Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

+80
CKa
Jonsey78
Tobbebias88
Pontaking
MttG
Oldstar
Titan 4020
Jojjan
PM
håkke
Sportchefen #2
Hjalmar_Vuopio
#86
Dr.danne
Hostak straffar
Kagen
Nagglio
gruvarbetarn
pingu
Lasse Proppmätt
trallgöken
Diktatorn
BulanFanClub
Sundance Kid
Jonsey
Hellcop
Micke80
kokostrollet
Orenblad77
LubosC
Kvad
kamelbullen
Metheuz
icemask
Kicko
Redbear
Mantz
Jokerman ll
Puckad
Serkan122
Nr10
storeken
KaptenBlodskelett
Lulefan
Urken
Lajon
farre
Rayko
Xerzocx
Witchfinder77
Niinimaa
Davidoff
Dentos
Monco
Snikne Ville
Hankburger
Lehto
NilsOskar
tibet
Burskydd
Hedanders
SatanicPanic
LulefanGBG
Dilox
JoakimJ
Kanellängd
ski3r
LHF96
Donowitz
Bamsefar
Dustin
Danneja
Jonken
Zorken1
NallePhu
Wolfhunter
JohanO
Blinders
Erik13
Braun
84 posters

Sida 2 av 20 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 18:26

LulefanGBG skrev:
JohanO skrev:Jo, man får vara försiktig med vad man lovar.

Sen är det ju tyvärr så att om inga av de spelarna man vill ha vill spela här så kan man inte göra så mycket åt det. Sen håller jag med om att, om allt skiter sig, så hoppas jag att man åtminstone inte gör någon chansvärvning på oprövade nordamerikaner.
Instämmer! Inga avdankade, omotiverade transatlanter tack. Hellre AS-värvningsr i sådant fall.
Håller med.
Spelarna som ska in måste vara kompatibla för Bulans-hockey. Omark var ett undantag pga att han är så bra men också för att han älskar Luleå och gör allt för att försöka vinna med sitt lag.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG mån 23 maj 2022, 18:32

Blinders88 skrev:
LulefanGBG skrev:
JohanO skrev:Jo, man får vara försiktig med vad man lovar.

Sen är det ju tyvärr så att om inga av de spelarna man vill ha vill spela här så kan man inte göra så mycket åt det. Sen håller jag med om att, om allt skiter sig, så hoppas jag att man åtminstone inte gör någon chansvärvning på oprövade nordamerikaner.
Instämmer! Inga avdankade, omotiverade transatlanter tack. Hellre AS-värvningsr i sådant fall.
Håller med.
Spelarna som ska in måste vara kompatibla för Bulans-hockey. Omark var ett undantag pga att han är så bra men också för att han älskar Luleå och gör allt för att försöka vinna med sitt lag.
Ja, sedan är han ju så jävla bra att trots att han kanske i te är klippt och skuren för Bulan-hockey så var han ändå bland seriens bästa defensiva forwards.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 18:41

LulefanGBG skrev:
Blinders88 skrev:
LulefanGBG skrev:
JohanO skrev:Jo, man får vara försiktig med vad man lovar.

Sen är det ju tyvärr så att om inga av de spelarna man vill ha vill spela här så kan man inte göra så mycket åt det. Sen håller jag med om att, om allt skiter sig, så hoppas jag att man åtminstone inte gör någon chansvärvning på oprövade nordamerikaner.
Instämmer! Inga avdankade, omotiverade transatlanter tack. Hellre AS-värvningsr i sådant fall.
Håller med.
Spelarna som ska in måste vara kompatibla för Bulans-hockey. Omark var ett undantag pga att han är så bra men också för att han älskar Luleå och gör allt för att försöka vinna med sitt lag.
Ja, sedan är han ju så jävla bra att trots att han kanske i te är klippt och skuren för Bulan-hockey så var han ändå bland seriens bästa defensiva forwards.
Nja, det var han inte. Men han var bäst defensivt sätt bland de offensiva spjutspetsarna, tänker då på Lasch, Camper osv.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG mån 23 maj 2022, 18:43

Blinders88 skrev:Står i intervjun med Skuggan bland annat att de inte har kunnat inleda någon diskussion med någon forwardsvärning pga att de har väntat på besked från Omark. Skuggan fortsätter att säga de söker spelare som kan bidra offensivt men också kunna göra jobbet i defensiven. Han bekräftar också att de har mer pengar att röra sig med. Skuggan säger också att de kanske blir klart med någon forward närmsta veckorna men att den andra platsen kan ta lite längre tid.

https://nsd.se/sport/ishockey/artikel/sokandet-efter-omarks-ersattare-kan-ta-tid-spelarna-som-vi-tycker-ar-intressanta-har-inte-shl-som-forstaalternativ/rg866x7l
Mao precis det man fruktade. Det fanns ingen plan B om Omark skulle lämna.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Burskydd likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 18:45

LulefanGBG skrev:
Blinders88 skrev:Står i intervjun med Skuggan bland annat att de inte har kunnat inleda någon diskussion med någon forwardsvärning pga att de har väntat på besked från Omark. Skuggan fortsätter att säga de söker spelare som kan bidra offensivt men också kunna göra jobbet i defensiven. Han bekräftar också att de har mer pengar att röra sig med. Skuggan säger också att de kanske blir klart med någon forward närmsta veckorna men att den andra platsen kan ta lite längre tid.

https://nsd.se/sport/ishockey/artikel/sokandet-efter-omarks-ersattare-kan-ta-tid-spelarna-som-vi-tycker-ar-intressanta-har-inte-shl-som-forstaalternativ/rg866x7l
Mao precis det man fruktade. Det fanns ingen plan B om Omark skulle lämna.
Ja, man missade ex. Kalle Kossila som gick till Växjö istället.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av SatanicPanic mån 23 maj 2022, 18:57

Lepistö klar för Lagnau
SatanicPanic
SatanicPanic

Antal inlägg : 628
Join date : 22-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Braun mån 23 maj 2022, 19:06

Samtidigt finns det ju ingen anledning att bygga klart laget i maj, när marknaden ser ut som den gör. Är ju precis som Skuggan säger, det finns massor av spelare på marknaden och fler lär tillkomma framöver. I nuläget är det mycket fokus bland toppspelarna på de rika klubbarna i Schweiz men deras trupper fylls snabbt upp nu.

Vår tid kommer, lugn. Ser det lika illa ut i juli kan jag också börja bli orolig, men inte nu.
Braun
Braun

Antal inlägg : 1090
Join date : 21-10-10
Ort : Motala

JohanO and Wolfhunter like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av JohanO mån 23 maj 2022, 19:20

Fast, kan man verkligen säga att man inte hade en plan B, eller att man "missade Kossila?

Plan A var att Omark stannar och Hertikainen och Kossila får väl ändå räknas till plan B? Har jag förstått det rätt så var Kossila muntligt överens med Luleå men valde ändå Växjö framför oss, inte direkt en "miss" av Luleå. Och Hertikainen och andra FW-prospekt har valt att prioritera andra ligor och/eller lag framför SHL och Luleå just nu. Vilket suger, men inte direkt sportchefernas fel.

Största kritiken i så fall är väl att man inte la Omark som plan B istället för A och satsade på att krita på "stjärnorna" oavsett om Omark stannar eller ej. Där vågar jag dock inte yttra mig om hur ekonomiskt sunt det hade varit.

Hur som haver, sillyn är långt från över!
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Wolfhunter and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 19:27

Hade varit intressant om Luleå skulle gå in i säsongen med 12 forwards som Växjö gjorde denna säsong och sen förstärka under hösten.
Skulle vara kul och se hur mycket Bulan skulle kräma ur detta lag. 
Hallam lyckades hålla Växjö i liv och tog till slut en femteplats i ligan. Sen åkte man ut i kvarten, mycket tack vare att hälften av deras backar var skadade under slutspelet.

Jag menar oavsett vem vi värvar så kommer det troligen bli en mellansäsong.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Erik13 mån 23 maj 2022, 20:25

Sami Lepistö var öppen för att stanna i Luleå Hockey – men han var inte intresserad av att ansluta senare under säsongen – vilket enligt honom var klubbens enda alternativ. "Det var inte riktigt ett erbjudande. De hoppades att vi kunde göra samma deal igen, att jag skulle komma senare på säsongen", säger han.

Varför??

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/lepisto-berattar-darfor-lamnar-han-lulea-hockey-det-var-inte-riktigt-ett-erbjudande/rx5w42gj

Erik13

Antal inlägg : 19
Join date : 22-05-17
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Hedanders mån 23 maj 2022, 20:29

Lepistö ville alltså stanna i Luleå men i så fall från början av säsongen. Luleå ville ha samma deal som denna säsong, att Lepistö kom in senare på säsongen enligt NSD.

Vi kunde alltså ha fått Lepistö nästa säsong med men LHF sjabblade bort honom... Vad i helvete?
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Burskydd mån 23 maj 2022, 20:36

Strand999 skrev:Sami Lepistö var öppen för att stanna i Luleå Hockey – men han var inte intresserad av att ansluta senare under säsongen – vilket enligt honom var klubbens enda alternativ. "Det var inte riktigt ett erbjudande. De hoppades att vi kunde göra samma deal igen, att jag skulle komma senare på säsongen", säger han.

Varför??

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/lepisto-berattar-darfor-lamnar-han-lulea-hockey-det-var-inte-riktigt-ett-erbjudande/rx5w42gj

Va i helevetti ???
P.s Är Pajala på avstängd fortfarande?

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG mån 23 maj 2022, 20:48

😳😳😳
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 20:51

Jag tycker det är rätt beslut av Luleå att inte erbjuda något för hela säsongen.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Donowitz and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Burskydd mån 23 maj 2022, 20:51

Blinders88 skrev:Jag tycker det är rätt beslut av Luleå att inte erbjuda något för hela säsongen.
Kan du utveckla din åsikt?

Burskydd

Antal inlägg : 548
Join date : 22-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Wolfhunter mån 23 maj 2022, 21:04

Troligen hade ett helårskontrakt blivit för dyrt i förhållande till budget och behovet av offensiv spets. Inte jättekonstigt.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1146
Join date : 15-04-27

Braun likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av NallePhu mån 23 maj 2022, 21:06

JohanO skrev:Fast, kan man verkligen säga att man inte hade en plan B, eller att man "missade Kossila?

Plan A var att Omark stannar och Hertikainen och Kossila får väl ändå räknas till plan B? Har jag förstått det rätt så var Kossila muntligt överens med Luleå men valde ändå Växjö framför oss, inte direkt en "miss" av Luleå. Och Hertikainen och andra FW-prospekt har valt att prioritera andra ligor och/eller lag framför SHL och Luleå just nu. Vilket suger, men inte direkt sportchefernas fel.

Största kritiken i så fall är väl att man inte la Omark som plan B istället för A och satsade på att krita på "stjärnorna" oavsett om Omark stannar eller ej. Där vågar jag dock inte yttra mig om hur ekonomiskt sunt det hade varit.

Hur som haver, sillyn är långt från över!
Hartikainen har aldrig varit AKTUELL för Luleå inte ens nära det är Höken som killgissat sig fram då Norrmedia ringt runt och hört sig för, Kossila har Luleå velat ha redan tidigare men då blev han kvar i NHL/AHL och efter Joekrit högg dem på han med Växjö lastade in mer pengar och tog han!

Problemet är att ingen vill ha Hartikainen oavsett vilket murbräcka han nu är finns saker som är i bakgrunden med han tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18195
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders mån 23 maj 2022, 21:08

Marlene Dietrich skrev:
Blinders88 skrev:Jag tycker det är rätt beslut av Luleå att inte erbjuda något för hela säsongen.
Kan du utveckla din åsikt?
Som Wolfhunter skrev samt att det kan gå fort utför i den åldern.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av tibet mån 23 maj 2022, 22:25

Största tappet är Omark. Lepistö var jäkligt bra men är som sagt inte purung längre. Kan det finnas skattetekniska skäl till varför han inte erbjöds ett helt kontrakt? Ponta skulle inte ha gjort en så bra säsong som han gjorde utan Omark, därmed inte sagt att han är riktigt bra.

Nu har vi möjlighet att bygga in lite mera grit och speed till kommande säsong. I Komarek har vi en bra playmaker, när han är 100 procent. Undrar om han behöver åtgärda sin förslitningsskada med op eller om det räcker med rehab? Gissar nog att det blir att lägga sig under kniven i det fallet.

Skuggan hintar om en utdragen silly så det är väl bara att luta sig tillbaka och vänta snällt! Det vore jäkligt skönt om det ramlade in några riktiga raketer framöver! Måste säga att det är skönt att säsongen är över, så man får annat gjort än att bara glo hockey. Även om det är livets krydda..
tibet
tibet

Antal inlägg : 1284
Join date : 12-01-29

Wolfhunter and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av NilsOskar mån 23 maj 2022, 22:54

Med Sellgren på ingång så förstår man att LHF inte vill lägga en stor del av återstående budget på ett helårskontrakt Lepistö.

NilsOskar

Antal inlägg : 439
Join date : 12-02-25
Ort : 08

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders tis 24 maj 2022, 10:30

NilsOskar skrev:Med Sellgren på ingång så förstår man att LHF inte vill lägga en stor del av återstående budget på ett helårskontrakt Lepistö.
Precis, Luleå har en mycket bra och stabil backsida. Det Luleå har nu generellt sett är två offensiva, två defensiva och två tvåvägsbackar.

Offensiva backar:
Honka (18-20 min)
Sellgren (20-23 min) (lite mer av en tvåvägsback)

Defensiva backar:
Engsund (17-19 min)
Själin (14-16 min)

Tvåvägsbackar:
Gustafsson (20-23 min)
Andersson (14-16 min)

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tis 24 maj 2022, 10:52

Blinders88 skrev:
NilsOskar skrev:Med Sellgren på ingång så förstår man att LHF inte vill lägga en stor del av återstående budget på ett helårskontrakt Lepistö.
Precis, Luleå har en mycket bra och stabil backsida. Det Luleå har nu generellt sett är två offensiva, två defensiva och två tvåvägsbackar.

Offensiva backar:
Honka (18-20 min)
Sellgren (20-23 min) (lite mer av en tvåvägsback)

Defensiva backar:
Engsund (17-19 min)
Själin (14-16 min)

Tvåvägsbackar:
Gustafsson (20-23 min)
Andersson (14-16 min)
Håller med om att det är en stark backsida och det är inte där vi behöver förstärka primärt, men det är ändå en mindre rutinerad och möjligen också lite mindre kompetent backsida. I nuläget iallafall, men man aviserade väl att två backar skall in så det betyder väl Sellgren plus någon till? Pyrochta kanske?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tis 24 maj 2022, 11:05

Det jag tycker känns märkligt med Silly är ju att man gått ut och sagt att vi skall ha ett starkt lag nästa säsong, utan att ha några spets -spelare klara.

Samtidigt, om man vetat om ett tag att Omark och Pontus är förlorade, samt att det är klubbarnas marknad som det sägs, samtidigt som man nu har en stort klirr i kassan, vilket man vetat om i några veckor iallafall så är det ju lite illavarslande att det är så stendött. Det tycker iallafall jag.

Förstår att vi har en bra stomme och stark sådan, men har vi ambitionen att vara med och slåss om titeln nästa år så är det ju inte bara en ersättare till Omark och Pontus vi behöver. Det sägs att två forwards skall in. Vilka två man än hittar så känns det som om att det inte kommer att räcka till. Säg att vi nu landar två riktiga klassforwards, (jag tror vi kommer att göra det så småningom), då kanske i bästa fall dessa täcker upp för Omark och Pontus men sedan då?

Redan i år var vi ju alldeles för beroende av en kedja
Skall vi ha samma lag rakt igenom nästa år igen så kommer vi ju i den bästa av världar, (dvs att Omark och Pontus ersätts), ha samma problem där bakom igen. För dåligt spridd produktion.

Ta sedan med i beräkningen att så gott som samtliga lag i ligan kommer att vara betydligt bättre nästa säsong, iallafall på pappret, medan vi är ungefär lika bra. I den bästa av världar alltså, dvs att vi hittar tvånklassforwatds vars produktion tillsammans motsvarar ungefär Omark och Pontus.

Allt är inte nattsvart. Vi har många bra spelare kvar, men visst finns lite anledning till oro under sommaren. Vi får se när VM-tramset är över vad som händer med alla VM-spelare.  

Samtidigt litar man på Engman och Skuggan som gjort ett grymt bra jobb hittills så visst tror jag på en eller två bra värvningar i slutändan. Frågan jag ställer mig är emellertid om det räcker till topp 6.

Edit: Framförallt i slutspelet var produktionen inte tillräckligt spridd. Vi fick problem i finalen när Omarks kedja stängdes ner, även om Einar vaknade och gjorde det grymt.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

FL8 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Lehto tis 24 maj 2022, 12:16

Jag kan förstå att dom har lite problem att signa upp någon just nu, iom att många nu flyr KHL så kommer dom hoppas på spel i Amerika eller Schweiz.
Och många kommer nog vänta ut det in i det sista för att därefter behöva blicka mot SHL.
En duktig KHL spelare blickar nog inte mot SHL som första alternativ.

Lehto

Antal inlägg : 719
Join date : 18-01-02

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Hankburger tis 24 maj 2022, 12:20

LulefanGBG skrev:Det jag tycker känns märkligt med Silly är ju att man gått ut och sagt att vi skall ha ett starkt lag nästa säsong, utan att ha några spets -spelare klara.

Samtidigt, om man vetat om ett tag att Omark och Pontus är förlorade, samt att det är klubbarnas marknad som det sägs, samtidigt som man nu har en stort klirr i kassan, vilket man vetat om i några veckor iallafall så är det ju lite illavarslande att det är så stendött. Det tycker iallafall jag.

Förstår att vi har en bra stomme och stark sådan, men har vi ambitionen att vara med och slåss om titeln nästa år så är det ju inte bara en ersättare till Omark och Pontus vi behöver. Det sägs att två forwards skall in. Vilka två man än hittar så känns det som om att det inte kommer att räcka till. Säg att vi nu landar två riktiga klassforwards, (jag tror vi kommer att göra det så småningom), då kanske i bästa fall dessa täcker upp för Omark och Pontus men sedan då?

Redan i år var vi ju alldeles för beroende av en kedja
Skall vi ha samma lag rakt igenom nästa år igen så kommer vi ju i den bästa av världar, (dvs att Omark och Pontus ersätts), ha samma problem där bakom igen. För dåligt spridd produktion.

Ta sedan med i beräkningen att så gott som samtliga lag i ligan kommer att vara betydligt bättre nästa säsong, iallafall på pappret, medan vi är ungefär lika bra. I den bästa av världar alltså, dvs att vi hittar tvånklassforwatds vars produktion tillsammans motsvarar ungefär Omark och Pontus.

Allt är inte nattsvart. Vi har många bra spelare kvar, men visst finns lite anledning till oro under sommaren. Vi får se när VM-tramset är över vad som händer med alla VM-spelare.  

Samtidigt litar man på Engman och Skuggan som gjort ett grymt bra jobb hittills så visst tror jag på en eller två bra värvningar i slutändan. Frågan jag ställer mig är emellertid om det räcker till topp 6.

Edit: Framförallt i slutspelet var produktionen inte tillräckligt spridd. Vi fick problem i finalen när Omarks kedja stängdes ner, även om Einar vaknade och gjorde det grymt.
Kom ihåg att Komarek var mestadels skadad och Tyrväinen likaså. Där har man enormt sparkapital. Jag håller inte med dig att man måste få in flera toppvärvningar för att hamna topp 6. Räcker med att man ersätter Omark för det. För att slåss om SM-guldet så behövs det in två spelare av liknande kvalite. Men kom ihåg vilka som presterade i finalen. Det var inte Andreasson eller Omark.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders tis 24 maj 2022, 13:20

Stefan Enbom skrev:I SHL har vi ett mycket bättre utgångsläge jämfört med föregående år. Den från förra året utökade
budgeten har höjts ytterligare inför kommande säsong. Förra säsongen så värvade vi in 12 spelare
vilket innebar en stor utmaning. Nu börjar vi på en helt annan nivå. Vi har ett lag som spelat ihop och
som dessutom presterade bra sportsliga resultat. Det som gör mig oerhört lugn är att vi har en
sportslig ledning som tillsammans med våra tränare gör ett grymt strukturerat och professionellt
jobb med att bygga ett starkt lag. Fokus är att värva in två backar där vi i nuläget inte kan
kommentera om någon redan är klar. Och dessutom minst två forwards som ersättare till Linus och
Pontus. 

Precis som vi förmedlat så finns det ett bra utrymme i budgeten till att förstärka med bra spelare
som gör att laget fortsatt har en kapacitet att vara ett topplag i ligan.

Jag noterar att en del av er supportrar är lite orolig över läget med tappet av några av våra
toppspelare. Vill dock därför påminna att vi har fantastiskt duktiga medarbetare som jobbar med
frågan. Det gäller för dom att göra väl avvägda och kloka beslut. Och jag känner mig helt lugn. Det
kommer att bli bra.

Sporten har jobbat intensivt med att hitta vägar att behålla Omark och Lepistö. Tyvärr var det av
olika skäl inte möjligt. Trösten är att det finns många duktiga spelare på marknaden.

Viktigt också att komma ihåg är att dom som kan hålla sig lite kyliga i detta läge kan bli den stora
vinnaren. Många av de senaste årens Guldvinnare har byggt klart sitt lag de sista månaderna. Laget
behöver inte vara helt klart innan midsommar för att kunna konkurrera nästa säsong. Jag vet dock att
inställningen är att agera direkt om rätt namn blir tillgänglig.

Föreningen mår just nu mycket bra. Detta trots en del mindre oro runt lagbyggena. Vi kan tyvärr inte
informera om allt som händer. Viktigast av allt är att vi fortsatt strävar efter en gemenskap i
världsklass i Vårat Gäng. Det är det som gör oss till långsiktiga vinnare.

Från senaste medlemsutskicket.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Redbear, Jonken, kokostrollet, LulefanGBG, LHF96, Donowitz, Wolfhunter and Danneja like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG tis 24 maj 2022, 13:40

Nu känns allt genast lite ljusare när jag läst det där igen. Tack!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Braun tis 24 maj 2022, 13:44

[quote="Blinders88"]
Stefan Enbom skrev:

Föreningen mår just nu mycket bra. Detta trots en del mindre oro runt lagbyggena. Vi kan tyvärr inte
informera om allt som händer. Viktigast av allt är att vi fortsatt strävar efter en gemenskap i
världsklass i Vårat Gäng. Det är det som gör oss till långsiktiga vinnare.

Ska man läsa lite mellan raderna där, så låter det kanske som att någon mer kan lämna. Stod ju även lite högre upp att de ska värva "minst" två forwards.

Braun
Braun

Antal inlägg : 1090
Join date : 21-10-10
Ort : Motala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Hankburger tis 24 maj 2022, 14:07

Blinders88 skrev:
Stefan Enbom skrev:I SHL har vi ett mycket bättre utgångsläge jämfört med föregående år. Den från förra året utökade
budgeten har höjts ytterligare inför kommande säsong. Förra säsongen så värvade vi in 12 spelare
vilket innebar en stor utmaning. Nu börjar vi på en helt annan nivå. Vi har ett lag som spelat ihop och
som dessutom presterade bra sportsliga resultat. Det som gör mig oerhört lugn är att vi har en
sportslig ledning som tillsammans med våra tränare gör ett grymt strukturerat och professionellt
jobb med att bygga ett starkt lag. Fokus är att värva in två backar där vi i nuläget inte kan
kommentera om någon redan är klar. Och dessutom minst två forwards som ersättare till Linus och
Pontus. 

Precis som vi förmedlat så finns det ett bra utrymme i budgeten till att förstärka med bra spelare
som gör att laget fortsatt har en kapacitet att vara ett topplag i ligan.

Jag noterar att en del av er supportrar är lite orolig över läget med tappet av några av våra
toppspelare. Vill dock därför påminna att vi har fantastiskt duktiga medarbetare som jobbar med
frågan. Det gäller för dom att göra väl avvägda och kloka beslut. Och jag känner mig helt lugn. Det
kommer att bli bra.

Sporten har jobbat intensivt med att hitta vägar att behålla Omark och Lepistö. Tyvärr var det av
olika skäl inte möjligt. Trösten är att det finns många duktiga spelare på marknaden.

Viktigt också att komma ihåg är att dom som kan hålla sig lite kyliga i detta läge kan bli den stora
vinnaren. Många av de senaste årens Guldvinnare har byggt klart sitt lag de sista månaderna. Laget
behöver inte vara helt klart innan midsommar för att kunna konkurrera nästa säsong. Jag vet dock att
inställningen är att agera direkt om rätt namn blir tillgänglig.

Föreningen mår just nu mycket bra. Detta trots en del mindre oro runt lagbyggena. Vi kan tyvärr inte
informera om allt som händer. Viktigast av allt är att vi fortsatt strävar efter en gemenskap i
världsklass i Vårat Gäng. Det är det som gör oss till långsiktiga vinnare.

Från senaste medlemsutskicket.
Observera MINST två forwards.. kan alltså anlända mer än två forwards.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Snikne Ville tis 24 maj 2022, 15:57

Blir Schweiz för Cehlarik.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6376
Join date : 12-01-22

Braun likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Braun tis 24 maj 2022, 16:11

Snikne Ville skrev:Blir Schweiz för Cehlarik.

Bättre än Leksand 😉
Braun
Braun

Antal inlägg : 1090
Join date : 21-10-10
Ort : Motala

Lehto likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders tis 24 maj 2022, 16:48

Efter ha gjort en snabbkoll på EP, så verkar det i nuläget finnas runt 20 importplatser kvar i den Schweiziska ligan. Jag tror det finns några av dem som har dubbla medborgarskap så det kanske finns fler platser ändå. Någon får gärna dubbelkolla.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Monco tis 24 maj 2022, 19:48

JohanO skrev:Tycker det är lite skumt att det är så lite rykten om Johan Sundström. Haft två tunga säsonger i FHC, men det lag som plockar upp honom och snyggar till hans självförtroende (förutsatt att lönen speglar senaste säsongens prestation) kan göra årets mest underskattade rekrytering. En Johan Sundström i form är game breaking.
Ja. Det är en spelartyp vi skulle ha nytta av. Jag har sett matcher då han fullständigt har dominerat men han verkar ha kört fast totalt i Frölunda. Är han i form kan han avgöra matcher och det skulle vara skönt att sno honom från Frölunda och få honom på rätt spår igen. Ersättare för Andreasson?

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

JohanO and Braun like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Braun tis 24 maj 2022, 19:49

Vilket vm Sakari Manninen gör. Sju poäng så här långt bara i gruppspelet. Lär väl tyvärr bli huggsexa om honom efter turneringen.
Braun
Braun

Antal inlägg : 1090
Join date : 21-10-10
Ort : Motala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG ons 25 maj 2022, 08:02

Sundström, nej tack. Känns inte som han passar Bulan-hockeyn.

Sedan behöver vi ha in två pjäser som antingen höjer mål och poängsnitt ethos övriga avsevärt eller som på egen hand gör en ca 20strutar på en säsong.

Vår bästa målskytt i truppen just nu är Shinnimin på 14 mål, följt av Brännström (13), Tyrväinen (11) och Connolly (10).

Vi behöver spelare som nästan GARANTERAT levererar. Sundström är inte en sådan värvning även om jag håller med oma tt det lag som plockar upp honom kan få en riktigt vass värvning om han får en nytändning.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LHF96 ons 25 maj 2022, 09:05

Blinders88 skrev:
Stefan Enbom skrev:I SHL har vi ett mycket bättre utgångsläge jämfört med föregående år. Den från förra året utökade
budgeten har höjts ytterligare inför kommande säsong. Förra säsongen så värvade vi in 12 spelare
vilket innebar en stor utmaning. Nu börjar vi på en helt annan nivå. Vi har ett lag som spelat ihop och
som dessutom presterade bra sportsliga resultat. Det som gör mig oerhört lugn är att vi har en
sportslig ledning som tillsammans med våra tränare gör ett grymt strukturerat och professionellt
jobb med att bygga ett starkt lag. Fokus är att värva in två backar där vi i nuläget inte kan
kommentera om någon redan är klar. Och dessutom minst två forwards som ersättare till Linus och
Pontus. 

Precis som vi förmedlat så finns det ett bra utrymme i budgeten till att förstärka med bra spelare
som gör att laget fortsatt har en kapacitet att vara ett topplag i ligan.

Jag noterar att en del av er supportrar är lite orolig över läget med tappet av några av våra
toppspelare. Vill dock därför påminna att vi har fantastiskt duktiga medarbetare som jobbar med
frågan. Det gäller för dom att göra väl avvägda och kloka beslut. Och jag känner mig helt lugn. Det
kommer att bli bra.

Sporten har jobbat intensivt med att hitta vägar att behålla Omark och Lepistö. Tyvärr var det av
olika skäl inte möjligt. Trösten är att det finns många duktiga spelare på marknaden.

Viktigt också att komma ihåg är att dom som kan hålla sig lite kyliga i detta läge kan bli den stora
vinnaren. Många av de senaste årens Guldvinnare har byggt klart sitt lag de sista månaderna. Laget
behöver inte vara helt klart innan midsommar för att kunna konkurrera nästa säsong. Jag vet dock att
inställningen är att agera direkt om rätt namn blir tillgänglig.

Föreningen mår just nu mycket bra. Detta trots en del mindre oro runt lagbyggena. Vi kan tyvärr inte
informera om allt som händer. Viktigast av allt är att vi fortsatt strävar efter en gemenskap i
världsklass i Vårat Gäng. Det är det som gör oss till långsiktiga vinnare.

Från senaste medlemsutskicket.

Det är ju bra att de äntligen kommit till insikt att laget inte behöver vara klart före midsommar, men varför tog det sån tid? De måste ha varit och läst i detta forum
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Braun likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Dentos ons 25 maj 2022, 09:45

Efter att ha kikat igenom skytteligan i VM hittills fastnade jag på ett namn. Ta det för vad det är, jag har inte sett en minut av någon match med Danmark. Men någon som har koll som kan kommentera denna till synes skarpa målskytt med rightvinkel som är ynka 23 år gammal?

https://www.eliteprospects.com/player/211282/joachim-blichfeld
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 856
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Erik13 ons 25 maj 2022, 10:11

Dentos skrev:Efter att ha kikat igenom skytteligan i VM hittills fastnade jag på ett namn. Ta det för vad det är, jag har inte sett en minut av någon match med Danmark. Men någon som har koll som kan kommentera denna till synes skarpa målskytt med rightvinkel som är ynka 23 år gammal?

https://www.eliteprospects.com/player/211282/joachim-blichfeld

Är väll klar för Växjö?

Erik13

Antal inlägg : 19
Join date : 22-05-17
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Dentos ons 25 maj 2022, 10:44

Erik13 skrev:
Dentos skrev:Efter att ha kikat igenom skytteligan i VM hittills fastnade jag på ett namn. Ta det för vad det är, jag har inte sett en minut av någon match med Danmark. Men någon som har koll som kan kommentera denna till synes skarpa målskytt med rightvinkel som är ynka 23 år gammal?

https://www.eliteprospects.com/player/211282/joachim-blichfeld

Är väll klar för Växjö?
Ahh, ajdå! Kanske därför det lät bekant.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 856
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Davidoff ons 25 maj 2022, 11:51

Manninen på g till öret verkar det som

Davidoff

Antal inlägg : 175
Join date : 14-12-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders ons 25 maj 2022, 12:04

Davidoff skrev:Manninen på g till öret verkar det som
Yes, har ryktats om det ett tag.

https://hockeysverige.se/2022/05/25/uppgifter-sakari-manninen-pa-vag-till-orebro

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Niinimaa ons 25 maj 2022, 12:34

Hoppas luleå är med och budar på honom.

Niinimaa

Antal inlägg : 230
Join date : 16-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders ons 25 maj 2022, 12:36

Niinimaa skrev:Hoppas luleå är med och budar på honom.
Det hoppas man, skulle passa bra i Luleå. 
Han är ju kortare än 1,75m, det gillar Bulan  Very Happy.

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Niinimaa ons 25 maj 2022, 12:39

Ingen som har nått om luleå är med i racet? Ja han skulle passa riktigt bra I bulan-hockeyn

Niinimaa

Antal inlägg : 230
Join date : 16-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LHF96 ons 25 maj 2022, 13:00

Budkrig mot Öret, det är ju dömt att förloras Very Happy Brynäs försökte en gång med Palushaj
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av JohanO ons 25 maj 2022, 13:13

Jag har även hört rykten om att Brynäs är med och drar i Manninen.


Från en sak till en annan.

Arttu Ruotsalainen
https://www.eliteprospects.com/player/152112/arttu-ruotsalainen

Snäppet för dålig för att få en fast plats i Buffalo, snäppet för bra för AHL. Bra ålder, extremt bra slutspelssiffror. Insinuerat att han är trött på att hoppa mellan ligorna. Ryktas till NL (som alla andra), men kanske värd ett telefonsamtal från LHF?
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

kokostrollet, Wolfhunter, Braun and Erik13 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av LulefanGBG ons 25 maj 2022, 13:18

Hur gick det för Örebro? Tvangs man betala tillbaka de där 7 miljonerna i coronastöd? Spelar väl ingen större roll förstås. De kan bara trolla fram nya miljoner.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Blinders ons 25 maj 2022, 14:32

"Även enligt SportExpressen pekar mycket på att Manninen återvänder till klubben."

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sakari-manninen-nara-aterkomst-till-orebro/

Blinders

Antal inlägg : 5176
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av JohanO ons 25 maj 2022, 14:41

Inga uttalanden från varken Manninen eller hans agent gör att hela den här affären låter som en enda stor Cehlarik-kaka än så länge.

Den som lever får se!
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Witchfinder77 ons 25 maj 2022, 14:55

Blinders88 skrev:
Niinimaa skrev:Hoppas luleå är med och budar på honom.
Det hoppas man, skulle passa bra i Luleå. 
Han är ju kortare än 1,75m, det gillar Bulan  Very Happy.

Det ingår i Bulan hockey att inte vara längre än Bulan själv. Smile
Witchfinder77
Witchfinder77

Antal inlägg : 361
Join date : 19-09-18

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2 - Sida 2 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2022/2023, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 20 Föregående  1, 2, 3 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet