Låst material från diverse medier i sin helhet

+105
Serkan122
Sundance Kid
Dundernisse
Atlet
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Hellcop
Björnpappa
Xerzocx
Lehto
håkke
Crille
Dustin
kokostrollet
Taabe
rasbiologen
Jokerman
Snattran
Jonken
Ferros
Norrlandstoken
tibet
Hankburger
oggskar
Lulefan
Antwon
Urken
ezz
Blinders
Donten_
GLHF
Simon90
#96
GustenA
Monco
Grimster
Nr10
arra
hokkzorz
Kocur
Sir Prozac
amarule
Loop
Davidoff
Myrman
Puckad
Kagen
JuniorX
Chewchew
Dentos
Freno
rumpztr
JonasÅström
Mickeee
Patrik82
Hockeyprofessorn
Wolfhunter
Jagr
Dilox
makkanmakkan
Kallepedal
NallePhu
Scouten
CKa
Rikky
icemask
nummer 17
LHF96
KaptenBlodskelett
JoakimJ
Admin
Tony Moore
mango
Hentos_Bror
MickkeJ
Lasse Proppmätt
Snikne Ville
zamboni
Pajala
Bamsefar
Swhy
Micke80
Norlin
Tigerman
Slapshot
Old Brooklyn
Redbear
Ivanhoe
Diktatorn
LuleåWinston
Lars158
LubosC
FruktHamster
LulefanGBG
Zeth
Donowitz
MrA
Högljudd
pingu
Helge
inlandsjävel
Rönken
Mange
Ingemar
Salle
109 posters

Sida 14 av 21 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 17 ... 21  Nästa

Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Freno tis 09 feb 2016, 11:47

Dilox skrev:Någon som har Kurirens artikel om Näkyvä på lager?

Stjärnbacken kommer inte till Luleå Hockey:

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Dentos tis 09 feb 2016, 12:52

"Luleåintresse för KHL-stjärna - Inte hört något" någon? bounce bounce
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad tis 09 feb 2016, 12:54

Dentos skrev:"Luleåintresse för KHL-stjärna - Inte hört något" någon? bounce bounce
Radulov! cheers santa
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Freno tis 09 feb 2016, 13:50

Dentos skrev:"Luleåintresse för KHL-stjärna - Inte hört något" någon? bounce bounce

Luleåintresset för KHL-stjärnan: "Inte hört något":

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Freno tis 09 feb 2016, 15:43

http://www.kuriren.nu/100-hockey/osten-om-lulea-hockeys-varvningsstrategi-8727091.aspx

"Osten" om Luleå Hockeys värvningsstrategi:

Freno

Antal inlägg : 196
Join date : 15-05-24
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av LulefanGBG tis 09 feb 2016, 16:41

Jo att laget skärpt till sig ordentligt och vänt skutan råder ingen tvekan om. Man har gått från att vara ett bottenlag till ett givet topplag, men samtidigt får man försöka se nyktert på situationen. Visst, det laget vi har nu har visat en jävla karaktär och moral, och kan stundtals spela riktigt bra hockey också, men spelet är lite för ojämnt. Att poängen ändå trillar in är väl en styrka i sig, ty bra lag vinner även när de spelar sämre, men det finns trots allt den del detaljer i spelet som måste bli bättre för att vi skall kunna gå hela vägen.

Av våra spetsvärvningar har man i mitt tycke bara fått ut tillräckligt av Micflickier. Han är så bra som jag hoppades offensivt och kanske ännu lite bättre defensivt än vad jag trodde mig veta att han var. Men vi har inte fått ut maximalt av Rajala och det är såklart ett ok. Sweatt är svårbedömd då jag tycker att han under omständigheterna ändå gjort riktigt bra ifrån sig sedan sin comeback, men det känns inte som om att man fått ihop kedjorna optimalt riktigt ännu. Då är det svårt att säga vad som eventuellt behövs, och kanske är det bara att hälla fler kockar i soppan, (som en god vän en gång sade), om man värvar någon där. Svårt läge för Osten, tycker det är helt rätt inställning att se långsiktiga lösningar som enda alternativet.

Beträffande backsidan är jag av en annan åsikt. Dels för att vårt största sorgebarn den här säsongen är vårt powerplay. Där måste vi få in en back som träffar mål och skjuter hårt, och som kan göra det på direktskott så att skotten hinner igenom innan försvarande spelare hinner till skottlinjen. Likaså behöver vi en back som i PP kan driva upp tempot i passningsspelet från blålinjen. Dessutom känns vår backbesättning aningen tunn och känslig för skador, och i ett slutspel kommer alltid skador. Vad händer om Sigalet inte håller eller Melart går sönder? Då tappar vi väldigt mycket.

En back likt Ryan Gunderson skulle avlasta övriga mycket i PP, och skulle förmodligen också bidra stort i den spelformen varför han också avlastar forwards. Kunde man få den biten att fungera, då tror jag absolut på en god guldchans, får krigare och hjärta och moral har den här truppen så det räcker och blir över, och skills finns jävligt mycket också, med eller utan Rajalas egenskaper.

Powerplay är emellertid ett spelmoment som är alldeles för avgörande för att vi skall kunna bortse från det, och så länge vi inte får det att fungera i den spelformen så tror jag tyvärr att det är kört i det långa loppet. Kanske trillar poletten plötsligt ner hos samtliga och allt börjar fungera hux flux, men jag tror inte det för det har inte fungerat på 55 omgångar, plus ett slutspel på förra säsongen, samt 42 omgångar den här säsongen så att det helt plötsligt skulle börja fungera nu känns inte så troligt. Och spetskompetens bland forwards har vi ju, men det känns som att det är på blålinjen nyckeln till lösningen finns...

För att summera detta osammanhängande inlägg:
En PP-back behövs för att på allvar utmana om guldet. Vi har med nuvarande trupp goda chanser att slå ut alla lag i slutspelet, men utan ett bättre PP så tror jag inte att vi lyckas vinna 12 st. troligtvis väldigt jämna och tuffa slutspelsmatcher.

Viktigaste momenten för att vinna SM-guld:
1. Toppmålvakt, check!
2. Powerplay, *burp*
3- Boxplay, check!

Fusklunda, Skellefteå och Färjestad har alla de där tre tycker jag, och Linköping har precis som vi två av tre.

Sedan har vi kanske bättre spel 5 mot 5 än flertalet av våra toppkonkurrenter, men det är sällan det avgörs i spelet 5 mot 5 tyvärr.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Slapshot tis 09 feb 2016, 16:54

Håller med i mycket men jag tror till skillnad från dig att nyckeln till ett fungerande PP står i båset....eller avsaknaden på en nyckel kanske man skulle säga.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Tigerman tis 09 feb 2016, 17:43

Slapshot skrev:Håller med i mycket men jag tror till skillnad från dig att nyckeln till ett fungerande PP står i båset....eller avsaknaden på en nyckel kanske man skulle säga.
Jag är av den åsikten att PP-taktik hör till hockeyns enklare moment, så det är knappast tränarnas fel att det skiter sig på planen. En handfull grunduppställningar med vissa varianter i utförandet, och ungefär lika många sätt att ta sig in i zon med pucken under kontroll. Det är nog snarast utförandet det brister i. Speltempot inte minst, det går fortare i 5 mot 5.

Mest slående tyckte jag det var att få se Asplöven live, nog för att det är mot sämre motstånd men just tempot var högre i deras PP-uppspel än vad vi oftast klarar av.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad tis 09 feb 2016, 18:43

LulefanGBG skrev:Beträffande backsidan är jag av en annan åsikt. Dels för att vårt största sorgebarn den här säsongen är vårt powerplay. Där måste vi få in en back som träffar mål och skjuter hårt, och som kan göra det på direktskott så att skotten hinner igenom innan försvarande spelare hinner till skottlinjen. Likaså behöver vi en back som i PP kan driva upp tempot i passningsspelet från blålinjen. Dessutom känns vår backbesättning aningen tunn och känslig för skador, och i ett slutspel kommer alltid skador. Vad händer om Sigalet inte håller eller Melart går sönder? Då tappar vi väldigt mycket.

Jag håller med om att backsidan är tunn, eller ömtålig och känslig för skador. Men jag fortsätter inbilla mig att de flesta av våra backar kan skjuta direktskott.
Om inte pucken absolut skall knådas till en bandyboll innan skickas till backen!
-Så länge vi håller på så, så finns det ingen back i världen som kan få igenom skotten.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear ons 10 feb 2016, 17:41

Någon som kan lägga in en artikel från NSD

"Planen: Så ska Luleå Hockey bli bättre - i SM-slutspelet"
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av #96 ons 10 feb 2016, 18:39

Redbear skrev:Någon som kan lägga in en artikel från NSD

"Planen: Så ska Luleå Hockey bli bättre - i SM-slutspelet"
LULEÅ/ISHOCKEY Luleå Hockey har klättrat markant i tabellen – men än är säsongen inte över. Här är fystränaren Petter Petterssons plan för att ta laget till nya höjder.
Luleå Hockey har haft en strålande utveckling i SHL – efter den blytunga starten. Sedan säsongen vände har Luleå tagit 57 poäng på 24 matcher och ligger på tredje plats i tabellen.

Men än är det inte över.

Luleå Hockey siktar, precis som inför säsongen, på guld och fystränaren Petter Pettersson har en plan för hur spelarna ska bli ännu starkare.

– Det handlar om när vi ska ha tuffare träningsperioder och när vi ska släppa upp lite grann, säger Pettersson.

Var står ni nu?

– Vi går in i en lite tuffare fas som varar tre-fyra veckor och sen släpper vi lite grann med en vecka kvar innan slutspelet för att maximera.

Definiera "släpper upp".

– Korta pass, lättare vikter, snabbare tempo – samtidigt som vi synkar det med ispassen. Kortare pass med högre intensitet och specialdesignade övningar.

De senaste veckorna har Luleå kört ganska tuffa pass, poängen har trillat in ändå och tanken är att de framtida vinsterna ska överväga eventuella negativa effekter av hårdträningen. Efter tre dagar utan gemensam träning går nu laget direkt in i nästa intensiva fas för att ta det lite lugnare längre fram mot slutspelet.

– Det är nästan så att man känt "fy fan, nu är det en ruggigt viktig vecka" varje måndag den här säsongen. Det har gått bra att köra hårt eftersom vi har gått så pass bra, säger Pettersson.

Hur ser det ut under säsongen?

– Det är en avvägning, vecka till vecka. Vad har vi för matcher? Hur ligger vi till i serien? De yngre killarna kan köra lite tuffare vissa perioder eftersom de har lite snabbare återhämtningsfas, de mer rutinerade behöver man bara underhålla så att de kan spela matcher och bibehålla sin fysiska status.

Fick du ändra mycket i det tänkta programmet i och med den svaga starten?

– Nej, det tycker jag inte. Vi följde vår grovplanering och vågade hålla i fast det gick lite tungt. Hade det varit mitt första år hade jag nog funderat mer, nu kändes det ganska tryggt och tränarna var inne på samma spår.

Ni gjorde inget speciellt i träningen där när det vände?

– Nej, inte det. Visst kanske det blev några kortare pass emellanåt, men det berodde snarare på tufft spelschema än något annat. Vi har gjort det vi skulle under i stort sett hela säsongen.
#96
#96

Antal inlägg : 2175
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear ons 10 feb 2016, 18:48

Tack Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Simon90 fre 12 feb 2016, 13:22

Nån som kan lägga upp artikeln från Kuriren "Klasen om framtiden och en comeback i Luleå"? bounce

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken fre 12 feb 2016, 13:24

Ping @Simon90!

http://www.kuriren.nu/100-hockey/klasen-om-framtiden-och-en-comeback-i-lulea-8731186.aspx

Spoiler:

Skrivet av Jimmy Landström
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Simon90 fre 12 feb 2016, 13:26

Tack! Very Happy

Simon90

Antal inlägg : 57
Join date : 14-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken fre 12 feb 2016, 13:30

Ett tips! Alla som vill kan testa plus-medlemskapet gratis hos Kuriren.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Diktatorn fre 12 feb 2016, 15:03

Urken skrev:Ett tips! Alla som vill kan testa plus-medlemskapet gratis hos Kuriren.

Gratis och gratis... Det kräver att du fyller i allt från mejl till adress, personnummer och ta mig fan till och med mobilnummer. Det betyder att du inte efter en veckas användning inte får bestämma om det är värt att betala för tidningen, utan dom kommer även jaga dig på alla möjliga vis efteråt. Allt detta för en vecka då det inte ens spelas hockey. NK är en tidning vars sportjournalistik lever på click-baits och sensationsrubriker. Man målar gärna upp en krisbild av laget, vänder och vrider på kappan efter vinden och inte heller är man sen på att följa upp lösa rykten om allt möjligt. Det här gör man inte för läsarna, utan för att sälja prenumerationer. Visst kommer det lite intressant info från insidan lite då och då men hela det här forumet inklusive trollen håller högre journalistisk standard enligt mig.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 604
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Old Brooklyn fre 12 feb 2016, 18:57

"There Ain't No Such Thing As A Free Lunch"
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear lör 13 feb 2016, 11:57

LULEÅ/ISHOCKEY Det är tio matcher kvar till slutspel, Luleå Hockey ligger trea och Joakim Fagervall är långt ifrån färdig. Nu berättar han om framtiden, promenaderna på älven, slipsen som försvann – och precis varför spelet i numerärt överläge med all säkerhet kommer att bli bättre.
oakim Fagervall går på vatten. Ibland går han en timme, ibland går han tre timmar, men han går. Varje dag, i stort sett, vecka ut och vecka in. Innan isen la sig på älven gick han broarna runt, över Bergnäsbron, ut mot Gäddvik, tillbaka över älven och in mot stan. Nu går han längs älven istället, på isen, upp mot Sunderbyn. En och en halvtimme uppströms, en och en halv timme nedströms.

– Det är jävligt fint, det har varit kanonföre. Det finns ett ställe där det är lite strömt, det har varit lite lömskt, men i år har det varit så lite snö att det inte är några problem att gå upp på backen där det behövs, säger Fagervall och rör in ketchup i spaghettin vid lunchbordet.

Varför?

– Det är skönt. Jag gillar inte att sitta inne, är det fint väder kastar jag bara av mig grejerna efter träningen, käkar och drar. Jag slår ihjäl tid, jag är ju jävligt mycket ensam och jag är hellre ute och går än sitter i lägenheten.

Det finns ju andra sätt att fördriva tiden på.

– Jo. ”Burra” har ju småbarn, han behöver inte gå ut och gå för att fördriva tiden, men jag har ju som passerat det stadiet. Men det är mycket tanke också. Jag har en framtid att fundera på, till exempel.

Du har bara några månader kvar på kontraktet. Kommer du fram till något?

– Nä. Men jag vill inte pressa fram något. Mår man bra så löser det sig – och jag mår jävligt bra.

Sportchef Lars ”Osten” Bergström har sagt att han vill förlänga – hur ser du på det?

– Vi snackar, absolut, men längre än så har vi inte kommit. Vi har kollat intresset och där är vi nu. Det brinner inte, båda parter vet vad den andre vill, det är ingen panik.

Du säger att du mår bra – men mår du bättre nu än för två-tre månader sen.

– Man går nästan hårdare i tankarna när det går bra. När det går dåligt är jobbet ganska självklart, då är det bara att grotta ner sig och gräva i allt. Nu jobbar vi nästan ännu hårdare – men på ett annat sätt, vi ska både behålla det vi gjort bra och dessutom utveckla vårt spel. Tankarna är annorlunda, då var det problemlösning, nu är det mer planering och vässning.

Och det tänker du på under dina promenader?

– Ja, den senaste tiden har det varit powerplay. Fem mot fem är vi bra i, det ser ungefär likadant ut från dag till dag och det är dit man vill komma. I powerplay är vi ju inte bra, procenten är ändå okej men vi är inte nöjda med vårt spel.

Det borde vara bättre.

– Exakt. Vi ska bli snabbare på allt – passningsspel, skridskoåkning, avslut, rubbet. Det är nyckeln, det låter jävligt enkelt men är svårt. Problemet är att vi blir statiska, vi måste hota mer och inte leta så mycket. Det handlar om osäkerhet, men jag är helt övertygad om att vårt powerplay är bättre när vi startar om serien.

Ni kommer att fokusera rätt hårt på det i träningen, antar jag då?

– Ja. Det fällde oss i kvarten i fjol – hade vi haft ett bra powerplay hade vi spelat semifinal, så viktigt är det. Men jag är ganska säker på att det ska funka sista tio matcherna.

Det har ändå gått 42 omgångar – hur kan du vara så säker på att det ska lossna nu?

– Vi har lagt så jävla mycket energi på att vårt fem mot fem-spel ska vara bra, se likadant ut från match till match. Nu är vi där – även om vi ibland gör sämre matcher spelar vi i alla fall på samma sätt. Det har kostat på, och vi har tvingats göra lite avkall på powerplayträningen eftersom vi tyckt att annat varit viktigare för resultatet.

Vilket uppenbarligen var ett korrekt beslut.

– Jo. Därför känner jag att vi kan vi släppa lite, lite grann på det för att stärka powerplay och boxplay. Tidigare i år hade man ju ont i magen för att man inte visste hur fan vi skulle se ut i nästa match, nu kan vi lita på grunderna och varandra.

Ska man inte klara av att lösa båda bitarna?

– Det kanske man ska, men vi har inte kunnat göra det – och jag tror inte att man kan träna in en massa moment och bli skitbra på allt samtidigt. Jag skulle vilja påstå att vi är ligans bästa lag i fem mot fem och vi borde kunna bli lika bra i powerplay.

Ni snittar drygt 2.3 poäng per match från och med vändningen efter 18 omgångar. Hade ni hållit samma tempo från början hade ni haft 100 poäng redan nu.

– Du kan köpa världens dyraste piano men inte fan låter det bra innan du stämt det ändå. Vi har ett bra lag, vi ska vara där uppe – men det tar tid. Det gick snabbt för oss i fjol, men vi var inte klara och det märkte vi efter fem-sex omgångar. Vi fick resultaten med oss för att folk underskattade oss, i år kanske vi överskattade oss själva och glömde grunderna lite grann. Det fick vi betala för.

Skulle ni gjort något annorlunda inför säsongen för att få igång laget från start?

– Njaeee. Nånting kan man alltid göra annorlunda, men det är svårt att göra det i maj eller juni när du har en och en halv femma som inte är på plats. Träningsmässigt hade vi kanske kunnat ändra något, vi kanske skulle spelat mer tvåmål eftersom det svetsar ihop lagdelarna. Kemierna har blivit bättre i laget, som de faktiskt ofta blir i motgång.

Hur?

– Vi har haft åtskilliga möten med laget, fler än normalt. Det har sagts många hårda ord i laget, mellan spelarna och ledarna – det är sånt man utvecklas av.

…om man inte knäcks av det.

– Jo, men det är en jävulskt bra grupp individer. Bra människor, rejäla och genuina. Då tror jag man kan ha vilket klimat som helst utan att det misstolkas eller blir fel. Det är både tur och skicklighet, en människa kan förstöra allt. Mattias, vår nya sjukgymnast, kom ju in när det var som tyngst. Han sa att det inte kändes som att vi låg elva, det var en skön atmosfär.

Du tog av dig slipsen Örebro borta – samma match som säsongen vände för er?

– Det är oskönt med slips.

Varför hade du då slips från början?

– För att vi bestämde att vi skulle ha det. Sen hade jag förmånen att, som huvudtränare, bestämma att jag inte skulle ha nån slips.

Var det bara en slump?

– Nja, det blev bara så. Det var inte så att jag glömde den. Jag bestämde mig för att det var dags att slänga den, jag älskar såna där saker. Jag är lite skrockfull av mig så jag skyllde allting på den där jävla slipsjävuln. Det kändes ganska skönt att det vände, jag hade den i väskan och gav den faktiskt till Tornberg efter matchen.

Så någonstans hemma i Johan Tornbergs hus hänger en slips med en förbannelse vilandes över sig?

– Japp. Sen har en supporter en annan.

Hur skrockfull är du egentligen, har du fler hyss för dig?

– Naej… Det är lite jox med parkeringar och grejer…

Du kan inte stå vars som helst?

– Nej, för fan. Jag bogserade bort ”Burras” bil en gång när han stod på fel ställe. Det är ju jävla löjligt, egentligen, men för mig är det viktigt.

Jag är den förste att erkänna att ni gjort ett fantastiskt jobb. Fem NSD-rosor för arbetsmoralen. Men: Luleå Hockey går aldrig – som Skellefteå eller Frölunda – in och bara sätter ner foten och avfärdar ett sämre motstånd med fyra-fem mål. Vad beror det på?

– Jag vinner gärna med 8-2, inte för det, men det är så långt ifrån hur jag tänker. Jag tänker att man vinner med ett mål, det räcker för mig, då har vi ju matchen. Jag tror också att det är därför vi sällan förlorar matcherna med uddamålet, för att vi är beredda att göra arbetet. Sen hade vi haft större vinster om vi haft ett bra powerplay.

Det är vad som saknas?

– Det är nog en del av sanningen. När du får den där självförtroendeboosten i fem mot fyra, när du nästan vet att det kommer att ringa, kan du rida jävligt högt på den. Det är långt ifrån allt, men hade vi gjort två mål mot till exempel Rögle hade vi vunnit med 5-2. Det går snabbt att skrapa ihop till storsegrar om man får två mål från numerärt överläge.

Det är tio matcher kvar, åtta poäng upp till Frölunda på andraplatsen. Hur viktig är den – offrar ni den för att vila eventuellt småskadade spelare inför slutspelet.

– Just nu känns avvägningen avlägsen, förutom Ekarv har vi ju inga skador. Vi får både träna bra och vila bra i en vecka och det går att jaga andraplatsen. Den var tretti poäng bort, nu är det bara åtta – och vi ska dessutom möta dem. För fan, klart vi ska gå för den. Den är ju nära.

Nåja…

– Vi har ju jagat från omgång 19. Det absolut viktigaste är att vi inte går ifrån det vi gjort bra för att ta oss hit. Inte chansa, inte ta risker, inte gå ifrån det vi är trygga i – för det är vår trygghet som ska ta oss hela vägen.

Definiera de två lag som ligger före er i tabellen.

– Skellefteå är det lag som har bäst kontroll i högst fart. Frölunda är, i sina bästa stunder, seriens mest kreativa lag. Två väldigt bra lag.

Vad är deras svagheter?

– Svårt. Jag tror att det kanske kan vara deras eget övermod, att det gått lite för bra för länge, men det är svårt att peka på något annat. Alla lag är i och för sig känsliga för fysiskt spel, även de.

Är det där er största chans att slå dem finns?

– Nej, jag tror inte det, jag tror inte att man orkar spela så fysiskt över sju matcher. Det måste ligga en annan list i det, men exakt vad den är vet jag inte i dag.

Ni ligger trea nu – vad slutar Luleå Hockey i serien?

– Topp fyra.

Oj, nu stack du ut hakan...

– Målet är att ha jättebra förutsättningar för slutspelet. Inte sämre än trea.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Pajala lör 13 feb 2016, 15:04

Jag kan bara hålla med om allt Fagervall säger, PP måste bli bättre för att det ska finnas en chans att gå vidare, visst har vi ett tungt lag som spelar fysiskt men jag tror inte Luleå har orken att spela långa matchserier och försöka "köra" över lag som Frölunda eller Skellefteå, nä där krävs det mer än fysiskt spel för att kunna vinna mot dom, dom har skickligare spelare och generellt bättre lag på alla punkter, Luleås BP är ett av ligans bästa och Lassi i mål kan vara den avgörande faktorn mellan vinst och förlust.

Sen så är jag inte speciellt imponerad av den fysiska orken i årets trupp, under långa stunder så blir vi fysiskt nedtryckta av precis alla lag i SHL .... dom dipparna måste vi kunna hantera bättre om vi ska kunna gå för guld.

Så PP/BP kommer att bli avgörande i ett slutspel annars blir det sommarlov för Luleåhockey direkt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18142
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av JuniorX lör 13 feb 2016, 18:01

Som vanligt så tycker man att Fagervall har rätt i det mesta. Det är jävligt irriterande. PP har han ju rätt i. Samtidigt minns man hans uttalande efter ett uppehåll i höst när han lovade att de skulle börja vinna och det gick precis tvärtom, de bara fortsatte att förlora. Så med det i bakhuvudet fruktar jag hur PP kommer att se ut nu...
En annan sak som jag fortfarande tycker är för svagt är sargspelet. Vi förlorar för mycket puck där och det måste bli bättre. Basta!

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av pingu lör 13 feb 2016, 18:05

Det konstiga med PP spelet är att det inte går snabbare med tanke på de spelare vi förfogar över.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken tor 18 feb 2016, 23:58

http://www.kuriren.nu/100-hockey/osten-rasande-vi-maste-fa-en-arlig-chans-8740439.aspx

Spoiler:

Skrivet av Jimmy Landström & Malin Öhrlund
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken fre 19 feb 2016, 00:06

http://www.kuriren.nu/100-hockey/derbykronikan-en-forsmak-mot-slutpelet-8740152.aspx

Spoiler:

Skrivet av Jimmy Landström
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken tor 25 feb 2016, 10:27

http://www.kuriren.nu/100-hockey/luleacenterns-framtid-ar-inte-lost-for-en-dialog-8748022.aspx

Granströms vara eller ej:

Skrivet av Jimmy Landström
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear tor 25 feb 2016, 21:27

Luleå Hockey jagar Brynässtjärnan
20:32 | 16-02-25 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Bill Sweatt värvades på ett tvåårskontrakt från Brynäs. Nu är nästa stjärnforward i Gävleklubben aktuell för Luleå Hockey.
Dela Tweeta
Inför den här säsongen värvades amerikanen Bill Sweatt från Brynäs.

Nu kan hans tidigare kedjekamrat anslut till Luleå Hockey nästa säsong.

Den kanadensiske centern Greg Scott.

– Luleå har anmält sitt intresse för Scott, absolut. Men det finns det fler klubbar som har gjort, säger hans agent Martin K Nilsson till Norrbottens-Kuriren.

– Vi har sagt med honom att han får avsluta säsongen först. Han känner själv att han gjort ännu en bra säsong och vill se hur långt det bär med Brynäs.

Kanadensaren är inte stressad.

Enligt tradition i Nordamerika brukar transatlanterna vara vana vid att lösa kontraktsförlängningar efter säsongen är över.

– Jänkarna är vana att få kontrakten senare. Svenskarna kan vi nästa göra klart med innan säsongen har börjat, säger Martin K Nilsson.

Hur är hans relation med Sweatt?

– De lirade två säsonger i samma kedja i Brynäs och visst talar det för Luleås del, säger agenten.

27-åringen har gjort 37 poäng (16 mål/21 assist) på 46 matcher i Brynäs den här säsongen.

– Jag vill inte säga någonting överhuvudtaget om någon spelare som tillhör någon annan organisation. Jag vill inte heller uttala mig om något som berör nästa år. Vi har en viktig match ikväll och ett par viktiga matcher och ett kommande slutspel .Det vill vi förhålla oss till och uttala sig om, säger Luleås general manager Lars "Osten" Bergström till Norrbottens-Kuriren.

Vad kan du säga om honom?

– Jag känner honom inte så, men det är en bra spelare som gjort ett bra avtryck i Sverige.

Han hade ju ett fint samarbete med Bill Sweatt i Brynäs?

– Jo, men det tror jag Jacob Lagacé och Toni Rajala kommer hitta också. Det är det som gäller nu.

Går ni framåt i förhandlingen med någon spelare som står utan avtal nästa säsong?

– Spelar alla på sitt maximum och vinner Luleå Hockey SM-guld finns det en god möjlighet för alla och Luleå Hockey.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken tis 01 mar 2016, 22:25

http://www.kuriren.nu/100-hockey/forre-leksandstranaren-aktuell-for-lulea-8755323.aspx

Förre Leksandstränaren aktuell för Luleå skrev:ISHOCKEY/LULEÅ De träffades i Österrike på 90-talet. Nu är han aktuell för Luleå Hockey.
Luleås huvudtränare Joakim Fagervall har inte förlängt kontraktet för nästa säsong. Enligt Västerbottens-Kuriren och Expressen har han erbjudits ett jobb som general manager i Björklöven nästa säsong.

Enligt rykten är huvudspåret att ersätta honom med den assisterande tränaren Stefan "Skuggan" Nilsson och Anders Burström, som forwardsansvarig.

Nu kan Norrbottens-Kuriren avslöja en aktuell tredjelänk i den konstellationen, som enligt uppgift diskuteras i klubben.

Förre Leksandskapten, Leksandstränaren och Klagenfurterbacken Christer Olsson.

– Ni kan ställa frågan vem som ska vara tränare år 2020 också. Vi har valt att inte kommentera någonting om nästa säsong utan fokuserar här och nu, säger Luleå Hockeys sportchef Lars "Osten" Bergström.

45-årige Christer Olsson spelade under Lars "Osten" Bergströms ledning i den österrikiske klubben 1999/2000. "Osten" tränade laget 1998-2003 innan han blev assisterande förbundskapten för Österrike.

Du känner ju Christer Olsson sedan tiden i Österrike. Vad kan du säga om honom?

– Jag har ingen lust att säga någonting om framtiden. Vi fokuserar bara på det som är här och nu, säger Lars "Osten" Bergström till Norrbottens-Kuriren.

Christer Olsson fick den 23 december, 2015, sparken som huvudtränare för Innsbruck.

Skrivet av Jimmy Landström och Adam Andersson
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear fre 04 mar 2016, 15:29

Luleås glädjebesked: Stjärnan är tillbaka
14:11 | 16-03-04 Kommentera
LULEÅ/ISHOCKEY Höftsmärtor gjorde att Joel Lassinantti missade matchen mot HV 71. Men han är redan tillbaka. "Det räknar jag med", säger tränaren Joakim Fagervall.
Dela Tweeta
Luleå Hockeys målvakt och nyckelspelare ställdes över strax innan matchstart mot HV 71 under torsdagen sedan han fått känningar i sina höfter.

Det hade kunnat vara ett en begynnande målvaktskris en dryg vecka före slutspelsstarten eftersom erfarne backup-målvakten Daniel Larsson inte heller var tillgänglig för spel.

Men i dag blåser Luleå Hockey och tränaren Joakim Fagervall faran över.

– Att Joel inte spelade var bara en säkerhetsåtgärd. Han vill spela men vi valde att vila honom. Nu räknar jag med att han kan spela, säger tränaren Joakim Fagervall.

Daniel Larsson?

– Han har kört ett par pass nu och är tillgänglig för spel.

En spelare som stått utanför laget en tid är finske powerforwarden Lennart Petrell men Fagervall vill inte säga om han är aktuell för spel mot Djurgården.

– Han är mycket tillgänglig men vi byter inte spelare för bytandets skull. Vi har en plan för Lennart.

Djurgården på lördag kväll. Tankar?

– Vi visade moral mot HV 71 och spelade bra från och med andra perioden. Men vi gav bort för mycket initiativ i början och det håller inte. Det blir kul att möta Djurgården igen men den här gången måste vi spela bättre för att vinna.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear mån 07 mar 2016, 20:35

ill behålla sin publikfavoriten
20:11 | 16-03-07 Kommentera
ISHOCKEY Emil Sylvegård han blivit en favorit hos Luleåfansen. Nu vill klubben behålla honom.
Dela Tweeta
16 poäng (3 mål/13 assist) på 49 matcher.

Poängmässigt hade nog Emil Sylvegård önskat mer.

Men Malmösonen visar en uppåtgående formkurva inför slutspelet.

Sylvegård spelade läckert fram till Jacob Micflikiers 2-1 hemma mot Djurgården i lördags (4-1).

Den storvuxne forwarden har kopplats ihop med SHL-konkurrenten Linköping när tvåårskontraktet går ut i vår. Han kom till Luleå Hockey från allsvenska Oskarshamn 2014.

Nu har Luleå inlett offensiven för att behålla honom.

– Det stämmer att Luleå visat intresse, men mer vill jag inte säga just nu. De är på väg in i slutspelet och fokuserar på det, säger Sylvegårds agent och förre Luleåbacken, Johan Finnström till Norrbottens-Kuriren.

Finnström representerar även Röglebacken Almen Bibic, som ryktas vara aktuell för Rögle, Luleå och Linköping nästa säsong.

– Det finns intresse i SHL, men mer kan jag inte säga.

Har Luleå visat intresse?

– Det har jag ingen kommentar till, säger Finnström.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken mån 07 mar 2016, 21:10

http://www.nsd.se/sport/se-till-att-det-blir-lapp-pa-luckan-9909828.aspx

Spoiler:

Skrivet av Jimmy Stålnacke
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av pingu mån 07 mar 2016, 21:35

Redbear skrev:ill behålla sin publikfavoriten
20:11 | 16-03-07 Kommentera
ISHOCKEY Emil Sylvegård han blivit en favorit hos Luleåfansen. Nu vill klubben behålla honom.
Dela Tweeta
16 poäng (3 mål/13 assist) på 49 matcher.

Poängmässigt hade nog Emil Sylvegård önskat mer.

Men Malmösonen visar en uppåtgående formkurva inför slutspelet.

Sylvegård spelade läckert fram till Jacob Micflikiers 2-1 hemma mot Djurgården i lördags (4-1).

Den storvuxne forwarden har kopplats ihop med SHL-konkurrenten Linköping när tvåårskontraktet går ut i vår. Han kom till Luleå Hockey från allsvenska Oskarshamn 2014.



Nu har Luleå inlett offensiven för att behålla honom.

– Det stämmer att Luleå visat intresse, men mer vill jag inte säga just nu. De är på väg in i slutspelet och fokuserar på det, säger Sylvegårds agent och förre Luleåbacken, Johan Finnström till Norrbottens-Kuriren.

Finnström representerar även Röglebacken Almen Bibic, som ryktas vara aktuell för Rögle, Luleå och Linköping nästa säsong.

– Det finns intresse i SHL, men mer kan jag inte säga.

Har Luleå visat intresse?

– Det har jag ingen kommentar till, säger Finnström.


Kom igen Osten och förläng med Sly nu och så tar du Bibic på samma gång så har vi spelare som är riktigt jobbiga att möta nästa säsong också Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av GLHF tis 08 mar 2016, 02:45

Bibic är en kona på skridskor dock..

GLHF

Antal inlägg : 217
Join date : 15-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av nummer 17 tis 08 mar 2016, 07:47


nummer 17

Antal inlägg : 1214
Join date : 14-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Micke80 tis 08 mar 2016, 09:33


Du skrämmer mig Smile Trodde det var nått allvarligt-

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 08 mar 2016, 10:11

Poängmässigt hade nog Emil Sylvegård önskat mer.

Så många chanser han haft under säsongen hade han lätt kunna dubbla poängskörden med lite bättre effektivitet

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2134
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Bamsefar ons 09 mar 2016, 14:44

Finns en låst artikel i nsd om Cehlariks skada efter Växjömatchen, anyone?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Rönken lör 12 mar 2016, 08:07

http://www.kuriren.nu/100-hockey/han-far-lamna-lulea-hockey-har-ar-nya-trion-8768500.aspx

Kuriren.nu skrev:ISHOCKEY/LULEÅ Daniel Larsson återvände till Luleå Hockey inför säsongen 2004/2015, men nu blir det ingen förlängning på tvåårskontraktet som går ut i vår.
Luleå Hockey inleder slutspelet och kvartsfinalserien mot Färjestad kommande torsdag i bäst av sju matcher.

Men lagbygget är i full gång inför 2016/2017.

Nu kan Norrbottens-Kuriren avslöja den troliga målvaktstrion nästa säsong.

Och vem som får lämna.

Danel Larsson, 30, kommer inte att erbjudas ett nytt kontakt när han tvåårsavtal går ut i vår.

Han spelade med Luleås juniorlag i ungdomsåren och återvände till Norrbotten från AIK 2014.

Enligt väl insatta källor till Norrbottens-Kuriren satsar Luleå Hockey på trion Joel Lassinantti, 23, Oscar Masiello, 18, och Filip Gustavsson, 17.

Daniel Larsson draftades i tredje rundan 2006 av Detroit Red Wings, blev 2008 utsedd till SHL:s bäste målvakt innan han drog till Nordamerika där det blev 93 matcher i farmarlaget Grand Rapid Griffins.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear mån 14 mar 2016, 11:52

Positiva besked inför slutspelet
10:54 | 16-03-14 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Sjukdomsbesvären verkar inte ha satt några djupare spår hos Luleåspelarna.
Dela Tweeta
I slutet av förra veckan gav Luleå Hockey sina spelare ledigt eftersom flera hade dragit på sig enklare sjukdomar.
När laget drog igång igen med träning under måndagen var det positiva besked som gavs.
Samtliga spelare fanns ombytta och deltog på is.
Endast Victor Ekarv hade vit tröja på sig, vilket brukar indikera att man inte är matchklar.
Första kvartsfinalen mot Färjestad spelas på torsdag i Coop Norrbotten Arena.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Donten_ mån 14 mar 2016, 12:23

Redbear skrev:Positiva besked inför slutspelet
10:54 | 16-03-14 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Sjukdomsbesvären verkar inte ha satt några djupare spår hos Luleåspelarna.
Dela Tweeta
I slutet av förra veckan gav Luleå Hockey sina spelare ledigt eftersom flera hade dragit på sig enklare sjukdomar.
När laget drog igång igen med träning under måndagen var det positiva besked som gavs.
Samtliga spelare fanns ombytta och deltog på is.
Endast Victor Ekarv hade vit tröja på sig, vilket brukar indikera att man inte är matchklar.
Första kvartsfinalen mot Färjestad spelas på torsdag i Coop Norrbotten Arena.

Det var goda nyheter! Hoppas alla håller sig friska och hela.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Dentos mån 14 mar 2016, 18:58

Jag skulle gärna vilja läsa artikeln i Kuriren som verkar handla om Rajala och hans pikar mot Färjestadspelare!
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Redbear mån 14 mar 2016, 18:59

Stjärnans passning: "Han är för långsam"
17:26 | 16-03-14 Kommentera
ISHOCKEY/LULEÅ Toni Rajala ställs mot sitt förra lag i kvartsfinalen. Då åker psykningarna fram och tillbaka mellan honom och de gamla lagkamraterna.
Dela Tweeta
Det är dagarna innan slutspelet drar igång.

Toni Rajala glider ner för rampen vid Norra hamn mot isbanan.

Skridskor i ena handen och klubba i den andra.

Bilden har tagit sin början mot att bli en klassiker i Norrbottens-Kuriren. För tre år sedan var Linus Klasen den stora stjärnan och fotograferades i full mundering med Bergnäsbron i bakgrunden.

– Så det är en ära att få göra det här, undrar Rajala.

Jo, det kan man nog säga. Även om säsongen kanske inte har varit helt spikrak är Toni Rajala det största affischnamnet i årets trupp.

Nu ställs han mot sitt gamla gäng – Färjestad.

– Det ger mig extra motivation. Jag känner hälften av spelarna från laget och man vill vara bättre än de killarna, säger Rajala.

Framförallt är det en spelare som finländaren känner till väldigt väl – landsmannen Antti Tyrväinen. Redan nu har psykningarna börjat mellan de två kompisarna.

– Han har sagt lite dåliga saker om mig, som att han ska tackla mig. Men det tror jag inte kommer ske, han är för långsam för att få tag i mig.

Tyrväinen värvades till Färjestad under säsongen med ett något skamfilat rykte från Finland om att vara en buse. Den sidan har inte kommit fram i Sverige.

– Han är som Hedman och tacklas mycket, men kan även göra mål. Det är en bra spelare och jag önskar honom all lycka. Men han kommer inte göra några mål mot oss.

Tror du Färjestad kommer ha någon extra bevakning på dig och andra producerande spelare i Luleå?

– Självklart blir det mer sånt i slutspelet än i grundserien, men jag tror inte det kommer vara så mycket av den varan. De lär vilja spela sin hockey.

32 poäng blev det för Rajala i grundserien, det var hans poängmässigt bästa säsong i SHL. Däremot var hans snitt betydligt sämre än i HV71 och Färjestad där han spelade färre matcher. Men finländaren menar ändå att det här är hans bästa säsong i Sverige.

– Ja, vi kom ju fyra i grundserien så det här är bästa säsongen hittills. I HV och Färjestad var det tuffa säsonger och jag anslöt mitt under säsongerna.

Fem år i rad har Toni Rajala bytt klubb efter en säsong. Resan har tagit honom från Ilves, till Oklahoma City Barons, vidare mot HV71, Yugra Khanty-Mansiysk, Färjestad och slutligen Luleå Hockey.

Även här är det bara ett ettårskontrakt som gäller och vad som händer nästa år är oklart.

– Jag har pratat med "Osten" och jag tror han vill ha kvar mig. Men vi kommer inte diskutera under slutspelet, då vill man inte tänka på annat än att vinna matcher. Jag gillar att vara här och det vore trevligt att stanna.

Om så blir fallet återstår att se. Kuriren har tidigare berättat om finländarens drömlön, som enligt uppgifter ligger på 2,4 miljoner kronor efter skatt per säsong. Med det i baktanke lär hans prestation bedömas noggrant i slutspelet. Skriverierna om hans lön är dock inget som påverkat Rajala överhuvudtaget. Han läser nämligen ingenting som skrivs.

– Om media vill prata om det så är dte helt okej, men det är inte något jag vill diskutera. Jag förstår ändå inte svenska så jag har inte läst en enda nyhetsartikel i år. Det är inte bra att börja fundera för mycket på om det står något dåligt när man haft en mindre bra match.

Vart ser du dig om ett par år?

– Självklart är drömmen att spela i NHL. Jag behöver ett par bra år i Europa där jag verkligen gör succé. Men blir det inte så kommer jag försöka vara bättre och bättre för varje säsong i Europa. Jag är bara 25 år så förhoppningsvis har jag flera år kvar att spela.
Anton Olofsson
FAKTA

Slutspelsfrågor

Ditt bästa slutspelsminne: Det var nog i AHL med Oklahoma när vi gick till konferensfinal. I Sverige har jag förlorat i kvartsfinal med HV och i play in med Färjestad – så det är inga bra minnen.

Vem avgör kvartsfinalen: Lennart Petrell. Han har varit het de senaste matcherna och kommer vara viktig i slutspelet. Det är en spelare som tar skitjobbet varje byte och även kan göra mål.

Vilka lag spelar i din drömfinal: Luleå och Frölunda. Eftersom vi förlorade i CHL vore det fint med ett returmöte.

Vem blir slutspelets poängkung: Lucas Wallmark.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Norlin tis 15 mar 2016, 18:05

Någon med Aftonbladet Plus som kan dela med sig av denna?
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article22448088.ab
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av JuniorX tis 15 mar 2016, 18:26

Spoiler:

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Dilox ons 16 mar 2016, 08:32

Det där som Cehlin säger om att han inte vill att Luleå ska vinna för att "vi spelar tråkig hockey". Det lever kvar sen Rönken-tiden. När tidningar och experter började härja om det så etsade det sig fast och nu kör många obegåvade på det spåret än idag. Har många på jobbet som härjar om "Tråk-Luleå" osv.

Är man så jävla blind och obegåvad att man anser att Luleå spelar en mer tråkig hockey än exempelvis Färjestad?

Dilox

Antal inlägg : 735
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Puckad ons 16 mar 2016, 10:17

Bulan det bra vid något tillfälle:
Det finns spel utan puck,
och det finns spel med puck.

Vilket av detta är det som var/är tråkigt?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken ons 16 mar 2016, 12:22

http://www.kuriren.nu/100-hockey/tank-om-jag-blir-utbuad-8772945.aspx

Tänk om jag blir utbuad:

Skrivet av André Samuelsson
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken ons 16 mar 2016, 12:27

http://www.kuriren.nu/100-hockey/forwarden-lockar-stjarnan-till-lulea-8772369.aspx

Forwarden lockar stjärnan till Luleå:

Skrivet av Mimmi Åkerlund
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Tigerman ons 16 mar 2016, 18:10

Dilox skrev:Det där som Cehlin säger om att han inte vill att Luleå ska vinna för att "vi spelar tråkig hockey". Det lever kvar sen Rönken-tiden. När tidningar och experter började härja om det så etsade det sig fast och nu kör många obegåvade på det spåret än idag. Har många på jobbet som härjar om "Tråk-Luleå" osv.

Är man så jävla blind och obegåvad att man anser att Luleå spelar en mer tråkig hockey än exempelvis Färjestad?
Cehlin är DIF:are, vilket förklarar svaret.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Urken sön 20 mar 2016, 17:24

http://www.nsd.se/sport/nsds-kronikor-prestationen-ar-osannolik-nu-dansar-lulea-9934092.aspx

Nu dansar Luleå:
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 24 mar 2016, 16:49

Kan någon lägga upp Pelles krönika om det bökiga, lågintensiva krigandet?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Låst material från diverse medier i sin helhet - Sida 14 Empty Sv: Låst material från diverse medier i sin helhet

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 14 av 21 Föregående  1 ... 8 ... 13, 14, 15 ... 17 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet