Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

+80
miker
Ivanhoe
Mange
Fred Herbert
KaptenBlodskelett
Urken
HollywoodFATS
Dilox
MiCCe
ollle
kjell
Högljudd
Suorra
Tony Moore
Lulefan
Sir Prozac
#96
Hellcop
JuniorX
kralle
kniba
Sundance Kid
Pajala
Luleåfan
Dalle
amarule
stormvägen
Beast.
LuleåWinston
MickkeJ
Lajon
Grizzly
Respected Gentleman
Lasse Proppmätt
Dentos
Jimmy_Vegas
MRGHOST
nummer 17
kokostrollet
Kallepedal
icemask
Rikky
farre
Rakapuckar
LubosC
Swhy
rumpztr
glitch
KUCERA
JoakimJ
Tigerman
Kagen
Redbear
CKa
Diktatorn
Pontaking
Bamsefar
NallePhu
Mr Bister
Purre
pingu
tibet
FruktHamster
Donowitz
dubstep
hokkzorz
Wirbelwind
Rönken
LulefanGBG
Ingemar
Snikne Ville
Lars158
Micke80
Norlin
Bjärven
Old Brooklyn
knutten
Slapshot
Mighty Duck
Admin
84 posters

Sida 5 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 tis 15 jul 2014, 23:24

dubstep skrev:Den här upplagan av LHF kommer utan tvekan att kriga i botten av serien, med eller utan toppcentern. Det är för många hål i truppen för att det ska kännas bra. Vi har inga målskyttar, eller förlåt vi har ju Zaar, som är helt oprövad och som jag personligen tror kommer att floppa (har följt honom i Rögle i många år). Zaar kommer inte heller att få en omgivning i Luleå som passar hans spelartyp med tanke på att 95% av våra forwards är brunkare.

Vi har inte heller en enda playmaker i truppen (skandal), kanske toppcentern kommer att ha den egenskapen men det räcker ju inte på långa vägar. Vem ska göra mål på hans mackor? Våra brunkare?

Kan nån se den här gruppen av forwards snurra i anfallszon och skapa målchanser?! Knappast! Sen är vår backuppsättning + målvakter inte heller att hänga i julgranen, vilket inte gör saken bättre precis.

Nej, vi får hoppas att Osten inser vad fan som är på väg att hända och värvar in 3-4 toppspelare, för det är vad som kommer att krävas för att det ska se bra ut. Annars får vi hoppas att något lag floppar rejält. I nuläget är Luleå och Djurgården tamejfan sämst av alla lagen på papperet. Säg nu inte att allt inte avgörs på papperet, för det brukar det göra. Lagen som tippas högst upp brukar hamna där, och tvärtom. Jag vet att vissa lag som är svaga på papperet kan prestera helt ok i slutändan. Men i vårt fall ser jag inte det hända. Vi har ingen blivande Hersley eller Alsenfelt.

Från att vara ett topplag med bra ekonomi, till att bli ett bottenlag som mycket väl kan hamna i kvalserien.

Mina förhoppningar är att resurser finns så att vi kan förstärka rejält under säsongen, när förlusterna börjar rada upp sig och Osten inser vilket skitbygge det här är.

Finns det nått självändamål att snurra i anfallszonen?
Många av målen som görs görs ju genom spelvändningar och i numerärt överläge, är inte allt för ofta det blir så mycke av snurrandet. Jag ser hellre ett lag som hela tiden söker sig till mål än ett lag som snurrar i hörnorna. Vårat problem senaste åren har ju snarare varit att vi varit lite dålig på att få pucken till området framför mål samt att se till att vara på plats framför mål och slå in puckarna.

Vad gäller ny center så är jag inne på samma bana att jag hellre tar en bra ytter än en dålig center eftersom vi har flera som kan centra. Men får jag välja mellan en bra center och en bra ytter så tar jag centern. Att man sen stirrar sig blind på center är ju för att osten så tydligt deklarerat att det bara är en center som ska in.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 ons 16 jul 2014, 09:32

Abbott-Abbott-Bryggman
Bryggman känns som mitt bästa alternativ här. Inget behov att ha mycket puck. Puck stark vid sargdueller, stark framför mål. Helt ok spelsinne. Bra defensivt.

Zaar-Wallmark-Petrell
Zaar för börja här uppe och ska få en rejäl chans med mycket speltid. Wallmark tror jag kommer göra en riktigt stark säsong. Har alla förutsättningar tycker jag för att bli en oerhört bra spelare. Petrell har stor erfarenhet, energi och ett starkt fysiskt spel.

Cehlarik-Fogström-Granström
Cehlarik med Fogge och Vihko var ju riktigt vassa förr förra sässen. Nånting Vihko liknande har vi ju inte att tillgå längre. Men av spelare jag inte satt in i dom andra formationerna hittills så är mitt val Granström.
Mest fysisk av kvarvarande och jag hoppas verkligen han kan vara en vassare spelare till spelsinne och passningsspel.

Fabbe/Foppa-Mannberg-Ledin/Sylle
Här blir det riktigt fattigt på spelsinne och passningsspel. Här blir det kämpa som satan och försöka grisa in pucken.


Rätt nöjd med dessa kedjor. Dom två överst listade kedjor kommer ha mest speltid. 3e listade lite mindre än dom och 4e listade klart minst.

Bryggman med Abbotts.. Mannberg är snabbare men sen ser jag Bryggman som betydligt bättre på allt annat.

Zaar får vi se om han håller i SHL. Annars flyttar jag Cehlarik dit.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot ons 16 jul 2014, 09:37

Synd att du inte fick formera laget i verkligheten Lars158. Tycker det ser bra ut det där

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 ons 16 jul 2014, 11:39

Lars158 skrev:Abbott-Abbott-Bryggman
Bryggman känns som mitt bästa alternativ här. Inget behov att ha mycket puck. Puck stark vid sargdueller, stark framför mål. Helt ok spelsinne. Bra defensivt.

Zaar-Wallmark-Petrell
Zaar för börja här uppe och ska få en rejäl chans med mycket speltid. Wallmark tror jag kommer göra en riktigt stark säsong. Har alla förutsättningar tycker jag för att bli en oerhört bra spelare. Petrell har stor erfarenhet, energi och ett starkt fysiskt spel.

Cehlarik-Fogström-Granström
Cehlarik med Fogge och Vihko var ju riktigt vassa förr förra sässen. Nånting Vihko liknande har vi ju inte att tillgå längre. Men av spelare jag inte satt in i dom andra formationerna hittills så är mitt val Granström.
Mest fysisk av kvarvarande och jag hoppas verkligen han kan vara en vassare spelare till spelsinne och passningsspel.

Fabbe/Foppa-Mannberg-Ledin/Sylle
Här blir det riktigt fattigt på spelsinne och passningsspel. Här blir det kämpa som satan och försöka grisa in pucken.


Rätt nöjd med dessa kedjor. Dom två överst listade kedjor kommer ha mest speltid. 3e listade lite mindre än dom och 4e listade klart minst.

Bryggman med Abbotts.. Mannberg är snabbare men sen ser jag Bryggman som betydligt bättre på allt annat.

Zaar får vi se om han håller i SHL. Annars flyttar jag Cehlarik dit.

Då det är sagt att det är en vass center som ska in på sista platsen så tycker jag nog att man ska flytta ner Fogström fjärde kedjan. Den där centern skulle ju behärska allt men främst offensiven var det sagt.

Har egentligen inget emot att Bryggman får chansen med bröderna, tar han den inte kan man alltid köra in Ledin, Foppa eller Granström med dem.
För mig känns det som att Cehlarik bör få chansen med någon spelskicklig spelare inte brunkar fabbe eller foppa. Däremot passar han ju bra med Fogström så det skulle ju sig funka, men då blir det ju Fabbe bredvid och det skulle kännas lite trist.

Om vi bortser från hierarkin med vilka som är första och fjärde kedjor så ser jag:
Abbott - Abbott - Granström
Petrell - Wallmark - Zaar
Cehlarik - Ny - Ledin
Fabricius - Fogström - Foppa/Bryggman/Sylvegård//Mannberg

Det är ju svårt att sia om uppställnignar innan den nya har anlänt men det hade varit kul att se Granström med twinsen samtidigt som han är en rätt bra tekare och skulle kunna göra nytta i en annan formation just pga det.
Zaar känns som att han ska ha en spelare med sig som kan ge honom en öppnande passning då och då och då kanske Wallmark eller den nya (Beroende på om man hittar det man söker) är mest lämpade att spela bredvid.
Ledin gjorde det bra ifjol så jag förstår inte varför så många vill skicka ner han i en liten roll i en fjärdekedja. Varför inte låta han fortsätta med det fina jobb han gjorde i fjol och kanske fortsätta peta in nått skitmål här och var.
Petrell är ju också lite svår, han skulle ju med den beskrivning man fått av honom kunna passa skitbra med Abbotts också eftersom han inte kräver en massa puck och hela tiden letar sig mot nätet.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 ons 16 jul 2014, 12:19

Micke80 skrev:
Lars158 skrev:Abbott-Abbott-Bryggman
Bryggman känns som mitt bästa alternativ här. Inget behov att ha mycket puck. Puck stark vid sargdueller, stark framför mål. Helt ok spelsinne. Bra defensivt.

Zaar-Wallmark-Petrell
Zaar för börja här uppe och ska få en rejäl chans med mycket speltid. Wallmark tror jag kommer göra en riktigt stark säsong. Har alla förutsättningar tycker jag för att bli en oerhört bra spelare. Petrell har stor erfarenhet, energi och ett starkt fysiskt spel.

Cehlarik-Fogström-Granström
Cehlarik med Fogge och Vihko var ju riktigt vassa förr förra sässen. Nånting Vihko liknande har vi ju inte att tillgå längre. Men av spelare jag inte satt in i dom andra formationerna hittills så är mitt val Granström.
Mest fysisk av kvarvarande och jag hoppas verkligen han kan vara en vassare spelare till spelsinne och passningsspel.

Fabbe/Foppa-Mannberg-Ledin/Sylle
Här blir det riktigt fattigt på spelsinne och passningsspel. Här blir det kämpa som satan och försöka grisa in pucken.


Rätt nöjd med dessa kedjor. Dom två överst listade kedjor kommer ha mest speltid. 3e listade lite mindre än dom och 4e listade klart minst.

Bryggman med Abbotts.. Mannberg är snabbare men sen ser jag Bryggman som betydligt bättre på allt annat.

Zaar får vi se om han håller i SHL. Annars flyttar jag Cehlarik dit.

Då det är sagt att det är en vass center som ska in på sista platsen så tycker jag nog att man ska flytta ner Fogström fjärde kedjan. Den där centern skulle ju behärska allt men främst offensiven var det sagt.

Har egentligen inget emot att Bryggman får chansen med bröderna, tar han den inte kan man alltid köra in Ledin, Foppa eller Granström med dem.
För mig känns det som att Cehlarik bör få chansen med någon spelskicklig spelare inte brunkar fabbe eller foppa. Däremot passar han ju bra med Fogström så det skulle ju sig funka, men då blir det ju Fabbe bredvid och det skulle kännas lite trist.

Om vi bortser från hierarkin med vilka som är första och fjärde kedjor så ser jag:
Abbott - Abbott - Granström
Petrell - Wallmark - Zaar
Cehlarik - Ny - Ledin
Fabricius - Fogström - Foppa/Bryggman/Sylvegård//Mannberg

Det är ju svårt att sia om uppställnignar innan den nya har anlänt men det hade varit kul att se Granström med twinsen samtidigt som han är en rätt bra tekare och skulle kunna göra nytta i en annan formation just pga det.
Zaar känns som att han ska ha en spelare med sig som kan ge honom en öppnande passning då och då och då kanske Wallmark eller den nya (Beroende på om man hittar det man söker) är mest lämpade att spela bredvid.
Ledin gjorde det bra ifjol så jag förstår inte varför så många vill skicka ner han i en liten roll i en fjärdekedja. Varför inte låta han fortsätta med det fina jobb han gjorde i fjol och kanske fortsätta peta in nått skitmål här och var.
Petrell är ju också lite svår, han skulle ju med den beskrivning man fått av honom kunna passa skitbra med Abbotts också eftersom han inte kräver en massa puck och hela tiden letar sig mot nätet.

Jag valde att inte ta med någon ny eventuell center. Jag tror inte någon sådan kommer finnas när försäsongsmatcherna börjar.

Sen Ledin har jag ju bara väntat på att få höra om min kapning där från början på säsongen ifjol. Very Happy jag hade passat påpeka om nån annan på forumet hade uttryckt sig kring en spelare i dom tydliga ställningstaganden jag gjorde där. Men jag anser att Ledin i högsta grad levde på Klasen. När Klasen gick bra gjorde Ledin det. När svackorna var och i slutspelet var ju inte Ledin nånting hurra över.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG ons 16 jul 2014, 13:56

Ledin har alltid levt på andra enligt vissa. Jag säger inte att Klasens produktion inte bidragit i stor utsträckning till Ledins poängskörd, (det är eklatant), men jag tycker att Ledin får oförtjänt med kritik för att vara en 'friåkare'. Menar inte nu att du säger att han är det i den bemärkelsen, men såklart är han en spelartyp som inte själv öser in poäng på egen hand, men han är en spelartyp som gör det tillsammans med andra bra spelare.

Faktum är att han är i det närmaste en komplett komplementsspelare i en producerande kedja bestående av två andra kreativa spelare. Det har han visat flera gånger om, och genom sitt sätt att spela bidrar han också till att de producerande spelarna får mer utrymme och mindre uppmärksamhet av motståndarna. Han gör de producerande spelarna bättre genom att vara den han är. Det är min bestämda åsikt i vart fall.

Det är ingen tillfällighet att han fick lira med Klasen. Resultatet visade sig också bli det förväntade. Båda blev bättre än säsongen innan. Ledin skall ha cred för det också tycker jag. Klasen kan inte göra allting själv, men precis som du säger är Ledin beroende av att de producerande spelarna han lirar med är i form. Annars producerar han inte mycket på egen hand, men jag tycker det är mer fråga om en symbios mellan Ledin och 'stjärnspelaren' där även den sistnämnda är beroende av att Ledin är i form. Är den ena ur form, blir den andra sämre.

EDIT: Sedan, om vi tittar på Ledin som spelare utan att väga in hans kedjekamrater, så har han faktiskt mer hockey i sig än att bara vara den brunkare han ofta blir stämplad som. Visst, han är i första hand en brunkare, dvs. hårt arbetande spelare som är jävligt jobbig för motståndarna att möta och hålla reda på, men han är också en rätt vass tekniker. Såklart ingen Klasen, det är inte det jag säger, men han har fan så mycket mer teknik i sig än många andra s.k. brunkare i serien. Annars hade han aldrig fått lira i en kedja med Klasen. Han hade inte heller klarat att förvalta lägena.

Den Ledin vi såg under gångna säsongen bjöd på fina dragningar och flera vackra mål som inte precis var klassiska brunkarmål.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 ons 16 jul 2014, 14:27

Nej det var inte om poängproduktion mitt inlägg var inriktat mot.
Men när det gick tungt för laget och tungt för Klasen. Ingenting hände från Ledins sida då heller. I slutspelet, var Ledin ens på planen då?
Sen gillar jag att han snabbt far upp med handskarna i ansiktet på motståndarna efter avblåsning och irriterar.
Men Ledin är ingen spelare du kör give and go passningar med nå mycket/alls, ingen tung tacklare. Utan en extremt brunkig brunkare. Parkerad framför mål är han ju helt ok.

Som jag kommer ihåg säsongen så kunde Ledin lyftas till en bra nivå då Klasen var het. Var Klasen kall så fanns det inget hoppas på av Ledin.
Inte en fråga om poäng jag tänker på. Utan generellt bara i spelet.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 ons 16 jul 2014, 14:33

Jag hoppas att Petrell och Granström ska kunna vara samma energi spelare, men att dom ska kunna vara bidragande i ett passningsspel som är konstruktivt i högre grad.
Därför hamnar Ledin på lite speltid i min uppställning.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Diktatorn ons 16 jul 2014, 15:01

LulefanGBG skrev:

EDIT: Sedan, om vi tittar på Ledin som spelare utan att väga in hans kedjekamrater, så har han faktiskt mer hockey i sig än att bara vara den brunkare han ofta blir stämplad som. Visst, han är i första hand en brunkare, dvs. hårt arbetande spelare som är jävligt jobbig för motståndarna att möta och hålla reda på, men han är också en rätt vass tekniker. Såklart ingen Klasen, det är inte det jag säger, men han har fan så mycket mer teknik i sig än många andra s.k. brunkare i serien. Annars hade han aldrig fått lira i en kedja med Klasen. Han hade inte heller klarat att förvalta lägena.

Den Ledin vi såg under gångna säsongen bjöd på fina dragningar och flera vackra mål som inte precis var klassiska brunkarmål.

Ledins bröstnedtagning/volley samt assisten där han plockar ner klasens lobb tvärs över blåa med skridskon och snabbt levererar en perfekt pass till Ola var något utav säsongens snyggaste gjort i Luleåtröjja
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 ons 16 jul 2014, 15:04

Diktatorn skrev:
LulefanGBG skrev:

EDIT: Sedan, om vi tittar på Ledin som spelare utan att väga in hans kedjekamrater, så har han faktiskt mer hockey i sig än att bara vara den brunkare han ofta blir stämplad som. Visst, han är i första hand en brunkare, dvs. hårt arbetande spelare som är jävligt jobbig för motståndarna att möta och hålla reda på, men han är också en rätt vass tekniker. Såklart ingen Klasen, det är inte det jag säger, men han har fan så mycket mer teknik i sig än många andra s.k. brunkare i serien. Annars hade han aldrig fått lira i en kedja med Klasen. Han hade inte heller klarat att förvalta lägena.

Den Ledin vi såg under gångna säsongen bjöd på fina dragningar och flera vackra mål som inte precis var klassiska brunkarmål.

Ledins bröstnedtagning/volley samt assisten där han plockar ner klasens lobb tvärs över blåa med skridskon och snabbt levererar en perfekt pass till Ola var något utav säsongens snyggaste gjort i Luleåtröjja

Ja absolut.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 ons 16 jul 2014, 22:43

Om man ska granska kedjan med Ledin, Olausson och Klasen så tycker ajg att Olausson fick åka mer snålskjuts på Klasén än va Ledin fick.
Ledin gjorde ju samma jobb mer eller midnre varenda match, däremot körde Olausson fast rätt så ofta och fick många poäng tack vara de andra två. Klasén däremot hade ju vissa stunder då han lekte med ett helt lag, men frågan är om han hade kunnat göra det utan att ha spelare som Ledin som vågade köra in framför mål, som vågade sticka in hakan, som vågade skapa oreda, som vågade slänga käft men som inte krävde att få nått tillbaka.

Däremot håller jag med om vad känslan var då man värvade honom i fjol. Jag tyckte inte alls om värvningen, gjorde rent av lite ont i magen. Men han löste ut den magknipen och visade att han är en nyttig spelare i alla roller. Han skulle garanterat klara av att ta en undanskymd roll och göra det på bästa sätt, men jag tror man får ut mer av honom om man låter honom spela mer i anfallszon eftersom han är bättre där än i den egna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep fre 18 jul 2014, 02:31

Laguppställningarna här luktar kvalserien så det skriker om det. Kan på fullaste allvar inte förstå att ni tycker att det ser bra ut. Mannberg/Bryggman i förstafemman? Wallmark och Zaar i andrafemman med brunkande Petrell? Resten en massa brunkare i form av Granström, Ledin, Fogström mfl. Medioker backbesättning, halvdana målvakter. Tycker helt ärligt att Malmö och Västerås ser bättre ut. Hamnar vi i kvalserien så är risken stor att vi åker ur med en så här svag trupp.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 18 jul 2014, 11:15

Ja men nu börjar det var klart då.
Målvakterna känns helt ok Daniel är van att stå mycket och Lassi har talang och vill upp.

Backarna känns spännande, bra och dåliga. Är lite svårbedömt då man inte vet hur man ska räkna med Fransson och Robin. Men räknar man bort båda två så känns det mer mot det sämre och spännande hållet. Kan Kukan och Oskarsson ta klivet och bli så bra som dom har potentialen till ser det rätt bra ut, om inte ser det svagt ut.

Forwards ser hårda och jobbiga ut, visst frågetecken för förmågan att hålla i pucken men det behöver inte vara nått man står och faller med om man har förmåga att driva mot mål och få in puckarna dit. Forwards ser alltså ok ut.

Försöker mig på en uppställning när ajg ändå är i författartagen.

Näkyvä - Oskarrson
Zaar - Dixon - Ledin

Skickliga backar och i forwards har vi grovarbetare, passningsspelare och skytt

Kukan - Savalahti
Cehlarik - Wallmark - Petrell

En skridskoskicklig back och en lite trögare, en stark och resolut back och en lite vekare, en back som är bra på att åka och hålla puck en som har ett bra skott.
Cehlarik och Wallmark får chansen på SHL nivå. De har funkat ihop på allsvensk nivå, känner varandra väl, Wallmark kan leta passningarna till Cehlarik, båda dessa funkar med give and go spel med varandra och Petrell som röjer väg.

Fagerudd - Sandström
Abbott - Abbott - Granström

Ett offensivt hot från blå kan vara bra då Abbotts ofta ligger djupt i zon och krigar vilket kan ge utrymme på blå för backarna, dessutom har backen extra yta i år. Sandström får agera städgumma och täcka upp för eventuella missar av Fagerudd.
Abbotts vet vi ju alla vad vi får av. Hårt jobb, någorlunda farliga i anfallszon, Cam är ingen stjärna i egen zon utan där får Granström och Chris jobba lite hårdare. Granströms bålgeting instinkt bör passa med Abbotts och spelar dessa tre ihop blir det inte kul för backar och målvakt att hantera returer.

Högbom - Lundqvist
Fabbe - Fogström - Bryggman

I mina ögon är detta de sista backparet då vi inte har koll på hur det blir med Jonsson och Fransson Har inga större förväntningar på dessa men misstänker att backparet inte heller kommer spela ihop utan det lär väll bli Hjelm som kliver in här.
Fabbe och Fogström är ju bra på att freda sig i egen zon och bra på att sätta press på motståndarna. Fogström får ibland oförtjänt lite cred för hans spelsinne som han faktiskt har. Han är bra på att läsa spelet och klarar av att leverera passningar om spelet blir i anfallszon Bryggman var svårast då jag egentligen ville ha han högre upp i hierarkin men jag tror han får börja här och jobba sig uppåt när någon av de ovanstående misslyckas. Bryggman har ju faktiskt gått från div.1 till ett år i Allsvenskan och nu eliten så det kanske inte skadar att låta han slippa pressen direkt.


Extra/Asplöven Hjelm, Forsberg, Mannberg och Sylvegård
Tror inte Hjelm hamnar så här långt ner, jag tror inte han har förmåga att vara högre upp men jag hoppas att han motbevisar mig.
Mannberg tycker jag har bra fart på rören men han skapar inget och klarar inte av att producera när andra skapar åt honom. Han åker mycket men uträttar lite.
Forsberg tycker jag egentligen om. Lite som med Mannberg men med tillägget att han är mer tacklingsvillig och bättre på att sätta press.
Sylvegård känns ju som den som står längst ner i hierarkin bland forwards. Jag är lite nyfiken på vad han skulle kunna uträtta men jag tror han får kämpa i Asplöven och vänta på sin chans.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz fre 18 jul 2014, 11:27

Det jag vill se.

1)Dixon med Petrell.
2)Abbotts med Bryggman.
3)Wallmark med Zaar.

Donowitz

Antal inlägg : 4067
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 18 jul 2014, 11:43

Ska man prova sig på nån pp uppställning också när man nu är i farten.

Fagerudd som skytt på blå
Wallmark som styr spelet från höger för att öppna för Fagerudds direktskott.
Chriss på mål
Chelarik vid förlängd mållinje för att kunna smita upp på mål samt bolla med Wallmark
Cam högt i slottet, alternativt Kukan på blå redo att stöta ner.

Ser Fagerudd själv på blå, en överbelastning på höger sida för att eventuellt öppna upp vänstra sidan för den backen alternativt för cam som glidit ut
Inspel på cam för skott eller på Chriss för styrning.
Cehlarik har möjlighet att röra sig runt mål mot bortre stolpen om motståndarnas box dras ut för att täcka backarna. Trycks den ihop öppnar det för skott från blå.

Näyvä på blå
Zaar som skytt
Dixon som styr från vänster
Ledin närmast mål
Petrell uppe i slottet

Ser framför mig en ensam back på blå, en forward på var sida vi tekningscirkeln (självklart rörligt), en tätt framför målvakten och en lite högre upp.
Går tex Petrell ner mot hörnet för att ta emot puck så kan zaar glida in lite bakom och ta platsen, Gör Ledin och Petrell ett platsbyte kan det öppna upp för ett crosspass till Zaar

BP spelare då, har vi några såna?
Sandström och Savilahti känns ju som givna men utöver dom backarna har vi ingen given om inte Robin återvänder och Fransson blir kvar. Så jag får väll slänga in Kukan och Oskarsson också och låta våra två offensiva backar spara krafterna till det uppdraget.
Bland forwards är Fabbe och Fogström givna och lika så Abbott och Granström

Det skulle ge oss två linor med:
Sandström - Oskarsson
Abbott - Granström

Savilahti - Kukan
Fogström - Fabbe

Sen finns ju Ledin, Dixon och Petrell som fixar det spelet om det är någon av våra fyra forwards som sitter på botbänken.
Vid skador så fixar båda Mannberg och Forsberg BP spelet.
Jag är mer orolig för hur backarna kan hantera det om Sandström eller Savilahti sitter där och Jonsson fortfarande är borta.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Diktatorn fre 18 jul 2014, 11:47

Vill se både Mannberg och Forsberg i laget, Trots Mannbergs dåliga beslut utanför planen är han en krigare som utvecklats ett steg i taget, varför inte ett steg till i år? Får han inte spela kanske han ifrågasätter sin framtid i Luleå Hockey vilket känns dumt. Foppa skadefri och med ett brinnande iver att visa alla twitteroppositioner vad han verkligen går för! Samtidigt svårt att peta någon, Fabbe tyckte jag gjorde sig minst förtjänt av en plats förra säsongen, men Fabbe är också Fabbe. Sylvegård längst ner i hierarkin som någon sa...än så länge.

Glad att jag inte är tränare.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 18 jul 2014, 11:53

Diktatorn skrev:Vill se både Mannberg och Forsberg i laget, Trots Mannbergs dåliga beslut utanför planen är han en krigare som utvecklats ett steg i taget, varför inte ett steg till i år? Får han inte spela kanske han ifrågasätter sin framtid i Luleå Hockey vilket känns dumt. Foppa skadefri och med ett brinnande iver att visa alla twitteroppositioner vad han verkligen går för! Samtidigt svårt att peta någon, Fabbe tyckte jag gjorde sig minst förtjänt av en plats förra säsongen, men Fabbe är också Fabbe. Sylvegård längst ner i hierarkin som någon sa...än så länge.

Glad att jag inte är tränare.

Som jag skrev, Foppa gillar jag egentligen. Det är en skön inställning men så som laget ser ut i år såå känns det som att den inställningen finns i överflöd och då är det lite svårt att komma med bara den. Men han började ju rätt ok i fjol fram till benskadan, så hittar han tillbaka dit kommer han vara betydelsefull. Jag tror dock att han spelar på bekostnad av Bryggman.
Mannberg däremot åker ju bara skridskor, han gör ju inget annat på plan. Om han åker och åker men inget händer så kanske det inte gör nått om han ifrågasätter vad han gör i klubben. Han har många timmars träning kvar innan han kan spela ett spel som ger han en plats i mina ögon, Om han dessutom ska ha en stor roll så gäller det att han sätter en plexiskiva på backen hemma i Boden och står och nöter skott en hel sommar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot fre 18 jul 2014, 13:36

Tycker backsidan ser ut som den mest osäkra positionen och kanske borde man värvat en ytterforward av klass men jag förstår också att det inte går då ungdomarna ska ha chansen nu vilket är helt rätt tänk. Jag bävar bara för Hjelm och Savilahti usch hemska tanke!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Norlin fre 18 jul 2014, 14:29

Abbott - Abbott - Granström
En riktigt köttig kedja som kan trötta ut det mesta och samtidigt göra mål. Vi vet alla vad vi får utav Abbotts. En blandning mellan finlir och brunkarspel.


Zaar - Dixon - Petrell
Här har vi poängmaskinen denna säsong om Zaar kommer in i SHL bra. Har egentligen inte sett någon av dem spela men känns onekligen som en väldigt formation som kommer kunna ösa in mål. Lite för mycket rutin i Dixon och Petrell för att denna lina ska floppa även om Zaar inte producerar som förväntat.
Dixon snurrar runt med pucken, Petrell tar uppmärksamheten från Zaar som senare får smörpasset från Dixon och Pang! Sirenen viner.


Cehlarik - Wallmark - Ledin
Dags för Cehlarik att ta steget upp och visa att han är värd en fast plats i A-laget.
Ledda är en förebild (inte minst utanför isen) och en riktig kämpe.
Denna lina känns väldigt lika föregående fast snäppet sämre. Wallmark snurrar runt med pucken och lämnar över en smörpass till Cehlarik som står fri tack vare Leddas hårda jobb och han får tid att dra in den i kassen.


Fabbe - Fogström - Mannberg
Brunkarlinjen. Norrbottnisk kämpaglöd blandat med finsk sisu. Inga finlirare men de vet vad som behöver göras och gör det bra. Mannberg har fart och glöd.


Sandström - Kukan
Spelade ihop förra säsongen. Börjar nog veta var de har varandra.

Savalahti - Fagerudd
Vet fortfarande inte riktigt vart jag har Savalathi. Hoppas att han blir den försvarsklippa vi har i Jonsson och Sandström så småningom. Väldigt osäker på denna formation dock.

Näkyvä - Oskarsson
Ungdomlig spelglädje som nog kan bli något bra på isen. Oskarsson visade upp sig från sin bästa sida förra säsongen. Tror han kan utvecklas och bli riktigt bra.

Hjelm - Lundqvist
Hjelm är endast med här så länge Jonsson inte kan spela. Så snart Jonsson är redo för spel skickar jag gladeligen ner Hjelm till Aspis eller något annat ställe. Höll inte måttet förra säsongen.



Extra:
Mannberg/Forsberg, Bryggman, Sylvegård, Högbom


Vill jättegärna ha med Bryggman i en formation men det känns oerhört svårt att sätta in honom i någon av dessa kedjor utan att tappa något annat som jag ännu hellre har med. Kan få alternera lite med Cehlarik i Wallmarks kedja.
Forsberg kommer mest troligt ha en fast plats till att börja med men han övertygade inte de matcher han spelade förra säsongen.
Högbom är fortfarande ung och får hoppa in och känna på isen lite mer innan han blir någon ordinarie i min bok.
Sylvegård kan nog gå in i fjärde istället för Mannberg men valde Mannberg före då han är ett beprövat kort. Väljer gärna att spela Sylve där några matcher för att se hur han hanterar det.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville fre 18 jul 2014, 20:03

Mer brunk o mindre händer är alltså upplägget kommande sässe. Känns väl sådär när de nya endzonerna borde gynna motsatsen men som tidigare noterats avskräcker ju inte konkurrenterna direkt under avdelningen spelskicklighet.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn fre 18 jul 2014, 21:01

Zaar - Dixon - Petrell
Abbott - Abbott - Granström
Cehlarik - Wallmark - Ledin
Fabricius - Fogström - Bryggman

Sandström - Kukan
Nagander - Näkyvä
Oskarsson - Lundqvist/Fagerudd
Hjelm(Jonsson) - Lundqvist/Fagerudd

Larsson/Lassinantti

Som de flesta konstaterat - bred trupp utan direkt spets. Mest osäkerhet kring backsidan.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 19 jul 2014, 06:30

Zaar-Dixon-Petrell
Abbott-Abbott-Bryggman
Cehlarik-Wallmark-Granström
Fabbe-Fogström-Ledin

Forsberg-Mannberg-Sylle

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 19 jul 2014, 07:24

Snittvikt för truppen är 89,03kg. Det känns bra. Tyngsta lag i SHL?
Japp med god marginal  Twisted Evil 

1 Luleå              183.97 cm   89.03 kg   25.69 yrs
2 Linköping         184.43 cm   87.57 kg   26.09 yrs
3 Färjestad         184.00 cm   87.56 kg   25.12 yrs
4 Frölunda          184.58 cm   87.46 kg   24.27 yrs
5 MODO             182.41 cm   87.14 kg   23.86 yrs
6 Örebro            184.07 cm   86.69 kg   26.31 yrs
7 Växjö             183.88 cm   86.62 kg   25.42 yrs
8 Brynäs            184.33 cm   86.54 kg   23.63 yrs
9 Leksand          183.31 cm   86.23 kg   26.35 yrs
10 HV71            183.08 cm   85.52 kg   25.36 yrs
11 Djurgården     184.07 cm   85.50 kg   23.86 yrs
12 Skellefteå     183.17 cm   84.25 kg   24.46 yrs

http://www.eliteprospects.com/teams_data.php?LeagueID=1&sort=wt

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 lör 19 jul 2014, 08:35

Lars158 skrev:Snittvikt för truppen är 89,03kg. Det känns bra. Tyngsta lag i SHL?
Japp med god marginal  Twisted Evil 

1 Luleå              183.97 cm   89.03 kg   25.69 yrs
2 Linköping         184.43 cm   87.57 kg   26.09 yrs
3 Färjestad         184.00 cm   87.56 kg   25.12 yrs
4 Frölunda          184.58 cm   87.46 kg   24.27 yrs
5 MODO             182.41 cm   87.14 kg   23.86 yrs
6 Örebro            184.07 cm   86.69 kg   26.31 yrs
7 Växjö             183.88 cm   86.62 kg   25.42 yrs
8 Brynäs            184.33 cm   86.54 kg   23.63 yrs
9 Leksand          183.31 cm   86.23 kg   26.35 yrs
10 HV71            183.08 cm   85.52 kg   25.36 yrs
11 Djurgården     184.07 cm   85.50 kg   23.86 yrs
12 Skellefteå     183.17 cm   84.25 kg   24.46 yrs

http://www.eliteprospects.com/teams_data.php?LeagueID=1&sort=wt

Tyngst men i mitten på längd. Det borde ju innebära att differensen där emellan blir ännu större om man jämför klubbarna. Är fötterna med har jag absolut inget emot detta.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG lör 19 jul 2014, 09:23

Känns som en medveten strategi med tanke på vilka vi värvat senaste tiden.

Oavsett hur det går med alla detaljer så tror jag att vi kommer att få se en roligare hockey kommande säsong. Mer fysiskt spel framförallt och mindre snurr längs sargerna. Hoppas att man från klubbens sida har gjort de här värvningarna med de nya zonerna i åtanke också och att det visar sig slå väl ut.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av CKa lör 19 jul 2014, 10:03

Old Brooklyn skrev:Zaar - Dixon - Petrell
Abbott - Abbott - Granström
Cehlarik - Wallmark - Ledin
Fabricius - Fogström - Bryggman

Sandström - Kukan
Nagander - Näkyvä
Oskarsson - Lundqvist/Fagerudd
Hjelm(Jonsson) - Lundqvist/Fagerudd

Larsson/Lassinantti


Som de flesta konstaterat - bred trupp utan direkt spets. Mest osäkerhet kring backsidan.

Fantastisk formationer.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn lör 19 jul 2014, 10:20

Lars158 skrev:Snittvikt för truppen är 89,03kg. Det känns bra. Tyngsta lag i SHL?
Japp med god marginal  Twisted Evil 

1 Luleå              183.97 cm   89.03 kg   25.69 yrs
2 Linköping         184.43 cm   87.57 kg   26.09 yrs
3 Färjestad         184.00 cm   87.56 kg   25.12 yrs
4 Frölunda          184.58 cm   87.46 kg   24.27 yrs
5 MODO             182.41 cm   87.14 kg   23.86 yrs
6 Örebro            184.07 cm   86.69 kg   26.31 yrs
7 Växjö             183.88 cm   86.62 kg   25.42 yrs
8 Brynäs            184.33 cm   86.54 kg   23.63 yrs
9 Leksand          183.31 cm   86.23 kg   26.35 yrs
10 HV71            183.08 cm   85.52 kg   25.36 yrs
11 Djurgården     184.07 cm   85.50 kg   23.86 yrs
12 Skellefteå     183.17 cm   84.25 kg   24.46 yrs

http://www.eliteprospects.com/teams_data.php?LeagueID=1&sort=wt
Det är väl Zaar, Wallmark och Fagerudd som drar ner snittet under 90 pannor då de alla väger in på 80 kilo. Lite hård sommarträning och bra käk på det så ordnar det upp sig. Alla pratar ju om att Granström är byggd som en tanks, men Cam är en cm kortare och ett kilo tyngre.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 19 jul 2014, 18:57

Old Brooklyn skrev:
Lars158 skrev:Snittvikt för truppen är 89,03kg. Det känns bra. Tyngsta lag i SHL?
Japp med god marginal  Twisted Evil 

1 Luleå              183.97 cm   89.03 kg   25.69 yrs
2 Linköping         184.43 cm   87.57 kg   26.09 yrs
3 Färjestad         184.00 cm   87.56 kg   25.12 yrs
4 Frölunda          184.58 cm   87.46 kg   24.27 yrs
5 MODO             182.41 cm   87.14 kg   23.86 yrs
6 Örebro            184.07 cm   86.69 kg   26.31 yrs
7 Växjö             183.88 cm   86.62 kg   25.42 yrs
8 Brynäs            184.33 cm   86.54 kg   23.63 yrs
9 Leksand          183.31 cm   86.23 kg   26.35 yrs
10 HV71            183.08 cm   85.52 kg   25.36 yrs
11 Djurgården     184.07 cm   85.50 kg   23.86 yrs
12 Skellefteå     183.17 cm   84.25 kg   24.46 yrs

http://www.eliteprospects.com/teams_data.php?LeagueID=1&sort=wt
Det är väl Zaar, Wallmark och Fagerudd som drar ner snittet under 90 pannor då de alla väger in på 80 kilo. Lite hård sommarträning och bra käk på det så ordnar det upp sig. Alla pratar ju om att Granström är byggd som en tanks, men Cam är en cm kortare och ett kilo tyngre.

Jo jag märkte det där med Cam igår. Titta på dom nya namnen som först och tänkte att Granström har bra med kilon per cm. Sen så upptäckte jag samma som du skriver.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av knutten lör 19 jul 2014, 21:15

Känns som Luleå fått ihop ett bra lag. Inga stora stjärnor, men ett bredd lag där många spelare har potential att skrapa ihop poäng.
Man behöver inte skaffa en spelare som gör 50 poäng för att det ska bli bra. Under Rönnqvist var det kollektivet som var det viktiga.
Då var Luleå som mest framgångsrika.

Känns bra att man skaffat ett lag med fyra jämna kedjor. Centersidan ser faktiskt grym ut om man ska vara ärlig. Abbott, Dixon, Wallmark och Granström/Fogström är inget annat än en riktigt bra centeruppsättning.

Bara nio dagar till laget går på is. Ytterliggare en vecka senare är det första matchen. Vad tiden går.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep lör 19 jul 2014, 23:33

Ni som tror att Zaar är en supertalang kommer att bli besvikna. Jag har otroligt svårt för att se honom göra många poäng, han är inte tillräckligt bra på att hålla i pucken och saknar helt auktoritet och kreativitet. Han är nästa säsongs Damien Fleury. Förstår fortfarande inte er som är nöjda med den här truppen, jag kan själv inte minnas när vi har haft en sämre trupp.

Vi kunde och BORDE ha haft ett lag likt detta:

Mattias Janmark - Stephen Dixon - Mikko Lehtonen
Cam Abbott - Chris Abbott - Daniel Viksten
Peter Cehlarik - Lucas Wallmark - Lars Bryggman
Per Ledin - Niklas Fogström - Daniel Mannberg

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av glitch sön 20 jul 2014, 00:45

Det jag reagerar mest på är hur ung genomsnittsåldern på alla lagen är.

Känslan är att om vi ska kunna fortsätta vara framgångsrika nu när en stor del av alla andra lag har hakat på med idén att fynda billiga och utvecklingsbara spelare från Allsvenskan, så måste även vi anpassa oss och verkligen börja satsa på unga spelare med ledande roller i laget. Något som Rönnqvist och co kanske inte var lika bra med.

Jag tror som många andra att vi redan sitter på en bra stomme unga spelare som skulle kunna göra väl ifrån sig i rätt miljö. Detta med eller utan Zaar då jag inte har någon vidare koll på honom. Men känslan är att han i värsta fall blir en budget version av Persson. Men även utan honom så sitter vi på Cehlarik, Wallmark, Bryggman, Mannberg(?), Kukan, Oskarsson, Fagerudd etc.

I den andan är jag lite nyfiken så en uppställning i den här stilen

Cehlarik -  Dixon - Petrell
Abbot - Abbot - Granström
Zaar - Wallmark - Ledin
Bryggman - Fogström - Mannberg (Fabricius)

Många vill nog ha Zaar istället för Cehlarik, men jag är skeptisk till det. Enda stora fördelen är väl att han är rightskytt och kanske för tillfället känns mer som en sniper, vilket aldrig är fel. Men Cehlariks målsinne ska inte heller underskattas, samtidigt som han redan har erfarenhet av elitserien och känns mer trolig att kunna behålla lite mer långsiktigt (ser inte riktigt poängen i att förädla någon, som inte är en supertalang, i ett år, när dom redan har planerat på att lämna efter).

Mina stora frågetecken sitter runt Zaar, Granström, Bryggman och Mannberg. Är Zaar lika medioker som vissa hävdar? I min uppställning har jag Cehlarik före honom, men frågan är om man inte borde ha Bryggman före honom också, vilket för mig till mitt andra frågetecken; Bryggman. Är han faktiskt lika grym som han visade förra säsongen? Borde man satsa på att ge honom en lite större roll redan från början och sätta Zaar i fjärde?

Sedan har vi den eviga frågan om Abbots tredjelänk. Granström skulle vara intressant att se där. Om det inte funkar för honom med Abbots samtidigt som det går dåligt för Zaar så kan man antingen sätta tillbaks Mannberg med dom och flytta Granberg till Wallmarks kedja, samt Zaar till fjärde eller alternativt ta Mannbergs plats med Abbots.

glitch

Antal inlägg : 1
Join date : 14-07-20

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av tibet sön 20 jul 2014, 01:03

Nu är dags att ett par av våra yngre förmågor får det riktiga genombrottet. Wallmark tror jag hårdast på. Sen vore det riktigt bra om Fagerudd steppar upp i nivå. Vilka hot bakifrån det kan bli denna säsong isåfall!! Ett par grisar framför mål och vasst skytte från blå. Hur laget än presterar kommer det att bli härlig underhållning i vinter med tanke på vilka härliga svin vi besitter i denna trupp!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1283
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av rumpztr sön 20 jul 2014, 01:30

Mitt största problem som jag har i skrivande stund är inte truppen eller hur vi skall formera laget. Det är heller inte hur vi skall vinna matcher eller hur vi skall göra mål, det är hur vi skall TA OSS IN i anfallszon!! Tidigare år när vi hade rönken och bulan har vi haft enorma problem med att vända spelet och även att sig igenom mittzon/ in i anfallszon med fart detta då mittzon har blivit 3m kortare i för i år. Det här kräver ju betydligt mycket mer av backarna, att dem skall ha ett magiskt förstapass och en enorm spelförståelse, sedan måste ju forwards se till att ligga rätt i banan och framför allt vara på eller på väg till öppna ytor igenom hela mittzon! Vi kan inte bygga ett spel på coast to coast av Fransson eller att Robin jonsson skall bära puck för att bygga anfallsspel. Igenom att zonerna har blivit mindre så bör det kräva att kortpassningsspelet skall vara mer distinkt och precist eftersom att en felpass i det här skedet lätt leder till onödiga iceing (trotts nya hybridicingsystemet). Väl inne i offensivzon så kommer målen komma. Så pass skickliga spelare har vi, men det är uppbyggnadsfasen jag är orolig över för den har varit under all kritik under rönken/bulan- tiden då vi ALLTID har hållt pucken förlänge.

Det är nog inte ett problem vi kommer att vara ensamna om då alla lag har en rejäl omställning framför sig.

Rent defensivt tror/hoppas jag att vi kommer fortsätta med en hög press och att vi kommer ligga nära motståndarna, framförallt i offensiv zon. Sedan hoppas jag att vi kan stå upp på egen blå (då mittzonen är mycket mindre och det är lättare och ligga nära sin spelare) och att vi då bygger det så att 3:e gubben kan ta djup, för att vid puckvinst snabbt kunna spela back back och vända spelet istället för att ta gunnarsson/jonssons berömda burskydd!

Dett var en av de största annledningarna till att vi inte vann över Växjö förra året, vi kunde inte vända spelet snabbt och vi kunde inte ta oss igenom mittzon på ett effektivt sätt och fick köra dump and chase med utan sargduellsvinnare..

rumpztr

Antal inlägg : 93
Join date : 13-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 20 jul 2014, 09:33

rumpztr skrev:Mitt största problem som jag har i skrivande stund är inte truppen eller hur vi skall formera laget. Det är heller inte hur vi skall vinna matcher eller hur vi skall göra mål, det är hur vi skall TA OSS IN i anfallszon!! Tidigare år när vi hade rönken och bulan har vi haft enorma problem med att vända spelet och även att sig igenom mittzon/ in i anfallszon med fart detta då mittzon har blivit 3m kortare i för i år. Det här kräver ju betydligt mycket mer av backarna, att dem skall ha ett magiskt förstapass och en enorm spelförståelse, sedan måste ju forwards se till att ligga rätt i banan och framför allt vara på eller på väg till öppna ytor igenom hela mittzon! Vi kan inte bygga ett spel på coast to coast av Fransson eller att Robin jonsson skall bära puck för att bygga anfallsspel. Igenom att zonerna har blivit mindre så bör det kräva att kortpassningsspelet skall vara mer distinkt och precist eftersom att en felpass i det här skedet lätt leder till onödiga iceing (trotts nya hybridicingsystemet). Väl inne i offensivzon så kommer målen komma. Så pass skickliga spelare har vi, men det är uppbyggnadsfasen jag är orolig över för den har varit under all kritik under rönken/bulan- tiden då vi ALLTID har hållt pucken förlänge.

Det är nog inte ett problem vi kommer att vara ensamna om då alla lag har en rejäl omställning framför sig.

Rent defensivt tror/hoppas jag att vi kommer fortsätta med en hög press och att vi kommer ligga nära motståndarna, framförallt i offensiv zon. Sedan hoppas jag att vi kan stå upp på egen blå (då mittzonen är mycket mindre och det är lättare och ligga nära sin spelare) och att vi då bygger det så att 3:e gubben kan ta djup, för att vid puckvinst snabbt kunna spela back back och vända spelet istället för att ta gunnarsson/jonssons berömda burskydd!

Dett var en av de största annledningarna till att vi inte vann över Växjö förra året, vi kunde inte vända spelet snabbt och vi kunde inte ta oss igenom mittzon på ett effektivt sätt och fick köra dump and chase med utan sargduellsvinnare..

Många frågor och här kommer några svar från mig och som jag tror och tänker.

Att mittzon blivit mindre påverkar nog inte uppspelen nämnvärt från eget mål till röd. Den sträckan är lika lång och sedan redline offside försvann så spelar ju egen blå mindre roll. Däremot blir ytan mellan rödlinje och offensiv blå mindre vilket kan "tjocka" till det lite mer. Jag tror därför vi kommer få se lite mer dump and chase från många lag i vinter. Tror faktiskt att en spelare som Klasen hade haft det rätt jobbigt första halvan av säsongen vad gäller uppspel då han är en spelare som vill dribbla in i zon och det kommer vara svårt. Hittar man inte passet lär det bli dump.

Vad gäller den högra pressen så lät det ju på Fagervall som att vi inte kommer köra på det då han trodde att de nya ytorna gör att man kan bli bortspelad lättare om man ligger å för hårt.
I egen zon lät det som att jobba som tidigare med press och stabilt spel i boxen och släppa backarna lite mer. Sedan rusa mot dem då de får puck. En som som Frallan hade ju njutit av detta då han hunnit ta emot pucken och snurra 4-5 varv innan han skickar iväg den.
Han påstod också att backarna kommer klara av att spela några år till då de får mer tid på sig nu.
Vad gäller egen blå så kommer det bli lite spännande. Ett lag som sätter press på puckhållaren i höjd med offensiv blå klarar av att ha backarna lite högra, men faller forwards ner för djupt (röd) eller går bort sig offensivt kommer backarna vara tvungen att backa då det blir oceaner av yta bakom dem, samt att de inte hinner med vid dump i och med hybrid icingen.

Jag tror att Lasse falk hade njutit av den mindre mittzonen. Hans 1-3-1 med stillastående spelare som täpper ytor i mitten hade ju varit rätt fin med en liten mittzon.

Håller inte riktigt med dig i din analys av växjöserien. Jag tycker Växjö var bättre på alla positioner, tränarna var bättre på att coacha bort våra bärande spelare, våra målvakter klarade inte av att göra idiot räddnignarna och deras kom upp stort de få gånger han behövde, backarna var mer resoluta och mer spelskickliga, Forwards var mer spelskickliga, starkare på mål och sköt för att göra mål inte för att skjuta.
Sen tror jag så klart vi hade haft större chans om backarna hade varit hela och vi inte behövt lämna viktiga backar hemma och spela andra halvskadade.
Sen var det ju precis som du skriver att backarna ofta spelade fel, spelade till stillastående backkollega eller i bakhasorna på forwards. Men jag tror inte vi vunnit ändå då dom faktiskt var mycket bättre än oss på alla plan.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av knutten sön 20 jul 2014, 13:12

Fagerudd har enom potential att vara en viktig kugge i powerplay. Var det inte så att han gjorde 3 poäng på tre matcher, men sen när säsongen började dra ihop sig ville "Rönken" satsa på "säkra kort" som varit med hela säsongen? Vi var ju många som undrade vad Fagerudd gjorde på bänken när våra backar i powerplay inte kunde skjuta ordentligt. Nu ska man ju se en spelare längre för att kunna dra slutsatser, men vi kommer få se vad han går för i vinter. Kan mycket väl bli väldigt viktigt redan i vinter.

dubstep // Tveksamt om Janmark hade varit ett säkrare kort än Petrell faktiskt. Inte speciellt stor skillnad mellan truppen du totalsågar och vill ha.

En del verkar lämna ute Fabbe och Foppa. Jag har dock på nåt sätt svårt att se dessa norrbottniska blod utanför truppen, men givetvis är det så att presterar de inte ska de inte spela. Det är något Rönken hade problem med. Men det är ju så att dessa två spelare kan jobba frenetiskt, men får ofta inte så mycket uträttat. Lite synd då Fabbe är oerhört vältränad, men han har inte ett stort register. Dock viktig för de yngre spelarna och hans vara i omklädningsrummet.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot sön 20 jul 2014, 16:00

Bryggman - Dixon - Petrell
Abbott - Abbott - Granström
Cehlarik - Fogström - Zaar
Ledin - Wallmark - Fabricius

Extra: Forsberg, Sylvegård

Asplöven: Mannberg utan tvekan

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av dubstep sön 20 jul 2014, 16:42

knutten skrev:dubstep // Tveksamt om Janmark hade varit ett säkrare kort än Petrell faktiskt. Inte speciellt stor skillnad mellan truppen du totalsågar och vill ha.
Jag tycker att skillnaden är enorm. Vi hade haft två producerande femmor, möjligtvis tre om Cehlarik och Wallmark får sitt genombrott. Förstafemman med Janmark - Dixon - Lehtonen/B.Little hade varit elitseriens bästa. Andrafemman med Abbott - Abbott - Viksten hade också varit producerande. Som det ser ut nu kommer vi inte ha en utpräglad förstafemma och egentligen ingen kedja som man på förhand vet kommer att producera. Jag tror inte ett dugg på att Zaar - Dixon - Petrell är något att hänga i granen. Abbotts tredjelänk lyser fortfarande med sin frånvaro.

Ni behöver inte ta mig på allvar om ni inte vill. Jag ska inte outta mig men jag har genom åren på en blogg blivit känd för att ha hyfsad koll på hur det kommer att gå för ett visst lag. För två säsonger sedan så sågade jag ett lag till fotknölarna och jag var ganska ensam om det, fick ta mycket skit. Det visade sig att jag hade rätt och att 99% av de tusentals på forumet hade fel. Jag har en liknande känsla om Luleås lag om de inte förstärker. Sen kanske ni minns Färjestad för några år sedan, i princip alla tippade de i toppen och rentav som SM-vinnare medan jag sågade lagbygget totalt och sa att de kommer att panikvärva sig ur krisen. Hur gick det då? Jo, de gjorde sin sämsta start någonsin och låg SIST ett bra tag innan man började....panikvärva...och tog sig ur krisen. Denna upplagan av Luleå är för trubbigt och kommer att ha oerhört svårt för att äga puckinnehavet och producera mål. Jag saknar två klassforwards i top 6 för att det ska se bra ut.

dubstep

Antal inlägg : 251
Join date : 13-10-04

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 20 jul 2014, 18:17

tittar man på hur Luleås alg sett ut de senaste åren så har laget gått bättre då ingen spelare stuckit iväg i poängligan. De åren vi haft nån spelare som stuckit iväg har laget gått sämre.
Nu är det så klart så att det inte behöver vara motsatsförhållanden till detta och det är klart jag önskar att vi slutar etta, vinner slutspelet, vinner målliga, poängliga och assistliga, men också tacklingsliga och utvisningsliga. OM man nu ska välja och kika historiskt hur det sett ut så tar jag hellre segrar än individuella rekord.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 20 jul 2014, 18:33

Jag tror fortfarande på att det kan bli på tal om en värvning under hösten/vinter senare i år ifall det visar sig att någon position sviktar. Sedan om det blir målvakts-, back- eller anfallssidan är svårt att sia om redan nu.

Men pengar finns det skulle jag tro, visserligen känns det lite halvskakig med Owuyas situation, måtte man slippa hans lönekostnad nu bara. Värsta scenariot vore att han blir avstängd i två år och att Luleå får stå för lönen..

Sedan bör man väl kunna skeppa Fransson och förhoppningsvis få en viss övergångssumma, om inte annat så försvinner hans tunga lönepost. Visserligen hade det varit en fröjd att se Frallan på offensiva blålinjen kommande säsong. Han har varit absolut bäst på att balansera pucken på blåa senaste säsongerna i Luleå tycker jag. Med större utrymme hade det kunnat se rätt kul ut. Sedan parat ihop honom med någon skytt likt Fagerudd eller kanske Näkyvä. Lite fundersam kring vem som tar Franssons plats i form av puckbärare och den som kan dra igång uppspelen, även om jag tycker att Fransson inte riktigt har det där förstapasset man kan önska sig.

Är för övrigt rätt osäker på vad Näkyvä är för back, jag hoppas på en Fransson som kan bära upp pucken och utöver det dra på ett bra förstapass. Backsidan ser intressant ut men samtidigt lite oroande, får hoppas att Kukan fortsätter sin utveckling och inte redan funderar på andra ligor samt att Oskarsson kan fortsätta så som i slutspelet.

Fagerudd bör väl få chansen på offensiva blålinjen i år? När han var i Asplöven fick man i det närmaste punkta bort Fagerudd när Asplöven hade powerplay, större zoner bör göra susen för honom. Dessutom är han rätt lik Fransson vad gäller att balansera med pucken på blå-linjen tycker jag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Swhy sön 20 jul 2014, 19:35

dubstep skrev:
knutten skrev:dubstep // Tveksamt om Janmark hade varit ett säkrare kort än Petrell faktiskt. Inte speciellt stor skillnad mellan truppen du totalsågar och vill ha.
Jag tycker att skillnaden är enorm. Vi hade haft två producerande femmor, möjligtvis tre om Cehlarik och Wallmark får sitt genombrott. Förstafemman med Janmark - Dixon - Lehtonen/B.Little hade varit elitseriens bästa. Andrafemman med Abbott - Abbott - Viksten hade också varit producerande. Som det ser ut nu kommer vi inte ha en utpräglad förstafemma och egentligen ingen kedja som man på förhand vet kommer att producera. Jag tror inte ett dugg på att Zaar - Dixon - Petrell är något att hänga i granen. Abbotts tredjelänk lyser fortfarande med sin frånvaro.

Ni behöver inte ta mig på allvar om ni inte vill. Jag ska inte outta mig men jag har genom åren på en blogg blivit känd för att ha hyfsad koll på hur det kommer att gå för ett visst lag. För två säsonger sedan så sågade jag ett lag till fotknölarna och jag var ganska ensam om det, fick ta mycket skit. Det visade sig att jag hade rätt och att 99% av de tusentals på forumet hade fel. Jag har en liknande känsla om Luleås lag om de inte förstärker. Sen kanske ni minns Färjestad för några år sedan, i princip alla tippade de i toppen och rentav som SM-vinnare medan jag sågade lagbygget totalt och sa att de kommer att panikvärva sig ur krisen. Hur gick det då? Jo, de gjorde sin sämsta start någonsin och låg SIST ett bra tag innan man började....panikvärva...och tog sig ur krisen.Denna upplagan av Luleå är för trubbigt och kommer  att ha oerhört svårt för att äga puckinnehavet och producera mål. Jag saknar två klassforwards i top 6 för att det ska se bra ut.

Vad egentligen är det du inte vågar outa? Din blogg eller ditt nick på något annat forum? Om det är det förstnämnda så är det intressant, då jag trodde man gärna marknadsförde sin blogg.. Om det är det sistnämnda så vågar du alternativt inte stå för dina kommentarer i ditt riktiga namn alternativt dina övriga nick?

Jag förstår mig på anonymitet på internet, men om man ska hänvisa till sitt tidigare track-record är det lite intressant att man tycker det är så fasansfullt att faktiskt ange en källa som stärker ditt påstående som självutnämnd expert Rolling Eyes och inte bara påstå att man har skrivit något sådant på något hemligt ställe någonstans under ett hemligt nick, det stärker knappast ditt argument om man säger så.
Swhy
Swhy

Antal inlägg : 141
Join date : 12-01-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 20 jul 2014, 20:55

Rönken skrev:Jag tror fortfarande på att det kan bli på tal om en värvning under hösten/vinter senare i år ifall det visar sig att någon position sviktar. Sedan om det blir målvakts-, back- eller anfallssidan är svårt att sia om redan nu.

Men pengar finns det skulle jag tro, visserligen känns det lite halvskakig med Owuyas situation, måtte man slippa hans lönekostnad nu bara. Värsta scenariot vore att han blir avstängd i två år och att Luleå får stå för lönen..

Sedan bör man väl kunna skeppa Fransson och förhoppningsvis få en viss övergångssumma, om inte annat så försvinner hans tunga lönepost. Visserligen hade det varit en fröjd att se Frallan på offensiva blålinjen kommande säsong. Han har varit absolut bäst på att balansera pucken på blåa senaste säsongerna i Luleå tycker jag. Med större utrymme hade det kunnat se rätt kul ut. Sedan parat ihop honom med någon skytt likt Fagerudd eller kanske Näkyvä. Lite fundersam kring vem som tar Franssons plats i form av puckbärare och den som kan dra igång uppspelen, även om jag tycker att Fransson inte riktigt har det där förstapasset man kan önska sig.

Är för övrigt rätt osäker på vad Näkyvä är för back, jag hoppas på en Fransson som kan bära upp pucken och utöver det dra på ett bra förstapass. Backsidan ser intressant ut men samtidigt lite oroande, får hoppas att Kukan fortsätter sin utveckling och inte redan funderar på andra ligor samt att Oskarsson kan fortsätta så som i slutspelet.

Fagerudd bör väl få chansen på offensiva blålinjen i år? När han var i Asplöven fick man i det närmaste punkta bort Fagerudd när Asplöven hade powerplay, större zoner bör göra susen för honom. Dessutom är han rätt lik Fransson vad gäller att balansera med pucken på blå-linjen tycker jag.

Det lät ju från klubbens håll att man håller sig inom ramarna även om man inte blir av med Owoyas och Franssons löneposter. Om då båda försvinner borde det ju finnas utrymme för en riktigt bra spelare och då helst en riktigt bra back.
Ser ju helst att Fransson blir kvar då man enligt samma artikel skulle ha råd med det. Det skulle i sin tur innebära att man var tvungen att skeppa nån av de andra backarna och få lite mindre pengar. Men Fransson klarar av att spela i båda zonerna och det är viktigt.
Som backarna ser ut just nu är jag inte alls orolig över det offensiva utan mer hur det ska se ut i det stationära spelet i egen zon.

Men som du säger, det lär ju finnas pengar att värva nått vid behov senare under säsongen om man känner sig tvungna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 21 jul 2014, 16:43

Någon som har koll på den här junioren? Kan han få chansen prova på A-lags spel?

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/han-campade-ocksa/?blog=7127224&entry=8622047

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Bamsefar mån 21 jul 2014, 17:04

Lars158 skrev:Någon som har koll på den här junioren? Kan han få chansen prova på A-lags spel?

http://www.nsd.se/sport/bloggar/hockeysnack/han-campade-ocksa/?blog=7127224&entry=8622047

Låter definitivt som någon som borde få känna på a-lagsspel.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 21 jul 2014, 18:39

Spännande!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LubosC tis 22 jul 2014, 10:00

http://www.kuriren.nu/bloggar/hockeybloggen/forsasong-del-i/?blog=4171576&entry=7740015

Oj ett matnyttigt inlägg på kurirens blogg. Det var länge sen.
Citerar en snutt bara som jag tyckte var intressant.

"Om du fick välja vilka du skulle spela i samma kedja som den här säsongen, vilka skulle du ta då?
- Daniel Zaar och Per Ledin.

Varför?
- Jag har spelat med Zaar en del i juniorlandslaget och det har fungerat väldigt bra. Sedan är "Ledda" ruggigt bra. Jag tror att vi skulle kunna vara en bra blandning."
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 22 jul 2014, 10:33

Lustigt, den kedjan har jag varit inne på själv när jag försökt komponera ihop kedjor ur årets trupp. Det är såklart lätt att säga nu såhär i efterhand, men det har mer handlat om att jag vill ha Ledin i en produktiv omgivning snarare än att jag haft koll på att Zaar och Wallmark lirat ihop i juniorlandslaget.

Annars tycker jag att det är grymt svårt att komponera kedjorna i årets trupp. Många liknande forwards och det hamnar hela tiden någon utanför ordinarie 4 kedjor som jag vill ha med.

Därför väntar jag helt enkelt och ser hur man formera laget i träningsmatcherna, och sedan hur det verkar fungera.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot tis 22 jul 2014, 12:14

Då har vi en kedja klar. Wallmark spelade ju bra ihop med Ledin redan ifjol när han fick chansen. Zaar kan nog bli ett bra komplement där. Fogström har ju spelat bra tillsammans med Cehlarik tidigare och borde få fortsätta nu kan jag tycka. Tredjelänken vete tusan....

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 22 jul 2014, 12:34

Ja dels har ju Ledin visat otaliga gånger att han är en utmärkt spelare i en produktiv kedja och dels skulle han bidra med väldigt mycket rutin till ungtupparna Wallmark och Zaar. Dessutom är han som sagt inte oäven i offensiven heller den gode Ledin. Perfekt in på mål i den kedjan. Hittar ofta rätt bra passningar också. Var ju mer än en gång som han satte upp Klasen under fjolårssäsongen.

Sedan som du säger Slapshot så lirade de ju ihop under Olaussons frånvaro bl.a. Tyckte faktiskt att det stundtals var mycket bättre fart på både Ledin och Klasen när Wallmark var Center istället för Olausson.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Slapshot tis 22 jul 2014, 12:39

Japp den kedjan känns ju given åtminstone från början av säsongen. Kan ju alltid ändra senare.

Cehlarik - Fogström - ???

Tänkte mig en Vihko typ men nån sån finns ju inte i Luleå just nu. Den som ligger närmast till hands borde väl vara (huvvaligen) Mannberg

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 22 jul 2014, 12:47

Ja jag håller med dig om att Cehlarik och Fogström passar bra ihop och verkligen borde få chansen på allvar. De har ju lirat väldigt fint tillsammans under kortare perioder men aldrig riktigt fått förtroendet en längre tid. Har de gjort en sämre match så har man splittrat på konstellationen känns det som.

Svårt med en tredjelänk där. Som det ser ut så är det Cehlarik som skall stå för kreativiteten i den kedjan med Fogström står för spelfördelningen och det defensiva ansvaret. Tycker att Granström, Petrell och Bryggman alla skulle vara lite intressanta där.

Granström vet vi vad vi får om vi sätter där. Tuffhet och tyngd och bra hjälp i defensiven. Dessutom är han rätt tuff in på kassen.

Bryggman känns ännu mera rakt på och skulle vara spännande där, men samtidigt kan jag tänka mig att testa honom med Abbotts.

Detsamma gäller egentligen Petrell, fast här vet jag ju inte alls vad vi har att förvänta oss egentligen, mer en det man läst sig till.

Eftersom vi inte har den där snipern, så tycker jag man skall bygga kedja på sådant vis att det är Cehlarik som huvudsakligen skall stå för avsluten. Han har ändå ett helt OK skott tycker jag och får han lite förtroende, och lite tid på sig att komma in i rollen, så tror jag att vi kan få se en del mål från hans klubba faktiskt. Det låter ju som om att ledningen i Luleå tror väldigt hårt på Cehlarik åtminstone.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 5 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 21 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet