Luleå Hockeys lag 2021/2022

+65
Lajon
Zeth
Sundance Kid
CKa
Witchfinder77
JohanO
Tony Moore
KaptenBlodskelett
Hellcop
Hedanders
farre
Lastbilar
Jojjan
LHF96
Langelevefabricius
Dentos
GustenA
trallgöken
Mr Bister
Qirren
Rikky
Pastorn
Dundernisse
Bamsefar
Kanellängd
håkke
LulefanGBG
Atlet
Diktatorn
kokostrollet
tibet
Redbear
evanovich
Donowitz
Kagen
Lulefan
Norlin
Urken
Rayko
ExilNorrlänning
Xerzocx
Lasse Proppmätt
Pajala
Jokerman ll
rasbiologen
Old Brooklyn
Hankburger
GrodanBoll
Kicko
ski3r
Wolfhunter
Sportchefen #2
Tigerman
Nr10
Puckad
Micke80
Dustin
Snikne Ville
Jonken
NallePhu
Lassi
icemask
Blinders
Lehto
MickkeJ
69 posters

Sida 7 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter tor 27 jan 2022, 14:04

Luleås nya superkedja: "Undrade när de skulle få spela"
Linus Omark, Juhani Tyrväinen och Pontus Andreasson. Luleås nya superkedja har tillsammans stått för 17 poäng på tre matcher.

ISHOCKEY 25 JANUARI 2022 22:16

De parades ihop i matchen mot Växjö. Sedan har de alltså stått för 17 poäng tillsammans (alla har inte varit inne på isen vid samtliga mål) mot Växjö, Linköping och Oskarshamn.

Linus Omark har gjort 8 poäng (2+6).

Pontus Andreasson 5 (2+3).

Juhani Tyrväinen 4 (3+1).

– Det känns väldigt bra. När vi skulle spela första gången hade vi bara haft en träning ihop, men jag kände direkt att vi har en connection. Vi behöver inte ens prata så mycket, vi vet vad de i kedjan gör och det är bra att vi får göra mål också så att vi inte bara skapar chanser, säger Juhani Tyrväinen.

Tyrväinen har bara gått och väntat på att Andreasson och Omark skulle paras ihop i en kedja, berättar han efter 4–1-segern mot Oskarshamn där han själv stod för två mål.

– Jag har ju sett dem tillsammans på träning när vi har spelat två mot två. Jag har undrat när de skulle få spela ihop. Skönt att tränarna satte ihop dem tillsammans med mig då. De kan ju göra sina grejer med pucken, så jag vet att jag alltid bara kan ge den till dem så får de köra, säger finländaren.

Linus Omark har gjort många poäng med andra formationer, men den senaste formen med nya kedjan är svår att blunda för. Och han lyfter fram Pontus Andreassons insatser.

– Jag brukar gilla att spela med alla. De här två är väldigt starka på puck. Tyrväinen vinner hen hel del tekningar i anfallszon och "Ponta" är väldigt skicklig. Det är en otrolig potential i den killen. Han har kvaliteter som inte många i den här ligan har.

Pontus Andreasson gjorde en assist i segern mot Oskarshamn. Hans femte poäng under de tre matcher som han har spelat i Tyrväinens och Omarks kedja.

– Vi har suttit ner och snackat om hur vi vill spela och vi har hittat varandra bra här i början, säger Andreasson.

Du och Omark har varit bra ihop på träningarna länge, säger Tyrväinen.

– Vi hittar varandra bra och snackar mycket. Tyrväinen hjälper till mycket, vinner tekningar, smäller på och vinner puckar. Sen är det bara att ha klubban på isen när "Limpan" får pucken.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1147
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Donowitz fre 28 jan 2022, 15:37

Jaha, hoppas det inte blir stiltje nu. Nästa match 5 februari, eventuellt. Fan, har redan fått abstinens.

Känner av någon anledning extra mycket för årets trupp och har en skön känsla i kroppen. Tror att vi även har en hel del bra grejer att se fram emot kommande månader.

Donowitz

Antal inlägg : 4077
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Wolfhunter and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Jonken lör 05 feb 2022, 10:52

Nu får man försöka se det positiva med det här:

Kanon -med extra tid + tillfälle för Einar (R) och Joonas (R); att verkligen justera in siktet och muskelminnet -för äckligt snabba, distinkta -one time avslut. Emanuelsson och Rask är en intressant kombination av högerblad i LHF. Två HELT OLIKA spelartyper. Ena rörlig och speedig -och den andra tuff och tung. Det gäller för lagledningen att komma på smartare sätt att utnyttja båda spelarnas styrkor. Gemensamt dock för båda: Kvalitén på avsluten MÅSTE bli ljusår vassare från båda. Detta i en ännu tuffare miljö på isen framöver -än den vi bevittnat hittills under säsongen.

Tror fortfarande stenhårt på en REJÄL uppsving av både 10 och 88.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6806
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Jokerman ll likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LulefanGBG tis 15 feb 2022, 22:24

Nu har vi iallafall 8 backar. Så Kom och den här nye killen får slåss om sjundebacksplatsen och vara redo att steppa om vid skador.

Har vi tur och klarar oss undan allvarliga skador så har vi ändå ett riktigt kompetent lag. Seriens bästa målvaktspar. I mitt tycke seriens bästa backbedättning, men här finns ett par lag till som kan aspirera. Vidare har vi seriens i särklass bästa forward i Omark. (Hrivik m.fl) får förlåta mig.

Minns dessutom hur Hrivik och co var TOTALT OSYNLIGA i kvarten när Leksand åkte ut i fyra raka eller vad det nu var mot öret förra säsongen. Oavsett om Luleå åker ut eller inte så kommer Omark inte vara osynlig.

Sedan har vi Andreasson som har potential att bli årets gebombrottsman. Det finns såklart ett gäng till som kan bli det men lag som går långt har ofta någon genombrottsgubbe som lirar sanslöst bra i slutspelet. Andreasson kan mycket väl bli en sådan om spelet i övrigt stämmer för laget.

Vi är absolut med i racet ännu, så länge vi slipper skador på bärande spelare. Vi har ju inte blivit sämre för att övriga lag värvat och eventuellt blivit bättre.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av GrodanBoll tis 15 feb 2022, 22:52

Hoppas verkligen man gjort sin scoutning på den nya tjecken. När det är en breddback så känner jag att det är otroligt viktigt att det är en bra personlighet som inte stör lagkemin något. Såg att han följde Muzik på Instagram så förhoppningsvis känner dom varandra sedan innan och på så sätt blir det enklare att komma in i laget snabbt.

Tittar vi framåt mot slutspelet så är jag inte fullt lika negativ som många andra. Ja, jag hade hoppats på Sellgren och en värvning i kalibern Daniel Zaar. Men jag tror också mycket på Luleås väloljade maskineri och väljer att se det som så att vi får in minimals med potentiella orosmoment i detta. Med det sagt, för att det ska bli guld så kommer det krävas några extra nivåer från vissa enskilda spelare.

Om vi förutsätter fullt manskap och att alla håller samma nivå som i grundserien, så ser jag följande spelare som potentiella nyckelspelare i slutspelet.

Honka - Tycker han sett lite tröttare ut senaste 10-12 matcherna. Inte samma självförtroende i sin offensiv som tidigare och inte lika resolut i defensiven. Vi har seriens bästa backuppsättning men vi behöver Honka i toppslag för att ha den där offensiva edgen.
Omark - Presterar redan på en nivå för sig själv men jag tror det kommer krävas mer av honom för att det ska bli guld. Han kommer behöva göra ett Silfverberg/Pettersson-slutspel.
Shinnimin - Kommer Shinni bli en börda eller en tillgång när det hettar till? Lyckas han själv kanalisera sitt adrenalin på rätt sätt så tror jag Shinnimins killer-instinct kommer blomma ut och dra med sig laget.
Fröberg - För att det ska bli guld kommer vi behöva en tredjekedja som kan pitcha in. Linus får axla huvudansvaret för att så ska ske. Han har inte på något sätt varit dålig under säsongen men nu är det dags att lägga i en till växel.

Förutom dessa så ser jag gärna att någon av Einar, Rask, Brännström och Komarek får målskyttet att lossna. Spelar ingen roll vem men någon till måste börja bidra med mål i större utsträckning.

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Bamsefar, LulefanGBG, Blinders, Kanellängd and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LulefanGBG tis 15 feb 2022, 23:13

GrodanBoll skrev:Hoppas verkligen man gjort sin scoutning på den nya tjecken. När det är en breddback så känner jag att det är otroligt viktigt att det är en bra personlighet som inte stör lagkemin något. Såg att han följde Muzik på Instagram så förhoppningsvis känner dom varandra sedan innan och på så sätt blir det enklare att komma in i laget snabbt.

Tittar vi framåt mot slutspelet så är jag inte fullt lika negativ som många andra. Ja, jag hade hoppats på Sellgren och en värvning i kalibern Daniel Zaar. Men jag tror också mycket på Luleås väloljade maskineri och väljer att se det som så att vi får in minimals med potentiella orosmoment i detta. Med det sagt, för att det ska bli guld så kommer det krävas några extra nivåer från vissa enskilda spelare.

Om vi förutsätter fullt manskap och att alla håller samma nivå som i grundserien, så ser jag följande spelare som potentiella nyckelspelare i slutspelet.

Honka - Tycker han sett lite tröttare ut senaste 10-12 matcherna. Inte samma självförtroende i sin offensiv som tidigare och inte lika resolut i defensiven. Vi har seriens bästa backuppsättning men vi behöver Honka i toppslag för att ha den där offensiva edgen.
Omark - Presterar redan på en nivå för sig själv men jag tror det kommer krävas mer av honom för att det ska bli guld. Han kommer behöva göra ett Silfverberg/Pettersson-slutspel.
Shinnimin - Kommer Shinni bli en börda eller en tillgång när det hettar till? Lyckas han själv kanalisera sitt adrenalin på rätt sätt så tror jag Shinnimins killer-instinct kommer blomma ut och dra med sig laget.
Fröberg - För att det ska bli guld kommer vi behöva en tredjekedja som kan pitcha in. Linus får axla huvudansvaret för att så ska ske. Han har inte på något sätt varit dålig under säsongen men nu är det dags att lägga i en till växel.

Förutom dessa så ser jag gärna att någon av Einar, Rask, Brännström och Komarek får målskyttet att lossna. Spelar ingen roll vem men någon till måste börja bidra med mål i större utsträckning.
Håller med i allt.

Vill bara tillägga att jag tycker att Fröberg börjat komma mer mot slutet. Tror det var nyttigt för honom att få en 'lite mindre' roll. Det är ju inte så att han inte spelar med bra spelare omkring sig nu heller.

Tänk om Fröberg kunde få en eller två matcher till nu med något mål och någon ass. Hade fått honom att växa tror jag. Kompetensen finns ju där.

Edit: Sedan skall vi inte underskatta betydelsen av en målvakt. Just nu känns det som om att vi och Saik har de målvakter som har störst potential att bli den där gulhjälren. Säger inte att det inte finns fler lag med riktig bra målvakter men här har vi ändå en edge...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av GrodanBoll tis 15 feb 2022, 23:29

LulefanGBG skrev:
GrodanBoll skrev:Hoppas verkligen man gjort sin scoutning på den nya tjecken. När det är en breddback så känner jag att det är otroligt viktigt att det är en bra personlighet som inte stör lagkemin något. Såg att han följde Muzik på Instagram så förhoppningsvis känner dom varandra sedan innan och på så sätt blir det enklare att komma in i laget snabbt.

Tittar vi framåt mot slutspelet så är jag inte fullt lika negativ som många andra. Ja, jag hade hoppats på Sellgren och en värvning i kalibern Daniel Zaar. Men jag tror också mycket på Luleås väloljade maskineri och väljer att se det som så att vi får in minimals med potentiella orosmoment i detta. Med det sagt, för att det ska bli guld så kommer det krävas några extra nivåer från vissa enskilda spelare.

Om vi förutsätter fullt manskap och att alla håller samma nivå som i grundserien, så ser jag följande spelare som potentiella nyckelspelare i slutspelet.

Honka - Tycker han sett lite tröttare ut senaste 10-12 matcherna. Inte samma självförtroende i sin offensiv som tidigare och inte lika resolut i defensiven. Vi har seriens bästa backuppsättning men vi behöver Honka i toppslag för att ha den där offensiva edgen.
Omark - Presterar redan på en nivå för sig själv men jag tror det kommer krävas mer av honom för att det ska bli guld. Han kommer behöva göra ett Silfverberg/Pettersson-slutspel.
Shinnimin - Kommer Shinni bli en börda eller en tillgång när det hettar till? Lyckas han själv kanalisera sitt adrenalin på rätt sätt så tror jag Shinnimins killer-instinct kommer blomma ut och dra med sig laget.
Fröberg - För att det ska bli guld kommer vi behöva en tredjekedja som kan pitcha in. Linus får axla huvudansvaret för att så ska ske. Han har inte på något sätt varit dålig under säsongen men nu är det dags att lägga i en till växel.

Förutom dessa så ser jag gärna att någon av Einar, Rask, Brännström och Komarek får målskyttet att lossna. Spelar ingen roll vem men någon till måste börja bidra med mål i större utsträckning.
Håller med i allt.

Vill bara tillägga att jag tycker att Fröberg börjat komma mer mot slutet. Tror det var nyttigt för honom att få en 'lite mindre' roll. Det är ju inte så att han inte spelar med bra spelare omkring sig nu heller.

Tänk om Fröberg kunde få en eller två matcher till nu med något mål och någon ass. Hade fått honom att växa tror jag. Kompetensen finns ju där.

Edit: Sedan skall vi inte underskatta betydelsen av en målvakt. Just nu känns det som om att vi och Saik har de målvakter som har störst potential att bli den där gulhjälren. Säger inte att det inte finns fler lag med riktig bra målvakter men här har vi ändå en edge...
Instämmer ang. Fröberg, man ser att det finns i honom men det är som att han inte kan spela avslappnat och 100% på instinkt. Som du säger, ett par matcher med poäng så kanske det släpper.

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Urken ons 16 feb 2022, 19:39

Komarek, Rask, Einar och Brännström måste steppa upp. Brännis gör det ändå rätt bra, men övriga har lämnat en hel del att önska.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Redbear ons 16 feb 2022, 20:11

Urken skrev:Komarek, Rask, Einar och Brännström måste steppa upp. Brännis gör det ändå rätt bra, men övriga har lämnat en hel del att önska.

Komareks problem är nog att han spelar i samma kedja som Rask.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6711
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Urken ons 16 feb 2022, 20:14

Redbear skrev:
Urken skrev:Komarek, Rask, Einar och Brännström måste steppa upp. Brännis gör det ändå rätt bra, men övriga har lämnat en hel del att önska.

Komareks problem är nog att han spelar i samma kedja som Rask.
Fair enough. Rask har visserligen ingenting i laget att göra, men nu när man låter honom vara kvar, bör man ställa lite krav.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Dundernisse ons 16 feb 2022, 20:22

Urken skrev:
Redbear skrev:
Urken skrev:Komarek, Rask, Einar och Brännström måste steppa upp. Brännis gör det ändå rätt bra, men övriga har lämnat en hel del att önska.

Komareks problem är nog att han spelar i samma kedja som Rask.
Fair enough. Rask har visserligen ingenting i laget att göra, men nu när man låter honom vara kvar, bör man ställa lite krav.
Tror vi skulle bli ett bättre lag med Einar i tredje och Rask i fjärde. Rask med Berglund och Mattsson skulle bli starkare hemmåt. Det kommer inte släppa för Einar i en fjärdekedja. Ska vi bli bredare i ett slutspelet måste han få spela 12 minuter varje match utan att känna att det finns en risk att han blir petad.

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Dustin, Wolfhunter, Lehto and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Hankburger ons 16 feb 2022, 21:48

Redbear skrev:
Urken skrev:Komarek, Rask, Einar och Brännström måste steppa upp. Brännis gör det ändå rätt bra, men övriga har lämnat en hel del att önska.

Komareks problem är nog att han spelar i samma kedja som Rask.

Komarek har varit lite av och till oberoende vem som han spelat med.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Bamsefar mån 21 feb 2022, 12:33

Inte helt oväntat avslutar Fredrik Styrman säsongen och fortsätter rehabiliteringen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Dundernisse tis 01 mar 2022, 21:36

Två dagar kvar till nästa match och vi har i princip 3 femmor. Fenomenalt jobb av ledningen att vara nöjd med besättningen i februari. Hur fan kan Skuggan och Engman göra ett bra jobb mars-augusti för att sedan tappa det helt år efter år?

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Urken likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av JohanO tis 01 mar 2022, 22:48

Dundernisse skrev:Två dagar kvar till nästa match och vi har i princip 3 femmor. Fenomenalt jobb av ledningen att vara nöjd med besättningen i februari. Hur fan kan Skuggan och Engman göra ett bra jobb mars-augusti för att sedan tappa det helt år efter år?

Jag har noll insyn i det strategiska och operativa kring lagbygget och kan bara killgissa, men känslan är att man prioriterar gruppkemi och ekonomi framför allt.

- Man rekryterar full/bred trupp tidigt med målet att successivt banta bort de spelare som inte limmar med gruppen för att bygga kemi och spara på löneposter.

- Man förstärker bara vid absoluta nödfall om man snubblar över spelare som uppfyller en lite fyrkantig lista på konkreta krav: Erfarenhet från SHL, LIIGA eller NHL, tidigare relation till Luleå hockey eller tidigare relation till befintlig eller tidigare Luleå hockey-spelare.

- Man har ganska lite kunskap om, erfarenhet av och tillit till avancerad scouting och föredrar därför att följa kriterier baserat på karriär och resultat framför personliga attribut, styrkor, svagheter, utvecklingspotential, m.m. för att minimera risk både ekonomiskt, sportsligt och "gruppkemiskt".

- Man undviker gärna truppförstärkningar sent på säsongen för att skydda befintlig gruppkemi (samt ekonomin).
(Pyrochta är faktiskt en ganska skum rekrytering för att vara Engman och skuggan, och frågan är om inte en relation till Radek ligger till grund för den förstärkningen.)

Resultatet, om jag får spekulera, är att man får en lite tunnare trupp med en väldigt hög lägstanivå, år efter år, men blir utan den där lite dyrare och svårscoutade x-faktorn som ofta visar sig vara skillnaden mellan Le Mat och semi.


Återigen, ren spekulativ killgissning.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

pingu, kokostrollet, Blinders and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av icemask ons 02 mar 2022, 06:27

JohanO skrev:
Dundernisse skrev:Två dagar kvar till nästa match och vi har i princip 3 femmor. Fenomenalt jobb av ledningen att vara nöjd med besättningen i februari. Hur fan kan Skuggan och Engman göra ett bra jobb mars-augusti för att sedan tappa det helt år efter år?

Jag har noll insyn i det strategiska och operativa kring lagbygget och kan bara killgissa, men känslan är att man prioriterar gruppkemi och ekonomi framför allt.

- Man rekryterar full/bred trupp tidigt med målet att successivt banta bort de spelare som inte limmar med gruppen för att bygga kemi och spara på löneposter.

- Man förstärker bara vid absoluta nödfall om man snubblar över spelare som uppfyller en lite fyrkantig lista på konkreta krav: Erfarenhet från SHL, LIIGA eller NHL, tidigare relation till Luleå hockey eller tidigare relation till befintlig eller tidigare Luleå hockey-spelare.

- Man har ganska lite kunskap om, erfarenhet av och tillit till avancerad scouting och föredrar därför att följa kriterier baserat på karriär och resultat framför personliga attribut, styrkor, svagheter, utvecklingspotential, m.m. för att minimera risk både ekonomiskt, sportsligt och "gruppkemiskt".

- Man undviker gärna truppförstärkningar sent på säsongen för att skydda befintlig gruppkemi (samt ekonomin).
(Pyrochta är faktiskt en ganska skum rekrytering för att vara Engman och skuggan, och frågan är om inte en relation till Radek ligger till grund för den förstärkningen.)
Luleås system är inget man bara kommer in i sådär som forward, det krävs en hel del gnuggande och många individer passar inte till detta, systemet kräver att alla gör rätt hela tiden därför undviker man sena värvningar som förvärrar mer än det förbättrar

Pyrochta värvas nog för att ta en plats till näst år då sondell och styrman nog faller bort, se hans kontrakt som ett try out

Resultatet, om jag får spekulera, är att man får en lite tunnare trupp med en väldigt hög lägstanivå, år efter år, men blir utan den där lite dyrare och svårscoutade x-faktorn som ofta visar sig vara skillnaden mellan Le Mat och semi.


Återigen, ren spekulativ killgissning.
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LulefanGBG ons 02 mar 2022, 06:56

Varför utgick Connolly igår? Tyrväinen är ju snart tillbaks men vi måste få tillbaka Komarek och Jack omgående. Dels behöver vi fler producerande och samspelta kedjor och dels behöver vi få igång dessa spelare innan slutspelet.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av JohanO ons 02 mar 2022, 11:29

icemask skrev:Pyrochta värvas nog för att ta en plats till näst år då sondell och styrman nog faller bort, se hans kontrakt som ett try out

Jo, det här är nog den rimligaste förklaringen!

Kan tänka mig att vi lär se ganska få minuter på Pyrochta även under slutspelet om vi får vara skadefria.


icemask skrev:
Luleås system är inget man bara kommer in i sådär som forward, det krävs en hel del gnuggande och många individer passar inte till detta, systemet kräver att alla gör rätt hela tiden därför undviker man sena värvningar som förvärrar mer än det förbättrar

Absolut, det är en utmaning att spela in nya spelare i högt presspel på kort tid, men i Luleås fall tror jag det till stor del handlar om att man saknar kompetens och resurser att brett och djupt scouta spelare efter förmåga istället för cv.

Frölunda spelar med ett presspel väldigt likt vårat, men de lyckas ändå (inte alltid, men ibland) med att förstärka med spelare sent på säsongen som gör skillnad för laget. T.ex. Ryan Lasch, Brandon Gormley, Joey Crabb, o.s.v.

Jag säger inte att vi ska slänga pengar på spelare man inte är säkra på, men det finns en liten känsla av att en investering i klubbens scouting skulle kunna ge bra avkastning på lång sikt utifrån perspektivet att stärka och bredda truppen inför slutspel.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Nr10 ons 02 mar 2022, 11:54

Finns en del lag som har anställda scouter (deltid/heltid). Kanske något för LHF? En person som sitter och bryter ner intressanta spelares statistik/byten osv om dagarna. Våra GMs har ju mycket annat att stå i utöver just scoutingen också.

Nr10

Antal inlägg : 110
Join date : 15-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av ski3r ons 02 mar 2022, 12:13

Vi var många som skrek efter en ersättare till Gallo då truppen kändes för tunn för ett slutspel, Engman och Skuggan var nöjda. Några matcher senare spelar vi Själin som forward. Man får bita sig i tungan.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Urken, pingu, Lehto and Dundernisse like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av JohanO ons 02 mar 2022, 12:23

Ja, det är inte utan att man blir lite smått avundsjuk på lag som Leksand som senaste åren, likt "moderna" NHL-klubbar, börjat satsa mycket på "advanced stats" och data-analytiker i sin scouting med personer som t.ex. Petter Carnbro.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Urken likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Lehto ons 02 mar 2022, 14:37

ski3r skrev:Vi var många som skrek efter en ersättare till Gallo då truppen kändes för tunn för ett slutspel, Engman och Skuggan var nöjda. Några matcher senare spelar vi Själin som forward. Man får bita sig i tungan.
Att man inte lärde sig av misstaget efter Illomäki. Då satt vi också där med en riktigt tunn trupp som inte orkade sig förbi 7 matcher i en kvart.

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Urken, pingu and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LHF96 ons 02 mar 2022, 15:37

Jag tycker också det var ett dåligt beslut att inte värva någon ersättare även om inte alla stjärnor stod i linje och det kändes helt 100% rätt med en spelare, ibland kanske man behöver chansa lite grann, det är ju inte som att alla välgenomtänkta värvningar lyckas heller, när vi nu talar om Ilomäki och Gallo.

Med det sagt vore det skönt om vi kunde sluta älta saken i forumet eller skapa en egen tråd för det, gjort är gjort.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av NallePhu ons 02 mar 2022, 20:43

Nåja så nu i bara vet Gallò hade ingen större lönepost i Luleå så den hade man inte haft mycket för att ersätt eg!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18202
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Dundernisse ons 02 mar 2022, 20:45

NallePhu skrev:Nåja så nu i bara vet Gallò hade ingen större lönepost i Luleå så den hade man inte haft mycket för att ersätt eg!
Vad definierar du som "ingen större lönepost"?

Dundernisse

Antal inlägg : 2755
Join date : 21-01-16

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Urken ons 02 mar 2022, 20:49

Och man kunde fyllt på med godtycklig spelare, mer eller mindre. Det hade varit bättre än inget.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av farre ons 02 mar 2022, 21:35

Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Urken, pingu, Pajala, Kanellängd, Dundernisse, Hjalmar_Vuopio and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Puckad ons 02 mar 2022, 21:41

farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.
+1
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

pingu and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Hankburger tor 03 mar 2022, 11:53

LHF96 skrev:Jag tycker också det var ett dåligt beslut att inte värva någon ersättare även om inte alla stjärnor stod i linje och det kändes helt 100% rätt med en spelare, ibland kanske man behöver chansa lite grann, det är ju inte som att alla välgenomtänkta värvningar lyckas heller, när vi nu talar om Ilomäki och Gallo.

Med det sagt vore det skönt om vi kunde sluta älta saken i forumet eller skapa en egen tråd för det, gjort är gjort.

Det kommer alltid finnas chans för att en värvning skall floppa. Det är tyvärr en del av idrotten och det behöver händelsevis inte handla om felscouting utan kanske bara om faktorer utanför klubbens kontroll. Oberoende så fann man inte en spelare man var beredd att betala och det är ju faktiskt Skuggan och Engmans jobb att se till att det går ihop.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Hankburger tor 03 mar 2022, 11:54

farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Puckad tor 03 mar 2022, 13:03

Hankburger skrev:
farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Sant, men alla känner sig inte pressade i samma situation.
Andra GM's ser det som en möjlighet att ta slutstriden på allvar.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

farre likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter tor 03 mar 2022, 14:16

Skuggan och Engman har varit tydliga med att ekonomin är relativt god, meen att man i det läge som vi är, med stora reskostnader och mitt i covid, gör att varje värvning i princip måste slå väl ut för att inte ge ekonomiska bakslag. Visst hade också jag hoppats på förstärkning innan fönstret stängde. Nu blev det en back vilket var högsta prio. En back som i alla fall jag tyker har gjort det hittills. Man kan ju tycka vad man vill och det har jag inga problem alls med. Men är det inte dags nu drygt två veckor efter deadline att dra ett streck över synpunkter på nåt vi inte ens kan önska? Än mindre påverka. Vi har det lag vi har ooch vet ju egentligen inte varför vi har det. I alla fall jag börjar ledsna lite på ältandet här oavsett om det är nån som är förbannad eller vill försvara hur ledningen agerat.
Jag ser fram emot att man hittar storformen ju närmre slutspel vi kommer. Jag lär också likt en struts (kanskee nån tycker Smile ) envist hoppas på miraklet även detta slutspel Wink
Ljusglimtar i mörkret är ju att vi har spets framåt som blommar för fullt och ser ut att bli bättre ju längre säsongen lider. Tänker på i alla fall Pontus A och Limpan. Det är inget sopkasst lag vi har.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1147
Join date : 15-04-27

LulefanGBG and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LulefanGBG tor 03 mar 2022, 15:09

Vi har ett kanonlag när alla är tillgängliga. Absolut topp 3 i ligan. Men vi har en tunn trupp och är därför extra skadekänsliga och avstägningskänsliga. Jag tror också att vi har ett av seriens bästa spelsystem, men att det också är ett av de mer påfrestande och krävande spelsystemen som ställer extremt höga krav på spelarna, oavsett roll i laget. Det är i grunden väldigt positivt men rimmar kanske också lite sämre med just en tunn spelartrupp.

Jag har vid ett flertal tillfällen påpekar detta i matchteådar när jag kommenterar vad jag ser på isen och vad jag tror det beror på att vi inte orkar hålla tempot uppe över 60 minuter i slutet på säsongen.

Jag tror att det är ett av grundproblem vi har i slutet på säsongerna. Att jag kommenterar det tidigare är inte för att skuldbelägga någon sportchef, utan mer ett repeterat konstaterande av vad som för mig iof inte är ett faktum, men en högst troligt förklaring till vad jag ser.  Jag känner igen det från tidigare år också.

Jag kan gärna sluta kommentera det om folk stör sig på det dock. Absolut inga problem för min del, och inga sura miner över det.

Edit: och med det sagt älskar jag vad våra sportchefer gjort med vårt lag.I love you💪 Vill inte byta ut någon av dem och uppskattar verkligen allt bra de gjort. Dock finns det små saker som kan bli bättre. Det vi diskuterat ovan är en av de sakerna.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Blinders and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter tor 03 mar 2022, 15:15

LulefanGBG skrev:Jag kan gärna sluta kommentera det om folk stör sig på det dock. Absolut inga problem för min del, och inga sura miner över det.
Alla får väl kommentera vad dee vill. Jag menade mest att sillytrådarna fyllts av munhuggande om vår värvningsstrategi och att jag tycker att ältandet inte leder nånstans. Möjligen att folk målar in sig i "jag kommer alltd vara nöjd"-hörnet, respektive "Föreningen har en kaass strategi"-hörnet. Argumenten är för mig uttömda. Fortsätt ni ur länge ni vill. Själv besöker jag forumet mer sällan när det blir sånt ältande. Taar död på intresset. Vad vet jag. Kanske är jag ensammen.
Tråden här handlar om laget 21-22. Få inlägg handlar senaste månaden om hur det lages ska disponeras.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1147
Join date : 15-04-27

pingu and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av LulefanGBG tor 03 mar 2022, 15:19

Det har du en klar poäng i. Det är ibland svårt att hålla sig till rätt tråd.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Hankburger tor 03 mar 2022, 16:17

Puckad skrev:
Hankburger skrev:
farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Sant, men alla känner sig inte pressade i samma situation.
Andra GM's ser det som en möjlighet att ta slutstriden på allvar.

Men alla lag har inte samma ekonomi eller hur? Man kan inte peka på andra lag och mena att eftersom de har råd att chansa så har Luleå det. Lika lite som att bara för att din granne kan köpa en Yacht så kan du det också..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Hankburger tor 03 mar 2022, 16:26

LulefanGBG skrev:

Jag kan gärna sluta kommentera det om folk stör sig på det dock. Absolut inga problem för min del, och inga sura miner över det.


Handlar egentligen inte om kritiken i sig... det här är ju ändå ett forum och självfallet skall man få ge kritik.. utan det är själva argumenten och attityden som är problematiskt enligt mig. Det är mindre "Hade vi gjort X och Y så hade man eventuellt kunnat motverka Z" och mer "Kolla alla andra lag värvar.. Luleå borde värvat.. och nu kommer man åka ur i kvarten... TJÄNSTEFEL". Det finns liksom inget diskussionsvärde i det utan det bara är samma gamla gnäll som uppkommer varje februari. Framförallt när andra lag som Örebro, som verkar ha en ekonomisk ansvarig som knappt gått ut högstadiet, sätter sin ekonomi i risk i och med att man värvar och folk går i gång på det också.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Bamsefar and Björnpappa like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Puckad tor 03 mar 2022, 22:14

Hankburger skrev:
Puckad skrev:
Hankburger skrev:
farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Sant, men alla känner sig inte pressade i samma situation.
Andra GM's ser det som en möjlighet att ta slutstriden på allvar.

Men alla lag har inte samma ekonomi eller hur? Man kan inte peka på andra lag och mena att eftersom de har råd att chansa så har Luleå det. Lika lite som att bara för att din granne kan köpa en Yacht så kan du det också..
Jag håller inte med.
Det @farre lyfter är att det är dyrt att köpa in truppen redan under sommaren. Och har man många spelare så kan det bli som med Gallo, att någon vill ha mer istid och därför lämnar. Hur mycket kostade han per match?
Jag betalar hellre för champagne i tre månader än mellanmjölk i 12.
Det finns ett stort signalvärde i att förstärka truppen.
LHF omsätter mer pengar än många andra föreningar. Dock kanske spelarbudgeten inte är i topp.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

pingu and farre like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Sportchefen #2 tor 03 mar 2022, 22:18

Puckad skrev:
Hankburger skrev:
Puckad skrev:
Hankburger skrev:
farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Sant, men alla känner sig inte pressade i samma situation.
Andra GM's ser det som en möjlighet att ta slutstriden på allvar.

Men alla lag har inte samma ekonomi eller hur? Man kan inte peka på andra lag och mena att eftersom de har råd att chansa så har Luleå det. Lika lite som att bara för att din granne kan köpa en Yacht så kan du det också..
Jag håller inte med.
Det @farre lyfter är att det är dyrt att köpa in truppen redan under sommaren. Och har man många spelare så kan det bli som med Gallo, att någon vill ha mer istid och därför lämnar. Hur mycket kostade han per match?
Jag betalar hellre för champagne i tre månader än mellanmjölk i 12.
Det finns ett stort signalvärde i att förstärka truppen.
LHF omsätter mer pengar än många andra föreningar. Dock kanske spelarbudgeten inte är i topp.

Det där är ett farligt sätt att bygga lag på. Du kan ju kolla hur mycket skumpa det blir i Örebro och Leksand när säsongen är slut.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Sportchefen #2 tor 03 mar 2022, 22:25

Det stora felet i år är att man inte agerat när vi har tunga pjäser som Fröberg och Rask som uppenbarligen inte levererar. Nästan samma med Ilomäki i fjol, när man till sist fick fingrarna ur röven så gick det inte att hitta en vettig ersättare. För att inte tala om Eddie Larsson. Det ska vara så tillbakalutat och det sitter för långt inne att erkänna att en värvning blev fel, så man nöter långt över gränsen. Det är baksidan av våra sportchefer/Bulans regim, som dock är trygg och stark i grunden.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Puckad tor 03 mar 2022, 22:30

Sportchefen #2 skrev:
Puckad skrev:
Hankburger skrev:
Puckad skrev:
Hankburger skrev:
farre skrev:Jag vill verkligen inte vara negativ och är fullt medveten om att säsongen inte är färdigspelad men det börjar bli för många säsonger där vi inte får till den sista pusselbiten för att gå hela vägen.
Jag är av den uppfattningen att vi bränner alldeles för mycket krut på att sätta laget tidigt.
Sen att vi inte lär oss från föregående säsonger då vi inte ersätter spelare som lämnar är ju bara tjänstefel och som någon bör stå till svars för.

Ändå värvar man in spelare.. underligt. Det enda som vore tjänstefel här skulle ha varit om de värvat in spelare som inte passar in bara för att de känner sig pressade.
Sant, men alla känner sig inte pressade i samma situation.
Andra GM's ser det som en möjlighet att ta slutstriden på allvar.

Men alla lag har inte samma ekonomi eller hur? Man kan inte peka på andra lag och mena att eftersom de har råd att chansa så har Luleå det. Lika lite som att bara för att din granne kan köpa en Yacht så kan du det också..
Jag håller inte med.
Det @farre lyfter är att det är dyrt att köpa in truppen redan under sommaren. Och har man många spelare så kan det bli som med Gallo, att någon vill ha mer istid och därför lämnar. Hur mycket kostade han per match?
Jag betalar hellre för champagne i tre månader än mellanmjölk i 12.
Det finns ett stort signalvärde i att förstärka truppen.
LHF omsätter mer pengar än många andra föreningar. Dock kanske spelarbudgeten inte är i topp.

Det där är ett farligt sätt att bygga lag på. Du kan ju kolla hur mycket skumpa det blir i Örebro och Leksand när säsongen är slut.
Så hur många månader betalade vi lön till Gallo? Och vad var hans lön?
Vi har fyllt på med en spelare, som i alla fall inte hittills tagit Kim's plats på egna meriter.
Och vi spelar med backar som forwards.

Men du har rätt i att det finns risker, det har varit år där Växjö inte fått ihop det och kommit rätt långt ned i tabellen.
Men andra år har gått rätt bra. Och jag tror ingen Lakers fan vill ge bort ett guld mot en en bättre placering dom dåliga åren.
Och EG uttryckte sig som att han ville fylla på. Så helt fel ute är inte de som velat se en större vilja att vinna. - Signalvärde!

Lagledningen, och föreningen gör helt rätt i att hela tiden repetera mantrat "vi tror på vårt lag", men dom får inte tro blint på det själva.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11106
Join date : 14-07-10

pingu and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Pajala fre 04 mar 2022, 04:48

Hur man än vrider och vänder på det så misslyckas vi år efter år, det går inte att komma ifrån.

Själv tror jag på bulan och spelsystemet men det fungerar inte med vår trupp ändå, dom har inte den kvalitén att kunna utföra den typ av hockey, visst kunde vi kicka bulan och ta in en annan tränare men då skulle vi vara ett lag gör nedre halvan igen.

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18152
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Blinders sön 06 mar 2022, 23:18

Sedan den 15 januari då Omark och Andreasson parades ihop för första gången, så har Omark stått för 6+13 och Andreasson för 9+7 på de 13 matcherna som spelats sen dess.

Blinders

Antal inlägg : 5179
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Urken, Dustin, Wolfhunter and Kanellängd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Urken sön 06 mar 2022, 23:51

Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Witchfinder77 mån 07 mar 2022, 20:43

Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?
Witchfinder77
Witchfinder77

Antal inlägg : 361
Join date : 19-09-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Dustin mån 07 mar 2022, 20:49

Witchfinder77 skrev:
Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?


Rättvisare förväntningar tror jag mer på. Kraven är, och ska vara, höga när man spelar med en sådan som Omark men inte lyckas producera. Han gör sig bättre i den roll han har nu.

Dustin

Antal inlägg : 6898
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Blinders mån 07 mar 2022, 20:56

Dustin skrev:
Witchfinder77 skrev:
Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?


Rättvisare förväntningar tror jag mer på. Kraven är, och ska vara, höga när man spelar med en sådan som Omark men inte lyckas producera. Han gör sig bättre i den roll han har nu.
Men har minst 50 tusen för mycket i lön för den rollen.

Blinders

Antal inlägg : 5179
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Urken mån 07 mar 2022, 21:02

Dustin skrev:
Witchfinder77 skrev:
Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?


Rättvisare förväntningar tror jag mer på. Kraven är, och ska vara, höga när man spelar med en sådan som Omark men inte lyckas producera. Han gör sig bättre i den roll han har nu.

Vad gör han så bra i sin nuvarande roll? Tycker inte att han mäktar med något speciellt, mer än att vara anonym. Att vara just anonym är inte endast negativt, då man inte längre stör sig på honom - alltså gör han inte heller alltför många synbara fel.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Dustin mån 07 mar 2022, 21:06

Urken skrev:
Dustin skrev:
Witchfinder77 skrev:
Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?


Rättvisare förväntningar tror jag mer på. Kraven är, och ska vara, höga när man spelar med en sådan som Omark men inte lyckas producera. Han gör sig bättre i den roll han har nu.

Vad gör han så bra i sin nuvarande roll? Tycker inte att han mäktar med något speciellt, mer än att vara anonym. Att vara just anonym är inte endast negativt, då man inte längre stör sig på honom - alltså gör han inte heller alltför många synbara fel.

Stabilt tvåvägsspel. Producerar en del poäng.

Dustin

Antal inlägg : 6898
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av CKa tis 08 mar 2022, 15:15

Blinders88 skrev:
Dustin skrev:
Witchfinder77 skrev:
Urken skrev:Synd att de inte fick lira ihop redan tidigare, men det går inte att ändra på nu. Vi var dock många som ville se Fröberg flytta på sig.

Visst har väl Fröberg växt lite också av att "slippa" spela med Limpan, eller har jag sett i syne?


Rättvisare förväntningar tror jag mer på. Kraven är, och ska vara, höga när man spelar med en sådan som Omark men inte lyckas producera. Han gör sig bättre i den roll han har nu.
Men har minst 50 tusen för mycket i lön för den rollen.

Vad har han för lön?

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2021/2022 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2021/2022

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet