Arttu Ilomäki

+38
Norlin
farre
Sundance Kid
Sportchefen #2
GustenA
Dustin
Hellcop
Lajon
tibet
kokostrollet
GrodanBoll
Snikne Ville
Bamsefar
Hedanders
Tigerman
Dilox
Old Brooklyn
Lehto
Donowitz
Diktatorn
Blinders
Jokerman
Redbear
Urken
Hankburger
NallePhu
Pontaking
Tony Moore
Norrlandstoken
Kagen
Pajala
Rikky
oggskar
Myrman
Jonken
KaptenBlodskelett
Wolfhunter
Puckad
42 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 24 apr 2019, 11:17

På onsdagsförmiddagen stod det klart att även den finske landslagscentern Arttu Ilomäki skrivit kontrakt med Luleå Hockey för de två kommande säsongerna.


27-årige Arttu Ilomäki var den gångna säsongen näst främste poängplockare för sitt Lukko Rauma med 13 mål och 32 assist på 60 matcher och stod under slutspelet för 3+3 på 6 matcher. Han är just nu med det finska landslaget i förberedelserna inför VM.

Stefan ”Skuggan” Nilsson
– Arttu Ilomäki är en center som gärna deltar aktivt i spelet med puck och samtidigt gör ett hårt jobb i defensiven. Med honom på kontrakt tycker vi att vi fått till en otroligt bra centerlinje för Luleå Hockey inför den kommande säsongen.

Arttu Ilomäki
– Jag ser redan nu fram emot att den nya säsongen skall få starta så att jag kan få komma över till Sverige och spela för Luleå Hockey, en förening som jag förstått har både ett starkt lag och grymma fans.

– Efter att ha spelat hela min karriär i Finland känns det här som ett spännande och naturligt steg att ta. Jag har mött svenska lag många gånger och alltid känt att man spelat med bra fart och hög skicklighet, så det skall bli kul att få testa på det spelet själv.

Arttu Ilomäki kommer spela med tröja 75.

https://www.luleahockey.se/artikel/l3hcajuuu-30c4d/tervetuloa-arttu-ilomaki?fbclid=IwAR1j3oa3_vn420wO1wozwRLWh16nRB_MTI248OAxnW5JTnILIxnpXRzZovA
ttps://www.eliteprospects.com/player/40572/arttu-ilomaki

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad ons 24 apr 2019, 11:33

Välkommen!

Det börjar bli fullt på centersidan!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Wolfhunter ons 24 apr 2019, 11:36

Välkommen Arttu Very Happy
Känns bra.

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 24 apr 2019, 11:37

Välkommen! Very Happy
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 24 apr 2019, 12:32

Kent Vikström skrev:Sportchefen om värvningen: "En skicklig spelare"
ISHOCKEY Luleå Hockeys nyförvärv Arttu Ilomäki är en spelare som man haft ögonen på under en längre tid. "Vi har följt honom under stora delar av säsongen", säger Luleå Hockeys sportchef Stefan "Skuggan" Nilsson.

Kent Vikström12:01 | 2019-04-24
Under tisdagen avslöjade Sporten att Luleå Hockey värvat den finske landslagscentern Arttu Ilomäki. På torsdagen blev värvningen officiell.

Den 27-årige centerforwarden kommer senast från det finska laget Lukko Rauma där han stod för 13 mål och 32 assist under 60 matcher. I slutspelet blev det sex poäng på lika många matcher.

Ilomäki gjorde nyligen debut i det finska landslaget och är med och gör upp om en plats i VM-truppen.

– En skicklig spelare. Vi har sett många matcher med honom och han har över tid visat att han vill vara delaktig i spelet med puck. Han är väldigt intensiv i sitt spel, vill delta och det har varit viktigt för oss. Han har rätt attityd till det man ska göra där ute och nu under slutfasen av säsongen där han blivit uttagen till det finska landslaget och tagit sig vidare till nästa grupp är ett bevis på att han haft en väldigt bra säsong. Han har utvecklat sitt hockeyspelande helt enkelt och vi hoppas att han kan fortsätta med det till nästa säsong, säger Luleå Hockeys sportchef Stefan "Skuggan" Nilsson.

Ni värvade honom i rätt tid med tanke på uttagningen till landslaget?

– Vi hann starta diskussionerna innan han blev uttagen till landslaget och det är klart att han stärkte sina aktier där. Men vi lyckades få hans signatur så det är vi väldigt glada för.

När fick ni upp ögonen för honom?

– Namnet dök upp tidigt i höstas och sen har vi egentligen följt honom under stora delar av säsongen. Men det blev här under våren som vi har intensifierat scoutingen och kollat upp mer noggrant vad det är för kille även på sidan om. Och allt har bara varit positivt.

Han fortsätter:

– Vi har sökt en högerfattad spelare och det har varit viktigt för oss just för att stärka upp powerplay. Det kommer han vara en del men det är väl det i kombination med att han är skicklig med puck.
https://www.nsd.se/sport/100-hockey/sportchefen-om-varvningen-en-skicklig-spelare-nm5087377.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jonken ons 24 apr 2019, 14:00

Tervetuloa Luulajaan Arttu! Nyt vaan SISU-laatua pataan!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6829
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders ons 24 apr 2019, 17:17

Kent Vikström skrev:Nyförvärvet övertalades av veteranen
ISHOCKEY Efter att ha rådfrågat den förre Luleåspelaren Toni Koivisto bestämde sig Arttu Ilomäki för att skrivas på för Luleå Hockey. "Det var ett enkelt beslut att fatta efter det", säger forwarden.

Kent Vikström16:36 | 2019-04-24
Den finske centerforwarden gjorde 45 poäng på 60 matcher med Lukko Rauma i den finska högstaligan. Nu har han skrivit på ett tvåårskontrakt med Luleå Hockey.

Något som Sporten avslöjade redan i tisdags.

– Det känns fantastiskt roligt och jag ser verkligen fram emot det här. När jag hörde att det fanns en möjlighet att få åka till Sverige och spela för Luleå Hockey så blev jag väldigt glad och jag knappt bärga mig inför säsongsstarten, säger Arttu Ilomäki.

I Lukko Rauma fanns tre spelare med ett förflutet i Luleå Hockey. Det handlar om Janne Niskala, Ville Sopanen men främst Toni Koivisto, efter att ha pratat med den sistnämnda valde han att skriva på för Luleå.

– Vad jag förstår så ville Luleå verkligen ha mig och de gillar sättet jag spelar ishockey på. Sen vet de exakt hur de skulle använda mig och det är några av anledningarna till att jag valde att skriva på.

– Sen pratade jag med Toni Koivisto som jag spelat med den här säsongen i Lukko. Han berättade att det var ett riktigt bra ställe att spela ishockey på. Att allting med Luleå Hockey var fantastiskt och att de har en fin arena, bra fans och att allting annat runtomkring är superbra. Det var ett enkelt beslut att fatta efter att ha hört det.

Han övertalade dig?

– Ja, lite så. Jag visste att Luleå var ett bra ställe sedan tidigare men han berättade om hur klubben och laget sköttes och det var bara positivt så det hjälpte helt klart till.

– Jag ser fram emot att få se den fina staden och träffa de härliga och högljudda fansen

Känner du till någon av spelarna i Luleå?

– Niklas Olausson spelade jag mot några gånger när han var i Kärpät och det är en väldigt skicklig spelare. Men förutom honom har jag aldrig spelat med eller mot någon annan spelare i laget.

Under den gångna säsongen har Ilomäki spelat center i samma formation som Janne Keränen med olika kedjekamrater på ena vingen. Tanken är att han ska spela på den positionen även i Luleå.

– Förra säsongen gjorde jag några enstaka matcher som ytterforward men normalt spelar jag center. Men vi får se vad som händer, men vet aldrig.

Förhoppningen är även att han ska spetsa till lagets spel i numerärt överläge.

– Jag spelade i den spelformen hela den här säsongen och vill hjälpa laget där. Tyvärr så var vi inte jättebra där den här säsongen i Lukko men jag vill bidra där, inte bara med att göra mål utan även spela bra defensivt.

– Även om jag är en spelare som helst gör mål så ser jag mig själv som en tvåvägsspelare.

27-åringen blev nyligen uppkallad till det finska landslaget och har gjort landslagsdebut. I en träningslandskamp mot Norge gjorde han två mål och två assist och är helt plötsligt med i diskussionen om att ta en VM-plats.

– När jag fick det första samtalet när de frågade om jag skulle vara intresserad av att spela i landslaget så blev jag väldigt uppspelt men samtidigt förvånad. Jag hade inte fått någon indikation på det tidigare så jag svarade självklart omedelbart ja på den frågan. Det var trevligt att få det samtalet.

– Men sen har jag har inte haft en tanke på om jag kan få spela VM eller inte utan jag försöker bara göra mitt bästa och sen får vi se vad tränarna tar för beslut. Jag är bara glad över att få chansen.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/nyforvarvet-overtalades-av-veteranen-nm5087744.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Myrman ons 24 apr 2019, 17:29

Låter som en bra värvning såhär på förhand. Välkommen!

Fast jag kan inte minnas att Janne Niskala någonsin spelat i LHF så som det står i artikeln.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av oggskar ons 24 apr 2019, 23:26

https://vimeo.com/332297425 nu har jag klippt ihop lite highlights

oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Rikky tor 25 apr 2019, 00:18

Kommentar av Arttu som var rätt skön. Hoppas att hans förhoppningar stämmer.
Sen pratade jag med Toni Koivisto som jag spelat med den här säsongen i Lukko. Han berättade att det var ett riktigt bra ställe att spela ishockey på. Att allting med Luleå Hockey var fantastiskt och att de har en fin arena, bra fans och att allting annat runtomkring är superbra. Det var ett enkelt beslut att fatta efter att ha hört det.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Pajala tor 25 apr 2019, 00:52

Fan det känns som att vi har värvar rätt personer för just laget Luleå, det känns superbra.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av oggskar tor 25 apr 2019, 23:02

Mål idag mot Sverige😃

oggskar

Antal inlägg : 45
Join date : 17-03-28
Ort : Piteå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av KaptenBlodskelett tor 25 apr 2019, 23:07

oggskar skrev:Mål idag mot Sverige😃
Både han och Tyrväinen gjorde mycket nytta under upphämtningen, fantastiska tekningar av dem bägge!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2846
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Kagen ons 08 maj 2019, 18:13

Filip Saxén på Huvudstadsbladet twittrar:

Så här har Finland tränat i Kosice i dag (via @mtvjaakiekko):
Rajala–Ilomäki–Savinainen
Pesonen–Manninen–Kakko
Kiviranta–Luostarinen–Ojamäki
Sallinen–Lammikko–Anttila
Lehtonen–Ohtamaa
Lindbohm–Jokiharju
Koivisto–Hakanpää
Mikkola–Kaski

Ilomäki ser alltstå ut att centra Finlands förstakedja i VM vilket väl ändå får ses som ett skapligt betyg för en utfyllnadsvärvning. Wink
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Norrlandstoken ons 08 maj 2019, 19:10

Och bra att han får träna upp sig på större rink dessutom.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore fre 10 maj 2019, 17:51

Arttu 2-1 mål mot Canada, yeahh!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Pontaking fre 10 maj 2019, 17:57

Dessutom en magisk dribblingsräd i bytet efter. Han gärningen göra ett för bra VM dock så vi förlorar honom 😂

Pontaking

Antal inlägg : 1193
Join date : 14-03-16

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore fre 10 maj 2019, 17:58

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av NallePhu fre 10 maj 2019, 18:07

Forts Ilomäki i denna takt med producera med poäng så är det läge för oro, KHL klubbarna lär nog vara och nafsa och försöka.....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18225
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Tony Moore fre 10 maj 2019, 18:11

Precis, enligt Sanny "free agent with Vegas"
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av NallePhu fre 10 maj 2019, 18:18

Han är precis så bra som man sett han på nätet Arttu, Han kommer ligga högt upp i poängligan i SHL den saken är klar!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18225
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders fre 10 maj 2019, 18:19

Det är väl bara NHL som KAN sno han eller hur funkar det kontraktsmässigt?

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av NallePhu fre 10 maj 2019, 18:29

Blinders88 skrev:Det är väl bara NHL som KAN sno han eller hur funkar det kontraktsmässigt?
Free Agent då spelar det ingen roll...…..
Men misstänker Sanny menade lucky Bounce målet Ilomäki smälle in *L*
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18225
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger fre 10 maj 2019, 20:02

NallePhu skrev:
Blinders88 skrev:Det är väl bara NHL som KAN sno han eller hur funkar det kontraktsmässigt?
Free Agent då spelar det ingen roll...…..
Men misstänker Sanny menade lucky Bounce målet Ilomäki smälle in *L*

Spelar ganska mycket roll faktiskt. Klausuler för KHL går ut enligt avtal den 15:e maj. Efter det måste han köpas lös. NHL däremot kan ta honom lite när de vill. Att han är free agent betyder att det blir svårare för Luleå att få behålla honom. Tror dock att han spelar i Luleå nästa säsong.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Kagen fre 10 maj 2019, 21:02

Tänk hur det svänger. Från att ha varit ansedd som ett förvisso helt okej nyförvärv, men knappast någon att leda en första eller andra lina så är vi nu oroliga att tappa honom till KHL/NHL.

Det är vi iofs med ett par andra spelar i truppen som för den skull inte flyttar på t.ex EG för det.

Hoppas han fortsätter göra ett starkt VM och att Luleå får en fin förstärkning till hösten!
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1739
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad fre 10 maj 2019, 22:52

Credd till scouting arbetet!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Wolfhunter tis 14 maj 2019, 06:05

Nån som vet varför Ilomäki inte spelade mot USA?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jonken tis 14 maj 2019, 18:45

Wolfhunter skrev:Nån som vet varför Ilomäki inte spelade mot USA?
Finska lagledningen valde att lira Kristian Kuusela på Arttu Ilomäkis plats i laget.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6829
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Wolfhunter tis 14 maj 2019, 18:59

Jonken skrev:
Wolfhunter skrev:Nån som vet varför Ilomäki inte spelade mot USA?
Finska lagledningen valde att lira Kristian Kuusela på Arttu Ilomäkis plats i laget.
Ok tack!

Wolfhunter

Antal inlägg : 1151
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av NallePhu ons 15 maj 2019, 06:36

Jonken skrev:
Wolfhunter skrev:Nån som vet varför Ilomäki inte spelade mot USA?
Finska lagledningen valde att lira Kristian Kuusela på Arttu Ilomäkis plats i laget.
Nu var det Tyrväinen som tog Ilomäkis plats i 1:a femman men annars rätt, Sedan så rotera finska laget så han fick vila!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18225
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av NallePhu ons 15 maj 2019, 06:36

Jonken skrev:
Wolfhunter skrev:Nån som vet varför Ilomäki inte spelade mot USA?
Finska lagledningen valde att lira Kristian Kuusela på Arttu Ilomäkis plats i laget.
Nu var det Tyrväinen som tog Ilomäkis plats i 1:a femman men annars rätt, Sedan så rotera finska laget så han fick vila!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18225
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Urken sön 26 maj 2019, 11:57

Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger sön 26 maj 2019, 17:11

Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Redbear sön 26 maj 2019, 17:24

Innan VM sågades det finska landslaget. Av de 25 spelarna har endast sju spelat VM tidigare, och alla tre målvakter saknar erfarenhet från seniormästerskap.

Men trots den oerfarna truppen har Lejonen presterat.

Under torsdagskvällen tog de sig vidare till semifinal efter att ha slagit ut Tre Kronor på övertid.

Luleå Hockeys nyförvärv Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki finns med i det finska laget och Ulf Engman gillar vad han har fått se av duon.

– Det känns jättebra med båda. De visar att de klarar av att spela på internationell nivå vilket är ett snäpp upp från SHL, säger han.

Tyrväinen fick förtroende i kvartsfinalen och noterades för 13 minuters speltid. Ilomäki var däremot utanför truppen den matchen, men har fått chansen tidigare.

– Jag tycker att Tyrväinen var en av de bättre på isen i kvartsfinalen och Ilomäki har visat mycket klass tidigare, så det känns väldigt spännande. Sedan ska man komma ihåg att det blir första säsongen i en ny liga och man vet inte riktigt hur de kommer prestera, men det känns jättebra, absolut.

Samtidigt finns en rädsla.

– Det är nästan så man är lite orolig att det ska bli intresse från NHL. Det hoppas jag att det inte blir.

Fram till den 15 juni har NHL-lagen rätten att värva dem.

– Fördelen är att de är lite äldre (28 och 27). De flesta som åker över är fyra-fem år yngre, säger Engman och fortsätter:

– Vi har inte fått några signaler, men man vet aldrig vad som händer. Varje år kan det bli någon överraskning som drar, som nu med Örebro och Rodrigo Abols, det trodde man inte. Man kan inte vara helt lugn, men det är inte så att vi tror att det ska hända.

Han är nöjd med lagbygget och ser fram emot slutet av juli då laget samlas igen.

– Vi är jättenöjda med truppen som den är nu, det känns spännande. Nu hoppas man bara att telefonen är tyst i några veckor.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger sön 26 maj 2019, 17:31

Redbear skrev:Innan VM sågades det finska landslaget. Av de 25 spelarna har endast sju spelat VM tidigare, och alla tre målvakter saknar erfarenhet från seniormästerskap.

Men trots den oerfarna truppen har Lejonen presterat.

Under torsdagskvällen tog de sig vidare till semifinal efter att ha slagit ut Tre Kronor på övertid.

Luleå Hockeys nyförvärv Juhani Tyrväinen och Arttu Ilomäki finns med i det finska laget och Ulf Engman gillar vad han har fått se av duon.

– Det känns jättebra med båda. De visar att de klarar av att spela på internationell nivå vilket är ett snäpp upp från SHL, säger han.

Tyrväinen fick förtroende i kvartsfinalen och noterades för 13 minuters speltid. Ilomäki var däremot utanför truppen den matchen, men har fått chansen tidigare.

– Jag tycker att Tyrväinen var en av de bättre på isen i kvartsfinalen och Ilomäki har visat mycket klass tidigare, så det känns väldigt spännande. Sedan ska man komma ihåg att det blir första säsongen i en ny liga och man vet inte riktigt hur de kommer prestera, men det känns jättebra, absolut.

Samtidigt finns en rädsla.

– Det är nästan så man är lite orolig att det ska bli intresse från NHL. Det hoppas jag att det inte blir.

Fram till den 15 juni har NHL-lagen rätten att värva dem.

– Fördelen är att de är lite äldre (28 och 27). De flesta som åker över är fyra-fem år yngre, säger Engman och fortsätter:

– Vi har inte fått några signaler, men man vet aldrig vad som händer. Varje år kan det bli någon överraskning som drar, som nu med Örebro och Rodrigo Abols, det trodde man inte. Man kan inte vara helt lugn, men det är inte så att vi tror att det ska hända.

Han är nöjd med lagbygget och ser fram emot slutet av juli då laget samlas igen.

– Vi är jättenöjda med truppen som den är nu, det känns spännande. Nu hoppas man bara att telefonen är tyst i några veckor.

Med andra ord. En vanlig sommar för Luleå hockey. Får väl vänta till 15 juni och se. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Urken sön 26 maj 2019, 23:05

Grattis till VM-guldet! Ska bli intressant att se vad denne spelare kan prestera i Sverige.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jonken mån 22 jul 2019, 10:44

Tänkte att det vore lite RESPECT -att alla Luleå Hockey fans lär sig att uttala Arttu Ilomäki. Detta är inga problem för alla Er som kan finska; men för många som inte kan språket: Kan det tyvärr bli ganska naturligt tå-fjutta i klaveret.

Förnamn: ARTTU
Detta kan vara lite svårare. Dela upp namnet i två delar: ARR-TTU. (För att göra det enklare; är namnet uppdelat i "försvenskade stavelser". Tyvärr finns det ingen bra referens i Svenska språket till att uttala bokstaven "U" på Finska. Svenska U:et är närmare ett "Y" -medans Finska U:et -hamnar närmare Svenska bokstaverna "Å" eller "O".) Ni som känner någon som kan Finska; be dom demonstrera detta för Er.)

Efternamn: ILOMÄKI
För att göra det enklare; är efter namnet uppdelat i "försvenskade stavelser": I-LÅ-MÄ-KI. (Här uttalar man hela bokstavsraddan i ett stycke; utan att dela upp det i delar.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6829
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Pajala mån 22 jul 2019, 19:32

För er som inte fattar så kan ni tänka på denna manick Very Happy  

Arttu Ilomäki R2-d2-deluxe_star-wars_feature
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jonken tis 23 jul 2019, 09:52

Pajala skrev:För er som inte fattar så kan ni tänka på denna manick Very Happy  
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Jag tror att Arttu just fick ett nytt smeknamn här...

Så klockrent Pajala!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6829
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Pajala ons 24 jul 2019, 14:09

Jonken skrev:
Pajala skrev:För er som inte fattar så kan ni tänka på denna manick Very Happy  
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

Jag tror att Arttu just fick ett nytt smeknamn här...

Så klockrent Pajala!

Very Happy Very Happy Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman tis 20 aug 2019, 22:14

Mimmi Åkerlund Norrbottensmedia:

Fotskadan är inte helt hundra ännu och Arttu Ilomäkis debut i Luleåtröjan dröjer.

Nyförvärvet missade den första träningsmatchen mot Björklöven och kommer inte heller till spel när Luleå Hockey ställs mot Kärpät på bortaplan under tisdagskvällen.

– Han är redo inom kort, men han kommer inte spela i morgon. Han vilar till slutet av nästa vecka. Han har lite småkänningar men det blir sakta men säkert bättre, säger tränaren Thomas "Bulan" Berglund.

Ilomäki var med på hela måndagsträningen och fick göra några byten i fjärdekedjan i spel fem mot fem.

Hur ser du på centersidan, det är hård konkurrens där.

– Många kan spela ytter också. Målsättningen är att ha fyra slagkraftiga kedjor. Det är viktig att ha en centrallinje som är stark. Vi har fem stycken nu och det brukar behövas, säger Bulan.

Vem kan du tänka sätta som ytter?

– Vi får se, det är ingenting jag fundera på nu. Vi får se hur det artar sig och kommer testa lite olika formationer, säger Bulan.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman lör 24 aug 2019, 14:47

Arttu Ilomäki C9a9ec10
Bild: Pär Bäckström / Frilans | Arttu Ilomäki kan vara redo för spel redan till CHL-premiären.
Stjärnan kan debutera i premiären: "Ser ljusare ut".

Ilomäki har missat inledningen av försäsongen, på grund av en fotskada. Nu är centern på väg tillbaka och är snart redo för spel, kanske redan till CHL-premiären mot Augsburg på torsdag. "Han ser bättre och bättre ut", kommenterar Henrik Stridh.

VM-guldmedaljören har sedan en tid tillbaka börjat träna med laget på is och är med på alla övningarna.

Han har hämmats av den skada som han ådrog sig under sommarträningarna i Finland. Nu närmar han sig comeback.

– Det är fortfarande lite problem, men det blir bättre för varje dag, och jag kan göra saker bättre och bättre. Vi får se när jag är redo för spel, säger Arttu Ilomäki.

Kan du gå för fullt på träningarna?

– Ja, nästan. I princip utan problem, men jag måste få tillbaka balansen helt och hållet. Det kommer ta några dagar, men allt är bättre nu.

Assisterande tränare Henrik Stridh märker att finländaren är på bättringsvägen och stänger inte dörren för spel redan i CHL-premiären.

– Jag hoppas att han ska vara närmare matchduglig form. Det är tre träningar innan torsdag. Det måste läkarteamet och Arttu svara på. Han ser bättre och bättre ut. Han är med på hela träningarna och det ser ljusare ut.

Ilomäki ska träffa läkarna, för att komma närmare ett beslut.

– Jag vet inte än om jag kan spela. Jag ska prata med läkarna, sedan är det upp till tränarna hur de vill använda mig. Så klart, känner jag mig bra, kanske jag kan spela, säger världsmästaren.

Austin Farley har ännu inte kommit till Luleå och Emil Larsson finns på skadelistan till slutet av november. Därmed är norrbottningarna två ytterforwards kort.

Ilomäki har tidigare i sin karriär spelat som både forward och center. Även om han är värvad som en center, öppnar Stridh för att han kan användas som ytterforward.

– Vi får se, när han är duglig för spel var han hamnar. Han är värvad hit och tänkt som en center. Precis som du säger, kan han spela ytterforward och är inte helt främmande för den rollen. När han är frisk och hel tar vi beslutet om var han kommer att spela någonstans, säger han och fortsätter.

– Det kan bli ytterligare skador som ställer till det, men grundtanken är att han ska spela center. Men det är som du säger, vi har Emil skadad och Farley har inte kommit än. Det fattas lite folk, men vi får se.

Ilomäki berättar om frustrationen, att som ny spelare behöva stå på sidan redan från början.

– Det är så frustrerande. Jag är i ett nytt lag. Då vill man träna och kunna göra allting med grabbarna, men jag måste vara ensam på sidan. Det är otroligt tröttsamt. Det tar på psyket, men du måste försöka hålla dig fokuserad och vara glad.

Victor Tjärnberg Norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Blinders tis 27 aug 2019, 14:07

Nyförvärvet står över ytterligare en match ISHOCKEY Nyförvärvet Arttu Ilomäki kommer missa minst en match till på grund av den stukning han ådrog sig för några veckor sedan. Det meddelade tränaren Thomas "Bulan" Berglund under tisdagen. "Han känner sig inte helt hundra än", säger han. David Olsson Jiglund Kent Vikström13:49 | 2019-08-27 Förhoppningen var att han skulle kunna spela torsdagens match i CHL mot Augsburger Panthers. – Vi får se hur det är framåt helgen, känns det bättre så spelar han kanske lördagens match. Gör det inte det står han över den också. Vi tycker inte det finns någon anledning att chansa i det här läget. Men vi hoppas att han ska kunna träna för fullt från och med måndag, säger Thomas Berglund. Det finska nyförvärvet tränar på is och efter tisdagens träning berättade Ilomäki att han i princip kan träna för fullt. Han hoppas också på att kunna göra sin första match i Luleåtröjan nu till helgen. – Jag väntar på att få klartecken för spel av läkarna och det blir inom kort. Vi får se, jag hoppas att jag kan spela på lördag men om det inte blir då så är jag definitivt redo för spel nästa vecka. Jag vill spela ett par matcher i alla fall innan ligan kör igång, säger Arttu Ilomäki. skrev:

Källa:
https://www.nsd.se/sport/100-hockey/nyforvarvet-star-over-ytterligare-en-match-nm5194611.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5185
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman lör 07 sep 2019, 10:32

Första målet för Ilomäki i luletröjan! Det kom igår, i matchen mot Augsburger i CHL.

Fri med målvakten, en lång dragning och upp i nättaket!  cheers

Arttu Ilomäki Skzir206
Foto: Petra Älvstrand. Emanuelsson avgjorde i förlängningen cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Diktatorn lör 07 sep 2019, 12:26

Lite väl distinkt mål för att vara lulespelare, får öva frilägen med Fabbe inför seriepremiären  bounce
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 609
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Hankburger lör 07 sep 2019, 14:47

Diktatorn skrev:Lite väl distinkt mål för att vara lulespelare, får öva frilägen med Fabbe inför seriepremiären  bounce

Alt. får spela med för lite klubba och för små handskar. För inte kan vi ha en klinisk avslutare i våran trupp. Det vore ju lite väl emot filosofin i detta lag. Wink
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Puckad lör 07 sep 2019, 14:59

Diktatorn skrev:Lite väl distinkt mål för att vara lulespelare, får öva frilägen med Fabbe inför seriepremiären  bounce
Fabbe börjar bli gammal och glömsk, ibland kommer han inte ihåg att han inte kan göra mål!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Donowitz mån 09 sep 2019, 00:18

Bra känsla även på dagens mål mot tjeckerna. Behövde inte direkt lång tid för att få träff på pucken. Minst sagt lovande.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Lehto mån 09 sep 2019, 11:24

bearjew skrev:Bra känsla även på dagens mål mot tjeckerna. Behövde inte direkt lång tid för att få träff på pucken. Minst sagt lovande.
Ja jag tror R2 kommer sätta några baljor denna säsong! Känns som han har näsa för det, klinisk å smart i sina avslut.

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Jokerman mån 16 sep 2019, 08:51

Arttu Ilomäki B4571d10
Bild: Pär Bäckström / pbfoto.se | Arttu Ilomäki.
Ilomäki brinner för att motbevisa tvivlarna.

Tidigt i sin karriär fick Arttu Ilomäki höra att han inte hade vad som krävdes för att spela i den finska högstaligan. När han blev uttagen till landslaget efter förra säsongen dömdes han ut på nytt. Men kritiken blev till motivation och idag är det svårt att påstå något annat än att han motbevisat kritikerna när han kan titulera sig både finsk mästare och världsmästare. Nu när han ska göra sin första säsong i Luleå Hockey och SHL är han inställd på att bärga en tredje titel. ”Jag vill vinna guld, det är därför jag är här”, säger han.

Idag kan Arttu Ilomäki titulera sig som världsmästare och finsk mästare men att han skulle nå de höjderna var det ingen som trodde i karriärens begynnelse. Han fick istället höra att han inte ens skulle platsa i ett lag i den finska högstaligan.

Trots att Ilomäki spelade i ett av de bättre lagen i den högsta juniorserien i Finland var det först när han blev a-junior som utvecklingen började ta ordentlig fart.

– Jag var inte en av de bästa spelarna i laget under juniortiden och spelade oftast i andra eller tredjelinan. Men när jag tog klivet upp i a-juniorerna utvecklades jag mycket och fick spela i förstalinan. Däremot var jag aldrig så bra att jag blev uttagen till något juniorlandslag. Anledningen till att jag som junior lyckades spela till mig ett a-lagskontrakt berodde främst på att seniorlaget (Tappara) gick så dåligt, säger Arttu Ilomäki.

Därför var det heller inte många som förväntade sig att han skulle bli den spelare han är idag, eller ens skulle ta en ordinarie plats i Tappars seniorlag. Något som fick honom att jobba ännu hårdare än tidigare och som än idag är en motivationsfaktor.

– När jag kom upp och spelade i a-laget sades det att jag var för svag och långsam för att spela där. Då bestämde jag mig för att säga ”fuck off” till de som inte trodde på mig och bevisa att de hade fel. Jag ville göra det genom att ta en plats och göra det bra, vilket jag tycker att jag gjorde. Men det var inte lätt utan jag var tvungen att jobba stenhårt på egen hand, det var nyckeln till framgång.

– Under hela min karriär har jag kört något extra träningspass på egen hand när jag kommit hem efter träningen. Jag har alltid tagit alla möjligheter jag fått att jobba extra hårt och jag skulle vilja säga att det är anledningen till att jag tagit mig dit jag är idag.

Det var under den rutinerade huvudtränaren Pekka Virta som Ilomäki verkligen blomstrade som spelare. Först tog han den numera 28-årige finländaren på lån till KalPa tidigt i karriären och nu senast till Lukko Rauma där han spelat de två senaste säsongerna.

Arttu Ilomäki 0db2f010
BILD: Naina Helén Jåma/TT | Det blev VM-guld för Arttu Ilomäki i våras. Här tekar han mot Tre Kronors Marcus Krüger.

– Jag tog inte vara på de möjligheter jag fick innan det och det bästa som kunde hända min karriär var när jag fick komma och spela i KaiPa. Vi hade en bra tränare där (Virta) som pushade mig framåt. Om jag gjorde något på fel sätt så kunde han skrika på mig eller komma till mig och säga att jag spelade jävligt dåligt. Det gjorde mig ofta arg för stunden men det var också något som drev mig framåt.

– Det kanske låter konstigt men jag föredrar tränare som är brutalt ärliga och som kan berätta för mig vad jag måste förbättra så jag kan göra vad jag kan för att korrigera det. När jag kom tillbaka till Tappara två säsonger senare var jag en betydligt bättre spelare.

Den senaste säsongen var Ilomäkis poängstarkaste hittills. Han gjorde 45 poäng på 60 matcher i grundserien och sedan sex poäng på sju matcher i slutspelet.

Något som sedan ledde fram till hans första landslagsuttagning i karriären som slutligen gav en plats i VM-truppen, där han var en del av det Finland som gick hela vägen och vann VM-guld.

En stor skräll eftersom de flesta finska stjärnorna valt att tacka nej till att spela turneringen.

– Ingen hade förväntat sig något från oss. Finsk media tryckte ned oss direkt och slog fast att vi var det ”sämsta landslaget som Finland någonsin ställt upp med”. Vi skrattade när vi fick höra det och det blev en form av motivation för oss. Vi visste att vi inte var så dåliga som vi blev utmålade till att vara. Och när vi vann den första matchen mot Kanada så rullade det bara på. Vi litade på varandra och alla spelare var redo att offra allt för laget, så när vi fick vinna guld var det overkligt.

– När jag varit med laget i fyra veckor kändes de verkligen som mina lagkamrater. Vi fick verkligen spela ihop oss som ett lag och efter åtta veckor hade vi vunnit guld. Framgångarna i landslaget har gjort mig till en bättre spelare. Och en stor del i framgången var att ingen spelare ansågs sig vara större än laget och vi jobbade hårt tillsammans. Det blev en fantastiskt fin avslutning på säsongen och jag njöt av hela upplevelsen.

Var det samma som i klubblaget, att det fanns de som tvivlade på att du skulle lyckas i landslaget?
– Exakt så var det. När jag blev uttagen till landslaget fick jag ännu en gång höra att jag aldrig skulle platsa där utan vara kvar på landslagsnivå. Och jag måste erkänna att jag var lite rädd inför den första landskampen, just för att jag inte visste om jag skulle hålla på den nivån. Men till slut tänkte jag bara ”fuck it”, jag kommer spela mitt eget spel och bevisa för mig själv och alla andra att jag kan spela den nivån.

– Men efter första matchen insåg jag att visst, det kanske går lite snabbare än vad man är van vid. Men att det i slutändan ”bara” är hockey som ska spelas.

Till den här säsongen väntar en ny utmaning då centerforwarden ska göra sin första säsong i SHL och Luleå Hockey. Nu har tvivel bytts ut mot förväntningar då Ilomäki förväntas vara en av de ledande spelarna i laget.

Framgångarna med landslaget har inte gjort att han tappat ödmjukheten, tvärtom om. De har fått honom att inse vad ett lag kan åstadkomma om alla drar åt samma håll.

– För mig är det viktigaste att man spelar och jobbar som ett lag, det har alltid varit min inställning. Du vinner inget på att komma in och tro att du är någon ”stjärnspelare” för att du uträttat något tidigare, det är bara ”bullshit”. Jag kommer in med inställningen att jag ska göra allt jag kan för att hjälpa laget till framgång, precis som alla andra spelare i det här laget.

Det är ingen tvekan om att siktet inställt på att försöka vinna en titel med Luleå.

– Jag vill vinna guld, det är därför jag är här och jag anser att vi har en bra chans att göra det. Jag är självklart medveten om att det är en lång resa dit men jag tycker att vi har ett riktigt bra lag. Vi kommer bli bättre ju längre säsongen går och så länge vi jobbar tillsammans och får till spelet så kan vi gå hela vägen. Det är jag övertygad om.

FAKTA
Arttu Ilomäki
Ålder: 28 år.

Position: Center/forward.

Tidigare klubbar: Ilves, Tappara, LeKi, KalPa, Lukko.

Längd: 182 cm.

Vikt: 88 kg.

Äter helst: Chicken wings på ”fuskdagar”, men oftast äter jag mest köttfärssås och spaghetti eller kycklingpasta.

Dricker helst: Vatten, men om det är en ”fuskdag så dricker jag helst Coca cola eller Pepsi.

Ser på: TV-serier som Prison Break och Game Of Thrones.

Läser: Självbiografier. Jag har nyligen läst självbiografier om Zlatan Ibrahimovic, Andre Agassis och Aki Hintsa, den finske doktorns som jobbade med formel 1-förare.

Kent Vikström norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Arttu Ilomäki Empty Sv: Arttu Ilomäki

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet