Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

+5
Blinders
LinusFröbergsMustasch
kokostrollet
Puckad
Tony Moore
9 posters

Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore ons 08 nov 2023, 18:38

Unge jätten kan både tacklas och göra mål

Han väger nio kilo mindre än Oscar Eklind – den 192 centimeter långe och 102 kilo tunge forwarden som har gjort succé i Luleå Hockey – men Elias Callgren är en centimeter längre än honom. På senare tid har han, precis som sin förebild i A-laget, också gjort massor av mål. "Det hade häftigt om jag en vacker dag fick chansen här", säger den 19-årige forwarden från Luleå. https://www.eliteprospects.com/player/617800/elias-callgren
https://stats.swehockey.se/Players/Statistics/GoalScoringLeaders/14708
Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Skzirm18


Han försöker använda de 193 centimeterna och 93 kilona till sin fördel ute på isen.
– Det vore dumt att inte tacklas när jag är så stor som jag är, säger Elias Callgren och skrattar.
– Det är lättare att tackla omkull någon, och sedan ta pucken, än att försöka göra det med klubban, och jag tacklas mycket, fortsätter han.

Tränaren Pontus Lägge tror Elias Callgrens tacklingar gör lika ont som Juhani Tyrväinens.
– Det har jag svårt att tro. Han är ju bäst i ligan på att tacklas, och nog måste hans vara hårdare än mina, säger Elias Callgren med ett leende.

Längden har inte alltid varit en fördel för Elias Callgren.
– Jag har lärt mig i vilka lägen jag ska tacklas, och i vilka lägen jag inte ska göra det, den tuffa vägen. Det är lätt att man träffar huvudet om de man tacklar är betydligt mindre än en själv, och det blev en del matchstraff när jag var yngre, men om jag möter en mindre spelare i hörnet nu så går jag inte in med full kraft, säger han.

Hur gammal var du när du sköt i höjden?
– Jag har varit huvudet längre än de flesta i min ålder ända sedan jag var liten. Fast jag har haft svårt att gå upp i vikt och var länge smal. Så det har blivit många proteinshakes och mycket mat, säger han – och berättar att han i yngre år hade problem med motoriken – innan han fortsätter:
– När man är så stor som jag är så måste man jobba mycket med tekniken. Det har jag också gjort. Farsan har ordnat en is åt mig varje vinter hemmavid och jag är ute och gnuggar varenda dag.

Han har gjort 13 mål sedan det sju matcher in på säsongen lossnade för honom.
– Jag är stor och stark, och det är i den där ytan som de flesta av målen görs jag ska vara, så jag försöker ta mig dit och ha klubban i isen och trycka in pucken när den kommer. Jag vill vinna guld med det här laget, det här är ju min sista säsong som junior, och om det är genom att göra mål jag kan hjälpa laget vinna matcher så försöker jag göra det, säger han.

Det var när han på inrådan av tränaren Pontus Lägge och materialförvaltaren Pontus Fromell bytte till en annan typ av skridskoskena som han började göra mål.
– Det var för att jag skulle få lite bättre bett i min åkning. Om det var på grund av det eller något annat som jag började göra mål vet jag inte, men jag har inget att klaga på, säger Elias Callgren med ett skratt.

På onsdagen kommer han och sju andra juniorer att träna med Thomas Berglunds lag.
– Jag har stått på ståplats sedan jag var liten och det hade häftigt om jag en vacker dag fick chansen här, säger Elias Callgren och ler.
– De har ett fullt lag, och det kommer många duktiga spelare underifrån, så det är tufft att ta en plats, men det är bara att fortsätta jobba hårt varje, fortsätter han.

Jag har förstått att Oscar Eklind är en spelare du inspireras av.
– Absolut, det är en bra spelare och jag brukar kolla hur han gör på träningarna och i matcherna, och försöker ta efter honom, säger Elias Callgren – som fick chansen i SHL i en match mot Malmö i slutet av förra säsongen – och testades på nytt i en av försäsongsmatcherna mot Kärpät.
https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/jatten-gor-en-massa-mal-och-sags-tackla-lika-hart-som-tyrvainen/r377zzol
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

pingu, Kneten and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore ons 08 nov 2023, 19:31



Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Blitzwagen likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Puckad tor 30 nov 2023, 12:59

Det är väl att svära i kyrkan, men jag önskar verkligen att vi kunde hitta ett sätt att samarbeta med Boden.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11104
Join date : 14-07-10

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av kokostrollet fre 01 dec 2023, 17:27

https://www.youtube.com/watch?v=Rolq-D1z2NE

"Sportbladet träffar Luleås stora talang, 16-årige Jakob Ihs Wozniak"
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

pingu, Tony Moore, SatanicPanic, Serkan122 and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av LinusFröbergsMustasch fre 08 dec 2023, 07:45

Isac Hedqvist kommer att erbjudas ett rookiekontrakt när han anländer hemma i Norrbotten igen. Fint att se! Välförtjänt, någenåt!
LinusFröbergsMustasch
LinusFröbergsMustasch

Antal inlägg : 358
Join date : 22-11-07

Bamsefar, Tony Moore, kokostrollet, LulefanGBG, Kneten, Blitzwagen and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Blinders lör 09 dec 2023, 12:43

Poängsnittet hittills för Jakob Ihs Wozniak är topp 10 (som gjort fler än 10 matcher) genom tiderna bland U17-spelare.

Brasklapp, Jakob har ju än så länge inte hunnit göra matcher i J20 topp 10 serien, som börjar nu. Men oavsett imponerande!

https://www.eliteprospects.com/league/j20-nationell/stats/all-time-season?age=u17&sort=ppg

Blinders

Antal inlägg : 5171
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Tony Moore, Kneten and StålVrak1 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore lör 09 dec 2023, 12:52

Blinders skrev:Poängsnittet hittills för Jakob Ihs Wozniak är topp 10 (som gjort fler än 10 matcher) genom tiderna bland U17-spelare.
Brasklapp, Jakob har ju än så länge inte hunnit göra matcher i J20 topp 10 serien, som börjar nu. Men oavsett imponerande!
https://www.eliteprospects.com/league/j20-nationell/stats/all-time-season?age=u17&sort=ppg
OCH pojken är bara 16 år..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Blinders lör 09 dec 2023, 12:57

Här är de bästa U17-spelarna i Luleå.

Jakob är överlägsen etta...

https://www.eliteprospects.com/league/j20-nationell/stats/all-time-season?age=u17&team=461

Blinders

Antal inlägg : 5171
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Blinders lör 09 dec 2023, 12:59


Blinders

Antal inlägg : 5171
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Bamsefar lör 09 dec 2023, 13:17

Att Wozniak borde få en match i a-laget den här säsongen känns nästan givet, att låta han bara testa på känslan och formatet
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12043
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Kneten, Blitzwagen and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore lör 09 dec 2023, 13:28

JIW påminner om Leo Carlsson, väldigt högt hockey IQ.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Kneten likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Lulefan lör 09 dec 2023, 15:37

Blinders skrev:Är till och med topp 10 genom tiderna i Luleå J20.

https://www.eliteprospects.com/league/j20-nationell/stats/all-time-season?team=461&sort=ppg

Räknar man PPG så är han i nivå med Alexander Holtz och Lucas Raymond i samma ålder.
https://www.eliteprospects.com/league/j20-nationell/stats/all-time-season?age=u17&sort=ppg

Sen ska man såklart utvecklas därifrån, men många bra spelare med liknande statistik i den åldern.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

pingu and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av LinusFröbergsMustasch sön 10 dec 2023, 13:23

Lägg namnet Melvin Wande på minnet, för framtiden.

Killen har i U16 den här säsongen gjort 26 poäng på 9(!) matcher, samt 7 poäng på 8 matcher i J18. Han är 15 år gammal.
LinusFröbergsMustasch
LinusFröbergsMustasch

Antal inlägg : 358
Join date : 22-11-07

pingu and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Jonsey78 sön 10 dec 2023, 15:23

Då är Måns Josbrandt ännu mer imponerande med 7 matcher och 16 mål. Men helt klart intressant kull med

Wande, Josbrant, Kim Keskitalo, Isak Linder och Casper Kjölmoen som kommer nästa säsong

Jonsey78

Antal inlägg : 92
Join date : 19-01-10

pingu and Tony Moore like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Jonsey78 sön 10 dec 2023, 15:25

Både Josbrant och Tjällden med i senaste landslagstruppen

Jonsey78

Antal inlägg : 92
Join date : 19-01-10

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore tis 16 jan 2024, 20:31

16-årige Luleåsonen Isak Sörqvist har gått från klarhet till klarhet under säsongen. Framgångarna har belönats med VM-spel i U17-landslaget och nu senast fanns han med som andremålvakt när Luleå Hockey vann mot HV71 i lördags.
Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Redirect

Han stod länge i skuggan bakom jämnårige Love Härenstam. Både i klubblaget och i TV-pucken fick Isak Sörqvist finna sig att vara andremålvakt.
När sedan Love Härenstam åkte på sin knäskada med efterföljande operation i augusti kunde Sörqvist kliva in i rampljuset.Sedan har det gått fort för 16-åringen som inför säsongen var uppsatt i Luleå Hockeys J18-trupp.
– Det har varit en rolig säsong och det har gått bättre än förväntat och jag har fått spela sjukt många matcher. Det har varit kul, säger Isak Sörqvist efter träningen med A-laget på måndagen.

I och med skadan på Love Härenstam blev det en lucka i Luleås J20-trupp. En lucka som Isak Sörqvist snabbt fyllde när han tog hand om förstaspaden. Totalt har 16-åringen startat 22 matcher i J20 nationell med en räddningsprocent på 90,5.
– Jag blev självklart orolig för Love och det var tråkigt med hans skada. Men jag fick gå upp och köra och jag kände att det gick bra. Sedan har jag bara fortsatt att köra och kriga på, säger han.

Framgången i klubblaget gav eko till U17-förbundskaptenen Thomas Paananen. Sörqvist blev uttagen till det World Hockey Challenge, som anses likvärdig med VM, i början av november i Kanada. Där startade Sörqvist i sex matcher för sitt Sverige som vann brons efter seger mot Tjeckien i bronsmatchen med 6–3.
– Jag har blivit uttagen två gånger och det har varit skitkul, speciellt i Kanada, säger han.
Den andra uttagningen var när Sveriges U17 spelade femnationsturnering i Finland under mellandagarna.

Love Härenstam är nu tillbaka från sin skada och gjorde comeback i lördags när Luleå Hockeys J20 förlorade mot Brynäs (1–5). Därmed tätnar nu konkurrenssituationen återigen.
– Det blir roligt att tävla mot honom igen. Det handlar bara om att fortsätta träna hårt och inte tänka så mycket på det, säger Sörqvist som fyller 17 år i april.

I lördags fanns han med i Luleås matchtrupp mot HV71 när David Rautio lämnade sent återbud på grund av sjukdom. Det var Sörqvists tredje SHL-match i Luleås laguppställning.
– Det är en mäktig känsla med introt och alla fans. Självklart vill jag uppåt och nå ett A-lag och Luleå hade ju varit det bästa. Linda (målvaktstränare Blomqvist) är jäkligt bra, så det är bara fortsätta köra med henne så ska det nog gå bra, säger Isak Sörqvist.

Gusten Törnqvist är målvaktstränare i Luleås Hockey.
– Det har varit en otrolig resa som Isak har gjort i år. Det var tänkt att han skulle spela J18 men han har ju klivit fram och blivit en av J20:s bättre målvakter. Det är jätteroligt att han fått den utvecklingen och tagit den här chansen, säger han.

Törnqvist menar att utvecklingen går i rätt riktning, men att det inte går att ta något för givet.
– Det viktigaste nu är att Isak är ödmjuk, vilket jag vet att han är, och fortsätter jobba hårt. Även om det har gått jävligt snabbt och han har gjort det väldigt, väldigt bra, så måste vi ha tålamod. Det är en 07:a och det kommer komma toppar och dalar även för honom. Han tycker om att träna och göra rätt saker, och det är ju kanske den största egenskapen man kan ha.

Extra roligt att han är fostrad i klubben sedan barnsben?
– Det är alltid roligt att få fram spelare från länet. På så sätt är det extra kul, men sedan är det upp till spelarna själva om de kan ta klivet och bli riktigt bra, säger Gusten Törnqvist.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Tony Moore tor 01 feb 2024, 13:18

Lycka till David (och Isak)!

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7634
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

icemask and Kneten like this post

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Kagen mån 12 feb 2024, 19:01

Jag tycker att jag lite random brukar gå in här varje år för att behöva gå ned till typ plats 19 för att hitta första LHF-spelare. Det även om laget legat hyggligt till.

https://stats.swehockey.se/Players/Statistics/ScoringLeaders/15645

Nu ser det ut som när damerna åker sprint på skidor. Typ Sverige, Sverige, Norge, Sverige.

Som den hockeyexpert jag inte är hoppas jag på att vi inte sparkar vallachefen nu och att detta bådar gott för framtiden i fäderns spår.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget Empty Sv: Egna juniorer med potential att ta steget till A-laget

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet