Oscar Engsund

+85
Xinpei
kamelbullen
Lillwitte
BulanFanClub
Norlin
Kraftkung
Björnkäften
Pontaking
LinusFröbergsMustasch
Tjågen
Hellcop
Kanellängd
Småland
SatanicPanic
farre
Burskydd
Jojjan
Kneten
Lajon
Serkan122
Taabe
Mr Bister
Monco
evanovich
Meyhem
Polyfemos
JohanO
Danneja
Wolfhunter
Atlet
Jokerman ll
Pastorn
Blitzwagen
Lulefan
Sportchefen #2
rasbiologen
Lehto
Dilox
kokostrollet
LHF96
Rikky
Jokerman
Snikne Ville
Blinders
CKa
Micke80
RSD555
Jonken
Norrlandstoken
Hankburger
Lillajag
icemask
Tony Moore
Tigerman
Kapten Haddock
Bamsefar
Groggen79
hokkzorz
Rönken
ski3r
Anthrax
Old Brooklyn
GLHF
tibet
LuleåWinston
LulefanGBG
GustenA
Pajala
Qirren
pingu
NilsOskar
KaptenBlodskelett
Dustin
Donowitz
Kagen
Hedanders
Number 69
Ferros
NallePhu
Ivanhoe
Redbear
JuniorX
Urken
PM
Puckad
89 posters

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Hankburger tis 28 mar 2023, 23:17

Lite av en era går mot sitt slut. Sex och en halv säsong!
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av BulanFanClub ons 29 mar 2023, 00:42

Tack för allt & lycka till i nästa kapitel Kungsund!
BulanFanClub
BulanFanClub

Antal inlägg : 532
Join date : 22-04-08
Ort : Luleå

Redbear, LulefanGBG and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Polyfemos ons 29 mar 2023, 11:28

Häftigt att läsa igenom Oskars tråd. Hur han ganska ifrågasatt kom till lhf hösten 2016 för ”att lära sig tackla” 😀. Fhc ville satsa på Rasmus Dahlin och hade inte plats för Oskar som varit avstängd regelbundet efter ovårdat spel (bentacklingar 🥸) Hans utveckling till defensiv gigant, med ett bra första pass, har varit underbar att följa. Alltid på gott humör, fina framträdanden i intervjuer, stenhårt spel. Väl värd att få kröna karriären med ett 6-års kontrakt med moderklubben. Säger som på Elvis tid när ovationerna aldrig tog slut, ”Oskar has left the building”
Polyfemos
Polyfemos

Antal inlägg : 1653
Join date : 14-03-18

Redbear, Jonken, LulefanGBG, Donowitz, Hedanders and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Snikne Ville fre 31 mar 2023, 12:25

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6372
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av LinusFröbergsMustasch fre 31 mar 2023, 17:25

Hur är det där kopplat till Engsund?
LinusFröbergsMustasch
LinusFröbergsMustasch

Antal inlägg : 358
Join date : 22-11-07

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Hankburger fre 31 mar 2023, 17:32


Gillar hur Nubben säger att han inte kan kommenterar spelare som fortfarande spelar men sket helt i den regeln när han gick ut och menade att man la bud på Engsund.

https://hockeysverige.se/2023/02/18/bekraftar-hv71-har-lagt-bud-pa-oscar-engsund

Snacka om dubbelmoral..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Tony Moore, kokostrollet, Donowitz and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Snikne Ville fre 31 mar 2023, 19:01

LinusFröbergsMustasch skrev:Hur är det där kopplat till Engsund?
"Klubben gick stenhårt på Oscar Engsund och vill ha in en defensiv härförare i laget."
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6372
Join date : 12-01-22

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av kokostrollet lör 01 apr 2023, 11:34

Hankburger skrev:

Gillar hur Nubben säger att han inte kan kommenterar spelare som fortfarande spelar men sket helt i den regeln när han gick ut och menade att man la bud på Engsund.

https://hockeysverige.se/2023/02/18/bekraftar-hv71-har-lagt-bud-pa-oscar-engsund

Snacka om dubbelmoral..

Snacka om överskattad sportchef.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Hankburger lör 01 apr 2023, 14:47

kokostrollet skrev:
Hankburger skrev:

Gillar hur Nubben säger att han inte kan kommenterar spelare som fortfarande spelar men sket helt i den regeln när han gick ut och menade att man la bud på Engsund.

https://hockeysverige.se/2023/02/18/bekraftar-hv71-har-lagt-bud-pa-oscar-engsund

Snacka om dubbelmoral..

Snacka om överskattad sportchef.

Har alltid ansett att Nubben är väldigt begränsad som Sportchef. Duktig på att få upp talang underifrån och identifiera talang bland spelare som kommer från en sämre sejour i t.ex. SHL men väldigt dålig på att värva i lag med stor budget och som förväntas konkurrera. Vilket var fallet både i HV71 och hans tidigare sejour i Frölunda som höll på att dra klubben i KK.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

kokostrollet and DaVoc like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Tony Moore sön 02 apr 2023, 18:05


Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7643
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Tony Moore mån 24 apr 2023, 10:52

Tack Oscar, du är en sann Luleå Hockey hjälte!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7643
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, NallePhu, pingu, Snikne Ville, Redbear, Jonken, kokostrollet and like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Pajala mån 24 apr 2023, 15:28

Denna bild säger allt  Very Happy
Oscar Engsund - Sida 7 Engsun11
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18144
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu, LulefanGBG, Polyfemos and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Tony Moore tis 02 maj 2023, 16:42

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7643
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

keevvs likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Kneten ons 17 maj 2023, 11:33

"Efter sex och ett halvt år i Luleå har Oscar Engsund återvänt till moderklubben. Ett beslut som inte var enkelt. Nu berättar backen om sin tid i Luleå, varför allt gick som det gick, och hur det ska bli att möta kompisarna direkt i premiären.

Nyligen spikades spelschemat för den kommande SHL-säsongen. För Luleå Hockey inleds året med en bortaresa till Smålandskusten, där fjolårets tabellsjua IK Oskarshamn står för motståndet. En speciell match för Oscar Engsund.

Efter många år har 29-åringen nu lämnat Luleå Hockey för att flytta hem till moderklubben Oskarshamn, där han skrivit kontrakt ända till 2029. Sporten ringde upp backklippan kort efter att schemat publicerats.

– Det är nästan skönt att dra av det plåstret med en gång (skratt). Nej men det klart det känns speciellt. Luleå är ett lag jag gillar som bara den och där jag känner många av grabbarna. Men precis som när jag mötte Oskarshamn med Luleå gäller det bara att spela som man alltid gör, säger han.

Senaste gången Engsund spelade i Be-Ge Hockey Center var den 14 mars, då Luleå Hockey vann den tredje play-in-matchen och därmed slog ut Oskarshamn ur slutspelet. Vid det här laget var faktumet att Oscar Engsund skulle flytta hem efter säsongen en mycket illa bevarad hemlighet. Trots detta storspelade Engsund i båda bortamatcherna och var starkt bidragande att slå ut sin moderklubb tillika framtida klubbadress.

Oscar Engsund i slagsmål med Oskarshamns William Worge Kreü (nu i Linköping) i en seriematch från tidigare i år.
Foto: Suvad Mrkonjic
Det måste ha varit en lite annorlunda situation för dig?

– Ja gud ja, det var det. Det var jobbigt, men samtidigt skulle det vara lika jobbigt att åka ut. Vi i Luleå ville gå långt och kände att vi hade något i gruppen som gjorde oss bättre i slutspelet. Skulle vi bara fått in pucken som tog i stolpen i slutsekunderna mot Växjö tror jag att vi skulle gått vidare och kunnat bli riktigt farliga.

Engsund gick igenom en resa utöver det vanliga under sin sejour i Luleå Hockey. När han kom till klubben 2016 var det mitt under brinnande säsong som en utkastad bråkstake från Frölunda i syfte av att hjälpa laget kortsiktigt. Istället blev han kvar i sex och ett halvt år och lämnar nu Luleå som en av seriens bästa backar.

Varför har det gått så bra för dig här uppe?

– Det är väl framförallt att jag har fått förtroende av Luleå. Det har inte varit någon press på mig att jag ska ut och göra något extra utan jag har spelat mitt spel och de har tyckt om det de ser. Jag har haft jättebra tränare i form av Bulan och Stridh och company, som gjort mig till den jag är idag.

Under sina 6,5 år i Luleå växte Oscar Engsund fram som en viktig kugge i backlinjen.
Foto: Simon Eliasson
Hur skulle du summera din tid i Luleå?

– Magisk. Det har varit hur bra som helst och jag har trivts varje sekund. Vi har ju dessutom fått våra första barn här uppe så det gäller både på och utanför planen. Så samtidigt som jag är glad över att komma hem till Oskarshamn och spela för moderklubben i högstaserien, är det riktigt svårt för oss att lämna Luleå. Det tar i hjärtat.

Engsund beskriver Luleå som sitt och familjens andra hem, och berättar att han förmodligen skulle stanna ifall det inte var just Oskarshamn som kom och knackade. Trots att den sportsliga aspekten vägde tungt, var det framförallt faktorerna utanför planen som fick Engsund att fatta detta beslut här och nu.

– Jag ska inte säga att vi haft en dialog, men jag och Oskarshamn har iallafall haft koll på varandra ett bra tag. Jag kunde faktiskt ha lämnat förra gången mitt kontrakt med Luleå gick ut, men då kände jag att det inte var rätt val i karriären. Jag trivdes här och ville fortsätta försöka vinna något med Luleå, så jag skrev på och blev kvar i tre år till, säger han och fortsätter:

– Men nu, när barnen håller på att bli stora, vill vi rota oss och komma närmre familjen. Då kändes det som ett jättebra alternativ att komma hem och spela för Oskarshamn. Det var ett tufft och jobbigt val där det tog lång tid att bestämma sig. Jag vill ju egentligen spela i Luleå också, men moderklubben och kärleken hem vägde tyngst den här gången.

Senast Engsund var i Oskarshamn spelade de i Allsvenskan. Nu får han för första gången representera moderklubben i SHL.
Foto: Daniel Svensson
Vad kommer du sakna mest med Luleå?

– Allt. Hemmamatcherna i Coopen, snön, den dagliga kontakten med alla vänner man har skaffat här uppe, med mera.

Flyttlasset till Oskarshamn går inte förrän i mitten av juni. Fram tills dess bor Engsund med familj kvar i Luleå, där han tränar på egen hand utifrån ett program han fått ifrån Oskarshamn.

Du tränar inte på Luleås gym?

– Nej, (skratt), det gör jag inte. De sa faktiskt att jag fick vara med om jag ville, men med alla nya som kommer och så vidare kände jag att de ska få vara ifred i sin lilla bubbla.

Det skulle kännas lite konstigt för dig?

– Ja, exakt. Inte ens Lassinantti tränade med laget när han skulle dra till Ryssland, så då kände jag att jag inte kan vara med.

Trots att han inte längre tillhör laget, umgås han fortfarande mycket med sina gamla kamrater.

– Alla har ju sina liv vid sidan av, men vi försöker träffas så mycket vi kan och brukar ses och snacka lite på helgerna. Vi ska försöka styra ihop någon större träff med alla för att ta ett litet avsked innan det bär av. Sen ses vi ju igen i september.

Har du någon hälsning till dina gamla lagkamrater inför premiären?

– Vi ses i sarghörnen, säger Engsund med ett skratt."

Kneten

Antal inlägg : 200
Join date : 16-05-01

Urken, Bamsefar, Tony Moore, Jonken, kokostrollet, LulefanGBG, Hedanders and like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av LulefanGBG ons 17 maj 2023, 15:16

Kungsund!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Hedanders tor 18 maj 2023, 08:25

Fan vad man kommer sakna honom. Men stor respekt för att han gått till sin moderklubb och inte jagar pengar i nåt annat lag. Är säker på att lag som Lakers, HV och FBK hade kunnat ge mer betalt...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

LulefanGBG, Pajala and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Blinders tor 18 maj 2023, 08:36

Hedanders skrev:Fan vad man kommer sakna honom. Men stor respekt för att han gått till sin moderklubb och inte jagar pengar i nåt annat lag. Är säker på att lag som Lakers, HV och FBK hade kunnat ge mer betalt...
Ett sexårskontrrakt ger mer pengar än ett tvåårskontrakt hos de klubbarna du nämner...

Blinders

Antal inlägg : 5173
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Pajala tor 18 maj 2023, 11:13

Engsund kommer ju att krossa oss brutalt, tänk när han trycker in chicken som ett frimärke i sargen, vet inte om man ska skratta eller gråta då.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18144
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av JuniorX tor 18 maj 2023, 18:42

Blinders skrev:
Hedanders skrev:Fan vad man kommer sakna honom. Men stor respekt för att han gått till sin moderklubb och inte jagar pengar i nåt annat lag. Är säker på att lag som Lakers, HV och FBK hade kunnat ge mer betalt...
Ett sexårskontrrakt ger mer pengar än ett tvåårskontrakt hos de klubbarna du nämner...

Alldeles säkert, men är det bättre betalt?

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Hedanders lör 20 maj 2023, 09:41

JuniorX skrev:
Blinders skrev:
Hedanders skrev:Fan vad man kommer sakna honom. Men stor respekt för att han gått till sin moderklubb och inte jagar pengar i nåt annat lag. Är säker på att lag som Lakers, HV och FBK hade kunnat ge mer betalt...
Ett sexårskontrrakt ger mer pengar än ett tvåårskontrakt hos de klubbarna du nämner...

Alldeles säkert, men är det bättre betalt?

Nog tror jag att han kan ha tjänat mer pengar om han ville ta tre 2-årskontrakt efter varann med någon/några av de lagen jag räknade upp...
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Monco likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Monco fre 26 maj 2023, 16:36

Våran Oscar blir tydligen lagkapten i Oskarshamn. Han får fullt förtroende direkt. Jag undrar hur han gör ifall dom åker ur SHL? Min gissning är att han stannar kvar där ändå.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Polyfemos lör 27 maj 2023, 00:14

Homecoming king! Vilken karriär ”Kung Oscar III (!?)” haft. Inte många defensiva backar (Fetisov?) som får förtroendet att vara lagkapten, dessutom i sin moderklubb. Jag tror det blir succe’. Oscar har glimten i ögat och alltid representerat laget på ett fint och ärligt sätt, både i med- och motgång.
Polyfemos
Polyfemos

Antal inlägg : 1653
Join date : 14-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Dustin fre 15 sep 2023, 17:03

Att tvingas se Ogge i en annan tröja än Luleås var hemskt. Tyngsta någonsin även om Grana, Klasen och Chris också smärtade.

Dustin

Antal inlägg : 6879
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Björnkäften lör 07 okt 2023, 21:56

Åker Oskarshamn ur SHL kommer Engsund tillbaka då tro?

Björnkäften

Antal inlägg : 502
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Pontaking sön 08 okt 2023, 01:40

Björnkäften skrev:Åker Oskarshamn ur SHL kommer Engsund tillbaka då tro?

Nej, då skulle han aldrig bli förlåten i Oskarshamn. Han är nog en av få som stannar om man åker med.

Inga smickrande siffror för Oscar med -6 i +/- redan, en estimerad siffra på -39 vid säsongens slut i nuvarande nivå.

Pontaking

Antal inlägg : 1155
Join date : 14-03-16

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av JuniorX sön 08 okt 2023, 11:09

Kanske är det så att Kung Engsund bara kunde bli kung i luleland. Många var skeptiska till honom i början och det tog väl egentligen ett år innan han hade växt in i kungakronan. Men efter det blev det en lång Eriksgata. Men det är ett lite annat tryck på honom i Oskarshamn så han behöver kanske tid för att växa in i den rollen också.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Pontaking likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Kneten fre 24 nov 2023, 15:43

"Vi har nästan skämt ut oss inför hockeysverige". Oscar Engsund kommer inte tillbaka till Luleå på det sätt han hade hoppats på – men ser ändå fram emot det.
Ishockey 24 november 2023 12:56

Redan i första omgången stötte Oscar Engsund på sitt gamla lag igen. Då såg han i ögonvrån hur Juhani Tyrväinen log mot honom innan han satte in en propp.

– Det var flera. Till och med Jonas Berglund ropade "Ogge, Ogge" innan han kom och satte in en tackling på mig. Det var riktigt kul, säger 30-åringen som gjorde sju säsonger med Luleå.

På lördag ska Oscar Engsund spela i Luleå igen. Det blir första matchen mot gamla hemmapubliken.

Vad tror du på för bemötande?

– Jag får väl åka och härja lite med dem bakom mål på uppvärmningen, så får vi se vad de säger, skrattar Engsund.

– Nej, men det ska bli kul att se alla igen. Och det blir väl fullsatt igen och bra drag, det är sjukt vad publiken sluter upp. Det ska blir riktigt pirrigt att spela där igen.

Men Oscar Engsund och hans Oskarshamn kommer inte till Luleå med bra form.

Oskarshamn förlorade med 7–0 mot Skellefteå i torsdags.

0–7 mot Skellefteå.

Det är bara den senaste smäll som IK Oskarshamn har åkt på under säsongen som hittills har varit en katastrof.

Oscar Engsunds moderklubb ligger sist, knappast det han såg framför sig när han lämnade Luleå för att vända hem.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Vi har helt enkelt varit för jävla dåliga i år, säger 30-åringen som gjorde sju säsonger med Luleå Hockey.

Hur påverkar det gruppen?

– Det är klart att självförtroendet inte finns där på samma sätt som när det går bra. Vi försöker ändå ha en positiv stämning i gruppen och förminska hockeyn, om man kan säga så. Det är ju för jäkligt att vara i den här situationen men för att få ner sin prestationsångest eller ångesten över att det går dåligt så får man tänka att det här bara är hockey vi spelar ändå. Det är krig överallt i världen och folk kämpar för sina liv. Vi ska bara våga gå ut och spela hockey.

Hur försöker du sätta din prägel som kapten?

– Genom att försöka visa på isen att jag spelar hårt och tufft i varje byte. Sen gäller det just nu att försöka ha en bra stämning i gruppen så att det inte börjar pekas till höger och vänster.

Går det att jämföra med förra säsongen i Luleå?

– Ja, det tycker jag. Vi har ändå bra matcher nu också men förlorar ändå när vi missar öppna mål. Det var den känslan som fanns i Luleå också, att vi inte fick till det.

IK Oskarshamn har förlorat med tre mål eller fler i 11 av 19 matcher. Det är redan 14 poäng upp ovanför kvalstrecket.

– Vi är helt uträknade. Ingen tror på oss. Vi ska bara släppa ner axlarna och köra, för vad är det värsta som kan hända nu? Vi har redan satt oss i den här skiten. Spela hockey och skit i allt annat, för vi ligger redan sist och det kan ändå inte bli värre nu. Vi har nästan skämt ut oss för hockeysverige med de prestationerna vi har gjort, så nu måste vi släppa på det och börja spela hockey, säger Oscar Engsund.

Det var väl inte just det här du hade hoppats på, men hur har det ändå varit att komma tillbaka till Oskarshamn?

– För det första var det jäkligt tungt att lämna Luleå. Jag har nästan haft hela mitt vuxna liv där uppe och fått två barn där. Det är ett kapitel i våra liv som vi är stolta över och vi kommer alltid ha Luleå i hjärtat och åka upp så mycket vi kan. Samtidigt var det kul och ärofullt att få komma hem och spela hockey för moderklubben, det tror jag att alla hockeyspelare hade tyckt. Och det känns samtidigt bra att få vara nära familjen och kunna umgås mer med dem."

/ Herman Öberg, NSD

Kneten

Antal inlägg : 200
Join date : 16-05-01

Metheuz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Jonken lör 25 nov 2023, 18:42

KUNG.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6801
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Donowitz lör 25 nov 2023, 18:42

Fick han någon banderoll / tack av fansen inför matchen?

Donowitz

Antal inlägg : 4069
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Tony Moore lör 25 nov 2023, 23:36

Källa https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/kanslosamma-aterkomsten-visste-inte-var-jag-skulle-ta-vagen/r4z1145l

"Visste inte var jag skulle ta vägen"

Oscar Engsund fick ett kärleksfullt bemötande i återkomsten. Efteråt var backen rörd. "Det vart stort och jag visste inte var jag skulle ta vägen", säger han.

Oscar Engsund - Sida 7 Skzirm21

Efter sju säsonger i Luleå Hockey valde Oscar Engsund att lämna och flytta hem till moderklubben Oskarshamn.
Under lördagen var han tillbaka för första gången och det var känslosamt för backen.
Matchen vill han helst glömma, men fansens kärlek tar han med sig.

Hur känns det att vara tillbaka i Luleå?
– Magiskt. Det är riktigt kul att träffa alla i föreningen och fansen, vad fina de är. Det är mycket kärlek där. Riktigt kul att vara här och spela igen trots att det slutade som det gjorde. Vilket fint bemötande.

Hade du förväntat dig det?
– Kanske inte riktigt det här. Kanske någon applåd och att någon skriker på mig, men inte att de håller på i tio minuter och skriker mitt namn. Det trodde jag inte. Det vart stort och jag visste inte var jag skulle ta vägen. Det var rörande.

Vad tänker du kring fansens budskap? "Oscar längtar hem till Luleå"
– Jag är hemma nu i moderklubben och trivs som bara den. Fast säsongen varit tuff så här långt är det en dröm för mig att spela för moderklubben igen. Samtidigt saknar jag Luleå. Jag var här i nästan sju år och har fått min familj och karriär här uppe. Jag är evigt tacksam för Luleå Hockey och alla runt omkring.

Oscar Engsund - Sida 7 Webp

Efter matchen fick Oscar Engsund en stor låda med vaniljhjärtan.
– Och innan matchen kom Harriet (Widmark, funktionär). Hon brukade ge mig kakor innan matcherna när jag spelade här och nu kom hon med en hel påse med hur många olika grejer som helst. Det var fint och nu får jag njuta av hennes bakelser igen.

Tror du att du spelar i Luleå någon gång igen?
– Nu har jag ett sexårskontrakt som jag vill fullfölja och jag hoppas och tror att vi fixar att vara uppe i SHL så länge. Men om Oskarshamn inte vill ha mig när jag är 36-37 år, och Luleå vill ha mig som gammal gubbe, så vet man aldrig (skratt).

Matchfakta
Luleå Hockey-Oskarshamn 4–1
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7643
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Urken and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Urken sön 26 nov 2023, 01:19

Kungsund.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Kagen ons 20 mar 2024, 23:24

IKO är på god väg att åka ut. Arenaprojektet i Oskarshamn är ytterligare förenat och från kommunen säger man nu 2028, vilket då lika gärna kan bli 2029 eller 2031 eller inte alls.
Uppsala har väl hållit på sen slutet 90-talet med sin arena som alltid ska påbörjas 'inom tre år'.

Publiksnittet i Be-Ge denna säsong har varit 3100 pers.

Går IKO ner kommer de bli kvar där.

Engsund är alldeles för bra för Allsvenskan, men familjen finns i Oskarshamn. Vad ska han göra? Växjö ligger nästan två timmar bort med bil, det fungerar inte att ha familjen i Oskarshamn och spela i en förening 2h bort.

Ett tufft beslut. Stanna i Oskarshamn och ge upp de stora målen inom hockeyn, Tre Kronor, VM-guld, SM-guld eller bryta upp och ta med familjen på en ny sejour.

Han har för övrigt en tvillingbrorsa i Södertälje SK, hade ju varit lite kul att ha de båda i samma lag.

Jag tror IKO är förlorad för SHL och tyvärr också att Engsund, Oscar alltså, inte heller återvänder till Luleå.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Donowitz tor 21 mar 2024, 00:34

Han bor i Västervik, om det förändrar saken.

Donowitz

Antal inlägg : 4069
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Dustin tor 21 mar 2024, 00:45

Donowitz skrev:Han bor i Västervik, om det förändrar saken.


Ungefär lika långt till Jönköping, Linköping och Växjö. Nu har ju Växjö redan värvat Petter Granberg som är en liknande spelartyp, men de kanske gör plats för en till.

Dustin

Antal inlägg : 6879
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Serkan122 tor 21 mar 2024, 00:59

Dustin skrev:
Donowitz skrev:Han bor i Västervik, om det förändrar saken.


Ungefär lika långt till Jönköping, Linköping och Växjö. Nu har ju Växjö redan värvat Petter Granberg som är en liknande spelartyp, men de kanske gör plats för en till.
HV och Linköping betalar nog extremt bra för han.

Serkan122

Antal inlägg : 2768
Join date : 22-05-31

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Björnkäften tor 21 mar 2024, 08:44

Engsund kommer ta ett utlandsäventyr om Oskarshamn åker ur.

Björnkäften

Antal inlägg : 502
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Pontaking tor 21 mar 2024, 11:36

Jag tror Engsund stannar kvar i Orskarshamn oavsett utgång på årets säsong. Tror han känner en skyldighet mot sin hemstad att vara lojal, han gick ju faktiskt tillbaka för att hjälpa sin moderklubb och lär garanterat göra det i allsvenskan också. OM han skulle byta tror jag aldrig det blir till något annat svenskt lag än Luleå Hockey.

Pontaking

Antal inlägg : 1155
Join date : 14-03-16

Tony Moore, Pajala and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Lillwitte tor 21 mar 2024, 11:44

Man kan ju drömma om att Oscar Engsund gör en återkomst men jag tror samma att han väljer spel i IKO för att försöka få upp dom till SHL istället dock tror jag att Oskarshamn tar det här trots underläge med 2-1 i matcher. Men min känsla är ändå att Engsund är för bra för HA det iaf just nu o 2-3 säsonger kan han nog absolut spela där men med hans skicklighet och defensiva trygghet hade säkert 10 av 14 shl klubbar signat med honom på stört m möjligheten skulle uppkomma.

Lillwitte

Antal inlägg : 218
Join date : 22-10-15

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av NallePhu tor 21 mar 2024, 15:16

Engsund kommer stanna i IKO matter what han har lite för stort hjärta för den klubben för åker dem ur så kommer han stanna för att spela upp klubben igen, Han har nobbat Växjö och andra klubbar då han flyttade hem så han blir kvar där han är!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18189
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Dustin tor 21 mar 2024, 15:29

Tror han blir kvar ett år för att försöka ta upp Oskarshamn igen, sedan går han nog till en närliggande klubb (HV, LHC eller Växjö). Detta ifall Oskarshamn åker ut, jag tror fortfarande att det blir HV som ryker.

Dustin

Antal inlägg : 6879
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Dustin fre 29 mar 2024, 20:29

Kom hem!

Dustin

Antal inlägg : 6879
Join date : 12-02-28

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av NallePhu fre 29 mar 2024, 20:38

Jo jo men han blir kvar i IKO lite för stort hjärta för den föreningen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18189
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av kamelbullen fre 29 mar 2024, 20:54

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kE4BeA/silly-season-20242025-hv71

Engsund i en HV-tröja ? HV intresserade av han ? även Bromé i HV-tröja ?

HV har säkrat nytt SHL-kontrakt.

Här kommer de hetaste uppgifterna om truppen inför nästa säsong.

Sportbladet tittar närmare på lagbygget.

Högsta prio: Ska värva ny förstecenter och ny förstemålvakt

AVSLÖJAR: Känsliga flytten – HV i dragkamp om Oskarshamns lagkapten • Jagar stjärnor hos rivaler

Överväger att köpa ut dubbla profiler – här är spelarna som kan tvingas lämna klubben

Ordföranden svarar om framtiden för ”Nubben” och Lindbom

Femma för femma: Så här kan HV ställa upp säsongen 2024/2025

... Har ej + så kan inte läsa artikeln

kamelbullen

Antal inlägg : 266
Join date : 13-05-13

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Xinpei fre 29 mar 2024, 20:59

kamelbullen skrev:https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/kE4BeA/silly-season-20242025-hv71

Engsund i en HV-tröja ? HV intresserade av han ? även Bromé i HV-tröja ?

HV har säkrat nytt SHL-kontrakt.

Här kommer de hetaste uppgifterna om truppen inför nästa säsong.

Sportbladet tittar närmare på lagbygget.

Högsta prio: Ska värva ny förstecenter och ny förstemålvakt

AVSLÖJAR: Känsliga flytten – HV i dragkamp om Oskarshamns lagkapten • Jagar stjärnor hos rivaler

Överväger att köpa ut dubbla profiler – här är spelarna som kan tvingas lämna klubben

Ordföranden svarar om framtiden för ”Nubben” och Lindbom

Femma för femma: Så här kan HV ställa upp säsongen 2024/2025

... Har ej + så kan inte läsa artikeln

Engsund följer med största sannolikhet med Oskarshamn ned. Att Nubben är där förvånar mig inte. Han har ju suttit och försökt "tappa" upp Engsund i två år nu. Skulle förvåna mig om de försöker med Bromé dock.

Luleå skall tydligen tillsammans med HV71 och Växjö varit där och hört sig för angående Engsund.

"Han skrev ett långt SHL-avtal med IKO inför säsongen och det kan bli infekterat om han byter till Smålandsrivalen, som alltså precis har vunnit kvalet mot Engsunds degraderade moderklubb. Men här visar HV intresse kan Sportbladet avslöja, likaså Växjö och backveteranens förra klubb Luleå. Växjö ska ligga i förarsätet just nu, enligt Sportbladets uppgifter."

Annars är det en massa snack om att HV71 kommer "köpa" ut spelare som Tedenby och Forsberg medan Nybeck verkar HV71 gå bett på. Resten av artikeln är en massa spekulation om "Drömspelare" och "Realistiska mål" etc.


Senast ändrad av Xinpei den fre 29 mar 2024, 21:02, ändrad totalt 1 gång
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

kamelbullen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Lillwitte fre 29 mar 2024, 21:00

Tror inte Oskarshamn har pengarna för ty göra en satsning så som Hv71 och Brynäs har haft Lodin lämnar även Karlqvist oxh fler lär ryka. Jag gissar på att man kommer ha likvärdig trupp med typ BIK/Löven m ens det Engsund har kanske 2-3 säsonger i sig på hög nivå kvar vill han då lägga dom på Hockeyallsvenskan dessutom vill han nog säkra sin ”pension” vilket han inte lär göra om han stannar kvar i Oskarshamn. Det är nu han har chansen att bryta sitt 5 års kontrakt väljer han att stanna tror jag inte han har samma möjlighet efter nästa säsong. Väljer han annan klubb tror jag Luleå ligger klart bäst till jag tycker skuggan ska försöka rycka i han så fort som möjligt går det så går det helt enkelt. Perfekt ersättare till Allard !!

Lillwitte

Antal inlägg : 218
Join date : 22-10-15

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Xinpei fre 29 mar 2024, 21:03

Lillwitte skrev:Tror inte Oskarshamn har pengarna för ty göra en satsning så som Hv71 och Brynäs har haft Lodin lämnar även Karlqvist oxh fler lär ryka. Jag gissar på att man kommer ha likvärdig trupp med typ BIK/Löven m ens det Engsund har kanske 2-3 säsonger i sig på hög nivå kvar vill han då lägga dom på Hockeyallsvenskan dessutom vill han nog säkra sin ”pension” vilket han inte lär göra om han stannar kvar i Oskarshamn. Det är nu han har chansen att bryta sitt 5 års kontrakt väljer han att stanna tror jag inte han har samma möjlighet efter nästa säsong. Väljer han annan klubb tror jag Luleå ligger klart bäst till jag tycker skuggan ska försöka rycka i han så fort som möjligt går det så går det helt enkelt. Perfekt ersättare till Allard !!

Karlkvist är redan klar för Örebro. Lodin är klar för FBK. Sedan har ju Oskarshamn en fallskärm nu när de åker ut under dess första säsong tillbaka i hockeyallsvenskan.
Xinpei
Xinpei

Antal inlägg : 951
Join date : 15-05-09
Ort : Umeå

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Kagen fre 29 mar 2024, 21:20

Donowitz skrev:Han bor i Västervik, om det förändrar saken.

Tack! En timma med bil på motorväg, känns långt? Är det vanligt att hockeyproffs bor så långt ifrån?
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Småland fre 29 mar 2024, 21:24

Kan leva med att Engsund inte kommer tillbaka, så länge han inte hamnar i Växjö.
Småland
Småland

Antal inlägg : 873
Join date : 23-01-03
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Serkan122 fre 29 mar 2024, 21:26

Småland skrev:Kan leva med att Engsund inte kommer tillbaka, så länge han inte hamnar i Växjö.
Gärna inte i HV eller Linköping heller, om SHL, Luleå.

Serkan122

Antal inlägg : 2768
Join date : 22-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Dustin fre 29 mar 2024, 21:28

Fan vad tungt att behöva se Engsund i Växjö. Fan, ville ju ha ut Oskarshamn men nu ångrar jag mig.

Dustin

Antal inlägg : 6879
Join date : 12-02-28

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Oscar Engsund - Sida 7 Empty Sv: Oscar Engsund

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet