Luleå Hockeys lag 2021/2022

+65
Lajon
Zeth
Sundance Kid
CKa
Witchfinder77
JohanO
Tony Moore
KaptenBlodskelett
Hellcop
Hedanders
farre
Lastbilar
Jojjan
LHF96
Langelevefabricius
Dentos
GustenA
trallgöken
Mr Bister
Qirren
Rikky
Pastorn
Dundernisse
Bamsefar
Kanellängd
håkke
LulefanGBG
Atlet
Diktatorn
kokostrollet
tibet
Redbear
evanovich
Donowitz
Kagen
Lulefan
Norlin
Urken
Rayko
ExilNorrlänning
Xerzocx
Lasse Proppmätt
Pajala
Jokerman ll
rasbiologen
Old Brooklyn
Hankburger
GrodanBoll
Kicko
ski3r
Wolfhunter
Sportchefen #2
Tigerman
Nr10
Puckad
Micke80
Dustin
Snikne Ville
Jonken
NallePhu
Lassi
icemask
Blinders
Lehto
MickkeJ
69 posters

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Sundance Kid lör 28 maj 2022, 19:43

Puckad skrev:Dags att summera laget och ledningen.

Personligen är jag kluven.
Backsidan fick lagas ganska tidigt på säsongen, och blev riktigt bra.
Men hur var tanken när vi värvade?

Forwardssidan glänste med Linus, som jag unnar allt gott var han än fortsätter sin hockeykarriär.
Han gav ett år för att ge Luleå en ärlig chans på ett guld.

Men forwards-värvningarna i övrigt? Pontus glänste. Men det tillskriver jag tur och inget annat.
Hade det varit skicklighet så hade värvningarna med högre lön glänst ännu mer.

Summa summarum så får lagbygget knappt godkänt i mina ögon, men räddades av Porser och att Pontus gjorde något som ingen förväntade sig av honom. Och att Omark lyckades locka med sig Lepistö.
Vi behöver bli bättre på att värva, för den här säsongen la vi ut en hel del pengar som inte betalade sig i poäng.

Honka var riktigt bra i slutspelet. Till och med Wikegård ändrade ju sig och sa att det var en av säsongens bästa värvningar.

Lite höga krav ändå på ledningen om dom får knappt godkänt i betyg när vi i princip var 1 mål ifrån att vinna sm-guld.

Om man ska betygsätta ledningen tycker jag också man ska räkna in i betyget att man lyckats behålla många ledande spelare i laget. Men även t.ex. att man gav Einar fortsatt förtroende under lång tid även fast det var många som ville annat. Sen också se vilket resultat laget gjorde som helhet.

Lagbygget har presterat så bra som man vågar hoppas på, man var med och utmanade om guldet hela vägen. Sen är man inte nöjd med den offensiva produktionen hos trion, Rask,Fröberg och Shinnimin. Även om Fröberg verkar ha ungefär liknande poängsnitt som tidigare under karriären.

Men samtidigt så är jag inte helt förtjust i Luleås sätt att bygga laget. Jag skulle gärna se att man hade mer tyngd och kraft i laget. Hade gärna sett en Tyrväinen-spelartyp i varje kedja. Även om vi naturligtvis inte skulle ha råd med 4st spelare som är på samma nivå som Tyrväinen så hade jag velat ha minst en spelare i varje kedja som har en naturlig aggressivitet och styrka att backa upp det med. Man har insett att det är svårt att få plats med 100 kgs powerforwards i Bulans spelsätt men skulle vilja ha fler i laget som åtminstone ligger kring 90 kg och gillar att tacklas.

Tänk om vi skulle ha en spelare som är liknande som Kirk Maltby i 4e kedjan. Vi skulle bli mycket jobbigare att möta. Inför denna säsong pratade Luleå om att "vi ska bli tuffare och jobbigare att möta". Men det gick väl sådär med det. Gallo hade lite mer tyngd men han drog ju rätt omedelbart. Shinnimin har en rätt aggressiv spelstil men han väger väl en 10-15 kilo för lite. Sen Rask är ingen naturlig fysisk spelare, ibland tacklas han, men man märker att det inte är någon stor del av hans spelstil. Tittar man på utvisningsminuterna under hans karriär så har han väldigt låga siffror förutom en säsong i Örebro.

Skulle också gärna se fler som kan tacklas på backsidan. Om man tar en värvning som t.ex. Jonathan Andersson, har inget emot honom egentligen. Han har gjort en stabil säsong, ungefär som man kan förvänta sig. Han är en ganska duktig SHL-back, men vi hade redan flera liknande spelartyper i laget på kontrakt på backsidan. Varför värvade man inte in en back där som är ungefär på samma nivå som Jonathan Andersson men som samtidigt gillar att tacklas. Hade inte behövt vara en Engsund till, hade kunnat vara en "lite mindre back", kring 85-90kg, som är duktig på skridskorna och har bra förstapass men som även gillar att tacklas. Luleå har en tendens att stapla liknande spelartyper på varandra.

Det blev ingen riktig röd tråd i det här inlägget. Men som sagt, jag är inte jätteförtjust i Luleås sätt att bygga laget på och hoppas att dom ändrar sin strategi lite. Skulle vilja ha mer variation. Samtidigt så får jag säga att ledningen som helhet har gjort ett väldigt bra jobb med lagbygget denna säsong i och med att man gick ända till final och var nära guldet.



Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Kagen and Blinders like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Blinders tor 02 jun 2022, 10:17

Komarek väljer gå tillbaka till tröjnummer 67 som han gav upp till Omark.
Nikupeteri går från 23 till 38 (23 är Sellgrens nummer Smile )
Ward väljer 31.

Detta enligt Luleå Hockeys Twitter.

https://twitter.com/LuleaHockey/status/1532274584342372358?t=_4CRbOlmH9vA0Xxn4ESnFQ&s=19

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LubosC tor 02 jun 2022, 16:16

Är det någon som har en aning om vilken back från juniorleden som kan ligga näst på tur att ta klivet upp till a-laget? Är möjligtvis Lucas Ramberg som man har testat tidigare?
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Blinders tor 02 jun 2022, 17:04

LubosC skrev:Är det någon som har en aning om vilken back från juniorleden som kan ligga näst på tur att ta klivet upp till a-laget?  Är möjligtvis Lucas Ramberg som man har testat tidigare?
Ramberg är inte längre junior.
Men Simon Lindblom och Edward Björk var de enda som var ombytta förra säsongen som fortfarande är junior, så gissar på nån av dem.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Lehto fre 03 jun 2022, 08:22

LubosC skrev:Är det någon som har en aning om vilken back från juniorleden som kan ligga näst på tur att ta klivet upp till a-laget?  Är möjligtvis Lucas Ramberg som man har testat tidigare?
Ramberg spelar för Visby/Roma i Ettan denna säsong.

Lehto

Antal inlägg : 719
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LubosC fre 03 jun 2022, 10:27

Ah jag såg att dom uppdaterade J20-truppen på eliteprospects typ precis efter jag skrev 😁
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Nr10 fre 03 jun 2022, 14:15

Simon Lindblom har lämnat för Mora, annars hade det nog varit han som stått "på tur". I övrigt har jag svårt att se hur någon av J20s nuvarande backar ska kunna konkurrera om speltid i A-laget. Erik Hannu har fina verktyg, framförallt skridskoåkningen och rörligheten, men finns mycket som behöver jobbas på även där.

Nr10

Antal inlägg : 110
Join date : 15-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Bros! fre 01 jul 2022, 12:34

Ni som följer J20 laget. Vad är Antti Alamäki för typ av tränare?
Terrier eller analysfiguren.

Bros!

Antal inlägg : 30
Join date : 22-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Lehto fre 01 jul 2022, 15:36

Intressant att de blir 3 assisterande då?

Lehto

Antal inlägg : 719
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Serkan122 fre 01 jul 2022, 15:43

Lehto skrev:Intressant att de blir 3 assisterande då?

Han ersätter väll Kyrö?

Serkan122

Antal inlägg : 2773
Join date : 22-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Bamsefar fre 01 jul 2022, 15:52

Serkan12 skrev:
Lehto skrev:Intressant att de blir 3 assisterande då?

Han ersätter väll Kyrö?

Kyrö är långtidssjuk så, ja
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av GrodanBoll fre 05 aug 2022, 15:18

Med anledning av tidernas tröttaste silly season samt artikeln i NSD idag, Luleås backbesättning är ju otroligt fin i vanlig ordning. Otrolig bredd och fyra riktigt bra toppbackar samt en bra blandning av offensiva, defensiva och tvåvägsbackar. Hur hade ni rangordnat backarna? För att göra det lite svårare så låt oss säga att man inte får sätta några delade placeringar. Jag kan börja:

1. Sellgren
2. Honka
3. Engsund
4. Gustafsson
5. Pyrochta
6. Andersson
7. Själin

Hade jag fått hade jag nästan satt mina topp trebackar på delad första plats. Men jag tror, utan att ha sett något av honom i AHL, att Sellgren kommer vara vår bästa back i år. Han kan systemet utan och innan och har troligen samlat på sig väldigt mycket bra erfarenheter borta i AHL. Bästa offensiva back gissar jag att Honka blir, enda frågetecknet är den ganska långa dippen han hade under andra halvan av säsongen senast. Får han upp lägsta nivån och slutar slå pass i knähöjd så tror jag han är god för 30 pinnar. Just bakom sätter jag Engsund, defensiv general som ändå kan bidra offensivt.

Kapten Gustafsson missar pallen då han tydligt stagnerat senaste två säsongerna. Blir dock gärna positivt överraskad, han säger ju sig själv vara bättre tränad än någonsin (fast det är väl alla, som vanligt). Även dom tre lägst rankade backarna hade jag lika gärna kunnat sätta på delad placering. Jag gillade verkligen Pyrochta förra säsongen, tror han kan överraska framförallt offensivt, hade otroligt bra driv i åkningen. Andersson tror jag är en bättre spelare än vad han fick visa säsongen som gick. Själin gjorde ett bra slutspel men tenderar att svaja ganska mycket över 52 omgångar. Känns som att vi har perfekt konkurrens om platserna i sista backparet.

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Bamsefar fre 05 aug 2022, 16:41

GrodanBoll skrev:Med anledning av tidernas tröttaste silly season samt artikeln i NSD idag, Luleås backbesättning är ju otroligt fin i vanlig ordning. Otrolig bredd och fyra riktigt bra toppbackar samt en bra blandning av offensiva, defensiva och tvåvägsbackar. Hur hade ni rangordnat backarna? För att göra det lite svårare så låt oss säga att man inte får sätta några delade placeringar. Jag kan börja:

1. Sellgren
2. Honka
3. Engsund
4. Gustafsson
5. Pyrochta
6. Andersson
7. Själin

Hade jag fått hade jag nästan satt mina topp trebackar på delad första plats. Men jag tror, utan att ha sett något av honom i AHL, att Sellgren kommer vara vår bästa back i år. Han kan systemet utan och innan och har troligen samlat på sig väldigt mycket bra erfarenheter borta i AHL. Bästa offensiva back gissar jag att Honka blir, enda frågetecknet är den ganska långa dippen han hade under andra halvan av säsongen senast. Får han upp lägsta nivån och slutar slå pass i knähöjd så tror jag han är god för 30 pinnar. Just bakom sätter jag Engsund, defensiv general som ändå kan bidra offensivt.

Kapten Gustafsson missar pallen då han tydligt stagnerat senaste två säsongerna. Blir dock gärna positivt överraskad, han säger ju sig själv vara bättre tränad än någonsin (fast det är väl alla, som vanligt). Även dom tre lägst rankade backarna hade jag lika gärna kunnat sätta på delad placering. Jag gillade verkligen Pyrochta förra säsongen, tror han kan överraska framförallt offensivt, hade otroligt bra driv i åkningen. Andersson tror jag är en bättre spelare än vad han fick visa säsongen som gick. Själin gjorde ett bra slutspel men tenderar att svaja ganska mycket över 52 omgångar. Känns som att vi har perfekt konkurrens om platserna i sista backparet.

Ja, backsidan är man inte det minsta orolig för.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Lehto fre 05 aug 2022, 17:49

Glöm inte att Honka blev rejält sjuk (covid?) efter uppehållet tror jag och hade extremt svårt att komma tillbaka. Om jag inte minns fel så hade han stora problem med att få tillbaka flåset efter sjukdom.

Lehto

Antal inlägg : 719
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 9 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet