Seriesystemet för herrarna

+19
Lehto
Pajala
JohanO
Hejsan
Dustin
Urken
Lajon
LulefanGBG
Hankburger
Redbear
Metheuz
Hjalmar_Vuopio
Jokerman ll
Old Brooklyn
Micke80
kokostrollet
Bamsefar
Kapten Haddock
Jokerman
23 posters

Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman lör 27 jan 2018, 20:46

Text: Hans Jonsson, DN

Det svenska seriesystemet behöver förändras och därför tillsätter Svenska ishockeyförbundet en utredare för att möta framtiden.
Direktiven från Hockeyförbundet är glasklar: möjligheten till uppflyttning och risken för nedflyttning ska finnas kvar.
Det nya seriesystemet förväntas träda i kraft tidigast säsongen 2020-2021, men förslaget som utredaren Ola Lundberg från Karlstad tar fram ska presenteras redan på Svenska ishockeyförbundets ordförandekonferens i november 2018.

Seriesystemet för herrarna Ab11da10


Eventuellt beslut tas på förbundsmötet på våren 2019.

– Jag har att förhålla mig till utredningsdirektiv från Svenska ishockeyförbundet som har stämts av med ligarepresentanter från Svenska Hockeyligan, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan, säger Ola Lundberg.

– Det innebär att det finns ett spänningsfundament i direktivet som är fastslaget. Möjligheten till uppflyttning och risken för nedflyttning ska finnas kvar. Det kommer den här utredningen inte att kunna påverka eller ändra på, säger Ola Lundberg.

Ola Lundberg har en gedigen bakgrund inom ishockeyn som spelare i Färjestad, syrelseledamot i klubben och ordförande i Värmlands ishockeyförbund.

I dag sitter Lundberg i Riks-idrottsförbundets och SISU idrottsutbildarnas styrelse.

Nu ska han vara med och forma det framtida seriesystemet.

– Mitt uppdrag är inte att driva egna idéer från läktaren. Jag ska sammanställa uppfattningar från verksamheten. Jag har en referensgrupp att bolla med. Sedan kommer jag att ha ett korståg genom landet där jag besöker samtliga klubbar i SHL och Hockeyallsvenskan.

Vad tror du, hur kommer det nya seriesystemet att se ut?

– Jag kan inte tro någonting. Det jag vet nu är att det blir spännande och utmanande. Det jag tycker mig känna är att det finns en vilja och samsyn inom organisationen, säger Ola Lundberg.

Seriesystemet i ishockeyn har alltid varit ett hett diskussionsämne. Inte minst kvalet till SHL där man för några år sedan slopade kvalserien och införde direktkval (playoff–möten) i stället.

– Man vet att klubbarna har olika åsikter. Jag brukar säga att det är som ett köpcentrum. Man måste hålla ihop, men samtidigt är man konkurrenter, säger Ola Lundberg.

Värmlänningen är glad att fått möjligheten.

– Det finns kloka människor i verksamheten och det ska förhoppningsvis leda fram till något bra, säger Lundberg.

Ola Lundberg har nu tio månader på sig att hitta en modell som ska passa svensk ishockeys seriesystem.

Svenska ishockeyförbundets ord-förande Anders Larsson tycker att det är dags att titta över seriesystemet.

– Tiden är mogen att titta på de sportsliga bitarna. Det är frågor som arrangerar många och rör upp en hel del känslor. Det är viktigt att vi vill och vågar ta tag i kärnfrågorna. Serieupplägg, upp- och nedflyttning är ju kärnverksamheten i svensk ishockey, Anders Larsson till DN.

I ett pressmeddelande säger Svenska ishockeyförbundets ordförande:

– Att vi som förbund med full uppbackning från våra ligor – SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan – gemensamt lägger fokus på att skapa de bästa förutsättningarna för vår elitishockey på både förenings- och landslagsnivå är avgörande för att stärka svensk ishockey även framöver.

Hans Jansson
hans.jansson@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Kapten Haddock sön 28 jan 2018, 08:45

De har gjorts en del ändringar under åren. Bara de sista 15 åren har de gjorts många.

Jag tycker att man ska försöka bestämma sig för ett och sen låta de vara. Jag vet att de ändras för att dom vill att de ska bli mer spännande, dra mer folk o.s.v o.s.v, men med ändringar varannan säsong (en gissning av mig), tycker jag inte tillför sporten någonting, de bara irriterar mig.

Jag tror att föreningarna över lag vill ha konsekvens och veta vad som gäller. Inte få nya kriterier för att gå upp eller åka ner varannan säsong.

Sen finns dom som vill ha en stängd Elitserie, men den tanken har hockeyförbundet redan tydligt stängt. 

För min egen del och lite kortfattat, så tycker jag att:

1. Kval i serie mellan de 2 sista lagen i SHL och 4 lag från Allsvenskan.

2. Kval mellan de 2 sista lagen i SHL och de 2 bästa i Allsvenskan. I serie eller en matchserie.

Finns säker fler alternativ, men dessa skulle jag nog föredra.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman tis 19 mar 2019, 22:04

Malin Fransson DN:

Han har kallat för osynlige mannen, SHL:s nye vd Michael Marchal.

Nu kliver Svenska hockeyligans nye vd, som basar över en organisation där 14 lag med olika förutsättningar ska dra åt samma håll, fram ur skuggorna.

Här möter ni Michael Marchal i en längre intervju om alltifrån stängd liga, kritiken från fansen, hur klubbarna har använt de nya tv-miljonerna och varför hockeyn måste lyfta upp miljöfrågorna.
Seriesystemet för herrarna 0298ab10

Michael Marchal håller en kopp kaffe i handen när han kommer in i det lilla konferensrummet med utsikt över Globen.

Vi träffas på Svenska Hockey-ligans kansli som sedan i höstas är Michael Marchals arbetsplats.

SHL, ägd av samtliga 14 klubbar i ligan, är en organisation som många har åsikter om. Den har kallats för maktfullkomlig, och när årets säsong startade skanderade ramsan ”hockeymördare” i flera hallar.

När Michael Marchal i höstas tog över som vd, efter att den tidigare vd:n Jörgen Lindgren hade fått sparken, var det tänkt att vara en tillfällig lösning men i februari blev det klart att han stannar.

Du klev egentligen rakt in i ett getingbo. Vad var det som gjorde att du tackade ja till vd-jobbet?

– Med tanke på att jag satt i SHL:s styrelse var det på många sätt självklart att säga ja när frågan i höstas kom. Men då var min tanke att jag bara skulle upprätthålla ordningen under några månader.

– Med tiden märkte jag hur bra jag trivdes med teamet som jobba här, samtidigt som det kändes som om jag kunde göra viss nytta. När jag då fick frågan om att stanna kvar valde jag att tacka ja.

Har den stundtals massiva kritik som SHL fick under hösten lett till någon form av självrannsakan – som i sin tur lett till förändringar – inom organisationen?

– Först är det viktigt att påpeka att vårt mål alltid är att vara inkluderande. Det innebär att vi måste bry oss om alla fans, inte bara gruppen som håller upp banderoller. 

– Den gruppen är självklart jätteviktig för oss, den bidrar till att skapa fantastisk stämning i arenorna, men vi måste också lyssna på våra andra besökare. En familj som går på en match kan ha andra krav och förväntningar och vi måste hitta sätt som gör alla känner sig välkomna.

– Men för att svara på din fråga, när någon håller upp banderoller eller skanderar negativa saker är det klart att vi måste ställa oss frågan varför. 

– Under min första tid som vd träffade jag därför flera av klubbarnas fansgrupperingarna för att lyssna på dem, men också för att förklara vad vi kan göra och vad vi gör.

– Så förhoppningsvis har vi blivit lite mer transparenta och öppna.

Vi stannar vid det där med öppenhet. Under din företrädares tid hänvisade ofta SHL-klubbarnas vd:ar och klubbdirektörer till honom rörande många frågor. Varför är det så viktigt att ni pratar med ”en röst”? 

– Det sättet att kommunicera är inte alltid det bästa. Det bidrar till att skapa en känsla av slutenhet, och att allt är centraltstyrt. Något som inte stämmer. Vi gör egentligen det våra klubbar säger åt oss att göra.

– Så att lägga locket på, eller sätta munkavle på någon, är inte något som vi ska hålla på med.

– Sedan kan det naturligtvis finnas skäl till att det är bra om klubbarna hör av sig till oss, särskilt nya klubbar som inte var med när besluten togs, för att kolla vad SHL som organisation har sagt.

I juni tas beslutet om nytt seriesystem. Något som alltid vållar debatt. I vintras presenterade ensamutredaren Ola Lundberg sitt förslag. I korthet innebär det bland annat att ett lag från SHL varje säsong flyttas ner, och ett allsvenskt lag går upp.

I ert remissvar har ni ställt er bakom förslaget. Varför gjorde ni det?

– För några år sedan gjorde vi en egen serieanalys, inte bara avseende upp- och nedflyttning utan många olika delar. När vi den gången hade kokat ihop alla ingredienser kom vi fram till att vi tyckte att det var rätt bra som det var.

– Men när beslutet att en utredning skulle göras togs sa vi redan på förhand att vi inte skulle låsa oss fast vid den tidigare analysen utan vara öppna för det som kom fram i den. Med tanke på att utredaren har pratat med en rad olika personer känns förslaget underbyggt.

– Det vi tycker är bra med det är att det spänner över samtliga tre serier som vi samlar under elitbegreppet, och enkelheten i det. Vi tror att publiken tilltalas av att det är enkelt att förstå förutsättningarna. 

– Sedan är det klart att sådana här förslag alltid blir kompromissförslag. Det man hoppas på är att alla blir ”lite nöjda”.

Var samtliga 14 klubbar överens om att ni skulle säga ja?

– Det här var ett majoritetsbeslut. Vårt samarbete bygger på att vi ibland får kompromissa.

Diskuterade ni om varje SHL-klubb i stället skulle lämna ett eget remissvar?

– Ja, men vi var överens om att vi ville lämna ett gemensamt svar.

Med jämna mellanrum kommer diskussionen om en stängd liga upp. Finns det sådana planer, eller några krafter inom organisationen som jobbar för det?

– Nej, SHL kommer inte att stängas.

– Vi har alltid varit en öppen liga, och vi kommer att fortsätta att vara det.

Inför den här säsongen började ert nya lukrativa tv-avtal att gälla. Varje klubb får enligt uppgifter mellan 40-45 miljoner per säsong. Hur har klubbarna använt de pengarna?

– Vanligaste missuppfattningen bland folk tror jag är att alla SHL-klubbar – likt Joakim von Anka – har en guldkista med pengar. Inget kunde vara mer fel. Det flesta klubbar kämpar som bara den för att få plus och minus att gå ihop.

– När vi tidigare har fått en höjning i medieavtalet har den gått i väg i spelarlöner, men den här gången är det annorlunda.

– I och med att de flesta klubbar behöver bygga en stabilitet, inte minst beroende på att licenskravet innebär att alla måste ha ett eget kapital, har det snarare varit klubbarnas främsta prioritet.

Fotbollen har en annan strategi än er när det gäller tv-avtal. Det avtal som SEF (Föreningen svensk elitfotboll) förhandlar fram inkluderar både allsvenskan och superettan. 75 procent av intäkterna tillfaller de allsvenska lagen – där de sedan fördelas enligt tabellplacering – 25 procent går till lagen i superettan.

Är det här en variant som ni har diskuterat att införa?

– Nej, det har inte varit aktuellt. Vi har 14 klubbar som är överens om en ”dela-lika-princip”. Det gör att vi kan förhandla som en stark enhet. Skulle vi blanda in Hockeyallsvenskan skulle vi inte vara samma starka aktör.

– Men jag vill understryka att vi har ett väldigt gott samarbete med Hockeyallsvenskan.

När Sveriges olympiska kommitté drog in sitt stöd till Damkronorna valde ni, tillsammans med Svenska Ishockeyförbundet, att stötta dem ekonomiskt. Varför gjorde ni det?

– Ser man det i ett större perspektiv är det som så att är man stor – och har tecknat ett bra medieavtal – måste man vara lite snäll också. Därför ser vi till att en hel del pengar fördelas neråt i systemet.

– Vi har som uttalad strategi att vi ska stötta och hjälpa till i regions-utvecklingen, och jag skulle säga att vi tar ett stort ansvar där.

– När det gäller din fråga var det ett av de enklare styrelsebesluten som jag har varit med om att ta. Jag tror det tog två minuter, sedan var det klubbat i vår styrelse.

Antalet spelare som tvingas avsluta sina karriärer på grund av hjärnskakning ökar i snabb takt. Vad kan SHL göra för att stoppa den utvecklingen?

– Det är en stor och viktig fråga som vi ur ett arbetsgivaransvar måste ta på allvar, men också med tanke på nyrekryteringen. Det får inte bli så att föräldrar inte vågar låta sina barn börja spela hockey. 

– Några konkreta åtgärder som vi har genomfört är bland annat att vi har anställt en person som jobbar heltid med ett hjärnskakningsprojekt. Vi satsar också ganska stora pengar i olika forskningsprojekt både när det gäller utveckling av materialet, och den medicinska delen.

Om vi blickar fyra-fem år framåt i tiden, vad ser du som SHL:s största utmaningar?

– Vi är en del av samhället vilket innebär att vi måste hitta vårt sätt att förhålla oss till de förändringar som sker, och till de stora trender som påverkar människor till exempel digitalisering och hållbarhet.

Kan du konkretisera det?

– Hållbarhet är till exempel en fråga som engagerar många människor i dag. Samtidigt är det en väldigt stor fråga så man måste bryta ner det stora i det lilla. Vi inom SHL kan naturligtvis göra vår del, men sedan måste klubbarna också välja sin väg.

– Om vi tittar på hållbarhet ur miljösynpunkt är det klart att vi genom vårt resande hit och dit har en påverkan.

Kan miljöfrågan bli en punkt som finns med när ni ska lägga spelschemat för nästa säsong?

– Vi är inte riktigt där ännu. Precis som många andra tror jag att vi fortfarande famlar lite över hur vi ska förhålla oss, men det är också det som jag försöker få fram. 

– Jag tror att vi måste hitta en strategi för hur vi ska hantera den här typen av frågor. Saker och ting händer och förändras snabbt, och där måste vi vara med.

– Vi har en strategisk plan som gäller till 2020, men vi ska nu påbörja titta på en långsiktig strategisk plan som ska gälla till 2025. Då lär de här frågorna finnas med.


malin.fransson@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman lör 15 jun 2019, 11:11

Klart: Direkt upp- och nedflyttning till SHL och hockeyallsvenskan


Ett lag går garanterat upp i SHL och ett lag åker garanterat ur.
Det står klart sedan det nya serieförslaget klubbades igenom på Svenska Ishockeyförbundets årsmöte under lördagen.
Under 2018 gjorde Ola Lundberg en serieutredning som mynnade ut i ett förslag om förändringar och seriestruktur i SHL, hockeyallsvenskan och hockeyettan.

I dag, på Svenska Ishockeyförbundets möte, klubbades förslaget igenom.

Därmed står det klart att endast ett lag, i stället för nuvarande system där två lag haft chansen, går upp i SHL och hockeyallsvenskan under samma säsong och att bara ett lag åker ur.

Kvalserie och playoff-matcher skippas alltså mellan lag från SHL och hockeyallsvenskan i framtiden.

Gäller från 2020/2021
Tidigare har exempelvis både lag 13 och 14 i SHL kunnat klara sig kvar eller åka ur. Nu får de i stället spela om vilket lag som stannar kvar i en så kallas play-out över sju matcher.

I hockeyallsvenskan blir det nu samma slutspelsmodell som i SHL där vinnaren går direkt till SHL. Från hockeyettan kommer ett lag gå upp i hockeyallsvenskan.

I februari sa SHL-klubbarna ja till förslaget, medan hockeyallsvenskan och hockeyettan för en dryg månad sedan uppmanade samtliga distriktsförbund att rösta nej.

Förändringarna kommer att genomförs från och med säsongen 2020/2021 och gäller i fem år framåt.

På dagens årsmöte omvaldes även Anders Larsson som ordförande för Svenska Ishockeyförbundet.

SHL:
Fortsatt 14 lag med 52 matcher i grundserien, där de sex bästa lagen går till kvartsfinal och lag 7-10 spelar play-in.
Lag 13-14 kommer spela play-out i bäst av sju matcher där förloraren degraderas direkt till hockeyallsvenskan

Hockeyallsvenskan:
Fortsatt 14 lag med 52 matcher i grundserien. Slutspelet har samma modell som SHL där vinnaren är direktkvalificerad till SHL.
Lag 13-14 kommer spela play-out i bäst av sju matcher där förloraren degraderas direkt till hockeyettan.

Hockeyettan:
36 lag indelade i tre geografiska serier (norr-, mitt- och sydettan) med tolv lag i varje. 22 matcher i grundserien där lag 1-4 går till ”superettan” och lag 5-12 till geografiskt indelade fortsättningsserier.
”Superettan” spelas med play-in följt av kvartsfinal, semifinal och final. Vinnaren direktkvalificerad till hockeyallsvenskan.
Lag 7-8 i de tre fortsättningsserierna spelar ”play-out” i bäst av fem matcher där förloraren degraderas direkt till serien under.

Beslutet innebär att maximalt ett lag kan åka ur SHL och Hockeyallsvenskan under en och samma säsong, vilket i sin tur betyder att endast ett lag kan gå upp i SHL och Hockeyallsvenskan under samma säsong.

Det innebär också att man minskar antalet lag i Hockeyettan från dagens 47 till 36.

https://www.svt.se/sport/ishockey/sa-kan-hockey-sverige-forandras-i-dag
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Bamsefar lör 15 jun 2019, 12:31

trist, hade hoppats på en annan lösning, att Allsvenska vinnaren går upp direkt och att man har en kvalserie om ytterligare en plats till för lag 13-14 i shl tillsammans med resterande 2,3,4 i Allsvenskan.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av kokostrollet lör 15 jun 2019, 14:32

Riktigt bra upplägg! Enkelt och tydligt och med en begränsad men ändå konsekvent och kontinuerlig förändring av lagsammansättningen i varje serie över varje säsong.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman sön 16 jun 2019, 08:47

Nils Palmgren:
nils.palmgren@dn.se

Ett lag går upp och ett lag åker ur.

Det beslutet tog Svenska ishockeyförbundets årsmöte på lördagen. Beslutet gäller SHL, Hockeyallsvenskan och Hockeyettan och införs säsongen 2020/2021.
– Det här förlorar svensk hockey på i längden, säger Ronnie Glysing, ordförande i Hockeyettan.

När det blev dags att ta ställning till punkt 11.2 på dagordningen på Svenska ishockeyförbundets årsmöte, reste sig en representant upp.

– Södermanland röstar nej till förslaget, sa han och yrkade därför nej till förbundsstyrelsens förslag till nytt system för upp- och nedflyttning mellan de tre hockeyligorna.

Styrelsens förslag var mycket enkelt: ett lag åker ur SHL, ett lag flyttas upp från Hockeyallsvenskan, ett lag åker ur Hockeyallsvenskan och ett lag går upp i Hockeyallsvenskan från Hockeyettan.

Inför årsmötet hade både Hockey­allsvenskan och Hockey­ettans klubbar uppmanat delegaterna på årsmötet att rösta nej till det nya förslaget.

Men när det blev dags för votering räckte det med muntligt svar för att man skulle kunna fastslå att det fanns en stor majoritet för förbundsstyrelsens förslag.

Ishockeyförbundets ordförande Anders Larsson var naturligtvis nöjd med beslutet:

– Det syresätter systemet och innebär att det hela tiden finns en möjlighet att gå upp, hela vägen ned i systemet. Det är det som är den svenska modellen, säger han till Sportbladet.

Från säsongen 2020/2021 ska alltså det nya systemet gälla och om Anders Larsson var nöjd så var Hockeyettans ordförande Ronnie Glysing mer missnöjd.

– Det här förlorar svensk ishockey på i längden. Det här är ett ­typexempel på att vi har en ökad polarisering i svensk ishockey där de rika blir ofantligt mycket rikare och de fattiga blir utfattiga, ­kommenterar Ronnie Glysing beslutet.

I dag spelar 46 lag i Hockeyettans serier och dessa ska alltså slåss om en enda möjlighet att ta klivet upp i Hockeyallsvenskan.

– Vi kanske måste krympa antalet lag i Hockeyettan som en följd av det här beslutet. Det får vi diskutera nu, säger Ronnie Glysing.

I sin kritik har Hockeyallsvenskan och Hockeyettan fört fram att de vill se en större rotation i systemet.

– Vi är nöjda med en direkt uppflyttningsplats, men vi önskade ju ytterligare en kvalplats, säger Hockeyettans vd Stephan Guiance.

I dag får varje lag i SHL 45 miljoner kronor i bidrag. Pengar som kommer från det lukrativa tv-avtal ligan skrivit.

För lagen i Hockeyallsvenskan är verkligheten en annan. Där får varje lag 2,5 miljoner kronor i tv-pengar.

– I vår ambition att minska de ekonomiska klyftorna så har vi sett det som att en ökad rörlighet mellan ligorna skulle vara ett bra verktyg. Det här cementerar i stället förhållandena som de är i dag, säger Stephan Guiance.

Redan på tisdag håller Hockeyallsvenskan årsmöte och då börjar ­diskussionerna om hur man själva vill utforma den modell som ska plocka fram det lag som ska ta klivet upp i SHL.

Samma arbete börjar också i Hockeyettan.

– Vi måste prata ihop oss inom styrelsen och snabbt jobba fram ett förslag och lägga fram det för Svenska ishockeyförbundet, säger Ronnie Glysing och tillägger:

– Vi lever i en demokratisk process och även om vi inte gillar det här beslutet får vi försöka efterleva det och göra det bästa möjliga av situationen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Micke80 tor 20 jun 2019, 05:06

Jag gillar inte alls den här typen av lösningar. Jag föredrar någon form av kval. Gillade kvalserien enormt mycket, men då var det svårt att ta sig upp och med dagens system om bäst av 7 så har minst ett nytt lag kommit upp varje år sedan det infördes men ändå fått kritik för bland annat att det blir för svårt att ta sig upp. Således blir det här sämre förutsättningar för lag underifrån att komma upp. Dessutom riskerar man (om man har ett klart bottenlag) att sista laget börjar sälja av spelare för att spara pengar i slutet av säsongen vilket påverkar övriga serien, alternativt börjar köra in junisarna i syfte att förbereda dem på allsvenskan om deadline har passerat då man är klar för att åka ut.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Old Brooklyn tor 20 jun 2019, 08:44

Inte heller jätteimponerad. Jag tillhör de som inte är för direktuppflyttning/direktnedflyttning. De bästa lagen ska spela i SHL och då ska man spela om vilka som är bäst. Vi har haft minst ett nytt lag i SHL i massor av år nu, och i år har vi två nya, så att det skulle vara så himla omöjligt att gå upp köper jag inte.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Jokerman ll fre 28 apr 2023, 14:43

Om DIF förlorar ikväll så får förbundet räkna med ett ännu massivare bla bla bla från fan och hans moster om att dom MÅSTE utöka antalet lag i SHL.
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1293
Join date : 21-05-19

Pajala and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hjalmar_Vuopio tis 02 maj 2023, 13:07

I brist på lämpligare tråd frågar jag här om det är någon som vet när spelschemat för 2023/24 släpps eller har länk till den inofficiella som tydligen florerat redan tidigare i år?
Hjalmar_Vuopio
Hjalmar_Vuopio

Antal inlägg : 189
Join date : 21-02-27

Metheuz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Metheuz tis 02 maj 2023, 13:27

Hjalmar_Vuopio skrev:I brist på lämpligare tråd frågar jag här om det är någon som vet när spelschemat för 2023/24 släpps eller har länk till den inofficiella som tydligen florerat redan tidigare i år?
Är också väldigt intresserad av nästa år schema. Efter lite efterforskningar så ser det ut som att fjolårets schema kom ut kring 19/5 så vi får kanske vänta nån vecka till.
Metheuz
Metheuz

Antal inlägg : 700
Join date : 15-09-16
Age : 37
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Redbear tis 02 maj 2023, 13:43

Borde komma snart. Vet dock att vi börjar borta mot Oskarshamn enligt info från podden med Engsund.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Redbear ons 10 maj 2023, 12:05

Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6713
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Metheuz ons 10 maj 2023, 12:13

Funkar inte på SHLs egna skithemsida så vet fortfarande inte när Lule har sina bortamatcher mot Modo. Får hoppas dom själva lägger upp snart.
Metheuz
Metheuz

Antal inlägg : 700
Join date : 15-09-16
Age : 37
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hankburger ons 10 maj 2023, 13:28

Metheuz skrev:Funkar inte på SHLs egna skithemsida så vet fortfarande inte när Lule har sina bortamatcher mot Modo. Får hoppas dom själva lägger upp snart.
28/10 18.00 har Luleå sin första match i Ö-vik.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Metheuz likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Metheuz ons 10 maj 2023, 14:31

Såg det till slut, men tack ändå! Då blir det hockeyresa.
Metheuz
Metheuz

Antal inlägg : 700
Join date : 15-09-16
Age : 37
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av LulefanGBG ons 10 maj 2023, 16:07

Shl’s hemsida är verkligen monumentalt katastrofal. Vad omsätter SHL egentligen? Det gick fortare och fungerade bättre med hemsidorna på AltaVistas tid....
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av LulefanGBG tor 25 maj 2023, 20:28

https://hockeynews.se/articles/29372/

Så kom det då. Tog längre än vad jag väntat mig. Sade till chefen när Djurgården förlorade finalen mot Modo att det är vara att räkna dagarna tills det ligger ett förslag om att utöka SHL på bordet.

Var inte Djurgården ett av lagen som ville stänga SHL för några år sedan?

Edit: för att förtydliga. Något förslag finns inte på bordet, men det har börjat surras om det iallafall.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hankburger tor 25 maj 2023, 21:18

Tycker det är VÄÄÄÄÄLDIGT lägligt att denna diskussion dyker upp VARENDA GÅNG DIF inte tar sig upp. Börjar bli lite väl tradigt kan man tycka.

LulefanGBG skrev:https://hockeynews.se/articles/29372/

Så kom det då. Tog längre än vad jag väntat mig. Sade till chefen när Djurgården förlorade finalen mot Modo att det är vara att räkna dagarna tills det ligger ett förslag om att utöka SHL på bordet.

Var inte Djurgården ett av lagen som ville stänga SHL för några år sedan?

Edit: för att förtydliga. Något förslag finns inte på bordet, men det har börjat surras om det iallafall.

Det är man inte ensamma om. Sylvegård var ju starkt emot att stänga ligan fram tills Malmö började harva i botten säsong efter säsong.. då helt plötsligt så ansåg han det vara dags.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Lajon mån 21 aug 2023, 16:16

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Urken mån 21 aug 2023, 16:36

Märkligt hur debatten alltid ska utgå från "lag från huvudstaden". Som det skrivs: publikrekord slås etc. _Varför_ måste man ha lag från Stockholm i SHL? De får kvalificera sig, som alla andra. Det ska inte ens vara ett eget argument. I annat fall ska vi ha "Måste finnas ett lag från den västligaste, sydligaste, .. staden! Även städer med X invånare och de som börjar på bokstaven Z.."

Märkliga resonemang. Den enda frågan som bör hanteras är hur svensk hockey skulle må, baserat på olika antalet lag i SHL.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21156
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

kokostrollet and Småland like this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Micke80 mån 21 aug 2023, 18:50

Urken skrev:Märkligt hur debatten alltid ska utgå från "lag från huvudstaden". Som det skrivs: publikrekord slås etc. _Varför_ måste man ha lag från Stockholm i SHL? De får kvalificera sig, som alla andra. Det ska inte ens vara ett eget argument. I annat fall ska vi ha "Måste finnas ett lag från den västligaste, sydligaste, .. staden! Även städer med X invånare och de som börjar på bokstaven Z.."

Märkliga resonemang. Den enda frågan som bör hanteras är hur svensk hockey skulle må, baserat på olika antalet lag i SHL.

Håller med, med det resonemanget kan man lika gärna stänga serien och utgå från geografi, befolkning, intresse och ekonomi.
Har i sak inget emot att utöka med 2 lag, exempelvis genom att lyfta upp 2 lag/säsong i två år medan ett åker ur, eller att inget åker ur men ett går upp i två år. Men det ska ske på sportsliga grunder.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Småland likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hankburger mån 21 aug 2023, 21:51


Yep. Väldigt läglig att denna diskussion dyker upp VARENDA GÅNG Stockholmslagen inte är i SHL.

Urken skrev:Märkligt hur debatten alltid ska utgå från "lag från huvudstaden". Som det skrivs: publikrekord slås etc. _Varför_ måste man ha lag från Stockholm i SHL? De får kvalificera sig, som alla andra. Det ska inte ens vara ett eget argument. I annat fall ska vi ha "Måste finnas ett lag från den västligaste, sydligaste, .. staden! Även städer med X invånare och de som börjar på bokstaven Z.."

Märkliga resonemang. Den enda frågan som bör hanteras är hur svensk hockey skulle må, baserat på olika antalet lag i SHL.

Eller hur? Det ignoreras fullständigt att ligans publikintresse ökar trots att man inte har ett Stockholmslag i serien.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Puckad and Lehto like this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Dustin mån 21 aug 2023, 21:59

Både SHL och Hockeyallsvenskan mår väldigt bra just nu så ser ingen anledning att utöka ligan. Däremot tycker jag att kvalsystemet bör förändras.



Lag 13-14 i SHL spelar bäst av sju för att undvika kvalspel. Hockeyallsvenskans slutspel spelas i bäst av fem. Vinnaren möter förloraren i SHL-kvalet om en plats i SHL.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hankburger mån 21 aug 2023, 22:13

Dustin skrev:Både SHL och Hockeyallsvenskan mår väldigt bra just nu så ser ingen anledning att utöka ligan. Däremot tycker jag att kvalsystemet bör förändras.



Lag 13-14 i SHL spelar bäst av sju för att undvika kvalspel. Hockeyallsvenskans slutspel spelas i bäst av fem. Vinnaren möter förloraren i SHL-kvalet om en plats i SHL.

Är ju nästan så det ser ut redan idag. Skillnaden är väl att finalen inte spelas i 5 utan bäst av 7.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Dustin mån 21 aug 2023, 22:22

Hankburger skrev:
Dustin skrev:Både SHL och Hockeyallsvenskan mår väldigt bra just nu så ser ingen anledning att utöka ligan. Däremot tycker jag att kvalsystemet bör förändras.



Lag 13-14 i SHL spelar bäst av sju för att undvika kvalspel. Hockeyallsvenskans slutspel spelas i bäst av fem. Vinnaren möter förloraren i SHL-kvalet om en plats i SHL.

Är ju nästan så det ser ut redan idag. Skillnaden är väl att finalen inte spelas i 5 utan bäst av 7.

Nej, idag behöver aldrig ett Allsvenskt lag slå ut ett SHL lag. Det är väl egentligen dit jag ville komma. Men vill behålla det Allsvenska slutspelet då det varit lite av en succé.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hankburger mån 21 aug 2023, 22:27

Dustin skrev:
Hankburger skrev:
Dustin skrev:Både SHL och Hockeyallsvenskan mår väldigt bra just nu så ser ingen anledning att utöka ligan. Däremot tycker jag att kvalsystemet bör förändras.



Lag 13-14 i SHL spelar bäst av sju för att undvika kvalspel. Hockeyallsvenskans slutspel spelas i bäst av fem. Vinnaren möter förloraren i SHL-kvalet om en plats i SHL.

Är ju nästan så det ser ut redan idag. Skillnaden är väl att finalen inte spelas i 5 utan bäst av 7.

Nej, idag behöver aldrig ett Allsvenskt lag slå ut ett SHL lag. Det är väl egentligen dit jag ville komma. Men vill behålla det Allsvenska slutspelet då det varit lite av en succé.

Ah.. du menar så. Orsaken bakom detta är ju att man vill ha en viss rotation bland lagen varje år eftersom tidigare system där man mött SHL-lag i kvalet bara lett till stagnering eftersom SHL-lagen ändå lyckats hålla sig kvar i en klar majoritet av gångerna. Tycker personligen det är ett bättre system idag än det var tidigare just pga. att man inte längre kan haverera i botten år in och år ut utan att åka ur.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Dustin mån 21 aug 2023, 22:41

Hankburger skrev:
Dustin skrev:
Hankburger skrev:
Dustin skrev:Både SHL och Hockeyallsvenskan mår väldigt bra just nu så ser ingen anledning att utöka ligan. Däremot tycker jag att kvalsystemet bör förändras.



Lag 13-14 i SHL spelar bäst av sju för att undvika kvalspel. Hockeyallsvenskans slutspel spelas i bäst av fem. Vinnaren möter förloraren i SHL-kvalet om en plats i SHL.

Är ju nästan så det ser ut redan idag. Skillnaden är väl att finalen inte spelas i 5 utan bäst av 7.

Nej, idag behöver aldrig ett Allsvenskt lag slå ut ett SHL lag. Det är väl egentligen dit jag ville komma. Men vill behålla det Allsvenska slutspelet då det varit lite av en succé.

Ah.. du menar så. Orsaken bakom detta är ju att man vill ha en viss rotation bland lagen varje år eftersom tidigare system där man mött SHL-lag i kvalet bara lett till stagnering eftersom SHL-lagen ändå lyckats hålla sig kvar i en klar majoritet av gångerna. Tycker personligen det är ett bättre system idag än det var tidigare just pga. att man inte längre kan haverera i botten år in och år ut utan att åka ur.


Det stämmer inte riktigt eftersom minst ett lag tagit sig upp varje år även innan systemet förändrades. Men min åsikt är mer principiell, dvs att jag tycker att man faktiskt ska slå ut ett SHL lag för att ta sig upp. Sen är jag inget större fan av play-out spelet som präglas av så vansinnigt mycket ångest från bägge lagen. Om det utformas som ett slutspel eller en kvalserie spelar mindre roll.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Lajon tis 22 aug 2023, 08:32

SHL lagen är förstås "rädda" för att åka ur och därför gör man det svårare att åka genom att se till bara ett lag ramlar ur varje säsong, men samtidigt som man gör det svårare och mindre risk att åka ur så gör man det svårare att gå upp igen, vilken gör det ännu mer farligt att åka ur.

Kanske skall man istället göra som i Fotbollsallsvenskan gör det "lättare" (större risk) att åka ur och därigenom göra det lättare att ta sig tillbaka igen, så det inte blir en sådan katastrof att åka ur? Där åker alltid två lag ur och ett får kvala.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Lajon tis 22 aug 2023, 08:40

Så.. jag kan tycka att vi kan utöka antal lag med ytterligare två och göra det lättare att både ramla ur och ta sig upp så behöver inte klubbarna riskera konken för att hålla sig kvar till varje pris utan satsa mer långsiktigt på att ta sig upp igen till nästa säsong.

16 lag

Plats 15-16 åker ur direkt
14 - får kvala mot 3:an i HA
1-2 i HA går direkt upp....

Sedan om man vill ha en massa inbördes (bäst av 7) serier eller kvalserier i slutet av säsongen kan man väl införa det för att utse dessa placeringar om man vill det. Fast det mest sportsliga är ju om det sker enligt tabellen direkt.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hejsan sön 03 sep 2023, 08:44

Dom pratar ju om att utöka SHL till 16 lag istället för 14 men jag vill se att dom går tillbaka till 12st lag istället.

Enligt mig har ju kvalitén sänkts när dom utökade till 14 lag mot för 12st så jag vill hellre se minskning på antal lag i SHL
för att få dom bästa spelarna i lagen. Sen är det ju för att Stockholmslagen + Modo har åkt ur det börjas prata om att utöka ligan, det handlar inte om någonting annat. Skulle det vara Oskarshamn så skulle bara dom närmast sörjande bry sig.

Så här säger Loob om detta och jag håller med honom.

Håkan Loob förklarar varför han tycker att det åtminstone inte ska bli fler lag.

– Som det ser ut just nu är 14 lag väldigt bra. Tidigare var jag inne på att vi inte skulle gå upp till 14, utan behålla 12. Det för att upprätthålla en god kvalité då vi har många spelare som lämnar landet för spel i NHL, AHL och andra länder i Europa. säger han och fortsätter:

– Många pratar om en utökning. Det skulle jag inte rekommendera. Personligen är jag helt emot det.


Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Dustin sön 03 sep 2023, 09:16

Hejsan skrev:Dom pratar ju om att utöka SHL till 16 lag istället för 14 men jag vill se att dom går tillbaka till 12st lag istället.

Enligt mig har ju kvalitén sänkts när dom utökade till 14 lag mot för 12st så jag vill hellre se minskning på antal lag i SHL
för att få dom bästa spelarna i lagen. Sen är det ju för att Stockholmslagen + Modo har åkt ur det börjas prata om att utöka ligan, det handlar inte om någonting annat. Skulle det vara Oskarshamn så skulle bara dom närmast sörjande bry sig.

Så här säger Loob om detta och jag håller med honom.

Håkan Loob förklarar varför han tycker att det åtminstone inte ska bli fler lag.

– Som det ser ut just nu är 14 lag väldigt bra. Tidigare var jag inne på att vi inte skulle gå upp till 14, utan behålla 12. Det för att upprätthålla en god kvalité då vi har många spelare som lämnar landet för spel i NHL, AHL och andra länder i Europa. säger han och fortsätter:

– Många pratar om en utökning. Det skulle jag inte rekommendera. Personligen är jag helt emot det.



Håller inte med om att kvaliten blivit sämre. SHL är starkare än någonsin. Det som sänkte kvaliten i början av 10-talet var snarare KHL. 00-talet var det en väldigt hög kvalité på ligan då de bästa utanför NHL spelade i Sverige, exempelvis en värvning av Lubos Bartecko hade knappast skett under 10-talet. Nackdelen med 00-talet var att det bara var ”de fyra stora” som kunde utmana, idag känns det som att 10-12 lag har ekonomi och förutsättningar att vinna guldet. Med KHLs pågående blödning så har ligan blivit starkare igen. Den höga spetskvalité som vi såg tidigare kommer vi nog inte att uppnå igen då det är betydligt fler NHL-lag (även AHL-lag) och fler väljer Schweiz än tidigare.

Är helt övertygad om att SHL skulle kunna upprätthålla kvalité genom en utökning till 16 lag. Se bara vilka klubbar som finns i Allsvenskan. Det som jag ställer mig mot en utökning är snarare att Hockeyallsvenskan också är starkare än någonsin och att man riskerar att utarma den vilket jag tror kan bli skadligt för svensk hockey i stort.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

LulefanGBG and JohanO like this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av JohanO sön 03 sep 2023, 11:02

Jag gillar P. Sylvegårds take:

"– Jag är öppen för förslag, men om vi ska öka intäkterna och intresset tror jag att SHL bör utökas. Över tid kanske det ska vara 20 lag i SHL, uppdelade i norr och söder. Malmö kanske ska möta Luleå två gånger och Rögle fyra. Men det är viktigt att vi då ser över hur allsvenskan ska se ut också. "
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Pajala sön 03 sep 2023, 11:38

Norr och söder? nä fy fan heller, en elitliga där alla möter varandra som det är nu är mer intressant, för min del får man minska antalet också.

Att försöka klämma in "storstads" lag blir alltid aktuellt när just dessa lag hamna i allsvenskan, först genom att utöka ligan och när det inte hjälper så väljer man att ta upp vinnaren direkt i SHL utan att få kvala mot SHL laget som tidigare.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Dustin sön 03 sep 2023, 11:50

Pajala skrev:Norr och söder? nä fy fan heller, en elitliga där alla möter varandra som det är nu är mer intressant, för min del får man minska antalet också.

Att försöka klämma in "storstads" lag blir alltid aktuellt när just dessa lag hamna i allsvenskan, först genom att utöka ligan och när det inte hjälper så väljer man att ta upp vinnaren direkt i SHL utan att få kvala mot SHL laget som tidigare.


Alla möter fortfarande varandra i det konceptet, bara att man har fler matcher mot ”norr”-lagen. Lite som förut när det var tre derbygrupper.

Vad är argumentet för att minska antalet lag? Gissar det är bakåtsträvaren i dig som pratar Wink

En minskning av lag kommer knappast att ske.

Dustin

Antal inlägg : 6907
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Pajala sön 03 sep 2023, 15:50

Dustin skrev:
Pajala skrev:Norr och söder? nä fy fan heller, en elitliga där alla möter varandra som det är nu är mer intressant, för min del får man minska antalet också.

Att försöka klämma in "storstads" lag blir alltid aktuellt när just dessa lag hamna i allsvenskan, först genom att utöka ligan och när det inte hjälper så väljer man att ta upp vinnaren direkt i SHL utan att få kvala mot SHL laget som tidigare.


Alla möter fortfarande varandra i det konceptet, bara att man har fler matcher mot ”norr”-lagen. Lite som förut när det var tre derbygrupper.

Vad är argumentet för att minska antalet lag? Gissar det är bakåtsträvaren i dig som pratar Wink

En minskning av lag kommer knappast att ske.

För att få bättre kvalitet i ligan.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18158
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av kokostrollet sön 03 sep 2023, 17:11

Pajala skrev:
Dustin skrev:
Pajala skrev:Norr och söder? nä fy fan heller, en elitliga där alla möter varandra som det är nu är mer intressant, för min del får man minska antalet också.

Att försöka klämma in "storstads" lag blir alltid aktuellt när just dessa lag hamna i allsvenskan, först genom att utöka ligan och när det inte hjälper så väljer man att ta upp vinnaren direkt i SHL utan att få kvala mot SHL laget som tidigare.
det

Alla möter fortfarande varandra i det konceptet, bara att man har fler matcher mot ”norr”-lagen. Lite som förut när det var tre derbygrupper.

Vad är argumentet för att minska antalet lag? Gissar det är bakåtsträvaren i dig som pratar Wink

En minskning av lag kommer knappast att ske.

För att få bättre kvalitet i ligan.

Undrar om inte lägre resekostnader till följd av derbygrupper skulle ta ut den effekten av en utökning?

Själv skulle jag gärna se en utökning med lag, men ungefär som tidigare när ligan utökats och med bibehållen en enda serie.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Lehto tis 05 sep 2023, 00:41

Tycker 14 lag känns alldeles lagom, däremot kunde de gärna vara lite mer ruljans både upp å ner.
2 upp 2 ner per säsong kanske.
14-11 får på något vis göra upp om det.
10-7 play-in som nu
6-1 kvarten.

Jag kan hålla med om att 16 lag skulle kunna bli svårt, klubbarna har ju redan nu problem att rekrytera spelare. Ska 2 lag till in i ligan lär de inte göra saken lättare.

Lehto

Antal inlägg : 723
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Björnpappa tis 05 sep 2023, 08:40

Intressant det här med vad folk anser lämpligt antal lag. Nu tycker de flesta att 14 är lagom. Före det ändrades till 14 lag ansåg många att 12 lag var det idealiska. Om man nu utökar till 16 lag kommer de flesta att acceptera det några år senare och tycka att det lämpligt antal lag.

Jag vet inte vad jag tror är det bästa men farhågorna om man tar in fler lag är att Allsvenskan utarmas. Men kanske inte, det mesta här i världen har en förmåga att anpassa sig till verkligheten.

Björnpappa

Antal inlägg : 257
Join date : 18-01-20

kokostrollet likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av kokostrollet tis 05 sep 2023, 11:08

Kan tillägga att jag under serien gärna sett betydligt fler omgångar utspridda på flera speldagar så man hade kunnat se fler matcher live. Även andra lag och inte bara Luleå. Tyckte detta var den enda positiva aspekten av pandemisäsongen då man kunde se väldigt många matcher live vilket för en hockeyentusiast som jag bara är positivt.

Det är ju egentligen bara sista omgången i grundserien som av sportsliga skäl bör spelas exakt samtidigt för alla lag.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av JohanO tor 07 sep 2023, 09:51

Tror snarare att en större högsta-liga kan sprida hockeyintresset till fler platser i Sverige. Vilket på sikt kommer resultera i fler och bättre spelare att fylla ligan med.
Samma argument är applicerbart på varför jag vill ha storstäderna representerade i SHL samt en nord/syd-division.

JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Puckad tor 07 sep 2023, 12:33

Jag vet inte om de fortfarande har det, men fotbollen hade förut den uttalade strategin att man skulle kunna se allsvensk fotboll varje dag.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

kokostrollet likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av lhffan tor 07 sep 2023, 17:53

Jag tror mer och mer på en utökad ändrad liga.
Shl utökas med 6 lag. Allsvenskan minskas med dito.

lhffan

Antal inlägg : 144
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Tony Moore tor 07 sep 2023, 23:30

Frågan är, hur behåller vi en hög konkurrens i SHL för svenska spelare så swe hockey står sig internationellt?
Jag tror det måste vara svårt att ta plats i högsta ligan, därför är jag emot utökning. Skulle snarare se en minskning till 12 lag, MEN att 2 lag kan åka ur och 2 ta sig upp. Dvs inför en kvalserie igen där lag 11-12 från SHL möter lag 1-4 från HA i en dubbelserie där de 2 första spelar i SHL. Vi ska inte utarma HA utan det gäller att behålla intresset där OCH även i div.1 serierna och lägre för hockeyns överlevnad. Svensk topphockey är inte bättre än bredden kan ge..
När det gäller resekostnader så kan vi behöva återgå till 2 eller fler serier i HA för att rädda föreningarnas verksamhet. Inte lätta vägval på något sätt..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7688
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av lhffan fre 08 sep 2023, 02:59

Jag skulle kunna tänka mig att shl utökas till 20 lag. Allsvenskan minskas från 14 till 8 lag. Lag 15-20 spelar med allsvenska lag efter jul i en gemensam serie. Top 6 av dom spelar i shl kommande år.

lhffan

Antal inlägg : 144
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Hejsan fre 15 sep 2023, 08:18

Är för en minskning av antalet lag i SHL, är ju nog dålig kvalité som det är.

Hejsan

Antal inlägg : 234
Join date : 22-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Puckad fre 15 sep 2023, 08:51

Hejsan skrev:Är för en minskning av antalet lag i SHL, är ju nog dålig kvalité som det är.
Elithockey är en business.
Produkten måste vara attraktiv för att dra till sig publik och sponsorer, och sponsorer måste få exponering.
Om man tycker det är dålig kvalite nu, vänta och se vad som händer om lagens budgetar minskar med 20-30 miljoner.

Jag vill absolut inte plocka upp Djurgården av solidaritetsskäl, men förstår också värdet av att ha minst ett elitlag i Stockholm.
( Just det problemet behöver dock Stockholms stad lösa. Det finns för lite is för att ta extremt bra pojklag vidare upp i seniorhockey. )
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11109
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Seriesystemet för herrarna Empty Sv: Seriesystemet för herrarna

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet