Linda Blomquist

2 posters

Gå ner

Linda Blomquist Empty Linda Blomquist

Inlägg av Tony Moore fre 28 apr 2023, 20:31

Linda Blomquist har skickat två målvakter till NHL

I serien Kvinnor inom hockeyn på NHL.com/sv: möt den enda svenska kvinnliga målvaktstränaren på manlig toppnivå

Linda Blomquist 1linda10

I serien Kvinnor inom hockeyn presenterar NHL.com/sv idag Luleå Hockeys målvaktstränare Linda Blomquist, unik i sin roll i Sverige.

Linda Blomquist är Sveriges enda kvinnliga målvaktstränare på manlig toppnivå. Nu har har Linda, 39, precis förlängt sitt avtal med Luleå Hockey i ytterligare tre år.
- Så jag kan följa nästa målvakt på vägen uppåt, skrattar hon. Jag ska åtminstone ro Love i hamn…
Linda Blomquist 2linda10

Love Härenstam, som Linda poserar med på bilden här ovan, är en av de fyra målvakter Linda Blomquist jobbar med i Luleå Hockeys juniororganisation just nu. Linda Blomquist har så här långt under ett decennium i Luleås tjänst skickat två målvakter till NHL.


Filip Gustavsson, 24, gör succé i Minnesota Wild som ju också har meriterade Marc-Andre Fleury på lönelistan. När detta skrivs har Gustavsson 17 segrar på 27 matcher, en räddningsprocent på NHL-starka 93.33 och ett insläppta mål-snitt (GAA) på mycket goda 1.99. De fyra senaste matcherna, mot Los Angeles, Toronto, Islanders och Calgary har sett Gustavsson registreras för en total räddningsprocent på 96.58 och ett GAA på 1.00.

Jesper Wallstedt, 20, finns också i Minnesotas organisation och har (när detta skrivs) en räddningsprocent på 90.9 och ett GAA på 2.72 i farmarlaget Iowa Wild i AHL.

Nu utvecklar Linda, som jobbar nära tillsammans med Luleå Hockeys målvaktstränare Gusten Törnqvist med lång erfarenhet på SHL-nivå, nästa "juvel" i klubbens organisation. Hon har fyra bra målvakter i Luleås juniorled: Jonathan Reinholdt och Hubert Forsberg Zetterström delar på jobbet i J20-laget och de båda 16-åringarna Isak Sörqvist och Love Härenstam i J18-laget, där Härenstam gjort en handfull fler matcher än sin lagkamrat.
- Det är fyra väldigt spännande målvakter. Jag tror att de alla kommer att ha långa karriärer inom hockeyn, säger Linda Blomquist till NHL.com/sv.

Love Härenstam, från Värmdö HC, är hockeyfostrad i hård konkurrens i Djurgårdens ungdomsorganisation. Han flyttade upp till Luleå för att utvecklas ytterligare.
- Jag skulle nog vilja säga att Love är den som kommit längst, sett till sin ålder. Han har vissa spetsegenskaper som man vill se hos den målvakt som ska nå den yppersta eliten. Det är en lång väg att gå, men det finns vissa egenskaper som man gärna ser hos en målvakt tidigt: Love är nyss fyllda 16 år och han har redan många av de egenskaperna. Han har spelförståelse, han har det tävlingshuvud som gör att han är bäst när det gäller. Han är bra på skridskorna och han har känslan för var pucken är… det är egenskaper som sticker ut hos Love.

Linda Blomquist har varit aktiv som tränare i Luleås organisation i över ett decennium. Hon har själv en bakgrund som spelare och SM-guldmedaljör med stockholmsklubben Mälarhöjden Bredäng (M/B Hockey) 2005.

För 13 år sedan började Luleåledarna Stefan "Skuggan" Nilsson och Ulf Engman diskutera om inte klubben borde ha en tränare för klubbens juniormålvakter. Linda Blomquist, dotter till en av Luleås gamla stormålvakter Mats Blomquist och därmed praktiskt taget uppväxt i Delfinens ishall, eller Coop Arena som det heter nu, fick jobbet. Och på den vägen är det.

I Luleå har Blomquist byggt upp en målvaktsutbildning som fokuserar på detaljer och individuell utveckling. Hon är utbildad gymnasielärare och har med sig den pedagogiska grunden därifrån.
- Jag var intresserad av de där små detaljerna som kan betyda väldigt mycket, så jag bestämde mig för att bli det bollplanket för andra målvakter, säger Linda Blomquist.

- Från min egen karriär tog jag med mig känslan att jag ville reflektera över mitt eget spel med någon som såg på mig utifrån. Jag hade en känsla av hur olika situationer gick till, men jag hade ingen att bolla det med. Om jag hamnade i samma situation flera gånger, och det blev mål varenda gång… hur borde jag göra där? Pappa såg mina matcher och var en stöttepelare. Men mot slutet kom målvaktshockeyn till en brytpunkt där hans sätt att spela inte var aktuellt längre, säger Linda om pappa Mats som spelade för Luleå mellan 1973 och 1987, när klubben hette IFK Luleå och senare Groko innan den blev Luleå Hockey.

- Jag är strukturerad även i livet utanför hockey; jag gillar språk, jag tycker om att se system. I skolan har man 30 elever som man ska försöka ge så mycket som möjligt. Här får jag jobba med fyra ungdomar varje dag och får möjligheten att lirka fram hos varje individ hur just han eller hon kan bli så bra som det bara är möjligt. Jag får ge mycket individuell feedback och det är en ynnest att få jobba så.

Och Linda Blomquist har lyckats. Hon har skickat två målvakter till NHL. Filip Gustavsson kom till Luleå från Skellefteå 2014. Linda Blomquist var en stor anledning till det.

- Jag kände att jag kunde utvecklas på ett annat sätt i Luleå än vad jag kunde i Skellefteå som satsade på utespelarna och lite mindre på målvakterna. Skellefteå hade ingen egen målvaktstränare. Men det hade Luleå, så jag flyttade för mitt eget bästa. Linda är ju gammal lärare så hon har också funnits där för mig om jag hade problem i skolan. Jag har alltid kunnat ringa henne, hon har varit och är ett otroligt bra stöd, sade Filip Gustavsson när NHL.com/sv pratade med honom om hur han hamnade i Luleå och sedan 2018 i den nordamerikanska hockeyn med Ottawa Senators, farmarlaget Belleville och nu succén i Minnesota.
- Som tränare är hon tekniskt jättebra, sade Gustavsson till hockeysverige.se. Hon har kommit långt i sin utveckling som målvaktstränare. Hon var tidig med närspelet kring målet, små detaljer där. Sedan har det byggts på.

Jesper Wallstedt lämnade Sverige efter den starka insatsen i SHL förra säsongen. Han har bara lovord till övers för Linda Blomquist:
- Hon är väldigt duktig på att lära känna individen, och hon bryr sig om människan också. När man är junior är det viktigt att tränarna har fokus på att allt inte måste handla om hockey hela tiden. Det handlar också om hur man mår, om vem man är som människa och om hur saker och ting fungerar utanför isen. Alla som kommer hit är duktiga hockeyspelare, men de behöver kunna utvecklas för livet utanför isen också. Det var det jag framförallt behövde när jag kom hit, sade Jesper Wallstedt som kom till Luleå från Västerås 2018.
Linda Blomquist arbetar efter principen att varje individ har olika fysiska och psykiska förutsättningar som längd, styrka och snabbhet. Och det är just den speciella egenskapen hos varje individ hon tar fasta på och vill utveckla.
- Det handlar om hur målvakten är som individ, och det går inte att koppla till ett kön, konstaterar Linda Blomquist. Jag tror att jag kanske ser saker på ett sätt som andra inte gör, men om det beror på att jag är kvinna eller på hur jag är som person, det är svårt att säga. Däremot kanske det påverkar känslan i ishallen, i tränarrummet eller i diskussionerna; jag kanske kommer med perspektiv som de andra tränarna inte har tänkt på.

Under ett par år har Linda Blomquist också arbetat med ungdoms- och juniorhockey på nationell nivå: i fjol med Småkronorna i en fem-nationersturnering i Schweiz. Det blev förlust mot USA men segrar mot Tjeckien, Finland och Schweiz.
- Landslaget är en jätterolig grej, men ändå på något sätt ett sidointresse. Man kommer in i en ny internationell miljö och man får inspiration. Man kommer in och stöttar och försöker tweaka små saker. Men det är en vecka och se'n åker man hem igen. Jag gillar att få följa någon från 14 års ålder till 25. Det är riktigt roligt. Den stora utmaningen är att försöka göra det igen och igen. Då gör man något bra. Och det driver mig, säger Linda Blomquist.

https://www.nhl.com/sv/news/linda-blomquist-har-skickat-tva-malvakter-till-nhl/c-341996126
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7689
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, pingu, Sundance Kid, Kneten, SatanicPanic, Bros! and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Linda Blomquist Empty Sv: Linda Blomquist

Inlägg av Lars158 lör 29 apr 2023, 13:29

Linda verkar göra ett superjobb !

Lars158

Antal inlägg : 9721
Join date : 12-05-27

pingu, Tony Moore and Sundance Kid like this post

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet