst 80% mot FBK.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av amarule mån jan 26, 2015 8:32 am

bearjew skrev:Spelar egentligen ingen roll. Om man gick 90% mot Frölunda så gick man högst 80% mot FBK.
Då är ju frågan VARFÖR är det så? Matchen mot speciellt fbk  gällde ju så mycket i jakten på slutspel. det var ju en "6poängmatch" och DET borde väl åtminstone tända spelarna, tycker man Rolling Eyes
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av FruktHamster mån jan 26, 2015 8:35 am

Kanske är det svårt att hitta det där extra i en seriematch efter man just smakat på slutspelshockey i CHL? Skulle inte förvåna mig alls.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Norlin mån jan 26, 2015 12:11 pm

Jag är så fruktansvärt trött på vårt spel både i 5 mot 5 och PP då det aldrig är någon på mål och pucken spelas längs sarg hela anfallet för att tillslut hamna på en motståndarklubba och ur zon. Likadant varje match.
Ledda har vart bra framför mål. Grana och Petrell också, men på tok för sällan.
Jag ser hur spelarna som står framför mål drar sig ut mot kanten istället för att ta med sig en spelare eller två framför målvakten och gröta. Exempelvis såg jag i senaste matchen mot färjestad ett läge där vi hade pucken bakom mål. Zaar åkte nära målgården och sedan ut mot kanten och när passen kom mot mål var han vid sargen istället för framför mål.
Målen uteblir.. Ja, kanske inte så jävla märkligt när pucken spelas runt, runt, runt från sarg till sarg, från back till back för att någon tillslut tröttnar och lägger ett alibiskott mot mål.

Det är inget fel på laget i sig men spelet i anfallszon är bedrövligt. Fagervall tycker att vi sköt för lite mot Färjestad, vi har gjort minst mål i SHL. Är han blind eller är spel runt zon det han vill ha? Om det är det senare borde han inte klaga på att vi skjuter få skott eller kommer till bra lägen. Om det är det tidigare ska han bytas ut.

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 28u3eb5
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken mån jan 26, 2015 2:38 pm

Hur formerar ni laget med Harju nu då? Abbott-Abbott-Sylvegård är rätt given. Lika så bör väl Fo-Fa-Fo fortsätta? Det som blir kvar att laborera med är Zaar-Granström-Petrell och Bryggman(Ledin)-Wallmark-Cehlarik.

Jag är väldigt ambivalent. Men känns som att Ledin-Wallmark-Harju inte bör vara helt orimlig. Annars hade jag en tanke på att slänga in honom med Granström och Petrell, då finns det dels djup i det defensiva arbetet samtidigt som sargspelet är rätt säkert. Men då vet jag inte var Zaar ska.

Ledin-Wallmark-Harju
Petrell-Granström-Harju

Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Norlin mån jan 26, 2015 3:02 pm

Abbott - Abbott - Sylle
Ledda - Walle - Harju
Zaar - Granström - Petrell
Foppa - Fogis - Fabbe
(Cehlarik, Bryggman)

Cehlarik in nu medan Ledda är skadad.
Tycker egentligen han förtjänat sin istid och gjort det bra i princip samtliga matcher han spelat så kluven till att han ska återgå till bänkvärmare.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av hokkzorz mån jan 26, 2015 3:10 pm

Vi får väl se hur det ser ut med kontraktslängden på Harju men det börjar bli ganska klart att FFF-kedjan inte kommer få förlängt, vi har väldigt mycket forwards under kontrakt till nästa säsong. Blir abbott's signade oxo så kommer vi ha en gigantisk trupp.

Ekarv, Strömwall, Cehlarik, Bryggman utanför laget just nu, det håller inte.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken mån jan 26, 2015 3:10 pm

Norlin skrev:Abbott - Abbott - Sylle
Ledda - Walle - Harju
Zaar - Granström - Petrell
Foppa - Fogis - Fabbe
(Cehlarik, Bryggman)

Cehlarik in nu medan Ledda är skadad.
Tycker egentligen han förtjänat sin istid och gjort det bra i princip samtliga matcher han spelat så kluven till att han ska återgå till bänkvärmare.

Jag resonerar som dig angående Cehlarik, ser gärna honom spela mer men vet inte var riktigt så som laget ser ut. Men Ledin är borta ett tag till samtidigt som det förmodligen dyker upp fler skador framöver.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Urken mån jan 26, 2015 3:18 pm

Jag tror det här blir bra faktiskt. Harju må ha varit slö senaste sejouren hos oss, men nog vet han hur man petar in puckar.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Pontaking mån jan 26, 2015 3:38 pm

Man blir rent utav gråtfärdig när man ser att vissa funderar på att peta Cehlarik. Gör 0,5p/match på överlägset minst speltid bland topp 5 forwards. Killen är dessutom endast 19 bast. Jag petar hellre Zaar som faktiskt lämnar oss nästa säsong. Skärpning människor.

Pontaking

Antal inlägg : 1190
Join date : 14-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet