2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

+47
Diktatorn
zacke08
Snikne Ville
knutten
Kagen
INXen
Redbear
Tigerman
LHF96
Old Brooklyn
MickkeJ
pingu
Mange
Limpan
Högljudd
LubosC
Chefen
Bilderberg
Kato
icemask
JohanO
Sir Prozac
NallePhu
stormvägen
Norlin
BjörnGapet
PM
hatasaik
Kallepedal
Pajala
Lulefan
Tony Moore
Lars158
Slapshot
BodenSwe
Myrman
Bamsefar
Urken
Donten_
Lasse Proppmätt
LulefanGBG
Lajon
Helge
Donowitz
hokkzorz
Rönken
Admin
51 posters

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Gå ner

2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

Inlägg av Lajon fre 21 mar 2014, 08:36

Lasse Proppmätt skrev:
Lajon skrev:Har inte skrivit på forumet under matchen, tänkte jag måste prova något nytt så att något händer... Wink

Men va fan händer i sista.....    kanske hade det varit bättre om vi inte gjort 3:an så att inte domarn kände att kunde släpps loss lite och göra sig populär bland hemma fansen ?
Och nu skriver du fan inte under matcherna nå mer detta slutspel PUNKT!  Very Happy  skrockfull är man ju såklart

Nä, inte så länge vi är med i matcherna så lär ni inte se någon kommentar från mig Smile

Kanske om vi leder med 4 och det är fem minuter kvar och vi spelar PP2, då kan ske jag vågar mig på en liten kommentar.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 21 mar 2014, 09:02

Jag bestämde mig igår för att testa något nytt under matchen. Otvättad Luleå-tröja på! Inget skrivande under matchen här! Det gick ju rätt bra till en början, och rätt bra i slutändan med! Får bli samma visa under resterande slutspelsmatcher. Dessutom är det bättre att skriva här när man ser lite mer nyktert på saker och ting.

Jag tycker att Luleå gjorde en förbannat bra bortamatch igår faktiskt, och det dessutom mot ett av seriens bästa lag och seriens bästa hemmalag. Vi måste vinna 2 i Växjö för att gå vidare och nu har vi vunnit en. Man kom ut som ett helt nytt lag redan från start igår! Första 10 minuterna av första perioden såg det ut som om att Växjö var lika chockade som jag var i TV-soffan. Sedan åt sig Växjö så sakteliga in i matchen, precis som i tidigare matcher, och man blev lite orolig att Luleå skulle tappa orken som man också gjort i så många matcher det senaste men man lyckades åtminstone behålla skärpan och det kändes faktiskt som om att Luleå kontrollerade större delen av matchen första 50 minuterna även om Växjö hade en del puck och befann sig i anfallszon med bra snurr stundtals. Man skapade dock inte så många riktigt heta målchanser även de förekom.

Att vi sedan kollapsar fullständigt i tredje perioden när de reducerar två gånger om är såklart beklagligt men kanske också rätt förståeligt för ett lag som befinner sig i en sådan svacka som Luleå. När man då för första gången på länge leder och har börjat bygga upp lite självförtroende så ser man vilken skör tråd det hänger på så fort motståndarna reducerar. Det är såklart ingen ursäkt men en rimlig förklaring. Annars tyckte jag som sagt att Luleå höll ihop det bra större delen av matchen igår.

Vad var det man gjorde så bra? Förutom att göra fler mål och att vinna då såklart?

Jo framförallt:

*Viljan & Inställningen! -De har säkert funnits där innan också men det har inte sett så ut. Igår syntes det verkligen! Det var inga halvdana petningar med klubban, inga chansartade rensningar ur zon, (undantaget sista 10 min), utan det var rejält och tydligt agerande av samtliga spelare. Alla åkte skridskor med full fart hela tiden! Ingen gled till avbytarbåset utan det var full fräs under grillorna när man skulle ut och byta. Det var 100% kamp i varje byte och mycket rejälare tag framför egen kasse. Sedan syntes en helt annan vilja igår från våra spelare att gå och in ta smällarna och göra skitjobbet framför deras kasse. Lassila var betydligt mer störd igår också än i tidigare matcher och deras backar kom inte åt våra forwards och lyckades inte hålla dem utanför farligt område i samma utsträckning som tidigare. Många gånger när spelarbåset zoomades in så stod så gott som hela laget upp och engagerade sig i vad som hände där ute. Ledin var återigen fenomenal igår! Lyckades komma under skinner på Växjöspelarna och var grym framför motståndarkassen. Syntes också vid ett tillfälle att Ledin småtjafsade med Växjöbåset! Underbart! Precis så vi vill ha det. Få dem att fokusera på fel saker! Lassila verkar enkel att störa också, igår gick det ut över Omark som jag förvisso tyckte förstärkte lite i händelsen men det var ändå en solklar utvisning på Lassila. Mer sådant vill vi se från deras keeper! Han verkar lätt att reta upp, det MÅSTE vi utnyttja!


*Noggrannheten -Forwards hjälpte till bra i egen zon och backarna fick mer tid och ro att spela ut pucken och gjorde också bättre avvägningar när det var läge att spela enkelt och när man kunde hålla lite i pucken istället osv. Samtidigt var det en astronomisk skillnad i positioneringsspelet i egen zon jämfört med tidigare matcher! Nej inte perfekt, det syntes bl.a. på två av deras mål, men det var fan så mycket bättre än tidigare som sagt!

*Modet -Igår vågade vi verkligen! Vi satsade för att vinna och vi vann. Såg igår att flera klagade på Kukan här, och visst han var inte bra försvarsmässigt igår, bl.a. direkt inblandad i två av målen bakåt, och där måste han såklart skärpa till sig, men samtidigt var han ju helt strålande igår. Som han vågade! Han gör rena rama Rundblad -dragningen i offenziv zon igår i tredje perioden och får förvisso iväg ett tamt skott men som han sedan rakar in returen på själva från dålig vinkel rakt upp i bortre krysset! Grymt snyggt mål! Sedan svarade han för flera fina uppåkningar i offensiv zon som tydligt skapar oreda i Växjös försvar. Det blir plötsligt inte lika enkelt att räkna in Luleå-spelarna som när man dumpar ner bakom mållinjen och sedan kommer två eller tre forwards på bredd på backarna släpandes efter. Kukans uppåkning och pass vid avgörandet i sudden är ju fenomenal! Det gäller att våga ta den chansningen där för att avgöra och det vågade Kukan. Samtidigt såg vi hur Olausson bröt rakt in på kassen och vann sin man mot man med Växjöbacken för att få en klubbspets på pucken och stöta in den i mål. När hände det senast?

Olausson var f.ö. grym igår! Inte bara hans avgörande mål, karln var ju inblandad i så mycket offensivt! Han hade lite bättre fart igår igen, och han vågade göra sin gubbe och han tog t.o.m. avslut någon gång istället för att bara leta omöjliga passningar. 1 + 3 hade karln igår. Strålande!

En annan som vågade var Linus Klasen. Han har såklart vågat större delen av säsongen och han har alltid gott självförtroende men jag tror att det lite slumpartade målet han fick med sig i hemmamatchen senast ändå var bra för honom. Igår var han bäst på plan om ni frågar mig. Halvt omöjlig att ta pucken ifrån och hittade rätt med passningarna nästan varje gång. Dessutom var han glödhet. Snacka om vilja! Där syntes verkligen att någon vågade och ville avgöra. Hur många skott sköt han i matchen? Inte minst i powerplay och i sudden? Sådant älskas, det blir inga mål om man inte skjuter och är det någon som kan skjuta så är det Klasen. Samtidigt kom ju hans mål på en grymt snygg inbrytning där hän får isär Lassilla och iskallt lägger den mellan benen. Mycket tack vare Ledin som screenar bort Växjöbacken framför kassen nästan på Homer-manér skall också sägas!

Ledin var som sagt lysande igår igen. Vilket hästjobb han gjorde framför mål! Både i spel fem mot fem där han vågade gå på kassen och framförallt i PP där han verkligen vågade utmana Växjöbackarna och Lassila på ett helt nytt sätt.


*Coachningen -Helt plötsligt såg vi också en Rönken som vågade mer. Visst jag såg att någon gnällde på att han inte gjorde en Lener mot slutet av matchen och bytte målvakt eller beordrade Rautio att åka ut efter avblåsning och kontrollera utrustningen eller dyl, likväl som att han kanske borde tagit en timeout efter Växjös andra mål men man såg ändå prov på mer aktiv coachning igår. Inte minst då han körde på 5 ytterforwardspar och faktiskt lirade Cehlarik, Bryggman och Mannberg mer än tidigare. Visst man kan alltid skrika efter dem ännu mera, i synnerhet som de var så bra när de väl kom in. Framförallt Bryggman, men jämfört med tidigare så var det ändå en klar förbättring. Skall Luleå orka är det nog viktigt att man kör vidare på samma koncept. Att lufta fler forwards.

Mot slutet av matchen såg man ju hur Rönken coachade Chris Abbott på ett grymt sätt. Han var inne på i stort sett varenda tekning! Grymt bra! Han vann de flesta dessutom. Helt rätt! Chris är en fighter och han orkar hur mycket som helst. Likaså matchade Rönken verkligen vår bästa kedja så gott som varje gång vi hade tekning i anfallszon. Man lät den hetaste kedjan för dagen spela, den med Olausson, Ledin och Kung Klasen. Och som det resulterade sedan!

Grymt starkt också med tanke på vår rådande form att trots allt lyckas knyta ihop säcken till slut trots att vi tappat 3 - 0 och dessutom var tillbakatryckta sista halvan av tredje och trots att Växjö såg ut att vara det något hetare laget i sudden. Vi krigade oss till segern och jag tror att det kommer att betyda allt för våra chanser att vända på den här serien. Vi vet nu att vi kan ta ledningen, vi kan göra mål på Lassila, vi matcha dem och vi kan komma tillbaka trots att vi tappar en ledning.

Allt är såklart inte guld och gröna skogar. Vi ligger under med 2 - 1 i matcher och det är klar fördel Växjö som trots allt varit klart bättre i två av tre matcher och dessutom har hemmaplansfördel, men vi är med igen gott folk! Vi har inte gett upp! Det finns fortfarande en del detaljer att arbeta med.

Framförallt måste vi minimera misstagen ännu mera till nästa match. Vi har inte råd att bjuda på fler mål nu. Visst det var en klar förbättring igår men två av deras tre mål var bjudningar om ni frågar mig. Kanske rentav alla tre? Nåväl, kanske inte rena bjudningar alla tre men ändå vekt försvarsspel tycker jag. I synnerhet sista målet där Kukan halvchansar med en backhand-lobb när han skall rensa ut pucken varpå Växjöspelaren får den i offensiv zon och kan dra på ett skott som jag tycker att Rautio borde tagit dessutom. Det var definitivt en bjudning. Det var några andra dåliga försvarsageranden igår också där vi är lite för veka och det måste bli bättre, men det var som sagt ändå en klar förbättring jämfört med tidigare matcher. Kan vi minimera de misstagen ytterligare så kommer vi inte heller att bli så hårt straffade som man annars blir om man bjuder ett så bra lag som Växjö på klara målchanser.

Viktigt är också att vi fortsätter att våga. Att Rönken vågar spela de som är heta för dagen, att han vågar ge våra ungtuppar byten för att avlasta övriga. Att han vågar ingjuta mod i grabbarna och peppar dem. Abbotts och Ledin och Klasen måste fortsätta att gå i bräschen när det gäller att våga, oavsett om det handlar om att göra sin gubbe, ta ett avslut eller bryta in på kassen eller rentav att ta fighten med sin back framför mål. Kukan måste fortsätta våga ta för sig offensivt som han gjorde igår. Han är vår mest offensiva back nu när Fransson är skadad. Lustigt annars att idioten Åström igår kommenterade Kukan som en mer utpräglad defensiv back när han gjorde sitt mål. Har Åström någonsin sett Kukan spela? Han är ju stundtals väldigt slarvig defensivt och finns väl på isen allra främst tack vare sina offensiva kvalitéer och inte tvärtom? (haha! Åström, vilket skämt!)

Avslutningsvis vill jag säga att det här trots allt bara var en match och vi har sett Luleå göra en sådan här bra match flera gånger under säsongen bara för att sedan direkt efter återhamna i gamla synder så det finns absolut inga garantier för att det inte händer nu igen och då förlorar vi garanterat. Kan vi dock fortsätta såhär så har vi absolut en chans i den här serien trots att vi möter ett väldigt bra lag. Nu kan man knappt bärga sig till Lördag! FORZA!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

Inlägg av LulefanGBG fre 21 mar 2014, 09:11

Skall sägas också att Rautio var riktigt bra igår. Trots målet som han släppte. Ett misstag av honom blev så kostsamt just för att flera andra misstag av hans lagkamrater föranlett att vi satt oss i den sistsen som vi gjort. Tyckte annars att Ratuio som sagt var riktigt bra hela matchen. Lugn, stabil och ger också ett lugn till backarna.

Måste bara stå nästa match!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

Inlägg av icemask fre 21 mar 2014, 12:53

Bäst ikväll = duracellfabbe !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4115
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå - Sida 9 Empty Sv: 2014-03-20, SM-Kvartsfinal 3, Växjö - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 9 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet