2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

+30
LulefanGBG
CKa
Lajon
Mange
Chris Hendrix
stormvägen
Mickeee
NallePhu
BodenSwe
Lars158
Lulefan
Ingemar
Sir Prozac
Kato
#96
Myrman
Donten_
MickkeJ
LHF96
FirstSting
pingu
Pajala
Slapshot
Urken
Rönken
kjell
FruktHamster
Old Brooklyn
Redbear
Admin
34 posters

Sida 7 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Slapshot lör dec 14, 2013 8:40 pm

Trucken får ingen plats, inte heller Mannberg när Omark ansluter och Foppa är tillbaka.

Bra första halva av matchen idag, andra halvan bedrövlig. Skönt med 3 poäng iaf, och på en lördag dessutom!

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av LulefanGBG lör dec 14, 2013 10:10 pm

En kväll när både Mannberg och Fabbe nätar kan vi väl inte förlora eller?  Very Happy Tro nu inte för en stund att jag tillhör dem som brukar klaga på dessa båda, snarare tvärtom. Tycker att båda gör det bra rätt ofta men instämmer i den kritik som riktas mot dem att de sällan sätter sina chanser. Ikväll gläds vi dock med dem för de har ändå gjort sig förtjänta av de där målen genom hårt arbete. Instämmer också i att Mannberg knappast är en spelare för fösrtakedjan och ser gärna att Pite-Foppa får chansen där när han kommer tillbaka men med det sagt tycker jag inte att Mannberg varit dålig med bröderna.

Man kan ofta slita sitt hår över att det är just de grabbarna som får chanserna och tycka det är värdelöst att de inte förvaltar dem bättre men jag ser dem som brunkare och hårt jobbande forwards snarare än poänggörare och vill istället säga som så att det är förbannat dåligt av resten att de inte lyckas skapa fler lägen än Fabricius och Mannberg. Fast det beror ju såklart på hur man ser det.

Hur som tycker jag att det var otroligt kul för dessa båda att de fick näta ikväll. Skönt med en seger också. Stabil match första hälften men efter 5 - 0 kändes det som om vi lade av att spela och HV fick några tröstmål men man kan nu inte kräva att få allting på en gång. För en gång skull har vi ju åtminstone släppt handbromsen lite och inte försökt bevaka en 1-målsledning i första perioden.

Som jag var inne på förra matchen mot Modo. Vi är helt klart bäst när vi kör full fart framåt. Vi har ingen riktigt stabil backlinjen men rent offensivt är den rätt skapligt, om inte bra rent ut sagt även om man kan önska att backarna träffar mål oftare med sina avslut. Men de är alla högst delaktiga i anfallsspelet på ett bra sätt.

Sedan tror jag fortfarande att vi måste skaffa oss någon stabilare pjäs i försvaret inför slutspel och annat men senaste matcherna har åtminstone visat en positiv tendens i spelet. Man ser återigen att det finns kvalitéer i laget. Hoppas vi fortsätter på inslagen bana och tar oss ur den här förbannade svackan nu!

FORZA!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Lasse Proppmätt lör dec 14, 2013 11:19 pm

Rönken skrev:Men ja, visst är det lite underligt att HV71 vill spela rolig hockey och Luleå bara vill täppa till bakåt, känns som något unisont standardsvar som motståndare har kommit fram till på någon hemlig träff Razz
Eftersom jag inte såg matchen (fick hålla tillgodo med sportradions websändning på jobbet)så undrar jag hur roligt HV spelade?
Antar att en HV spelare uttrýckte det så efter matchen
Så säger ju HV varje gång dem möter LHF (dock inte Fäldt men Karlsson har sagt så Jämtin också vill jag minnas)
Men om nu LHF täpper till bakåt hur fan kunde dem då tillbringa så mycket tid i anfallszonen under matchen.
Speciellt som att L-G Niemi tyckte att LHF spelade Harlem Globertrotters hockey (och faktiskt menade att dem skulle sluta med grannlåten och vara lite mer effektiva)
Och det är ju INTE roligt att se på det showbasket laget.
Man börjar tröttna på den där sagan om tråkluleå..
Snart är det dags för LHF spelarna att ge igen (men det är ju Rönkens melodi att inte tappa fattningen därav Robot stilen) Man vinner inget på att nappa på tokiga utspel endast dårar nappar på sånt!!


Senast ändrad av Lasse Proppmätt den lör dec 14, 2013 11:21 pm, ändrad totalt 1 gång

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Tigerman lör dec 14, 2013 11:20 pm

Mannberg gjorde inte bara mål utan även en av sina bättre matcher för säsongen. Chris hade i så fall en mindre lyckad dag och var faktiskt den som var sämst av de tre (hamnade bl.a. helt fel på HV's 5-2 mål).

Och även Fabbe gjorde sitt jobb utmärkt. Jag börjar inse att det faktiskt inte är någon idé att klaga på honom, istället bör man se på honom som en rent defensiv forward. Och det sköter han med bravur match efter match. Att det inte händer något framåt (förutom idag) får man köpa så länge det inte läcker bakåt. Och det gör det ju faktiskt i princip aldrig när han är på isen.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Lasse Proppmätt lör dec 14, 2013 11:24 pm

LulefanGBG skrev:En kväll när både Mannberg och Fabbe nätar kan vi väl inte förlora eller?  Very Happy Tro nu inte för en stund att jag tillhör dem som brukar klaga på dessa båda, snarare tvärtom. Tycker att båda gör det bra rätt ofta men instämmer i den kritik som riktas mot dem att de sällan sätter sina chanser. Ikväll gläds vi dock med dem för de har ändå gjort sig förtjänta av de där målen genom hårt arbete. Instämmer också i att Mannberg knappast är en spelare för fösrtakedjan och ser gärna att Pite-Foppa får chansen där när han kommer tillbaka men med det sagt tycker jag inte att Mannberg varit dålig med bröderna.

Man kan ofta slita sitt hår över att det är just de grabbarna som får chanserna och tycka det är värdelöst att de inte förvaltar dem bättre men jag ser dem som brunkare och hårt jobbande forwards snarare än poänggörare och vill istället säga som så att det är förbannat dåligt av resten att de inte lyckas skapa fler lägen än Fabricius och Mannberg. Fast det beror ju såklart på hur man ser det.

Hur som tycker jag att det var otroligt kul för dessa båda att de fick näta ikväll. Skönt med en seger också. Stabil match första hälften men efter 5 - 0 kändes det som om vi lade av att spela och HV fick några tröstmål men man kan nu inte kräva att få allting på en gång. För en gång skull har vi ju åtminstone släppt handbromsen lite och inte försökt bevaka en 1-målsledning i första perioden.

Som jag var inne på förra matchen mot Modo. Vi är helt klart bäst när vi kör full fart framåt. Vi har ingen riktigt stabil backlinjen men rent offensivt är den rätt skapligt, om inte bra rent ut sagt även om man kan önska att backarna träffar mål oftare med sina avslut. Men de är alla högst delaktiga i anfallsspelet på ett bra sätt.

Sedan tror jag fortfarande att vi måste skaffa oss någon stabilare pjäs i försvaret inför slutspel och annat men senaste matcherna har åtminstone visat en positiv tendens i spelet. Man ser återigen att det finns kvalitéer i laget. Hoppas vi fortsätter på inslagen bana och tar oss ur den här förbannade svackan nu!

FORZA!

Vi har lite samma inställning till hockey du och jag.
Jag gillar dina kunskaper antar att du spelat själv och kanske t.o.m tränat något lag någon gång?
Och jag fattar att du sett massor av matcher och dessutom analyserar du insatserna ser HELHETEN till skillnad från många här inne kul att följa dina inlägg.
Keep up the good work as they say over there!!
En sak som MÅSTE förbättras är första passet från Kukan Gunnar ja samtliga backar veteranerna gör det lite bättre men då blir det sällan ett pass utan sarg ut eller en lobb och förlorad puck dock fredar dem ju egen zon.
Och just en stabil pjäs där bak kan vara skillnaden mellan semi och final (jag räknar kallt med minst semi i år.)
Kan vi dessutom värva lite spets framåt en riktig sniper så kan det bli ännu bättre


Senast ändrad av Lasse Proppmätt den lör dec 14, 2013 11:31 pm, ändrad totalt 2 gånger

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av kniba lör dec 14, 2013 11:25 pm

Karl Fabricius är en av ligans bästa checking- och boxplayspelare, som dessutom brinner för föreningen. För mig existerar inte ett LHF utan spelare som Fabricius och Sandström. Fabbe har producerar mindre än vad man hoppats på, samtidigt är det inte hans uppgift att producera. Sätt hans prestationer i relation till hans uppgift och inse att han är en bra hockeyspelare och en fantastisk representant för föreningen. Jag kan inte, för något i världen, förstå varför så många väljer att gnälla så mycket på en spelare som inte förtjänar det.

kniba

Antal inlägg : 103
Join date : 13-04-05
Ort : Pite

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Lasse Proppmätt lör dec 14, 2013 11:38 pm

Tigerman skrev:Mannberg gjorde inte bara mål utan även en av sina bättre matcher för säsongen. Chris hade i så fall en mindre lyckad dag och var faktiskt den som var sämst av de tre (hamnade bl.a. helt fel på HV's 5-2 mål).

Och även Fabbe gjorde sitt jobb utmärkt. Jag börjar inse att det faktiskt inte är någon idé att klaga på honom, istället bör man se på honom som en rent defensiv forward. Och det sköter han med bravur match efter match. Att det inte händer något framåt (förutom idag) får man köpa så länge det inte läcker bakåt. Och det gör det ju faktiskt i princip aldrig när han är på isen.

Hoppsan en som fattat att fabbe är en energispelare som ska jobba hem och vara en pain in the ass inte göra poäng DOCK så kan man ju klaga på effektiviteten dem ggr han har haft lägen att göra mål och nu pratar jag HELA hans karriär inte bara LHF åren..

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av LulefanGBG lör dec 14, 2013 11:44 pm

Lasse Proppmätt skrev:
LulefanGBG skrev:En kväll när både Mannberg och Fabbe nätar kan vi väl inte förlora eller?  Very Happy Tro nu inte för en stund att jag tillhör dem som brukar klaga på dessa båda, snarare tvärtom. Tycker att båda gör det bra rätt ofta men instämmer i den kritik som riktas mot dem att de sällan sätter sina chanser. Ikväll gläds vi dock med dem för de har ändå gjort sig förtjänta av de där målen genom hårt arbete. Instämmer också i att Mannberg knappast är en spelare för fösrtakedjan och ser gärna att Pite-Foppa får chansen där när han kommer tillbaka men med det sagt tycker jag inte att Mannberg varit dålig med bröderna.

Man kan ofta slita sitt hår över att det är just de grabbarna som får chanserna och tycka det är värdelöst att de inte förvaltar dem bättre men jag ser dem som brunkare och hårt jobbande forwards snarare än poänggörare och vill istället säga som så att det är förbannat dåligt av resten att de inte lyckas skapa fler lägen än Fabricius och Mannberg. Fast det beror ju såklart på hur man ser det.

Hur som tycker jag att det var otroligt kul för dessa båda att de fick näta ikväll. Skönt med en seger också. Stabil match första hälften men efter 5 - 0 kändes det som om vi lade av att spela och HV fick några tröstmål men man kan nu inte kräva att få allting på en gång. För en gång skull har vi ju åtminstone släppt handbromsen lite och inte försökt bevaka en 1-målsledning i första perioden.

Som jag var inne på förra matchen mot Modo. Vi är helt klart bäst när vi kör full fart framåt. Vi har ingen riktigt stabil backlinjen men rent offensivt är den rätt skapligt, om inte bra rent ut sagt även om man kan önska att backarna träffar mål oftare med sina avslut. Men de är alla högst delaktiga i anfallsspelet på ett bra sätt.

Sedan tror jag fortfarande att vi måste skaffa oss någon stabilare pjäs i försvaret inför slutspel och annat men senaste matcherna har åtminstone visat en positiv tendens i spelet. Man ser återigen att det finns kvalitéer i laget. Hoppas vi fortsätter på inslagen bana och tar oss ur den här förbannade svackan nu!

FORZA!

Vi har lite samma inställning till hockey du och jag.
Jag gillar dina kunskaper antar att du spelat själv och kanske t.o.m tränat något lag någon gång?
Och jag fattar att du sett massor av matcher och dessutom analyserar du insatserna ser HELHETEN till skillnad från många här inne kul att följa dina inlägg.
Keep up the good work as they say over there!!

Tack för de vänliga orden Lasse! Faktum är att jag endast spelat ishockey i extremt unga år, (tror jag var 6 år), och karriären varade endast i 1 vecka. Jag hann med att göra två träningspass och hann inte ens till stadiet då man får hålla i en klubba. Minns fortfarande känslan då tränaren på helt felaktiga grunder, (givetvis!), dömde mig till 'Svarte Petter' under den falska förevändningen att jag var sist av samtliga Bambis att kravla över mittlinjen.  Rolling Eyes  Jag stormade av isen, (så gott man nu kan det med skridskor på fötterna och total avsaknad av balans), och till min fars stora förtret var jag så arg att jag blott 6 år gammal med gråten i halsen och snoret rinnande heligt svor att aldrig i hela mitt liv sätta på mig ett par skridskor igen och på den vägen är det.

Några år senare provade jag på sparkboll och lyckligtvis undvek tränarna löjliga lekar med dumma regler den gången och jag fick åtminstone en karriär som inspektör av sidlinjen, (och vann t.o.m. pris som årets lagkamrat en gång -mest för att jag till skillnad från alla andra talangfull målinriktade grabbar aldrig gnällde över att inte få spela), tills jag vart en sisådär 15 bast och upptäckte hårdrock och pilsner. I 9 -10 års-åldern återuppväcktes dock mitt latenta intresse för ishockey och i den vevan inträffade också OS i Lillehammer och därefter var jag toksåld men valde klokt att följa händelserna från sidan även vad gäller ishockey.

Däremot stämmer det som du säger att jag sett otroligt många matcher under åren, och min ringa ålder till trots vågar jag nog påstå att jag är en fantastisk soffexpert! (Med reservation för att inte alla delar den uppfattningen). bounce  cheers  Rolling Eyes Jag följer såklart Elitserien med Luleå och har gjort sedan 93/94 och sedan följer jag såklart VM, OS, World Cup och allt annat. Följer även Allsvenskan, Kvalserien, NHL, Stanley Cup osv. Så mycket jag bara kan se helt enkelt utan att försumma annat viktigt i livet.

Kul att vi är två som tänker hockey på ungefär samma sätt! Sedan om det är rätt eller fel är såklart högst subjektivt som så mycket annat. Jag har emellertid varken expertis eller erfarenheter som spelare/ledare att lägga bakom mina analyser och åsikter utan det är en amatörs hopkok helt enkelt.  Very Happy
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av LulefanGBG lör dec 14, 2013 11:46 pm

kniba skrev:Karl Fabricius är en av ligans bästa checking- och boxplayspelare, som dessutom brinner för föreningen. För mig existerar inte ett LHF utan spelare som Fabricius och Sandström. Fabbe har producerar mindre än vad man hoppats på, samtidigt är det inte hans uppgift att producera. Sätt hans prestationer i relation till hans uppgift och inse att han är en bra hockeyspelare och en fantastisk representant för föreningen. Jag kan inte, för något i världen, förstå varför så många väljer att gnälla så mycket på en spelare som inte förtjänar det.
 cheers 

Att gnälla på att han sumpar målchanser är detsamma som att inte se att övriga spelare skapar absolut nada. I de matcher när övriga laget skapar och gör det som de skall så kan t.o.m. Fabbe pilla in en puck av bara farten.

Hans jobb är dock inte att göra mål utan att se till att våra motståndare inte gör det och det är han förbannat bra på.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Lasse Proppmätt sön dec 15, 2013 12:39 am

Lasse Proppmätt skrev:
Rönken skrev:Men ja, visst är det lite underligt att HV71 vill spela rolig hockey och Luleå bara vill täppa till bakåt, känns som något unisont standardsvar som motståndare har kommit fram till på någon hemlig träff Razz
Eftersom jag inte såg matchen (fick hålla tillgodo med sportradions websändning på jobbet)så undrar jag hur roligt HV spelade?
Antar att en HV spelare uttrýckte det så efter matchen
Så säger ju HV varje gång dem möter LHF (dock inte Fäldt men Karlsson har sagt så Jämtin också vill jag minnas)
Men om nu LHF täpper till bakåt hur fan kunde dem då tillbringa så mycket tid i anfallszonen under matchen.
Speciellt som att L-G Niemi tyckte att LHF spelade Harlem Globertrotters hockey (och faktiskt menade att dem skulle sluta med grannlåten och vara lite mer effektiva)
Och det är ju INTE roligt att se på det showbasket laget.
Man börjar tröttna på den där sagan om tråkluleå..
Snart är det dags för LHF spelarna att ge igen (men det är ju Rönkens melodi att inte tappa fattningen därav Robot stilen) Man vinner inget på att nappa på tokiga utspel endast dårar nappar på sånt!!

Ang tråkkortet så såg jag lite av Saik:s seger i GBG man grisade till sig 3 p fick ett tidigt ledningsmål gick sen på kontring typ hela matchen.
Ungefär som dem brukar göra i Coop (verkar vara deras taktik mot dem "bättre" lagen på bortaplan) och spelade som ungefär LHF gjorde på 80-talet (eller som vi gjorde för 2 år sedan med den skillnaden att dem gör som Tjeckoslovakien eller numera Tjeckien/Slovakien gör är i skottlinjen och studsar pucken framåt så rusar dem det gjorde ju aldrig LHF för 2 år sen dem åkte och bytte istället).

Sanny försökte såga det spelet i "tjatet" och analysen efter matchen (var inne på att dem bara fick iväg 4 skott på mål i andra och några till i tredje) men blev bryskt avbruten av Petter (jag älskar Saik numera) som genast sa att det var SÅÅÅ BRAAA och SÅÅÅ fantastiskt SÅÅ Imponerande att vinna trots detta spel.

När LHF gjorde så i bortamatcherna sa han att det var döden för Svensk ishockey..
Tala om helomvändning (Nu spelade ju t.o.m LHF så hemma ibland tyvärr men dock inte så ofta så det var fog för att kalla det tråkhockey det epitetet fick dem på bortaplan)
Det är tydligen OK för Saik att spela grishockey men inte andra lag..
Jag tycker LHF har börjat hitta sitt spel HEMMA
Men jag tycker dock dem kan göra som Saik på bortaplan skita i att äga pucken så mycket utan försvara sig med näbbar och klor och satsa på kontringar.
Och säger kommentatorerna något i intervjun efter matchen så ska dem säga vi försöker bara härma Saik:s bortaspel då dem är bäst måste vi försöka göra likadant fråga Petter i studion om det är OK för honom Smile

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2135
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Chris Hendrix sön dec 15, 2013 12:52 am

Mål av både Karl Fabricius och Daniel Mannberg i samma match bör betraktas som en rejäl skräll. Very Happy Odds på det?
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Snikne Ville mån dec 16, 2013 2:36 pm

Jag gillar det jag sett av Ted Brithen de senaste säsongerna och han var en av få bra för HV även denna match.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6389
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71 - Sida 7 Empty Sv: 2013-12-14, SHL-omgång 33, Luleå - HV71

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet