Daniel Sondell

+48
Mr Bister
Dundernisse
#96
Diktatorn
Pajala
Snikne Ville
Lajon
Taabe
tibet
icemask
GustenA
PM
Sundance Kid
oggskar
LHF96
Urken
ski3r
Sportchefen #2
Jokerman
Tigerman
NallePhu
Bamsefar
Mange
Blinders
Lillajag
LulefanGBG
hokkzorz
Micke80
Donowitz
RSD555
ezz
pingu
Ferros
Norlin
Norrlandstoken
Lulefan
Hedanders
Number 69
Jonken
Rikky
Wolfhunter
Puckad
Dustin
Kagen
KaptenBlodskelett
Hankburger
Tony Moore
Redbear
52 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Urken 2018-12-02, 12:14

Fast Lindström är Lindström. Och den spelaren klarar sig från mycket skit.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Bamsefar 2018-12-02, 12:19

Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Micke80 2018-12-02, 12:55

Utan att väga in andra situationer, där jag ansett att det borde ha varit avstängning men spelarna blivit friade, så är det här en korrekt avstängning. Vi hade tur som inte fick utvisning i matchen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2018-12-02, 12:56

Månadslön på 200 000 kronor.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Bamsefar 2018-12-02, 13:02

Micke80 skrev:Utan att väga in andra situationer, där jag ansett att det borde ha varit avstängning men spelarna blivit friade, så är det här en korrekt avstängning. Vi hade tur som inte fick utvisning i matchen.

I sak håller jag med , det är bara irriterande att hela beslutsapparaten är så slumpmässig och därmed framkallar känslan av att vissa lag klarar sig mycket lindrigare undan.
KONSEKVENS och KONTINUITET , Disciplinnämnd, situationsrum, domare, cmore, , Tack.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av LHF96 2018-12-02, 13:52

Varför håller Röglespelaren sig för ansiktet, vet inte vad jag missar.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3518
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Puckad 2018-12-02, 15:56

Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av oggskar 2018-12-02, 16:03


oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Micke80 2018-12-02, 20:37

Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Norrlandstoken 2018-12-02, 21:31

Att ha ont i skrevet och samtidigt hålla sig över ansiktet är fotboll för mig. Tycker att det bör beivras likaså

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Sundance Kid 2018-12-02, 21:53

LHF96 skrev:Varför håller Röglespelaren sig för ansiktet, vet inte vad jag missar.

Brithén kanske hade sett Hot Shots filmen nyligt?


Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Puckad 2018-12-02, 22:10

Micke80 skrev:
Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.
Ok, jag tog i så det räckte. clown Fair enough.

Men hela grejen att det kan vara så stor skillnad mellan bedömningarna av parter
som alla sett händelsen skickar dåliga signaler.
Det hade varit en helt annan sak om man inte sett det.
Men, point taken...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Bamsefar 2018-12-02, 22:21

Micke80 skrev:
Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.

visst kan man missa och göra misstag , det är mänskligt men när det snarare är regel än undantag att man missar(ignorerar eller inte är konsekventa så skapar man ett misstroende och ett missnöje med hela spelet.
Nej, man skickar inte Gustafsson för ett misstag eller flera, man försöker rätta till dom , tyvärr ngt som shl inte vill/kan eller bryr sig om att göra när det gäller domarkåren.
Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen . Det är inte professionellt
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Micke80 2018-12-03, 06:13

Bamsefar skrev:
Micke80 skrev:
Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.

visst kan man missa och göra misstag , det är mänskligt men när det snarare är regel än undantag att man missar(ignorerar eller inte är konsekventa så skapar man ett misstroende och ett missnöje med hela spelet.
Nej, man skickar inte Gustafsson för ett misstag eller flera, man försöker rätta till dom , tyvärr ngt som shl inte vill/kan eller bryr sig om att göra när det gäller domarkåren.
Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen  . Det är inte professionellt

Jag känner att jag vill svara trots att den här konversationen börjar glida iväg från ämnet Sondell. Vill admin flytta detta till annan tråd känns det helt ok för mig.
Jag är rätt så övertygad om att SHL försöker komma till rätta med utbildningen av domarna. Det var ju som jag minns det en av de stora sakerna när man kickade domarchefen, att han inte hade den förmåga som krävdes att coacha och utbilda på rätt sätt.
Jag håller med om att det kan vara frustrerande, men jag är övertygad om att de gör så gott de kan och till större delen gör de ett riktigt bra arbete.
Det är alltid svårare att se det när Luleå spelar, men det beror nog mer på att jag är färgad än att domarna gör ett sämre jobb när vi spelar. När jag ser en match melan två lag jag inte har känslor för så tycker jag att domarna oftast gör saker riktigt riktigt bra.
Sen är det människor, de är ruskigt utsatta, de är relativt ensamma och spelet går fort. Självklart blir de påverkade av både de ena och de andra. Men jag är övertygad om att de domare vi har är de bästa vi har att tillgå och att de gör så gott de kan när de kliver ut på match. Jag är också övertygad om att de felen som vi i publiken ser har domarna också koll på och försöker utvecklas av.
Jag tror däremot inte att domarna blir bättre av att publik till viss del men framför allt spelare och tränare kapar dem i media om och om igen. Fortsätter vi på den inslagna vägen så är frågan hur många av våra domare som orkar fortsätta, och orkar de inte fortsätta vilken nivå kommer vi ha då om vi får än fler oerfarna domare.

Sen vad gäller utbildning och heltidsanställda domare så är det ju så kalrt en ekonomisk fråga. Vill klubbarna vara med och utveckla domarrollen måste klubbarna vara beredda att betala för det. Inget sker av sig självt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Puckad 2018-12-03, 07:54

Håller nog med om det mesta. Jag menar dock att när det blir för stort avstånd mellan olika personers bedömning av samma situation så behöver man först få ordning på bedömningsnivån internt.
Jag förstår om en tvåa borde vara två+tio, om en 2+2 borde vara 5, om game borde vara match etc.

Om det dessutom flyter runt bilder på andra situationer med samma sak som får passera så skapar det en otydlighet mot alla inblandade.

Nåväl, nu får Nisse mer speltid.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Donowitz 2018-12-03, 16:41

Lite upprörande med denna avstängning. Klubban är på fel plats men det är inte frågan om någon spearing öht. Den enda ansträngning till fysikisk kontakt är Sondells knuff bakifrån. Röglespelaren gjorde inget undantag (från matchen i helhet) och ramlade förstås som ett korthus. Förstår inte hur Cam kan acceptera alla extrema förstärkningar och snudd på filmningar.

Donowitz

Antal inlägg : 4067
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2018-12-04, 00:40

Bamsefar skrev:
ski3r skrev:Solklar anmälan, det var det första jag tänkte när det hände. Förstår inte hur domaren kunde missa detta, han var bra placerad också.

Så solklar är den inte med tanke på den här som inte föranledde ngn anmälan.

https://twitter.com/pontusburman/status/1046072143887441921
Att Lindström har frikort är känt sedan länge. Vissa spelare står över reglerna helt enkelt. Brukar hålla med Kuben men denna gång tycker jag att han har brakfel.


Micke80 skrev:
Bamsefar skrev:
Micke80 skrev:
Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.

visst kan man missa och göra misstag , det är mänskligt men när det snarare är regel än undantag att man missar(ignorerar eller inte är konsekventa så skapar man ett misstroende och ett missnöje med hela spelet.
Nej, man skickar inte Gustafsson för ett misstag eller flera, man försöker rätta till dom , tyvärr ngt som shl inte vill/kan eller bryr sig om att göra när det gäller domarkåren.
Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen  . Det är inte professionellt

Jag känner att jag vill svara trots att den här konversationen börjar glida iväg från ämnet Sondell. Vill admin flytta detta till annan tråd känns det helt ok för mig.
Jag är rätt så övertygad om att SHL försöker komma till rätta med utbildningen av domarna. Det var ju som jag minns det en av de stora sakerna när man kickade domarchefen, att han inte hade den förmåga som krävdes att coacha och utbilda på rätt sätt.
Jag håller med om att det kan vara frustrerande, men jag är övertygad om att de gör så gott de kan och till större delen gör de ett riktigt bra arbete.
Det är alltid svårare att se det när Luleå spelar, men det beror nog mer på att jag är färgad än att domarna gör ett sämre jobb när vi spelar. När jag ser en match melan två lag jag inte har känslor för så tycker jag att domarna oftast gör saker riktigt riktigt bra.
Sen är det människor, de är ruskigt utsatta, de är relativt ensamma och spelet går fort. Självklart blir de påverkade av både de ena och de andra. Men jag är övertygad om att de domare vi har är de bästa vi har att tillgå och att de gör så gott de kan när de kliver ut på match. Jag är också övertygad om att de felen som vi i publiken ser har domarna också koll på och försöker utvecklas av.
Jag tror däremot inte att domarna blir bättre av att publik till viss del men framför allt spelare och tränare kapar dem i media om och om igen. Fortsätter vi på den inslagna vägen så är frågan hur många av våra domare som orkar fortsätta, och orkar de inte fortsätta vilken nivå kommer vi ha då om vi får än fler oerfarna domare.

Sen vad gäller utbildning och heltidsanställda domare så är det ju så kalrt en ekonomisk fråga. Vill klubbarna vara med och utveckla domarrollen måste klubbarna vara beredda att betala för det. Inget sker av sig självt.

Finns tyvärr ett par saker som talar emot ditt påstående. 1. Detta problem har existerat i över 15 år. Så antingen vill egentligen inte SHL ändra på något utan håller bara på med sk. filibustrande eller så är inkompetensen så vida sprid och så stor att de som utser ersättare inte är kompetenta nog. Vet inte vad exakt som är värst av dessa två och 2. Man sparkade inte domarchefen för att han ansågs inkompetent. Utan man valde att först ge honom semester efter att domare vägrat vilja döma så länge han satt på sin plats och först när han försökte hota och muta folk så gav man honom kicken. Alltså man valde först då att försöka rädda ansiktet. Kritiken i sig låg inte heller i utbildningen av domarna. Heck.. Han hade stöd från en drös med domare utan den låg i hans ledaregenskaper. Och sett till hur han hanterade kritiken så förstår man var sagda kritik kom ifrån.

Så nej. Utbildningen kommer inte att ändras något nämnbart. Jag tror inte heller problemet ligger i utbildningarna utan problemet ligger i urvalet av domare och framförallt en total vägran att granska domare på reguljär basis. T.ex. gör en domare en dålig match så ska man självfallet granskas och se vad som behövs förbättras istället för att sitta och låtsas som det regnar samtidigt som kraven på domarna ytterst sällan sträcker sig mer än över fysiska egenskaper. Så självfallet kommer väldigt lite att ändras. Vet du varför? Jo. för ersättarna de tar in går efter samma gamla plan och tankesätt som använts i över 20 år. Det som behövs är att hela organisationen vädras ut men det kommer inte att hända.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2018-12-20, 15:07


Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Dustin 2018-12-20, 15:09

Hoppas lönen är lite lägre än nu. Men faktum är att Sondell är vår poängstarkaste back sen Fälth/Niinimaa. Så inga konstigheter med en förlängning.


EDIT Glömde Näkyvä men iaf.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Jonken 2018-12-20, 16:10

Helt rätt! Trevligt med kontinuitet!
INGEN kan val gnälla på vår nuvarande backbesättning! Så JÄKLA NICE att kunna mönstra upp med samma höga kvalitet även nästa säsong!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Bamsefar 2018-12-20, 16:15

Kändes ändå lite förvånande men visst är det bra med en så liten omsättning som möjligt
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av PM 2018-12-20, 16:29

Sondell kan gå mig på nerverna ibland med sitt "drällande" med pucken, men han gör poäng och de matcher han inte är med och spelar har vi en tendens att förlora.
Bara att tacka för signaturen och glädja sig över förlängningen !

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Jonken 2019-01-23, 19:11

Jag tycker att det definitivt börjar vara dags för lagledningen att sätta sig ner med Daniel Sondell; och styra upp lite mer i detalj alternativen/ramarna som Daniel SKA hålla sig till när han tar upp pucken ur den egna zonen.
Daniel Sondell är numera RIKTIGT KARTLAGD hos de flesta motståndarna. Luleå Hockey har inte råd i längden att Daniel tappar pucken som sista gubbe! Många motståndare står ofta medvetet upp med fler folk högre upp i banan; när det är just Daniel som bär upp pucken för Luleå Hockey.

Bättre att informera och kommunicera med Daniel -och försöka utnyttja denna sak till något positivt istället. Funkar inte detta; måste man tyvärr börja se över Daniel Sondells minuter...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2019-01-23, 19:46

Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av GustenA 2019-01-23, 21:10

Blinders88 skrev:Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Och det är naturligtvis inte så att målvakterna blir sämre när Sondell är inne utan att Sondell är högst delaktig till att motståndarnas chanser är betydligt mer högkvalitativa, typ frilägen och annat dräll.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2019-01-23, 21:13

GustenA skrev:
Blinders88 skrev:Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Och det är naturligtvis inte så att målvakterna blir sämre när Sondell är inne utan att Sondell är högst delaktig till att motståndarnas chanser är betydligt mer högkvalitativa, typ frilägen och annat dräll.
Precis.

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-01-23, 22:49

Blinders88 skrev:Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Okej? Snacka om onyanserad kommentar. Det finns oftast 4 medspelare på plan med Sondell men ändå får Sondell all skit. Även om det eventuellt kan bero på andra spelare i linan. Din kommentar kan ses som belägg för varför man inte ska stirra sig blind på enbart statistik med ett bias.

GustenA skrev:
Blinders88 skrev:Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Och det är naturligtvis inte så att målvakterna blir sämre när Sondell är inne utan att Sondell är högst delaktig till att motståndarnas chanser är betydligt mer högkvalitativa, typ frilägen och annat dräll.

Eller. Så betyder det att han råkar vara på plan när en målchans händer. Man kan inte (ur den statistiken du länkar) se om det beror på Sondell eller någon annan spelare och därför kan man inte heller dra de slutsatser du drar.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Urken 2019-01-23, 22:57

Ehm.. jo. Det kan man. Speciellt om man sett Luleå Hockeys matcher i 2018/2019 års upplaga av SHL.

Hade statistiken berott på att en backkollega slarvade i defensiven, hade även denna back haft liknande statistik.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21155
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-01-23, 23:01

Urken skrev:Ehm.. jo. Det kan man. Speciellt om man sett Luleå Hockeys matcher i 2018/2019 års upplaga av SHL.

Hade statistiken berott på att en backkollega slarvade i defensiven, hade även denna back haft liknande statistik.

Finns det ju? Jalvanti är ju ett exempel.

https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&count=-1&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all&sortKey=OnIceSvs_Perc&invert=false

Sedan kan jag ju säga att jag har sett varenda match Luleå spelat i år.. antingen på plats eller via TVn och även om Sondell tenderar ibland att vara överambitiös på offensiv blå och i egen zon.. vilket ibland ställer till det för egna spelare så är han inte i närheten av lika slarvig som vissa försöker få det till. Detta liknar kritiken mot Harju som fanns tidigare där minsta misstag förstorades medan varje positivt inslag totalt negligerades eftersom det talade emot deras åsikter.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-01-24, 01:21

[quote="Hankburger"]
Urken skrev:Ehm.. jo. Det kan man. Speciellt om man sett Luleå Hockeys matcher i 2018/2019 års upplaga av SHL.

Hade statistiken berott på att en backkollega slarvade i defensiven, hade även denna back haft liknande statistik.

Finns det ju? Jalvanti är ju ett exempel. De spelar dessutom i samma femma.

https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&count=-1&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all&sortKey=OnIceSvs_Perc&invert=false

Sedan kan jag ju säga att jag har sett varenda match Luleå spelat i år.. antingen på plats eller via TVn och även om Sondell tenderar ibland att vara överambitiös på offensiv blå och i egen zon.. vilket ibland ställer till det för egna spelare så är han inte i närheten av lika slarvig som vissa försöker få det till. Detta liknar kritiken mot Harju som fanns tidigare där minsta misstag förstorades medan varje positivt inslag totalt negligerades eftersom det talade emot deras åsikter.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av icemask 2019-01-24, 08:49

Sondell är en bra allround back med offensiv uppsida !
Men när Sondell ska vara den som för upp pucken så händer ofta 2 olika saker, antingen fastnar han på första forward som stöter eller så går det så sakta att alla blir tvungna att bromsa för blå och puck dumpas = motståndaren får puckkontroll
Han är bra på första pass när han slår dessa på forward i tid så löser det sig !
Turnovers på offensiv blå är något han oxå är överrepresenterad i !
Sen när man pratar om hans poängskörd så är det mest ass, borde kunna prestera mål(direktskott) för den peng han tjänar !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2019-01-24, 09:54

Hankburger skrev:
Blinders88 skrev:Sondell får mycket istid för att när han är på isen har Luleå mer skottförsök än motståndarna, Sondell har högst CORSI bland backarna i Luleå. Problemet är att när Sondell är på isen i 5 mot 5 har Luleå en räddningprocent på 89,50 sämst bland backarna i Luleå.

Mer om detta på kan ni läsa här:
https://www.shl.se/statistik/spelare/extendedmetrics?season=2018&gameType=regular&position=All&status=All&team=1a71-1a71gTHKh&vsTeam=All&outcome=all&location=all
Okej? Snacka om onyanserad kommentar. Det finns oftast 4 medspelare på plan med Sondell men ändå får Sondell all skit. Även om det eventuellt kan bero på andra spelare i linan. Din kommentar kan ses som belägg för varför man inte ska stirra sig blind på enbart statistik med ett bias.
Hmm jag är en av dem som kunde tänka mig en förlängning med Sondell. Sondell är en starkt bidragande orsak till vårat spel 5 mot 5. Om Sondell och Jalvanti blir lite bättre i defensiven så kommer det att gå ännu bättre för Luleå. Deras PDO (skottprocent+räddningsprocent) ligger just nu under 100 och PDO:n går allt som oftast mot 100.

Mer om vilka som har bäst Corsi%, PDO, GVT och vilka som gör flest poäng per 60 spelade minut i spelet mot lika många spelare hittar ni här i grafform:
http://www.betterthanamonkey.com/?page_id=1561

Skärmdump av Luleås statistik:

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Tony Moore 2019-03-15, 20:11

Hmmm.. trots hyfsat spel är 200 papp i månaden en aning för mycket för den gode Daniel i dagsläget.

Daniel Sondell, Luleå
Fick 2+1
25.000 kr i böter.
LÖN: 200.000 kr / månad.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/03/15/41-spelare-med-offentliga-loner/
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Dustin 2019-03-15, 20:34

Tony Moore skrev:Hmmm.. trots hyfsat spel är 200 papp i månaden en aning för mycket för den gode Daniel i dagsläget.

Daniel Sondell, Luleå
Fick 2+1
25.000 kr i böter.
LÖN: 200.000 kr / månad.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/03/15/41-spelare-med-offentliga-loner/

Definitivt för mkt. Men har svårt att tro att hans kommande kontrakt är i närheten av den summan.

Dustin

Antal inlägg : 6868
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-03-15, 21:28

Tony Moore skrev:Hmmm.. trots hyfsat spel är 200 papp i månaden en aning för mycket för den gode Daniel i dagsläget.

Daniel Sondell, Luleå
Fick 2+1
25.000 kr i böter.
LÖN: 200.000 kr / månad.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/03/15/41-spelare-med-offentliga-loner/

Baseras på gamla siffror. Han har ju skrivit ett nytt kontrakt och därför så finns det en ganska stor chans att han gått ned i lön. Hans tidigare kontrakt skrevs ju efter att han varit ganska produktiv i NLA och var eftertraktad på marknaden.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av tibet 2019-03-15, 21:36

Hankburger skrev:
Tony Moore skrev:Hmmm.. trots hyfsat spel är 200 papp i månaden en aning för mycket för den gode Daniel i dagsläget.

Daniel Sondell, Luleå
Fick 2+1
25.000 kr i böter.
LÖN: 200.000 kr / månad.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/03/15/41-spelare-med-offentliga-loner/

Baseras på gamla siffror. Han har ju skrivit ett nytt kontrakt och därför så finns det en ganska stor chans att han gått ned i lön. Hans tidigare kontrakt skrevs ju efter att han varit ganska produktiv i NLA och var eftertraktad på marknaden.

Nya kontraktet ger han en lön på 150K enligt det jag har snappat upp.
tibet
tibet

Antal inlägg : 1283
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-03-16, 23:14

tibet skrev:
Hankburger skrev:
Tony Moore skrev:Hmmm.. trots hyfsat spel är 200 papp i månaden en aning för mycket för den gode Daniel i dagsläget.

Daniel Sondell, Luleå
Fick 2+1
25.000 kr i böter.
LÖN: 200.000 kr / månad.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sport/blogg/mrmadhawk/2019/03/15/41-spelare-med-offentliga-loner/

Baseras på gamla siffror. Han har ju skrivit ett nytt kontrakt och därför så finns det en ganska stor chans att han gått ned i lön. Hans tidigare kontrakt skrevs ju efter att han varit ganska produktiv i NLA och var eftertraktad på marknaden.

Nya kontraktet ger han en lön på 150K enligt det jag har snappat upp.

Vilket är betydligt mer skäligt i min mening.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Taabe 2019-03-17, 20:03

Är Sondell poängmässigt luleås bästa offensiva back sen Näkyvä typ?

F.ö instämmer jag med föregående talare, känns mer vettigt med 150k, han har varit ganska bra men 200k? njaaa..
Taabe
Taabe

Antal inlägg : 281
Join date : 15-09-07

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Blinders 2019-03-17, 20:11

Taabe skrev:Är Sondell poängmässigt luleås bästa offensiva back sen  Näkyvä typ?

F.ö instämmer jag med föregående talare, känns mer  vettigt med 150k, han har varit ganska bra men 200k? njaaa..
Från och med 2010 har Janne Niiniimaa bäst poängsnitt följt av Erik Gustafsson, Näkyvä, Fälth och Sondell.
https://www.eliteprospects.com/team/7/lulea-hf/stats/all-time?position=d&sort=ppg&from=2010-2011&to=

Blinders

Antal inlägg : 5168
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Lajon 2019-03-17, 22:04

jag kan inte påstå att jag kan bedöma skillnaden för att om en SHL back skall ha 150' eller 200' i månaden eller inte... så jag avstår att kommentera detta. Wink
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Lajon 2019-03-17, 22:08

.. han kommer ju i alla fall att bli av med lönen om han misslyckats i sitt arbete.... till skillnad från höga chefer på statliga myndigheter som inte gör sitt jobb och inte tar ansvar för sina beslut och handlingar.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Hankburger 2019-03-18, 00:35

Lajon skrev:.. han kommer ju i alla fall att bli av med lönen om han misslyckats i sitt arbete.... till skillnad från höga chefer på statliga myndigheter som inte gör sitt jobb och inte tar ansvar för sina beslut och handlingar.

Kanske har och göra med att staten är hyfsat bra på att identifiera styrkor hos folk som fallerat inom andra tjänster. Däremot är det hyfsat irrelevant och för att inte göra detta till en politisk sandlåda så anser iallafall jag att man borde hålla politik så långt ifrån detta forum som möjligt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Jokerman 2019-03-23, 19:38



Jävligt bra match av Sondell i första kvartsfinalen mot Växjö, passningen till 1-0 var snabbt uppfattat cheers tack vare den får Larsson gott om tid att utföra sin långa dragning.

Forza Sondell!!

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Jokerman 2019-08-14, 06:54

Daniel Sondell - Sida 2 6b3ee910
Bild: Håkan Stridblom | Daniel Sondell ser fram mot mötet med hans moderklubb på torsdag.

På torsdag drar hockeysäsongen igång på allvar för Luleå Hockey. För Daniel Sondell blir det med ett kärt återbesök till moderklubben. "Riktigt roligt att börja mot dem", förklarar Sondell.

Norrbottens Media sänder Luleå Hockeys säsongspremiär i Umeå mot Björklöven.

För Sondell som inte har spelat i moderklubben sedan 2004/2005 blir mötet lite extra.

– Det är alltid roligt med premiär och speciellt roligt att spela mot "Löven", förklarar Sondell.

Luleå Hockey har varit på is en dryg vecka och på torsdag börjar man med försäsongsmatchandet.

– Det handlar om att hitta grunderna, men man vet på förhand att man kommer att tappa puckar och vara lite så där, säger Sondell och fortsätter:

– Det är nu vi får prova på det vi har tränat på.

Vad är känslan inför matchen?
– Det är alltid ovissa matcher i premiären. Det spelar ingen roll vem du möter för det kan gå lite hur som helst, säger Sondell.

Vad säger du om matchen som värdemätare?

– Svårt, men "Löven" ser ganska bra ut och Kenttä (Per, sportchef) har fått in bra spelare i truppen. Han gör som vanligt ett bra jobb. Nu kommer det att handla om att de kan knyta ihop spelet så att de är ett av lagen som slåss om en plats till SHL.

Vad vill du se av erat eget spel?

– Det kommer att handla om ett hårt jobb. Det kreativa och det andra får komma när det vill, men gör vi det vi ska så kommer vi att skapa chanser. Det blir spännande i vilket fall, säger Sondell.

På Luleå Hockeys träning under tisdagen så fanns de tidigare skadade spelarna Nils Lundkvist och Arttu Ilomäki med på isen.

Du hittar direktsändningen på nsd.se och kuriren.nu på torsdag och nedsläpp för säsongen och matchen sker klockan 18:30.

Håkan Stridblom norrbottenmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Snikne Ville 2020-01-19, 12:24

Ser att Sondell gjorde poäng i femte raka matchen igår. Dessitom hade han lagets bästa +/- senast jag kollade.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Pajala 2020-01-19, 12:43

Snikne Ville skrev:Ser att Sondell gjorde poäng i femte raka matchen igår. Dessitom hade han lagets bästa +/- senast jag kollade.

Sondell Ligger två totalt i ligan med +19
Tyrväinen trea med +17
Nisse fyra med +16
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Tony Moore 2020-01-19, 12:57

Daniel på väg mot en kanonsäsong, bra både framåt och bakåt! Mycket imponerande hittills, har aldrig sett honom så bra som nu.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Bamsefar 2020-01-19, 13:27

Har helt klart spelat upp sig, inga stora dippar längre, håller en jämnare o hög nivå så det går att lära gamla hundar o sitta 😁
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Snikne Ville 2020-01-19, 13:32

Där ser man vad en lönesänkning kan göra.. Smile
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Diktatorn 2020-01-19, 13:37

Man vet att han spelar sitt livs hockey när det inte klagas på han i matchtrådarna cheers
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Daniel Sondell - Sida 2 Empty Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet