Tacklingar införs i SDHL och Damettan

5 posters

Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Gäst fre 20 maj 2022, 08:13

Äntligen!

Ändringen innebär införande av tacklingar motsvarande tacklingar inom hockeyn på herrsidan. Däremot kommer tacklingar på öppen is, även kallade nord-syd-tacklingar inte att tillåtas.

Bör passa Petra perfekt hon gillar ju tacklingar (Två st i sista finalmatchen med utvisning som följd)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av LulefanGBG fre 20 maj 2022, 09:13

Inte en dag för tidigt
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

pingu likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Jokerman ll lör 21 maj 2022, 19:48

DN 20 maj
Tacklingar införs i SDHL och Damettan 4f468c10
Nästa säsong kommer spelarna i SDHL att få tacklas. Arkivbild. Foto: Mats Åstrand/TT

Den kommande säsongen kommer tacklingar att tillåtas i damhockeyns två högsta ligor, SDHL och damettan.

Svenska ishockeyförbundet skriver i ett pressmeddelande att ett pilotprojekt sjösätts i och med att säsongen drar i gång. Det kommer sedan att utvärderas löpande under säsongen.

Luleås landslagsback, Johanna Fällman, tycker att det ska bli spännande att följa utvecklingen i det fysiska spelet.

– Spontant känns det kul faktiskt. Jag håller med om att det känns som en naturlig utveckling av sporten. Det känns spännande och motiverande, säger hon till TT.

Hon var dock inte jätteförvånad när beskedet kom.

– Vi hade väl våra föraningar får man väl säga. Man hade väl fått lite förvarning, men jag visste inte att det var klart.

Att spelarna nu får börja tacklas är faktiskt för att minska skadorna i sporten, och främst för att minska antalet hjärnskakningar.

Enligt Projekt Nollvision, som syftar till att förebygga problematiken kring hjärnskakningar, var en stor anledning till att damspelare fått hjärnskakningar under match att det varit för dålig intensitet på träningar och att spelarna inte varit ”påslagna” under matcherna.

Tacklingar införs i SDHL och Damettan 4435f610
Johanna Fällman. Foto: Erik Simander

Johanna Fällman ser kopplingen mellan tacklingar och mer skärpta spelare.

– Att det tillåts gör absolut att man måste vara skärpt hela tiden, det är något vi haft problem med historiskt sett. När man väl åkt på en smäll har man inte varit beredd.

Det svenska förbundet har drivit frågan om tacklingar inom damhockeyn i det internationella ishockeyförbundet, IIHF, men än så länge är det bara Sverige som kommer att tillåta tacklingar. Det betyder att svenska landslagsspelare som spelar i SDHL kommer att få tacklas i klubblagen, men inte i landskamper.

– Det är klart att det blir en liten krock där. Det är väldigt intressant. Det är klart att spelare som spelat med tacklingar kommer åka på mer utvisning än innan, det är naturligt. Men vi har ju spelat länge utan tacklingar också, säger Fällman.

Redan när SDHL drar i gång i höst kommer tacklingarna att vara tillåtna, men Fällman tror inte att det hade spelat någon större roll om beslutet fattats tidigare.

– Jag har ändå funderat på det här i några år. Jag tror att oavsett när beslutet fattas så blir det en tvär övergång från den ena säsongen till den andra.

Nu väntar en period av att träna upp spelet med tacklingar, men det är inte att dela ut dem som är viktigast att lära sig.

– Jag tror framför allt att veta hur man ska ta emot en tackling är väldigt centralt. Det är sällan man ser herrspelare en meter från sargen när de ser att någon kommer. Det kommer nog att bli en övergångsperiod med kanske lite mer skador, säger Fällman.

Förutom hälsoaspekten och mer skärpta spelare hoppas Fällman att beslutet ska göra det lättare för domarna.

– För många spelare är det viktigt att göra det lättare för domare att göra bedömningar. Förhoppningsvis blir det lättare för spelare och domare att hålla en jämnare nivå och att veta vad som gäller, säger hon.

………….
Kommentarer

Jesper Karlsson - 23 timmar sedan

Kul att även damer kommer få spela ishockey och inte myspys på is utan kontakt. Jag är helt oförstående till att de inte har haft samma regelbok som herrar tidigare, vad är orsaken till att det är som det är nu?


Daniel Öhrqvist - 8 timmar sedan

Vi har faktiskt haft samma regler i damhockeyn i Sverige, men vi anpassade oss efter USAs och Kanadas fjantregler och tog bort tacklingarna för att det skulle vara samma regler i hela världen.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1290
Join date : 21-05-19

pingu and Wolfhunter like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Jokerman ll ons 25 maj 2022, 19:56

Experten Maria Rooth kritisk till regeländringen
Samtidigt som spelarna välkomnar tacklingarna är SVT:s expert Maria Rooth kritisk till det nya beskedet.

– För min del tycker jag inte att det är ett positivt besked. Jag ser på damhockeyn i stort och internationellt kommer detta aldrig att gå igenom. Jag tycker att spelet har utvecklats till en riktigt bra version av hockeyn, de senaste 30 åren. Det har förfinats till en riktigt bra produkt, säger hon och fortsätter:

– Man måste ställa sig frågan, kommer tacklingar göra att damhockeyn blir bättre? Behövs det? Det jag framför allt ser på damhockeyns högsta nivå internationellt är en väldig fart, teknik och taktik. De bitarna får mest utrymme. Jag är inne på att det inte blir bättre med tacklingar.

”Damhockeyn har setts som en sämre variant”
Rooth tycker inte att damhockeyn nödvändigtvis måste titta på hur herrarna har det.

– Normen i samhället är ju hur herrarna spelar hockeyn. Kvinnorna har sett sig som en sämre variant, eftersom att de inte fått spela så som männen gör. Men jag tycker att man ska se det ur ett annat perspektiv. Jag tycker snarare att herrhockeyn inte måste vara normen. Det finns saker i herrhockeyn som inte är optimala. Jag tycker att damerna skapat någonting som är väl värt att se och som fungerar väldigt bra för dem.

Vad säger du om att flera spelare välkomnar det nya beskedet?

– Jag tror inte att det är svart eller vitt, att 95 procent vill ha tacklingar. Däremot tror jag att deras standard alltid har setts som en sämre version än herrarnas. Det tycker jag man kan granska lite mer kritiskt. Måste de spela med tacklingar för att vara fullgoda hockeyspelare? Jag tror inte det.

– Jag tror att spelarna fått lida lite av det, att de alltid fått höra från folk som slängt ut sig att damhockeyn inte är en lika bra version. Jag har svårt att se att de inbitna supportrarna som går nu kommer att tycka att det blir mycket bättre med tacklingar.

Nils Rahm Aftonbladet



Roger Karlsson
@rogerkaa
20 maj
Svarar
@LBoork
Förstår inte det är ju knappt tillåtet i herrhockeyn längre?

Mackalito
@marcusgothe
20 maj
Svarar
@LBoork
Borde inte hockeyn spelar på lika villkor oavsett kön? Strävar vi inte efter jämlikhet. Se på längdskidor där båda könen nu får lika distanser

JokermanII
@jokermanII
25 maj
Svarar
@LBoork
Tror pilotprojektet blir ett lyft. Har svårt för ordet "produkt". Det Boork och Rooth missar är att damer klarar av att följa spelregler. En jämförelse kan man ta från trafiken där faktaunderlaget är tämligen gott; vilka, män eller kvinnor, är farligast i trafiken? vilka är odågorna? vilka är BÄTTRE på att följa regelboken? Go girls! GO!
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1290
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Gäst fre 27 maj 2022, 14:50

Jokerman ll skrev:Experten Maria Rooth kritisk till regeländringen
Samtidigt som spelarna välkomnar tacklingarna är SVT:s expert Maria Rooth kritisk till det nya beskedet.

– För min del tycker jag inte att det är ett positivt besked. Jag ser på damhockeyn i stort och internationellt kommer detta aldrig att gå igenom. Jag tycker att spelet har utvecklats till en riktigt bra version av hockeyn, de senaste 30 åren. Det har förfinats till en riktigt bra produkt, säger hon och fortsätter:

– Man måste ställa sig frågan, kommer tacklingar göra att damhockeyn blir bättre? Behövs det? Det jag framför allt ser på damhockeyns högsta nivå internationellt är en väldig fart, teknik och taktik. De bitarna får mest utrymme. Jag är inne på att det inte blir bättre med tacklingar.

”Damhockeyn har setts som en sämre variant”
Rooth tycker inte att damhockeyn nödvändigtvis måste titta på hur herrarna har det.

– Normen i samhället är ju hur herrarna spelar hockeyn. Kvinnorna har sett sig som en sämre variant, eftersom att de inte fått spela så som männen gör. Men jag tycker att man ska se det ur ett annat perspektiv. Jag tycker snarare att herrhockeyn inte måste vara normen. Det finns saker i herrhockeyn som inte är optimala. Jag tycker att damerna skapat någonting som är väl värt att se och som fungerar väldigt bra för dem.

Vad säger du om att flera spelare välkomnar det nya beskedet?

– Jag tror inte att det är svart eller vitt, att 95 procent vill ha tacklingar. Däremot tror jag att deras standard alltid har setts som en sämre version än herrarnas. Det tycker jag man kan granska lite mer kritiskt. Måste de spela med tacklingar för att vara fullgoda hockeyspelare? Jag tror inte det.

– Jag tror att spelarna fått lida lite av det, att de alltid fått höra från folk som slängt ut sig att damhockeyn inte är en lika bra version. Jag har svårt att se att de inbitna supportrarna som går nu kommer att tycka att det blir mycket bättre med tacklingar.

Nils Rahm Aftonbladet



Roger Karlsson
@rogerkaa
20 maj
Svarar
@LBoork
Förstår inte det är ju knappt tillåtet i herrhockeyn längre?

Mackalito
@marcusgothe
20 maj
Svarar
@LBoork
Borde inte hockeyn spelar på lika villkor oavsett kön? Strävar vi inte efter jämlikhet. Se på längdskidor där båda könen nu får lika distanser

JokermanII
@jokermanII
25 maj
Svarar
@LBoork
Tror pilotprojektet blir ett lyft. Har svårt för ordet "produkt". Det Boork och Rooth missar är att damer klarar av att följa spelregler. En jämförelse kan man ta från trafiken där faktaunderlaget är tämligen gott; vilka, män eller kvinnor, är farligast i trafiken? vilka är odågorna? vilka är BÄTTRE på att följa regelboken? Go girls! GO!

Skrev lite med Vivvi och hon sa att det enda som blir är att det blir positivt för spelet men gäller att hålla upp huvudet. Tänk att dom som spelat med killar har ju gjort det i sin ungdom.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Jokerman ll fre 27 maj 2022, 18:12

Det blir en sak att förhålla sig till så fort du är på isen. Hela tiden. ”No shit Sherlock” kan man tycka men en sån här förändring tar tid innan det sätter innanför gallret…
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1290
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Gäst mån 30 maj 2022, 08:28

Jokerman ll skrev:Det blir en sak att förhålla sig till så fort du är på isen. Hela tiden. ”No shit Sherlock” kan man tycka men en sån här förändring tar tid innan det sätter innanför gallret…

Jepp men men dom räknar ju med att det kan bli fler skador under en period men
samtidigt så har ju skadorna sjunkit dom senaste säsongerna men spelet har blivit lite tuffare.

Har ju varit tacklingar nu också fast det resulterade i utvisningar, som jag skrev tidigare så delade Petra ut 2st i sista
finalmatchen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av rasbiologen tor 16 mar 2023, 16:03

Hur blev utfallet av det här?
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av icemask tor 16 mar 2023, 17:42

rasbiologen skrev:Hur blev utfallet av det här?
Utfallet blev att alla var medvetna om att det tacklades och en befarad ökning av skador uteblev och som grädde på moset blev det en bättre hockey med ökade kampmoment
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Flippass tor 16 mar 2023, 22:59

icemask skrev:
rasbiologen skrev:Hur blev utfallet av det här?
Utfallet blev att alla var medvetna om att det tacklades och en befarad ökning av skador uteblev och som grädde på moset blev det en bättre hockey med ökade kampmoment
Japp!

Flippass

Antal inlägg : 409
Join date : 22-05-04

Till överst på sidan Gå ner

Tacklingar införs i SDHL och Damettan Empty Sv: Tacklingar införs i SDHL och Damettan

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet