Luleå Hockeys lag 2020/2021

+50
Arminius
Dundernisse
ski3r
ezz
LulefanGBG
amarule
JoakimJ
flugsvampen
farre
CKa
rasbiologen
LHF96
Hellcop
kokostrollet
Björnpappa
Dentos
Mr Bister
Simon90
håkke
icemask
Redbear
Lehto
tibet
Micke80
Norrlandstoken
Donowitz
GrodanBoll
Jonsey78
Lule00
Hankburger
Diktatorn
Rikky
Bamsefar
GustenA
NallePhu
Wolfhunter
Dustin
Jonken
Sportchefen #2
Sundance Kid
Pajala
Puckad
Tigerman
Snikne Ville
Tony Moore
oggskar
RSD555
Urken
Blinders
Old Brooklyn
54 posters

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Snikne Ville tor 06 aug 2020, 14:08

Tellström och Muzik skall konkurrera om 14:e platsen enl intervju med Engman i lokalblaskan.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6388
Join date : 12-01-22

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Wolfhunter tor 06 aug 2020, 15:24

Snikne Ville skrev:Tellström och Muzik skall konkurrera om 14:e platsen enl intervju med Engman i lokalblaskan.
Tack. Såg den låsta artikeln. Det har väl varit på känn sedan man nekade Komarek. Bara att hålla tummarna för att nån eller båda två tar chansen om de får den. Skador lär komma så chanser lär det bli. Troligen fler junisar som får bekänna färg under vintern.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1170
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Snikne Ville tor 06 aug 2020, 15:25

Wolfhunter skrev:
Snikne Ville skrev:Tellström och Muzik skall konkurrera om 14:e platsen enl intervju med Engman i lokalblaskan.
Tack. Såg den låsta artikeln. Det har väl varit på känn sedan man nekade Komarek. Bara att hålla tummarna för att nån eller båda två tar chansen om de får den. Skador lär komma så chanser lär det bli. Troligen fler junisar som får bekänna färg under vintern.
Albin lär väl köa på backsidan.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6388
Join date : 12-01-22

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av håkke fre 07 aug 2020, 16:38

Sportbladets panel: De är favoriter och de är hetaste nyförvärven

En och en halv månad kvar till nedsläpp i SHL.
Klubbarna har rustat starkt under sommaren.
Sportbladets femma med ishockeyexperter analyserar vilka lag som ser bäst ut och vilka nyförvärv som är hetast.

▪ Mats Wennerholm
Det har varit en händelserik sommar på transfermarknaden, vilket lag tycker du har lyckats allra bäst med värvningarna inför säsongen?

– Många klubbar har värvat bra och av ovanligt hög kvalité. Men när jag kokar ner det handlar det om två som står ut - Linköping och Örebro. Och mitt svar blir Linköping. Det är omöjligt att säga hur bra de nya finländarna Niko Ojamäki och Oula Palve kommer att vara på svensk is, men känslan är att LHC hittat rätt här. Sedan har vi backbjässen Jonas Junland också, som kom in sent förra säsongen och nästan kan räknas som ett nyförvärv. Nej, Linköping känns underskattade, speciellt som de avslutade säsongen i fjol.

Hur ser du på planen med premiär lördag den 19 september och om det skulle bli spel utan publik?

– Kör som planerat. Ingen vet när publiken släpps in igen och det är bättre att komma tillbaka till en normal säsong direkt, än att vänta på ett svar som kanske aldrig kommer. SHL har sin största intäkt från sina tv-pengar och det gör att de inte är lika beroende av publik som hockeyallsvenskan. Det är inget drömscenario, men jag tycker det har funkat över förväntan i NHL och deras Stanley Cup-slutspel.

Vad tycker du om lösningen där Nils Höglander, Theodor Lennström och Rodrigo Abols spelar i SHL i två månader i väntan på att nästa NHL-säsong ska starta?

– Jag vill alltid se så bra spelare som möjligt här på hemmaplan, så jag tycker det är en utmärkt lösning. Även om den är tillfällig. Det är ju inte vilka spelare som helst vi talar om och jag tror inte det kommer störa klubbarna speciellt mycket. Att spelare blir kvar i bara två månader är ju rätt vanligt numera, men av det motsatta skälet. Att de är för dåliga.

Vad tror du kommer att hända med kontraktslösa spelarprofiler som Martin Thörnberg, Johan Ryno och Oscar Sundh?

– Jag tror de sitta lugnt och vänta på att det blir en lucka någonstans en bit in på hösten. Om nu inget sker innan dess. Det finns alltid behov av bra spelare. Eller varför inte någon allsvensk klubb med ambitioner att gå upp? Sundh känns som en trygg investering, Ryno och Thörnberg något mer osäkra. Hur revanschsugna är de efter petningarna?

Vilket lag är din favorit i SHL med en och en halv månad kvar till nedsläpp och varför?

– Jag håller fast vid Växjö. De hade ett lag som underpresterade kraftigt i fjol och där de flesta är kvar. Och de har fyllt på med gamla guldhjältar som Robert Rosén och Joel Persson. Två av seriens bästa nyförvärv. Det är väl målvaktssidan som känns lite skakig, men funkar den kan Växjö lyfta till den nivå som gav SM-guld 2015 och 2018. Att Brendan Shinnimin är borta ser jag bara som ett plus. Han stjälpte ofta mer än han hjälpte.

▪ Hans Abrahamsson
Det har varit en händelserik sommar på transfermarknaden, vilket lag tycker du har lyckats allra bäst med värvningarna inför säsongen?

– Med tanke på världsläget är det förvånansvärt många klubbar som spänt musklerna. En handfull klubbar har värvat bra. Ska jag välja en får det bli Frölunda, som verkligen reformerat sin backsida på ett intressant sätt.

Hur ser du på planen med premiär lördag den 19 september och om det skulle bli spel utan publik?

– Att det blir utan publik, eller åtminstone med begränsningar, utgår jag ifrån. Att klubbarna ändå väljer att starta upp som en vanlig säsong har jag full förståelse för med tanke på hur viktiga pengarna från tv-avtalet är. Men speciellt festligt lär det inte bli. Dessvärre.

Vad tycker du om lösningen där Nils Höglander, Theodor Lennström och Rodrigo Abols spelar i SHL i två månader i väntan på att nästa NHL-säsong ska starta?

– Toppen! Skickliga spelare ska inte gå och rulla tummarna i sin bästa ålder.

Vad tror du kommer att hända med kontraktslösa spelarprofiler som Martin Thörnberg, Johan Ryno och Oscar Sundh?

– Om de nu väljer att fortsätta talar nog en hel del för spel utomlands, även om läget där är minst sagt osäkert.

Vilket lag är din favorit i SHL med en och en halv månad kvar till nedsläpp och varför?

– Luleå är laget att slå över 52 omgångar. Starkast förra säsongen och blir minst lika bra den här säsongen. Inte ens målvaktssidan får mig att tveka.

▪ Tomas Ros
Det har varit en händelserik sommar på transfermarknaden, vilket lag tycker du har lyckats allra bäst med värvningarna inför säsongen?

– Måste säga Linköping. På pappret är det intressanta namn Markus Ljungh, Oula Palve, Niko Ojamäki och Petteri Nikkilä. Finns många lag som gjort en bra försäsong gällande att förstärka laget och det är oerhört imponerande med tanke på den epidemi som lamslagit planeten. Örebro ser starkare ut än 19–20 och Frölundas backsida och den förändring som man gjort med den imponerar. Vill även nämna Brynäs som gjorde en skön facewash när man tog in Simon Bertilsson och Patrik Berglund.

Hur ser du på planen med premiär lördag den 19 september och om det skulle bli spel utan publik?

– Det blir säkert premiär. Men jag tror inte expertisen och vetenskapsmännen vill öppna upp för stora samlingar inomhus. Premiären är snart endast en månad bort och fotbollen, som spelas utomhus, är långt ifrån grönt ljus. Tyvärr. Jag vill inte se idrott utan publik. Stänger av tv-matcher och sporten blir ointressant utan det viktigaste, fansen.

Vad tycker du om lösningen där Nils Höglander, Theodor Lennström och Rodrigo Abols spelar i SHL i två månader i väntan på att nästa NHL-säsong ska starta?

– Men det är ok för mig. Vi kommer se många intressanta beslut nu framöver. Henke Lundqvist och Erik Karlssons säsong är över, bland annat. Ska de tillåtas spela i SHL i höst? Jag gillar inte förbud. Tycker man kan tillåta korttidskontrakt, bland annat. Upp till klubbarna att ta ansvar för sin ekonomi och lagbyggen.

Vad tror du kommer att hända med kontraktslösa spelarprofiler som Martin Thörnberg, Johan Ryno och Oscar Sundh?

– Tyskland låter som en vettig nation att avrunda de sista åren i. Annars inträffar alltid skador och håller spelarna igång kan de säkert göra som Johannes Salomonsson eller Daniel Widing och studsa in som akut-spelare i behövande klubb.

Vilket lag är din favorit i SHL med en och en halv månad kvar till nedsläpp och varför?

– Luleå. De har fått in kompetens i powerplay i form av Linus Klasen och Nils Lundkvist stannar i laget. Och man är ett självspelande piano som leds av evigt unge och ytterst noggranna Tomas Berglund.

▪ Marcus Leifby
Det har varit en händelserik sommar på transfermarknaden, vilket lag tycker du har lyckats allra bäst med värvningarna inför säsongen?

– Örebro och Linköping har fått in några på pappret fräsiga namn, men jag tycker att Djurgården har agerat smartast som inte kastat sedelbuntar kring sig. Ingen vet vad för säsong som väntar, om den kommer att spelas klart eller om det är möjligt att spela inför publik. I det läget är det ansvarsfullt och klokt att ligga lågt.

Hur ser du på planen med premiär lördag den 19 september och om det skulle bli spel utan publik?

– Så här är det. Det finns inget alternativ för SHL. C More kommer inte betala ut en spänn om det inte blir spel i september och eftersom SHL-klubbarna har gjort sig beroende av tv-pengarna finns det inget annat alternativ än att börja spela. Med eller utan publik. Oavsett om man vill eller inte. Att sätta sig i en sådan situation är förstås ansvarslöst. Personligen tycker jag att svensk ishockey utan publik och supportrar är dödstråkigt och jag tycker att Hockeyallsvenskan gör rätt som avvaktar.

Vad tycker du om lösningen där Nils Höglander, Theodor Lennström och Rodrigo Abols spelar i SHL i två månader i väntan på att nästa NHL-säsong ska starta?

– Jag tycker inte det är någon stor sak. Betydligt viktigare då att se över situationen där en spelare kan företräda flera klubbar under en och samma säsong, de meningslösa kontrakten som vem som helst kan bryta lite när som helst genom att gnöla lite, och förstås ”övergångssummorna” i svensk ishockey som innebär att klubbar i de lägre divisionerna alltid plockas sönder utan att få rejäl kompensation för det.

Vad tror du kommer att hända med kontraktslösa spelarprofiler som Martin Thörnberg, Johan Ryno och Oscar Sundh?

– Glömde ni inte Conny Strömberg, 62, nu? De här spelarna kommer inte att gå kontraktslösa en hel säsong. Klubbar i SHL kommer att bli desperata och de hockeyallsvenska lagen kommer att förstärka allt eftersom. Martin Thörnberg skulle vara som klippt och skuren för lite kvalhockey framåt vårkanten.

Vilket lag är din favorit i SHL med en och en

halv månad kvar till nedsläpp och varför?

– Luleå var bäst i fjol och lär inte bli sämre i år.

▪ Mattias Karlsson
Det har varit en händelserik sommar på transfermarknaden, vilket lag tycker du har lyckats allra bäst med värvningarna inför säsongen?

– Örebro ser ut att ha lyckats mycket bättre än tidigare och kan nå topp sex för andra gången (sexa säsongen 2014/2015). Nick Ebert är en av ligans häftigaste spelare och återförenas med elegante Kristian Näkyvä som har skrivit nytt treårskontrakt. Jhonas Enroth är snäppet vassare än Dominik Furch. Robin Salo och Robin Kovacs är med från start den här säsongen. Robert Leino, Borna Rendulic och Oliver Eklind kan bli utropstecken. Emil Larsson kan få välbehövlig utveckling. Rodrigo Abols kan bli kvar hela säsongen och Mathias Bromé kan spela de två första månaderna. Mest kommer jag att sakna högkapable Shane Harper.

Hur ser du på planen med premiär lördag den 19 september och om det skulle bli spel utan publik?

– Generellt sett förstår jag inte varför det är så bråttom och desperat i den här extrema tiderna, jag förstår att klubbarna förlorar pengar men jag förstår inte varför spelarna måste ha så hög lön. Ibland känns det som den här situationen borde utnyttjas till välkomna reformer. Helt klart är att det kommer att bli några former av restriktioner och inte bli som vanligt. I NHL har vi fått se riktigt bra matcher utan publik med hög intensitet och bra kvalité, SHL får se och lära av upplägget och inställningen i den nordamerikanska ligan.

Vad tycker du om lösningen där Nils Höglander, Theodor Lennström och Rodrigo Abols spelar i SHL i två månader i väntan på att nästa NHL-säsong ska starta?

– Jag är övertygad om att vi kommer att få se Mathias Bromé, Fredrik Händemark, Linus Sandin och Tobias Björnfot med dubbla kontrakt också. Det här är toppspelare som förgyller ligan och som jag inte säger nej till att få se, spelarna får också välbehövliga matcher i stället för ett matchvakuum mellan mars och december. Jag är för rörlighet och inte så statiska trupper med mycket transferbegränsningar. Nils Höglander och Rodrigo Abols blir nog kvar i SHL den här säsongen, medan Mathias Bromé, Fredrik Händemark och Theodor Lennström har förutsättningar för att slå sig in i NHL direkt.

Vad tror du kommer att hända med kontraktslösa spelarprofiler som Martin Thörnberg, Johan Ryno och Oscar Sundh?

– De är alldeles för bra för att spela i hockeyallsvenskan eller någon mindre europeisk liga. Under normala omständigheter hade de fått plats i något tomrum i en SHL-trupp ganska omgående, men nu finns det väldigt många spelare tillgängliga att välja och vraka mellan för klubbarna. Jag hoppas och tror ändå att vi kommer att få se dem i SHL under säsongen när det som vanligt uppstår skador, sådana här profiler måste vi tand om för ligan och intresset.

Vilket lag är din favorit i SHL med en och en halv månad kvar till nedsläpp och varför?

– Det är bara att hålla fast vid Luleå med tanke på hur mycket de imponerade på mig förra säsongen, de överbevisade helt mitt tvivel om att de inte hade spelskickligheten att kunna producera för att bli allra bäst. Visst kommer de att sakna Joel Lassinantti, men med geniet Linus Klasen, jättetalangen Nils Lundkvist kvar, nyttige Eddie Larsson och framtidsspelaren Victor Berglund kommer Luleå att bli ännu bättre. Jag vill också lyfta fram Brynäs och Linköping som med sina förstärkningar kommer att göra resan från botten till toppen den här säsongen.
håkke
håkke

Antal inlägg : 50
Join date : 13-09-01
Ort : LULEÅ

Redbear and Wolfhunter like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Wolfhunter fre 07 aug 2020, 17:46

Tack!

Wolfhunter

Antal inlägg : 1170
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Rikky fre 07 aug 2020, 19:07

Wolfhunter skrev:Tack!
Lite märkligt att en av experterna tippar att Växjö tar guldet. Känns ju inte som det bästa laget just nu. Menmen, det kanske blir så.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Tigerman fre 07 aug 2020, 20:35

Rikky skrev:
Wolfhunter skrev:Tack!
Lite märkligt att en av experterna tippar att Växjö tar guldet. Känns ju inte som det bästa laget just nu. Menmen, det kanske blir så.
Expert? Wennerholm kan inte gissa sig till rätt svar ens om han sitter med facit.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Diktatorn lör 08 aug 2020, 03:09

Tigerman skrev:
Rikky skrev:
Wolfhunter skrev:Tack!
Lite märkligt att en av experterna tippar att Växjö tar guldet. Känns ju inte som det bästa laget just nu. Menmen, det kanske blir så.
Expert? Wennerholm kan inte gissa sig till rätt svar ens om han sitter med facit.
lite fel tråd meeeeeen
Wennerholm ska ha credd för det drömkrontrakt han uppenbarligen fixat åt sig själv på AB. Bedrövligare journalist har aldrig någonsin skådats och det enda de kan göra är att försöka gömma han bakom betalvägg. Mår illa av att ett sånt skämt till tyckare ens får sätta rubriker på ens lag när han känner för det. Linus Norberg och Jonas Fahlman skulle tillsammans inte kunna koka ihop till skevare idéer om vad som egentligen händer på isen.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 610
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av tibet sön 09 aug 2020, 22:46

Diktatorn skrev:
Tigerman skrev:
Rikky skrev:
Wolfhunter skrev:Tack!
Lite märkligt att en av experterna tippar att Växjö tar guldet. Känns ju inte som det bästa laget just nu. Menmen, det kanske blir så.
Expert? Wennerholm kan inte gissa sig till rätt svar ens om han sitter med facit.
lite fel tråd meeeeeen
Wennerholm ska ha credd för det drömkrontrakt han uppenbarligen fixat åt sig själv på AB. Bedrövligare journalist har aldrig någonsin skådats och det enda de kan göra är att försöka gömma han bakom betalvägg. Mår illa av att ett sånt skämt till tyckare ens får sätta rubriker på ens lag när han känner för det. Linus Norberg och Jonas Fahlman skulle tillsammans inte kunna koka ihop till skevare idéer om vad som egentligen händer på isen.

Mats Wennerholm, född 21 mars 1955, är en svensk sportjournalist och krönikör på tidningen Aftonbladet. Han skriver för det mesta om friidrott och ishockey i sina artiklar. Han har även blivit utsedd till årets sportjournalist i Stockholm 2008[1], med juryns motivering:

”Mats Wennerholm har under flera år svarat för ett utomordentligt jobb som friidrotts- och ishockeyexpert. Mats har visat stor kunnighet i såväl rollen som reporter som krönikör. Hans engagemang är stort och hans alster innehåller både nyheter och faktajournalistik. Ingenting är för litet eller för stort för Mats. Hans passion för arbetet lyser igenom gång på gång”.[2]

Så det så..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av NallePhu mån 10 aug 2020, 12:48

Ska man ärlighetens namn gissa så nej kommer vi topp 5 med denna trupp gör vi det bra sett till hur andra lag värvat, Hade vi fått in 2st spets till FW o Def hade man kunnat säga vi är med där och lagt undan pengar för en ev GK men som läget är nu 6e el 7e plats....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18260
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av icemask mån 10 aug 2020, 17:47

NallePhu skrev:Ska man ärlighetens namn gissa så nej kommer vi topp 5 med denna trupp gör vi det bra sett till hur andra lag värvat, Hade vi fått in 2st spets till FW o Def hade man kunnat säga vi är med där och lagt undan pengar för en ev GK men som läget är nu 6e el 7e plats....
Nästan samma lag, inspelade på samma system, kryddat med Klasen, fått tillbaka Nisse, och troligtvis Hållander, Gunler 1 säsong mognare, en ny defensiv back som kan avlasta Gustafsson, en stabil målvakt och en ung stjärnmålvakt, vi slipper vattentramparna Kovacs o Emil
Klart o betalt 1a platsen !!!
icemask
icemask

Antal inlägg : 4116
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Hankburger mån 10 aug 2020, 18:10

tibet skrev:
Diktatorn skrev:
Tigerman skrev:
Rikky skrev:
Wolfhunter skrev:Tack!
Lite märkligt att en av experterna tippar att Växjö tar guldet. Känns ju inte som det bästa laget just nu. Menmen, det kanske blir så.
Expert? Wennerholm kan inte gissa sig till rätt svar ens om han sitter med facit.
lite fel tråd meeeeeen
Wennerholm ska ha credd för det drömkrontrakt han uppenbarligen fixat åt sig själv på AB. Bedrövligare journalist har aldrig någonsin skådats och det enda de kan göra är att försöka gömma han bakom betalvägg. Mår illa av att ett sånt skämt till tyckare ens får sätta rubriker på ens lag när han känner för det. Linus Norberg och Jonas Fahlman skulle tillsammans inte kunna koka ihop till skevare idéer om vad som egentligen händer på isen.

Mats Wennerholm, född 21 mars 1955, är en svensk sportjournalist och krönikör på tidningen Aftonbladet. Han skriver för det mesta om friidrott och ishockey i sina artiklar. Han har även blivit utsedd till årets sportjournalist i Stockholm 2008[1], med juryns motivering:

”Mats Wennerholm har under flera år svarat för ett utomordentligt jobb som friidrotts- och ishockeyexpert. Mats har visat stor kunnighet i såväl rollen som reporter som krönikör. Hans engagemang är stort och hans alster innehåller både nyheter och faktajournalistik. Ingenting är för litet eller för stort för Mats. Hans passion för arbetet lyser igenom gång på gång”.[2]

Så det så..

Låter som något taget direkt från hans personliga brev..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Hankburger mån 10 aug 2020, 18:32



NallePhu skrev:Ska man ärlighetens namn gissa så nej kommer vi topp 5 med denna trupp gör vi det bra sett till hur andra lag värvat, Hade vi fått in 2st spets till FW o Def hade man kunnat säga vi är med där och lagt undan pengar för en ev GK men som läget är nu 6e el 7e plats....

Vi säger så. Man vann serien stort förra säsongen. Man har tillagt spets och slipat till defensiven. Den enda position som är försvagat från förra säsongen är målvaktsplatsen. Du verkar dock glömma att de som "förstärkt" är samma lag som måste ta in poäng på Luleå. Det är även samma lag som nästan uteslutande har stora luckor att fylla men inte har gjort det.

Örebro har förstärkt bäst men de har fortfarande ett problem i det defensiva spelet. Dessutom frågetecken på spelare som Näkyvä och Larsson. Kan Rendulic prestera även i SHL? En liga som håller en eller två klasser högre än den Tyska ligan. Finska spelare tenderar behöva en säsong för att acklimatisera sig i SHL. Ebert och Enroth är de enda två spelarna som jag tror kan prestera direkt vid start av säsongen.

Linköping verkar gå på samma nit som tidigare år. Man värvar en femma för offensiven att gå runt.. efter det? Not so much. Ljungh är ett fint nyförvärv men tyvärr kommer det nog bli precis som tidigare år där allt måste utgå från honom och då riskerar det att bli soppatorsk i slutet av säsongen. Samma acklimatisering behövs för de finska spelare man värvat in.

Brynäs har värvat bra. De kommer absolut att lyfta men jag ser samma problem där som för Linköping fast där det handlar om en femma så kommer nog det ligga väldigt hårt på två femmor. Scott och Rödin började komma igång i slutet av förra säsongen men det räckte inte i närheten ändå. Dessa kommer nog mata in poäng även denna säsong. Stort frågetecken på Berglund. Kan han prestera? Killen har haft det svårt psykiskt under ett antal år nu och i honom har man en av SHLs bästa spelare men det ska till för honom att klicka. Försvaret är ett helt okej sådant. Saknar lite offensiv. Målvaktsplatserna ett stort frågetecken. Ersson och en den alltid andramålvakten Andersén är inget som imponerar direkt.

Frölunda Offensiven ser faktiskt svagare ut än den gjort på länge. Mycket pga. att Lasch eventuellt inte blir kvar. Blir han kvar så har man ändå en bra offensiv med ett genomtänkt offensivt spel som flyter genom organisationen. Defensivt har man förstärkt. Sellgren kommer att utvecklas. Det är jag är säker på detta och Norlinder är superintressant. Målvaktssidan är oförändrad.

Kort och gott. Jag håller absolut inte med dig att det finns fem-sex lag som kommer, på pappret, vara bättre än Luleå nästa säsong och absolut inte efter 52 omgångar.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av NallePhu mån 10 aug 2020, 19:36

Lagen som var bakom oss förra säsongen är bättre rustade än oss, Målvakssidan är ett risktagande en junior som är hypad som få vad händer om han inte håller????
Vad händer om fille blir kvar hos Pittsburgh efter campen han ska på, Visst vi har fått Klasen tillbaka men så mycket vet jag rykten vägen att våra GM var i slutförhadlingar med 2st SHL stjärnor men då kom.coronan och satte stopp för det!
Tror man ska vara mer ödmjuk inför kommande säsong
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18260
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Jonken mån 10 aug 2020, 20:30

Ödmjuk skall man alltid vara. Men jag också av åsikten; att Luleå Hockey totalt sett har ett starkare lag i år -jämfört med gångna säsongen. En säsong vi vann serien överlägset. Det enda som inte riktigt klickade för oss då; var powerplay. I år har vi fått behålla Nisse -och adderat Klasen. Till nästa sässe har vi dessutom två högerskyttar på att laborera med i PP1 och PP2. (Den bästa i SHL + en väldigt lovande talang.) Den enda post vi på pappret ser svagare ut på är målvakterna. Dock kommer dessa målvakter att ha SHL:s tätaste försvar framför sig. Ett försvar som i mitt tycke har uppgraderats både offensivt -som defensivt. Det bästa är dock kontinuiteten -samt SHL:s bästa tränartrojka: Andra lag byter ut spelare i gross -medans Luleå hockey har i det närmaste hela laget kvar på krita. Det finns även en extra hunger i spelartruppen -för att man definitivt blev lite snuvade på chansen pga Covid-skiten. Ingen risk att Luleå Hockey inte kommer att vara annat; än samma väl oljande maskineri -som de varit de senaste säsongerna.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Hankburger likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Hankburger mån 10 aug 2020, 20:49

NallePhu skrev:Lagen som var bakom oss förra säsongen är bättre rustade än oss, Målvakssidan är ett risktagande en junior som är hypad som få vad händer om han inte håller????
Vad händer om fille blir kvar hos Pittsburgh efter campen han ska på, Visst vi har fått Klasen tillbaka men så mycket vet jag rykten vägen att våra GM var i slutförhadlingar med 2st SHL stjärnor men då kom.coronan och satte stopp för det!
Tror man ska vara mer ödmjuk inför kommande säsong

Håller som sagt inte med dig. Sedan "Vad händer" är ju ett scenario som kan sträckas hur långt som helst. Exempel... vad händer om Corona bryter ut i Frölunda? Vad händer om Rödin skadar sig? Vad händer om nyförvärv floppar?

Vad VI VET däremot.. är att spelare som Bromé, Abols, Sandin etc. drar över sekunden NHL startar.

Oberoende så avgörs inte sport på pappret utan på planen. Och i båda aspekterna så sitter Luleå ganska säkert.

Jonken skrev:Ödmjuk skall man alltid vara. Men jag också av åsikten; att Luleå Hockey totalt sett har ett starkare lag i år -jämfört med gångna säsongen. En säsong vi vann serien överlägset. Det enda som inte riktigt klickade för oss då; var powerplay. I år har vi fått behålla Nisse -och adderat Klasen. Till nästa sässe har vi dessutom två högerskyttar på att laborera med i PP1 och PP2. (Den bästa i SHL + en väldigt lovande talang.) Den enda post vi på pappret ser svagare ut på är målvakterna. Dock kommer dessa målvakter att ha SHL:s tätaste försvar framför sig. Ett försvar som i mitt tycke har uppgraderats både offensivt -som defensivt. Det bästa är dock kontinuiteten -samt SHL:s bästa tränartrojka: Andra lag byter ut spelare i gross -medans Luleå hockey har i det närmaste hela laget kvar på krita. Det finns även en extra hunger i spelartruppen -för att man definitivt blev lite snuvade på chansen pga Covid-skiten. Ingen risk att Luleå Hockey inte kommer att vara annat; än samma väl oljande maskineri -som de varit de senaste säsongerna.

Håller helt med. Luleå vann serien överlägset förra säsongen och orsaken kallades inte för en sprillans offensiv utan en effektiv offensiv kombinerat med seriens bästa defensiv. Varken eller har blivit sämre. Faktum är att defensiven blivit bättre och offensiven kommer att gagnas av att Klasen och en hel Hållander. Dessutom ska man inte glömma att Petter Emanuelsson kommer in i säsongen hel.. samma gäller Ilomäki. Tror att Ilomäki kommer att glänsa nästa säsong som han stundtals glänste redan förra.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Lehto mån 10 aug 2020, 21:18

Vad är det vi har tappat egentligen sedan förra säsongen?
Kovacs som ändå levererade skapligt i offensiven
Komarek som gjorde bra ifrån sig på slutet
E Larsson gjorde väl inget avtryck alls när han var tillbaka efter skadan

Sellgren tung förlust
Jalvanti ingen större förlust

Lassi tung förlust.

Har jag glömt någon?
Och vad har vi fått in istället? Klasen, han tar man alla dagar i veckan istället för Kovacs/E Larsson.
Sen adderades även Eddie Larsson och Victor Berglund. Eddie Larsson har vi förhoppningar om ska vara stabil bakåt som Jalvanti borde ha varit.
Victor Berglund är egentligen bara en joker, vi vet ingenting hur han kommer klara SHL.
Bara för att han kommer från modo precis som Sellgren är det inte alls säkert att han kommer blomma ut lika bra. De kan faktiskt lika gärna bli en flopp.

Så vi har ungefär liknande lag på pappret sedan förra säsongen, en starkare offensiv i Klasen och backsidan borde gå jämnt ut Eddie Larsson ett plus från Jalvanti, och Victor Berglund ett minus från Sellgren. Sen har vi förlusten av Lassi som svider nått otroligt, vi vet alla att han faktiskt räddat många 3p för oss i alla dessa 2a perioder som vi aldrig klarar av att hantera efter att vi totalt malt ner motståndarna i 1a utan att lyckas sätta en enda balja.


Senast ändrad av Lehto den mån 10 aug 2020, 21:20, ändrad totalt 1 gång

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Norrlandstoken mån 10 aug 2020, 21:20

Sedan så har övriga lag värvat bra... Men... Vi pratar väldigt mycket gammal skåpmat som har mycket att anpassa sig i. Tror våra juniorer som skolats i rätt spelsystem kommer att spela skjortan av många etablerade linor där ute i år.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Snikne Ville tis 11 aug 2020, 08:35

Norrlandstoken skrev:Sedan så har övriga lag värvat bra... Men... Vi pratar väldigt mycket gammal skåpmat som har mycket att anpassa sig i. Tror våra juniorer som skolats i rätt spelsystem kommer att spela skjortan av många etablerade linor där ute i år.
Vi har flera ýngre som "trendar" rätt, tänker främst på Einar, Hållander, Isac, Gunler och Nisse. Lätt att glömma när flera bara verkar värdera lags styrka efter vad som värvats nytt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6388
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Tigerman tis 11 aug 2020, 09:29

Snikne Ville skrev:
Norrlandstoken skrev:Sedan så har övriga lag värvat bra... Men... Vi pratar väldigt mycket gammal skåpmat som har mycket att anpassa sig i. Tror våra juniorer som skolats i rätt spelsystem kommer att spela skjortan av många etablerade linor där ute i år.
Vi har flera ýngre som "trendar" rätt, tänker främst på Einar, Hållander, Isac, Gunler och Nisse. Lätt att glömma när flera bara verkar värdera lags styrka efter vad som värvats nytt.
Apropå Isac, eftersom namnen Lundeström bör vara ledig till mitten november, borde vi inte fråga Anaheim om de möjligen kan låna ut honom ett par månader så han kommer i form?

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av tibet tis 11 aug 2020, 10:30

Visst vore det trevlig att se Lundeström i världens vackraste tröja igen! Själv så är jag lite fundersam om det är odelat bra att ta in spelare endast under hösten. Visserligen så kan han spela vinge där vi inte direkt är överbefolkade så slipper han knuffa bort en ordinarie center. Men någons (spelares/kedjas) speltid/utveckling lär det påverka. Mer publik på matcherna lär vi ju inte få oavsett vilken spelare vi tar in. Intresset ökar troligtvis och intäkter från sponsorer och souvenirer (märkligt ord) får sig väl en knuff i rätt riktning vilket vore positivt. Att vi tar väl hand och värnar om spelare med förankring till Lhf är viktigt helst med tanke på eventuella framtida kontrakt. Finns definitivt 2 sidor av myntet...
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Snikne Ville tis 11 aug 2020, 16:19

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6388
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Simon90 sön 16 aug 2020, 17:39

Så hur tror ni man ställer upp laget till premiären?
Baserat på internmatchen verkar man tex fortsätta med Gustafsson och Lundkvist och para Olausson med Klasen men jag ser gärna att Ilomäki tar Olaussons plats när han kan spela igen och att man kör med denna uppställning när det väl drar igång igen i september:

Rautio/Wallstedt

Gustafsson - Nisse
Larsson - Sondell
Engsund - Berglund

Styrman/Själin

Klasen - Ilomäki - Gunler
Brännström - Tyrväinen - Einar
Hållander - Jack - Petter
Olausson - Berglund - Mattsson

Extra Fabbe/Muzik

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av NallePhu sön 16 aug 2020, 17:55

Olle på ytter nje nog lär Bulan ha Olle o Klasen i hop....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18260
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Mr Bister sön 23 aug 2020, 18:34

Jag är säker på att hade det varit en vanlig säsong hade Sellgren, Cehlarik och Komarek spelat i LHF

Mr Bister

Antal inlägg : 1422
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av GustenA sön 23 aug 2020, 18:54

Mr Bister skrev:Jag är säker på att hade det varit en vanlig säsong hade Sellgren, Cehlarik och Komarek spelat i LHF

Hade det varit en vanlig säsong hade Sellgren spelat i NHL tror jag. Dom andra två, kanske. Beror väl på hur KHL agerat.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Hankburger sön 23 aug 2020, 20:51

Mr Bister skrev:Jag är säker på att hade det varit en vanlig säsong hade Sellgren, Cehlarik och Komarek spelat i LHF

Cehlarik? Eventuellt. Komarek? Absolut. Sellgren? Nej. Sellgren hade antingen varit i NHL eller AHL om det varit en normal säsong.

Men samtidigt hade även KHL och NLA lagen haft full ekonomi för att värva.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Mr Bister sön 23 aug 2020, 20:53

Ok, fel av mig jag tänkte inte på att Sellgren var på lån Crying or Very sad

Mr Bister

Antal inlägg : 1422
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av håkke tor 17 sep 2020, 10:00

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/en-orattvis-bild-lulea-var-battre-an-nagonsin/

Premiären väntar runt hörnet.

Väldigt snart är det äntligen dags för SHL 2020/21.

Inför den kommande säsongen har SportExpressens expert Sanny Lindström analyserat samtliga lag – och presenterar lagen utifrån sitt tabelltips (nerifrån och upp).

Plats 1: Luleå.

Sanny Lindström

Luleå har ofta fått höra hur tråkiga de är och att de inte klarar av att prestera i slutspelssammanhang oavsett hur bra man än spelat i grundserien. Jag tycker det delvis kan vara en orättvis bild av Luleå hockey som i fjol visade upp ett spel och en högstanivå som var bättre än någonsin tidigare. Det fanns ett djup i laget som, trots mängder med skador, fortsatte att leverera i ett system där alla vet vad som förväntas och vad som krävs. Jag tycker också att spelet med puck var bättre och mer kreativt än tidigare där framför allt några av seriens bästa och mest spelskickliga backar stack ut.

Luleå har också fått behålla stora delar av laget även om tappet av målvaktsgiganten Joel Lassinantti är ett avbräck. Samtidigt har Luleå en ramstark defensiv och David Rautio tillsammans med talangfulle Jesper Wallstedt kommer få ett starkt och stabilt försvar framför sig. Luleå var tidigt på det klara att Jesper Sellgren skulle lämna för Carolinas organsationen. Men som läget ser ut i världen ansåg Carolina att det var tryggare och bättre utveckling om Sellgren stannade ytterligare ett år i SHL. Luleå fick frågan om de fanns möjlighet att ta tillbaka Sellgren men det fanns varken ekonomi eller plats att plocka tillbaka Sellgren som i stället hamnade i Frölunda. Vidare fanns inte heller den ekonomiska kostymen att behålla Konstantin Komarek men där har Luleå ändå uppgraderats rejält i och med att artisten Linus Klasen återvänder ”hem” till Luleå. Under hans senaste sejour i klubben, 2013-2014, stod Klasen för 57 poäng vilket fortsatt är klubbrekord för antal poäng av en spelare under en säsong. Klasen är en spelare som det händer saker kring och även om jag inte förväntar mig samma produktion från klubba som hans sist han var i Luleå men nog ska han vara bidra offensivt och framför allt stärka upp Luleås powerplay.

Luleå kommer fortsatt vinna många matcher på sin struktur och arbetskapacitet. Men underskatta för den delen inte den spets som man ändå sitter på.

Målvakter
Betyg: 3

Joel Lassinantti har varit en av SHL:s bästa målvakter de senaste åren och han kommer så klart att vara saknad. Trots det står man sig relativt starka med David Rautio och Jesper Wallstedt. Rutinerade Rautio går in i säsongen som nummer ett men kommer ändå känna rejält flås från Wallstedt. Tidigare i karriären har Rautio fungerat bra som mentor till unga målvakter som Felix Sandström, Anders Nilsson och Johan Gustafsson. Den rollen tror jag Rautio trivs bra med och det talar också för att Wallstedt har möjligheten att ta klivet och etablera sig på SHL-nivå.

Backar
Betyg: 4


Backuppsättningen är likvärdig fjolåret även om Jesper Sellgren har varit väldigt bra under sina två säsonger i klubben. Victor Berglund, nyförvärv från Modo, är den sett till spelet som är närmast att ersätta Sellgren och då kanske mer den Sellgren som anslöt från Modo 2018 än den han var när han lämnade. Berglund kommer snabbt att växa in i SHL under Erik Gustafssons trygga vingar. För två säsonger sen var det just Sellgren som fick spela vid hans sida och i fjol var det Nils Lundkvist. Båda två tog enorma kliv och den trygghet som Gustafsson ger och står för ska inte underskattas. Från Linköping har man värvat in Eddie Larsson som jag är fullt övertygad kommer bli väldigt nyttig för Luleå. Larsson var klar med Linköping och Linköping var klar med Larsson och en flytt var därför oundviklig. Jag gillar Larsson för hans uppoffrande spel och också för hans delvis underskattade spelsinne. Han kan driva upp ett anfall genom att hitta ett bra och enkelt förstapass vilket han visat i både Växjö och Linköping. I ett väloljat system kommer Larsson växa rejält och få en betydande roll. En annan defensiv back som tagit stora kliv de senaste åren är Oscar Engsund. Numera är Engsund en trygg och pålitlig back som värderar sina lägen föredömligt och är en av seriens bästa tacklare. Daniel Sondell är en elegant back som ofta omgetts med ett rykte att vara skicklig offensivt men alltför vek defensivt. I fjol svarade Sondell, lite i skymundan, för en väldigt stark säsong. Det är annars ganska lätt att hamna i skuggan av stjärnor som Erik Gustafsson och unge Nils Lundkvist. Den säsongen som Lundkvist svarade för i fjol var fenomenal och aningen oväntad. Visst att han ansetts vara en fin talang men att han skulle kliva in och spela på den nivå han gjorde såg inte jag framför mig. Lundkvist kom tvåa i den interna poängligan med sina 31 poäng vilket var en poäng mindre än backkollegan Erik Gustafsson. Jag ser ingen anledning till att han inte ska kunna göra än fler poäng i år.

Forwards
Betyg: 4


Den forward som gjorde flest poäng i Luleå i fjol var Juhani Tyrväinen - som svarade för 29 poäng på 50 matcher. Med den noteringen hade finländaren 38 spelare före sig i SHL:s poängliga. Det säger en del om att Luleå mer är produkten av en maskin än att man är beroende av individuella prestationer. Men det säger också en del om varför spelet i numerärt överläge var så svagt. Det är väl någonstans där den tråkstämpeln man fått grundar sig i. Ser jag på årets forwardsuppsättning är det fortsatt gediget och bra rakt igenom. Bortsett från Linus Klasen och stundtals Niklas Olausson är det få som har offensiv spetsegenskaper. Jag säger det inte med en negativ underton utan konstaterar mer och förtydligar att Luleå är en lagmaskin som inte står och faller med individuella prestationer. Juhani Tyrväinen är en högst kompetent spelare som är ovärderlig för Luleå med sitt slit och fysiska spel. Han banar väg för sina kedjekamrater och bidrar offensivt i spel fem mot fem. I powerplay däremot var hans fyra poäng på 50 matcher direkt uselt. Tyrväinen hade fjärde mest istid i spelformen och även om hans roll är att skymma, jobba, slita och vinna lösa puckar måste man bidra mer i synnerhet med det förtroendet han fick. Luleå har många duktiga forwards som jag rankar strax under toppskiktet av forwards i SHL. Spelare som bröderna Einar och Petter Emanuelsson, Jack Connolly och Arttu Ilomäki är alla väldigt bra spelare men än så länge inga jag betraktar som toppspelare i serien. Men de passar alla bra in i Luleås system där framförallt Einar Emanuelsson är en spelare som står på gränsen till ett ordentligt genombrott. Fjolårets 13 mål kan säkerligen bli ytterligare några fler i år och om förutsättningarna varit annorlunda (jag tror inte det kommer spelas några landskamper) hade han säkert fått testa på spel i Tre Kronor.


Jag gillar mixen av spelartyper och även hur åldersstrukturen är satt. Isac Brännström gjorde en bra säsong i fjol och kommer växa ytterligare i år. Filip Hållander missade första halvan av säsongen men kom tillbaka lagom till jul och var en positiv överraskning. Jag hade nog trott det skulle ta längre tid för Hållander att hitta formen efter en så pass lång skadefrånvaro. Nu tyder det mesta på att Toronto låter Hållander vara kvar i Luleå hela säsongen vilket nog är den bästa lösningen för hans egen utveckling. Dessutom finns unge Noel Gunler som har en offensiv potential att kunna göra en del poäng redan i år. Det finns också en tydlig hierarki där spelare som Carl Mattsson, Jonas Berglund och framför allt Karl Fabricius är enormt viktiga för Luleås spelsätt med sitt enorma slit. Fabricius är en spelare som det är svårt att inte imponeras av. Vid 37 års ålder är han fortsatt den spelare som jobbar hårdast, åker mest skridskor och brinner mest för klubben. Det är en imponerande passion för hockeyn och för klubbmärket. Den typen av spelare och karaktärer ska klubbarna vara rädda om.

Tränare
Betyg: 5


Thomas ”Bulan” Berglund har de senaste två säsongerna utsetts till SHL:s bäste tränare. Det är svårt att förbise det enorma jobb som han gjort och hur han utvecklat Luleå till ett topplag. Ingen annan tränare i SHL är lika betydelsefull för sitt lag som ”Bulan” är för Luleå. Att varje dag orka tjata, nöta, ligga på och sätta press på spelarna är utmanade. ”Bulan” har bara en växel och hans största styrka är att han behandlar alla spelare lika och förväntar sig samma jobb oavsett vilken roll spelaren har och om man inte gör det som förväntas för spelaren i fråga också göra det. Henrik Stridh har hand om backarna och Roger Kyrö lägger mer fokus på forwards. Tillsammans utgör de ett sammansvetsat tränarteam som är väldigt omtyckta i gruppen.

Stjärnan
Mycket fokus kommer landa på Linus Klasen. Det är direkt oundvikligt. Dels för att Linus är en suveränt duktig hockeyspelare men också för att han är en profil utanför isen.

Jag gillar Linus skarpt och tycker valet av Luleå känns klockrent. Han hade säkerligen kunnat välja en mer bekvämare tillvaro än att spela under Thomas ”Bulan” Berglunds ledning.

När Linus säger att valde Luleå för att vinna SM-guld känns det inte som tomma ord och då kommer han också leva upp till kraven och den arbetskapacitet som det betyder.

Poängkung
Linus Klasen, 47 poäng

Talangen
Svensk hockey har jobbat hårt under de senaste åren med att forma och få fram riktigt offensivt spetsiga forwards. Jag är osäker om Noel Gunler är produkt av just det. Men det här mina vänner är en sevärd och offensivt begåvad spelare.

Gunler stod för 13 poäng på 45 matcher i fjol men har tidigare visat sin offensiva förmåga i diverse juniorlag.

Gunler är framförallt en duktig målskytt med ett fint skott där hans handledsskott är av högsta kvalitet. Lägg till att han också besitter ett fint spelsinne både med och utan puck vilket gör att han hittar fri is och där kan utnyttja sitt skott. Än så länge har vi, på SHL nivå, inte sett hans fina passningsspel eftersom han oftast haft en begränsad roll. En annan spelare som är värd att nämna är såklart Jesper Wallstedt som är en målvaktstalang det pratats länge om. Redan i år kommer Wallstedt att kunna sätta avtryck och är en målvakt som svensk hockey kommer få nytta och glädje av i många år framöver.

Bästa nyförvärv
Luleå har endast värvat Eddie Larsson, Victor Berglund och Linus Klasen. Det är svårt att förbise en spelare som Linus här. Trots att Luleå rent poängmässigt svarade för sin bästa säsong i klubbens historia och var hela 14 poäng för Färjestad i tabellen var powerplayspelet undermåligt. Det var faktiskt endast Örebro och Oskarshamn som hade sämre utdelning i spelformen.

Sett till den spetskompetens som Linus besitter så ska han kunna styra upp ett bra mycket bättre powerplay än vad Luleå fick ihop i fjol.


Mest värdefulla spelare
När jag ser Erik Gustafsson spela så slås jag ofta över hans enorma pondus och det lugn som han sprider omkring sig.

Den back som spelar vid sidan av Erik ges möjligheter att ta enorma kliv och utvecklas under hans vingar. För två år sedan tog Gustafsson hand om Jesper Sellgren och i fjol var det Nils Lundkvists tur. Den här säsongen lär det vara 21-årige Victor Berglund som får den delikata rollen.

Jag tror också att Gustafsson är minst lika viktig för Luleå utanför isen som han är på densamma. Gustafsson är en stark personlighet som alltid sätter laget främst och har därför förtroendekapital att kunna stå upp och argumentera mot Thomas ”Bulan” Berglund eftersom han gör det för lagets bästa. Spelare jag har pratat med vittnar om att det finns en enorm respekt mellan duon men att diskussionerna kan vara minst sagt livliga.

Min erfarenhet är att det krävs starka spelare, som sätter laget främst, och vågar utmana coacherna för att en grupp ska kunna utvecklas och nå gemensam framgång.

Doldisen
Daniel Sondell svarade som 35-åring för sin bästa säsong i karriären. Offensivt sett vet alla att Sondell är skicklig men jag tycker han utvecklat sin defensiv och sitt positionsspel de senaste åren. Sondell har gjort nio säsonger i SHL men det är först på slutet han fått ett erkännande som en synnerligen skicklig tvåvägsback.

Profilen
Linus Klasen är en av seriens mest färgstarka profiler. Han hörs och syns både på och utanför isen och sällan är det några filter emellan. Jag gillar Linus skarpt men jag jag tror i grunden inte han gillar någon inom medierna speciellt mycket.

Det känns som om han går och väntar på rätt tillfälle för att kunna trycka dit någon ”av oss” ordentligt framöver. Det kommer skapa rubriker och är såklart uppfriskande.

SHL behöver spelare som Linus Klasen som kan bjuda på det mest oväntade och mest oförutsägbara sakerna och ni vet, det Zlatan kan göra med en apelsin kan Linus göra med en puck.

Supporterrösten - Åse Kaati
”Förväntningarna på Luleå inför kommande säsong är skyhöga och det enda som räknas är GULD! Beslutet att ställa in förra säsongen, precis innan slutspelet, var nödvändigt, men det smärtar fortfarande att det inte blev något slutspel. När det gäller målvaktssidan, så är det naturligtvis en tung förlust att vi tappade Joel Lassinatti, men jag tycker att vi har ett intressant målvaktspar i rutinerade Rautio och talangen Wallstedt. På backsidan har vi en av Sveriges absolut bästa backar i vår lagkapten, Erik Gustafsson som visar vägen för övriga backar och hela laget. Backuppsättningen ser mycket lovande ut, det kommer inte att vara lätt att ta sig igenom vår försvarsmur! En av sommarens bästa nyheter var att Nils Lundkvist skrivit på för oss ytterligare en säsong! Vi har fått två spännande nyförvärv i backarna Eddie Larsson från Linköping och Victor Berglund från Modo, jag tror mycket på båda två. En annan av sommarens bästa nyheter var att Linus Klasen återvänder till Norrbotten! Forwardssidan ser mycket, mycket bra ut! Allt från finsk sisu genom Tyrväinen och Ilomäki till mitt favoritbrödrapar Petter- och Einar Emanuelsson! Hockey upplevs bäst live, men frågan är hur mycket hockey kommer vi att få se live den här säsongen?”

Potentiell förstafemma
Forwards: Linus Klasen - Juhanni Tyrväinen - Einar Emanuelsson

Backar: Erik Gustafsson - Victor Berglund

Målvakt: David Rautio

Sanny Lindströms tabelltips
1. Luleå
2. Färjestad
3. HV71
4. Frölunda
5. Skellefteå
6. Rögle
---
7. Örebro
8. Linköping
9. Brynäs
10. Växjö Lakers
---
11. Leksand
12. Djurgården
---
13. Malmö Redhawks  
14. Oskarshamn
håkke
håkke

Antal inlägg : 50
Join date : 13-09-01
Ort : LULEÅ

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Bamsefar tor 17 sep 2020, 15:45

Undra vilken backuppsättning man behöver för att få fem plus 🤔
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12045
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av NallePhu tor 17 sep 2020, 15:46

Bamsefar skrev:Undra vilken backuppsättning man behöver för att få fem plus 🤔
Under normala förhållanden Norlinder & Sellgren men nu är dite ngr normala förhållanden....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18260
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Puckad mån 05 okt 2020, 10:53

Är det någon som vet hur regelverket ser ut för utlåning av spelare?
Kan man släppa spelare till andra lag, lite match för match?

Min tankebana går till Styrman som behöver spela matcher.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Micke80 mån 05 okt 2020, 17:40

Puckad skrev:Är det någon som vet hur regelverket ser ut för utlåning av spelare?
Kan man släppa spelare till andra lag, lite match för match?

Min tankebana går till Styrman som behöver spela matcher.

Jo då, det går att släppa spelare, men man kan inte släppa äldre spelare och ta tillbaka dem hur som helst utan där går det viss tid, vill minnas att det var omkring en vecka, innan hen blir spelbar igen. Yngre spelare har inte samma "karantän" som äldre.
Sen finns det ett regelverk i allsvenskan som säger hur många SHL lån klubbarna kan ta per säsong vilket så klart begränsar möjligheten.
Sista hindret mot en utlåning är ju AHL/NHL. Tror många allsvenska klubbar hellre tittar där borta än hos oss, i alla fall så här til en början innan man vet när och om allt kommer igång där borta.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Norrlandstoken ons 07 okt 2020, 21:10

Lundeström verkar köra på Timrå

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Jonken ons 07 okt 2020, 21:22

Norrlandstoken skrev:Lundeström verkar köra på Timrå
Jepp. Lite förvånande. Trodde att han skulle hamna i Kenttäs håv -i Löven.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6842
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Tony Moore tor 08 okt 2020, 17:05

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7702
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Blinders fre 09 okt 2020, 10:19

Vid fullt lag vill jag se Luleå gå tillbaka till kedjor som fungerade bra förra säsongen:

Hållander - Connolly - Petter
Klasen - Tyrväinen - Einar
Brännström - Ilomäki - Gunler
Berglund - Olausson - Fabricius
Mattsson

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Urken fre 09 okt 2020, 10:35

Blinders88 skrev:Vid fullt lag vill jag se Luleå gå tillbaka till kedjor som fungerade bra förra säsongen:

Hållander - Connolly - Petter
Klasen - Tyrväinen - Einar
Brännström - Ilomäki - Gunler
Berglund - Olausson - Fabricius
Mattsson

Intressant. Säger inte emot!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21157
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av GustenA fre 09 okt 2020, 10:39

Jag tycker forwarssidan är lite tunn. Ola och Fabbe är ju ett år äldre. Och Komarek kunde vi inte förlänga med. Det är väl Emil Larsson och Robin Kovacs som vi har tappat på forwardsidan och ersatt med Klasen gentemot början på förra säsongen?

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Puckad fre 09 okt 2020, 11:17

Urken skrev:
Blinders88 skrev:Vid fullt lag vill jag se Luleå gå tillbaka till kedjor som fungerade bra förra säsongen:

Hållander - Connolly - Petter
Klasen - Tyrväinen - Einar
Brännström - Ilomäki - Gunler
Berglund - Olausson - Fabricius
Mattsson
Intressant. Säger inte emot!
Jag ser gärna Fabbe eller Brännström med Tyrre/Klasen:
Någon som kan komma ut med pucken under kontroll från sarghörnet.
Den kedjan biter sig inte fast på samma sätt som Petter/Connolly gör.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11111
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Old Brooklyn fre 09 okt 2020, 11:21

Jag vill se Klasen med Connolly.

Klasen - Connolly - Petter
Brännström - Tyrväinen - Einar
Hållander - Ilomäki - Gunler
Berglund - Olausson - Mattsson - Fabbe (Ola flyttas uppåt i kedjorna vid skador/sjukdom)

Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Dentos fre 09 okt 2020, 13:01

Det enda som för mig är klart är att Gunler bör få fortsatt förtroende högre upp i kedjorna efter gårdagens match. Samtidigt som Klasen behöver varvas igång än mer. Tror en rightskytt med Klasen och Tyrre hade kunnat vara vettigt.

Om Hållander är frisk imorgon hade jag velat se:

Hållander-Connolly-Petter
Klasen-Tyrre-Gunler
Brännström-Ilomäki-Einar
Fabbe-Olausson-Berglund
Mattsson
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 863
Join date : 13-03-18
Age : 27

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Donowitz ons 21 okt 2020, 15:36

Intressant inslag om JW i dagens expressen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/manga-sager-att-jag-glidit-pa-bananskal/

Visst, det är fortsatt långt kvar på säsongen.

Men jag vill ändå ge kredd till Skuggan/Engman för att man satsat på Wallstedt/Rautio och haft tillräckligt med kyla samt fingertoppskänsla, för att till sist våga satsa dessa som målvaktspar. Något som de helt klart har fått kritik för (inte minst från mig själv) och frågetecken om inför säsongen. I princip samtliga välkända experter i media har ju målat upp detta som vår svaga punkt.

Jag känner mig trygg med JW och är numera oerhört spänd på att få följa hans första säsong som senior i vårat gäng. Tror att detta kan bli riktigt riktigt bra.

Donowitz

Antal inlägg : 4095
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Wolfhunter ons 21 okt 2020, 17:27

bearjew skrev:Intressant inslag om JW i dagens expressen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/manga-sager-att-jag-glidit-pa-bananskal/

Visst, det är fortsatt långt kvar på säsongen.

Men jag vill ändå ge kredd till Skuggan/Engman för att man satsat på Wallstedt/Rautio och haft tillräckligt med kyla samt fingertoppskänsla, för att till sist våga satsa dessa som målvaktspar. Något som de helt klart har fått kritik för (inte minst från mig själv) och frågetecken om inför säsongen. I princip samtliga välkända experter i media har ju målat upp detta som vår svaga punkt.

Jag känner mig trygg med JW och är numera oerhört spänd på att få följa hans första säsong som senior i vårat gäng. Tror att detta kan bli riktigt riktigt bra.
Jag var nog också lite nervös innan säsongen. Nu sitter jag och hoppas och tror att Jesper kommer knipa förstaspaden innan säsongen är över. Börjar klura på vem som kliver in om ett par-tre år, när Jesper går till NHL. För int i he-e kan han väl dra redan efter nästa draft (som förstarunda)?
Njae.
Men året efter.
Finns det nån arvtagare i J20, ni som följer dom på lite närmre håll?
Eller ska man räkna med en ny mv utifrån om nåt år?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1170
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av NallePhu ons 21 okt 2020, 19:35

Så Så helt plötsligt så dyker Lassi upp hemma igen och tror ni JW vill stanna i Luleå??
Tvivlar iom då vet han det är 2:a fiolen och vakta båset så.....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18260
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Donowitz tor 22 okt 2020, 14:22

NallePhu skrev:Så Så helt plötsligt så dyker Lassi upp hemma igen och tror ni JW vill stanna i Luleå??
Tvivlar iom då vet han det är 2:a fiolen och vakta båset så.....

Rätt fascinerande att du kan vara så negativ över något så positivt.

Jag tror inte heller att Lassi kommer hem om HK Sochi av någon anledning skulle bryta. Han har lämnat för att få göra något annat en tid och det lär finnas andra erbjudanden och äventyr.

Donowitz

Antal inlägg : 4095
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Wolfhunter ons 28 okt 2020, 11:35

Vad skriver NSD om nya kedjor?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1170
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Blinders ons 28 okt 2020, 11:54

Wolfhunter skrev:Vad skriver NSD om nya kedjor?
kolla matchtråden

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Dentos ons 28 okt 2020, 12:27

Tror vi har sett det sista av kedjekonstellationerna som de körde med förra veckan. Vid fullt manskap hade jag kört på något i stil med:

Klasen-Tyrväinen-Petter
Brännström-Ilomäki-Einar
Hållander-Connolly-Gunler
Fabbe-Berglund-Olausson
Mattsson

Gustafsson-Berglund
Larsson-Nisse
Sondell-Engsund
Själin/Styrman

Wallstedt (Rautio)
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 863
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Blinders fre 06 nov 2020, 09:39

Med DeSousa i laget ser jag gärna dessa formationer:

Hållander - Connolly - Petter
Klasen - Tyrväinen - DeSousa
Brännström - Ilomäki - Einar
Berglund - Olausson - Fabricius
Mattsson

Blinders

Antal inlägg : 5187
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys lag 2020/2021 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2020/2021

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 10 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet