Shl's utformning och framtid

2 posters

Gå ner

Shl's utformning och framtid Empty Shl's utformning och framtid

Inlägg av LulefanGBG ons 21 apr 2021, 06:25

Efter en sömnlös natt, som faktiskt inte har med Luleås uttåg att göra, så har jag tänkt mycket på den här märkliga säsongen. Vilken skör bransch hockeyn är.

Tänk er in i HV's kläder. Det är inger nytt dörni år iof, men kostnaden för en elitklubb att åka ur är alldeles för stor. Det krävs enorma investeringar eller omstruktureringar för att snabbt ta sig tillbaka, för att inte riskera att fastna i Allsvenskan likt exempelvis Leksand och Björklöven.

Medan giganterna i svensk hockey velat stänga ligan för att lösa det problemet tycker jag att man borde göra precks tvärtom. Öka samarbetet mellan SHL och Allsvenskan och öka transparensen ligorna emellan sånatt det blir lättare att gå upp, och ta sig rillbaka om man åkt ur. Tävling på lika villkor måste ändå vara kärnan i en idrottsprodukt.

Samtidigt med en utökad liga har det dykt upp fler lag som inte väcker känsllr hos alla supportrar, man saknar i stort sett rivaliteten och känslorna i en för lång serie med för mycket matcher där spelarna sliter ut sig och skadar sig med allt matchande i kombination med landslagsspel och CHL osv. Att vissa lag inte 'väcker känslor' är givetvis i te dessa lagens fel, käbslor byggs upp över längre tid och det finns inget som säger att vi tyckrr annorlunda om Oskarshamn om 10 år ifall de är kvar,  men ärligt talat väcker Växjö inte mycket känslor heller, trots sina många år i serien nu. Däremot är jag övertygad om att IKo och Växjö väcker mer känslor sinsemellan och kanske också hos andra sydligare lag?

Under detta året har det också gått upp för en vilken fruktansvärt dyr verksamhet ett elitlag på riksnivå är och hur känslig den verksamheten är för samhällsomvälvande krissituationer som t.ex en pandemi. Efterdyningarna av den gär pandemin lär vi få öeva med ett tag, och utan att vara domedagsprofet så känns det inte heller så osannolikt att det är den sista heller i en global värld. Hur kan man göra för att minska klubbarnas kostnader och anpassa seriesystemet till verkligheten här och nu men samtidigt öka den sportsliga rättvisan och nerven utan att inskränka på kvalitén på slutprodukten?

En tanke som slog mig var att ett tätare samarbete mellan SHL och Allsvenskan, (eller rentav en slags sammanslagning?) där man dels ökar transperensen mellan ligorna och dels försöker ändra tävlingsformatet för att skapa mer känsla och bättre ekonomiska förutsättningar för alla, i såväl medgång som motgång.

Det skulle t.ex. kunna se ut såhär:

SHL utökas till  20 lag, och delas in i 2 divisioner. Likt Div 1 -hockey så det här är inget nytt i svensk idrotts seriesystem. Norra och Södra divisionen där respektive division har 10 lag,

Man möter laget  i sin division 2 ggr borta och 2 ggr hemma vilket ger  36 matcher att spela. Man möter lagen i den andra divisionen 1 ggr borta och 1 ggr hemma vilket ger 20 matcher. Samtliga lag spelar alltså 56 matcher på en säsonf, vilket förvisso är 4 matcher fler än nu i grundserien men här är tanken att slutspelet också skall göras om, samt att alla kvalomgångar skall skippas. Samtidigt kommer flertalet matcher att spelas mot lag som innebär kortare resor och färre övernattningar etc vilket skulle minska påfrestningarna för spelarna och framförallt mibaka resekostnaderna för lagen avsevärt.

Eftersom det finns fler elitlag i söder än i norr så är det största problemet hur man delar in lagen, några lag som rent geografiskt hellre skulle tillhöra södra divisionen kommer att hamna i den norra men det är ju oundvikligt.  Resekostnaderna för dessa skulle nog emellertid bli mindre än vad de är i nuvarande form.

Om vi leker med tanken och utgår idrån lagen i SHL nu och 'lyfter upp' några taget ur en önskan snarare än ur årets tabellplacering i AS aå skukle det kunna se ut såhär:

Norra Divisionen:
Luleå
Skellefteå
Björklöven
Timrå
Modo
Brynäs
Leksand
Västerås
Mora
Södertälje

Södra Divisionen:
Växjö
Rögle
Örebro
Frölunda
Färjestad
Malmö
Djurgården
Oskarshamn
Linköping
HV71

Sedan skulle anuvarande Allsvenskan utdformas ungefär likadant och fyllas på med lag från div 1 osv.

De två sista lagen i respentkve division efter avslutad säsong åker ur och hamnar i Allsvenskan eller 'SHL 2' eller vad man nu vill kalla den. De två första lagen i respektive division i dwnna s.k. SHL 2 går upp. Ibga kvalomgångar.

Slutspelet skulle sedan kunna se ut på flera sätt. Antingen skippar man slutspelet helt förutom en fibal i bästa av 7 mellab seriesegrarna i Div Norra och Södra. Eller så kan man köra fullt slutspel men kortare serier i kvart och semi.  De 4 första ur respektive division möts i slutspel. Kvart, semi, final.

Eller så kör man slutspel fullt ut i respektive division och vinnarna möts i final om Le Mat, likt i NHL men det sistnämnda skulle innebära avsevärt fler matcher på en säsong för dem som går långt.

Personligen tycker jag att det skulle räcka med slutspel mellan de 4 bästa ur respektive division, eller kanske rentav bara en finalserie mellan divisionssegrarna? Jag vet inte vad som är bäst. Poängen är iallafall att alla får fler matcher i grunden, (dvs garanterade 23 hemmamatcher i grundserien) fast i huvudsak kortare resor, och i slutänden är tanken från min sida att man på något vis kortar ner slutspelet. Kanske oavsett utfoemning kör bäst av 5 igen?

På kort sikt skulle fler 'sämre' lag komma upp, men på längre sikt iom den ökade transparensen och de mindre kostnaderna skulle fler lag kunna konkurrera. Att åka ur skulle inte heller vara lika riskabelt då det är lättare att gå upp igen.

Samtidigt skulle det iallafall i mitt tycke vara betydligt mer nerv i en serie med 10 'nordliga'lag där man möter Björklöven, Saik, Leksand, Timrå etc än att möta Oskarshamn, Växjö eller Rögle flera gånger. Man skulle ju fortfarande möta dem, men inte i samma utsträckning. Jag tror ju exempelvis att HV's fans hellre möter Växjö, Oskarshamn, LHC eller Frölunda fler gånger än att möta oss eller Saik. Mer lokal rivalitet och kortare bortaresor etc.

Upplägget skulle också ge respektive division större möjligheter att lägga ett spelschema som passar alla internt i divisionen. Dessutom skulle man mellan divisionerna kunna utforma spelscheman. Låt exempelvis ta oss. Om vi bara skall spela 1 gång borta mot de sydligare lagen skulle man nästan kunna avverka dem alla i 3 s.k. roadtrips där man förvisso är borta i 3 -5 dagar men i gengäld slipper flänga fram och tillbaka. Som det är nu skall man ju till Malmö, Ängelholm, Jönköping, Karlstad, Göteborg etc 2 ggr vardera. Man kan som nu också avverka några matcher tillsammans men du möter ju aldrig samma lag 2 ggr på samma resa så du får likförbannat resa tillbaka.

Hur skulme allsvenskan ställa sig till det här tror ni? Skulle de tyxka stt serien urvattnas? Hag tänker ju att ägarna går ihop så att det är en liga fast med två divisioner. SHL 1 och SHL 2. Iim den ökade transparensen så skulle ju iallafall de allsvenska lagen ha betydligt större möjligheter och även lagen i lägre divisipner skulle ha större möjligheter att gå upp. Jag tror att det är viktigt att på sikt ta tillbaka idrotten till folket. Serierna på sikt skulle nog också bli jämnare. Som AS ser ut nu är det ju inte någon vidare spännande serie för det mesta. Det vrukar stå mellan ett eller två lag och vara mer eller mindre klart efter halva serien. De har ju fått införa ett helt idiotiskt slutspel där halva serien deltar för att skapa lite spänning.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

LHF96 likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Shl's utformning och framtid Empty Sv: Shl's utformning och framtid

Inlägg av LulefanGBG ons 21 apr 2021, 08:19

Och nej, jag förstår att detta inte är genomförbart just nu med TV -avtal och fördelning av pengar etc men jag tänker en långsiktig plan.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Shl's utformning och framtid Empty Sv: Shl's utformning och framtid

Inlägg av Kagen tor 22 apr 2021, 19:56

Hockeyn liksom hela övriga samhället kommer vara i ständig rörelse. Det vi tar för sanning idag behöver inte vara det i morgon.

Kanske kan din tanke med en norr- och söderserie bli något som tvingas fram av hela andra skäl än som tidigare tänkts kring.

"En ESG anpassning av produkten genom att minska utsläppen."
- Carl von Kotlettfrisyr om nya SHL

Att HV-71 skulle åka ur var ju otänkbart ända fram till de faktiskt åkte ur, trots att alternativet med Brynäs hade varit lika otänkbart det. Det säger nog bara att ingen förening går helt säker.

HV-71 var ju en av 'de fyra stora'.

https://www.aftonbladet.se/blogg/hockeyblogg/111005204513_de_fyra_stora_i_topp.html
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Shl's utformning och framtid Empty Sv: Shl's utformning och framtid

Inlägg av Kagen fre 15 okt 2021, 23:13

Coop med Oskarshamn på besök, 6150.
Coop med Växjö på besök, 6150.

Om jag inte vill spruta kan jag tänka på något fult, men tankarna får inte gå till något så totalt osexigt som Oskarshamn eller Växjö.

Ändå 6150 så uppenbarligen lockar Luleå på, nu känns det här ordvalet inget vidare men ok, egen hand.

Och inte undra på det. Omark, Shinnimin, Komarek, Tyrre, EG listan är ju hur lång som helst på rubrikmakare.

Detta längst uppe i norrhelvetet. Ni vet där det inte bor en käft.

Meanwhile i Capital of Scandinavia:
Djurgårdens IF - Rögle BK 4200
Djurgårdens IF - Frölunda HC 5538
Djurgårdens IF - Luleå HF 5059

Det där är illavarslande siffror för Dif..

..samtidigt idag..
IF Björklöven - HV 71 6 - 2 inför 5267 åskådare.

Större under har ju skett än att Björklöven skulle kunna ansluta till SHL nästa säsong. Det skulle lyfta intresset ännu mer, tänk er Luleå, Löven, Skellefteå, Timrå och Brynäs i SHL 2022/23.

Omöjligt är det inte och Norrland skulle koka. Inte bara av Northvolt, SSAB, Hybrit och allt vad jag nu glömt utan även av hockeyn.


Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Bamsefar and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Shl's utformning och framtid Empty Sv: Shl's utformning och framtid

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet