SHL 2013/2014

+36
Högljudd
Chris Hendrix
LubosC
Bamsefar
Myrman
Redbear
stormvägen
Purre
Pajala
Old Brooklyn
zamboni
GGG78
icemask
NallePhu
Tigerman
Sundance Kid
Mange
JahNT
Dentos
UnSaccoDiSoldi
Kagen
Urken
Kallepedal
Zeb Macahan
Snikne Ville
Krobbe
Lars158
Slapshot
LulefanGBG
knutten
MickkeJ
Salle
Rönken
Norlin
FruktHamster
Admin
40 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

SHL 2013/2014 Empty SHL 2013/2014

Inlägg av Admin ons 06 mar 2013, 19:55

Tråden som handlar om SHL i stort säsongen 2013/2014.

Här diskuteras allt som händer kring SHL, lagens försäsong, tabelläget för olika lag, formkurvor,
vem har bästa BP/PP:t, statistik, skriverier kring SHL, lagens ekonomi, publiksiffror o.s.v.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av FruktHamster ons 10 apr 2013, 11:22

Satt och funderade lite över kommande säsong och vilka lag som kommer ingå i serien. Det som spontant slår mig är att det nog kommer finnas betydligt färre ekonomiska slagpåsar än vad som varit tex i årets serie.
Vad gäller säsongen 2013/2014 så ser jag egentligen bara AIK som ensam kandidat till detta mindre smickrande epitet. I fjol hade vi AIK, Timrå och - gissningsvis - Rögle som alla spelade i en lägre division rent ekonomiskt, men då Rögle och Timrå bytte plats med Leksand och Örebro så tror jag det ändrats.

Leksand IF lär inte ha foten på bromsen när man nu äntligen kommit upp i Elitserien. Inte för att de varit kända för att någonsin haft foten på bromsen - eller för den delen varit medvetna om konceptet  "broms" över huvud taget.
Man har en kommun som är redo att både hjälpa med skatteplanering, gräva djupt i skattkistan och lägga ned välfärd för att ha laget i högsta serien och med sådan säkerhet lär de inte ta sitt egna ekonomiska ansvar i första taget... Jag vet, jag är i gång och kastar skit på LIF igen, men jag kan inte låta bli! Det är så fruktansvärt ansvarslöst att gång efter annan köra rakt in i kaklet och springa gråtandes till kommunen med ultimatumet "pengarna eller livet!". LIF är det bortskämda barnet i vars värld det är alla andras ansvar att se till att de har de senaste leksakerna.

Örebro då? Klubben målmedvetet jagat en elitserieplats under många års tid och när man nu är här, så är man nog inte villig att släppa taget efter bara en säsong. Utöver en säkerligen entusiastisk bygd - så som är brukligt med lag som kommer upp för första gången - så har man finansman Fahlman i ryggen som säkert är beredd att hjälpa till lite extra såhär i början för att få tid att växa i kostymen. Tror man kan dra en del paralleller med hur det såg ut när Växjö gick upp faktiskt.

Övriga lag som som är kvar i ES sedan i fjol - förutom då AIK - bör ha en hyfsat god omsättning. Vissa av dem måste skära sina utgifter *host Frölunda, host*, efter några års oansvarigt spenderande, men inkomsterna bör fortfarande vara rätt bra. Även FBK har annonserat att de ska sänka sina utgifter, men även med en sänkt värvningsbudget så lär de dega ut mer för sin trupp än vad finallagen SkAIK och Luleå gör var för sig.

Jag tror att det här kommer öppna för en mindre förutsägbar serie. Kanske inte i år, eftersom Örebro och Leksand av naturliga skäl kommer behöva tid att anpassa sig till Elitserien, men på sikt. Det är kul!
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin tor 11 apr 2013, 01:28

Med endast ett par stycken silly season annonseringar ska jag våga mig på en gissning och säger att AIK och Örebro spelar kvalserien nästa år. Brynäs och Leksand hamnar i ingemansland.
Tror att Modo kan gå längre nästa säsong och skrälla till på en finalplats.

Detta är såklart allt annat än förankrat i någon verklighet utan bara en lite pre-pre-pre-seasongissning.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken fre 19 apr 2013, 19:28

Norlin skrev:Med endast ett par stycken silly season annonseringar ska jag våga mig på en gissning och säger att AIK och Örebro spelar kvalserien nästa år. Brynäs och Leksand hamnar i ingemansland.
Tror att Modo kan gå längre nästa säsong och skrälla till på en finalplats.

Detta är såklart allt annat än förankrat i någon verklighet utan bara en lite pre-pre-pre-seasongissning.

Känns som att det kan bli rätt uppdelad tabell, Skellefteå-Luleå-Färjestad-HV-Linköping tror jag slåss om topp 5, sedan för platserna 6-11 är det Modo-Frölunda-Brynäs-Leksand-Örebro-Växjö och AIK för sista platsen. Mer än så här känns det snudd på omöjligt att pricka in, brasklapp för HV. Vet inte riktigt vilket lag man ställer på banan, kan det bli nästa Frölunda där man gör sämre och sämre säsonger nu närmsta tiden?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle tor 02 maj 2013, 13:30

Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle tor 02 maj 2013, 13:53

31/10 har jag alltså, om jag fortfarande bor kvar, knappt 5 minuters cykelavstånd till en Luleåmatch i Elitserien!

Det här med att man möter alla lag 5x i ES fortfarande. Märkligt. Jävla skit att LHF möter Örebro borta bara två ggr, men tre hemma.. Antingen 3+3? Eller 2+2 med 14 lag. 52 omg. Som nu så blir det ju fan orättvist med 3+2 mot vissa o 2+3 mot andra.

I princip hela elitseriesäsongen 13/14 består av tre matcher per kväll ons/tors/fre/lör.. Bra eller anus? Själv gillar jag "fulla omgångar"


Sen det här med att spelschemat innehåller en del fejk-back-to-back-matcher fre/lör. Okej om det vore mot samma lag.. Men nu kan ett lag som spelat på fre alltså möta ett lag som inte spelat på fre, på lördag. Mindre än 24 timmar efter. Märkligt, igen.

Sammanfattningsvis.. Ett jävligt tveksamt ihopknåprat upplägg.

Eller?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle tor 02 maj 2013, 14:04

Tar ett exempel angående fejk-back-to-back-upplägget

FBK möter Leksand hemma Tors
HV möter Modo borta Fre

Sen 18,30 på lör ska HV ha packat ihop, rest hem från Örnsköldsjävlavik och laddat om..
Medan FBK bussar till Jkpg pigga i bena.

Rättvisa? Logik?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Norlin tor 02 maj 2013, 23:12

Jadu, måste säga att jag inte riktigt förstår mig på detta.
Varför håller man inte konsekvent på tis-tors-lör utan börjar blanda in måndagar och onsdagar lite då och då?

Sen dessa konstiga icke-back-to-back-mötena verkar helt befängt. Ser gärna ett uttal från hockeyligan om hur de tänkt när de släpper matchschemat.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av MickkeJ tor 02 maj 2013, 23:21

När är EuroHockeyTour-turneringarna? Det ska ju vara en efter jul (i typ februari) men det är bara ett uppehåll där och det är väl för OS?
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2806
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av knutten tor 02 maj 2013, 23:46

De gjorde ju detta med matcher varje dag på prov har jag för mig.
Men reaktionerna är ju inte superpositiva, så jag förstår inte heller riktigt varför man fortsätter med det. Kan bara anta att det är bra för tv-sändningarna?
Ingen aning, men fansen/publiken lär inte ha något att säga till om.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG fre 03 maj 2013, 00:36

Helt värdelöst med uppdelade omgångar. En ständigt haltande tabell är det värsta jag vet. Att aldrig kunna lita på gällande tabell utan att behöva räkna efter vilka som spelat fler och färre och vilka som möter varandra i "hängmatcher".

OK det krävs ingen raketforskning för att haja läget men ändå jävligt störande att behöva hålla på så i 55 omg.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle lör 15 jun 2013, 11:23

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article16966209.ab

Snart spelar vi inte i "Elitserien" utan i Swedish Hockey League

SHL alltså (wannabe Nhl/khl)
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken lör 15 jun 2013, 11:28

Är det 90-talet på nytt med NHL-inspiration? Hoppas det bara är det internationella namnet, för det har väl varit Swedish Elite League tidigare? Idioti om det ska vara SHL även i Sverige.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG lör 15 jun 2013, 12:53

Skall ligan flytta utomlands? Jag fattar ingenting!

Vi har ju bytt språk på ligan så då undrar jag om tanken är att det skall vara en svensk produkt för svensk hockey eller om det skall vara en produkt för den utrikiska marknaden?

SÅ JÄVLA TRAMSIGT!

Ok, ett namnbyte förändrar ju ingenting i praktiken och den andra förändringen man nyligen lanserade är ju värre i det avseendet men den är åtminstone inte lika till synes onödig och löjeväckande.

Skall alla lagen byta namn nu igen också för att det skall passa utrikiska marknader? Luleå Bears, Färjestad Wolves, Fuslkunda Indians (Nej just det! De heter ju redan så löjligt!) HV71 Bulls osv.... Trams! Inget annat än trams, trams, TRAMS!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot lör 15 jun 2013, 14:15

Hehe jo Frölunda indians är ju riktigt dåligt Smile sedan när har det funnits indianer i Göteborg? Vargar, björnar, tjurar osv finns åtminstone här men INDIANER?? 

Håller även med om namnbytet. Trams. Även om just det är en bagatell. Tycker slutspelsförändringarna är värst. Ren och skär dynga.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av MickkeJ lör 15 jun 2013, 18:42

Hade ju varit bättre att säga att det officiella namnet var "Svenska Hockeyligan" och förkorta det SHL. Om sedan icke-svenskar vill översätta det till "Swedish Hockey League" så går det ju bra, det är ju fortfarande samma initialer.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2806
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 lör 15 jun 2013, 22:43

MickkeJ skrev:Hade ju varit bättre att säga att det officiella namnet var "Svenska Hockeyligan" och förkorta det SHL. Om sedan icke-svenskar vill översätta det till "Swedish Hockey League" så går det ju bra, det är ju fortfarande samma initialer.
Så tänker jag med.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG sön 16 jun 2013, 18:01

Slapshot skrev:Hehe jo Frölunda indians är ju riktigt dåligt Smile sedan när har det funnits indianer i Göteborg? Vargar, björnar, tjurar osv finns åtminstone här men INDIANER?? 

Håller även med om namnbytet. Trams. Även om just det är en bagatell. Tycker slutspelsförändringarna är värst. Ren och skär dynga.
Håller med dig Slapshot. Jag har letat sedan namnbytet och aldrig sett en indian i stan här nere. Tror att de håller till i Slottskogen om kvällarna så man får passa sig om man går igenom parken om natten så man inte hamnar i ett bakhåll...
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot sön 16 jun 2013, 21:23

Haha Wink

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle mån 17 jun 2013, 13:12

Nu är det officiellt - SHL

SHL "loggan" är rätt ful.. och två utav de tre "modellerna" vid lanseringen är hatobjekten Grin-Joel & Hollywood-Jimmie http://www.hockeyligan.se/artikel/38235/
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 17 jun 2013, 13:14

Salle skrev:Nu är det officiellt - SHL

SHL "loggan" är rätt ful.. och två utav de tre "modellerna" vid lanseringen är hatobjekten Grin-Joel & Hollywood-Jimmie http://www.hockeyligan.se/artikel/38235/

Svenska förkortningen bör egentligen bli SH om man ska vara nitisk då hockeyligan är ett ord. Men ja SHL funkar väl som det officiella men kan inte tänka mig att man frångår elitserien i dagligt tal.

Edit: Haha, vad är det för j*vla logga?! Vid första anblick ser det ut som ett hastverk.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Salle mån 17 jun 2013, 13:18

Rönken skrev:
Salle skrev:Nu är det officiellt - SHL

SHL "loggan" är rätt ful.. och två utav de tre "modellerna" vid lanseringen är hatobjekten Grin-Joel & Hollywood-Jimmie http://www.hockeyligan.se/artikel/38235/

Svenska förkortningen bör egentligen bli SH om man ska vara nitisk då hockeyligan är ett ord. Men ja SHL funkar väl som det officiella men kan inte tänka mig att man frångår elitserien i dagligt tal.

Edit: Haha, vad är det för j*vla logga?! Vid första anblick ser det ut som ett hastverk.

Fast med det resonemanget skulle ju vi inte förkortas LHF heller - utan LH. Hehe Wink

Men ja.. Som du säger.. "Elitserien" kommer det ju heta i folkmun ett bra tag till.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 17 jun 2013, 13:20

Salle skrev:
Rönken skrev:
Salle skrev:Nu är det officiellt - SHL

SHL "loggan" är rätt ful.. och två utav de tre "modellerna" vid lanseringen är hatobjekten Grin-Joel & Hollywood-Jimmie http://www.hockeyligan.se/artikel/38235/

Svenska förkortningen bör egentligen bli SH om man ska vara nitisk då hockeyligan är ett ord. Men ja SHL funkar väl som det officiella men kan inte tänka mig att man frångår elitserien i dagligt tal.

Edit: Haha, vad är det för j*vla logga?! Vid första anblick ser det ut som ett hastverk.

Fast med det resonemanget skulle ju vi inte förkortas LHF heller - utan LH. Hehe Wink

Men ja.. Som du säger.. "Elitserien" kommer det ju heta i folkmun ett bra tag till.

Ge dig inte på Luleå nu och racka ner på LHF Razz
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 17 jun 2013, 13:29

Det är ju inte ovanligt att man förkortar organisationer med långa namn innehållande flera ord med fler eller färre bokstäver i förkortningen än vad det finns ord i det utskrivna namnet. Sedan förekommer det ju varianter med "rätt" antal bokstäver i förhållande till antal ord också givetvis.

Håller med om loggan! Rent bedrövlig! Framtagen i Powerpoint på 1 min? Usch vad vidrig och den blev ju inte bättre av att grin-Joel med vänner var med i introduktionen!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 17 jun 2013, 13:30

Tycker att hela resonemanget att man vill "distansera" sig med SHL för att Elitserien är förknippat med andra serier. Säger man allsvenskan menar man sparkbollens serie, och elitserien är det hockeyns högsta serie, i min värld då. Finns det så många andra avvikande åsikter? Är som att AIK (Solna) skulle byta namn för att det finnas andra lag med AIK i namnet..
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 17 jun 2013, 13:30

LulefanGBG skrev:Det är ju inte ovanligt att man förkortar organisationer med långa namn innehållande flera ord med fler eller färre bokstäver i förkortningen än vad det finns ord i det utskrivna namnet. Sedan förekommer det ju varianter med "rätt" antal bokstäver i förhållande till antal ord också givetvis.

Håller med om loggan! Rent bedrövlig! Framtagen i Powerpoint på 1 min? Usch vad vidrig och den blev ju inte bättre av att grin-Joel med vänner var med i introduktionen!  

Ja jo då, mest besviken på att man ö.h.t. ska frångå Elitserien, visst SHL funkar väl som något officiellt i internationella sammanhang men förstår inte varför man ska frångå elitserien nationellt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 17 jun 2013, 13:41

Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Det är ju inte ovanligt att man förkortar organisationer med långa namn innehållande flera ord med fler eller färre bokstäver i förkortningen än vad det finns ord i det utskrivna namnet. Sedan förekommer det ju varianter med "rätt" antal bokstäver i förhållande till antal ord också givetvis.

Håller med om loggan! Rent bedrövlig! Framtagen i Powerpoint på 1 min? Usch vad vidrig och den blev ju inte bättre av att grin-Joel med vänner var med i introduktionen!  

Ja jo då, mest besviken på att man ö.h.t. ska frångå Elitserien, visst SHL funkar väl som något officiellt i internationella sammanhang men förstår inte varför man ska frångå elitserien nationellt.
Den besvikelsen delar vi!

Jörgen Lindgren säger i introduktionsvideon att man vill skapa "känslor". Vilken hockeyserie i Sverige väcker mer känslor än Elitserien hos alla hockeyfantaster? Vår svenska hockey är ju byggd på traditioner och känslan och kärleken för desamma. Det är ju det som gjort oss så bra. Nu tror jag inte att känslan för ett derby mellan Leksand och Brynäs väcker mindre känslor i SHL än i Elitserien men jag tror definitivt inte att namnbytet bidrar till att skapa mer känslor på läktarna. Det är nog den redan gamla traditionen som väcker de känslorna så namnbytet framstår ju bara som än mer löjeväckande med den motiveringen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 17 jun 2013, 13:43

LulefanGBG skrev:
Rönken skrev:
LulefanGBG skrev:Det är ju inte ovanligt att man förkortar organisationer med långa namn innehållande flera ord med fler eller färre bokstäver i förkortningen än vad det finns ord i det utskrivna namnet. Sedan förekommer det ju varianter med "rätt" antal bokstäver i förhållande till antal ord också givetvis.

Håller med om loggan! Rent bedrövlig! Framtagen i Powerpoint på 1 min? Usch vad vidrig och den blev ju inte bättre av att grin-Joel med vänner var med i introduktionen!  

Ja jo då, mest besviken på att man ö.h.t. ska frångå Elitserien, visst SHL funkar väl som något officiellt i internationella sammanhang men förstår inte varför man ska frångå elitserien nationellt.
Den besvikelsen delar vi!

Jörgen Lindgren säger i introduktionsvideon att man vill skapa "känslor". Vilken hockeyserie i Sverige väcker mer känslor än Elitserien hos alla hockeyfantaster? Vår svenska hockey är ju byggd på traditioner och känslan och kärleken för desamma. Det är ju det som gjort oss så bra. Nu tror jag inte att känslan för ett derby mellan Leksand och Brynäs väcker mindre känslor i SHL än i Elitserien men jag tror definitivt inte att namnbytet bidrar till att skapa mer känslor på läktarna. Det är nog den redan gamla traditionen som väcker de känslorna så namnbytet framstår ju bara som än mer löjeväckande med den motiveringen.

Tror nog att det är försvinnande få som blandar ihop Elitserien i hockey med Elitserien i speedway som exempel på deras "försvar" till byte av namn. Sen tycker jag det är nästan patetiskt att ha så pass dålig logga när man ändå ska byta, snäll lite klass tack. Ska ju föreställa en miljardindustri..
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Krobbe ons 26 jun 2013, 10:45

Håller definitivt med i kritiken av match-upplägget med speldagar varje dag nästan. Senaste säsongen fick det till följd att t.ex. Växjö en vecka hade tre hemmamatcher och en borta. Hur många förutom årskortslösare har råd gå på hockey med kanske två barn, tre ggr på en och samma vecka.
Krobbe
Krobbe

Antal inlägg : 73
Join date : 12-08-19

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG ons 26 jun 2013, 13:04

Match varje Tisdag, Torsdag, Lördag vore det ideala enligt mig. Då skulle Media också kunna göra betydligt större satsningar av bevakningar och grejer. Fasta dagar för reportage och program samt enklare att lägga upp scheman över bevakning av matcher.

Som det är nu kan man t.ex. ha en Hockeykväll (SVT-programmet) en dag när det lirats en match. Helt meningslöst!

Givetvis måste ibland göras små undantag och justeringar som ibland missgynnar något lag och gynnar något annat men över en hel säsong borde det jämna ut sig. Sedan gör man så att alla lag får ungefär lika många hemmamatcher på Lördagar. Borde inte vara så svårt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Snikne Ville ons 26 jun 2013, 13:24

Skulle föredra gamla upplägget, dvs tis, torsd o söndag. Men klubbarna vill ha lördagsmatcehr för att få restaurang- o barförsäljning och tv-bolaget vill ha match varje dag. Och Mammon brukar vinna.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6387
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av FruktHamster ons 26 jun 2013, 14:58

Själv föredrar jag lördagsmatcherna. Speciellt de som börjar 16:00 så man slipper vänta så länge innan man har en anledning att knäcka en pilsner.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan ons 26 jun 2013, 17:22

Som jag skrev på Twitter nyss:
"Luleå har kommande säsong 8 hemma och 11 borta på lördagar samt 3-3 på fredagar. Söndag/måndag 1-0".

Apropå bra och dåliga speldagar vad gäller publikt samt inköp i barer/restauranger.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot ons 26 jun 2013, 18:42

Föredrar söndagar mot lördagar. Söndag är ofta en seg dag så hockey passar fint. Lördag är tror jag de flesta mer upptagna med annat....sån är känslan iaf

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan ons 26 jun 2013, 18:55

Slapshot skrev:Föredrar söndagar mot lördagar. Söndag är ofta en seg dag så hockey passar fint. Lördag är tror jag de flesta mer upptagna med annat....sån är känslan iaf
Jo fast så säger inte statistiken om jag inte minns fel, söndag och måndag är sämsta dagarna ur rent ekonomiskt perspektiv. Lördagar vid rätt tid lockar bra med folk.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Kallepedal ons 26 jun 2013, 21:10

Här är svart på vitt ang speldagar och publik. Fredag och Lördag verkar vara bra speldagar publikmässigt. http://estat.hockeyligan.se/c/LSpectatorsPerWeekday.aspx?LId=250
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tor 04 jul 2013, 23:39

Aftonbladet har rankat de olika lagens silly season hittills:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article17076670.ab

För er som inte är plusmedlem, så ska jag försöka kopiera in hela artiklen här nedan.

Silly Season:


Senast ändrad av Urken den tor 04 jul 2013, 23:53, ändrad totalt 2 gånger
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Urken tor 04 jul 2013, 23:50

Silly Season 2:
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 20:13

Tack för artikeln, Urken. Läste mest om Luleå nu lite snabbt men även lite om Leksand. Vet inte hur jag ska ranka Leksand riktigt, går dom på motivation under hösten och "skräller" lite för att sjunka några placering framåt våren?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Rönken tis 09 jul 2013, 17:40

Tydligen ska Hockeyallsvenskan börja ha en huvudsändning på torsdagar istället för fredagar skriver den galne höken. Konstigt att lägga på en "klassisk" elitserie-dag, eller kommer det vara fler fredagsmatcher kommande säsong i ES och AS vill kontra?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan mån 02 sep 2013, 09:57

Biljettsläpp nu kl 10!
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan mån 02 sep 2013, 10:45

Å herregud vad osmart det nya bokningssystemet är. 


På listen som först kommer upp så måste man först välja prisklass på sin biljett, detta utan att veta vilka sektioner de olika priserna gäller på. Då man har valt en prisklass så får man upp en skiss på arenan men man kan bara klicka på de sektioner som motsvarar priset jag valt - vilket jag ju inte vet.


Klickar jag på fel sektion så kommer bara "ej valbara" platser upp.
Skrivit detta på twitter också och Robert Hedlund har antecknat och ska skicka in mina synpunkter till de som gjort systemet.


Dessutom går det bara att boka de tre första matcherna, försiktighetsåtgärd enligt Robban iom nytt bokningssystem. Nyss brakade hela skiten ihop btw..
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan mån 02 sep 2013, 10:47

Dubbelpost


Senast ändrad av Zeb Macahan den mån 02 sep 2013, 10:52, ändrad totalt 1 gång
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan mån 02 sep 2013, 10:48

Varför blev mina inlägg så där nu helt plötsligt
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 02 sep 2013, 13:49

Försäsong är alltid försäsong och den som inlett bäst där kan starta "riktiga säsongen" med 10 raka förluster. Det är inget nytt men vilka lag har imponerat mest på er av våra seriekonkurrenter i ET?

1. Djurgården - Är inte en konkurrent till oss i nuläget i.o.m. att de lirar i Allsvenskan men de måste ändå lyftas fram. 4 segrar, 2 oavgjorda och 0 förluster i ET. Europeiskt motstånd är förvisso svårbedömt men så är också Djurgården som sagt ett AS-lag. Dessutom är det inte bara resultaten som imponerar utan sättet man genomfört matcherna på att döma av olika matchrapporter. Konsekvent och stabilt är ledorden. Djurgården kommer spela under betydligt mindre press i år. Det totala misslyckandet är redan fullbordat, nu kan det inte bli värre utan bara bättre. Se upp för Djurgården i AS!

2. Färjestad - Obesegrade i ET, enda lag med full pott efter 6 omgångar och 19 - 5 i målskillnad. Värmlänningarna verkar återigen träffat rätt med sina målvaktsvärvningar. Danny Taylor har 97% (!). Återigen är Europeiska motståndare svårbedömda men ändå, första riktiga värdemätaren kommer i helgen under dubbelmötena mot Frölunda.

3. Frölunda - De ihopvärvade ungtupparna under Rönnbergs ledning har bokstavligt talat öst in mål. Hela 26 stycken på 6 matcher i ET. Sylvasst powerplay! Bäst av alla ungtupparna har ändå hemmasonen Johnsson varit, vilket man säkert gläds över i Göteborg.Man har dessutom varit stabila bakåt. Enda plumpen borta mot Zurich Lions. I övrigt obesegrade i ET. Även här kommer första riktiga värdemätaren i dubbelmötena mot antagonisten från Karlstad.

4. Luleå - Obesegrade i gruppen efter 5 omg. Sett hyfsat vassa ut offensivt. Lika stabila bakåt som vanligt med bra spela av både Bellisimo och Rautio. Svårbedömda p.g.a. svårbedömt motstånd. Salzburg och Berlin känns som två av de bättre lagen i ET och de båda har vi besegrat, men Berlinmatchen är extra svårbedömd eftersom de redan är klara för slutspelet. De tjeckiska lagen och Hamburg känns inte alltför vassa. Hamburg betydligt sämre än i fjol.

Största besvikelsen: HV71 - Missar sannolikt slutspel.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Slapshot mån 02 sep 2013, 16:38

Tycker precis som dig att DIF, FBK och Frölunda tillsammans med Luleå har varit de bästa lagen under försäsongen. Tror nog HV vaknar till slut dom också. Fortsätter DIF i den här stilen så tar dom AIKs SHL plats nästa säsong.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av LulefanGBG mån 02 sep 2013, 22:33

Utan att ha hundra koll så har jag fått känslan av att Leksand och SKellefteå gått rätt bra också....
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12200
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Kagen mån 02 sep 2013, 23:15

LulefanGBG skrev:Utan att ha hundra koll så har jag fått känslan av att Leksand och SKellefteå gått rätt bra också....
Ja, det skrivs mycket om DIF, Luleå och FBK tack vare ET men Skellefteå har 13 raka segrar nu, inräkat fyra matcher mot det där laget som är regerande ET-mästare.
Det svider i skinnet att erkänna att Skellefteå just nu är laget att slå Sverige och att det ser ut att krävas en oerhört stark insats för att lyckas med det. Leksand ska försöka i morgon, även om det är försäsong och inte gäller något tycks Skellefteå inte direkt ge bort poängen..
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Lars158 mån 02 sep 2013, 23:28

Zeb Macahan skrev:Å herregud vad osmart det nya bokningssystemet är. 


På listen som först kommer upp så måste man först välja prisklass på sin biljett, detta utan att veta vilka sektioner de olika priserna gäller på. Då man har valt en prisklass så får man upp en skiss på arenan men man kan bara klicka på de sektioner som motsvarar priset jag valt - vilket jag ju inte vet.


Klickar jag på fel sektion så kommer bara "ej valbara" platser upp.
Skrivit detta på twitter också och Robert Hedlund har antecknat och ska skicka in mina synpunkter till de som gjort systemet.


Dessutom går det bara att boka de tre första matcherna, försiktighetsåtgärd enligt Robban iom nytt bokningssystem. Nyss brakade hela skiten ihop btw..
Ja fy fan vilket skit. Jag fatta inte förren nu när jag läste det här varför hela sektioner var utan valbara platser. Så bokat på dom dyraste platserna dom tillgängliga matcherna.
Arena skiss borde vara det man direkt får upp när man valt match, och så hade sektionerna kunnat vara prismärkta där innan man klickar in sig på sektion och väljer specifik plats.

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Zeb Macahan tis 03 sep 2013, 08:42

Lars158 skrev:
Zeb Macahan skrev:Å herregud vad osmart det nya bokningssystemet är. 


På listen som först kommer upp så måste man först välja prisklass på sin biljett, detta utan att veta vilka sektioner de olika priserna gäller på. Då man har valt en prisklass så får man upp en skiss på arenan men man kan bara klicka på de sektioner som motsvarar priset jag valt - vilket jag ju inte vet.


Klickar jag på fel sektion så kommer bara "ej valbara" platser upp.
Skrivit detta på twitter också och Robert Hedlund har antecknat och ska skicka in mina synpunkter till de som gjort systemet.


Dessutom går det bara att boka de tre första matcherna, försiktighetsåtgärd enligt Robban iom nytt bokningssystem. Nyss brakade hela skiten ihop btw..
Ja fy fan vilket skit. Jag fatta inte förren nu när jag läste det här varför hela sektioner var utan valbara platser. Så bokat på dom dyraste platserna dom tillgängliga matcherna.
Arena skiss borde vara det man direkt får upp när man valt match, och så hade sektionerna kunnat vara prismärkta där innan man klickar in sig på sektion och väljer specifik plats.
Det lustiga i kråksången är att det på ex Skellefteås sida så kommer arenaskissen upp direkt, åsså bara klicka vilken plats du ska ha, som Ticnet tidigare alltså. Jag köpte tre tickets till derbyt den 28/9, bara ska på den!
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2013/2014 Empty Sv: SHL 2013/2014

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet