Fredrik Styrman

+35
Atlet
trallgöken
Lehto
Bamsefar
Norlin
NallePhu
Lasse Proppmätt
ski3r
Micke80
Dundernisse
Kanellängd
Hedanders
LulefanGBG
Jokerman ll
Monco
Pajala
Redbear
GustenA
farre
Jokerman
Puckad
RSD555
rasbiologen
Lulefan
Urken
Kagen
pingu
Blinders
Dustin
icemask
Ferros
Hankburger
Kapten Haddock
Tony Moore
KaptenBlodskelett
39 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av Metheuz tis 30 aug 2022, 08:29

Väntat besked men oerhört trist för Styrman. Gillade hans insatser som komplementsback.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/v5EBgp/fredrik-styrman-lulea-slutar-med-hockey-peter-holland
Verkar ju iaf som att han har ett bra liv vid sidan om nu och det är roligt att höra.

Sjukt hur idioten Holland alltså bara fick 4 matcher och lite böter tilltaget som avslutade en karriär i förtid.
Metheuz
Metheuz

Antal inlägg : 700
Join date : 15-09-16
Age : 37
Ort : Umeå

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av Hedanders tis 30 aug 2022, 08:38

Styrman kommer saknas i Luleå. En back som, efter att han åter anslutit till LHF, tog den roll han blev tilldelad och gjorde det han skulle. Stort tack och lycka till i fortsatta livet!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2073
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Bamsefar, Jonken, Puckad, Metheuz and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 30 aug 2022, 13:16

Tack för allt Fredrik! Lycka till!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av Jokerman ll tis 30 aug 2022, 21:26

DN
Delade meningar om slagsmål i hockey: ”Fyller en funktion”

En av fjolårssäsongens mest uppmärksammade situationer i SHL var när Djurgårdens kanadensiske forward Peter Holland gav sig på Fredrik Styrman och delade ut ett flertal slag i huvudet på Luleåspelaren.

Än i dag har Styrman symtom efter hjärnskakningen han ådrog sig och på tisdagen kom beskedet att karriären är över för 31-åringen.

– Det kom kanske inte som en jätteöverraskning för oss som varit nära Fredrik, men det är otroligt tråkigt när spelaren inte får bestämma själv när han får avsluta karriären, säger Luleås assisterande tränare Henrik Stridh.

Han fördömer givetvis Peter Hollands överfall och tycker att slagsmål, som varit ett återkommande inslag i ishockey i urminnes tider, är något som inte hör hemma i sporten även om det skulle röra sig om en ömsesidig uppgörelse två spelare emellan.

– Det är en känslosport och det får vi aldrig ta bort i hockeyn. Men man måste se skillnad på tuffa tag och fula tilltag. Gällande slagsmål i sig förstår jag inte grejen. Jag förstår att man blir upprörd för stunden och att det hettar till, men sen borde det svalna av. Att slagsmål ska vara en del av sporten har jag svårt att köpa och den här gången gick man över gränsen.

Roger Rönnberg, tränare i Frölunda men med ett mångårigt förflutet som ledare även i Luleå, är inne på samma spår som Henrik Stridh.

– Fredrik är en kille som jag har haft i juniorlaget i Luleå. Jag har följt hans juniorresa ända från Kalix till att han nu får sluta. För mig blir det emotionellt jobbigt att se. Jag tycker att det här är ett bra exempel på varför vi inte ska ha fighting i svensk ishockey, när man ser vilka konsekvenser det kan få, säger Roger Rönnberg.

Han upplever att slagsmålen redan håller på att fasas bort både i Sverige och internationellt – och han välkomnar det.

– Det är 2022 nu. Vi får anpassa oss till den nya verkligheten. Till och med i NHL så är ju de gamla busarna borta, ”poliserna” som alla lag har haft finns inte alls i samma utsträckning i dag. Där tycker jag att Sverige ska vara en föregångare och inte hänga kvar i något gammalt.

En som däremot är av en annan åsikt är 33-årige Erik Gustafsson. Det finns en poäng med slagsmål i hockey, tycker han, men understryker att det inte finns något som helst försvar för Peter Hollands attack på tidigare lagkamraten Fredrik Styrman som i den där matchen på Hovet inte hade något intresse av att göra upp med Djurgårdsspelaren.

– Det tycker jag bara är ett skamligt beteende. Det är inget som hör hemma på en hockeyplan. Sen är jag för tufft spel och om två spelare vill göra upp så säger jag inget om det, men du måste kunna visa varandra respekt. Det är en vardag vi tyvärr lever i, att det är mycket huvudskador inom hockeyn och då måste man, när man kan, visa varandra respekt.

Erik Gustafsson är medveten om att hans inställning kan framstå som aningen förlegad. Han utvecklar sitt resonemang:

– Jag tycker att det fyller en funktion om det är på ett ärligt sätt. Det kanske låter lite föråldrat att stävja fulspel på det sättet men då vet man i alla fall att om man spelar fult så får man svara upp för det. Då kanske man tänker sig för på ett annat sätt. Det sättet jag är uppvuxen med hockey så tycker jag att det har sin plats i hockeyn, men jag tror inte att jag får så mycket medhåll av de som vill utveckla hockeyn.

– Jag gillar den aspekten när två spelare gör upp på lika villkor, men inte så som det gick till i det här fallet med Styrman.

Frölundas Roger Rönnberg tycker inte att slagsmål överlag är ett stort problem i svensk hockey och lyfter att det finns ett förebyggande arbete för att få bort våldet.

– Det jobbas hårt från alla organisationer för att få en säker miljö för spelarna och att få till en trovärdig produkt för att få barn och unga att tycka om ishockey, säger Rönnberg och tillägger:

– Vi ska inte ha det i svensk hockey. Backar man bandet så får man titta på hur man kan förebygga vad som händer bland annat när transatlanter kommer till vår liga. Där behöver klubbar, liga och även spelarfack vara tydliga och tala om vad som gäller.

Fakta. Då börjar hockeysäsongen

CHL: 1 september. Fem svenska klubbar deltar i årets upplaga av Champions Hockey League: Färjestad, Frölunda, Skellefteå, Luleå och Rögle som är regerande mästare i turneringen där 32 av Europas bästa lag gör upp om pokalen.
SHL: 17 september. Drygt två veckor återstår innan det är premiär i den svenska hockeyligan som i år för första gången blir utan medverkan från huvudstaden Stockholm. Färjestad är regerande svenska mästare.

Pelle Strandman DN
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1292
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av Urken tis 30 aug 2022, 21:37

Jag är med vår kapten i denna fråga.

Synd för Styrman att det gick så illa som det gick. Tidigare sviter lär inte ha hjälpt till..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Fredrik Styrman - Sida 3 Empty Sv: Fredrik Styrman

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet