Seriesystemet för herrarna

Gå ner

Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman i lör 27 jan 2018, 20:46

Text: Hans Jonsson, DN

Det svenska seriesystemet behöver förändras och därför tillsätter Svenska ishockeyförbundet en utredare för att möta framtiden.
Direktiven från Hockeyförbundet är glasklar: möjligheten till uppflyttning och risken för nedflyttning ska finnas kvar.
Det nya seriesystemet förväntas träda i kraft tidigast säsongen 2020-2021, men förslaget som utredaren Ola Lundberg från Karlstad tar fram ska presenteras redan på Svenska ishockeyförbundets ordförandekonferens i november 2018.

Eventuellt beslut tas på förbundsmötet på våren 2019.

– Jag har att förhålla mig till utredningsdirektiv från Svenska ishockeyförbundet som har stämts av med ligarepresentanter från Svenska Hockeyligan, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan, säger Ola Lundberg.

– Det innebär att det finns ett spänningsfundament i direktivet som är fastslaget. Möjligheten till uppflyttning och risken för nedflyttning ska finnas kvar. Det kommer den här utredningen inte att kunna påverka eller ändra på, säger Ola Lundberg.

Ola Lundberg har en gedigen bakgrund inom ishockeyn som spelare i Färjestad, syrelseledamot i klubben och ordförande i Värmlands ishockeyförbund.

I dag sitter Lundberg i Riks-idrottsförbundets och SISU idrottsutbildarnas styrelse.

Nu ska han vara med och forma det framtida seriesystemet.

– Mitt uppdrag är inte att driva egna idéer från läktaren. Jag ska sammanställa uppfattningar från verksamheten. Jag har en referensgrupp att bolla med. Sedan kommer jag att ha ett korståg genom landet där jag besöker samtliga klubbar i SHL och Hockeyallsvenskan.

Vad tror du, hur kommer det nya seriesystemet att se ut?

– Jag kan inte tro någonting. Det jag vet nu är att det blir spännande och utmanande. Det jag tycker mig känna är att det finns en vilja och samsyn inom organisationen, säger Ola Lundberg.

Seriesystemet i ishockeyn har alltid varit ett hett diskussionsämne. Inte minst kvalet till SHL där man för några år sedan slopade kvalserien och införde direktkval (playoff–möten) i stället.

– Man vet att klubbarna har olika åsikter. Jag brukar säga att det är som ett köpcentrum. Man måste hålla ihop, men samtidigt är man konkurrenter, säger Ola Lundberg.

Värmlänningen är glad att fått möjligheten.

– Det finns kloka människor i verksamheten och det ska förhoppningsvis leda fram till något bra, säger Lundberg.

Ola Lundberg har nu tio månader på sig att hitta en modell som ska passa svensk ishockeys seriesystem.

Svenska ishockeyförbundets ord-förande Anders Larsson tycker att det är dags att titta över seriesystemet.

– Tiden är mogen att titta på de sportsliga bitarna. Det är frågor som arrangerar många och rör upp en hel del känslor. Det är viktigt att vi vill och vågar ta tag i kärnfrågorna. Serieupplägg, upp- och nedflyttning är ju kärnverksamheten i svensk ishockey, Anders Larsson till DN.

I ett pressmeddelande säger Svenska ishockeyförbundets ordförande:

– Att vi som förbund med full uppbackning från våra ligor – SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan – gemensamt lägger fokus på att skapa de bästa förutsättningarna för vår elitishockey på både förenings- och landslagsnivå är avgörande för att stärka svensk ishockey även framöver.

Hans Jansson
hans.jansson@dn.se
Jokerman

Antal inlägg : 543

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Kapten Haddock i sön 28 jan 2018, 08:45

De har gjorts en del ändringar under åren. Bara de sista 15 åren har de gjorts många.

Jag tycker att man ska försöka bestämma sig för ett och sen låta de vara. Jag vet att de ändras för att dom vill att de ska bli mer spännande, dra mer folk o.s.v o.s.v, men med ändringar varannan säsong (en gissning av mig), tycker jag inte tillför sporten någonting, de bara irriterar mig.

Jag tror att föreningarna över lag vill ha konsekvens och veta vad som gäller. Inte få nya kriterier för att gå upp eller åka ner varannan säsong.

Sen finns dom som vill ha en stängd Elitserie, men den tanken har hockeyförbundet redan tydligt stängt. 

För min egen del och lite kortfattat, så tycker jag att:

1. Kval i serie mellan de 2 sista lagen i SHL och 4 lag från Allsvenskan.

2. Kval mellan de 2 sista lagen i SHL och de 2 bästa i Allsvenskan. I serie eller en matchserie.

Finns säker fler alternativ, men dessa skulle jag nog föredra.
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2358

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet