Tomas "Bulan" Berglund

+78
CKa
Mr Bister
Diktatorn
Hejsan
Dentos
Sigge75
Lasse Proppmätt
Lulefan
Burskydd
chiII
Sunderbyare
Dundernisse
Kanellängd
Blinders
Jokerman
Lillajag
tibet
kokostrollet
ezz
kniba
MiCCe
makkanmakkan
Sundance Kid
Norrlandstoken
keevvs
Hankburger
Number 69
Donten_
wilmus2007
Groggen79
Hedanders
Dalle
Jonken
Rönken
Kapten Haddock
Urken
icemask
delphi
Puckad
Pajala
Bamsefar
Dustin
hokkzorz
Kraftkung
Wolfhunter
Kagen
JuniorX
farre
Ferros
Tigerman
Anthrax
Qirren
Sportchefen #2
Chris Hendrix
Lars158
NallePhu
GustenA
ski3r
Hentos_Bror
Tony Moore
Lajon
Donowitz
Redbear
Micke80
FruktHamster
Myrman
KaptenBlodskelett
Snikne Ville
pingu
PM
Old Brooklyn
JohanO
Norlin
amarule
rumpztr
LuleåWinston
Slapshot
rasbiologen
82 posters

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Urken ons 28 jun 2017, 17:25

Legend.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21120
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar ons 28 jun 2017, 18:00

Vore väl på sin plats att inleda säsongen med att hissa upp nr 18 i taket.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 11983
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken ons 28 jun 2017, 19:35

En ÄKTA Norrbottnisk ledare ända ut i fingerspetsarna.

- 'Nuff said!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6778
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Kapten Haddock tor 29 jun 2017, 14:16

pingu skrev:
Lillajag skrev:
Bamsefar skrev:In Bulan we trust. Halleluleå   Stålmannen  Så unerbart att läsa så man blir nästan tårögd.

http://kuriren.nu/sport/100-hockey/bulans-lofte-vi-kommer-att-jobba-javligt-hart-nm4582258.aspx

Bulan är så jävla skön! Rak, tydlig, krävande, kompetent och ett jävla driv!!

Riktigt roligt och behövligt att läsa när Bulan berättar om det hårda jobb som kommer att krävas av spelarna nästa säsong Smile

Ja de är vackert!!!

Med den tydlighet Bulan står för, så måste de vara en dröm för spelarna när dom ska ta till sig de nya rollerna i laget.
Nu menar jag inte enkelt, för dom kommer nog att få jobba nått jvl för att de ska funka, men när de är en tydlig ide så vet dom vad dom ska förhålla sig till och bli bättre på.

Bulans tydlighet och engagemang kommer nog göra susen för hela föreningen och sprida sig långt ner i juniorleden. Kan inte bli bättre!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jokerman ons 26 jul 2017, 23:26

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Skyrma10

http://www.pt.se/tv/?clip=10577301

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Skyrma13

Själv hade jag sex starka pitebor i mitt Luleå Hockey – All Time Team. https://www.luleahockeyforum.com/t1209-lulea-hockey-all-time-team

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Skyrma12

Hade...Matte Öhlund var ju grym hos oss 95/96 och det smärtar att han inte platsat och därför tar jag in vår nr 16 - mumma - fyra kompletta backpar = SJU PITEBOR = The Magnificent Seven

Piteå-tidningen är för övrigt bästa morgontidningen i länet. Inget schwåll eller nalta waller där inte.

Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar tor 03 aug 2017, 18:58

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 11983
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz tor 07 sep 2017, 23:34

Levande legend.
http://www.hockeysverige.se/2017/09/07/nu-ar-bulan-hemma-igen/

Angående "Skuggan". Very Happy
– Han fick chansen att spela tillsammans med mig några matcher (skratt). Det var ändå inte så ofta eftersom vi var centrar båda två. Det var vid några gånger man ville få igång ”Skuggan” och då placerade man honom bredvid mig.:

Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz fre 06 okt 2017, 15:27

Bulan briljerar på presskonferensen efter matchen igår Smile
http://www.shl.se/play/video/Presskonferens_Lulea_Frolunda-19476402?autoplay=1

Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore tor 26 okt 2017, 17:15

Stålmannen Hjärta
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jokerman tor 26 okt 2017, 17:54

Tony Moore skrev:Stålmannen Hjärta

Inga halvmesyrer, Bulan är påkopplad, så är det.

Nu gäller det att laget gör samma sak.

(Är rätt kass på data, hur gör du för att få in en video från twitter?)
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 27 okt 2017, 09:04

Ganska enkelt: i en tweet, högst upp i högra hörnet ser du en liten nedåtpil, klicka där och välj "Bädda in tweet". Det öppnas en ruta där du kopierar länken, klistra sen bara in den i ett inlägg här och skicka.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jokerman fre 27 okt 2017, 09:55

Tony Moore skrev:Ganska enkelt: i en tweet, högst upp i högra hörnet ser du en liten nedåtpil, klicka där och välj "Bädda in tweet". Det öppnas en ruta där du kopierar länken, klistra sen bara in den i ett inlägg här och skicka.

Tack!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jokerman mån 13 nov 2017, 09:19

Intervju med bulan idag.

"Vi ska visa att de har fel"

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 590b7510


Förr kallade han sig själv för Sveriges bästa center. Men Sveriges bästa tränare? Det skulle han aldrig påstå. Däremot har bulan väckt drömmarna till liv i Luleå.

Ishallen i Luleå. En vaktmästare håller på att slipa bort reklamen i mittcirkeln, den där jättesiffran, det är tydligen dags att byta och då passar ett landslagsuppehåll bra. Det har gått ett par dagar sedan Patrick Cehlin sänkte regerande mästaren HV71 med sina tre mål och Luleå Hockeys herrar avslutade säsongens första del som åtta i tabellen med 24 poäng på 16 matcher.

Thomas ”Bulan” Berglund kliver upp på läktaren och sträcker över en kaffekopp. Han ler lite lätt när jag säger att Luleå faktiskt börjar se ut som ett riktigt hockeylag igen.

– Jommen, det tycker jag. Från och till. Defensivt är det stundtals riktigt bra. Offensivt finns det fortfarande mer att hämta, men det får komma.

Varför finns det inte på plats redan?
– Det är en process. Vi släppte in lite för många mål i känsliga lägen i början, då fick vi börja beta av saker i defensiven vilket har gått ut lite över det offensiva.

Under inledningen av serien tappade Luleå åtta poäng på sena baklängesmål och tappade ledningar. Det sårade laget.

– Det blev lite stirrigt. Alla är människor, klart vi blir påverkade. Men vi kollade på vad som hände, det var inte så fruktansvärt darrigt. Det var ett jävla flipperspel på flera mål, något skulle ”Lassi” ha tagit, det finns förklaringar. Men när man tappar en ledning här och en där – tacka fan för att man blir lite stressad.

Men i och med vinsten borta mot Malmö hände något. Det var första gången Luleå lyckades hålla undan i ledning och ta en trepoängare efter full tid.

– Det var viktigt, vi hade lite tur där, men jag tycker vi har hanterat det bra överlag. De senaste matcherna har vi ju spelat hyfsat i ledning. Vi ska spela med pucken, inte bara försvara oss, då blir det ofta mål i arslet. Håller man i pucken kan motståndarna i alla fall inte göra mål.
Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 4d59eb10
Och det där är ju lite märkligt. För alla – jag, fans, klubbledning, spelare och tränare – är relativt nöjda med sättet som Luleå Hockey har inlett den här säsongen. Jämfört med i fjol är känslan som natt och dag, det är som om molnen skingrat sig och himlens basuner brutit ut i en glädjefanfar.

Sanningen är dock att fram till första landslagsuppehållet i fjol hade Luleå tagit 21 poäng, bara tre mindre än nu, och det var på 14 matcher.

– Vi är inget gäng som kan glida på ett bananskal och vinna matcher med sex mål. Någonstans måste man se till att vinna hockeymatcher. Jag tror att vi i snitt är tippade elva i serien, man får ha respekt för att det faktiskt är folks bild av oss. Sen ska vi ändå visa att de har fel.

Vad är du mest nöjd med?
– Vi har inga fripassagerare. Alla spelar uppoffrande, vi ger oss själva förutsättningar att vinna varenda match. 0–3 hemma mot HV är den match vi varit längst ifrån, men spelmässigt tycker jag inte att det var så stor skillnad.

Du är inte nöjd med offensiven, men redan nu har ni ett snabbare passningstempo än jag sett de senaste fyra-fem åren.
– Vi jobbar mycket med det. Ska man spela en offensiv hockey, göra många mål och enkelt skapa chanser är det pucktempot som är absolut viktigast. Vägen dit går via kvalitén i passningarna, det skapar tid och utrymme om du får pucken på bladet istället för en meter bakom och ska börja fippla. Där är vi inte riktigt än, men det ska bli bättre.

På tal om offensiv: Lagets näst bästa offensiva spelare de två senaste säsongerna är Anton Hedman. Han har stundtals varit extraforward, stundtals till och med bänkad. Din förklaring?
– En konkurrenssituation, bara.

Det får du utveckla.
– Vad ska jag säga? Det är ett val som vi tränare gör utifrån vem vi tycker är bäst för dagen. Rydahl har gjort det bra när han fått komma in. Han har bidragit med sin speed och tagit ett kliv. Han har lite högre frekvens i skridskoåkningen, men egentligen vill jag inte sitta och jämföra spelare.

Det är intressant att en spelare kan passa så olika in i olika sätt att spela. Under både Fagervall och ”Skuggan” fick ju Hedman rätt stort förtroende.
– Ja, men jag tycker ändå att han gjort det bra nu när han fått chansen. Utifrån vår kravbild, med hårt jobb, har han gjort det bra. Det är jag jävligt nöjd med. Han har börjat i rätt ända.

Brendan Mikkelson har också varit en viktig spelare för Luleå de senaste två säsongerna – men även om han fått spela har inte han heller kommit upp i sin rätta nivå.

– Han har alla verktyg för att vara en bra hockeyspelare, men han har lite mer att bevisa. Han har en jätterepertoar men borde få ut det bättre. Vi har höga krav på honom, han har pendlat lite grann i sin prestation men vi vet ju att det finns en uppsida där.

Du är missnöjd med offensiven, ni har spelare som underpresterar, ändå är det inte så många lag som känns uppenbart bättre, i alla fall som ni spelar nu. Hur bra kan ni egentligen bli?
– Det är ju det roliga. Är det 16 matcher vi spelat? Det känns inte som att vi varit helt borta i någon av dem, samtidigt som vi har saker som vi kan förbättra. Alla har en skön inställning, alla förstår att vi inte har råd att ge upp ett enda billigt mål. Fortsättningen känns intressant.

På många olika plan. Din gamla klubb, Brynäs, har det en smula kämpigt…
– Jo… Men jag tycker inte att det finns så mycket att säga om det. De blev ganska upphaussade, starten gick fel, det blev lite stress – jag tror de kommer att klättra. De har ett bra lag på pappret, framför allt på backsidan.

Det handlar inte bara om att de har tappat dig?
– Det är det definitivt inte. Man är en bricka i spelet, varken mer eller mindre.

En gång i tiden kallade du dig själv Sveriges bästa center. Är du Sveriges bästa tränare nu?
– Det tänker jag definitivt inte säga. Hur fan mäter man det, förresten? Det beror ju på materialet också. Det kanske är laget som blir trea från slutet som har bästa tränaren. Det går ju inte att mäta.

Tvivlar du någonsin på dig själv?
- Äh, tvivlar… Jag vet vad jag vill göra. I vissa stunder, när det går tungt, börjar man ju fundera. Men då blir det som att jag jobbar ännu hårdare i stället. Jag mår inget bra under förlustsviter, men jag far ju inte och pendlar som en vindflöjel för det. Det brukar inte bli bra.

När ditt resultat mäts i vinster och förluster borde också kasten mellan känslorna bli väldigt tvära.
– Man pendlar ju upp och ner, det är kanske inte så hälsosamt alla gånger. Men det gäller att hantera det också. Man får försöka landa mitt emellan så gott det går.

Var det enklare när du var spelare?
– Jo, det var det, mycket. Då analyserade du din egen insats. Sen gick du vidare.

Pelle Johansson
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz mån 13 nov 2017, 12:51

Sveriges bästa tränare! cheers

Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Lillajag mån 13 nov 2017, 14:52

Även Bulan nämner vikten av detta: "Han har bidragit med sin speed och tagit ett kliv. Han har lite högre frekvens i skridskoåkningen,"

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore sön 04 nov 2018, 08:49

Bulan når fram även med detta, bra så..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz fre 08 feb 2019, 12:26


Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 30 mar 2019, 12:49

Bulan om oväntade taktikdraget som gick snett: "Rolig incident"

Thomas "Bulan" Berglund gör stor succé under sitt andra tränarår i Luleå Hockey. I en stor intervju med Sporten berättar tränaren att han fick ett erbjudande som huvudtränare tidigare, om förebilden Alex Ferguson och hans förhållande till sociala medier. Men så berättar han också vad som egentligen hände den där soliga dagen i Östersund då "Bulan" sägs ha "beordrat" en spelare i solglasögon att proppa en Jämtlandspelare.

I dag är Thomas "Bulan" Berglund en av SHL:s hetaste tränare. Han anses vara en av förklaringarna till att laget gått så bra under årets säsong och nu står med ett järngrepp om kvartsfinalsserien mot Växjö.

Men Thomas Berglunds tränarkarriär började inte i Luleå utan i hemstaden Piteå Hockey där han direkt delade ledarskapet med Jonas Rönnqvist. Den tränarduon skulle också figurera i Luleåbåset några år senare då de kom att förändra ishockeyn med sitt presspel. Men frågan är om inte den mest udda historien i de båda tränarnas karriärer hände redan under "Bulans" första år som hockeytränare.
Året var 2006 och det var dags för hockeyettans sista match innan det allsvenska kvalet.
– Det var en solig dag i Östersund där vi skulle spela mot Jämtland. Vi gick där ute och pratade så kom någon på att det vore kul att låta en spelare sätta på sig ett par solglasögon under matchen. Under matchen kom det en situation där jag sa till en spelare: "Gå ut och kör med dem här". Men då tolkade han det som: "Gå ut och kör över en spelare med dem här". Så han gick ut och gjorde det och fick en tvåminutersutvisning och satt där i utvisningsbåset med solglasögon, säger "Bulan" och skrattar åt minnet som gjorde stort väsen av sig i hockeysverige.
– Det var en rätt rolig incident så här i efterhand. Vi får se om jag drar fram den igen.

Är det någon som skulle kunna göra det i dag?
– Man vet aldrig. Det måste vara någon cool kille som passar i brillorna. Vi får fundera, skojar "Bulan".

Nu, 13 år efter debuten som tränare, har Thomas "Bulan" Berglund fyllt 50 och tränarkarriären har mer eller mindre pågått i ett. Och även om han nu är huvudtränare i Luleå Hockey hade han kunnat bli det redan säsongen 2014/2015.
– Det var aldrig aktuellt för mig att gå från assisterande till huvudtränare här i Luleå. Det var inte rätt timing för det. Jag blev tillfrågad men jag var inte intresserad av det då.

Du fick frågan att bli huvudtränare alltså?
– Ja.
Men?
– Nej, jag ville inte bli det. Jag tyckte inte det var något bra läge just då.
Var det ett svårt beslut att tacka nej?
– Det är klart det var en del funderingar men jag försökte lyssna på min magkänsla och det kändes bara inte rätt att gå vidare. Jag hade haft fyra år här och det var mycket som hade hänt under den tiden. Det är lätt att man bara löper vidare och går på men då gjorde jag inte det. Och med facit i hand så känns det ännu mer rätt.

I stället blev det vad Thomas Berglund beskriver som ett viktigt halvår helt utan ishockey innan Brynäs hörde av sig. En treårig sejour som avslutades med en hårsmån från SM-guldet 2017.
– Det var en väldigt rolig tid och det där sista året hade vi ett bra lag och ett krigargäng som var jäkligt nära. Sen ah... det var slumpen som avgjorde i slutändan. Ett mål hit eller dit och det fick HV göra tyvärr.

Inget du hade velat göra om där i sjunde matchen?
– Nej det kan jag inte påstå. Når man till sudden i en sjunde avgörande så är det antingen eller. Men kontrasterna blir stora mellan ett vilt firande och en, milt sagt, tung förlust. Men när allt hade lagt sig så såg alla att vi hade gjort allt vad vi kunde och då var det slumpen som avgjorde.

Hur var den stunden?
– Ja, vad ska man säga? Att se motståndarlaget jubla och känna att det hade kunnat vara vi. Men det gick över det också, säger "Bulan" eftertänksamt innan han skiftar fokus:
– Men summa summarum, efter de där åren kändes det rätt att komma tillbaka hit.

Och om det var motivationen som tröt hos tränaren ett tag under 2014 så känns det inte som att något bryt från ishockeyn är nära nu. Tvärtom. Thomas Berglund verkar verkligen trivas där han är i dag.
– Det som driver mig är att lyckas motivera och entusiasmera människor. Att tillsammans jobba utifrån en riktlinje och samtidigt kunna locka fram det bästa från varje individ. Sen är jag också nyfiken på att bli bättre hela tiden. Den dagen jag slutar bli nyfiken är det dags att lägga av.

Ett av sätten som tränaren håller sin egen motivation uppe är genom är att läsa biografier.
– Jag har läst många från andra tränare som Alex Ferguson och "Svennis", men även Mikael Persbrandt och andra liknande personer. Jag tycker man kan dra många liknelser från skådespelarvärlden när de skriver om sig själv och vad de gjort och inte gjort. Jag tycker man kan lära sig mycket av hur de beskriver sig själva, hur de tänkt i vissa händelser och hur de agerade. Även om man får ta i beaktande att det kanske är lite tillrättalagt.

Vilken är den bästa?
– Jag tycker att Fergusons var jävligt bra.
För att?
– Han är ändå den ledare som varit kvar i en förening under längst tid, i en värld där det sparkas tränare på ett halvår om det går dåligt och ändå vunnit framgångar mer eller mindre hela tiden. Det är unikt. Även om han har haft bra material så har han också brottats mot andra lag som haft minst lika bra och ändå har han oftast gått vinnande ur striden. Då är det intressant att titta på hans upplägg, hur han pratade med spelare och motiverade dem. Han brydde sig verkligen om sina spelare och jag tror det har en stor betydelse för hans framgång. Det tyckte jag var intressant att läsa.

Alex Ferguson stannade på sin post i 27 år i Manchester United. Och "Bulan" utesluter inte att vara tränare i Luleå Hockey under en längre tid.
– Det är möjligt men det beror ju på hur det går resultatmässigt och det är ju en färskvara. Men har man inte fått sparken så har man fortfarande chansen. Sen var det väl någon som sa att har man inte har fått sparken så är man inte en riktig tränare.

"Bulans" nuvarande avtal med Luleå Hockey går ut efter säsongen 2019/2020. Och något som kanske skulle tala för en förlängning är hur spelarna i truppen uppfattar sin tränare. Många av de spelare som Sporten har pratat med beskriver att de blir sedda av "Bulan".
– Det är ett bra betyg tycker jag. Det är en viktig del i ett ledarskap att vi i kvartetten försöker se alla och att man inte bara pratar med de informella ledarna eller kaptenerna utan att man försöker ha en dialog med samtliga spelare. Ibland gör man misstag och förbiser någon men det är viktigt att ha det i tanken. Men det glädjer mig i så fall om de tycker så.

Att Thomas Berglund trivs på sitt jobb märks under tiden han pratar med Sporten. Men det finns en del av yrket som "Bulan" inte uppskattar helt fullt ut.
– Det är en känslig bransch där sociala medier har bidragit till att det blivit ett tuffare klimat. Det pendlar väldigt mycket upp och ner och det sker väldigt snabbt. Det är lite läskigt kan jag tycka. Just den biten, att många som inte har koll yttrar sig om saker och ting, kan slå hårt på individen. Det är ganska hårda ord som fälls, säger Luleåtränaren och utvecklar:
– Det är ett engagemang som föds där men det gäller att inte ryckas med i det. Det blir sådana otroliga proportioner som blir utifrån resultatet så någonstans gäller det att hålla sig mitt i mellan.

Tycker du det blivit värre med tiden?
– Ja, det är klart det blivit det sen sociala medier blivit en naturlig del i det. Vem som helst får ju skriva vad som helst egentligen. Då gäller det både som ledare och spelare att skärma av sig och inte tro att man är världens bästa för att folk skriver det, och inte heller tro att man är världens sämsta för att man skriver det. Utan då måste man tro på det man gör och helst inte läsa skiten.

Hur går det själv?
– Det går bra.

Du läser ingenting?
– Nej det gör jag inte.

Hur vet du då hur det ser ut?
– Jag vet hur det har sett ut. Jag har ju läst tidigare och vet därifrån så jag försöker undvika att ryckas med i dem där sakerna för det är inte bra. Nyanserade analyser kan jag läsa absolut men inte påhopp och onyanserade reflektioner.

Men det finns även egenskaper hos "Bulan" som, enligt honom själv, inte bara är positiva.
– Jag är ganska het i humöret och det vet jag om. Det är något som kan vara negativt för vissa spelare men med tiden faller det ofta på plats. Då brukar de förstå att jag vill deras bästa. Visst kan det bli lite hårda ord men det är ingenting personligt, säger Berglund och lägger sedan till:
– Jag är inte långsint av mig och det är en bra egenskap.
https://kuriren.nu/nyheter/bulan-om-ovantade-taktikdraget-som-gick-snett-rolig-incident-nm5066247.aspx
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar sön 05 maj 2019, 20:22

Säsongens tränare i shl awards, välförtjänt
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 11983
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av ski3r sön 05 maj 2019, 20:33

Känns skönt att ha Bulan vid rodret!
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz mån 06 maj 2019, 12:03

Årets tränare i SHL. Värt att hyllas! Grattis "Bulan".

Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 10 maj 2019, 18:32

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Thomas10

Bulan: "Ibland har det väl runnit över"

ISHOCKEY Thomas "Bulan" Berglund är känd för sitt heta humör. "Jag har haft mycket nytta av mitt temperament, både som idrottsutövare och som tränare", säger han i podcasten Ett stenkast från Delfinen.

Jesper Sandberg David Olsson Jiglund14:11 | 2019-05-10
Luleåikonen, som hunnit fylla 50 år, kom till föreningen som 19-åring. Förutom två utstickare som tränare för Piteå och Brynäs har Thomas Berglund varit Luleå Hockey troget sedan han kom till klubben 1988.

Det heta temperamentet har följt honom hela hans liv.
– Det är vad man är född med. Man kan ju inte välja om ska ha ett hett eller lugnt temperament. Sedan får man ju lära sig att hantera temperamentet i olika situationer och försöka dra nytta av det, säger han.

En gång han drog nytta av sitt heta temperament som spelare var i Frölundaborg 1996. Med tre sekunder kvar av SM-finalen, som skulle ge Luleå Hockey sitt första, och hittills enda SM-guld, gjorde Thomas Berglund sig redo för tekning i egen zon.

Att han dessutom gjorde det iförd en blodig matchtröja gjorde inte dramaturgin sämre.

I podcasten berättar Thomas "Bulan" Berglund om hur tankarna gick.
– Man går in där och gör allt för att vinna teken, det var det anda som fanns i ens tankar. Det var inte enligt instruktionsboken, men Frölunda fick ingen chans att skjuta i alla fall. Det var några känslosamma sekunder, säger Thomas Berglund som slängde sig över pucken i väntan på slutsignalen som gav Luleå Hockey guldet.

I rollen som tränare har temperamentet också påverkat. Ibland positivt och ibland negativt.
– Ibland har det väl runnit över. Det har inte alltid varit bra, men man får lära sig hantera sig själv, säger han.

För några dagar sedan blev Thomas Berglund utsedd till årets tränare i SHL-awards, något han också ger sin syn på i Ett stenkast från Delfinen.

I avsnittet, som kommer att publiceras under lördagen, och går att hitta på vår sajt – samt podcastplattformar som Acast, Spotify, Itunes och Podbean, där de tidigare avsnitten också finns, berättar Thomas Berglund även om vad som gick snett i semifinalserien mot Frölunda, och hur han och de andra i Luleå Hockeys sportsliga ledning resonerat när de satt samman nästa säsongs lag.

Och mycket, mycket mer.
https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/bulan-ibland-har-det-val-runnit-over-nm5104731.aspx
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 11 maj 2019, 13:01

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 11 maj 2019, 13:08

Härliga uttryck från bulan i podden, bl.a en kommentar om dom som kallar hans tråkhockey, ung. "det är spelare som är halvartister, Calle Söderberg och Dick Axelsson"..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 11 maj 2019, 15:55

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Thomas11
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar ons 19 jun 2019, 18:33

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 11983
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Kagen ons 19 jun 2019, 18:36

Nu får Ola eller Tyrvänen flytta på sig. Treårskontrakt med sveriges bästa center skämtar man inte bort.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1717
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Redbear ons 19 jun 2019, 18:49

Hurra cheers
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6708
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Wolfhunter ons 19 jun 2019, 18:50

Årets mest betydelsefulla påskrift bounce Skål! Wine Stålmannen

Wolfhunter

Antal inlägg : 1130
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av GustenA ons 19 jun 2019, 19:36

Härligt med mer Bulan!

GustenA

Antal inlägg : 3066
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Norrlandstoken ons 19 jun 2019, 19:41

Bästa värvningen.. Ever.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken fre 21 jun 2019, 09:39

Kontinuitet i Luleå hockey med SHL:s bästa huvudtränare = Helt rätt.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6778
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jokerman lör 09 nov 2019, 21:08

Luleå slog Boden – när 90-talets hjältar möttes

Robert Nordberg, Jarmo Myllys, Thomas "Bulan" Berglund, Mattias Öhlund, Tomas Holmström, Stefan "Skuggan" Nilsson, Jiri Kucera och Mikael Lindholm. Det var två minst sagt profilstarka lag som gjorde upp i Björknäshallen under eftermiddagen. Vann matchen gjorde 1996 års guldhjältar.
Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 075f1810
Bild: Petra Älvstrand / Frilans | Thomas "Bulan" Berglund.

Ignorerade "Ostens" order – och gjorde "världsklass"-mål

Han rankade en gång i tiden sig själv för en av Sveriges bästa centrar. Huruvida han faktiskt var det råder det kanske delade meningar om. Men Thomas "Bulan" Berglund var utan tvekan en av isens bästa spelare under lördagens match mellan Luleå Hockeys och Boden IK:s lag från mitten av 1990-talet.

– Jag kommer ha träningsvärk i morgon, säger Thomas Berglund och fortsätter:

– Men det är riktigt kul att träffa grabbarna igen och tävla lite.

Och nog tävlade han. Lars "Osten" Bergström hade faktiskt få problem med att få av honom från isen vid några tillfällen.

– Jag hörde att han ville ta av mig efter mitt första mål, men jag vägrade, säger "Bulan" och skrattar.

Det skulle bli ett mål till.

Det andra, som innebar 1–4 för Luleå Hockey, är han riktigt nöjd med.

– Det var världsklass, flinar "Bulan" – som trampade runt en försvarare, lurade bort Olov Modig i Bodens kasse, och la in pucken.

Han är inte den enda som var nöjd. Nöjd är även tränaren Lars Bergström.

– Hade han visat upp de här kvaliteterna när jag tränade honom så hade han fått mer istid, säger "Osten" med ett leende.

– Han fattade inte hur bra jag faktiskt var, säger Thomas Berglund och fortsätter:

– Det är ju först på senare tid som han har lärt sig hockey.

Ser du fortfarande dig själv som en av Sveriges bästa centrar?

– I min åldersklass är jag nog det.

Älska

Matchfakta

Boden IK–Luleå Hockey 2–5 (1–1, 0–2, 1–2)

Första perioden

0–1 (11.32) Thomas Berglund (Robert Nordberg, Johan Rosén), 1–1 (13.30) Joakim Gunler (Mikael Lindholm, Jonas Hedberg).

Andra perioden

1–2 (1.12) Stefan Nilsson (Johan Strömwall), 1–3 (9.11) Joakim Backlund (Roger Åkerström, Johan Strömwall).

Tredje perioden

1–4 (0.45) Thomas Berglund, 2–4 (8.28) Henrik Arenbro (Bert-Olav Karlsson, Joakim Gunler), 2–5 (14.42) Jakob Gunler.

David Olsson Jiglund norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore ons 04 dec 2019, 19:21

Som sagt, Stockholmarna ignorerar fakta tills experten "slänger det i fejset" på dom i studion: bulan från LHF är bäst!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Blinders ons 04 dec 2019, 19:24

Kuleå, är förövrigt bara Sanny som brukar lyfta fram Luleås frejdiga offensiv alla andra snackar bara om Luleå som inte ger bort något osv.

Blinders

Antal inlägg : 5075
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore tor 19 mar 2020, 12:29

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 24 apr 2020, 21:22

Två psyko Wink
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 25 apr 2020, 14:26

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Wolfhunter lör 25 apr 2020, 14:45

Helt underbart Smile

Wolfhunter

Antal inlägg : 1130
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Bamsefar tis 23 jun 2020, 23:52

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 11983
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Hankburger ons 24 jun 2020, 15:09


Dock raka svar från Bulan. Känns inte som KHL finns på hans radar och med tanke på hur han återvände till Luleå för att familjen inte trivdes borta från staden så känns det som att en utlandssejour inte direkt är troligt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Donowitz fre 26 jun 2020, 12:51

Bulan har väl själv sagt att inte ens NHL är intressant när frågan har ställts. Tror att livspussel och kärlek till Luleå är vad han prioriterar. Sen ska han eller inte någon tas för givet. Fortsätter han leverera resterande del av kontraktstiden ska han ha en lön därefter - som förmodligen SHL:s bäste tränare.

Donowitz

Antal inlägg : 4021
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Snikne Ville fre 11 dec 2020, 08:35

Man gillar Bulan, det gör man! Ur dagens tidning:

"Påverkar det något mentalt att en match ställs in efter ett par dåliga insatser?

– Det påverkar ingenting. Det är en pandemi och då får vi gilla läget att det kan bli inställda matcher. Kan ju vara så att man förlorar sista matchen inför ett uppehåll och även då är det bara att gilla läget, säger "Bulan". "
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6352
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore lör 20 feb 2021, 11:57

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

kokostrollet, Pajala, Lasse Proppmätt and Sportchefen #2 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Tony Moore fre 12 mar 2021, 17:39

https://kuriren.nu/nyheter/artikel/bulan-om-karriarens-storsta-svacka-jag-satts-pa-prov/r291387l
Bulan om karriärens största svacka: "Jag sätts på prov"
Han är inne i sin tyngsta period sedan han började som tränare för 16 år sedan. Nu är Thomas "Bulan" Berglunds uppgift att få laget på rätt spår igen: "Någonstans kan jag tycka att det är en jävla utmaning", säger Luleåtränaren.

Luleå 12 mars 2021 15:29

Thomas "Bulan" Berglund gjorde sin sista säsong som spelare 2004-2005.

Sedan startade tränarkarriären i Piteå Hockey.

Det är 16 år sedan nu och Berglund har hunnit med framgångar och bottennapp.

Men aldrig tidigare har han upplevt en sådan här förlustrad, sju matcher utan vinst.

– Vi har varit slarviga i egen zon och det har styrt. Vi är inne i en period där det studsar emot, både defensivt och offensivt säger han.

Förra året vid den här tiden var ni en försvarsmaskin, vad har hänt?

– Det är svårt att säga exakt, men vi försöker jobba utifrån samma mönster. Hitta lösningar för att göra det effektivt. Vi släpper inte så många målchanser emot oss, det är under 15 varje match, men det trillar in mycket puckar. Vi vrider och vänder på varje sten och försöker jobba med tålamod.

– Det sitter inte i spelsystemet, det sitter i sättet vi utför det på. Små saker som vi ledare kan vara tydligare med och till sist är det spelarna som måste utföra det så bra som möjligt.

Vad är det viktigaste som du som tränare kan göra nu?

– Det är att befästa det vi gör bra och försöka hålla skutan i rätt riktning. Det är väldigt lätt att börja gå på villovägar, men vi försöker hålla en strikt linje. Vi vet att så länge vi skapar mer målchanser än motståndarna vinner man till slut. Vi litar på det vi gör, sedan kan vi alltid bli bättre på enskilda moment.

Han fortsätter:

– Det är mycket på detaljnivå men också saker som behöver förtydligas och saker som fallit i glömska som man som ledare tror är självklart.

Saknas det självförtroende och vinnermentalitet?

– Nej, det gör det inte. Alla lag är inne i perioder, men våran har varit längre än vanligt. De senaste två åren har vi sällan förlorat två matcher i rad, nu har det blivit väldigt många. Vi kan bara se framåt och hitta förbättringar.

Är det tufft för dig personligen?

– Nja. Någonstans kan jag tycka att det är en jävla utmaning. Att vara ledare i medgång är bra, så vill man ha det, men det kommer alltid motgångar och det är nu jag sätts på prov. Jag har inte varit med om en sån här lång radda förluster tidigare, men jag ser att vi gör bra saker också, det är inte nattsvart. Hade vi varit utspelade varje match hade jag varit jävligt orolig.

– Ofta när man genomgått sådana här perioder brukar man gå stärkt ur det.

Tycker du er svacka har förstorats upp?

– Nja, det är väl naturligt att det blir så, det är många som engagerar sig, det gör vi också. Det är klart att vi försöker råda bot på det. Vi har allt i egna händer fortfarande.

Att Luleå åkt på sju raka förluster har hänt en gång sedan 1977, det var säsongen 2008-2009.
Men Berglund lägger inte sin energi på det.

– Det är en journalistgrej, det är ert jobb och vi måste acceptera det. Men för oss är det inte intressant. Vi är inne i en period då det går tungt och sedan hur många förluster det blir eller om det blir rekord, är helt ointressant, men jag förstår att du ställer frågan, det gör alla. Vi gör allt för att ta oss ur den.

Gör du några förändringar i laget till lördagens match mot Linköping?

– Vi har inte så mycket att laborera med just nu. Vi får se. Pontus Själin och Fabian Lysell är sjuka.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7361
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Kanellängd mån 15 nov 2021, 14:52

Bulan har förlängt t.o.m. säsongen 2023/2024.
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 831
Join date : 20-02-22

Bamsefar, Redbear, Jonken, Puckad, Wolfhunter and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Jonken mån 15 nov 2021, 16:01

Bra!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6778
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Dundernisse mån 15 nov 2021, 16:06

Härligt! Ser ingen ledig tränare på hans nivå som är rimlig att värva.

Dundernisse

Antal inlägg : 2710
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Kanellängd mån 15 nov 2021, 16:15

Så är det, tycker även det känns skönt att ha tränarfrågan löst redan nu. Tror inte att det är bra för någon inblandad med ryktesbildning och mygel under brinnande säsong, nu kan hela truppen ha fokus på rätt ställe istället.
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 831
Join date : 20-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av farre mån 15 nov 2021, 16:34

Hade gärna sett att man ersatt Kyrö med någon som faktiskt kan rita upp ett vettigt PP.
Alternativt ta in Conny Strömberg som konsult för PP Wink
farre
farre

Antal inlägg : 2079
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Tomas "Bulan" Berglund - Sida 5 Empty Sv: Tomas "Bulan" Berglund

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet