Luleå Hockey i media 2021/2022

+25
Bamsefar
Geequed
NilsOskar
Kanellängd
Donowitz
Sundance Kid
Blinders
Burskydd
Micke80
Blitzwagen
NallePhu
Redbear
Puckad
Wolfhunter
LulefanGBG
Hankburger
Jokerman ll
Tony Moore
Pajala
Jojjan
Lulefan
Urken
Lehto
Rikky
Atlet
29 posters

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Lulefan tor 21 apr 2022, 07:49

Geequed skrev:
Du är så mysig, tack för att du ställer upp med så fina svar. Fniss

Kraaaam, hoppas du har en underbar dag. För min är helt fantastisk. I love you

Herregud, nivån.

Lulefan

Antal inlägg : 2230
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Geequed ons 27 apr 2022, 06:51

Lulefan skrev:
Geequed skrev:
Du är så mysig, tack för att du ställer upp med så fina svar. Fniss

Kraaaam, hoppas du har en underbar dag. För min är helt fantastisk. I love you

Herregud, nivån.

Precis, du satte ribban. Tack för din medverkan.
Geequed
Geequed

Antal inlägg : 14
Join date : 22-04-20
Age : 41
Ort : Norrbotten i mitt hjärta

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Lulefan ons 27 apr 2022, 15:52

Geequed skrev:
Lulefan skrev:
Geequed skrev:
Du är så mysig, tack för att du ställer upp med så fina svar. Fniss

Kraaaam, hoppas du har en underbar dag. För min är helt fantastisk. I love you

Herregud, nivån.

Precis, du satte ribban. Tack för din medverkan.

En vecka senare.

Lulefan

Antal inlägg : 2230
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Gäst ons 27 apr 2022, 22:27

Pajala skrev:Fans som tror dom ska något som helst inflytande över den sportsliga biten, patetiskt.


En hypotetisk tanke slog mig när jag läste detta.
Rätta mig om jag har fel.

Luleå Hockey är ju en ideell medlemsstyrd förening så då kan medlemmarna i praktiken rösta bort en styrelse (på årsmötet) och
tillsätta en annan styrelse och därigenom ändra i det sportsliga biten inom ramen för vad som beslutas på årsmötet och i styrelsemötena?
(Har ju hänt några gånger i föreningar och politiska partier tex)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Bamsefar ons 27 apr 2022, 22:34

Ny skrev:
Pajala skrev:Fans som tror dom ska något som helst inflytande över den sportsliga biten, patetiskt.


En hypotetisk tanke slog mig när jag läste detta.
Rätta mig om jag har fel.

Luleå Hockey är ju en ideell medlemsstyrd förening så då kan medlemmarna i praktiken rösta bort en styrelse (på årsmötet) och
tillsätta en annan styrelse och därigenom ändra i det sportsliga biten inom ramen för vad som beslutas på årsmötet och i styrelsemötena?
(Har ju hänt några gånger i föreningar och politiska partier tex)
Korrekt, även om förslag till ny styrelse skall gå genom valberedningen så man kan inte riktigt, beroende på stadgar presentera en ny styrelse på årsmötet
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Gäst tor 28 apr 2022, 09:24

Bamsefar skrev:
Ny skrev:
Pajala skrev:Fans som tror dom ska något som helst inflytande över den sportsliga biten, patetiskt.


En hypotetisk tanke slog mig när jag läste detta.
Rätta mig om jag har fel.

Luleå Hockey är ju en ideell medlemsstyrd förening så då kan medlemmarna i praktiken rösta bort en styrelse (på årsmötet) och
tillsätta en annan styrelse och därigenom ändra i det sportsliga biten inom ramen för vad som beslutas på årsmötet och i styrelsemötena?
(Har ju hänt några gånger i föreningar och politiska partier tex)
Korrekt, även om förslag till ny styrelse skall gå genom valberedningen så man kan inte riktigt, beroende på stadgar presentera en ny styrelse på årsmötet

Självklart men jag fick svar på min fråga att medlemmarna kan rösta bort en styrelse, sen kanske inte på årsmötet, var ju en hypotetisk fråga.
(Tack för svaret)

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Pajala tor 28 apr 2022, 15:05

Ny skrev:
Pajala skrev:Fans som tror dom ska något som helst inflytande över den sportsliga biten, patetiskt.


En hypotetisk tanke slog mig när jag läste detta.
Rätta mig om jag har fel.

Luleå Hockey är ju en ideell medlemsstyrd förening så då kan medlemmarna i praktiken rösta bort en styrelse (på årsmötet) och
tillsätta en annan styrelse och därigenom ändra i det sportsliga biten inom ramen för vad som beslutas på årsmötet och i styrelsemötena?
(Har ju hänt några gånger i föreningar och politiska partier tex)

Återigen, supportrar ska inte ha något inflytande över den sportsliga biten, vilka som värvas, vad man ger för kontrakt och lön, vilka som spelar med vilka i kedjorna, hur mycket dom får spela, vilka som spelar BP/PP.osv.

Hänger på alla forum och några supportrar är riktigt rabiata och mailar sina åsikter till tränare, sportchefer mm.

Patetiskt.

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

icemask, Lulefan, Puckad, Wolfhunter, Blinders and Geequed like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Danneja fre 29 apr 2022, 08:33

Kollade expressens hockey experter idag

Samtliga tror på 4-2 eller 4-3 vinst till Luleå

Rögle och Skellefteå klarade inte av att stå emot Färjestads fysiska överlägsenhet. Vad talar för att Luleå lyckas bättre?
JOHAN

– Att man är ett mer fysiskt spelande lag än vad kanske framför allt Rögle var, som var sargade av skador på just den typen av spelare (Läs: Lesund) och hade en backbesättning som var vägde alldeles för lätt. Luleå har exakt noll problem att matcha Färjestads fysisk och det sättet man har malt ner motståndarna. Det kommer givetvis bli tufft även för Luleå, men man har också den typen av ingredienser.

Avslutningsvis blir det en klassiker: Vilket lag vinner – och hur många matcher kommer behövas?
JOHAN

– Jag säger 4-2 i matcher till Luleå. De ska bara ha det där guldet nu.

ADAM

– Luleå får anses vara favoriter, men Färjestad har växt in i sin stora och lyxiga kostym sedan Tomas Mitell tog över. Tror absolut på en lång serie, och hoppas att det dröjer sju matcher innan vi kan utse en vinnare. Eftersom jag inför säsongen tippade Luleå som SM-segrare, står jag fast vid att det blir ”Bulans” gäng som får lyfta Le Mat-pokalen.

JOHANNA

– 4-3 till Luleå. Det är Luleås år i år, det har jag sagt sedan innan säsongen. Det kommer bli tufft, det kommer bli hett – men Luleå kommer få fira om några veckor.

SANNY

– Jag hoppas att vi står inför två veckor med riktigt härlig hockey. Jag tror att det kan sträcka sig hela vägen till en match sju. Jag säger att Luleå vinner sitt andra SM-guld efter seger i match sju torsdagen den 12e maj.

Danneja

Antal inlägg : 732
Join date : 22-04-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av LHF96 fre 29 apr 2022, 13:25

Linus Persson har ett förflutet i både Färjestad och Luleå Hockey. Nu ger han sin syn på de båda lagen – och tippar finalen.

Målvakter

Färjestad: + + + +

Luleå Hockey: + + + +

Kommentar: Det känns som att det kan bli en häftig målvaktskamp. Dominik Furch var sådär när han kom till Färjestad. Fast han har varit bra i slutspelet och är precis som Joel Lassinantti kapabel att på egen hand vinna matcher åt dem.

Backar

Färjestad: + + + +

Luleå Hockey: + + +

Kommentar: Utan Theodor Lennström hade Färjestad också fått tre plus. Men han har bidragit mycket sedan han anslöt och har fått med sig de andra. Jag tycker Luleå Hockeys backuppsättning har känts gedigen sedan de tog in Sami Lepistö. Att de får ett plus mindre än Färjestad beror på att jag inte tycker deras toppbackar är lika bra.

Centrar

Färjestad: + + + + +

Luleå Hockey: + + + +

Kommentar: Färjestads centrala linje är väldigt bra. Det är nästan som när de var som allra bäst och hade Jörgen Jönsson och Mathias Johansson i laget. Sådana som Gustav Rydahl och Jacob de la Rose har också varit drivande under slutspelet. Även Luleå Hockey har bra centrar. Fast Färjestads är något bättre.

Yttrar

Färjestad: + + + + +

Luleå Hockey: + + + +

Kommentar: Färjestad har många yttrar som skulle platsa i någon av de två första kedjorna i vilket lag som helst i ligan och jag kan inte ge dem något annat än fem plus. Om det inte hade varit för Linus Omark så hade jag gett dem en trea. Han är en fantastisk spelare. Pontus Andreasson har också varit bra. Deras kedja måste leverera om de ska ha en chans i finalen.

Tränare

Färjestad: + + + +

Luleå Hockey: + + + +

Kommentar: (Thomas) "Bulan" (Berglund) är en rutinerad och meriterad tränare som vet precis vilka knappar han ska trycka på. Jag har inte haft Tomas Mitell som tränare. Så jag honom har jag inte lika bra koll på. Men jag har hört bra saker om honom och det var när han tog över efter Johan Pennerborn som det vände för Färjestad. Det kan inte vara en tillfällighet.

Publiken

Färjestad: + + + +

Luleå Hockey: + + + +

Kommentar: Jag har varit på några av de tidigare slutspelsmatcherna i Karlstad och då har det varit ett fantastiskt tryck. Det brukar det alltid vara den här tiden på året. Men Luleå är också en hockeystad och jag minns vilken otroligt stämning det var när vi 2013 mötte Skellefteå i finalen.

Det betyder att Färjestad fick 26 plus – och Luleå Hockey 23 – du tror alltså att Färjestad kommer vinna guld?

– Jag tror det kommer bli en fruktansvärt jämnt. Det som talar för Färjestad är att de, enligt min mening, har en bredare spets än Luleå Hockey. Men det ska bli ruskigt kul att följa finalen.

Han tillägger sedan:

– Jag är värmlänning, men jag hade en bra tid i Luleå Hockey, och känner för båda klubbarna. Det är deras, eller Leksands, matcher jag brukar välja när jag kollar på hockey.



Ändå kul hur ologiska alla är i sina analyser. Så vi har alltså sämre backsida än FBK, tillåt mig småle Smile En enkel jämförelse är ju antal poäng, 110 från FBK:s backar och 134 från våra backar i grundserien, vi kan ju även kika på insläppta mål. Nej, objektivt sett talar absolut inget för att FBK har en bättre back- eller målvaktssida än oss. Deras forwardsida håller jag högre pga bredden men vår förstakedja är bättre än alla deras kedjor.
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3519
Join date : 12-09-20

Geequed likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Geequed lör 30 apr 2022, 19:13

LHF96 skrev: Ändå kul hur ologiska alla är i sina analyser. Så vi har alltså sämre backsida än FBK, tillåt mig småle Smile En enkel jämförelse är ju antal poäng, 110 från FBK:s backar och 134 från våra backar i grundserien, vi kan ju även kika på insläppta mål. Nej, objektivt sett talar absolut inget för att FBK har en bättre back- eller målvaktssida än oss. Deras forwardsida håller jag högre pga bredden men vår förstakedja är bättre än alla deras kedjor.

Haha, ja. jag håller helt med.
Att defensiven ens kommer i närheten, i någon "analys", är skrattretande. Meeeeen, det är bara låta klubborna vina och pucken dundra in i mål ...så tystnar belackarna fort. 💪😁
Geequed
Geequed

Antal inlägg : 14
Join date : 22-04-20
Age : 41
Ort : Norrbotten i mitt hjärta

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Jokerman ll sön 01 maj 2022, 12:11

Hoppas spelarna i laget fått förhållningsregler att stänga av mediabruset. Med det kanske bryter mot europakonventionen? 🤣🤣🤣
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Jokerman ll ons 04 maj 2022, 21:16

Vilket Bildspel!! i Norrmedia: Bidragen trillar in i Luleå hockey-tävlingen. cheers

Man far åt känslorna.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av SatanicPanic ons 04 maj 2022, 21:51

Jokerman ll skrev:Vilket Bildspel!! i Norrmedia: Bidragen trillar in i Luleå hockey-tävlingen. cheers

Man far åt känslorna.
Har du någon länk?
SatanicPanic
SatanicPanic

Antal inlägg : 630
Join date : 22-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Urken lör 07 maj 2022, 19:19

Det krävs alltså att vi går och vinner guld för att äntligen tvätta bort tråkstämpeln!? Bättre sent än aldrig. Vad folk inte inser är att vi spelar vårt spel, vilket vi gjort hela säsongen. Visar bara hur dåligt insatta utomstående är.

https://www.expressen.se/sport/hockey/blogg/sannylindstrom/2022/05/06/dags-att-tvatta-bort-stampeln-nu/?fbclid=IwAR2APvzZIzoj6pcLlHtaip7Ggnc9gEtVahQYS4XNhocZl74BFI3h3LfRTHA

"Det bjuds på en underhållande hockey där vi en gång för alla kan tvätta bort stämpel på Luleå som ett tråklag.
Den som påstår det motsatta har inte sett många minuter av den här finalserien."
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Jokerman ll lör 25 jun 2022, 14:34

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 F76fe810
Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 51c09510
Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 013e2410
Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 C2149610
Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 9e16de10
Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 7d9e0910
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Serkan122 ons 20 jul 2022, 08:23


Serkan122

Antal inlägg : 2782
Join date : 22-05-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter ons 20 jul 2022, 10:58

Rätt intetsägande. Do tar upp Leo Komarov igen. Inte för att dom verkar ha nåt på fötter mer än att han är polare med Limpan.
-----------------------------------------------
Det är sommar och sol.

Men tankarna går för hockeyälskarna ändå till hösten, då världens bästa sport påbörjar en ny säsong.

En högintressant SHL drar igång den 17 september.

Trupperna håller fortfarande på att sättas och finslipas.

Men vad återstår? Hur ser läget ut i varje trupp? Var finns spetsen? Var finns bristerna?

SportExpressen ger er varje lag i sommaranalyserna 2022.

Idag: Luleå Hockey.

✓ Jakten på guldet fortsätter

✓ Kontinuiteten i ledarstaben - trots avhoppet

✓ Värvningarna som återstår

✓ Vore en tänkbar förstärkning

✓ Återvändaren till Norrbotten


Johan Svensson
Dela

Kopiera länk
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.

Tränare och sportsligt styre

”Bulan”.
Foto: TOMMY PEDERSEN/TT / TT NYHETSBYRÅN
Det var identiskt jämfört med det man haft i ledarväg de senaste säsongerna. Men Roger Kyrös sjukskrivning tvingade klubben till förändring.

Thomas ”Bulan” Berglund kliver in på sin sjätte säsong som huvudtränare i klubben.

Med sig har han, precis som tidigare, Henrik Stridh. Gusten Törnqvist fortsätter även han som målvaktstränare. Istället för Kyrö har man plockat upp juniortränaren Antti Alamäki som ny assisterande.

Ingen kan dock klaga över kontinuiteten på tränarsidan i Luleå. Det är kanske en trolig anledning till att man år efter år är långt upp i tabellen och väldigt svårslagna.

På tal om kontinuitet så förlängde även sportchefen Stefan ”Skuggan” Nilsson och Ulf Engman sin kontrakt nyligen.

Det är tydligt att man verkligen ska bygga över tid med sitt lag.

Målvakter

Matteus Ward.
Foto: DANIEL ERIKSSON / BILDBYRÅN
Jesper Wallstedt försvinner till Nordamerika, vilket länge var klart att så skulle bli fallet.

Luleås målvaktsetta är Joel Lassinantti och det var också tanken att han skulle vara det när han kom tillbaka från sitt rysslandsäventyr för ett och ett halvt år sedan.

Lassinantti är en toppmålvakt på SHL-nivå och dessutom fostrad i de egna leden.

Han får på nytt en yngre målvakt bredvid sig i form av 21-årige Matteus Ward. Han hämtas in från Mora senast, men är ursprungligen från Nyköping. Tidigare har han fått sin hockeyskolning i Linköpings ungdomsled.

Över tid hoppas förstås Luleå att han ska kunna utmana Joel Lassinantti rejält om förstaspaden. Det lär dock vara ganska tydligt från start vem som är etta här.

Backar

Jesper Sellgren kommer tillbaka.
Foto: SIMON HASTEGÅRD / BILDBYRÅN
Går in med sju backar. Det svider förstås för klubben att man tappade Sami Lepistö som kom in och var en av toppbackarna i hela SHL förra säsongen.

Men man står sig start ändå.

Sex backar är kvar i truppen från förra säsongen. Lagkapten Erik Gustafsson blir så klart en fortsatt viktig kugge.

Det kan man också förvänta sig att Oscar Engsund som blivit en landslagsback under tiden i Norrbotten och Julius Honka är också en given topp fyra-back i det här laget.

De tre, plus nyförvärvet, återvändande Jesper Sellgren kommer att få bära det här. Sellgren är nyligen Calder Cup-mästare och har visat förr i SHL att han håller riktigt hög kvalitet.

Längre ner i backhierarkin så kommer tjecken Filip Pyrochta ta plats, precis som Jonathan Andersson och Pontus Själin.

Det finns dessutom möjlighet för förstärkning då man som sagt bara är sju stycken till antalet.

Centrar

Juhani Tyrväinen.
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN
Relativt bra ställt är det här.

Juhani Tyrväinen är väldigt uppskattad i klubben och står sig väl som en av seriens bästa centrar. Drogs lite i honom från Schweiz, men han blev kvar.

Linus Fröberg är gedigen och kom till sin rätt i Luleå. Han snittar ungefär en halv poäng per match och behöver sällan skämmas för sin insats ute på isen.

Det finns dessutom offensiv spets i både Jack Connolly och Konstantin Komarek. Den sistnämnda lär väl åka ut på en kant, men har ett centerspel i sig i grunden.

Jonas Berglund är oerhört gedigen och bär fjärdekedjan kväll efter kväll.

Luleå har centrar så man klarar sig, men dyker rätt spelare upp är det inte otänkbart att man fyller på.

Forwards

Einar Emanuelsson.
Foto: SIMON ELIASSON / BILDBYRÅN
Det präglas förstås av att man tappat Linus Omark som bara var hemma och vände en säsong. Nu satte han förstås gigantiska avtryck, och det gör det kännbart.

Samma sak med Pontus Andreasson som var lite för bra för att inte få ett NHL-kontrakt, som han tog.

Men Luleå har givetvis en stark trupp ändå.

Isac Brännström bidrar på sitt sätt, och mer finns att ta av. Hade Einar Emanuelsson inte haft den finalserien han haft är det faktiskt inte otänkbart att man gått skilda vägar med varandra efter den svaga säsong han ändå hade. Nu ger slutspelet hopp om att det gamla Einar är tillbaka.

Annars lär mycket kretsa kring Brendan Shinnimin och även Joonas Rask, som ska kunna höja sig ett par nivåer ytterligare.

Längre ner i laget kommer Olli Nikupeteri, Carl Mattsson och Radek Muzik bidra med sitt. I bästa fall för laget så blir Muzik eller Nikupeteri så pass mycket bättre att de börjar tävla i de högre kedjorna.

Lagbygget här och nu präglas dock till stor del av att man inte hunnit täppa till luckorna i toppen av laget.

Behov och läget i truppen

Linus Omark ska ersättas.
Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRÅN
Det är ett skrikande behov av spets.

Linus Omark och Pontus Andreasson ska ersättas och här tittar man brett. Det har varit många namn som varit uppe och vänt på sportcheferna Nilsson och Engmans bord. Finska VM-spelare och spelare som finns borta i NHL.

Klart är att man sitter på en rejäl hög av pengar för att hitta de här spelarna. Så det blir inga direkta dussinnamn som kommer att presenteras här.

Ledig spelare på marknaden som kan passa att värva

Leo Komarov.
Foto: LUDVIG THUNMAN / BILDBYRÅN
Leo Komarov, forward - senast i SKA St. Petersburg

Visserligen har Komarov ålder emot sig om man tänker på det. Men Luleå lär inte skrämmas av det.

Förra säsongen var tre år äldre Sami Lepistö en enorm förstärkning och Komarov har en viss koppling till Luleå då han spelat med Omark och Johan Harju i Ryssland och på så sätt kan man ta bra referenser om vad för typ av spelare han är.

Är fortfarande kontraktslös efter året i SKA St. Petersburg, och uppgifter till SportExpressen säger att han faktiskt har funnits med i diskussionen när det gäller tänkbara förstärkningar för Stefan Nilsson och Ulf Engman.

Förväntningar på laget inför säsongen
Blåsta på konfekten 2020, och tidigt uttåg i kvarten mot Skellefteå 2021. Nu skulle man bara vinna SM-guld 2022. Men man stupade mot Färjestad på mållinjen i match sju i SM-finalen. Det gör att det kommer dröja ytterligare minst år innan man får chansen på guld igen. Det man längtat efter sedan 1996.

Det är också det som kommer vara klubbens ambition. Luleå ska vinna guld och vara i toppen av serien. Det finns ingenting annat.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1157
Join date : 15-04-27

Danneja and Serkan122 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter fre 22 jul 2022, 16:50


Wolfhunter

Antal inlägg : 1157
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter lör 23 jul 2022, 19:42

Lite sillynytt från galne höken
https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/sillyrummet-sommar-dahlen-har-fatt-bud--sundstrom-diskuteras-av-shl-rival--nhl-forward-kan-hamna-i-shl/

Sillyrummet sommar: Dahlén har fått bud • Sundström diskuteras av SHL-rival • NHL-forward kan hamna i SHL
SHL
Publicerad 23 jul 2022 kl 14.23

Premium: Det närmar sig säsong och hockeytörsten börjar komma hos hockeysupportrarna.

En hel del lag har pusselbitar kvar att lösa och det börjar röra på sig bland klubbarna.

Därför bjuder SportExpressen på en specialare i form av Sillyrummet sommar.

Här är de hetaste snackisarna och nyheterna bakom kulisserna just nu:

Dahléns framtidsval Här har han bud

Djurgården i dialog med tidigare SHL-back i nordamerika

Johan Sundströms val börjar närmar sig Kan hamna hos rival

Södertälje värvar back

Här hamnar dumpad HV-forward

Finsk NHL-forward som kan hamna i SHL om ett par veckor

Kristianstad överens med AHL-forward


Johan Svensson
Dela

Kopiera länk
Mer av det bästa från Expressen. Mer Premium hittar du här.


Jonathan Dahléns framtidsval närmar sig

Jonathan Dahlén.
Foto: USA TODAY NETWORK / TT NYHETSBYRÅN
En som sitter utan avtal just nu är Jonathan Dahlén.

Det får Timråsupportrarna att drömma.

En del rykten säger att han till och med är klar för Timrå.

Men sorry, riktigt så är det faktiskt inte.

Väljer Dahlén spel i Sverige kommer det med all sannolikhet att bli Timrå, men riktigt där är vi inte i dagsläget.

Timrå har bränt stora delar av sin budget, men är det så att Dahlén aviserar att han vill hem till Sverige, så kommer man att lösa det.

Status just nu då?

Dahlén inväntar fortfarande NHL-marknaden.

Sedan finns det ett bud från Schweiz. Fribourg har konkret bud på bordet, säger mina uppgifter.

Kontraktet i Schweiz är fördelaktigt, men NHL-marknaden ska kollas över. Så ett beslut ligger en bit fram i tiden.

Tidigare Brynäsback i dialog med Djurgården

Viktor Persson.
Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN
Djurgården har fyllt sitt allsvenska lag på forwardsidan. Det är på backsidan det behövs rejäl påfyllning.

Men här ligger sportchef K-G Stoppel inte på latsidan.

Det är saker på gång, men man har inte någonting klart.

Fem backar ska bli sju, helst åtta.

En av dessa ska vara en riktigt etablerad back, men sedan ska man ge lite utrymme för mer utvecklingsbara backar, då man redan har Alexander Falk och Linus Arnesson i truppen som är något äldre.

Ett namn då?

Jag hör att man undersöker möjligheten att plocka in den tidigare Brynäsbacken Viktor Persson.

Persson spelade J20-hockey i Brynäs, men låg på gränsen till A-laget och och gjorde fyra SHL-matcher 2020/2021.

Senaste säsongen har han spelat i Kanada, i juniorligan där för Kamloops Blazers. Den högerfattade backen stod där för 29 poäng på 65 matcher.

I NHL är det Vancouver som har rättigheterna till honom efter att ha draftat honom 2020, i den sjunde rundan.

Sundström närmar sig lösning Kan hamna hos SHL-rival

Johan Sundström.
Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL
Redan i april kunde SportExpressen avslöja att Frölunda väljer att bryta med stjärnan Johan Sundström som inte alls varit sig lik sedan han kom hem för tre år sedan.

Ingenting har gått ut officiellt, än, men de kommer inte jobba med varandra längre, och Sundström har inte heller sommartränat med klubben.

Saker har varit på gång under sommaren, och det har funnits förfrågningar.

Bland annat så ställde Modo frågan till Sundström för ungefär en månad sedan. Då var det Sundström själv som sa tack men nej tack, för att han vill spela i en högre liga.

Kanske får han nu det.

Två uppgiftslämnare den senaste veckan har kommit med uppgifter om att Skellefteå kan vara ett möjligt alternativ nu.

Det har så klart att göra med att tidigare tränaren Robert Ohlsson finns där.

Det var när Ohlsson hade forwards i Frölunda som Sundström levererade som bäst i karriären, då han bland annat blev slutspelets MVP 2016.

Skellefteå förlängde med Filip Sandberg, och har just nu 12 forwards på kontrakt. Det ska helst in två forwards utöver dessa, så man man sitter på åtminstone 14 stycken i truppen.

Var i snabb kontakt med lite folk kring Frölunda i början av veckan här, men då verkade det inte vara skarpt läge kring Sundström.

Det ligger dock i Frölundas intresse att få den klar så snart som möjligt, då lönen på runt 300.000 kronor i månaden tickar på. Dessutom vill säkert Sundström ha klart med vad han ska göra.

Skellefteå ska vara ett alternativ, även om man med Sundström får väldigt många centrar i truppen.

Just nu har man Pär Lindholm, Jonathan Johnson, Linus Lindström och Albin Sundsvik som de fyra troliga. Det innebär att en av dessa skulle åka ut på kanten om en Sundström ska in i laget. Men att ha många centrar brukar coacherna sällan se som ett dåligt alternativ. Snarare tvärtom.

Vi får väl se om de lyckas göra upp med Frölunda och om man anser att det finns plats för honom. I bakvattnet finns även vad Jocke Lindström och Melker Karlsson tänker hitta på.

Men jag tror vi närmar oss ett beslut för Johan Sundström. Bland andra klubbar som söker center i SHL finns även Färjestad. Sundströms namn har med all sannolikhet förekommit i diskussioner där också, men man söker förmodligen en mer ”säker” center som tar plats i toppkedjorna. I Skellefteås fall kan man redan luta sig mot Lindholm och Johnson.

Frölunda kunde signat David Bernhardt

Bernhardt.
Foto: AVDO BILKANOVIC / BILDBYRÅN
På tal om Frölunda och Modo, som nämndes här uppe.

En affär som kunde blivit av för ett par veckor sedan och Frölunda hade behov av en ny back för att fylla upp, och som sedan togs av Tom Nilsson.

Den platsen kunde tagits av David Bernhardt.

Internt ska det ha diskuterats av Frölundas ledning, men tränarna och sportchefen Fredrik Sjöström var inte hundra eniga i att plocka in honom, och då valde man att avstå av respekt mot Bernhardt, som har en bra roll i Modo och att riskera hamna långt ner i Frölundas lag för att bryta upp det ansåg ingen av parterna vara värt.

Törngren nära spel i Norge

Christoffer Törngren.
Foto: AXEL BOBERG / BILDBYRÅN
Christoffer Törngren hade kontrakt med HV71 när klubben tog steget upp i våras.

Men han fick beskedet att inte vara kvar. Sedan dess har det egentligen inte surrats alls kring honom.

Det börjar dock röra på sig.

Mina uppgifter säger att Törngren nu är nära att hamna i den norska storklubben Vålerenga.

Klubben ska tränas av tidigare Timråtränaren Fredrik Andersson denna vinter. Han har förstås jättebra koll på de svenska spelarna och ser då en potential i den Vimmerbyfostrade forwarden, som haft en tendens att hamna i ett fack i sina svenska klubbar.

Finsk NHL-forward kan spetsa SHL inom kort

Janne Kuokkanen.
Foto: USA TODAY NETWORK / TT NYHETSBYRÅN
Det är ett ganska stort antal klubbar i SHL som vill spetsa sina trupper innan det är dags för säsong.

Luleå är en klubb som ska ha två forwards in i laget, och Brynäs är en annan.

Även Linköping vill spetsa till sin forwardsbesättning.

Det vill även Växjö.

Kort sagt, så är det en hel del klubbar som har utrymme att plocka in spetsforwards i sina trupper.

Det har gått tio dagar sedan free agent-marknaden öppnade i NHL och många spelare går fortfarande utan jobb.

Ger vi det ytterligare två-tre veckor, så kommer många spelare inte våga ha den isen i magen man har nu. Då kan det börja lätta lite och för de klubbarna som jagar förstärkningar kan vi räkna med att de flesta spelarna kommer från spel i nordamerika senast.

En sådan spelare är finländaren Janne Kuokkanen.

24-åringen var helt bofast i New Jersey Devils lag senaste säsongen, men går fortfarande utan jobb.

Han siktet på spel i NHL igen, men det finns även Schweiz med i bilden. Annars kan han tänka sig spel i SHL.

Har ingenting löst sig i nordamerika eller Schweiz för honom inom ett par veckor, så kan det säkert börja brännas med SHL-spel där. Han är en skridskostark spelare som kan producera poäng. På sina 119 NHL-matcher har det blivit 42 poäng. Och i AHL har det blivit 126 poäng på 164 matcher.

Södertälje överens med Lang

Viktor Lang
Foto: FREDRIK KARLSSON / BILDBYRÅN
Efter tre säsonger i Tjecken är det dags för spel i Sverige igen för Viktor Lang.

Backen, som är storebror till VM-forwarden Oskar Lang (Leksand) har kommit muntligt överens med Södertälje.

SSK har ett fåtal platsen kvar att fylla på backsidan, och här tar Lang en av dessa.

Södertälje skickade ut ett kontraktsförslag till Lang för en tid sedan och han ska muntligt ha tackat ja till detta.

Lang har spelat tre säsonger i Tjeckien sedan han lämnade BIK Karlskoga 2019.

En säsong i Pirati Chomutov och de två senaste säsongerna har det handlat om högstaligaspel med HC Plzen.

Tingsryd försöker värva Alexander Ytterell

Alexander Ytterell.
Foto: JEANETTE DAHLSTRÖM / BILDBYRÅN
Alexander Ytterell har fortfarande avtal med HV71, men det är klart och tydligt att han inte kommer att få vara kvar i klubben.

Ny lösning för honom är inte klar.

Men det närmar sig.

Tingsryds AIF vill värva till sig Ytterell och har erbjudit ett kontrakt. Man ser honom som sin förstaback och det skulle bli en socialt väldigt bra lösning för Ytterell som valde att bryta med Modo för att gå till HV71 förra året, med hänsyn till familjesituationen som en viktig faktor till att han fick bryta det kontraktet i Örnsköldsvik.

I Modo var det en viss Fredrik Glader, som nu är tränare i TAIF, som plockade in honom.

Tingsryd har för övrigt också klart med en återvändare.

Jonatan Harju, som misslyckades i Södertälje är klar för återkomst i Småland. Kontraktet är påskrivet, och ska börja gälla från 1 augusti. Troligen offentliggör Tingsryd den värvningen inom kort.

Kristianstad har klart med AHL-forward

Jack Kopacka.
Foto: CAL SPORT MEDIA / TT NYHETSBYRÅN
Kristianstad hade full utdelning på sina importvärvningar senaste säsongen. Det är en stor anledning till att man gick så bra som man gick, då man tog sig till kvartsfinal och pressade Modo till sex matcher.

Nu gör man nya försök på importvärvning.

Jack Kopacka, senast i Toronto Marlies, ska enligt de uppgifterna jag får, vara klar för KIK. 16 poäng på 52 AHL-matcher blev det senaste säsongen.

KIK har presenterat två importer på forwardssidan som sticker ut så här långt. Finländaren Aleksi Ainali och kanadensaren Patrick Bajkov.


Senast ändrad av Wolfhunter den lör 23 jul 2022, 19:44, ändrad totalt 1 gång

Wolfhunter

Antal inlägg : 1157
Join date : 15-04-27

Braun likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Wolfhunter lör 23 jul 2022, 19:43

Wolfhunter skrev:Nån som har hockeysverige + ?
https://hockeysverige.se/2022/07/22/shl-s-storsta-fysmonster-lulea-hf
Har vi ingen plussare här?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1157
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Danneja tis 26 jul 2022, 18:19

Intervju med Stridh idag från kuriren

Att Stefan Nilsson och Ulf Engman ännu inte har gjort klart med ersättare till Linus Omark och Pontus Andreasson är inget som bekymrar Luleå Hockeys tränare. "Jag förstår att supportrarna undrar varför det drar ut på tiden – och om vi hade haft mer oerfarna sportchefer så hade de kanske bara värvat någon spelare för att alla ska bli lugna – men jag är inte orolig", säger assisterande tränaren Henrik Stridh.

Han och de andra i Luleå Hockey har bara några få semesterdagar kvar.

– Jag är fortfarande hemma. Men jag kommer att åka upp till Luleå i helgen, säger Henrik Stridh.

– Sedan kommer spelarna på måndag, fortsätter han.

Först väntar fystester.

– Det är även några fyspass inplanerade. Sedan kommer spelarna att vara på is på torsdag och fredag, säger Henrik Stridh och tillägger:

– Men det är mest för att de ska få åka skridskor, och så. Vi börjar inte träna på is på riktigt förrän veckan därpå.

Hur känns det, efter en säsong som den ni har bakom er, att allt snart börjar om igen?

– Det känns faktiskt rätt skönt. Det var en lång säsong, och det blev inte mycket hockey för mig under de där veckorna vi fick ledigt efter den sista matchen. Jag tror inte att jag såg mer än en period av hockey-VM. Men det var en bra energi när vi samlades efter ledigheten, och alla vill återuppleva det vi var med. Om man bortser från slutet så var det ju en helt fantastisk upplevelse.

Men de är fortfarande två forwards kort.

– Vi och sportcheferna jobbar nära varandra. Så de håller oss uppdaterade om vad som händer, säger Henrik Stridh och tillägger:

– Jag förstår att supportrarna undrar varför det drar ut på tiden, och om vi hade haft mer oerfarna sportchefer så hade de kanske bara värvat någon spelare för att alla ska bli lugna. Men jag är inte orolig.

Det kommer att bli bra när det blir klart, fortsätter han.

Han tycker att den lagdel han ansvarar för ser bra ut efter värvningen av Jesper Sellgren.

– Det är en väldigt bra back med utvecklingskapacitet. Att vi fick behålla Filip Pyrochta känns också roligt, säger Henrik Stridh.

Han tillägger sedan:

– Jag tycker att han gjorde bra ifrån sig när han anslöt i slutet av förra säsongen, och han har flera bra egenskaper. Han är en duktig skridskoåkare. Han kan bära puck också. Han gjorde inte så många poäng. Men han utgjorde ett hot. Sedan vill han lära sig, och är träningsvillig. Så jag tror vi kommer få mycket nytta av honom.

Vad säger du om laget i övrigt då?

– Jag var inte så involverad i värvningen av vår nye målvakt, men jag har bara hört bra saker om honom. Sedan vet vi vad vi har i (Joel) "Lassi" (Lassinantti). Vi har bra forwards också, men den lagdelen är ju inte färdig än.

Vad är det för typ av forwards ni känner att ni behöver få in då?

– Det ska vara skickliga och smarta spelare, med bra skridskoåkning, som fungerar i vårt system. Vi måste förstås ha spelare som kan göra poäng för att kunna vinna matcher. Men vi kommer kanske inte ha en utpräglad förstakedja, som vi hade förra säsongen, utan laget kommer nog att vara strukturerat mer på det sätt det var under säsongen då vi vann serien så stort. Med fyra kedjor som kan göra det bra både defensivt och offensivt.

Danneja

Antal inlägg : 732
Join date : 22-04-12

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Hankburger tis 26 jul 2022, 19:45

Danneja skrev:

– Det ska vara skickliga och smarta spelare, med bra skridskoåkning, som fungerar i vårt system. Vi måste förstås ha spelare som kan göra poäng för att kunna vinna matcher. Men vi kommer kanske inte ha en utpräglad förstakedja, som vi hade förra säsongen, utan laget kommer nog att vara strukturerat mer på det sätt det var under säsongen då vi vann serien så stort. Med fyra kedjor som kan göra det bra både defensivt och offensivt.

Där är nog det som är det viktigaste här och vilket gör att man inte kan värva vem som helst. Tyder på att man i alla fall försöker scouta spelare.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Danneja likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey i media 2021/2022 - Sida 2 Empty Sv: Luleå Hockey i media 2021/2022

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet