Daniel Sondell

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Sv: Daniel Sondell

Inlägg av Urken i sön 02 dec 2018, 12:14

Fast Lindström är Lindström. Och den spelaren klarar sig från mycket skit.
Urken

Antal inlägg : 13767

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Bamsefar i sön 02 dec 2018, 12:19

Bamsefar

Antal inlägg : 7057

Inlägg av Micke80 i sön 02 dec 2018, 12:55

Utan att väga in andra situationer, där jag ansett att det borde ha varit avstängning men spelarna blivit friade, så är det här en korrekt avstängning. Vi hade tur som inte fick utvisning i matchen.

Micke80

Antal inlägg : 2425

Inlägg av Blinders88 i sön 02 dec 2018, 12:56

Månadslön på 200 000 kronor.

Blinders88

Antal inlägg : 479

Inlägg av Bamsefar i sön 02 dec 2018, 13:02

@Micke80 skrev:Utan att väga in andra situationer, där jag ansett att det borde ha varit avstängning men spelarna blivit friade, så är det här en korrekt avstängning. Vi hade tur som inte fick utvisning i matchen.

I sak håller jag med , det är bara irriterande att hela beslutsapparaten är så slumpmässig och därmed framkallar känslan av att vissa lag klarar sig mycket lindrigare undan.
KONSEKVENS och KONTINUITET , Disciplinnämnd, situationsrum, domare, cmore, , Tack.
Bamsefar

Inlägg av LHF96 i sön 02 dec 2018, 13:52

Varför håller Röglespelaren sig för ansiktet, vet inte vad jag missar.
LHF96

Antal inlägg : 2701

Inlägg av Puckad i sön 02 dec 2018, 15:56

Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Som det är nu så vill jag aldrig att den domaren dömer SHL igen.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.
Puckad

Antal inlägg : 5204

Inlägg av oggskar i sön 02 dec 2018, 16:03

oggskar

Antal inlägg : 10

Inlägg av Micke80 i sön 02 dec 2018, 20:37

@Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  
Om det är så stort avstånd mellan bedömningarna så behöver domarorganisationen synka sig internt.
Överpappa har ju sagt att han inte kan reglerna och rappat honom över fingrarna.

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.

Micke80

Inlägg av Norrlandstoken i sön 02 dec 2018, 21:31

Att ha ont i skrevet och samtidigt hålla sig över ansiktet är fotboll för mig. Tycker att det bör beivras likaså

Norrlandstoken

Antal inlägg : 1276

Inlägg av Sundance Kid i sön 02 dec 2018, 21:53

@LHF96 skrev:Varför håller Röglespelaren sig för ansiktet, vet inte vad jag missar.

Brithén kanske hade sett Hot Shots filmen nyligt?

Sundance Kid

Antal inlägg : 535

Inlägg av Puckad i sön 02 dec 2018, 22:10

@Micke80 skrev:
@Puckad skrev:Jag har alltid svårt för situationer som domaren ser, men väljer att fria, för att sedan någon annan bedömer det som värt en avstängning.  

En miss är en miss, men inte ska man såga en domare existensberättigande för det.
Jag kan inte tänka mig att det finns en enda aktör på isen under en match som inte gör några fel, inte skickar man Erik Gustafsson till div.2 bara för det.
Ok, jag tog i så det räckte. clown Fair enough.

Men hela grejen att det kan vara så stor skillnad mellan bedömningarna av parter
som alla sett händelsen skickar dåliga signaler.
Det hade varit en helt annan sak om man inte sett det.
Men, point taken...
Puckad

Inlägg av Bamsefar i sön 02 dec 2018, 22:21

@Micke80 skrev:

visst kan man missa och göra misstag , det är mänskligt men när det snarare är regel än undantag att man missar(ignorerar eller inte är konsekventa så skapar man ett misstroende och ett missnöje med hela spelet.
Nej, man skickar inte Gustafsson för ett misstag eller flera, man försöker rätta till dom , tyvärr ngt som shl inte vill/kan eller bryr sig om att göra när det gäller domarkåren.
Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen . Det är inte professionellt
Bamsefar

Inlägg av Micke80 i mån 03 dec 2018, 06:13

@Bamsefar skrev:
@Micke80 skrev:

visst kan man missa och göra misstag , det är mänskligt men när det snarare är regel än undantag att man missar(ignorerar eller inte är konsekventa så skapar man ett misstroende och ett missnöje med hela spelet.
Nej, man skickar inte Gustafsson för ett misstag eller flera, man försöker rätta till dom , tyvärr ngt som shl inte vill/kan eller bryr sig om att göra när det gäller domarkåren.
Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen  . Det är inte professionellt

Jag känner att jag vill svara trots att den här konversationen börjar glida iväg från ämnet Sondell. Vill admin flytta detta till annan tråd känns det helt ok för mig.
Jag är rätt så övertygad om att SHL försöker komma till rätta med utbildningen av domarna. Det var ju som jag minns det en av de stora sakerna när man kickade domarchefen, att han inte hade den förmåga som krävdes att coacha och utbilda på rätt sätt.
Jag håller med om att det kan vara frustrerande, men jag är övertygad om att de gör så gott de kan och till större delen gör de ett riktigt bra arbete.
Det är alltid svårare att se det när Luleå spelar, men det beror nog mer på att jag är färgad än att domarna gör ett sämre jobb när vi spelar. När jag ser en match melan två lag jag inte har känslor för så tycker jag att domarna oftast gör saker riktigt riktigt bra.
Sen är det människor, de är ruskigt utsatta, de är relativt ensamma och spelet går fort. Självklart blir de påverkade av både de ena och de andra. Men jag är övertygad om att de domare vi har är de bästa vi har att tillgå och att de gör så gott de kan när de kliver ut på match. Jag är också övertygad om att de felen som vi i publiken ser har domarna också koll på och försöker utvecklas av.
Jag tror däremot inte att domarna blir bättre av att publik till viss del men framför allt spelare och tränare kapar dem i media om och om igen. Fortsätter vi på den inslagna vägen så är frågan hur många av våra domare som orkar fortsätta, och orkar de inte fortsätta vilken nivå kommer vi ha då om vi får än fler oerfarna domare.

Sen vad gäller utbildning och heltidsanställda domare så är det ju så kalrt en ekonomisk fråga. Vill klubbarna vara med och utveckla domarrollen måste klubbarna vara beredda att betala för det. Inget sker av sig självt.

Micke80

Inlägg av Puckad i mån 03 dec 2018, 07:54

Håller nog med om det mesta. Jag menar dock att när det blir för stort avstånd mellan olika personers bedömning av samma situation så behöver man först få ordning på bedömningsnivån internt.
Jag förstår om en tvåa borde vara två+tio, om en 2+2 borde vara 5, om game borde vara match etc.

Om det dessutom flyter runt bilder på andra situationer med samma sak som får passera så skapar det en otydlighet mot alla inblandade.

Nåväl, nu får Nisse mer speltid.
Puckad

Inlägg av bearjew i mån 03 dec 2018, 16:41

Lite upprörande med denna avstängning. Klubban är på fel plats men det är inte frågan om någon spearing öht. Den enda ansträngning till fysikisk kontakt är Sondells knuff bakifrån. Röglespelaren gjorde inget undantag (från matchen i helhet) och ramlade förstås som ett korthus. Förstår inte hur Cam kan acceptera alla extrema förstärkningar och snudd på filmningar.
bearjew

Antal inlägg : 2154

Inlägg av Hankburger i tis 04 dec 2018, 00:40

@Bamsefar skrev:
@ski3r skrev:Solklar anmälan, det var det första jag tänkte när det hände. Förstår inte hur domaren kunde missa detta, han var bra placerad också.

Så solklar är den inte med tanke på den här som inte föranledde ngn anmälan.

https://twitter.com/pontusburman/status/1046072143887441921
Att Lindström har frikort är känt sedan länge. Vissa spelare står över reglerna helt enkelt. Brukar hålla med Kuben men denna gång tycker jag att han har brakfel.

@Micke80 skrev:
@Bamsefar skrev:
@Micke80 skrev:

Bättre utbildning, anställda domare är en väg att gå eller så kan vi rulla vidare med en situation där man ser vilka domare som är på isen och undrar över vilket humör de är på den dagen  . Det är inte professionellt

Jag känner att jag vill svara trots att den här konversationen börjar glida iväg från ämnet Sondell. Vill admin flytta detta till annan tråd känns det helt ok för mig.
Jag är rätt så övertygad om att SHL försöker komma till rätta med utbildningen av domarna. Det var ju som jag minns det en av de stora sakerna när man kickade domarchefen, att han inte hade den förmåga som krävdes att coacha och utbilda på rätt sätt.
Jag håller med om att det kan vara frustrerande, men jag är övertygad om att de gör så gott de kan och till större delen gör de ett riktigt bra arbete.
Det är alltid svårare att se det när Luleå spelar, men det beror nog mer på att jag är färgad än att domarna gör ett sämre jobb när vi spelar. När jag ser en match melan två lag jag inte har känslor för så tycker jag att domarna oftast gör saker riktigt riktigt bra.
Sen är det människor, de är ruskigt utsatta, de är relativt ensamma och spelet går fort. Självklart blir de påverkade av både de ena och de andra. Men jag är övertygad om att de domare vi har är de bästa vi har att tillgå och att de gör så gott de kan när de kliver ut på match. Jag är också övertygad om att de felen som vi i publiken ser har domarna också koll på och försöker utvecklas av.
Jag tror däremot inte att domarna blir bättre av att publik till viss del men framför allt spelare och tränare kapar dem i media om och om igen. Fortsätter vi på den inslagna vägen så är frågan hur många av våra domare som orkar fortsätta, och orkar de inte fortsätta vilken nivå kommer vi ha då om vi får än fler oerfarna domare.

Sen vad gäller utbildning och heltidsanställda domare så är det ju så kalrt en ekonomisk fråga. Vill klubbarna vara med och utveckla domarrollen måste klubbarna vara beredda att betala för det. Inget sker av sig självt.

Finns tyvärr ett par saker som talar emot ditt påstående. 1. Detta problem har existerat i över 15 år. Så antingen vill egentligen inte SHL ändra på något utan håller bara på med sk. filibustrande eller så är inkompetensen så vida sprid och så stor att de som utser ersättare inte är kompetenta nog. Vet inte vad exakt som är värst av dessa två och 2. Man sparkade inte domarchefen för att han ansågs inkompetent. Utan man valde att först ge honom semester efter att domare vägrat vilja döma så länge han satt på sin plats och först när han försökte hota och muta folk så gav man honom kicken. Alltså man valde först då att försöka rädda ansiktet. Kritiken i sig låg inte heller i utbildningen av domarna. Heck.. Han hade stöd från en drös med domare utan den låg i hans ledaregenskaper. Och sett till hur han hanterade kritiken så förstår man var sagda kritik kom ifrån.

Så nej. Utbildningen kommer inte att ändras något nämnbart. Jag tror inte heller problemet ligger i utbildningarna utan problemet ligger i urvalet av domare och framförallt en total vägran att granska domare på reguljär basis. T.ex. gör en domare en dålig match så ska man självfallet granskas och se vad som behövs förbättras istället för att sitta och låtsas som det regnar samtidigt som kraven på domarna ytterst sällan sträcker sig mer än över fysiska egenskaper. Så självfallet kommer väldigt lite att ändras. Vet du varför? Jo. för ersättarna de tar in går efter samma gamla plan och tankesätt som använts i över 20 år. Det som behövs är att hela organisationen vädras ut men det kommer inte att hända.
Hankburger

Antal inlägg : 1665

Inlägg av Blinders88 i tor 20 dec 2018, 15:07

Blinders88

Antal inlägg : 479

Inlägg av Määk i tor 20 dec 2018, 15:09

Hoppas lönen är lite lägre än nu. Men faktum är att Sondell är vår poängstarkaste back sen Fälth/Niinimaa. Så inga konstigheter med en förlängning.

EDIT Glömde Näkyvä men iaf.

Määk

Antal inlägg : 1793

Inlägg av Jonken i tor 20 dec 2018, 16:10

Helt rätt! Trevligt med kontinuitet!
INGEN kan val gnälla på vår nuvarande backbesättning! Så JÄKLA NICE att kunna mönstra upp med samma höga kvalitet även nästa säsong!
Jonken

Antal inlägg : 2880

Inlägg av Bamsefar i tor 20 dec 2018, 16:15

Kändes ändå lite förvånande men visst är det bra med en så liten omsättning som möjligt
Bamsefar

Inlägg av PM i tor 20 dec 2018, 16:29

Sondell kan gå mig på nerverna ibland med sitt "drällande" med pucken, men han gör poäng och de matcher han inte är med och spelar har vi en tendens att förlora.
Bara att tacka för signaturen och glädja sig över förlängningen !

PM

Antal inlägg : 1074

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet