Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

+39
Stefan S
Polyfemos
Titan 4020
Lulejoe
LHF96
#86
JohanO
Serkan122
Taabe
Urken
Sir Prozac
Bängman
trallgöken
Hankburger
Bilderberg
LinusFröbergsMustasch
Sundance Kid
weHoo
Lehto
Mr Bister
Tony Moore
JoakimJ
anitad57
Lajon
Burskydd
LulefanGBG
pingu
Sportchefen #2
Pajala
Jonken
Snikne Ville
Panikvärvning
Dustin
Bamsefar
Puckad
NallePhu
Micke80
Blinders
farre
43 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av farre tor dec 29, 2022 10:29 am

Nu måste väl ändå alla se att haveriet är ett faktum och att vår SHL existens står på spel.
Då är frågan hur ska vi ta oss ur denna soppa?

Att man sparkar Skuggan och Engman för detta haveri borde vara självklart. Det borde ha hänt för ett par månader sedan.
Jag tycker att man även redan nu reviderar målsättningen till att inte hamna bland de två sista lagen.
Bulan behöver hjälp i båset så varför inte ta in någon med lite vinnarskalle till hjälp? Per Ledin?
Trade?
De flesta spelarna har nog skrivit kontrakt eller har kontakt med framtida arbetsgivare.
Man bör kika på vad man redan nu kan få i utbyte för:
Fröberg
Tyrväinen
Komarek
Rask
Olli
Komarov
Får man ingenting så kika på om man kan bli av med deras löneposter och hitta en poängspelare. Även om vi står där utan ett par av dessa spelare i ett par matcher är det ingen katastrof. De tillför ingenting i spelet.
Vi behöver ha in en spelare som hittar nät. Nog med avdankade finnar. Ingen är egentligen helig i den här situationen.

Vad tycker ni andra?

farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders tor dec 29, 2022 10:39 am

Tror tyvärr att det är för sent på säsongen för att göra något drastiskt.
Möjligen att man börjar bänka lite spelare för att ge dem ett "wake-up call".

Sen så var det Kyrös första match i båset denna säsong, kanske han kan bidra med lite smartness framöver om det är så att han är tillbaka 100% från sjukskrivningen.

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Micke80 tor dec 29, 2022 12:37 pm

farre skrev:Nu måste väl ändå alla se att haveriet är ett faktum och att vår SHL existens står på spel.
Då är frågan hur ska vi ta oss ur denna soppa?

Att man sparkar Skuggan och Engman för detta haveri borde vara självklart. Det borde ha hänt för ett par månader sedan.
Jag tycker att man även redan nu reviderar målsättningen till att inte hamna bland de två sista lagen.
Bulan behöver hjälp i båset så varför inte ta in någon med lite vinnarskalle till hjälp? Per Ledin?
Trade?
De flesta spelarna har nog skrivit kontrakt eller har kontakt med framtida arbetsgivare.
Man bör kika på vad man  redan nu kan få i utbyte för:
Fröberg
Tyrväinen
Komarek
Rask
Olli
Komarov
Får man ingenting så kika på om man kan bli av med deras löneposter och hitta en poängspelare. Även om vi står där utan ett par av dessa spelare i ett par matcher är det ingen katastrof. De tillför ingenting i spelet.
Vi behöver ha in en spelare som hittar nät. Nog med avdankade finnar. Ingen är egentligen helig i den här situationen.

Vad tycker ni andra?

Förstår frustrationen, men jag frågar återigen, varför ska vi skeppa vår bästa målskytt om det är just målproduktionen som är problemet?
Av de du räknar upp kan jag hålla med om Tyrväinen, komarek och Rask.
Olli är bara utfyllnad
Fröberg har gjort en gett ok säsong och just nu år det bara han och Connolly som är godkända av bara centrar.

Tror man i väntan på att någon frälsare dyker upp måste titta på vad man egentligen har och hur spelarna är just nu. Egentligen vill jag ha kontinuitet i kedjorna så dom hittar kemi, nen Tyrväinen är inte mer än en fjärdecenter just nu så hade hellre sett Fröberg I första och Sallinen som ersättare för honom och sen Tyrväinen som center i fjärde
Skulle

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu tor dec 29, 2022 12:56 pm

farre skrev:Nu måste väl ändå alla se att haveriet är ett faktum och att vår SHL existens står på spel.
Då är frågan hur ska vi ta oss ur denna soppa?

Att man sparkar Skuggan och Engman för detta haveri borde vara självklart. Det borde ha hänt för ett par månader sedan.
Jag tycker att man även redan nu reviderar målsättningen till att inte hamna bland de två sista lagen.
Bulan behöver hjälp i båset så varför inte ta in någon med lite vinnarskalle till hjälp? Per Ledin?
Trade?
De flesta spelarna har nog skrivit kontrakt eller har kontakt med framtida arbetsgivare.
Man bör kika på vad man  redan nu kan få i utbyte för:
Fröberg
Tyrväinen
Komarek
Rask
Olli
Komarov
Får man ingenting så kika på om man kan bli av med deras löneposter och hitta en poängspelare. Även om vi står där utan ett par av dessa spelare i ett par matcher är det ingen katastrof. De tillför ingenting i spelet.
Vi behöver ha in en spelare som hittar nät. Nog med avdankade finnar. Ingen är egentligen helig i den här situationen.

Vad tycker ni andra?

Varför behålla någon av dem som failar Skuggan & Bulan måste bort innan det blir en förändring i någon riktning, Skuggan har inte klarat av sätta ett lag till denna säsong och Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Puckad tor dec 29, 2022 1:04 pm

Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Bamsefar tor dec 29, 2022 1:15 pm

Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Belägget är nog nallens väl kända och långvariga aversion mot Berglund
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu tor dec 29, 2022 1:15 pm

Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Bara kolla på isen så fattar man vad som sker!
Förra säsongen säsongen var det Omark som BAR laget i princip han gjorde lite som han ville och fick rättning på det hela, Bulan vågade inte gå i konflikt med han för Omark ÄR en alpha dog som vet vad han vill få ut av sitt lag!
Sedan glömt vad Olle sade om Bulan har för mig det var i stil med till sist så blir spelarna less på Bulans röst så man vill söka sig till något nytt, Spelarna skiter i det han säger det ser man vad som är nu är en mer eller mindre skiter i vilket spelar ut kontraktet och flyttar fort som sjutton orkar inte mer höra gnället från Bulan!
men visst ser man inte och har skygglapparna på och lever i en tro det löser sig då är man mer fel ute, Just nu är kvalserien JÄVLIGT nära och Bulan yrar om spelet är bra och annat svammel istället för inse han är en lame duck ingen vill höra på han!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu tor dec 29, 2022 1:16 pm

Bamsefar skrev:
Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Belägget är nog nallens väl kända och långvariga aversion mot Berglund
Så du ser inte på isen och då dem kommer i båset dem lyssnar knappt på han mer det är ögonen som är tomma som fågelholkar.....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Bamsefar tor dec 29, 2022 1:17 pm

NallePhu skrev:
Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Bara kolla på isen så fattar man vad som sker!
Förra säsongen säsongen var det Omark som BAR laget i princip han gjorde lite som han ville och fick rättning på det hela, Bulan vågade inte gå i konflikt med han för Omark ÄR en alpha dog som vet vad han vill få ut av sitt lag!
Sedan glömt vad Olle sade om Bulan har för mig det var i stil med till sist så blir spelarna less på Bulans röst så man vill söka sig till något nytt, Spelarna skiter i det han säger det ser man vad som är nu är en mer eller mindre skiter i vilket spelar ut kontraktet och flyttar fort som sjutton orkar inte mer höra gnället från Bulan!
men visst ser man inte och har skygglapparna på och lever i en tro det löser sig då är man mer fel ute, Just nu är kvalserien JÄVLIGT nära och Bulan yrar om spelet är bra och annat svammel istället för inse han är en lame duck ingen vill höra på han!
Dumheter
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu tor dec 29, 2022 1:19 pm

Bamsefar skrev:
NallePhu skrev:
Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Bara kolla på isen så fattar man vad som sker!
Förra säsongen säsongen var det Omark som BAR laget i princip han gjorde lite som han ville och fick rättning på det hela, Bulan vågade inte gå i konflikt med han för Omark ÄR en alpha dog som vet vad han vill få ut av sitt lag!
Sedan glömt vad Olle sade om Bulan har för mig det var i stil med till sist så blir spelarna less på Bulans röst så man vill söka sig till något nytt, Spelarna skiter i det han säger det ser man vad som är nu är en mer eller mindre skiter i vilket spelar ut kontraktet och flyttar fort som sjutton orkar inte mer höra gnället från Bulan!
men visst ser man inte och har skygglapparna på och lever i en tro det löser sig då är man mer fel ute, Just nu är kvalserien JÄVLIGT nära och Bulan yrar om spelet är bra och annat svammel istället för inse han är en lame duck ingen vill höra på han!
Dumheter
Knappast men sitt du och krama Bulan i byxbena om det känns lite lättare...!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Puckad tor dec 29, 2022 1:38 pm

NallePhu skrev:
Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Bara kolla på isen så fattar man vad som sker!
Förra säsongen säsongen var det Omark som BAR laget i princip han gjorde lite som han ville och fick rättning på det hela, Bulan vågade inte gå i konflikt med han för Omark ÄR en alpha dog som vet vad han vill få ut av sitt lag!
Sedan glömt vad Olle sade om Bulan har för mig det var i stil med till sist så blir spelarna less på Bulans röst så man vill söka sig till något nytt, Spelarna skiter i det han säger det ser man vad som är nu är en mer eller mindre skiter i vilket spelar ut kontraktet och flyttar fort som sjutton orkar inte mer höra gnället från Bulan!
men visst ser man inte och har skygglapparna på och lever i en tro det löser sig då är man mer fel ute, Just nu är kvalserien JÄVLIGT nära och Bulan yrar om spelet är bra och annat svammel istället för inse han är en lame duck ingen vill höra på han!
Så en killgissning alltså. Tack för svar.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Bamsefar, Snikne Ville and Hankburger like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu tor dec 29, 2022 1:43 pm

Puckad skrev:
NallePhu skrev:
Puckad skrev:Finns det något belägg för detta, eller är det en ren killgissning?

NallePhu skrev:...Bulan har tappat omklädningsrummet förmodligen redan förra säsongen det var Omark som redde upp skiten till en finalserie!
Bara kolla på isen så fattar man vad som sker!
Förra säsongen säsongen var det Omark som BAR laget i princip han gjorde lite som han ville och fick rättning på det hela, Bulan vågade inte gå i konflikt med han för Omark ÄR en alpha dog som vet vad han vill få ut av sitt lag!
Sedan glömt vad Olle sade om Bulan har för mig det var i stil med till sist så blir spelarna less på Bulans röst så man vill söka sig till något nytt, Spelarna skiter i det han säger det ser man vad som är nu är en mer eller mindre skiter i vilket spelar ut kontraktet och flyttar fort som sjutton orkar inte mer höra gnället från Bulan!
men visst ser man inte och har skygglapparna på och lever i en tro det löser sig då är man mer fel ute, Just nu är kvalserien JÄVLIGT nära och Bulan yrar om spelet är bra och annat svammel istället för inse han är en lame duck ingen vill höra på han!
Så en killgissning alltså. Tack för svar.
Killgissning nej logiken säger det även du borde börja inse vart felet finns eller är det så jobbigt att komma dit vart de flesta fansen står just nu....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Puckad tor dec 29, 2022 1:50 pm

Jag hittade dessa, i mitt tycke, rätt bra beskrivningar på killgissning:

"En killgissning är en gissning som låter som ett påstående."

"En killgissning innebär att man låter väldigt säker på sin sak utan att ha särskilt mycket faktaunderlag."

Så en killgissning.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Bamsefar, Redbear and Dustin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Dustin tor dec 29, 2022 2:29 pm

Kuriren-artikel:


Spoiler:


Vilka lama jävla frågor av en journalist. Det man vill höra är följande:

”Har ni förtroende för Bulan?”
”Tror ni på spelsystemet?”
”Hur är lagsammanhållningen i gruppen?”
”Vem leder det här laget i gruppen?”
”Har ni nog bra trupp för att vända trenden?”
Etc

Klart klyschsvaren kommer ändå men i en live-intervju kan man ofta utläsa om man tror på det man säger. Hoppas för guds skull att Cmore gör jobbet imorgon, jag vill se Enbom, Skuggan, Bulan och Erik Gustafsson ställas mot väggen.


Min killgissning är att man tappat glädjen och att detta spridit sig som ett virus i gruppen. När det går bra är det nog jävligt lätt att höra Bulans evigt tjatande, när det går emot så här pass hårt tror jag att han kan bli en belastning.

Det här laget hade behövt en Roger Melin eller Perra Johnson för att hitta glädjen igen. Rent taktiskt är Bulan ljusår bättre men jag tror faktiskt att glädjen och trivseln måste injiceras in i truppen för att förändra gruppens mentalitet. Verkligen kitta ihop laget så att alla går i strid för varann och har roligt på sidan av. Nu vet jag inte om Stridh fyller en sådan funktion men det fungerar bevisligen inte just nu. Att spelare lämnar tyder också på att någonting inte riktigt är 100 i truppen. Olika lag behöver olika typer av ledarskap och i dagsläget tror jag Bulans ledarskap kan vara en nackdel.

Sen måste junior- och ungdomsverksamheten synas och  verkligen hårdprioriteras.


Bulan är det bästa som hänt Luleå Hockey i modern tid men allt har faktiskt sin tid. Han har gjort vansinnigt mycket bra för Luleå men att ge chansen till unga lovande forwardstalanger har han dock inte, något som straffar oss nu och kommer fortsätta göra det i framtiden. Inget snack om att Bulan är en grym hockeytränare och coach men dit Luleå är på väg just nu tror jag vi behöver ett annat ledarskap. Det kan bli några tuffa år framöver och vi behöver bli ett lag som fostrar egna spelare och kryddar det med spets från utlandet. I dagsläget har vi två utländska spelare i vår fjärdekedja t.ex. Det känns väldigt fel.


Jag vill se en omorganisation med start imorgon.

General Manager:
Lasse Johansson/Pär Kenttä

Vice GM:
Ulf Engman alternativt en skicklig analytiker

Headcoach:
Rickard Grönborg/Niklas Eriksson/Stefan Hedlund (Stefan är upptagen, dock)


Stommen i spelartruppen ska vara från Norrbotten. Ledarna ska rekryteras enbart på meriter och allt som har med svågerpolitik bör tvättas bort från föreningen så att de tuffa besluten vågas tas när det krävs. Luleå Hockey liknar ibland hur mindre kommuner styrs där man lätt blundar för prestationer för att man gillar killen eller har en relation privat. Sånt ska bort.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

NallePhu, pingu and CalleCanon like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Panikvärvning tor dec 29, 2022 3:12 pm

Dustin skrev:Kuriren-artikel:


Spoiler:


Vilka lama jävla frågor av en journalist. Det man vill höra är följande:

”Har ni förtroende för Bulan?”
”Tror ni på spelsystemet?”
”Hur är lagsammanhållningen i gruppen?”
”Vem leder det här laget i gruppen?”
”Har ni nog bra trupp för att vända trenden?”
Etc

Klart klyschsvaren kommer ändå men i en live-intervju kan man ofta utläsa om man tror på det man säger. Hoppas för guds skull att Cmore gör jobbet imorgon, jag vill se Enbom, Skuggan, Bulan och Erik Gustafsson ställas mot väggen.


Min killgissning är att man tappat glädjen och att detta spridit sig som ett virus i gruppen. När det går bra är det nog jävligt lätt att höra Bulans evigt tjatande, när det går emot så här pass hårt tror jag att han kan bli en belastning.

Det här laget hade behövt en Roger Melin eller Perra Johnson för att hitta glädjen igen. Rent taktiskt är Bulan ljusår bättre men jag tror faktiskt att glädjen och trivseln måste injiceras in i truppen för att förändra gruppens mentalitet. Verkligen kitta ihop laget så att alla går i strid för varann och har roligt på sidan av. Nu vet jag inte om Stridh fyller en sådan funktion men det fungerar bevisligen inte just nu. Att spelare lämnar tyder också på att någonting inte riktigt är 100 i truppen. Olika lag behöver olika typer av ledarskap och i dagsläget tror jag Bulans ledarskap kan vara en nackdel.

Sen måste junior- och ungdomsverksamheten synas och  verkligen hårdprioriteras.


Bulan är det bästa som hänt Luleå Hockey i modern tid men allt har faktiskt sin tid. Han har gjort vansinnigt mycket bra för Luleå men att ge chansen till unga lovande forwardstalanger har han dock inte, något som straffar oss nu och kommer fortsätta göra det i framtiden. Inget snack om att Bulan är en grym hockeytränare och coach men dit Luleå är på väg just nu tror jag vi behöver ett annat ledarskap. Det kan bli några tuffa år framöver och vi behöver bli ett lag som fostrar egna spelare och kryddar det med spets från utlandet. I dagsläget har vi två utländska spelare i vår fjärdekedja t.ex. Det känns väldigt fel.


Jag vill se en omorganisation med start imorgon.

General Manager:
Lasse Johansson/Pär Kenttä

Vice GM:
Ulf Engman alternativt en skicklig analytiker

Headcoach:
Rickard Grönborg/Niklas Eriksson/Stefan Hedlund (Stefan är upptagen, dock)


Stommen i spelartruppen ska vara från Norrbotten. Ledarna ska rekryteras enbart på meriter och allt som har med svågerpolitik bör tvättas bort från föreningen så att de tuffa besluten vågas tas när det krävs. Luleå Hockey liknar ibland hur mindre kommuner styrs där man lätt blundar för prestationer för att man gillar killen eller har en relation privat. Sånt ska bort.

Är det inte märkligt att du missar VD-posten?

Panikvärvning

Antal inlägg : 478
Join date : 22-09-05

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Snikne Ville fre dec 30, 2022 10:53 pm

Det som skall göras nu är att se till att få till ett något sånär fungerande passningsspel. Allt, och då menar jag precis allt, annat är underordnat. Skillnaden på den punkten var brutal ikväll. Trots det blev det match men det är ju bl a därför man älskar hockey. Men över tid är det dömt att misslyckas om man inte lyckas få rätsida på detta.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6384
Join date : 12-01-22

Tony Moore, Puckad and GustenA like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Jonken lör dec 31, 2022 11:08 am

Nä; men kom igen nu. Bättre kan Ni ju!
Återhållsamhet är ju ren broms olja!
Fram med stor yxorna ordentligt nu!

-Bränna fanan?
-Sabotera 'Bulans' rakapparat?
-Lynchning och sorgband...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Pajala lör dec 31, 2022 11:17 am

Ingenting kommer att hända ändå, vi spelar ut denna säsong och sen drar dom bästa, övriga får givetvis ett nytt kontrakt och cirkusen fortsätter nästa år.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Sportchefen #2 lör dec 31, 2022 11:25 am

Det stormar och folk har rätt att komma med befogad kritik. Årets misstag får inte förmörka att Luleås ledning gjort väldigt mycket rätt de senaste säsongerna.
Ingen är ofelbar och jag har fortfarande förtroende för sportchefer/lagledning.
Men nu är det tid för handling.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Hankburger and SatanicPanic like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av pingu lör dec 31, 2022 3:20 pm

Vårt spelsätt är inte unikt längre och motståndarna spelar ofta varianter av vårt spel. Bulan verkar inte heller utveckla sitt spelsätt utan kör bara på som om han har den enda vinnande formeln.
Hoppas vi bryter med honom till nästa säsong (helst redan nu) och att vi istället kan få in en tränare som bättre utvecklar juniorer och det offensiva spelet. Det tror jag skulle uppskattas av både fans och den så viktiga juniorverksamheten.
Sedan borde vi byta upp oss på värvningsfronten (Skuggan), han håller inte måttet helt enkelt. Tror inte någon annan klubb kommer att vara intresserad av Skuggan när han blir ledig.



pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

anitad57 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av LulefanGBG lör dec 31, 2022 3:26 pm

Vi inleder det nya året med tre tuffa bortamatcher. Leksand, Timrå, Frölunda.

Risk för dålig start mao.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Serkan122 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Burskydd lör dec 31, 2022 4:01 pm

Sportchefen #2 skrev:Det stormar och folk har rätt att komma med befogad kritik. Årets misstag får inte förmörka att Luleås ledning gjort väldigt mycket rätt de senaste säsongerna.
Ingen är ofelbar och jag har fortfarande förtroende för sportchefer/lagledning.
Men nu är det tid för handling.
Glöm inte att resultat är en färskvara

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

NallePhu, pingu, Dustin and Bros! like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av NallePhu sön jan 01, 2023 11:15 am

Leksand - Timrå + Frölunda är lagets kommande tre matcher och hur man ska lyckas ta poäng utan rånarluvan vette sjutton, Troligast 0-2p sammanlagt på dessa matcher än något annat som srat på det nyaåret!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Sportchefen #2 sön jan 01, 2023 11:26 am

Marlene Dietrich skrev:
Sportchefen #2 skrev:Det stormar och folk har rätt att komma med befogad kritik. Årets misstag får inte förmörka att Luleås ledning gjort väldigt mycket rätt de senaste säsongerna.
Ingen är ofelbar och jag har fortfarande förtroende för sportchefer/lagledning.
Men nu är det tid för handling.
Glöm inte att resultat är en färskvara

Absolut. Att sitta med armarna i kors och tjurigt vänta på att spelare som underpresterat i 1,5 säsong ska få det att funka är fel väg att gå. Jag hoppas de kan släppa den prestigen.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Lajon tis jan 03, 2023 10:56 pm

Jag kan dock inte se vad det skulle hjälpa att vi sparkar Bulan nu, det enda som skulle ske är att vi ökar risken för spel i HA väldigt mycket.

Vi kan sparka hur många som helst, men det kommer ju inte ge effekt förrän i bästa fall nästa säsong och då är det försent.

I måste göra något med det lag vi har på plats nu inte med det lag vi ev skulle haft på plats i en fantasivärld
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Hedanders likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Sportchefen #2 ons jan 04, 2023 10:10 am

Sportchefen #2 skrev:
Marlene Dietrich skrev:
Sportchefen #2 skrev:Det stormar och folk har rätt att komma med befogad kritik. Årets misstag får inte förmörka att Luleås ledning gjort väldigt mycket rätt de senaste säsongerna.
Ingen är ofelbar och jag har fortfarande förtroende för sportchefer/lagledning.
Men nu är det tid för handling.
Glöm inte att resultat är en färskvara

Absolut. Att sitta med armarna i kors och tjurigt vänta på att spelare som underpresterat i 1,5 säsong ska få det att funka är fel väg att gå. Jag hoppas de kan släppa den prestigen.

Tid för handling, ja. Klockan tickar.
Trädet har utan tvekan röta men det gäller att kapa rätt grenar.
Så vilka ska Skuggan/Engman ta fram sågen till?
Om vi utgår från:
* att laget helt är byggt upp efter Bulans hockey vilket innebär att tränarbyte är uteslutet.
* att ryggraden i laget, som liksom allt annat ser för jävlig ut just nu, ändå kommer att kunna samla ihop sig. Det vill säga Lassi, Gustafsson, Tyrväinen.
* att backsidan inte är grundproblemet.
* och att spelare som Mattsson, Berglund, Nikupetteri, Komarek inte är några faktorer.

Så landar jag som vanligt på:
1) Joonas Rask. Högerskytt där tanken var att få ut mer genom att återuppliva kontakten med Tyrväinen. Det gav Bulan upp tidigt. Sedan dess har Rask trampat omkring i ett ingenmansland, tappat puckar och skjutit målvakten i magplattan.
2) Linus Fröberg. Värvad som förstecenter. Parades ihop med Omark och hölls kvar vid hans sida så länge att Omark missade poängligatiteln. Finns ingenting hos honom som påminner om en ledande playmaker, förutom lönen.

Sätt både Rask och Fröberg på läktaren i väntan på att någon obskyr klubb i Tjeckien eller Finland vill ta delar av lönen. Vi har fått in Sallinen och Kempe. Sallinen kommer inte bidra med många poäng men kan ersätta Fröberg rakt av. Mario Kempe ska vi tydligen ha tålamod med, eftersom han är inne i sin försäsong. Tills vidare kan Kempe ersätta Rask i tredjelina.

Värva in en center som kan producera i 5-5 och höja lagets PP. Värva också in en högerskytt som kan göra mål och vara ett hot i PP.
Det här är säkert jävligt svårt att hitta rätt spelare och det kommer vara jävligt dyrt. Men råttet är mågat flera gånger om vad gäller det här lagets prestation, så Luleå har inget val.
Desto förr, desto bättre. Att låta Rask och Fröberg nöta ut sina kontrakt kommer stå Luleå ännu dyrare.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

pingu and farre like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av anitad57 ons jan 04, 2023 10:15 am

pingu skrev:Vårt spelsätt är inte unikt längre och motståndarna spelar ofta varianter av vårt spel. Bulan verkar inte heller utveckla sitt spelsätt utan kör bara på som om han har den enda vinnande formeln.
Hoppas vi bryter med honom till nästa säsong (helst redan nu) och att vi istället kan få in en tränare som bättre utvecklar juniorer och det offensiva spelet. Det tror jag skulle uppskattas av både fans och den så viktiga juniorverksamheten.
Sedan borde vi byta upp oss på värvningsfronten (Skuggan), han håller inte måttet helt enkelt. Tror inte någon annan klubb kommer  att vara intresserad av Skuggan när han blir ledig.



Jag tycker att det är många av spelarna som inte är bra i dagsläget...Ställ dom åt sidan och ta in spel sugna juniorer i ställe.Om man ser på andra lag som har förlorat typ fyra matcher ja då har tränarna fått sparken.Men Bulan han måste ju ha något livstidskontrakt som får vara kvar..Så less spelarna ska vara att höra gubben...Nä in med nytt tränar blod

anitad57

Antal inlägg : 1
Join date : 23-01-04

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Pajala ons jan 04, 2023 10:49 am

Glöm det, ingenting kommer att hända, Luleå kommer att köra på som vanligt och dra floskler om att "vi tror på laget" och "fortsätter vi spela såhär så vinner vi matcher".

Att lag har tuffare perioder brukar alltid ske men i Luleå så pekar kurvan konstant nedåt, trots att vi tar en 1-0 vinst mot FBK så spelar vi som skit och står inte Lassi på huvudet så förlorar vi matcherna.

OM det nu går så illa så att vi får kvala så kommer vi inte att fixa detta, självförtroendet är totalt i botten och just nu är vi absolut sämst i hela SHL, visst tog vi några vinster mer i början men jag tror inte vi rår på HV71 i ett kvalspel, Malmö är också riktigt usla men Luleå har aldrig befunnit sig i denna situation tidigare, ett kvalspel skulle bli döden för vår klubb, vi har tränare som inte agerar, kan inte väcka laget eller har någon plan B, det är ett totalt mörker just nu.

Jag hoppas vi på något sätt ändå kan hålla oss kvar i ingenmansland så vi slipper kvala, då kan vi bygga om laget till nästa år, vi måste tyvärr slakta truppen brutalt, detta lag har inte ens grunden att börja bygga om på.

Dom få som man vill ha kvar i truppen kommer ändå att lämna så börja om på ruta ett, vi har ändå inget att förlora.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Bamsefar ons jan 04, 2023 11:12 am

anitad57 skrev:
pingu skrev:Vårt spelsätt är inte unikt längre och motståndarna spelar ofta varianter av vårt spel. Bulan verkar inte heller utveckla sitt spelsätt utan kör bara på som om han har den enda vinnande formeln.
Hoppas vi bryter med honom till nästa säsong (helst redan nu) och att vi istället kan få in en tränare som bättre utvecklar juniorer och det offensiva spelet. Det tror jag skulle uppskattas av både fans och den så viktiga juniorverksamheten.
Sedan borde vi byta upp oss på värvningsfronten (Skuggan), han håller inte måttet helt enkelt. Tror inte någon annan klubb kommer  att vara intresserad av Skuggan när han blir ledig.



Jag tycker att det är många av spelarna som inte är bra i dagsläget...Ställ dom åt sidan och ta in spel sugna juniorer i ställe.Om man ser på andra lag som har förlorat typ fyra matcher ja då har tränarna fått sparken.Men Bulan han måste ju ha något livstidskontrakt som får vara kvar..Så less spelarna ska vara att höra gubben...Nä in med nytt tränar blod
Så, noterar ytterligare nytt inlägg i sparka - Bulan brigaden från en nyreggad användare 🤔 , nåja , Många lag, inklusive mordor, har förlorat fyra matcher utan att sparka tränare. Det där med att ta in en lina juniorer, kommer inte att lösa något, snarare tvärtom, eftersom vi i dagsläget inte har de exceptionella talanger som direkt kan ta en plats i shl, Jo, det finns en men han vill tyvärr inte. Ska ju spela i college till hösten annars hade nog Locmelis haft kontrakt
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av JoakimJ ons jan 04, 2023 11:39 am

Bulan ska givetvis inte sparkas, han är garanten för att vi blir kvar i shl. Däremot bör man nog utvärdera sportchefernas jobb, värvningarna har varit dåliga och timingen fel. Laget är felbyggt. Det i kombination med att vissa spelare underpresterar har ställt till det. Men att sparka Bulan vore det absolut mest korkade just nu. Han har fortsatt mitt förtroende.
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Tony Moore ons jan 04, 2023 11:59 am

Vad visar egentligen corsi?
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders ons jan 04, 2023 12:03 pm

Tony Moore skrev:Vad visar egentligen corsi?
Inte så mycket då det är ALLA skottförsök. Bättre att kolla på expected goals.

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders ons jan 04, 2023 1:31 pm

Blinders skrev:
Tony Moore skrev:Vad visar egentligen corsi?
Inte så mycket då det är ALLA skottförsök. Bättre att kolla på expected goals.
T.ex. matchen mot Leksand igår hade Luleå 58,7% av skottförsöken, Luleå hade 61 skottförsök och Leksand 43.
Men tittar man skottförsök i skottsektorn så var det mycket jämnare. 18 för Luleå och 17 för Leksand, helt jämnt!

Tittat man enligt Betterthanamonkeys xG-modell så hade Leksand fler High danger scoring chances (HDSC) i matchen igår, se bild nedan.
Luleå sköt mycket utanför skottsektorn igår.

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Hdsc13
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Matchu10
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Heat_m10

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Burskydd ons jan 04, 2023 1:36 pm

Var på julmiddag med några sponsorer som är rejält oroliga som många andra. Dom leder framgångsrika företag med många anställda och pekade på att ”grabbarna ser ju ut att lida på jobbet”
Kan det vara så att helige Bulan har förbrukat sitt förtroende hos gruppen men får sitta kvar pga Maffian 2.0 ? Sponsorerna sa att skulle det se ut sådär i deras företag skulle operativ chef för den verksamheten antingen omplaceras eller köpas ut.

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders ons jan 04, 2023 1:37 pm

Så här ser siffrorna för hela säsongen enligt Betterthanamonkey.

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Luleza10
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Samman10
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Xg_hel10
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Corsi11
Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Pdo11

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Pajala ons jan 04, 2023 1:38 pm

Det enda som är intressant är att se vilka som vinner matcher, vinst eller förlust, Luleå: 11 vinster, 19 förluster.

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

LulefanGBG, Blinders and Burskydd like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders ons jan 04, 2023 2:42 pm

Som jag har skrivit tidigare så såg det bra ut spelmässigt fram till uppehållet i november men skitmatchen mot Wolfsburg i CHL var starten till nedgången och nu är vi ett lag i kris utan självförtroende.



Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Petter10

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av LulefanGBG ons jan 04, 2023 2:55 pm

Det finns så mycket statistik idag. Jag förstår mig ärligt talat inte på hälften av den, men oavsett så känns det oftast som att den där statistiken finns till mest för att sämre lag skall hitta detaljer man är bra på och för att de sämre lagen skall ha någonting att luta sig emot eller gömma sig bakom.

Som Pajala säger så är det ju dock uteslutande vinst och förlust som räknas. Resten kan möjligen ge förklaringar och peka ut orsaker till att ett lag vinner eller förlorar, (och därav förstår jag nyttan i viss mån), men det är ju ingenring som förändrar eller påverkar tabelläget ett lag befinner sig i.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Mr Bister ons jan 04, 2023 2:57 pm

LulefanGBG skrev:Det finns så mycket statistik idag. Jag förstår mig ärligt talat inte på hälften av den, men oavsett så känns det oftast som att den där statistiken finns till mest för att sämre lag skall hitta detaljer man är bra på och för att de sämre lagen skall ha någonting att luta sig emot eller gömma sig bakom.

Som Pajala säger så är det ju dock uteslutande vinst och förlust som räknas. Resten kan möjligen ge förklaringar och peka ut orsaker till att ett lag vinner eller förlorar, (och därav förstår jag nyttan i viss mån),  men det är ju ingenring som förändrar eller påverkar tabelläget ett lag befinner sig i.
jag håller med, man får inte fastna i statistik, det är målen gäller

Mr Bister

Antal inlägg : 1421
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Blinders ons jan 04, 2023 3:01 pm

LulefanGBG skrev:Det finns så mycket statistik idag. Jag förstår mig ärligt talat inte på hälften av den, men oavsett så känns det oftast som att den där statistiken finns till mest för att sämre lag skall hitta detaljer man är bra på och för att de sämre lagen skall ha någonting att luta sig emot eller gömma sig bakom.

Som Pajala säger så är det ju dock uteslutande vinst och förlust som räknas. Resten kan möjligen ge förklaringar och peka ut orsaker till att ett lag vinner eller förlorar, (och därav förstår jag nyttan i viss mån),  men det är ju ingenring som förändrar eller påverkar tabelläget ett lag befinner sig i.
Nu är det så att de underliggande siffrorna den senaste tiden INTE talar för att det ska vända. Vi har en xGF% sedan slutet av november som ett klassiskt bottenlag. Finns inga ljuspunkter i dagsläget. Bara att man var bra i början av serien. Luleå har INTE haft motstuds den senaste tiden som Bulan snackar om, vi förtjänar att vara i botten.

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

pingu, farre and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Lehto ons jan 04, 2023 3:12 pm

När alla i Luleå spelar med klubbspetsen nedåt så kan luleå ha vilken j*kla corsi å xgf dom vill, kommer inte få in pucken ändå om dom inte få stå ensamma framför och köra en biljard stöt på pucken mot öppenbur

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Burskydd ons jan 04, 2023 3:13 pm

Blinders skrev:
LulefanGBG skrev:Det finns så mycket statistik idag. Jag förstår mig ärligt talat inte på hälften av den, men oavsett så känns det oftast som att den där statistiken finns till mest för att sämre lag skall hitta detaljer man är bra på och för att de sämre lagen skall ha någonting att luta sig emot eller gömma sig bakom.

Som Pajala säger så är det ju dock uteslutande vinst och förlust som räknas. Resten kan möjligen ge förklaringar och peka ut orsaker till att ett lag vinner eller förlorar, (och därav förstår jag nyttan i viss mån),  men det är ju ingenring som förändrar eller påverkar tabelläget ett lag befinner sig i.
Nu är det så att de underliggande siffrorna den senaste tiden INTE talar för att det ska vända. Vi har en xGF% sedan slutet av november som ett klassiskt bottenlag. Finns inga ljuspunkter i dagsläget. Bara att man var bra i början av serien. Luleå har INTE haft motstuds den senaste tiden som Bulan snackar om, vi förtjänar att vara i botten.
Bulan kör lite Bagdad Bob bara 😀

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Dustin ons jan 04, 2023 3:16 pm

En lokal sportjournalist hade varit önskvärt. Enbom, Skuggan, Engman, Bulan, Stridh, EG, Tyrväinen och Engsund bör alla ställas mot väggen. Här bör det grävas i om det finns förtroende i alla led i föreningen, vad som behöver göras för att vända denna trend och rädda kontraktet. För i dagsläget handlar det om att vårt SHL-kontrakt börjar vara hotat.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av weHoo ons jan 04, 2023 3:21 pm

Nu har dom också gått över till att posta resultatbilden som en story på sociala medier istället för inlägg för att undvika 300+ kommentarer som vill ha en förklaring över vad fan det är som pågår 😄

weHoo

Antal inlägg : 94
Join date : 22-12-30

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Burskydd ons jan 04, 2023 3:26 pm

Dustin skrev:En lokal sportjournalist hade varit önskvärt. Enbom, Skuggan, Engman, Bulan, Stridh, EG, Tyrväinen och Engsund bör alla ställas mot väggen. Här bör det grävas i om det finns förtroende i alla led i föreningen, vad som behöver göras för att vända denna trend och rädda kontraktet. För i dagsläget handlar det om att vårt SHL-kontrakt börjar vara hotat.
Men Dustin,det kommer aldrig hända att en lokal journalist kommer att göra det viktigaste hockeyjobbet kanske nånsin. Det jag tror på är att ta in en duktig söderifrån som får en massa köttig info,är påläst och sen avfyrar ett batteri med frågor och följdfrågor till dom du nämner. Det kommer funka.

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Sundance Kid ons jan 04, 2023 3:45 pm

Tycker ändå inte det är i spelsystemet och hos tränarna som felet ligger i år. Många matcher har vi spelat riktigt bra och dominerat spelet. Bulan har under många års tid varit en av SHLs bästa tränare på att sätta ett fungerande grundspel och jag köper inte att vi skulle vara sönderlästa eller att spelarna är less på spelsystemet. Däremot att vi har så otroligt svårt att göra mål och därmed få med oss "gratispoäng" verkar periodvis göra att vi tappar energi och självförtroende.

Jag tror det största problemet ligger i våran oerhört trubbiga forwardssida. Det är en gåta hur man lyckats få ihop en sådan trubbig forwardssida när vi tydligen ska ha högsta spelarbudgeten någonsin (om jag minns rätt). Sen om det beror på att våra sportchefer misslyckats här med lagbygget eller om dom är begränsade till vilka spelartyper Bulan godkänner vet jag inte.

Jag gillar verkligen Komarov som spelare och hade vi adderat honom till fjolårets lag är jag övertygad om att vi skulle ha vunnit finalserien mot Färjestad. Tycker också han har gjort det helt okej i år men jag begriper inte riktigt den värvningen när den enda spetsen som kom in efter honom är Kempe och Sallinen. Det ryktas ju att Komarov sitter på en av dom absolut högsta lönerna i laget så det är lite konstigt att ta in en sådan spelare när man saknar i princip en förstakedja och inte heller verkar ha råd med en sådan.

Vi har ju till stora delar samma trupp som förra året men vi har tappat dom 3 bästa offensiva spelarna i Omark, Andreasson och Lepistö. Jag trodde att Sellgren skulle klara av att fylla en del av tomrummet som Lepistö lämnade efter sig men han har inte fått det alls att fungera i år. Jag minns att man förra säsongen hade väldigt svårt att få ut max av Omarks kapacitet innan man fick till en riktig fullträff med förstakedjan med Andreasson och Tyrväinen. Varken Shinnimin eller Fröberg imponerade speciellt mycket trots att dom fick chansen att spela en hel del med Omark.

Våran otroliga förstakedja förra säsongen maskerade en del av problemen som fanns med den truppen. Nu när den kedjan är borta så blir bristerna mycket tydligare. Vi har samlat på oss en hel del forwards med begränsad offensiv kapacitet och som samtidigt lyfter högre löner än dom borde ha. Shinnimin, Fröberg, Rask, Komarek, Komarov, Sallinen är spelare som max verkar ha en offensiv kapacitet på kring 0,5 pinnar per match i dagens SHL. Samtliga av dessa är också kring 30 år eller äldre och lär knappast få någon raketutveckling. Om man sedan lägger till att våran fjärdekedja och extraspelare består av mestadels hårt jobbande spelare med begränsad offensiv uppsida så blir lagbygget ännu märkligare. Att en del övriga SHL lag har fått in spetsspelare efter KHL-bojkotten har inte heller varit till våran fördel.

Det hade varit bättre att på forwardssidan ha några unga billiga allsvenska spelare med hög offensiv potential vilket skulle göra att det blir pengar över till några riktiga spetsspelare till en förstakedja.

Det som är positivt är att många av dom spelare vi har som har för hög lön i förhållande till hur mycket dom producerar har utgående kontrakt. Vilket gör att det finns möjlighet att bygga om laget rätt ordentligt till nästa säsong. Det som är negativt är naturligtvis att kvalstrecket är farligt nära, så det gäller att man lyckas reda ut denna säsong och klara sig kvar.



Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

LulefanGBG and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av LulefanGBG ons jan 04, 2023 4:58 pm

Sundance Kid skrev:Tycker ändå inte det är i spelsystemet och hos tränarna som felet ligger i år. Många matcher har vi spelat riktigt bra och dominerat spelet. Bulan har under många års tid varit en av SHLs bästa tränare på att sätta ett fungerande grundspel och jag köper inte att vi skulle vara sönderlästa eller att spelarna är less på spelsystemet. Däremot att vi har så otroligt svårt att göra mål och därmed få med oss "gratispoäng" verkar periodvis göra att vi tappar energi och självförtroende.

Jag tror det största problemet ligger i våran oerhört trubbiga forwardssida. Det är en gåta hur man lyckats få ihop en sådan trubbig forwardssida när vi tydligen ska ha högsta spelarbudgeten någonsin (om jag minns rätt). Sen om det beror på att våra sportchefer misslyckats här med lagbygget eller om dom är begränsade till vilka spelartyper Bulan godkänner vet jag inte.  

Jag gillar verkligen Komarov som spelare och hade vi adderat honom till fjolårets lag är jag övertygad om att vi skulle ha vunnit finalserien mot Färjestad. Tycker också han har gjort det helt okej i år men jag begriper inte riktigt den värvningen när den enda spetsen som kom in efter honom är Kempe och Sallinen. Det ryktas ju att Komarov sitter på en av dom absolut högsta lönerna i laget så det är lite konstigt att ta in en sådan spelare när man saknar i princip en förstakedja och inte heller verkar ha råd med en sådan.

Vi har ju till stora delar samma trupp som förra året men vi har tappat dom 3 bästa offensiva spelarna i Omark, Andreasson och Lepistö. Jag trodde att Sellgren skulle klara av att fylla en del av tomrummet som Lepistö lämnade efter sig men han har inte fått det alls att fungera i år.  Jag minns att man förra säsongen hade väldigt svårt att få ut max av Omarks kapacitet innan man fick till en riktig fullträff med förstakedjan med Andreasson och Tyrväinen. Varken Shinnimin eller Fröberg imponerade speciellt mycket trots att dom fick chansen att spela en hel del med Omark.

Våran otroliga förstakedja förra säsongen maskerade en del av problemen som fanns med den truppen. Nu när den kedjan är borta så blir bristerna mycket tydligare. Vi har samlat på oss en hel del forwards med begränsad offensiv kapacitet och som samtidigt lyfter högre löner än dom borde ha. Shinnimin, Fröberg, Rask, Komarek, Komarov, Sallinen är spelare som max verkar ha en offensiv kapacitet på kring 0,5 pinnar per match i dagens SHL. Samtliga av dessa är också kring 30 år eller äldre och lär knappast få någon raketutveckling. Om man sedan lägger till att våran fjärdekedja och extraspelare består av mestadels hårt jobbande spelare med begränsad offensiv uppsida så blir lagbygget ännu märkligare. Att en del övriga SHL lag har fått in spetsspelare efter KHL-bojkotten har inte heller varit till våran fördel.

Det hade varit bättre att på forwardssidan ha några unga billiga allsvenska spelare med hög offensiv potential vilket skulle göra att det blir pengar över till några riktiga spetsspelare till en förstakedja.

Det som är positivt är att många av dom spelare vi har som har för hög lön i förhållande till hur mycket dom producerar har utgående kontrakt. Vilket gör att det finns möjlighet att bygga om laget rätt ordentligt till nästa säsong. Det som är negativt är naturligtvis att kvalstrecket är farligt nära, så det gäller att man lyckas reda ut denna säsong och klara sig kvar.        


Väl skrivet. Stämmer rätt väl överens med mina känslor om lagbygget.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Dustin ons jan 04, 2023 5:20 pm

I grunden tror jag inte heller att spelsystemet och tränarna är problemet. Men har spelarna tappat förtroendet för spelsystemet och tränarna tror jag inte de har lösningen för att vända den här säsongen. Nu vet jag inte om det är så, men glädjen verkar ju totalt bortblåst hos spelare som EG, Engsund och Tyrväinen som SKA leda det här laget. Det är lättare att byta ut en tränare än halva laget. Även om lagbygget är ett fiasko så är det inte så pass dåligt att vi ska behöva kvala. Har Bulan 100% förtroende tror jag snarare att Hierarkin i spelartruppen måste ruckas om, vi behöver få in en spelare med samma pondus som Sami Lepistö typ. Jag tror att vi isf måste stärka upp samtliga lagdelar för att inte riskera kval. Det kommer isf att kosta och måste få kosta. Det finns inget dyrare än att åka ut.

Sen fortsätter jag tjata om att föreningen MÅSTE ta spelarutvecklingen på juniorsidan på allvar. Att vi är så vansinnigt dålig på den biten gör att två av tre i vår fjärdekedja tillsammans tjänar 300k i månaden, det är värre än att vi kastat pengar på Kempe och Komarov.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

pingu and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av LulefanGBG ons jan 04, 2023 6:12 pm

Jo man vet ju inte var skon klämmer mer än att truppen är för trubbig offensivt bland såväl forwards som backar. Men sedan bristen på glädje som verkar synas på spelarna kan ju bero på så mycket. Dåliga resultat i längre perioder skapar ju negativitet. (Bara kolla på det här forumet). Det behöver inte vara svårare än så.

Det behöver ju inte vara så att det är en shism eller att spelarna tappat förtroendet för Bulan. Det kan lika gärna vara så att spelarna TILLSAMMANS med Bulan tappat förtroendet för GM's efter uteblivna spetsvärvingar trots lovord om att vi skall gå för det osv. Spelarna kanske rentav känner sig blåsta och har tröttnat?

Nu spekulerar jag bara, men jag menar att förklaringen, (som det låter på vissa), att spelarna tappat förtroendet för Bulan, inte behöver vara den enda förklaringen.

Sedan tror jag att försvarshaveriet har mycket med den hårda matchningen av Lassi att göra. Känns som om att han spelar för mycket och att det tär på hans kropp såpass att det börjat påverka hans prestationer. Då sprider sig en osäkerhet i försvaret också. Och då blir det en ond spiral där dåligt försvar påverkar målvakten ännu mer negativt.

Varför man inte spelar Ward låter jag vara osagt men en gissng är ju att han helt enkelt inte håller för SHL. Det var kanske en gambling deluxe som slog fel ut att förlita sig på honom när det var så mycket andra frågetecken kring lagbygget. Hade han kommit in förra säsongen hade han säkert kunnat växa in i det på ett bättre sätt.

Den här säsongen har hittills visat med all önskvärd tydlighet hur viktigt det är att ha två stabila målvakter som man vågar spela.

Sist men inte minst skall man inte underskatta betydelsen av att förlora game 7 i våras. Att vi har i stort sett samma lag innebär att nästan alla var med om det. Känslan kan lätt bli undermedvetet att 'fan det där var chansen, nu gick nog tåget'. Iallafall om spelet säsongen efter dessutom går knackigt. Hade allt gått till större delen bra så hade man nog kunnat hantera några förlusten men nu är det ju uppenbart för alla hur mycket sämre kvalitet det är på laget så det inser ju givetvis spelarna själva också. Kaptenens ord redan tidigt på säsongen om att det här laget inte är något som slåss om guld uttryckte med all önskvärd tydlighet att inte ens kaptenen troddr på truppen som den såg ut där och då. Mycket bättre har den inte heller blivit sedan dess tyvärr. Det uttalandet sände kalla kårar genom mig. Det fanns många frågetecken och stora farhågor.

EG hade säkert inte gått ut och sagt så om inte GM's lovat ett lika bra lag. Nu har man inte levererat vad man lovat och därför finns nog en viss besvikelse i truppen. Man förstår säkert varför, och det behöver inte vara så att det finns en konflikt för det, men besvikelsen blir ju kanske inte mindre för det, eller lättare att hantera.

Just därför tror jag att gruppen måste samlas och reda ut vad man vill utifrån förutsättningarna här och nu. Revidera målsättningen från att kriga om guld till att rädda kontraktet. Sluta upp kring tränare och varandra och enas om att rädda kontraktet är ett rimligt mål värt att kämpa för osv.

Annars får Skuggan och co öpnna lädret och värva en helt ny toppfemma i princip och det lär ju knappast hända.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Redbear and Puckad like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av LinusFröbergsMustasch tor jan 05, 2023 12:07 am

Okej, så... Min lilla take på årets... Well... Debacle.

Det här sa jag redan innan säsongen började, Luleå har ett felbyggt lag i grunden. Alldeles för få spetsar och alldeles för många arbetshästar som är duktiga på sarghörnen. Alldeles för få spelare med "det där extra" och alldeles för många som bara håller sig inom ramen i vad som ska göras, arbetsmässigt.

Luleå tappade 90+ poäng i Andreasson, Omark och Lepistö.
Man tog in en Sellgren som inte varit bra och underpresterat rejält.
Sen tog man in Komarov, en spelare som aldrig kommer nå över 30 poäng på en säsong i SHL.
Hela rekryteringsprocessen blev galen och det har ju även Skuggan sagt. Även om han inte är särskilt ödmjuk kring fadäsen, utan rycker mer på axlarna och har mer av en "oh well"-aura.

Det blev fel ifrån början.

Nu måste man rädda säsongen och det som finns kvar av det och satsa på kanske en play in-plats som högst. Högre än så går inte att hoppas i dagsläget. Kanske om Luleå vinner några matcher inom kort, så kan man ställa om planen, att faktiskt kämpa för en sjätteplats. Men, i dagsläget måste kvalplatserna undvikas till varje pris.

Nej, Luleå ska inte sparka Bulan.
Bulan behöver dock mer hjälp. Även om han påstår att han inte gör det. Stoltheten Bulan bär på, kan bli vårt fall och han måste inse det. Snarast.

Det finns hjälp att få. Ta in hjälptränare. Fabbe, Ledin, Wallin, osv. Gå ned på individuell nivå. Hjälp, hitta nya kravbilder och ändra detaljer hos individerna.

Slutligen; så måste nog Luleå faktiskt, seriöst överväga, att göra sig av med ett par-tre spelare innan fönstret stänger och plocka in minst EN spets, om det så är på forwardsplats, eller backplats spelar mindre roll.
Pyrochta, Olli, Rask och Ward måste alla bort. Ward har noll förtroende och bör lånas ut resten av säsongen. Rask gör noll skillnad och platsar inte på SHL-nivå. Pyrochta är den sämsta back jag någonsin sett i Luleåtröjan. Terminera kontraktet och skicka hem han till Tjeckien, som är mer hans nivå (då tjeckiska ligan är av Allsvensk klass, sett över hela ligan).
Olli har inte fått det att stämma - låna ut till Allsvensk eller finsk klubb resten av säsongen och även nästa säsong. Bygg upp hans självförtroende och bevaka utvecklingen. Han har potentialen. Med tid och i rätt miljö.
Ring Sami och ge han vad han behöver. Sen har Luleå duktiga juniorer, lätt ta Ollis och Rasks platser.
Ledin junior, Viggo Nordström, Isac Hedqvist, Marcel Stefancik, osv osv...

Det finns fortfarande tid att rädda saker, men då måste klubben agera - på rätt sätt.
LinusFröbergsMustasch
LinusFröbergsMustasch

Antal inlägg : 358
Join date : 22-11-07

NallePhu, Redbear and LHF96 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu? Empty Sv: Haveriet är ett faktum. Vad bör det göras nu?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet