Greppa

+13
Tony Moore
Jokerman ll
Pajala
Lukrarn
NallePhu
Dilox
hokkzorz
Donowitz
Jonken
Lulefan
MickkeJ
Bamsefar
Jokerman
17 posters

Gå ner

Greppa Empty Greppa

Inlägg av Jokerman ons 27 dec 2017, 01:29



Greppa är en stålman
En stålman är ju han

Han älskar Luleå Hockey
Och lule älskar han

❤️

Greppa B2119810

Ett stort grattis till vår materialförvaltare Peter "Greppa" Åström som på annandagen gjorde match #2000 för oss i svensk hockey.

Greppa har skött materialet i Luleå Hockey genom fem decennier, närmare bestämt i 46 år! När han kom in i klubben hette den IFK Luleå, sedan Groko Hockey (1977) och från 1979 blev det Luleå Hockey.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Bamsefar ons 27 dec 2017, 11:56

Legend , den levande förankringsstolpen i Luleå Hockey när allt annat stormar
Mycket väl värd sin hyllning och när han slutar Shocked bör man som första klubb i världen hissa en banner med materialförvaltarens namn på.

KUNG GREPPA.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12042
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av MickkeJ tor 28 dec 2017, 01:34

Imponerande engagemang och en kulturbärare som inte ska underskattas!
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Lulefan tor 28 dec 2017, 09:27

När Greppa går i pension borde han förevigas med en tröja i taket, ingen har vigt sitt liv åt Luleå Hockey såsom han gjort.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Jonken tor 28 dec 2017, 11:15

-RESPEKT!
-RESPEKT!
-RESPEKT!
-RESPEKT!
-RESPEKT!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Donowitz tis 22 jan 2019, 16:06

Surfade runt på EP och hittade "Greppas" profil.
https://www.eliteprospects.com/staff/35690/peter-astrom

Han har alltså jobbat som materialförvaltare för Luleå sedan han var 15 år om jag förstått saken rätt. Från 1971 och framåt.
Snacka om att viga sitt liv för något. Respekt.

Donowitz

Antal inlägg : 4067
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Jokerman tis 22 jan 2019, 21:50

Älska Greppa 3cb7f310
Greppa 5bc9fe10
    Greppa E085e110
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av hokkzorz ons 23 jan 2019, 12:48

Fatta hur intressant det skulle vara att läsa "Greppas Memoarer". Han har nog sjukt mycket historier att bjuda på. Var nått reportage med honom i Luleå Hockey tidningen för en massa år sen. Intressant läsning.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Jokerman tis 21 apr 2020, 15:48

Kämpa Greppa!
Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Dilox tis 21 apr 2020, 16:28

Vad händer? Corona?

Dilox

Antal inlägg : 734
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Jokerman fre 24 apr 2020, 15:31

Jag hörde att han är inlagd - Coronasmittad.


Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av NallePhu lör 25 apr 2020, 18:00

Jokerman skrev:Jag hörde att han är inlagd - Coronasmittad.


Radera nu ditt inlägg och visa någon jävla respekt mot Greppa!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Lukrarn lör 25 apr 2020, 23:01

Hur kan det vara fel mot greppa? Eller ens respektlöst, hade det varit Erik Gustafsson som hade fått det så hade du velat veta.

Lukrarn

Antal inlägg : 21
Join date : 16-05-26

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av NallePhu lör 25 apr 2020, 23:36

Lukrarn skrev:Hur kan det vara fel mot greppa? Eller ens respektlöst, hade det varit Erik Gustafsson som hade fått det så hade du velat veta.
För JAG vet Luleå Hockey eller Greppas familj vill/ville inte att detta skulle komma ut, Fundera varför inte media ens skrivit en RAD om detta läge iinse saker och ting innan man ens skriver ut saker om detta!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Lukrarn lör 25 apr 2020, 23:41

Ok mannen som vet allt. Tror hursom att folk förstår sen någon skrev "kämpa greppa". Tycker dock folk skriver saker om vem som helst hela tiden bra och dåliga saker på detta forum. För ja det ett forum läge att inse det kanske.

Lukrarn

Antal inlägg : 21
Join date : 16-05-26

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av NallePhu lör 25 apr 2020, 23:55

Lukrarn skrev:Ok mannen som vet allt. Tror hursom att folk förstår sen någon skrev "kämpa greppa". Tycker dock folk skriver saker om vem som helst hela tiden bra och dåliga saker på detta forum. För ja det ett forum läge att inse det kanske.
I detta fall så skriver man inte så är det bara med respekt för anhöriga, COVID-19 viruset är inget man leker med dem som hamnar på IVA och deras anhöriga ska få vara i fred!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18170
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Lukrarn sön 26 apr 2020, 01:50

Allt jag har att säga till det är, kämpa Greppa vår kärlek är det enda vi kan ge tillbaka till dig och låt oss snälla få uppleva större framgångar med dig som materialare.
Samt till dig Nallephu, du som sa nu vart han låg och förklarade mer om läget. Rekommenderar att du tar bort det du sagt om du inte är en hycklare..

Lukrarn

Antal inlägg : 21
Join date : 16-05-26

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Pajala sön 26 apr 2020, 08:40

Tusentals har fått Covid-19, tråkigt om Greppa nu har fått det men gör inte en sådan stor sak av detta, vi kommer nog alla att få det förr eller senare.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Jokerman ll fre 25 mar 2022, 17:40


Wow! Häftigaste benskydden jag nånsin sett!


För Greppa är en stålman, en stålman är ju han

Han älskar Lule hockey, och Lule älskar han


Älska
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1290
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore fre 25 mar 2022, 19:09

Galen milstolpe av Luleås "Greppa" – 50 år i klubben
Luleå Hockeys materialförvaltare Peter ”Greppa” Åström hyllades i matchen mot Malmö. Legendaren firar nämligen 50 år i föreningen.

Peter ”Greppa” Åström har funnits med i Luleå Hockey sedan föreningens begynnelse. Från sin plats i båset såg han Luleå Hockey ta sig upp till elitserien 1984 i den avgörande matchserien mot Hammarby.

1996 fanns han i båset när Luleå Hockey säkrade sitt hittills enda SM-guld nere i Frölundaborg i Göteborg.

Han finns med i båset även än i dag och i matchen mot Malmö hyllades han då han nått smått fantastiska milstolpen 50 år i föreningen.

Luleåmålvakten Joel Lassinanttis benskydd pryddes med en stor porträttbild på "Greppa" Åström.
– "Greppa" har ju varit i klubben längre än klubben har funnits och han personifierar verkligen Luleå Hockey och det här är en liten hyllning till honom, säger Lassinantti i en intervju med C More inför matchen mot Malmö.

Att "Greppa" har, och har haft, en stor betydelse för spelarna i Luleå Hockey råder det inget tvivel om.
– Spelare kommer och går men "Greppa" är alltid kvar och han finns alltid i omklädningsrummet med gott snack och bra historier, så han är väl värd den här hyllningen, säger Joel Lassinantti.
Greppa Greppa10

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/legendariska-materialaren-hyllas-greppa-har-uppnatt-50-ar-i-foreningen-lassinantti-han-personifierar-lulea-hockey-/r1e4xd6l
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore fre 25 mar 2022, 19:14

Anders "pudding" Weiderstål (3kr mångårige matrialare):
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Puckad fre 25 mar 2022, 19:19

Där är en man vars memoarer jag skulle läsa!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11101
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Lars158 lör 26 mar 2022, 10:46

Vad ålder är Greppa?
Vilket speciellt jobb det måste vara. På många olika sätt.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore lör 26 mar 2022, 10:54

Peter "greppa" Åström är en av de berömda 56:orna, ofta bortglömd i riksmedia.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Norlin likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore lör 11 feb 2023, 16:38

https://kuriren.nu/sport/ishockey/artikel/greppa-ser-slutet-pa-tiden-i-lulea-hf-aret-jag-var-hemma-sjuk-blev-det-sa-tvart-jag-tar-en-nedvarvning-i-stallet-lag-i-respirator-i-elva-dygn/l7voek8l
Januari 2023
Greppa ser slutet på en lång karriär – låg i respirator

Greppa växte upp på Bergviken i Luleå och tillbringade stor del av sin fritid på uterinken på Cedern. Där fick han sitt smeknamn av den legendariske lagledaren Åke Wikman som tyckte Peter hade "världens konstigaste grepp på klubban".

Klubbikonen minns tillbaka på hur allt började.

Redan som 15-åring blev han materialare för IFK Luleå som senare blev Luleå Hockey.
– Jag tog inte riktigt plats i laget men jag ville hänga kvar med gänget. Åke föreslog att jag skulle bli materialare och så blev det, säger Greppa.

När Delfinen öppnade 1970 gjorde han sitt första år som materialförvaltare.
– Första året jag var med hade vi 18 matcher och man slipade lite. Det var raka klubbor och sedan kom det med lite krok. Det var en modell, en höger och en vänster. Det fanns inga tvättstugor så det fick man ta med sig hem. Det var suveränt när vi fick skåp på hallen och fick lämna kvar grejerna.

Spelare, tränare och sportchefer har kommit och gått genom åren, men Greppa har alltid funnits kvar.
– Det är jag och Harriet Widmark kvar från den tiden. Hon serverar fika fortfarande.

Hur känns det att du fortsatt så länge?
– Jag är pensionär nu. Jag är inte med, säger Greppa som fyllde 66 i maj.

Men du är med på ett hörn ändå?
– Ja...

Är det svårt att sluta?
– Ja. Både och. Vad ska man annars göra den här tiden på året? Jag känner att det året jag var hemma och var sjuk blev det så tvärt. Jag tänker att jag tar en nedvarvning istället. Nu åker jag med på några enstaka bortamatcher och CHL, säger Greppa.

Våren 2020 drabbades han av covid-19 och blev allvarligt sjuk.
– Jag låg hemma i 40 graders feber i nio dygn innan jag fick komma in, säger Greppa.

Hans hälsa försämrades drastiskt och han hamnade på intensivvårdsavdelningen i Piteå.
– Det blev 29 dygn på sjukhuset varav elva dygn i respirator. Jag kom tillbaka 16 kilo lättare.

Joel Lassinantti hade just lämnat klubben när han fick höra att Greppa blivit sjuk.
– Jag var på väg till KHL när han blev sjuk och höll kontakten med alla för att få uppdateringar om hur han mådde. Jag minns första gången jag träffade honom efter. Jag var ute och promenerade på Bergviken och han körde bil. Greppa stannade och parkerade bilen mitt på vägen. Vi pratade om det som varit och han hade väldigt mycket livsenergi. Det känns som att han känner att han fått en andra chans och tar till vara på alla stunder här i livet, för man vet aldrig när det tar slut.

Greppa var sjukskriven under en längre period och återhämtade sig sakta men säkert.

Nu, snart tre år senare, är måendet på topp.
– Jag mår skitbra. Efter det började jag gå en mil per dag och är nu i topptrim. Jag fick lite högt blodtryck och har medicin för det, men det har trappats ned så jag har inte mycket kvar nu, säger han.

Förra året firade Greppa 50 år i föreningen och hyllades innan matchen mot Malmö i mars. Joel Lassinanttis benskydd pryddes med en stor porträttbild av honom.
– Vi försökte hålla det hemligt väldigt länge och vi lyckades. På matchvärmningen lurade de ut honom till båset och jag åkte runt på isen. När jag fick se hans ansiktsuttryck blev jag rörd för att han blev så rörd. Han brukar inte vara den som visar mest känslor, men jag tror han blev glad och kände tacksamhet. Att han varit på samma position sedan stenåldern är väl värt att hyllas, säger Joel Lassinantti.

Sa han något till dig om det?
– Det var mest blicken som talade. Han skrattade litegrann och jag såg att det var riktiga känslor. Det var kul att kunna framkalla dem hos honom. Och att lura honom. Han har ofta koll på vad som sker i omklädningsrummet men där låg vi steget före.

Han säger att han håller på att varva ner nu, märker du av det?
– Han är inte med på varje bortaresa, men det känns som att han tar tillbaka de timmarna på hemmaplan i stället. Han spenderar mycket tid på hallen.

Vad betyder han för klubben?
– Att ha honom där känns som en trygghet. Man vet att han är där när man kommer till ishallen. Han är som en del av inredningen i Coop Arena. Han hör hemma där, helt enkelt.

Hur skulle du beskriva honom som person?
– Han vill ha ordning och reda i omklädningsrummet och spatserar runt där. Han gillar att berätta historier om hur det var på Ruismas tid så det får man lyssna på. Han har ofta en räv bakom örat och gillar att skoja med folk. Han piggar upp en varje dag. Han gillar ordvitsar och vi försöker vara lite vitsiga mot varandra. Att komma på en vits och berätta för honom tycker jag är roligt. Även fast de är dåliga så skrattar vi.

Joel Lassinantti som själv är uppvuxen i Luleå minns tillbaka när han som liten pojk var på lagets matcher.
– Jag tiggde klubbor av Greppa, men jag var lite rädd för honom och hade stor respekt. Nu när man lärt känna honom är han en trevlig kis.

Fick du någon klubba av honom?
– Nej, jag tror faktiskt inte det. Eller jag fick nog en som var trasig. Man får vara glad för det lilla.

Till sist, något mer du vill säga om Greppa?
– Det är en stor ära att få vara i klubben tillsammans med honom, säger Lassinantti och fortsätter:
– Han säger att det är sista säsongen, men jag vet inte om jag litar på honom där. Även om han slutar sin tjänst tror jag att han kommer fortsätta springa runt här.
Greppa Greppa10
Greppa Greppa11[url=https:Greppa Greppa18Greppa Greppa19Greppa Greppa20Greppa Greppa21
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, LulefanGBG, Kneten and Blitzwagen like this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av JohanO lör 11 feb 2023, 22:00

Vilka bilder! Man blir glad <3
JohanO
JohanO

Antal inlägg : 814
Join date : 14-03-01

Tony Moore likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore lör 16 mar 2024, 21:06

Finns bara en greppa, en riktig hedersman och en fantastisk representant för LHF!

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar, LulefanGBG and Bengtfredlund78 like this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Tony Moore lör 16 mar 2024, 23:50

Teckningen till Tyrre
Greppa Celine10
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7623
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Burskydd sön 17 mar 2024, 10:01

Den dagen Greppa går i pension tycker jag Luleå Hockey ska tillverka en specialgjord tröja med hans namn på ryggen och hissa den i taket i en ceremoni.
Ingen och då menar jag absolut INGEN har tjänat föreningen längre och mer troget än Greppa. Det skulle också ge klubben en massa goodwill att hylla sin gamle trogne medarbetare med en tröja i taket. Hör ni det i ledningen eller ska han bara få en blomsterkvast i handen och riktningen ut ur arenan den dag han blir pensionär ??
Nån annan som håller med ?

Burskydd

Antal inlägg : 541
Join date : 22-02-17

Bamsefar, Mr Bister and LulefanGBG like this post

Till överst på sidan Gå ner

Greppa Empty Sv: Greppa

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet