Allan Sandström

4 posters

Gå ner

Allan Sandström  Empty Allan Sandström

Inlägg av Snikne Ville sön 27 sep 2020, 17:51

En av de allra viktigaste personerna när klubben tog sina första stapplande steg och i åratal därefter har gjort sitt sista byte. RIP.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6371
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Allan Sandström  Empty Sv: Allan Sandström

Inlägg av Jokerman ons 30 sep 2020, 17:53

Den är artikeln är från någongång under april-maj -77, precis innan föreningen bildades. Det man slås av i intervjun är den starka viljan att gå framåt som vår blivande boss hade och hur långsiktigt han samtidigt tänkte. Det här är något vi kan lära oss av, speciellt som läget är nu. En av de största i föreningens historia.
Allan Sandström  Ae758910
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Allan Sandström  Empty Sv: Allan Sandström

Inlägg av Tony Moore tor 01 okt 2020, 19:15

Otroligt viktig för LHFs tillkomst och överlevnad första tiden då ekonomin var väldigt dålig. LHF fick börja med många tusen i skuld som man tvingades ärva från IFK/LSK tiden. Tror det var Allan Sandström, Gunnar Norling, Stig Waara och Stig Norblad som belånade sina bostäder för att ordna kapital till föreningen, det kallar jag gigantiskt föreningshjärta.
Vila i Frid Allan.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7633
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Allan Sandström  Empty Sv: Allan Sandström

Inlägg av NotasRules fre 23 okt 2020, 21:22

Jag kan verifiera din historia med att Allan Sandström, Gunnar Norling, Stig Waara och Stig Norblad pantsatte sina hus för att starta Luleå Hockey/GroKo. Jag är son till Stig och när farsan 2008 hade fått en hjärntumör och var på upploppet så ringde NSD och ville ha lite info om Luleå Hockeys historia. Pappa var pga sin tumör rätt risig, viste inte om det var morgon eller kväll, sommar eller vinter etc. Men när han fick frågor om Luleå Hockey så var det som man slog på upp Nationalencyklopedien. Han bara matade på datum, namn, etc.Hanberättade då att att man pantsatte husen för att få lånen för att lösa spelare från LSK och IFK Luleå. Morsan stod bakom och lyssnade och det var uppenbart att det var nyheter för henne :.-)

På pappas begravning några månader senare pratade jag med Stig Waara. Artikeln hade då varit i NSD med det här med lånen.Stig säger " Ja, det var ju inte bara det" sen tar han en snabb blick bakom ryggen för att kolla att frun är utom hörhåll. "Vi tog ut var sin semestervecka och jobbade på kansliet. Vi sa inget till fruarna,bara till arbetsgivarn"

NotasRules

Antal inlägg : 2
Join date : 13-03-19

Urken, Bamsefar, Tony Moore, Pajala, Jokerman and Björnpappa like this post

Till överst på sidan Gå ner

Allan Sandström  Empty Sv: Allan Sandström

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet