Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

+92
CKa
LHF90
Skurpen
Stålis16
ski3r
Sportchefen #2
Bellissimo
Lasse_m
Monco
Hejsan
Sir Prozac
maffe87
Mantz
storeken
Småland
Norlin
Trashtalk
JoakimJ
Dundernisse
Dentos
rasbiologen
Hellcop
Ekan
JuniorX
Sundance Kid
Lars158
JohanO
Zeth
Mange
Jojjan
Mr Bister
Polyfemos
Langelevefabricius
Lehto
evanovich
NilsOskar
LinusFröbergsMustasch
Flippass
Diktatorn
Lulejoe
Micke80
Puckad
Xerzocx
Niinimaa
Tobbebias88
farre
Björnpappa
LubosC
kokostrollet
Hjalmar_Vuopio
Lasse Proppmätt
SkuggansSkugga
BulanFanClub
Björnkäften
icemask
#86
DaVoc
Jonsey78
trallgöken
Burskydd
Donowitz
Dustin
Luleå84
#96
Kagen
SatanicPanic
oggskar
Braun
weHoo
LulefanGBG
Snikne Ville
lhffan
Lulefan
Hankburger
Redbear
Pajala
Danneja
Kneten
Tony Moore
Urken
Jonken
Serkan122
Hedanders
Kanellängd
GustenA
Panikvärvning
NallePhu
Bamsefar
Pontaking
Blinders
Metheuz
Dilox
96 posters

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av GustenA tor 12 okt 2023, 21:44

Jag tror att Själin håller som parhäst till en starkare back i ett tredje backpar. Däremot med Jansson vid sin sida blir det lite väl osäkert. Men undra om dom tänker Själin med den skadade kanadicken sen eller om det blir en total rokad.

GustenA

Antal inlägg : 3082
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Blinders tor 12 okt 2023, 21:49

Jansson tycker jag blivit bättre för varje match.
Svajig stundtals i defensiven, men ger hela tiden järnet.
Verkar ha en bra karaktär.

Blinders

Antal inlägg : 5188
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

LulefanGBG, Kneten, Bros! and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Mr Bister tor 12 okt 2023, 21:51

Med tiden kommer Jansson att bli en toppback, han är ju bara i början på den resan

Mr Bister

Antal inlägg : 1423
Join date : 12-02-11

Donowitz and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Pontaking tor 12 okt 2023, 21:52

Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Pontaking

Antal inlägg : 1216
Join date : 14-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Björnkäften tor 12 okt 2023, 21:58

Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Att han gått ner sig rejält senaste tiden samt att han många säsonger bars upp utav Engsund

Björnkäften

Antal inlägg : 508
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Pontaking tor 12 okt 2023, 22:00

Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Att han gått ner sig rejält senaste tiden samt att han många säsonger bars upp utav Engsund

Största svamlet jag hört. Han spelar med en spelare som inte kan försvara. Får han spela med en vettig försvarare kommer han vara lika stabil som vanligt

Pontaking

Antal inlägg : 1216
Join date : 14-03-16

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Björnkäften tor 12 okt 2023, 22:16

Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Att han gått ner sig rejält senaste tiden samt att han många säsonger bars upp utav Engsund

Största svamlet jag hört. Han spelar med en spelare som inte kan försvara. Får han spela med en vettig försvarare kommer han vara lika stabil som vanligt

Samma snack som det varit om Lilja och Zhadral. Man ska kunna spela och visa klass ändå, Själin är slut punkt, sådana spelare som gör att vi inte tar nästa steg. Mer kvalite med Erik och Jansson ihop i tredje och bättre spets högre upp

Björnkäften

Antal inlägg : 508
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Pontaking tor 12 okt 2023, 22:24

Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Att han gått ner sig rejält senaste tiden samt att han många säsonger bars upp utav Engsund

Största svamlet jag hört. Han spelar med en spelare som inte kan försvara. Får han spela med en vettig försvarare kommer han vara lika stabil som vanligt

Samma snack som det varit om Lilja och Zhadral. Man ska kunna spela och visa klass ändå, Själin är slut punkt, sådana spelare som gör att vi inte tar nästa steg. Mer kvalite med Erik och Jansson ihop i tredje och bättre spets högre upp

Kan garantera att Gus hade sett dålig ut med Jansson också.

Pontaking

Antal inlägg : 1216
Join date : 14-03-16

Dustin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av trallgöken tor 12 okt 2023, 22:52

Om syftet med Själin är att fostra Jansson "LIVE" kan jag hålla med om att backsidan är för svag. Alldeles för stor roll/börda att bära. Kul uppdrag för Själin att axla ändå om det nu är så. Dock får Själin alldeles för mkt istid kontra vad han klarar av inkl. rollen då i så fall.

trallgöken

Antal inlägg : 1378
Join date : 21-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Dustin tor 12 okt 2023, 22:53

Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:
Pontaking skrev:
Björnkäften skrev:Sagt det förr Själin håller inte i ett topplag som vi vill vara. Tredje backpar kommande 2 säsonger är Erik(förlänger 2 år utgår jag från) och Jansson.

Det var inga problem för två säsonger sen då han var en av våra bästa backar och en match ifrån att vinna sm-guld. Hur tänkte du där?

Att han gått ner sig rejält senaste tiden samt att han många säsonger bars upp utav Engsund

Största svamlet jag hört. Han spelar med en spelare som inte kan försvara. Får han spela med en vettig försvarare kommer han vara lika stabil som vanligt

Samma snack som det varit om Lilja och Zhadral. Man ska kunna spela och visa klass ändå, Själin är slut punkt, sådana spelare som gör att vi inte tar nästa steg. Mer kvalite med Erik och Jansson ihop i tredje och bättre spets högre upp


Han visar betydligt mycket mer än Zdrahal också. Viktig kugge i ligans bästa boxplay bland annat.

Kan absolut tänka mig EG och Jansson i tredje och Själin som sjua iaf. Det som är det fina med Pontus. Gör jobbet i det tysta, oavsett roll, utan att klaga. Men i dagsläget är Jansson sjua när Allard är tillbaka sett till prestationen hittills. Janssons potential är dock högre så i längden kan det såklart generera större utväxling för Luleå att spela Ludvig före.

Hade velat testa Jansson i powerplay, gärna på vänsterkanten i första uppställningen.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Pontaking and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av LulefanGBG fre 13 okt 2023, 08:33

Nick Shore uppges ha kritat på för HV71. Enligt uppgifter skall IKO ha fått ett 'nej' från honom. Undrar om Luleå också varit där och hört sig för? Troligtvis inte och kanske inte så intressant men det känns ändå som om att Luleå bör höra sig för oö centrar i den kalibern/prisklassen.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12202
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 08:40

Igår skickade Edmonton ner Justin Bailey till AHL.
Vad tror vi 'Skuggan'...? Läge att iaf lyfta på luren...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

lhffan and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Hedanders fre 13 okt 2023, 09:08

Filip Cederqvist tydligen påväg från Rochester.

https://www.eliteprospects.com/player/328238/filip-cederqvist
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2074
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

pingu and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Tobbebias88 fre 13 okt 2023, 09:52

Jonken skrev:Igår skickade Edmonton ner Justin Bailey till AHL.
Vad tror vi 'Skuggan'...? Läge att iaf lyfta på luren...?

Hade varit intressant att se hur han skulle klara spelet i SHL. Känns ju onekligen som en spelartyp som Luleå skulle behöva. En ganska fysiskt spelande högerskytt som verkar ha hyfsad fart på rören och kunna hitta målet ibland 👍

Tobbebias88

Antal inlägg : 56
Join date : 22-08-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Dustin fre 13 okt 2023, 10:01

Hedanders skrev:Filip Cederqvist tydligen påväg från Rochester.

https://www.eliteprospects.com/player/328238/filip-cederqvist

Hade en fin säsong i Djurgården året de åkte ut. Stor kropp och bra skott, hade inte skadat. Ska vi ändå ta in en ytter, som det verkar, så vore detta ett mycket spännande och långsiktigt alternativ.

Jag säger ja tack.


Fina lovord inför fjolårets säsong i den här artikeln:
https://hockeysverige.se/2022/09/20/filip-cederqvist-hyllas-han-ar-ett-monster

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

pingu, kokostrollet, Bros! and Tobbebias88 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 10:28

Tobbebias88 skrev:Hade varit intressant att se hur han skulle klara spelet i SHL. Känns ju onekligen som en spelartyp som Luleå skulle behöva. En ganska fysiskt spelande högerskytt som verkar ha hyfsad fart på rören och kunna hitta målet ibland 👍
Håller med. En riktig powerforward -som gärna går igenom; om han inte kommer runt en-mot-en. Enorm offensiv uppsida. Stenhård och fysisk. Bra på att snacka; och allt som krävs för att även backa upp detta (vilket egentligen inte ens behövs i SHL). Men just attityden; och den äkta transatlantiska vinnarmentaliteteten.
Att addera denna typ av pjäs i vår grupp; till våra övriga fysiska spelare ('Tyrre', 'Shinni', Oscar) -skulle göra laget mer komplett inför vad som komma skall.
Nackdelen är givetvis -att Justin ej lirat annat än transatlantisk hockey i sin karriär ännu. Så här måste man räkna in lite startsträcka också. (Säkert en och en annan skalle + ett gäng onödiga 2:or -innan polletten trillar ner.) Men med tanke på kvalitén i vår ledarstab; tror iaf jag: Att i Justin -skulle LHF sitta med en topp presterande SHL-spelare till låt oss säga mitten på November. Men som dagt: Räkna kallt med att han skulle vara HELT JÄVLA vilse i SHL i början. (Typ; att han skulle sänka någon med en tackling -för att denne har försökt att köra över Omark.)

Den här spelaren är drillad att STÅ UPP för sina lagkamrater; men samtidigt van att göra 'sin grej' (stats) ensam därute. Han är inte van med att jobba sin defensiva del i en femma/grupp därute. Att få in han i detta; skulle vara utmaningen för Luleå Hockey -när det gäller investeringen. De individuella skillsen: Det har Justin Bailey redan.

-Det är på så många områden Justin Bailey kan bidra i Luleå Hockey -för att göra Luleå Hockey bättre rustade för föreningens målbild...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 10:42

Hedanders skrev:Filip Cederqvist tydligen på väg från Rochester.

https://www.eliteprospects.com/player/328238/filip-cederqvist
Bra spelare. Men; finns inte ens en mössa -att Buffalo skulle släppa tillbaka honom till Europa. Sabers organisation vill att han nu skall lära sig äta nordamerikansk ishockey. Trots allt ligger Filip VÄLDIGT NÄRA en NHL-plats.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av JohanO fre 13 okt 2023, 10:54

Vettefan. Vurmade mycket för Justin Bailey inför förra säsongen. Men tror inte längre han är den typen av spelare LHF behöver. Jag tycker vårt spelsystem visat gång på gång att speed inte är en kvalite vi riktigt kan förvalta offensivt. Och det är hans tveklöst största uppsida. Någon naturlig avslutare är han inte.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Tobbebias88 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 10:58

JohanO skrev:Vettefan. Vurmade mycket för Justin Bailey inför förra säsongen. Men tror inte längre han är den typen av spelare LHF behöver. Jag tycker vårt spelsystem visat gång på gång att speed inte är en kvalite vi riktigt kan förvalta offensivt. Och det är hans tveklöst största uppsida. Någon naturlig avslutare är han inte.
Då är det bara för LHF att 'hoppa' på Justin Bailey -och leta efter något mer passade. Då måste man även fråga sig: -Kan man hitta bättre spelare -än dessa 'sista' -som nu gallas från NHL-trupperna?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av JohanO fre 13 okt 2023, 11:24

Jag ska inte låtsas som att jag har stenkoll i år, men att Raphael Lavoie "cleared waivers", borde ju åtminstone rättfärdiga ett telefonsamtal till hans agent samt Oilers för att underhålla idén om ett potentiellt lån.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Tobbebias88 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Tobbebias88 fre 13 okt 2023, 12:24

JohanO skrev:Jag ska inte låtsas som att jag har stenkoll i år, men att Raphael Lavoie "cleared waivers", borde ju åtminstone rättfärdiga ett telefonsamtal till hans agent samt Oilers för att underhålla idén om ett potentiellt lån.

Ja tack! Det är ju tydligt att bulan vill ha små skridskostarka spelare, som orkar spela Luleås spel, men nog hade det varit trevligt med nån lite större spelare som kan agera lite murbräcka också.

Tobbebias88

Antal inlägg : 56
Join date : 22-08-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av #96 fre 13 okt 2023, 12:28

Tror inte vi ska ha så stora förhoppningar om att Luleå värvar nått från Nordamerika... Det blir nån som har spelat i Finland. Dit det inte är så långt att åka o titta på spelaren ifråga.
#96
#96

Antal inlägg : 2182
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 12:47

Visst snackar vi om samma Raphael Lavoie; som spelade i Allsvenskan med Väsby? Om så:
51 matcher
23 Mål
22 Assist
Dessa 45 pinnar är ju helt OK -för en spelare som hållit upp liknande stats längs hela sin karriär. (Detta är väl grund orsaken att vi borde ta hit honom?)

Men: Vad har man egentligen gjort för bra; om man lyckas gå -14 på samma säsong?! Och för att toppa; krydda detta med 80 jävla utvisningsminuter?!

Påminner alltså om att vi snackar om HOCKEYALLSVENSKAN här.
Är detta spets? -Nä.
Är detta ens godtagbart bra? -Nä.
Är detta på ren Svenska: riktigt jävla uselt? -Ja; det är det.

Jisses... (-Ta Gunler alla dagar i veckan istället...)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av JohanO fre 13 okt 2023, 12:53

Jonken skrev:Visst snackar vi om samma Raphael Lavoie; som spelade i Allsvenskan med Väsby? Om så:
51 matcher
23 Mål
22 Assist
Dessa 45 pinnar är ju helt OK -för en spelare som hållit upp liknande stats längs hela sin karriär. (Detta är väl grund orsaken att vi borde ta hit honom?)

Men: Vad har man egentligen gjort för bra; om man lyckas gå -14 på samma säsong?! Och för att toppa detta detta även krydda med 80 jävla utvisningsminuter?!

Påminner alltså om att vi snackar om HOCKEYALLSVENSKAN här.
Är detta spets? -Nä.
Är detta ens godtagbart bra? -Nä.
Är detta på ren Svenska: riktigt jävla uselt? -Ja; det är det.

Jisses... (-Ta Gunler alla dagar i veckan istället...)

Allt det här säger mig är att du inte sett honom spela. Han är spets på SHL-nivå.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 12:59

JohanO skrev:Allt det här säger mig är att du inte sett honom spela. Han är spets på SHL-nivå.
Finns inga klipp av det som verkligen händer: När den här killen är uppe på läktaren 50 procent av gångerna -när motståndarna har pucken. Sanningen är nog att han inte ens är spets på AS-nivå.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Hankburger fre 13 okt 2023, 13:30

Tobbebias88 skrev:
JohanO skrev:Jag ska inte låtsas som att jag har stenkoll i år, men att Raphael Lavoie "cleared waivers", borde ju åtminstone rättfärdiga ett telefonsamtal till hans agent samt Oilers för att underhålla idén om ett potentiellt lån.

Ja tack! Det är ju tydligt att bulan vill ha små skridskostarka spelare, som orkar spela Luleås spel, men nog hade det varit trevligt med nån lite större spelare som kan agera lite murbräcka också.

Du menar som Eklind?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Tobbebias88 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Tobbebias88 fre 13 okt 2023, 13:40

Hankburger skrev:
Tobbebias88 skrev:
JohanO skrev:Jag ska inte låtsas som att jag har stenkoll i år, men att Raphael Lavoie "cleared waivers", borde ju åtminstone rättfärdiga ett telefonsamtal till hans agent samt Oilers för att underhålla idén om ett potentiellt lån.

Ja tack! Det är ju tydligt att bulan vill ha små skridskostarka spelare, som orkar spela Luleås spel, men nog hade det varit trevligt med nån lite större spelare som kan agera lite murbräcka också.

Du menar som Eklind?

Ungefär! Kanske lite mer fysisk. Eklind är ju lite ensam på den fronten, nu när Tyrre inte riktigt är sig lik.

Tobbebias88

Antal inlägg : 56
Join date : 22-08-07

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av JohanO fre 13 okt 2023, 14:05

Jonken skrev:Sanningen är nog att han inte ens är spets på AS-nivå.


45 poäng på 51 matcher som 20-åring som aldrig spelat på stor rink tidigare.
-14 pinnar i ett lag som slutade på näst sista plats med -75 i målskillnad.
Ett år då hela Väsby spelade odisciplinerat. Tobias Lindberg t.ex. hade 121 utvisningsminuter.

Har sen dess fortsatt leverera i alla följande säsonger på elitnivå utan minus i plus/minus-statistik.
Är nu precis fyllda 23 år och har blivit tydligt bättre för varje år.

Efter att ha sett en handfull matcher med honom förra året, så anser jag att scoutingen citerad på Eliteprospect fortfarande stämmer in bra:

"When he’s on, Lavoie is a threat. He has a big time shot and can score from almost anywhere in the offensive zone."
"He has great strength and can protect his puck at all costs using his body and positioning when entering the zone."
"He has quick and skilled hands although he is more of a scorer than a playmaker."

Han är inte bara spets, han är även precis den typen av spelare vi hade behövt.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Tobbebias88 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 14:31

JohanO skrev:
Efter att ha sett en handfull matcher med honom förra året, så anser jag att scoutingen citerad på Eliteprospect fortfarande stämmer in bra:

Han är inte bara spets, han är även precis den typen av spelare vi hade behövt.
OK. Förra säsongen. Kommer Du ihåg exakt vilka matcher det här rörde sig om? 3 matcher av dessa 'dussinet du sett' -matcher räcker. (Vill bara se ifall det är möjligt att titta själv; och därigenom försöka se vad Du anser Dig se.)
Och är Din analys bara en exakt kopia av EP-grejen; eller noterade Du personligen några fler positiva saker med Raphael Lavoie i matcherna Du såg?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 14:47

Jag utgår givetvis ifrån; att Du även känner till att RL redan fått en chans i ett topp lag i SHL. Men detta slutade REJÄLT i moll för honom:Lavoie lämnar Rögle

Hann Du möjligen även se några av hans tränings matcher i Rögle också?
Nyfiken: Varför tror Du att han fick en Vagabond i röven av Cam & Chris i Ängelholm? Jag menar: Han var väl en spetsspelare med SHL mått. Var det inte så?


Senast ändrad av Jonken den fre 13 okt 2023, 14:58, ändrad totalt 1 gång
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Hankburger fre 13 okt 2023, 14:55

Tobbebias88 skrev:
Hankburger skrev:
Tobbebias88 skrev:
JohanO skrev:Jag ska inte låtsas som att jag har stenkoll i år, men att Raphael Lavoie "cleared waivers", borde ju åtminstone rättfärdiga ett telefonsamtal till hans agent samt Oilers för att underhålla idén om ett potentiellt lån.

Ja tack! Det är ju tydligt att bulan vill ha små skridskostarka spelare, som orkar spela Luleås spel, men nog hade det varit trevligt med nån lite större spelare som kan agera lite murbräcka också.

Du menar som Eklind?

Ungefär! Kanske lite mer fysisk. Eklind är ju lite ensam på den fronten, nu när Tyrre inte riktigt är sig lik.

Tycker det är lite skumt att det värvas in spelare som Eklind och Tyrväinen när Bulan tydligen bara vill ha "små spelare" som "passar in" i hans spelplan enligt vissa.. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 15:00

Dmytro Timashov lämnar Islanders.
Hockeysverige Timashov
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Hankburger fre 13 okt 2023, 15:04

Jonken skrev:Dmytro Timashov lämnar Islanders.
Hockeysverige Timashov

Timashov känns dock inte som en Bulanspelare direkt.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 15:14

Hankburger skrev:Timashov känns dock inte som en Bulanspelare direkt.
Instämmer. Men det gjorde väl spontant inte Eklind heller i Brynäs.
Om det är någon som borde kunna rubba på poletten hos herr Timashov; är det väl vår nuvarande ledarstab. Borde ge en kortare startsträcka -jämfört med Ex en transatlant -värvning. Offensiven och tuffheten i SHL har ju Dmytro tveklöst iaf. (Kommer ihåg en öppen is tackling mellan Timashov och Tyrväinen förra säsongen; där båda flög -som att de kört in i en osynlig vägg.)Very Happy


Senast ändrad av Jonken den fre 13 okt 2023, 15:15, ändrad totalt 1 gång
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Dustin fre 13 okt 2023, 15:14

Hankburger skrev:
Jonken skrev:Dmytro Timashov lämnar Islanders.
Hockeysverige Timashov

Timashov känns dock inte som en Bulanspelare direkt.


Attityden känns väldigt tveksam. Är han villig att gör en Kovacs/Klasen/Pasic resa är Luleå rätt ställe, tyvärr är han nog inte villig att jobba för det.

Tycker vi behöver en mer kraftfull forward. Känns som att det räcker med Limpan och Pasic som lirare.

Dustin

Antal inlägg : 6928
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 15:17

Dustin skrev:
Tycker vi behöver en mer kraftfull forward.
Dmytro Timashov ÄR en kraftfull forward. Attityden är ju däremot givetvis ett frågetecken. Men; vi har ju lyckats med underverk förr: Shinnimin exempelvis.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Björnkäften fre 13 okt 2023, 15:18

Timashov kan mycket väl fungera under bulan, se bara Klasen som ändrade attityd när han flyttade upp. Sedan har jag sett honom för lite för att yttra mig om han är den SPETS vi ska ha in eller om det finns bättre att hitta, dock spelat i ligan förut.


Senast ändrad av Björnkäften den fre 13 okt 2023, 15:33, ändrad totalt 1 gång

Björnkäften

Antal inlägg : 508
Join date : 15-05-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av JohanO fre 13 okt 2023, 15:28

Jag såg matcherna på Onh*****.tv.
Du kan se vilka matcher som helst från andra halvan av säsongen och framåt, vilka som helst, (vilket är då han började växla upp efter en långvarig knäskada/rehab) och få en bra bild av hans spel.

Det är inte min analys, jag bokstavligen kopierade texterna från eliteprospect och sa att jag höll med dem utifrån vad jag sett. Inte raketvetenskap.

Jonken skrev:Jag utgår givetvis ifrån; att Du även känner till att RL redan fått en chans i ett topp lag i SHL. Men detta slutade REJÄLT i moll för honom:Lavoie lämnar Rögle

Han var väl en spetsspelare med SHL mått. Var det inte så?

Ett stort "vem bryr sig" säger jag. Han hade inte ens hunnit fylla 19 år innan han fick lämna RBK innan säsongen ens hade börjat. Ett tips framöver är att bedöma spelare efter deras senaste säsong.
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Kanellängd likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 15:29

JohanO skrev:Ett tips framöver är att bedöma spelare efter deras senaste säsong.
OK. Tack. Ska tänka på det.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 15:33

Kanske Geneve är sugna på att signa Timashov -och därmed släppa Hartikainen till oss...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av NallePhu fre 13 okt 2023, 15:38

Jonken skrev:Kanske Geneve är sugna på att signa Timashov -och därmed släppa Hartikainen till oss...?
Ja du efter det man hört om Hartikainen så nej snällt sagt han har inte tränat på försäsongen ett dugg där av produktionen i GS, Han skulle inte tror jag vilja ha den försäsong som Bulan kräver och i detta läge nej....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18265
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Xerzocx fre 13 okt 2023, 17:13

Jonken skrev:
Tobbebias88 skrev:Hade varit intressant att se hur han skulle klara spelet i SHL. Känns ju onekligen som en spelartyp som Luleå skulle behöva. En ganska fysiskt spelande högerskytt som verkar ha hyfsad fart på rören och kunna hitta målet ibland 👍
Håller med. En riktig powerforward -som gärna går igenom; om han inte kommer runt en-mot-en. Enorm offensiv uppsida. Stenhård och fysisk. Bra på att snacka; och allt som krävs för att även backa upp detta (vilket egentligen inte ens behövs i SHL). Men just attityden; och den äkta transatlantiska vinnarmentaliteteten.
Att addera denna typ av pjäs i vår grupp; till våra övriga fysiska spelare ('Tyrre', 'Shinni', Oscar) -skulle göra laget mer komplett inför vad som komma skall.
Nackdelen är givetvis -att Justin ej lirat annat än transatlantisk hockey i sin karriär ännu. Så här måste man räkna in lite startsträcka också. (Säkert en och en annan skalle + ett gäng onödiga 2:or -innan polletten trillar ner.) Men med tanke på kvalitén i vår ledarstab; tror iaf jag: Att i Justin -skulle LHF sitta med en topp presterande SHL-spelare till låt oss säga mitten på November. Men som dagt: Räkna kallt med att han skulle vara HELT JÄVLA vilse i SHL i början. (Typ; att han skulle sänka någon med en tackling -för att denne har försökt att köra över Omark.)

Den här spelaren är drillad att STÅ UPP för sina lagkamrater; men samtidigt van att göra 'sin grej' (stats) ensam därute. Han är inte van med att jobba sin defensiva del i en femma/grupp därute. Att få in han i detta; skulle vara utmaningen för Luleå Hockey -när det gäller investeringen. De individuella skillsen: Det har Justin Bailey redan.

-Det är på så många områden Justin Bailey kan bidra i Luleå Hockey -för att göra Luleå Hockey bättre rustade för föreningens målbild...

Sa vi inte samma sak om Komarov?

Xerzocx

Antal inlägg : 239
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 18:24

Xerzocx skrev:Sa vi inte samma sak om Komarov?
Komarov var ju för gammal. Men hans fysiska precence var det fasen inge fel på. Men det var också det enda + snacket -som finns kvar i Komarov idag. Hade Leo varit 10 är yngre:

A.) Hade han varit för bra för att lira i SHL.
B.) Hade vi inte torskat kvarten mot mästarna (VL).
C.) Hade vi pressat Mästarna så hårt -utan en Komarov som bara ÅT all hat från hela VIDA? (Psykologi på övermax!)

'Dima' idag är inte lika bra som Leo var vid 27/28 års ålder. Däremot har han alla verktygen -för att vara en toppspelare i SHL. Det enda  problemet (som redan nämnts) -har suttit mellan öronen på Timashov själv. Där han helt klart haft en bild av sig själv som spelare; som inte riktigt är verklighetsförankrad. Pga detta är han ingen spelare en förening bygger sitt lag runt; trots potencialen och verktygslådan han erbjuder en arbetsgivare. En förening vill se/ha mer garantier för ett 'long term' -kvitto.

Hos 'Dima' lackas det ur för hastigt i egna skallen när de egna dragningarna inte riktigt sitter den kvällen. Och då blir det exempelvis 'Omark-kroken' -istället för hemjobbet. Jag tror att 'Dima' skulle bli en bättre spelare -av att se 'Limpan' hantera detta. Han skulle snabbt inse att det inte är 'alibi'; att det sitter ett "A" på bröstet #67 i Luleå Hockey.

Precis som med hela Brynäs senaste säsongerna i SHL; har ju Gävlelaget varit TOTALT HAVERI i alla delar av organisationen: -Identitet, -struktur, ledning, -coachning, etc, etc. Det enda positiva som egentligen fanns kvar i Brynäs var föreningshjärta. Resten var ju 'gone' för länge sedan. Och det håller ju inte. Typ: Hur mycket jag än ÄLSKAR Luleå Hockey; ger mig inte verktygen som krävs för att representera föreningen på rätt sätt. Dvs: Hjärta är GULD; men det räcker inte. Brynäs gjorde alla sina svåra beslut enkla: Man förlängde och jublade när de egna fossilerna ville hem. Man byggde inga vinnande lag: Man snyggade bara till sin egna gravsten -med ännu mera; -rutin, -hjärta och historik. Men spelarkvalitén skulle ju in också. När fossilerna tillslut bara kunde leverera godtagbara intervjuer (från sargkanten eller sjukstugan U choose); insåg man logiskt; att man måste köpa in leverans spelare. Dmytro Timashov var en av dessa spelare. Nu var man tvungen att gå 'tvärtom': Skills = Ja: Hjärta = No. För man hade definitivt inte plånkan och näringskedjan -för att vara med och leka om spelarna som de större klubbarna var intresserade av.

Här kommer min poäng med allt detta: Dmytro Timashov har ALDRIG spelat för en harmonisk, trygg organisation. Vilket givetvis även format honom en del som spelare. -You better get it right -or we'll burn You 'boy'. -Do it by yourself. -Who the fuck has watched Your back this far? God?
Summa sum: Jag tror att under mer harmoniska omständigheter -tror jag att Dmytro Timashov är den spelare 'Dima' själv tycker att han är. Under dessa omständigheter skulle den inte slå 'klonk' i skallen på honom -för att han misslyckades att tunnla en motståndare i offensiv zon. Att få spela under en ledning som ställer ärliga, rättvisa krav på honom. Precis samma krav som de gör på samtliga spelare i laget. Att få lära sig detta: -Men; vänta nu det här fungerar ju! Jag ser ju detta med mina egna ögon.

Då börjar vi helt plötsligt snacka om att de 33-pinnarna han slet ihop senast i BIF; är en väldigt låg siffra. Samma sak med lägsta nivån: Att han inte längre blir en statist därute -när nivån höjs till Ex slutspel och TK. Ner med kroken -och upp med frekvensen utan puck!

Men som jag sagt tidigare: Allt det här riktigt PYR en klassisk Örebro värvning.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Xerzocx fre 13 okt 2023, 20:06

Jonken skrev:
Xerzocx skrev:Sa vi inte samma sak om Komarov?
Komarov var ju för gammal. Men hans fysiska precence var det fasen inge fel på. Men det var också det enda + snacket -som finns kvar i Komarov idag. Hade Leo varit 10 är yngre:

A.) Hade han varit för bra för att lira i SHL.
B.) Hade vi inte torskat kvarten mot mästarna (VL).
C.) Hade vi pressat Mästarna så hårt -utan en Komarov som bara ÅT all hat från hela VIDA? (Psykologi på övermax!)

'Dima' idag är inte lika bra som Leo var vid 27/28 års ålder. Däremot har han alla verktygen -för att vara en toppspelare i SHL. Det enda  problemet (som redan nämnts) -har suttit mellan öronen på Timashov själv. Där han helt klart haft en bild av sig själv som spelare; som inte riktigt är verklighetsförankrad. Pga detta är han ingen spelare en förening bygger sitt lag runt; trots potencialen och verktygslådan han erbjuder en arbetsgivare. En förening vill se/ha mer garantier för ett 'long term' -kvitto.

Hos 'Dima' lackas det ur för hastigt i egna skallen när de egna dragningarna inte riktigt sitter den kvällen. Och då blir det exempelvis 'Omark-kroken' -istället för hemjobbet. Jag tror att 'Dima' skulle bli en bättre spelare -av att se 'Limpan' hantera detta. Han skulle snabbt inse att det inte är 'alibi'; att det sitter ett "A" på bröstet #67 i Luleå Hockey.

Precis som med hela Brynäs senaste säsongerna i SHL; har ju Gävlelaget varit TOTALT HAVERI i alla delar av organisationen: -Identitet, -struktur, ledning, -coachning, etc, etc. Det enda positiva som egentligen fanns kvar i Brynäs var föreningshjärta. Resten var ju 'gone' för länge sedan. Och det håller ju inte. Typ: Hur mycket jag än ÄLSKAR Luleå Hockey; ger mig inte verktygen som krävs för att representera föreningen på rätt sätt. Dvs: Hjärta är GULD; men det räcker inte. Brynäs gjorde alla sina svåra beslut enkla: Man förlängde och jublade när de egna fossilerna ville hem. Man byggde inga vinnande lag: Man snyggade bara till sin egna gravsten -med ännu mera; -rutin, -hjärta och historik. Men spelarkvalitén skulle ju in också. När fossilerna tillslut bara kunde leverera godtagbara intervjuer (från sargkanten eller sjukstugan U choose); insåg man logiskt; att man måste köpa in leverans spelare. Dmytro Timashov var en av dessa spelare. Nu var man tvungen att gå 'tvärtom': Skills = Ja: Hjärta = No. För man hade definitivt inte plånkan och näringskedjan -för att vara med och leka om spelarna som de större klubbarna var intresserade av.

Här kommer min poäng med allt detta: Dmytro Timashov har ALDRIG spelat för en harmonisk, trygg organisation. Vilket givetvis även format honom en del som spelare. -You better get it right -or we'll burn You 'boy'. -Do it by yourself. -Who the fuck has watched Your back this far? God?
Summa sum: Jag tror att under mer harmoniska omständigheter -tror jag att Dmytro Timashov är den spelare 'Dima' själv tycker att han är. Under dessa omständigheter skulle den inte slå 'klonk' i skallen på honom -för att han misslyckades att tunnla en motståndare i offensiv zon. Att få spela under en ledning som ställer ärliga, rättvisa krav på honom. Precis samma krav som de gör på samtliga spelare i laget. Att få lära sig detta: -Men; vänta nu det här fungerar ju! Jag ser ju detta med mina egna ögon.

Då börjar vi helt plötsligt snacka om att de 33-pinnarna han slet ihop senast i BIF; är en väldigt låg siffra. Samma sak med lägsta nivån: Att han inte längre blir en statist därute -när nivån höjs till Ex slutspel och TK. Ner med kroken -och upp med frekvensen utan puck!

Men som jag sagt tidigare: Allt det här riktigt PYR en klassisk Örebro värvning.

Nu vill jag inte vara negativ.
Jag svarade på Justin Bailey inlägget. Det kan inte härledas till att jag jämförde med Timashov då.
Mitt svar, angående Komarov, var ett svar på Justin Bailey.

Xerzocx

Antal inlägg : 239
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Kanellängd fre 13 okt 2023, 20:20

Jonken skrev:
Xerzocx skrev:Sa vi inte samma sak om Komarov?
Komarov var ju för gammal. Men hans fysiska precence var det fasen inge fel på. Men det var också det enda + snacket -som finns kvar i Komarov idag. Hade Leo varit 10 är yngre:

A.) Hade han varit för bra för att lira i SHL.
B.) Hade vi inte torskat kvarten mot mästarna (VL).
C.) Hade vi pressat Mästarna så hårt -utan en Komarov som bara ÅT all hat från hela VIDA? (Psykologi på övermax!)

'Dima' idag är inte lika bra som Leo var vid 27/28 års ålder. Däremot har han alla verktygen -för att vara en toppspelare i SHL. Det enda  problemet (som redan nämnts) -har suttit mellan öronen på Timashov själv. Där han helt klart haft en bild av sig själv som spelare; som inte riktigt är verklighetsförankrad. Pga detta är han ingen spelare en förening bygger sitt lag runt; trots potencialen och verktygslådan han erbjuder en arbetsgivare. En förening vill se/ha mer garantier för ett 'long term' -kvitto.

Hos 'Dima' lackas det ur för hastigt i egna skallen när de egna dragningarna inte riktigt sitter den kvällen. Och då blir det exempelvis 'Omark-kroken' -istället för hemjobbet. Jag tror att 'Dima' skulle bli en bättre spelare -av att se 'Limpan' hantera detta. Han skulle snabbt inse att det inte är 'alibi'; att det sitter ett "A" på bröstet #67 i Luleå Hockey.

Precis som med hela Brynäs senaste säsongerna i SHL; har ju Gävlelaget varit TOTALT HAVERI i alla delar av organisationen: -Identitet, -struktur, ledning, -coachning, etc, etc. Det enda positiva som egentligen fanns kvar i Brynäs var föreningshjärta. Resten var ju 'gone' för länge sedan. Och det håller ju inte. Typ: Hur mycket jag än ÄLSKAR Luleå Hockey; ger mig inte verktygen som krävs för att representera föreningen på rätt sätt. Dvs: Hjärta är GULD; men det räcker inte. Brynäs gjorde alla sina svåra beslut enkla: Man förlängde och jublade när de egna fossilerna ville hem. Man byggde inga vinnande lag: Man snyggade bara till sin egna gravsten -med ännu mera; -rutin, -hjärta och historik. Men spelarkvalitén skulle ju in också. När fossilerna tillslut bara kunde leverera godtagbara intervjuer (från sargkanten eller sjukstugan U choose); insåg man logiskt; att man måste köpa in leverans spelare. Dmytro Timashov var en av dessa spelare. Nu var man tvungen att gå 'tvärtom': Skills = Ja: Hjärta = No. För man hade definitivt inte plånkan och näringskedjan -för att vara med och leka om spelarna som de större klubbarna var intresserade av.

Här kommer min poäng med allt detta: Dmytro Timashov har ALDRIG spelat för en harmonisk, trygg organisation. Vilket givetvis även format honom en del som spelare. -You better get it right -or we'll burn You 'boy'. -Do it by yourself. -Who the fuck has watched Your back this far? God?
Summa sum: Jag tror att under mer harmoniska omständigheter -tror jag att Dmytro Timashov är den spelare 'Dima' själv tycker att han är. Under dessa omständigheter skulle den inte slå 'klonk' i skallen på honom -för att han misslyckades att tunnla en motståndare i offensiv zon. Att få spela under en ledning som ställer ärliga, rättvisa krav på honom. Precis samma krav som de gör på samtliga spelare i laget. Att få lära sig detta: -Men; vänta nu det här fungerar ju! Jag ser ju detta med mina egna ögon.

Då börjar vi helt plötsligt snacka om att de 33-pinnarna han slet ihop senast i BIF; är en väldigt låg siffra. Samma sak med lägsta nivån: Att han inte längre blir en statist därute -när nivån höjs till Ex slutspel och TK. Ner med kroken -och upp med frekvensen utan puck!

Men som jag sagt tidigare: Allt det här riktigt PYR en klassisk Örebro värvning.
Coffee
Kanellängd
Kanellängd

Antal inlägg : 857
Join date : 20-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Hankburger fre 13 okt 2023, 22:58

Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Dustin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Jonken fre 13 okt 2023, 23:07

Xerzocx skrev:
Nu vill jag inte vara negativ.
Jag svarade på Justin Bailey inlägget. Det kan inte härledas till att jag jämförde med Timashov då.
Mitt svar, angående Komarov, var ett svar på Justin Bailey.
Ingen fara. Helt mitt fel. Det var jag som inte läste Ditt inlägg ordentligt. (Klantigt.)

Gällande Bailey:
Här skulle man istället få en spelare som är drillad att leverera mot bättre spelare. (Jämfört med Timashov.) Åldersmässigt är Bailey 'peak' -precis som Timashov. Nackdelen är att Bailey har ingen erfarenhet av att spela annat än transatlantisk ishockey. Justin Bailey är helt klart en spelartyp närmare Leo Komarov. Dock med en producerande uppsida. Medan Leo var mer en lag spelare som banade vägen -och alltid tog skitjobbet med pondus i sitt lag -för sina kedjekompisar.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6843
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Xerzocx fre 13 okt 2023, 23:51

Jonken skrev:
Xerzocx skrev:
Nu vill jag inte vara negativ.
Jag svarade på Justin Bailey inlägget. Det kan inte härledas till att jag jämförde med Timashov då.
Mitt svar, angående Komarov, var ett svar på Justin Bailey.
Ingen fara. Helt mitt fel. Det var jag som inte läste Ditt inlägg ordentligt. (Klantigt.)

Gällande Bailey:
Här skulle man istället få en spelare som är drillad att leverera mot bättre spelare. (Jämfört med Timashov.) Åldersmässigt är Bailey 'peak' -precis som Timashov. Nackdelen är att Bailey har ingen erfarenhet av att spela annat än transatlantisk ishockey. Justin Bailey är helt klart en spelartyp närmare Leo Komarov. Dock med en producerande uppsida. Medan Leo var mer en lag spelare som banade vägen -och alltid tog skitjobbet med pondus i sitt lag -för sina kedjekompisar.

Min poäng här, vilket jag kanske har helt fel i, men det är min känsla och åsikt.
Att spelare som Leo Komarov, blir väldigt hämmade i sitt spel, både i SHL (där domarenivån och SHL´s regler kan vara väldigt strikta) och av Bulans önskemål och disciplin och hålla sig till spelsystemet.
Frågan är helt enkelt om Justin Bailey skulle få spela hans spel och skulle han klara av att acklimatisera sig till större rink och SHL´s domarnivå?
Finns risk att hans spelstil hämmas och vi inte får ut det som vi vill av honom.
Det var ju lite vad som hände med Leo. Han kom inte till sin rätt (och kanske åldern tog ut sin rätt också), men det blev inte den uppsving och fysiskt spel som vi hoppades på och det kan mycket väl vara att fokus på spelsystemet samt domarenivån/regelverket "hämmade".
Känns isf onödigt att titta på liknande spelare, som med viss risk blir lika hämmade.

Det jag personligen vill ha in, utan att kunna nämna namn, är en rivig fwd med målsinne. Bra skott samt skottvillig. Någon som gärna tar närmsta vägen mot mål, istället för runt och bakom mål.
En spelare som är en blandning mellan Eklind och Shinnimin.
Det tror jag hade varit en spelare som vi saknar och som vi skulle kunna utnyttja i flera kedjor. Gärna lite tyngd och storlek, dock måste farten finnas med.
Vem skulle detta kunna vara, så hjälper vi Skuggan med ett namn! Wink

Xerzocx

Antal inlägg : 239
Join date : 19-10-05
Age : 44
Ort : Skurup

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av #96 lör 14 okt 2023, 06:14

#96
#96

Antal inlägg : 2182
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Danneja lör 14 okt 2023, 08:49

Att invänta och värva spetsspelare från Nordamerika har aldrig varit svårare.

De klubbar som avvaktat i hopp om att värva en spelare som kan göra skillnad kan mycket väl ha begått ett kostsamt misstag i jakten på att hålla sig kvar i SHL eller att vinna SM-guld.

Rögle har säkerligen för avsikt att värva en forward, Frölunda och Örebro en center, Luleå vill ha in både en back och en forward, Skellefteå är i behov av offensiv kraft medan Oskarshamn och HV71 definitivt har lagt ut krokar hos agenter för att vara redo om spelare dyker upp på marknaden. Det är bara några av klubbarna som vill värva spelare i det som agenter och sportchefer jag pratat med benämner som en död spelarmarknad. Detta trots att NHL-klubbarna under de senaste veckorna skickat spelare till sina farmarlag i AHL.

Tidigare var Europa och svensk hockey en tänkbar destination för flertalet av dessa spelare som såg sin chans till ett äventyr och framför allt att kunna göra sig en hacka på det. När SHL-klubbarna lockade med fri bil, fri bostad, resor för familjen och en nettolön på två miljoner kronor så var det pengar som de inte varit i närheten av att tjäna i farmarlaget.

De senaste åren har det blivit svårare och svårare att värva toppspelare från Nordamerika av flera anledningar.

Dels handlar det om att den schweiziska ligan inför den gångna säsongen gick från ett tak på fyra till sex importer per lag. I ett nafs försvann 28 spelare som annars skulle funnits tillgänglig på marknaden.

De enskilt största anledningarna till att klubbarna numera har svårt att locka till sig spelare från farmarligan är prisbilden och den faktiska risken det ändå är att värva en spelare från Nordamerika under säsongen.

Lönerna i AHL har de senaste åren skjutit i höjden som en följd av att de själva insett att de måste konkurrera med ligorna i Europa för att behålla kvalitet på sin egen liga. Tidigare var det ett fåtal spelare som via sitt tvåvägskontrakt tjänade över 200 000 dollar – drygt två miljoner kronor – under en säsong i farmarligan. Numera är det mer en regel än undantag att en etablerad och erfaren spelare har en lön på över 300 000 dollar medan toppskiktet i AHL tjänar uppemot 475 000 dollar per säsong, motsvarande drygt 5,2 miljoner kronor. Det är summor som ingen svensk klubb är i närheten av att kunna matcha

Då ska man också ta i beaktning att den svenska kronan tappat sitt värde gentemot dollarn på närmare 30 procent. I januari 2021 kostade dollarn åtta kronor och 30 öre att jämföra med dagens kurs på närmare elva kronor.

Dessutom är det en risk att värva eftersom det, oavsett vad spelaren presterat tidigare, i regel tar sin tid för honom att acklimatisera sig till den hockey och framför allt träning som bedrivs här. Det är bara att se på spelare som Danny O'Regan i Modo och Dylan Sikura i Skellefteå som värvats in under säsongen. Eller Malmös Alan Quine och Linköpings Taylor Leier som anslöt inför säsongen.

Jag vet att många spelare fått en chock när de kommit till de svenska klubbarna och mött den träning som bedrivs och det spel som spelas i SHL. Det är då långt ifrån optimalt att som klubb behöva ta höjd för att det kan ta veckor, kanske månader innan spelaren i fråga är där man önskar att de ska vara.

Om en potentiell toppspelare dyker upp på marknaden, förutsatt att det inte är från KHL, så kommer det bli en galen budgivning likt den hets som är i mitten på februari i samband med slutdatumet för klubbarna att värva spelare. Jag vet klubbar som erbjudit spelare över 700 000 kronor i månaden från mitten på februari till den sista april. Det är absurda pengar som läggs på spelare som man inte ens med säkerhet vet kommer slå väl ut.

Jag har svårt att se att något lag kommer kunna plocka in en spelare på nuvarande marknad som direkt kommer att kunna göra skillnad. Det finns således sportchefer som missbedömt och inte gjort sitt jobb eller sin läxa då man redan i fjol tydligt kunde se hur skral marknaden var. Att då ha avvaktat för att senare försöka värva under säsongen är en rejäl chansning som kan bli kostsam både sett till ekonomi och placeringar i tabellen.

Det gör att klubbar framöver måste tänka om i sättet som man bygger sina lag på.

Att betala hutlösa priser i ren desperation är mycket dyrare och sämre än att på förhand bygga en bredare trupp som står klar redan under sommaren.

Danneja

Antal inlägg : 732
Join date : 22-04-12

lhffan likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5 - Sida 11 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2023/2024, Del 5

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 11 av 20 Föregående  1 ... 7 ... 10, 11, 12 ... 15 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet