Tomas "Bulan" Berglund

+78
CKa
Mr Bister
Diktatorn
Hejsan
Dentos
Sigge75
Lasse Proppmätt
Lulefan
Burskydd
chiII
Sunderbyare
Dundernisse
Kanellängd
Blinders
Jokerman
Lillajag
tibet
kokostrollet
ezz
kniba
MiCCe
makkanmakkan
Sundance Kid
Norrlandstoken
keevvs
Hankburger
Number 69
Donten_
wilmus2007
Groggen79
Hedanders
Dalle
Jonken
Rönken
Kapten Haddock
Urken
icemask
delphi
Puckad
Pajala
Bamsefar
Dustin
hokkzorz
Kraftkung
Wolfhunter
Kagen
JuniorX
farre
Ferros
Tigerman
Anthrax
Qirren
Sportchefen #2
Chris Hendrix
Lars158
NallePhu
GustenA
ski3r
Hentos_Bror
Tony Moore
Lajon
Donowitz
Redbear
Micke80
FruktHamster
Myrman
KaptenBlodskelett
Snikne Ville
pingu
PM
Old Brooklyn
JohanO
Norlin
amarule
rumpztr
LuleåWinston
Slapshot
rasbiologen
82 posters

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger mån 15 nov 2021, 16:59

Kanellängd skrev:Bulan har förlängt t.o.m. säsongen 2023/2024.

Riktigt bra med kontinuitet. Dessutom slipper man spekulera vem som står bakom bänken nästa säsong vilket även borde göra det enklare för Skuggan och Engman att bygga sitt lag.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Sunderbyare likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger mån 15 nov 2021, 17:01

farre skrev:Hade gärna sett att man ersatt Kyrö med någon som faktiskt kan rita upp ett vettigt PP.
Alternativt ta in Conny Strömberg som konsult för PP  Wink

Kyrö har dock väldigt lite med PP att göra utan han har hand om spelarutveckling mestadels. Vilket är hans styrka. Jag kan inte på rak arm minnas om det är Bulan själv eller Stridh som har hand om PP dock.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Puckad mån 15 nov 2021, 18:44

Strömberg hade varit kult!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Sunderbyare mån 15 nov 2021, 19:07

Riktigt bra! Den förlängningen gillas! cheers
Sunderbyare
Sunderbyare

Antal inlägg : 89
Join date : 21-11-08

Lulejoe likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av farre mån 15 nov 2021, 20:30

Hankburger skrev:
farre skrev:Hade gärna sett att man ersatt Kyrö med någon som faktiskt kan rita upp ett vettigt PP.
Alternativt ta in Conny Strömberg som konsult för PP  Wink

Kyrö har dock väldigt lite med PP att göra utan han har hand om spelarutveckling mestadels. Vilket är hans styrka. Jag kan inte på rak arm minnas om det är Bulan själv eller Stridh som har hand om PP dock.

Är nästan 100 på att det är Kyrö som har hand om PP. Har för mig att Stridh sagt det någon gång också.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Wolfhunter mån 15 nov 2021, 21:11

Jäkligt bra med Bulan i några år till. Kung.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

LulefanGBG likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar mån 15 nov 2021, 21:37

Viktigt med kontinuitet i båset när spelaromsättningen är som det är.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Pajala tis 16 nov 2021, 15:39

Trist att tränarna inte riktigt får ihop laget, senaste två åren så har vi ju blivit sämre på princip allt.

Jag gillar Bulan och hans spelsystem men dom måste få spelarna att köpa det också, det är tränarnas uppgift.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18150
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av chiII tis 16 nov 2021, 17:46

Pajala skrev:Trist att tränarna inte riktigt får ihop laget, senaste två åren så har vi ju blivit sämre på princip allt.

Jag gillar Bulan och hans spelsystem men dom måste få spelarna att köpa det också, det är tränarnas uppgift.

Jämförelsepunkten är ju dock den bästa Luleå har spelat sen 90-talet. Förra säsongen var helt klart ett bakslag men nu de senaste matcherna tycker jag att vi börjar närma oss det vi presterade säsongen 19/20 i fem mot fem-spelet. Powerplay och i ännu större grad boxplay är där vi behöver bli bättre om. I ska kunna slåss om guld i år

chiII

Antal inlägg : 1033
Join date : 12-01-22

Bamsefar, Wolfhunter and Sunderbyare like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Blinders tis 16 nov 2021, 18:18

chiII skrev:
Pajala skrev:Trist att tränarna inte riktigt får ihop laget, senaste två åren så har vi ju blivit sämre på princip allt.

Jag gillar Bulan och hans spelsystem men dom måste få spelarna att köpa det också, det är tränarnas uppgift.

Jämförelsepunkten är ju dock den bästa Luleå har spelat sen 90-talet. Förra säsongen var helt klart ett bakslag men nu de senaste matcherna tycker jag att vi börjar närma oss det vi presterade säsongen 19/20 i fem mot fem-spelet. Powerplay och i ännu större grad boxplay är där vi behöver bli bättre om. I ska kunna slåss om guld i år
Förra året var det tvärtom, bra i PP och BP men svaga i EQ.
Men de underliggande siffrorna i EQ är de bästa Luleå hittills har haft i SHL under Bulan. Så får vi till special teams som du säger så kommer vi komma topp 6 ev. topp 4.

Blinders

Antal inlägg : 5179
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Bamsefar, PM, chiII, Redbear, kokostrollet, Wolfhunter, Kanellängd and Sunderbyare like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Pajala ons 17 nov 2021, 20:32

Då måste vi också börja visa det annars blir det den vanliga visan, ut i slutspelet.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18150
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av farre lör 25 feb 2023, 22:28

Skulle vilja diskutera Bulan lite.
Vi är väl numera alla här (även om det tog bra längre tid för en del) överens om GM:s totala misslyckande med värvningana i år.
Finns hur mycket som helst som har avhandlats där men vad har Bulan egentligen för ansvar för detta förfall?
-Om vi börjar med att undra om det är Bulan som gett direktiv till vilka spelare han vill ha och kategoriskt säger nej till spets som har en tendens att tjuva lite så borde ju även en skugga falla på honom i värvningsarbetet.
-Hans spelidé defensivt som för ett par år sedan skördade stora framgångar är inte längre effektiv och är helt impotent när den nu får möte lite skickligare spelare som spelar bort pressen kontrollerat. Han har inte hittat en lösning på detta och blir gång på gång helt avklätt.
-Offensivt är taktiken även där otroligt trubbig där jag tycker att man hela tiden prioriterar zontid vilket är ineffektivt då vi i 98% av den zontiden är totalt ofarliga och på utsidan. Helt tandlöst vilket visade sig redan 20-21 men sminkades över av Omark och Andreasson förra säsongen. MEN Omark och Andreasson spelade aldrig Bulanhockey. När den kedjan splittrades pga sjukdom på Andreasson så synades taktiken i sömmarna och ineffektiviteten syntes tydligt än en gång.
-Så som spelet ser ut, är det otroligt viljelöst. Jag ser inte heller någon glädje hos någon spelare vilket jag skrivit om förut. Kolla på Sallinen mot Rögle. Inte ens när han gjorde mål såg han glad ut. Komarov? Tyrre? Erik? Jack? Är det någon som sett dessa herrar skratta eller avslappnade i år?
Jag tycker frågan nu är befogad.
Är det så att gruppen inte längre tror på taktiken?
Är det så att de är trötta på samma röst?
Är det så att Bulan fullständigt tappat omklädningsrummet?
Alla säger i intervjuerna att det finns mycket potential i gruppen som inte kommit ut än MEN är det inte Bulans ansvar att ta fram den potentialen?
Vad sänder det för signaler när han match efter match trots att vi är utspelade aldrig kan erkänna att vi förlorade mot ett bättre lag utan hela tiden snackar om zontid, ineffektivitet och otur?
Laguttagningar är en annan het potatis. Saknar helt logik många gånger och missar de få gånger det finns kemi mellan spelare. Spelar samma forwards trio i starten av matcherna trots att han flera matcher i rad särat på dessa i sista perioden för att de inte funkat. Även i PP så finns det oftast ingen logik i hur han sätter upp femman.
Otroligt svag matchcoach.
Junior inslussning?
Sist men inte minst. Gör Bulanhockeyn varumärket Luleå Hockey till ett starkare sådan vid rekryteringar och allt runt omkring med publik och sponsorer eller tvärtom?

Jag säger inte att Bulan ska sparkas men hade velat ha en diskussion kring hans ansvar för årets fiaskosäsong.
När det ser ut som det gör på isen så ska man vända på varje sten och jag tycker att vi borde vända på denna oxå.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

pingu, LHF96, JohanO, Nagglio, Lulejoe, Burskydd and grottmannen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Blinders lör 25 feb 2023, 23:09

farre skrev:Skulle vilja diskutera Bulan lite.
Vi är väl numera alla här (även om det tog bra längre tid för en del) överens om GM:s totala misslyckande med värvningana i år.
Finns hur mycket som helst som har avhandlats där men vad har Bulan egentligen för ansvar för detta förfall?
-Om vi börjar med att undra om det är Bulan som gett direktiv till vilka spelare han vill ha och kategoriskt säger nej till spets som har en tendens att tjuva lite så borde ju även en skugga falla på honom i värvningsarbetet.
-Hans spelidé defensivt som för ett par år sedan skördade stora framgångar är inte längre effektiv och är helt impotent när den nu får möte lite skickligare spelare som spelar bort pressen kontrollerat. Han har inte hittat en lösning på detta och blir gång på gång helt avklätt.
-Offensivt är taktiken även där otroligt trubbig där jag tycker att man hela tiden prioriterar zontid vilket är ineffektivt då vi i 98% av den zontiden är totalt ofarliga och på utsidan. Helt tandlöst vilket visade sig redan 20-21 men sminkades över av Omark och Andreasson förra säsongen. MEN Omark och Andreasson spelade aldrig Bulanhockey. När den kedjan splittrades pga sjukdom på Andreasson så synades taktiken i sömmarna och ineffektiviteten syntes tydligt än en gång.
-Så som spelet ser ut, är det otroligt viljelöst. Jag ser inte heller någon glädje hos någon spelare vilket jag skrivit om förut. Kolla på Sallinen mot Rögle. Inte ens när han gjorde mål såg han glad ut. Komarov? Tyrre? Erik? Jack? Är det någon som sett dessa herrar skratta eller avslappnade i år?
Jag tycker frågan nu är befogad.
Är det så att gruppen inte längre tror på taktiken?
Är det så att de är trötta på samma röst?
Är det så att Bulan fullständigt tappat omklädningsrummet?
Alla säger i intervjuerna att det finns mycket potential i gruppen som inte kommit ut än MEN är det inte Bulans ansvar att ta fram den potentialen?
Vad sänder det för signaler när han match efter match trots att vi är utspelade aldrig kan erkänna att vi förlorade mot ett bättre lag utan hela tiden snackar om zontid, ineffektivitet och otur?
Laguttagningar är en annan het potatis. Saknar helt logik många gånger och missar de få gånger det finns kemi mellan spelare. Spelar samma forwards trio i starten av matcherna trots att han flera matcher i rad särat på dessa i sista perioden för att de inte funkat. Även i PP så finns det oftast ingen logik i hur han sätter upp femman.
Otroligt svag matchcoach.
Junior inslussning?
Sist men inte minst. Gör Bulanhockeyn varumärket Luleå Hockey till ett starkare sådan vid rekryteringar och allt runt omkring med publik och sponsorer eller tvärtom?

Jag säger inte att Bulan ska sparkas men hade velat ha en diskussion kring hans ansvar för årets fiaskosäsong.
När det ser ut som det gör på isen så ska man vända på varje sten och jag tycker att vi borde vända på denna oxå.

Skulle säga att fram till novemberuppehållet, 22 november, så presterade Luleå väldigt bra hockey utifrån den trupp man hade.
Man låg delad femma i tabellen poängsnittmässigt med 1,67 poäng per match (0,1 upp till tredjeplats).
Släppte knappt in några mål, 1,88 per match (hela säsongen 2,47)
2,5 mål framåt gjorde man (hela säsongen 2,25).

Efter det har Luleå varit skitdåliga.
Från och med novemberuppehållet har Luleå ett poängsnitt på 1,17 (tredje sämst)
2,1 mål framåt per match.
2,93 insläppta per match.

Bulan har inte lyckats hålla i det spel som presterade i början som jag tycker var bra med tanke på den ospetsiga trupp vi hade.
Där har Bulan misslyckats totalt.
Åtminstone så hade man kunna skrapa ihop, 1,4 poäng per match resten av säsongen, då hade vi legat på 71 poäng med chans på topp 6.

Blinders

Antal inlägg : 5179
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av farre lör 25 feb 2023, 23:30

Om jag får vända lite på det så var vi väl alla rätt övertygade om att vi skulle gå bättre i början av säsongen då spelaromsättningen var så låg och alla kunde taktiken. För spelet var ju inte vackert då heller skulle jag vilja säga.
Bara en tanke
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO sön 26 feb 2023, 00:34

Med tanke på hur mycket gott vi alla har haft att säga om Bulan genom åren så håller jag med om att vi också måste kunna prata om de sakerna som är dåliga.

Massor av matnyttigt i det @Farre skriver, svårt att veta vart man ens ska börja i årets soppa.

Ibland ger Bulan mig lite vibbar av Dallas Eakins, coachen som tror att om man försöker få bra Corsi så leder det till att man spelar bra, istället för tvärtom, att om man försöker spela bra så kan det också leda till bra Corsi. Hårklyveri kanske, men Bulan har gjort väldigt lite i år för att visa att han är kapabel eller ens villig att försöka bryta mönster under årets säsong.

Sen känns det inte bara som att spelarna har checkat ut, även Bulan "känns" som att han inte bryr sig på samma sätt längre, jämfört med för t.ex. 3 år sedan.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Urken, farre and Burskydd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Blinders sön 26 feb 2023, 09:19

JohanO skrev:Med tanke på hur mycket gott vi alla har haft att säga om Bulan genom åren så håller jag med om att vi också måste kunna prata om de sakerna som är dåliga.

Massor av matnyttigt i det @Farre skriver, svårt att veta vart man ens ska börja i årets soppa.

Ibland ger Bulan mig lite vibbar av Dallas Eakins, coachen som tror att om man försöker få bra Corsi så leder det till att man spelar bra, istället för tvärtom, att om man försöker spela bra så kan det också leda till bra Corsi. Hårklyveri kanske, men Bulan har gjort väldigt lite i år för att visa att han är kapabel eller ens villig att försöka bryta mönster under årets säsong.

Sen känns det inte bara som att spelarna har checkat ut, även Bulan "känns" som att han inte bryr sig på samma sätt längre, jämfört med för t.ex. 3 år sedan.
Skulle säga att Bulan är den coach som har minst koll på avancerad statistik.
Video är han däremot expert på.

Blinders

Antal inlägg : 5179
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Burskydd sön 26 feb 2023, 09:40

farre skrev:Skulle vilja diskutera Bulan lite.
Vi är väl numera alla här (även om det tog bra längre tid för en del) överens om GM:s totala misslyckande med värvningana i år.
Finns hur mycket som helst som har avhandlats där men vad har Bulan egentligen för ansvar för detta förfall?
-Om vi börjar med att undra om det är Bulan som gett direktiv till vilka spelare han vill ha och kategoriskt säger nej till spets som har en tendens att tjuva lite så borde ju även en skugga falla på honom i värvningsarbetet.
-Hans spelidé defensivt som för ett par år sedan skördade stora framgångar är inte längre effektiv och är helt impotent när den nu får möte lite skickligare spelare som spelar bort pressen kontrollerat. Han har inte hittat en lösning på detta och blir gång på gång helt avklätt.
-Offensivt är taktiken även där otroligt trubbig där jag tycker att man hela tiden prioriterar zontid vilket är ineffektivt då vi i 98% av den zontiden är totalt ofarliga och på utsidan. Helt tandlöst vilket visade sig redan 20-21 men sminkades över av Omark och Andreasson förra säsongen. MEN Omark och Andreasson spelade aldrig Bulanhockey. När den kedjan splittrades pga sjukdom på Andreasson så synades taktiken i sömmarna och ineffektiviteten syntes tydligt än en gång.
-Så som spelet ser ut, är det otroligt viljelöst. Jag ser inte heller någon glädje hos någon spelare vilket jag skrivit om förut. Kolla på Sallinen mot Rögle. Inte ens när han gjorde mål såg han glad ut. Komarov? Tyrre? Erik? Jack? Är det någon som sett dessa herrar skratta eller avslappnade i år?
Jag tycker frågan nu är befogad.
Är det så att gruppen inte längre tror på taktiken?
Är det så att de är trötta på samma röst?
Är det så att Bulan fullständigt tappat omklädningsrummet?
Alla säger i intervjuerna att det finns mycket potential i gruppen som inte kommit ut än MEN är det inte Bulans ansvar att ta fram den potentialen?
Vad sänder det för signaler när han match efter match trots att vi är utspelade aldrig kan erkänna att vi förlorade mot ett bättre lag utan hela tiden snackar om zontid, ineffektivitet och otur?
Laguttagningar är en annan het potatis. Saknar helt logik många gånger och missar de få gånger det finns kemi mellan spelare. Spelar samma forwards trio i starten av matcherna trots att han flera matcher i rad särat på dessa i sista perioden för att de inte funkat. Även i PP så finns det oftast ingen logik i hur han sätter upp femman.
Otroligt svag matchcoach.
Junior inslussning?
Sist men inte minst. Gör Bulanhockeyn varumärket Luleå Hockey till ett starkare sådan vid rekryteringar och allt runt omkring med publik och sponsorer eller tvärtom?

Jag säger inte att Bulan ska sparkas men hade velat ha en diskussion kring hans ansvar för årets fiaskosäsong.
När det ser ut som det gör på isen så ska man vända på varje sten och jag tycker att vi borde vända på denna oxå.
Du har fullständigt rätt i allt du skriver.
Jag har sagt tidigare att Bulan är helig och har blivit kritiserad för det som jag iofs skiter i men han är untouchable i mångas ögon.

Ja, han har kört fast
Ja, det finns ingen glädje i gruppen

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO sön 26 feb 2023, 09:45

Känns svårt att bedöma hans videoexpertis utan att vara delaktig i organisationen. Att han inte har koll på statistik håller jag inte riktigt med om. I år har han vid flertalet gånger refererat till LHF’s xG% i relation till övriga lag. Mindre på senaste när vi inte längre ligger ”bäst till”.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Lulefan sön 26 feb 2023, 16:32

Det är nog mycket som händer bakom kulisserna, är helt övertygad om att Bulan och övriga ledningen gör allt de kan för att vända skutan. Man har hamnat i en prekär situation där truppen är väldigt tunn, vilket såklart tär hårt på vissa spelarna som får mycket speltid och inte hinner återhämta sig ordentligt mellan matcherna.

Jag tycker absolut att Bulan ska vara kvar, hans track record är väldigt bra och alla får en dipp ibland. Denna dipp är dessutom inte bara Bulans fel eller ansvar.

Vem vore ens en vettig ersättare? Jag kommer inte på någon på rak arm.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Snikne Ville sön 26 feb 2023, 17:10

Bulan skall vara kvar. Men helt klart är att man måste justera kompassriktningen, vilket jag utgår ifrån att man insett. Jag tycker den hockey som Rögle spelade förra sässen är nåt att kika på, byggde o mångt o mycket på samma grunder som Bulans men skilde sig i spelet med puck. Sen måste man såklart fundera över varför båds klubbarna strugglat denna sässe men bl a spelartrupperna är ju olika. Sen kan man ju konstatera den brutala skillnaden som en riktigt vass förstaline gör.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6376
Join date : 12-01-22

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken mån 27 feb 2023, 10:45

Tycker att 'Bulan' på senare år tvingats att jobba på ett sätt som absolut inte passar honom: -Lära gamla hundar att sitta. Detta är endast det logiska resultatet av att:

-De spelare (i rätt ålder) som just slagit igenom drar; och dessa ersätts med rutinerade eller skadade fossiler.
-Föreningen har systematiskt genom åren HELT tappat verklighetsförankringen i sin egna junior verksamhet. Man har helt enkelt inte tillräckligt bra spelare att lyfta upp till A-laget.

Lagledningens spelidé är enligt mig klockren: STRIKT uppstyrd defensiv roll -kombinerat med en fri och kreativ offensiv dito. 'Bulans' styrka som coach är ju att få fortfarande utvecklingsbara spelare -bli SHL-spelare.

Jag gillar Berglund, Stridh, Kyrö och Alatalo. Om jag skulle försöka komma på en sak med dessa herrar som skulle kunna vara bättre: Är väl fördelningen av istiden på nyckelspelare. De har haft en tendens att matcha spelare i 'väggen' under perioder.

Med en vassare organisation i ryggen; är vår nuvarande lagledning DEFINITIVT KAPABLA att leverera enligt föreningens gemensamt uppsatta målbilder. Just nu har 'Bulan' en förening bakom honom -som inte levererar. Och där är det stora problemet.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6802
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Bamsefar and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO mån 27 feb 2023, 22:36

Ja, who knows, det kan ju rent av vara så att Bulan är lika irriterad på lagledning och värvningar i år som många av oss supportrar. Men jag frågar också mig själv om truppen verkligen är så pass dålig att en tränare som Bulan inte ska kunna prestera bättre än fjärde sist? Hade någon av de andra SHL-tränarna kunnat få bättre resultat med vår trupp? Och i så fall, vilken dimension i sin coachning har de tränarna som Bulan saknar/behöver förbättra? Flexibiliteten var en av få uppsidor som Fagervall hade i sin tid hos oss (och nej, jag antyder inte att han var bättre än Bulan, eller att jag vill ha tillbaka honom), han ändrade spel och coaching när han insåg att "skillsen" som krävdes för hans spelidé inte fanns i truppen.

Sen vette fasen... Jag vet att det har nämnts att det finns kreativ frihet i det offensiva spelet, men om så är fallet, varför är spelet i offensiv zon så otroligt inrutat? Visst, vi har spelare som är extremt trubbiga helt på egen hand, men de är också 9 av 10 gånger karbonkopior av varandra i sina "kreativa" beslut i offensiv zon. Jag tror absolut att LHF säger till spelarna att de har kreativ frihet, men jag får känslan av att spelrummet där det är applicerbart är väldigt begränsat (om man inte heter Omark).
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger mån 27 feb 2023, 22:47

JohanO skrev:Ja, who knows, det kan ju rent av vara så att Bulan är lika irriterad på lagledning och värvningar i år som många av oss supportrar. Men jag frågar också mig själv om truppen verkligen är så pass dålig att en tränare som Bulan inte ska kunna prestera bättre än fjärde sist? Hade någon av de andra SHL-tränarna kunnat få bättre resultat med vår trupp? Och i så fall, vilken dimension i sin coachning har de tränarna som Bulan saknar/behöver förbättra? Flexibiliteten var en av få uppsidor som Fagervall hade i sin tid hos oss (och nej, jag antyder inte att han var bättre än Bulan, eller att jag vill ha tillbaka honom), han ändrade spel och coaching när han insåg att "skillsen" som krävdes för hans spelidé inte fanns i truppen.

Sen vette fasen... Jag vet att det har nämnts att det finns kreativ frihet i det offensiva spelet, men om så är fallet, varför är spelet i offensiv zon så otroligt inrutat? Visst, vi har spelare som är extremt trubbiga helt på egen hand, men de är också 9 av 10 gånger karbonkopior av varandra i sina "kreativa" beslut i offensiv zon. Jag tror absolut att LHF säger till spelarna att de har kreativ frihet, men jag får känslan av att spelrummet där det är applicerbart är väldigt begränsat (om man inte heter Omark).

Men det har ju Bulan också gjort i omgångar. Luleå har visat sig kunna vinna fult och snyggt, oförtjänt och rent förtjänt etc. Så skall Fagervall få cred för det så borde även Bulan få det. 

Jag tror inte heller orsaken bakom den offensiva problematiken ligger hos Bulan per se. Luleå HAR fört matcher men förlorat dem ändå pga. bristande effektivitet. Och orsaken till detta ligger lika mycket i psyket hos spelarna som hos Bulan.. om inte mer. Denna säsong är speciell på mer än ett sätt och Luleå har helt enkelt haft en riktigt dålig säsong där det mesta som kan gå emot dem har gått emot dem. Hade en annan tränare fått ut mer av truppen? Kanske men samtidigt kan det ju vara så att en annan tränare gjort det sämre och Luleå kan ha legat under strecket.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO tis 28 feb 2023, 13:13

Njae, jag upplever inte alls att Bulan gjort någon större ansats att anpassa spelmodell efter spelarmaterial. Alla lag har matcher där man vinner fult och snyggt, oförtjänt och förtjänt. Bulan tror på sin spelmodell, och det gör jag med, men när spelarmaterialet inte riktigt klarar av den så behöver, tycker jag, en coach kunna ändra spelmodell, och inte bara ruska om femmor från en match till en annan, eller spela spelförstörande vid ledning. Han kör sitt race och "pillar på detaljer" (som han & Stridh själv uttrycker det).
Men det blir väldigt spekulativt såklart, vem vet, Bulan kan mycket väl vara skillnaden som gjort att vi inte ligger sist i tabellen, och det är svårt att veta vad Bulan & CO ser på träningarna och utanför isen som inte vi gör. Men resultatet av coachningen under match har varit frustrerande att titta på och det är ett svårt piller att svälja att säga att Bulan inte kunnat göra något annorlunda och bättre.

Där håller jag med, Bulan inte ska bära hundhuvudet för att vi inte kan göra mål. Bulans spelmodell har trots allt producerat måleffektiva lag tidigare säsonger (även innan Omark). Mitt "ifrågasättande" är mer idén om att LHF är kreativa i offensiv zon. Jag tycker inte att LHF, utifrån hur det ser ut på isen, verkar ge spelarna de förutsättningar de behöver för att vara kreativa.

Ska man erbjuda kreativ frihet behöver man spelare som kan spela kreativt, och har man inga spelare som kan spela med kreativ frihet (vilket inte LHF har, i alla fall inte med LHFs mått mätt), så har man två tydliga vägar att gå: 1. Man skaffar såna spelare.
2. Man uppdaterar spelmodellen.

Bulan är en fantastisk coach, tveklöst. Titta bara vad han lyckades med i Brynäs, jämfört med den "rövhög" av coacher de haft senaste 10 åren, vissa med mer imponerande "CV" än Bulan dessutom. Eller skillnaden på LHF med Bulan i spetsen, jämfört med Fagervall eller Skuggan. Eller egentligen jämfört med alla tidigare tränare i LHF förutom Osten.
Men med det sagt så finns det självklart massor av saker Bulan kan förbättra med sin coachning, t.o.m en demontränare som Hallam har svagheter att jobba på.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

farre, Dustin, Diktatorn and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken tis 28 feb 2023, 14:41

Nja. Personligen anser jag att ansvarslistan -är mer staplad så här:

1.) Föreningen sätter gemensamt ihop en målbild över vad man ämnar att uppnå under en kommande säsong. För detta tar man en fram en ekonomisk kalkyl -över hur mycket pengar som skall satsas för att uppnå dessa mål.

2.) Föreningen har sedan länge anställt coacher; som tillsammans står för en spelidé/spelsystem. För att denna spelidé skall kunna bedrivas på ett optimalt sätt; kräver både en viss mängd/antal spelare + vissa individuella egenskaper hos dessa spelare.

3.) Föreningen har GM:s; vars primära uppgift är att få in spelare för att ge coacherna och deras spelsystem de bästa möjliga sportsliga föruttsättningarna -inom de ekonomiska ramarna de fått från styrelsen.

4.) Coachernas uppgift är att forma/gjuta ihop spelarna från individer till en grupp; och få den att tillsammans utöva sitt spelsystem etc, etc...

Jag hävdar följande:

1.) Styrelsen målbild som sattes innan säsongen var nog både genomtänkt och sund. Detta ur både ekonomiskt -som sportsligt. Bågen var högt spänd; vilket var naturligt och logiskt -med tanke på föregående säsongen.

2.) ALLA inom föreningen hade fullt förtroende för coacherna -som varit i föreningen flera säsonger. Det var under deras ledarskap; som föreningen hade tagit sig till final senast. Så ALLA hade full koll på kvalitén i coachningen.

3.) Sportsliga organisationen började sitt arbete med att få några RIKTIGT TUNGA kickar i magen: De absoluta topp spelarna från förra säsongen skulle lämna klubben inför den stundande säsongen. Man försäkrade dock hela tiden; att man skulle ha ett lika slagkraftigt lag även till kommande säsong. Man spände helt rätt bågen ordentligt; men gick tyvärr bet på bet; hela tiden om spelare man ville få in. Laget fick börja tunt; och de spelare man lyckades få in var inte tillräckligt bra -eller skadade. Under hela säsongen lyckades man inte styra upp detta.

4.) Detta resulterade givetvis att coacherna inte hade något annat val -än att försöka göra det bästa med vad man hade att tillgå i spelar väg. Men det finns gränser med vad som är möjligt att uppnå för coacher; när materialet man har att tillgå inte har det i sig -att fixa uppgiften. Givetvis försöker man. Ja; vaffan man försöker till och med att skrika. Ändå funkar det inte. Det enda som till slut händer är att spelarna inte längre orkar att lyssna. TOTALT kontraproduktivt med andra ord. Ändra spelsystem? Till vadå: En fri defensiv -och en uppstyrd offensiv? -Nä; Om för många i den tunna gruppen inte fixar sin personliga del som krävs till systemet de är handplockade för: Kan man nog koka om systemet hur mycket man vill; och det är soppa torsk. Människor/spelare kan bara ta en viss mängd med 'ärlighet' -innan man fäller ner öronlapparna helt. Man vill bara spela färdigt sitt kontrakt och dra vidare. (Redan rejält i förväg dessutom...)

Min slutsats är kristallklar: Denna säsong är ett TOTALT och FUNDAMENTALT MISSLYCKADE av våra GM:s. Dom har fått ett uppdrag; som de misslyckats I DE GRÖVSTA! Deras misslyckande har kostat föreningen enorma mängder pengar och förenings status. Denna säsong (oavsett hur den slutar) kommer ALLA att minnas som en av de absolut värsta i föreningens historia.

-Asså; det finns inte tillräckligt stora versaler -för hur illa och dåligt detta i verkligheten är... -Det vänder sig i magen; bara av att tänka på skiten... Man vill bara att denna säsong nu skall ta slut; så att man kan släppa den här skiten och få göra ett nytt avtramp: Förhoppningsvis med nya GM:s...

-Fy fan....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6802
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

kokostrollet and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO tis 28 feb 2023, 17:50

Jonken skrev:
4.) Detta resulterade givetvis att coacherna inte hade något annat val -än att försöka göra det bästa med vad man hade att tillgå i spelar väg. Men det finns gränser med vad som är möjligt att uppnå för coacher; när materialet man har att tillgå inte har det i sig -att fixa uppgiften. Givetvis försöker man. Ja; vaffan man försöker till och med att skrika. Ändå funkar det inte. Det enda som till slut händer är att spelarna inte längre orkar att lyssna. TOTALT kontraproduktivt med andra ord. Ändra spelsystem? Till vadå: En fri defensiv -och en uppstyrd offensiv? -Nä; Om för många i den tunna gruppen inte fixar sin personliga del som krävs till systemet de är handplockade för: Kan man nog koka om systemet hur mycket man vill; och det är soppa torsk. Människor/spelare kan bara ta en viss mängd med 'ärlighet' -innan man fäller ner öronlapparna helt. Man vill bara spela färdigt sitt kontrakt och dra vidare. (Redan rejält i förväg dessutom...)

Jag håller väl med om allt egentligen, men jag tycker stycket ovan är lite väl förlåtande mot tränarna.

"Ändra spelsystem? Till vadå: En fri defensiv -och en uppstyrd offensiv?"

Det finns ju massvist av offensiva spelsätt som alternativ i ett spelsystem bortom "kreativ frihet i offensiven". Offensiv produktion byggt på presspel, på kontringsspel, på maximerad zontid (LHFs melodi), på de anglosaxiska "Crash the net" och "Behind the net", o.s.v. med mer eller mindre frihet eller struktur.
Visst, man kanske har testat allt under solen på träning och bedömt gruppen som inkapabel till det. Men om inte så finns det massor av alternativ till den offensiva inriktning man haft i år som man inte ens varit villig att testa. Inte minst på match.

"vaffan man försöker till och med att skrika."

Jag tycker inte riktigt att skrika är något litmustest för att man gjort allt man kan dock.

"Om för många i den tunna gruppen inte fixar sin personliga del som krävs till systemet de är handplockade för: Kan man nog koka om systemet hur mycket man vill; och det är soppa torsk."

Jag håller egentligen med, men innerst inne så duger inte riktigt ett "nog" här för att renskriva Bulan helt från sin del av årets bedrövliga laginsats. Jag hade velat se att tränarsidan faktiskt jobbade mer med matchcoachning, istället för "grundinställning" (som Bulan sa efter OIK-matchen), med att coacha bort zontidsspelet som årets trupp uppenbarligen är för dålig för, o.s.v.

Det handlar ju inte om att det finns ett magiskt spelsystem som gör LHF till ett guldlag i år, däremot har man inte (så vitt jag kan se) gjort tillräckligt inför och under match, att jag med 100% säkerhet kan säga att det här laget inte hade kunnat hamna på en bättre placering i år och möjligen slutspel.

Allting kokar väl i slutändan ner till ifall man som supporter tror att Bulan fått ut 100% av potentialen i truppen eller inte. Tror man det, perfekt, då har vi en närmast felfri tränare i år, och det mesta kan lastas på spelarna och GM's. Tror man inte det, nä, då finns det saker Bulan och resten av tränarna måste jobba på att förbättra.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

farre, kokostrollet and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av kokostrollet tis 28 feb 2023, 18:17

JohanO skrev:
Jonken skrev:
4.) Detta resulterade givetvis att coacherna inte hade något annat val -än att försöka göra det bästa med vad man hade att tillgå i spelar väg. Men det finns gränser med vad som är möjligt att uppnå för coacher; när materialet man har att tillgå inte har det i sig -att fixa uppgiften. Givetvis försöker man. Ja; vaffan man försöker till och med att skrika. Ändå funkar det inte. Det enda som till slut händer är att spelarna inte längre orkar att lyssna. TOTALT kontraproduktivt med andra ord. Ändra spelsystem? Till vadå: En fri defensiv -och en uppstyrd offensiv? -Nä; Om för många i den tunna gruppen inte fixar sin personliga del som krävs till systemet de är handplockade för: Kan man nog koka om systemet hur mycket man vill; och det är soppa torsk. Människor/spelare kan bara ta en viss mängd med 'ärlighet' -innan man fäller ner öronlapparna helt. Man vill bara spela färdigt sitt kontrakt och dra vidare. (Redan rejält i förväg dessutom...)

Jag håller väl med om allt egentligen, men jag tycker stycket ovan är lite väl förlåtande mot tränarna.

"Ändra spelsystem? Till vadå: En fri defensiv -och en uppstyrd offensiv?"

Det finns ju massvist av offensiva spelsätt som alternativ i ett spelsystem bortom "kreativ frihet i offensiven". Offensiv produktion byggt på presspel, på kontringsspel, på maximerad zontid (LHFs melodi), på de anglosaxiska "Crash the net" och "Behind the net", o.s.v. med mer eller mindre frihet eller struktur.
Visst, man kanske har testat allt under solen på träning och bedömt gruppen som inkapabel till det. Men om inte så finns det massor av alternativ till den offensiva inriktning man haft i år som man inte ens varit villig att testa. Inte minst på match.

"vaffan man försöker till och med att skrika."

Jag tycker inte riktigt att skrika är något litmustest för att man gjort allt man kan dock.

"Om för många i den tunna gruppen inte fixar sin personliga del som krävs till systemet de är handplockade för: Kan man nog koka om systemet hur mycket man vill; och det är soppa torsk."

Jag håller egentligen med, men innerst inne så duger inte riktigt ett "nog" här för att renskriva Bulan helt från sin del av årets bedrövliga laginsats. Jag hade velat se att tränarsidan faktiskt jobbade mer med matchcoachning, istället för "grundinställning" (som Bulan sa efter OIK-matchen), med att coacha bort zontidsspelet som årets trupp uppenbarligen är för dålig för, o.s.v.

Det handlar ju inte om att det finns ett magiskt spelsystem som gör LHF till ett guldlag i år, däremot har man inte (så vitt jag kan se) gjort tillräckligt inför och under match, att jag med 100% säkerhet kan säga att det här laget inte hade kunnat hamna på en bättre placering i år och möjligen slutspel.

Allting kokar väl i slutändan ner till ifall man som supporter tror att Bulan fått ut 100% av potentialen i truppen eller inte. Tror man det, perfekt, då har vi en närmast felfri tränare i år, och det mesta kan lastas på spelarna och GM's. Tror man inte det, nä, då finns det saker Bulan och resten av tränarna måste jobba på att förbättra.

Håller med. Dessutom så har ju Bulan haft ett finger med i spelet genom att delta i själva värvningsarbetet genom att önska "spelartyper som skall passa in i spelsystemet" (vilket sannolikt bidragit till att vi har en massa liknande spelartyper då han är en stark röst gentemot GMs...). Han har säkert varit med i bilden när det bollats namn man är nära med också. Jag tvivlar på att GMs plockat in spelare som sedan bara dyker upp på nästa isträning som gubbar ur lådan direkt.

Lägger därför huvudansvar på GMs, men ett delansvar även på tränarstaben med Bulan i spetsen för årets fiaskosäsong.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2664
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken tis 28 feb 2023, 18:54

Jag tycker personligen att vår coachning stab nog testat en hel del under denna säsong. Något som också givit flera rejäla magplask rakt upp i 'where the sun doesn't shine'. Detta till den grad att grundfundamentet i systemet i princip krackelerat i matcher. I år har vi verkligen fått bevittna något som vi lyckligtvis varit förskonade av att få bevittna tidigare: Att Luleå Hockeys A-lag som grupp -helt sonika faller helt ihop under matcher (notera plural här).

Sånt här handlar inte om att betala ett högt pris för individuella misstag i matcherna. Sånt här är när för många spelare samtidigt och återkommande gör misstag. Detta till den grad; att hela det gemsamma man kommit överens om inte fungerar.

Lite Hokky 1-0-1:
För att fungera som en enhet på isen; vill man inte ha ett långt lag. För att inte vara ett långt lag; måste spelare besitta egenskaperna för att kunna flytta på sig där pucken faktiskt befinner sig. De flesta kan väl se att vi har spelare som har ENORMA SVÅRIGHETER med det här. -Varför? -Jo; för de inte är rörliga längre. Det kanske var det en gång i tiden; men inte nu längre. Varför dessa spelare överhuvudtaget är värvade att passa in i 'Bulan hockeyn' och vinna SM Guld med Luleå Hockey: Är nog mer en fråga för våra sportchefer. (Vi pratar alltså om spetsen som våra övriga spelare ska ta rygg på här.)

Vi kan alltså snacka hur jäkla mycket taktiska hockey detaljer vi vill här; men ändå sitta kvar med samma jävla faktum: Flera av spelarna i laget har inte längre varken rörligheten, hälsan eller flåset -för effektivt kunna bedriva NÅGON FORM av effektiv ishockey -på SHL-nivå. -This is a tragic fuckin' fact!

Så jag ställer mig frågan: -Finns det någon effektiv lösning överhuvudtaget för detta inom dagens SHL? Visst: -Så länge vi har pucken under kontroll i offensiv zon. Men sen då: När vi tappar den -och motståndarna vänder? Då ÄR vi utspridda igen; och vår trea står inför YTTERLIGARE ett trevligt beslut. Kommer dom där? -eller kommer dom där? -NOT! Backarna får ungefär samma odds som på lotto: -Kan/törs jag stå upp högre upp i banan -eller blir det bladpetning och safe mellan vårt nät och puckförare: GIVETVIS safe. (-The same fuckin' suprice -as last time.)

Så vad gör då 'Bulan' med Co: -Jo; de försöker och försöker att printa in vikten av detta om och om igen; individuellt -för ett par ben och en kropp som inte har detta inne i sig längre. Lagkamraternas ärlighet gör inte situationen ett dugg bättre; för en spelare som helt enkelt inte hänger med där ute.

Hört den här förr? "-Våra egna krav i omklädningsrummet är mycket högre än kraven utifrån som ställs på oss".

Vad skall 'Bulan' göra?: -Bänka spelare med en redan för tunn trupp går ju inte? Istället gör han den enda han kan göra: -Fortsätta att tjata hål i skallen på dem; trots att de slutat lyssna.

Summa sum:
Jag håller med om att 'Bulan' inte fått ut ens nära tillräckligt ur materialet han har till sitt förfogande. Men samtidigt ser jag inte EN ENDA tränare i SHL som hade lyckats bättre än vad 'Bulan' gjort. Jag önskar bara att 'Bulan' skulle kunna slänga på utrustning på Stefan Nilsson och Ulf Engman; och matcha dem HÅRT i en RIKTIGT FUL yxhuggar match! Och sedan säga samma sak åt dem: -Det går får sakta boys: Ni hänger inte med...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6802
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av JohanO tis 28 feb 2023, 20:31

Mycket av problemen med trötta, och långsamma spelare, kontringar i röven från offensiv zon o.s.v. är ett direkt resultat av spelidén i den offensiva delen av banan. Man kan klaga hur mycket som helst på att spelarna inte levererar på överenskommen plan, men Bulans jobb kan inte vara att "Nej, jag blev lovad att få spela mitt spel, så jag tänker göra det även om spelarna inte klarar det".

Jag är inte jättesugen på att ge mig in i soppan av hur LHF bör spela, men jag är rätt övertygad om att det här laget hade slutat högre i serien om man en tid innan årsskiftet helt slopat "zontidsspelet" och jobbat mer med en klassisk modern "trap" och kontringar. Då får man hålla ihop laget längre ner i banan och spara på de lite långsammare benen och låta de snabba spelarna vi har agera "shock troops". Vi har inget snabbt lag, men vi har snabba individer, och ett bra kontringsspel behöver ingen hög lägstanivå i skridskofart på omställningsspelet, utan snarare en handfull snabba spelare. Och det har LHF.
Visst, det ska göras mål också, men jag tar hellre en Einar som får gå fri eller 1vs1 fler gånger per match, än en Einar som försöker passa runt i 5vs5 i offensiv zon, och det gäller många av våra spelare.

Sen är jag väldigt ödmjuk inför hur svårt det är att balansera mellan tålamod och förändring. Vi var väldigt sällan överkörda i början av säsongen och det är inte helt orimligt att man ville vänta för man kände att laget var på gränsen att få det att lossna. Who knows.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

farre and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore ons 08 mar 2023, 16:31

Citat från Norr Media AB (mer att läsa här https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/luleatranaren-svarar-pa-kritiken-om-egna-juniorerna-maste-ha-en-extrem-talang/lw3y9n7j )

"Din spelstil handlar om att minimera misstagen, blir det svårare för dig att släppa fram yngre spelare på grund av det?
– Den handlar inte om att minimera misstagen. Nu har du läst för mycket på Twitter, säger Berglund och fortsätter sedan förklara sin spelidé:
– Vår filosofi är att sätta hård press på motståndarna så att vi ska vinna pucken för att sedan få spela med den. Minimera misstagen är ett försvarstänk som alla har, men spelet i sig går inte ut på att minimera misstagen, det går ju på att pressa motståndaren så att vi får äga pucken. Det tycker vi är mer utvecklade, säger Bulan och fortsätter:
– Oftast blir det missuppfattningar. Bara för att man släpper in lite mål, vilket vi gjort över tid, så är man ett defensivt lag – men det handlar om kunskap och hur man ser hockey. Ett bra försvarsspel handlar inte om att man spelar en defensiv hockey. En defensiv hockey tycker jag är när man ställer upp och styr, men det gör inte vi. Vi försöker pressa motståndarna.
Berglund tycker att det målats upp en felaktig bild av Luleås spelsätt.
– Många har lyckats här också, det är bara att kolla på Isac Brännström. Det är inte något som gör att man inte kan lyckas i Luleå Hockey. Vi spelar ett bra försvarsspel när vi inte har pucken och vi har en väldigt stor frihet i offensiven."

"Finns det någon strategi i klubben kring hur många juniorer ni ska släppa fram?
– Det handlar om kvalité. Vi vill släppa fram så många som möjligt, men det handlar om att vi ska vinna hockeymatcher och då kan vi inte släppa fram juniorer som vi bedömer inte har tillräckliga kvalitéer. Däremot vill vi gärna släppa fram juniorer som vi ser har potential och kan konkurrera ut etablerade spelare.

Du har fått stämpeln av att inte släppa fram särskilt många juniorer?
– Det är bara på att kolla på de senaste åren – det har kommit fram hur mycket juniorer som helst. Jag vet inte riktigt var det där kommer ifrån. Den här säsongen hade jag velat ha Locmelis och Kant och ifjol tog vi upp Olli Nikupeteri, Andreas Nilsson och Jesper Wallstedt. Man får tycka vad man vill, men det gäller att läsa på först. Många har åsikter som bara spys ut utan att kolla på fakta.

Under Berglunds tid som huvudtränare i Luleå Hockey har sex juniorspelare etablerat sig i laget. Det handlar om Jesper Wallstedt, Olli Nikupeteri, Radek Muzik, Carl Mattsson, Noel Gunler och Nils Lundkvist.
Ni har passionerade fans som gärna vill se egna produkter eller spelare från länet, är det en svår balans att få till det samtidigt som man vill vinna här och nu?
– Jag tror etablerade fans vill se laget vinna i slutändan, annars blir det ett jävla liv. "Spela egna juniorer" är den vanligaste åsikten när vi förlorar. Vi vill självklart också se egna spelare, men allt handlar om att vi i slutändan ska vinna matcher. Oftast behövs det ett år i allsvenskan och sedan komma tillbaka. Det är yttersta få som klarar att ta steget direkt."

"Den här säsongen hade Luleå Hockey planerat att lyfta upp två juniorer, Dans Locmelis och Joel Kant, men så blev det inte. Locmelis är kvar i klubben men får inte spela med SHL-laget då han nästa säsong ska till amerikanska collegeligan för spel med University of Massachusetts. Då tillåts inget spel i professionella sammanhang. Även om han hade gjort det utan betalning så är regelverket tydligt.
Spelar du proffshockey så är du bränd från att spela i collegeligan.
– Dans Locmelis hade klarat av det, han hade varit uppe nu, men han valde att gå college. Jag tror stenhårt på honom och det förklarade vi också för honom, men han valde en annan väg och det får vi respektera. Joel Kant hade vi också stora förhoppningar på, men han blev skadad. De två låg längst fram men som tyvärr av olika anledningar inte kan spela med oss, men vi räknar med Kant till nästa säsong, säger Berglund."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, Puckad and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore tor 29 jun 2023, 12:56

Sista året på kontraktet med Luleå – om klausulen nyttjas: "Kanske det"
Thomas ”Bulan” Berglund går in på sitt sista år på kontraktet med Luleå.
Men det finns en option på ett år till och före ett visst datum mitt under säsongen måste han och klubben fatta ett beslut.
– Det tar jag inte nu utan det är en senare fråga, säger han till HockeyNews.se.

Luleå har haft Thomas Berglund som huvudtränare sedan i maj 2017. Den 54-årige norrbottningen har inlett förberedelserna inför sin sjunde SHL-säsong i klubben.

Kanske den sista. Berglund har ett utgående kontrakt. Det är ”inget speciellt” med det, tycker han och låter obrydd.
– Jag kör på och funderar inte så mycket mer på det just nu utan det är full gas på vad som ska göras här.

Luleå har under ”Bulan” Berglunds ledning blivit tvåa i grundserien två gånger och seriesegrare en gång. Våren 2022 var norrbottningarna i SM-final. Men senaste säsongen blev man tia i grundserien.
– Jag tycker att det har gått åt ett håll fram till sista året. Vi gick visserligen till CHL-final, och det var två om det, så det var inte bara mörker, men vi hade en jobbig säsong i SHL. Vi rätade upp oss trots mycket skador i slutspelet och kom ut med godkänt ändå. Men det var en säsong som blev ganska jobbig för oss alla. Det vill vi förstås vidta åtgärder emot och komma igång direkt när nästa säsong börjar, säger Berglund till HockeyNews.se.

Både Thomas Berglund och den assisterande coachen Henrik Stridh har utgående kontrakt i tränarstaben.
– De har plus-år så att säga efter det här, Stridh och ”Bulan”. Men vi är jättenöjda med våra tränare. Vi ser ingen anledning till att inte fortsätta jobba med dem. Det tycker jag känns väldigt tryggt och bra. De gör ett kanonjobb hela gruppen. Det är inget att klaga på, har Luleås vice general manager Ulf Engman sagt till HockeyNews.se.

Om Thomas Berglund vill fortsätta minst en säsong till finns det en sådan option inskrivet i hans kontrakt med Luleå. Den måste aktiveras före ett visst datum, som enligt Engman, ligger i god tid före grundseriens slut.
– Kanske det. Kanske det, säger ”Bulan” hemlighetsfullt om sin framtid i Luleå Hockey.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore tor 29 jun 2023, 13:05

"Bulan" om självrannsakan, Omark-kedjan och drömvärvningen som sprack

Luleå gick från SM-final till en tiondeplats i SHL. Men nu är Linus Omark tillbaka.
Huvudcoachen Thomas ”Bulan” Berglund berättar i en somrig intervju om självrannsakan, sill och grill, Omarks återtåg – och om drömvärvningen som sprack.

Det är 27 grader varmt när Thomas ”Bulan” Berglund ringer upp från Luleå och konstaterar:– Man är inte van vid det här.

Men Luleåcoachen tillägger för säkerhets skull att han tycker att det är skönt med lite värme.
Midsommar står för dörren och lite vila från hockeyvardagen.
– Det blir att umgås med lite vänner, lite god mat, inget märkvärdigt. Lite firande här uppe.

Någon specialtet?
– Nej, det blir det vanliga. Lite grillat och lite sill på dagen och så där. Det blir inget märkvärdigt, men vi följer traditionerna lite grann.

Hur laddar du mentalt och fysiskt efter en säsong?
– Umgås med familjen mycket. Jag spelar lite padel, ja ganska mycket. Försöker aktivera mig med att jaga en boll i alla fall. Det brukar funka. Vi tar det ganska lugnt. Det har varit en mellanperiod där man går igenom säsongen och försöker hitta vägar för nästa och så vidare med analyserande som har varit. Nu ser vi framåt och när vi träffas igen, då är det full fart. Nu ska man vila upp sig mentalt, men ändå vara redo när det sätter igång.

I juli blir det ytterligare ett steg bort från hockeyn. Men ämnet är förstås hans paradgren och själva syftet med den här intervjun.

Luleå hade en kanonsäsong 2021/2022 och var framme i en sjunde och avgörande SM-final mot Färjestad. Det var utsålt i både Luleå och Karlstad i match efter match och Norrbottens största stad vibrerade av hockeyfeber. Intresset följde med in i den senaste säsongen som mest av allt blev en besvikelse.

Visst, en CHL-final (förlust mot Tappara) och en uppryckning i slutspelet där ett skadeskjutet Luleå pressade de blivande mästarna och seriesegrarna Växjö till sju matcher. Lite plåster på såren för tiondeplatsen i grundserien. Det blev fler förluster än vinster.
– Man försöker göra en nykter analys. Det är många faktorer som avgör om det det går bra eller dåligt, det är inte bara en sak. Men det är klart att vi tittar igenom spelet och vad vi kan göra för åtgärder för att få det mer effektivt. Vi har varit noggranna tycker vi med spelarrekryteringen och har tittat på mycket spelare och nu har vi fått en trupp som vi tycker känns slagkraftig. Det är många olika delar i att analysera, både analysera spelare och att analysera sitt eget spel och så vidare, säger Berglund.

Vad har ni kommit fram till som var bra och mindre bra?
– Det är ganska många grejer. En av sakerna är att vi fick inte lika slagkraftigt lag. Sedan drabbades vi ganska mycket av skador på spelare som vi hade räknat med skulle vara toppspelare. (Leo) Komarov var borta långa stunder och hade problem med kroppen. (Mario) Kempe tog det tid innan han kom tillbaka och så försvann han. Det var mycket strul under säsongen. Mer än vanligt, säger Berglund.

Det märks att han har analyserat och utvärderat 2022/2023. Han biter ihop. Och han blickar med stort nöje framåt.
– Vi får till stora delar ett nytt lag i år. Det känns jäkligt inspirerande. Per automatik kanske man går tillbaka till grunderna på ett bättre sätt. Ibland när man har kvar många spelare kanske man räknar med att det ska sitta och man kanske blir lite slarvig själv i det man gör. Det är lite självrannsakan också. Man får se till att göra saker och ting bättre, säger Berglund.

Luleå har kvar sitt målvaktspar Joel Lassinantti och Matteus Ward. Det är desto fler förändringar på backsidan där bland andra Oscar Engsund och Julius Honka tackat för sig.
– Ja, men det är det. Det är en hel del nya spelare där. Det ska bli spännande, men vi tycker att vi har gjort en grundlig scouting och det känns bra att ha fått in (Oskari) Laaksonen, (Frédéric) Allard, Ludvig Jansson och (Marcus) Hardegård. Det är fyra backar som är nya. Vi tycker att alla har potential. Tre av dem är rajtare vilket också kommer att göra att vi får en lite annan dimension i spelet. Vi har tre rajtare nu, vi hade en (Julius Honka) förra året.

Får ni mer slagkraft åt något håll, kanske offensivt, med de här tillskotten?
– Vi tror att vi blir bättre offensivt och defensivt. Vi har tappat bra spelare, men har också fått in bra spelare. Vi tror att det kommer att bli en fördel jämfört med förra året. Det tror vi definitivt.

”Bulan” utvecklar det svaret:
– Vi tycker att vi har fått in spelare som kan spela både offensivt och defensivt. Det är vad vi har letat efter det är det vi tycker oss ha fått också.

Linus Omark. Han är och har länge varit den stora snackisen i Luleåkretsar. Den 36-årige forwarden har åkt jojo mellan Genève-Servette och Luleå de senaste säsongerna. Finalförlust med Luleå 2022. Finalseger med Genève 2023.

Mycket i Luleå ska kunna falla på plats med Omark tillbaka för att leda lagets offensiv.
– Absolut. Det är en otroligt bra spelare. Sedan ska han inte göra allting själv och det är ett lag som ska lyckas i slutändan, men han är ju en del av att vi tror att laget kommer att kunna bli mer produktivt framåt. För två år sedan gjorde vi näst mest mål (161) i ligan och ifjol gjorde vi minst mål (117) i ligan.

Det är 44 måls skillnad mellan 2022 och 2023. Eller att jämföra målsnittet 3,1 med 2,25. En minskning med över 27 procent. Så snacka om att Omark har varit saknad. Han stod för 58 poäng (21 + 37) på 52 SHL-matcher.
– Vi hade problem att omsätta chanser i mål den här säsongen. Vi hade ganska låg skottprocent, alltså låg andel mål på våra målchanser. Vi skapade fler målchanser än våra motståndare i de flesta matcher, men vi lyckades inte hitta ett effektivt sätt över tid att göra mål, konstaterar Berglund.

Att även Pontus Andreasson är tillbaka i Luleå efter ett år i Detroits farmarlag Grand Rapids är fina nyheter inför hösten. Det ska få fart på poängproduktionen.
– Där är Omark, och Andreasson naturligtvis, två av de nyförvärv som vi tycker kan hjälpa oss med det.

Och du kommer att testa dem tillsammans igen?
– Det är väl mycket som talar för det, men vi har inte satt upp nån definitiv laguppställning. Det är väl mycket som talar för att de får chansen direkt. Det är väl inget att hymla om.

Det ser med andra ord ut som att Luleå kommer att länka ihop kedjan med Omark, Juhani Tyrväinen och Andreasson.
– Det ser ut att bli en intressant kedja, säger Berglund kort, men belåtet.

Han slår även ett slag för andra nyförvärv.
– Sedan har vi även (Patrik) Zdrahal som är en kvick forward från Tjeckien som vi tror kommer att hjälpa oss. (Mario) Kempe kommer tillbaka förhoppningsvis, han är frisk nu, och tränar för fullt. (Oscar) Eklind, (Nikola) Pasic, (David) Lilja, det finns många nya spelare som vi tror kan hjälpa oss, absolut.

Och Brendan Shinnimin avslutade förra säsongen briljant, vilket gjorde att hans kontrakt har förlängts med Luleå.
– Efter jul var han riktigt bra. Jag tyckte han var vår bäste forward efter jul och gjorde väldigt många bra saker. Men det gäller att börja direkt att visa.

Har du fått dina önskespelare inför den här säsongen?
– Connor McDavid hade jag velat få in! Vi blev tyvärr tvåa i budgivningen där… säger Berglund glatt.
– Det är klart, på den nivån vi är, det känns jäkligt bra. Sedan ska saker och ting, det är mycket nytt, det ska falla på plats. Vi har en startsträcka på drygt en och en halv månad innan serien sätter igång. Vi får se till att få ihop det till dess helt enkelt. Det ska bli intressant.

https://hockeynews.se/articles/29677/
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger fre 30 jun 2023, 15:58

Tony Moore skrev:

Har du fått dina önskespelare inför den här säsongen?
– Connor McDavid hade jag velat få in! Vi blev tyvärr tvåa i budgivningen där… säger Berglund glatt.
– Det är klart, på den nivån vi är, det känns jäkligt bra. Sedan ska saker och ting, det är mycket nytt, det ska falla på plats. Vi har en startsträcka på drygt en och en halv månad innan serien sätter igång. Vi får se till att få ihop det till dess helt enkelt. Det ska bli intressant.

https://hockeynews.se/articles/29677/

Luleå är alltid tvåa på bollen. #AvgåSkuggan..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

PM likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore tis 12 sep 2023, 22:29

"Fyra nya backar och sex nya forwardar. De ska vara redo att leverera redan i premiären mot Oskarshamn på torsdag. "Bulan" vill inte prata om att det kan behövas tid.
– Vi ska vara redo. Vi har ingen startsträcka. Serien börjar nu och det gäller att alla börjar ta ansvar direkt, säger tränaren."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Kneten and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 13 sep 2023, 06:12

Tony Moore skrev:"Fyra nya backar och sex nya forwardar. De ska vara redo att leverera redan i premiären mot Oskarshamn på torsdag. "Bulan" vill inte prata om att det kan behövas tid.
– Vi ska vara redo. Vi har ingen startsträcka. Serien börjar nu och det gäller att alla börjar ta ansvar direkt, säger tränaren."
Spel för galleriet han vet såklart att vi behöver tid innan allt sitter
Bulan älskar att drive med media
Typ "Hä Int Lätt Å Förklara För Den Som Int Begrip".

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Dustin ons 13 sep 2023, 08:12

Lasse Proppmätt skrev:
Tony Moore skrev:"Fyra nya backar och sex nya forwardar. De ska vara redo att leverera redan i premiären mot Oskarshamn på torsdag. "Bulan" vill inte prata om att det kan behövas tid.
– Vi ska vara redo. Vi har ingen startsträcka. Serien börjar nu och det gäller att alla börjar ta ansvar direkt, säger tränaren."
Spel för galleriet han vet såklart att vi behöver tid innan allt sitter
Bulan älskar att drive med media
Typ "Hä Int Lätt Å Förklara För Den Som Int Begrip".


Knappast något spel för galleriet. Bulan förstår att varje poäng är viktig och sänder dessutom signalen till laget att det gäller att vi är med från början. Sen är det klart att det trots det kommer ta tid innan allt sitter men poäng i omgång 1 räknas lika mycket som omgång 50.

Dustin

Antal inlägg : 6891
Join date : 12-02-28

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Sigge75 tis 17 okt 2023, 23:55

Får vi se en förlägning av "Bulans" kontrakt snart kanske?
För det nuvarande gäller väl den här säsongen, eller?

Sigge75

Antal inlägg : 198
Join date : 23-09-13

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Dustin ons 18 okt 2023, 02:36

Sigge75 skrev:Får vi se en förlägning av "Bulans" kontrakt snart kanske?
För det nuvarande gäller väl den här säsongen, eller?


Han har ett år kvar men med option från klubben och honom själv att bryta innan ett visst datum. Vi kan nog räkna med Bulan även kommande säsong.

Dustin

Antal inlägg : 6891
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Dentos ons 18 okt 2023, 08:56

Gjordes en relativt lång och trevlig intervju med Bulan i Sportbladets Hockeymorgon igår, där han bland annat ger sin syn på situationen med Zdrahal. Finns på Spotify: https://open.spotify.com/episode/602mCvDFLq7kc9tAdVyA8b?si=a7a271da4e764cc1


Startar vid 25:30 ungefär. Tror även den finns med bild på youtube.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 856
Join date : 13-03-18
Age : 27

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore mån 13 nov 2023, 17:28

Thomas "Bulan" Berglund är inne på sin sjunde säsong som huvudtränare för Luleå Hockey. Och han är sugen på mer. "Absolut, det kan jag tänka mig", säger han.

I början av november förlängde Luleå Hockey med assisterande tränarna Roger Kyrö och Antti Alamäki.

Nu pågår förhandlingar med Thomas "Bulan" Berglund och Henrik Stridh.

Kontraktet som Berglund och Luleå Hockey tecknade i november 2021 går ut i vår, men det innehåller en option som gör det möjligt för dem att förlänga det över den kommande säsongen.
– Vi diskuterar och vi får se. Det är inte klart, säger Thomas "Bulan" Berglund efter måndagens isträning.

Vad tänker du kring din framtid?
– Jag tycker vi har en intressant trupp nu och det känns hoppfullt.

Du är sugen på mer?
– Absolut, det kan jag tänka mig.

Har du andra erbjudanden att ta ställning till?
– Jag säger ingenting om det. Det är vad det är.

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/bulan-om-framtiden-det-kan-jag-tanka-mig/rm114v8r
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar and Sigge75 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hejsan tis 14 nov 2023, 08:49

För mig gör det då ingenting om han lämnar eller blir kvar.

Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Diktatorn tis 14 nov 2023, 09:28

En av de få vettiga huvudtränarna i SHL ska såklart vara kvar
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 607
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av kokostrollet tis 14 nov 2023, 09:45

Diktatorn skrev:En av de få vettiga huvudtränarna i SHL ska såklart vara kvar

Funderar mest hur de jobbar rent förhandlingsmässigt. Gör klart med alla ass. först och huvudtränaren sist känns för mig lite udda men förhoppningsvis har de väl en bra plan även om en fortsättning ej går i lås.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2664
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger tis 14 nov 2023, 11:25

kokostrollet skrev:
Diktatorn skrev:En av de få vettiga huvudtränarna i SHL ska såklart vara kvar

Funderar mest hur de jobbar rent förhandlingsmässigt. Gör klart med alla ass. först och huvudtränaren sist känns för mig lite udda men förhoppningsvis har de väl en bra plan även om en fortsättning ej går i lås.
De vet antagligen var Bulan står och därför anser att det är mer brådskande med de andra.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 17 nov 2023, 15:30

Nu är det klart – "Bulan" blir kvar i Luleå Hockey
Det datum som optionen i hans och Luleå Hockeys avtal gällde till och med har passerats, det betyder att han kommer träna laget även under säsongen 2024-2025.

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/avslojar-nu-ar-det-klart-bulan-blir-kvar-i-lulea-hockey/lzyg5k2r
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, Puckad and Jokerman ll like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Mr Bister fre 17 nov 2023, 16:10

Jag vet inte vad jag ska tycka om ",Bulans " förlängning, ibland känns det tryggt och bra och ibland känns det som jag är kräkless på hans system och ovilja att matcha juniorer.

Mr Bister

Antal inlägg : 1418
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av farre fre 17 nov 2023, 16:30

Det är nog inte ovilja utan det är att hans spelsystem är för krävande för en junior.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Jokerman ll likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger fre 17 nov 2023, 16:41

Mr Bister skrev:Jag vet inte vad jag ska tycka om ",Bulans " förlängning, ibland känns det tryggt och bra och ibland känns det som jag är kräkless på hans system och ovilja att matcha juniorer.

Bulan har ju matchat juniorer i form Nikupetteri, Lundkvist, Wallstedt, Grahn, Muzik, Gunler etc. Så detta påstående att han aldrig matchar juniorer är ju en direkt osanning. Att han sedan inte låter dem gå in i förstafemman från start är ju en helt annan diskussion. Det har nog lika mycket med mognaden hos spelarna ifråga som Bulans spelsätt att göra.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Bamsefar, Puckad and Jokerman ll like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 17 nov 2023, 17:32

Hankburger skrev:
Bulan har ju matchat juniorer i form Nikupetteri, Lundkvist, Wallstedt, Grahn, Muzik, Gunler etc. Så detta påstående att han aldrig matchar juniorer är ju en direkt osanning. Att han sedan inte låter dem gå in i förstafemman från start är ju en helt annan diskussion. Det har nog lika mycket med mognaden hos spelarna ifråga som Bulans spelsätt att göra.
En junior till, Isac Lundeström..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7654
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

NallePhu and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Lulefan fre 17 nov 2023, 20:15

Så mycket snack om Bulans spelsystem hela tiden och hur det ska vara negativt för junior osv, varför skulle det vara mer avancerat än övriga lags spelsystem? Finns ingenting som säger det.

Det handlar inte om spelsystemet eller om att Bulan inte vill matcha juniorer, vi behöver få fram bättre juniorer helt enkelt. Är man bra får man chansen och har man det som krävs så utvecklas man till en spelare som platsar i laget.

Problemet ligger i juniorverksamhet, snarare än hos tränarstaben.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 6 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 6 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet