Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

+74
Rikky
Tony Moore
Admin
Pingis 11
LubosC
Mr Bister
#96
Diktatorn
GustenA
rasbiologen
PM
Snattran
GLHF
Dentos
makkanmakkan
wilmus2007
Polyfemos
NeedforX
icemask
Wolfhunter
CKa
Pontaking
Qirren
MrRumor10
lhffan
Myrman
Antwon
Nr10
kokostrollet
Groggen79
Bamsefar
JoakimJ
Dilox
Blinders
Donowitz
Sundance Kid
Ivanhoe
Redbear
Monco
Jonken
Norrlandstoken
Kapten Haddock
kamelbullen
NilsOskar
Ferros
Rakapuckar
Old Brooklyn
Puckad
Lulefan
Hedanders
Ströwarn
LulefanGBG
Dustin
Kagen
Anthrax
Lillajag
hokkzorz
pelle
Pajala
Hellcop
Sportchefen #2
Micke80
Urken
JuniorX
Niinimaa
farre
Hankburger
tibet
Tigerman
ski3r
Lars158
pingu
NallePhu
KaptenBlodskelett
78 posters

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Tigerman tor 15 jun 2017, 23:57

Puckad skrev:
Jonken skrev:
Puckad skrev:
Jag tror att de har krav på sig att bygga eget kapital och vet att den här lösningen var den bästa som de hade att välja på.
Men inte den de drömt om.
Ett artistkontrakt till jul känns givet. Det är också ett hyfsat billigt sätt att förstärka truppen.
Ur den synvinkeln känner man iaf lite plåster på såren. LHF uttryckte ju själva att de hade lyckats förhandla fram en bra deal med Joey. Så långt väl.

Dock börjar man titta på den totala bilden över varför Luleå Hockey överhuvudtaget tar in spelare till sin trupp; blir ju bilden lite annorlunda. För någonstans vill man ju ändå erhålla bästa möjliga "bang-for-the-buck", dvs valuta/resultat för sin investering. I detta fall pratar vi om en ledande spetsspelare. Detta innebär alltså en spelare som ska ta plats bland de absolut bästa i laget. Detta innebär kort en sak -fördelat på två:

- En större krav bild av föreningen gentemot spelaren i fråga.
- Ett större ansvar utifrån mot föreningen att välja rätt spelare.

Om inte en godkänd prestation -och de rätta förutsättningarna på en spelare i en organisation är det rätta; ökar felinvesteringsmarginalerna dramatiskt. Och ur detta kan man ganska enkelt få fram en intressant följdfråga: Vilken typ av investering är mer hållbar sportsligt -som ekonomiskt för en förening som Luleå Hockey:

- En billigare spelare med dokumenterad skadehistorik och sämre produktion/effektivitet pga detta?
- En dyr spelare med dokumenterad produktion/effektivitet?

Båda dessa spelare kan ju dominera eller floppa. Min personliga åsikt i denna fråga är: Skall man ha in spets: Investera i spets: Annars: Låt bli. Har man inte råd: Låt bli. Skulle jag välja att investera; vill iaf jag att investeringen så säker som möjligt för det jag vill få ut ur den. Att välja gå på andra sorteringen (oavsett orsak) ÄR en chansning. Billigare: Ja: Men ändå en betydligt större chansning. Skulle jag motförmodan ändå välja att göra en chansning -skulle iaf jag vilja säkra upp lite för den chansningen med de andra spelarna jag väljer att ta in. Dvs: Inte värva flera chansningar!

Om man skall något orättvist hårda detta: Talang eller hälsa? I min värld är det totalt vansinnigt att begära/ställa krav på en hög prestation av någon som har talangen -men eventuellt inte har hälsan för att leverera det. Detta är en ekvation som sällan går ihop. Någonstans blir det lite grand som att resonera så här: Vi behöver en ny bil; så låt oss köpa den här som har varit trasig de senaste åren till en billigare penning. En trasig bil går väl att reparera. Dock beroende på felet kan detta bli väldigt kostsamt. Men hela läkareliten på en trasig spelare? -Funkar tyvärr inte på samma sätt...

Klart att man är orolig.....
Helt klart är att man inte vinner SM guld med prisvärda spelare.
Tycker Jonken oroar sig onödigt mycket vad gäller skadehistoriken, åtminstone när det gäller Hishon. Visst, risken att man åker dit på ett återfall och en lång konvalescens vid en ny smäll finns där, men det är inte så att hans tidigare hjärnskakning innebär att han kommer missa matcher bara av den anledningen. Samma gäller även Cehlin. Så med dessa två känner jag mig inte speciellt orolig, risken att de ska åka på en ny skada är i praktiken precis lika stor som med vilken annan spelare.

Olas rygg kan man känna mer tveksamhet inför, såna besvär brukar kunna återkomma men det beror förstås även på den exakta skadeproblematiken och hur väl det gått med rehab.

Sedan undrar jag vad alternativet är om man inte har råd att värva garanterad spets i tillräcklig omfattning, och inte ska ta en chans på de som har potential att prestera på topp men är billigare p.g.a. diverse risker? Det enda kvarvarande blir väl då att fylla truppen med ett gäng billiga stolpskott av allsvensk kaliber och lägga alla ägg i en korg och spendera sina sista slantar på någon enstaka garanterad spetsvärvning. Då om något vill det till att man träffar rätt med spetsen, och gud förbjude att han går och blir skadad.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Donowitz fre 16 jun 2017, 00:22

Puckad skrev:
Jonken skrev:
Puckad skrev:
Jag tror att de har krav på sig att bygga eget kapital och vet att den här lösningen var den bästa som de hade att välja på.
Men inte den de drömt om.
Ett artistkontrakt till jul känns givet. Det är också ett hyfsat billigt sätt att förstärka truppen.
Ur den synvinkeln känner man iaf lite plåster på såren. LHF uttryckte ju själva att de hade lyckats förhandla fram en bra deal med Joey. Så långt väl.

Dock börjar man titta på den totala bilden över varför Luleå Hockey överhuvudtaget tar in spelare till sin trupp; blir ju bilden lite annorlunda. För någonstans vill man ju ändå erhålla bästa möjliga "bang-for-the-buck", dvs valuta/resultat för sin investering. I detta fall pratar vi om en ledande spetsspelare. Detta innebär alltså en spelare som ska ta plats bland de absolut bästa i laget. Detta innebär kort en sak -fördelat på två:

- En större krav bild av föreningen gentemot spelaren i fråga.
- Ett större ansvar utifrån mot föreningen att välja rätt spelare.

Om inte en godkänd prestation -och de rätta förutsättningarna på en spelare i en organisation är det rätta; ökar felinvesteringsmarginalerna dramatiskt. Och ur detta kan man ganska enkelt få fram en intressant följdfråga: Vilken typ av investering är mer hållbar sportsligt -som ekonomiskt för en förening som Luleå Hockey:

- En billigare spelare med dokumenterad skadehistorik och sämre produktion/effektivitet pga detta?
- En dyr spelare med dokumenterad produktion/effektivitet?

Båda dessa spelare kan ju dominera eller floppa. Min personliga åsikt i denna fråga är: Skall man ha in spets: Investera i spets: Annars: Låt bli. Har man inte råd: Låt bli. Skulle jag välja att investera; vill iaf jag att investeringen så säker som möjligt för det jag vill få ut ur den. Att välja gå på andra sorteringen (oavsett orsak) ÄR en chansning. Billigare: Ja: Men ändå en betydligt större chansning. Skulle jag motförmodan ändå välja att göra en chansning -skulle iaf jag vilja säkra upp lite för den chansningen med de andra spelarna jag väljer att ta in. Dvs: Inte värva flera chansningar!

Om man skall något orättvist hårda detta: Talang eller hälsa? I min värld är det totalt vansinnigt att begära/ställa krav på en hög prestation av någon som har talangen -men eventuellt inte har hälsan för att leverera det. Detta är en ekvation som sällan går ihop. Någonstans blir det lite grand som att resonera så här: Vi behöver en ny bil; så låt oss köpa den här som har varit trasig de senaste åren till en billigare penning. En trasig bil går väl att reparera. Dock beroende på felet kan detta bli väldigt kostsamt. Men hela läkareliten på en trasig spelare? -Funkar tyvärr inte på samma sätt...

Klart att man är orolig.....
Helt klart är att man inte vinner SM guld med prisvärda spelare.

Är man dyr men jävligt bra, så är man prisvärd.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Jonken fre 16 jun 2017, 08:30

bearjew skrev:
Är man dyr men jävligt bra, så är man prisvärd.
Så är det ju. Är man jävligt bra -gör man hela föreningen bättre.
Undra vad som skulle hända om Luleå Hockey skulle kunna få låna Pittsburgh Penguins nummer 87 för en säsong...?

Jag menar: Vinner han inte hela SHLs poängliga både i grundserien + slutspel; är ju en överraskning. (Och detta är altså en spelare som är van vid att motståndarnas bästa hela tiden försöker släcka honom på isen.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av kokostrollet fre 16 jun 2017, 08:52

En (förhoppningsvis högerskjutande) back från full trupp och tycker till skillnad mot många andra här att det känns rätt bra! I dagsläget har vi förutom endast 2 spelare en helsvensk trupp, när var vi ens i närheten av något liknande? Vi har flera supertalanger i laget som kommer att få chansen (och som vet om det redan tidigt på försäsongen). Själv tror jag kommande säsong blir såväl Isacs som Einars genombrottssäsong, - Vem vet? kanske vårt svar på Peter Forsberg och Markus Näslund? Helt klart är iaf att vi har två otroliga talanger på väg att blomma ut ordentligt så med det i åtanke är det helt rätt väg att gå som Luleå tar nu. Sedan så är ju truppen garanterat långt billigare än fjolårets. Det finns pengar kvar att komplettera med spets längre fram. Det är också så jag tror att man resonerar, - med en så pass genuin stomme av svenska spelare där våra supertalanger faktiskt kan blomma ut, så är det bättre att vänta med att komplettera med ev. spets än att köpa in den direkt. Därför är draget att lyfta bort Julius helt rätt också.

I november/december, när lynniga coacher i KHL visat sin karaktär och slängt ut spelare till höger och vänster, eller när ännu en säsong visar sig sluta i AHL-harvande, kan vi kanske ha vår förstecenter för Bulanhockey ledig till ett långtidskontrakt. En Oskar Sundqvist eller Lucas Wallmark med norrlänskt förflutet, eller varför inte Anton Lander eller Dennis Rasmussen? Spelare som då har ett helt annat förhandlingsläge än de har just precis nu. Då vet vi också mer om hur statusen ser ut i laget i övrigt och vilka positioner vi har spelare på som inte håller eller som är skadade. Nej, jag tycker det ser klart bättre ut än vad många målar upp. Dessutom kommer det bara att passa oss att slå från underläge med en nästan helsvensk trupp utan en massa legoknektar från start.

kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Puckad fre 16 jun 2017, 09:22

Tigerman skrev:
Puckad skrev:
Jonken skrev:
Puckad skrev:
Jag tror att de har krav på sig att bygga eget kapital och vet att den här lösningen var den bästa som de hade att välja på.
Men inte den de drömt om.
Ett artistkontrakt till jul känns givet. Det är också ett hyfsat billigt sätt att förstärka truppen.
Ur den synvinkeln känner man iaf lite plåster på såren. LHF uttryckte ju själva att de hade lyckats förhandla fram en bra deal med Joey. Så långt väl.

Dock börjar man titta på den totala bilden över varför Luleå Hockey överhuvudtaget tar in spelare till sin trupp; blir ju bilden lite annorlunda. För någonstans vill man ju ändå erhålla bästa möjliga "bang-for-the-buck", dvs valuta/resultat för sin investering. I detta fall pratar vi om en ledande spetsspelare. Detta innebär alltså en spelare som ska ta plats bland de absolut bästa i laget. Detta innebär kort en sak -fördelat på två:

- En större krav bild av föreningen gentemot spelaren i fråga.
- Ett större ansvar utifrån mot föreningen att välja rätt spelare.

Om inte en godkänd prestation -och de rätta förutsättningarna på en spelare i en organisation är det rätta; ökar felinvesteringsmarginalerna dramatiskt. Och ur detta kan man ganska enkelt få fram en intressant följdfråga: Vilken typ av investering är mer hållbar sportsligt -som ekonomiskt för en förening som Luleå Hockey:

- En billigare spelare med dokumenterad skadehistorik och sämre produktion/effektivitet pga detta?
- En dyr spelare med dokumenterad produktion/effektivitet?

Båda dessa spelare kan ju dominera eller floppa. Min personliga åsikt i denna fråga är: Skall man ha in spets: Investera i spets: Annars: Låt bli. Har man inte råd: Låt bli. Skulle jag välja att investera; vill iaf jag att investeringen så säker som möjligt för det jag vill få ut ur den. Att välja gå på andra sorteringen (oavsett orsak) ÄR en chansning. Billigare: Ja: Men ändå en betydligt större chansning. Skulle jag motförmodan ändå välja att göra en chansning -skulle iaf jag vilja säkra upp lite för den chansningen med de andra spelarna jag väljer att ta in. Dvs: Inte värva flera chansningar!

Om man skall något orättvist hårda detta: Talang eller hälsa? I min värld är det totalt vansinnigt att begära/ställa krav på en hög prestation av någon som har talangen -men eventuellt inte har hälsan för att leverera det. Detta är en ekvation som sällan går ihop. Någonstans blir det lite grand som att resonera så här: Vi behöver en ny bil; så låt oss köpa den här som har varit trasig de senaste åren till en billigare penning. En trasig bil går väl att reparera. Dock beroende på felet kan detta bli väldigt kostsamt. Men hela läkareliten på en trasig spelare? -Funkar tyvärr inte på samma sätt...

Klart att man är orolig.....
Helt klart är att man inte vinner SM guld med prisvärda spelare.
Tycker Jonken oroar sig onödigt mycket vad gäller skadehistoriken, åtminstone när det gäller Hishon. Visst, risken att man åker dit på ett återfall och en lång konvalescens vid en ny smäll finns där, men det är inte så att hans tidigare hjärnskakning innebär att han kommer missa matcher bara av den anledningen. Samma gäller även Cehlin. Så med dessa två känner jag mig inte speciellt orolig, risken att de ska åka på en ny skada är i praktiken precis lika stor som med vilken annan spelare.

Olas rygg kan man känna mer tveksamhet inför, såna besvär brukar kunna återkomma men det beror förstås även på den exakta skadeproblematiken och hur väl det gått med rehab.

Sedan undrar jag vad alternativet är om man inte har råd att värva garanterad spets i tillräcklig omfattning, och inte ska ta en chans på de som har potential att prestera på topp men är billigare p.g.a. diverse risker? Det enda kvarvarande blir väl då att fylla truppen med ett gäng billiga stolpskott av allsvensk kaliber och lägga alla ägg i en korg och spendera sina sista slantar på någon enstaka garanterad spetsvärvning. Då om något vill det till att man träffar rätt med spetsen, och gud förbjude att han går och blir skadad.
Det är lite det jag försökte säga.
Det var inte kritik mot LHF utan mera ett konstaterande att ramarna inte rymmer ett lag som på förhand kan konkurrera om guldet.
Om man då drömmer om Crosby så sätter man upp sig själv för att bli besviken.
(Pengarna ska räcka till minst 25 personer.)

Sedan ser jag några varningssignaler kring Joey som inte är relaterade till hjärnskakningen:
Det ryktas om handgemäng och frustration över att vi spelar på annat sätt i Europa som han inte var van vid och/eller behärskade.
Samtidigt sa Joey något i stil med "Bulan har lovat mig att jag ska få spela mitt spel."
OM dessa två är sanna så riskerar vi en ny president som inte får göra som han vill, och blir putt och trumpen.
(Och det är ett stort OM)
Eller en 25-årig amerikan som styr vårt sätt att spela.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av kokostrollet fre 16 jun 2017, 09:42

Puckad skrev:
Sedan ser jag några varningssignaler kring Joey som inte är relaterade till hjärnskakningen:
Det ryktas om handgemäng och frustration över att vi spelar på annat sätt i Europa som han inte var van vid och/eller behärskade.
Samtidigt sa Joey något i stil med "Bulan har lovat mig att jag ska få spela mitt spel."
OM dessa två är sanna så riskerar vi en ny president som inte får göra som han vill, och blir putt och trumpen.
(Och det är ett stort OM)
Eller en 25-årig amerikan som styr vårt sätt att spela.

Klart Hishon är en hög reward/hög risk typ av spelare, men hoppas dels att LHF har lärt sig något av Kennedy samt så klart haft Bulan med i diskussionerna kring den här värvningen. Det är helt uppenbart att han inte trivts i spelsättet i KHL tror att han har mer att ge i Bulans system.

http://www.shedlighthockey.com/blog/what-have-you-done-for-me-lately/

Why do you love the game? Are there perhaps things that annoy you?

I’m not sure why I love the game. I love ice cream too and I can’t explain that either. The trap annoys me, I can’t stand it. The 1-4 trap…. give me a break! I do understand it on the big ice though, you have to slow guys down somehow.

Have you had to change your style at all playing in Europe?

Big time. Before coming to Europe I had the mindset; “hockey is hockey, big ice, small ice – it’s not going to change anything.” I was wrong. The KHL is a straight 1-4 trap league, almost every single team plays the same way and it makes it really hard to create any offence off the rush. The other big difference is the way players turn offensive situations into 1 on 1s. In North America we are taught to support the puck and create little triangles all over the ice to utilize give and go plays. Some Russian teams still seem to use that technique but the majority of times we are being told to go to the net and leave the guy with the puck to win his 1-on-1 battle. It’s been a very challenging adjustment but I feel I’m learning every day.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2665
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Puckad fre 16 jun 2017, 10:12

Sista stycket är där jag känner att vi behöver komma rätt.
Crasch-the-net har varit vårt sätt att lösa anfallsspel senaste åren.
För mig har trianglar varit Örebro's och Modo's (minns ni dom...?) melodi.
Jag hoppas Bulan och Hishon är i synk här.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11110
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag fre 16 jun 2017, 11:24

Puckad skrev:Sista stycket är där jag känner att vi behöver komma rätt.
Crasch-the-net har varit vårt sätt att lösa anfallsspel senaste åren.
För mig har trianglar varit Örebro's och Modo's (minns ni dom...?) melodi.
Jag hoppas Bulan och Hishon är i synk här.

Även Saik, Växjö och till viss del Frölunda samt Brynäs har ju spelat sig till målchanser via triangelspel, det funkar om man är tillräckligt skicklig. Har man inte skickligheten spelar man crasch the net och jag antar att Luleå kommer att försöka kombinera detta, där i första hand våra lite skickligare spelare (Ola, Hishon, Lundis kommer försöka sätta upp spel medans Petter och Cehlin kanske kan både och, samt att övriga spelar mer crasch the net.
Defensivt slipper har ju styr/säckspel då vi absolut inte kommer att spela säckspel utan hög press och i nåt enstaka fall styrspel, så där får han som han vill.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger fre 16 jun 2017, 12:34

Lillajag skrev:
Puckad skrev:Sista stycket är där jag känner att vi behöver komma rätt.
Crasch-the-net har varit vårt sätt att lösa anfallsspel senaste åren.
För mig har trianglar varit Örebro's och Modo's (minns ni dom...?) melodi.
Jag hoppas Bulan och Hishon är i synk här.

Även Saik, Växjö och till viss del Frölunda samt Brynäs har ju spelat sig till målchanser via triangelspel, det funkar om man är tillräckligt skicklig. Har man inte skickligheten spelar man crasch the net och jag antar att Luleå kommer att försöka kombinera detta, där i första hand våra lite skickligare spelare (Ola, Hishon, Lundis kommer försöka sätta upp spel medans Petter och Cehlin kanske kan både och, samt att övriga spelar mer crasch the net.
Defensivt slipper har ju styr/säckspel då vi absolut inte kommer att spela säckspel utan hög press och i nåt enstaka fall styrspel, så där får han som han vill.

Men SAIK kör inte triangelspel utan de kör crash the net även de. Så fort de får ett läge så tjongas pucken in på mål och en spelare rusar på mål. Det är amerikanskt spel framför mer traditionellt svenskt spel.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag fre 16 jun 2017, 13:16

Hankburger skrev:
Lillajag skrev:
Puckad skrev:Sista stycket är där jag känner att vi behöver komma rätt.
Crasch-the-net har varit vårt sätt att lösa anfallsspel senaste åren.
För mig har trianglar varit Örebro's och Modo's (minns ni dom...?) melodi.
Jag hoppas Bulan och Hishon är i synk här.

Även Saik, Växjö och till viss del Frölunda samt Brynäs har ju spelat sig till målchanser via triangelspel, det funkar om man är tillräckligt skicklig. Har man inte skickligheten spelar man crasch the net och jag antar att Luleå kommer att försöka kombinera detta, där i första hand våra lite skickligare spelare (Ola, Hishon, Lundis kommer försöka sätta upp spel medans Petter och Cehlin kanske kan både och, samt att övriga spelar mer crasch the net.
Defensivt slipper har ju styr/säckspel då vi absolut inte kommer att spela säckspel utan hög press och i nåt enstaka fall styrspel, så där får han som han vill.

Men SAIK kör inte triangelspel utan de kör crash the net även de. Så fort de får ett läge så tjongas pucken in på mål och en spelare rusar på mål. Det är amerikanskt spel framför mer traditionellt svenskt spel.
Tänkte mer på tidigare årgångar av Saik...

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger fre 16 jun 2017, 13:24

Lillajag skrev:
Hankburger skrev:
Lillajag skrev:
Puckad skrev:Sista stycket är där jag känner att vi behöver komma rätt.
Crasch-the-net har varit vårt sätt att lösa anfallsspel senaste åren.
För mig har trianglar varit Örebro's och Modo's (minns ni dom...?) melodi.
Jag hoppas Bulan och Hishon är i synk här.

Även Saik, Växjö och till viss del Frölunda samt Brynäs har ju spelat sig till målchanser via triangelspel, det funkar om man är tillräckligt skicklig. Har man inte skickligheten spelar man crasch the net och jag antar att Luleå kommer att försöka kombinera detta, där i första hand våra lite skickligare spelare (Ola, Hishon, Lundis kommer försöka sätta upp spel medans Petter och Cehlin kanske kan både och, samt att övriga spelar mer crasch the net.
Defensivt slipper har ju styr/säckspel då vi absolut inte kommer att spela säckspel utan hög press och i nåt enstaka fall styrspel, så där får han som han vill.

Men SAIK kör inte triangelspel utan de kör crash the net även de. Så fort de får ett läge så tjongas pucken in på mål och en spelare rusar på mål. Det är amerikanskt spel framför mer traditionellt svenskt spel.
Tänkte mer på tidigare årgångar av Saik...

Måste vara en "tidig" årgång av SAIK i så fall eftersom de kört Crash the net sedan Forsbergs dagar.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hellcop fre 16 jun 2017, 13:30

Varför spårar det alltid ut?

Är det så extremt jävla svårt att hålla diskussionen i rätt tråd? Det känns som att LHFs sillytråd används till att diskutera allt från LHFs silly season till vad Roger Melin åt till frukost.

Vem fan är ansvarig admin här egentligen?
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 589
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger fre 16 jun 2017, 13:44

Hellcop skrev:Varför spårar det alltid ut?

Är det så extremt jävla svårt att hålla diskussionen i rätt tråd? Det känns som att LHFs sillytråd används till att diskutera allt från LHFs silly season till vad Roger Melin åt till frukost.

Vem fan är ansvarig admin här egentligen?

Får ursäkta för det. Jag har en av orsakerna till att detta sker och därför ska jag från och med nu hålla mig till ämnet. Med det sagt...

Någon som har en aning om vem backen är som Luleå påstås tagit kontakt med?

Hört allt från http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9507 till http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12845 men det enda jag har fått ut är att det tydligen ska vara en transatlant. Någon som har något mer konkret? Eller lyckas Luleå hålla (för engångsskull) det helt under ytan till den grad att folk som brukar få tips inte får det?

Just Klein ser jag som en ganska otrolighet. Killen har haft en ordinarie plats i NHL med den caphit på just under 3 miljoner dollar. Med andra ord står han långt över de lönestrukturer som generellt gäller i SHL och framförallt långt över vad Luleå har råd med. Plastino verkar vara en ganska speedig back men är han vad Luleå söker?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hellcop lör 17 jun 2017, 12:55

Klein tror jag vi kan skriva av direkt, finns inte en chans att han hamnar i SHL öht.

Plastino, visst, inte alls oävet och omöjligt.

Det är helt tyst bland mina tipsare, jag kollar vidare. Spännande non the less Smile
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 589
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger lör 17 jun 2017, 13:59

Hellcop skrev:Klein tror jag vi kan skriva av direkt, finns inte en chans att han hamnar i SHL öht.

Plastino, visst, inte alls oävet och omöjligt.

Det är helt tyst bland mina tipsare, jag kollar vidare. Spännande non the less Smile
Klein skulle kosta 1/3 av den totala lönebudgeten.. så ja honom kan man glömma. Wink
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 lör 17 jun 2017, 14:37

För att sumera sillyn så här långt:
Spelare som lämnar:
Mouillierat
Hilding
Mastomäki
Lagace
Junttila
Sweatt
Todd
Schira
Melart
Jaros
Massiallo
(Gustafsson) Tror inte han lämnar bara för att han skrivit kontrakt, men lägger in han ändå då han är osäker.

Spelare som kommer:
Hishon
Olausson
Levander
Chelin
Larsson
Sondell
Johansson
Grahn

Även om man inte ska jämföra spelarna rakt av utan se det som en helhet så väljer jag ändå att göra en jämförelse och förutsätter att ingen är skadad när det drar ihop sig. Alla spelare har jag dock inte sett utan det är min högst subjektiva åsikt bygd på dels det jag sett, läst och hört.
Moullierat - Olausson = Klart plus
Hilding - Hishon = plus, att dömma av det jag såg av Hilding trots att ajg aldrig sett Hishon spela.
Mastomäki - Levander = Ett litet minus, mest bara för att Masto var inne i SHL, tror dock att det minuset går att äta ikapp.
Sweatt - Cehlin = Det känns lite som +/- 0 här. Lite olika typer vi får in men ändå jämt.
Lagace - Larsson = Jämt. Har inte sett Larsson men känslan är att vi kansek får lite mer hockey men frågan är om vi får samma jävlar anamma.
Junttila - Ej ersatt
Massiallo - Ej ersatt
Todd - Ej ersatt
Jaros - Johansson - Minus, Johansson har mycket kvar att lära innan han är på samma nivå, trots att Jaros hade en hel del nybörjarmisstag också.
Schira - Sondell = Plus. Vet inte hur Sondells utveckling gått, men spontant kjänns det som att han inte lär vara sämre i defensiven men bättre i offensiven, dock utan hårda tacklingar.
Melart - Grahn = Minus. Inte alls samma pondus, han visade dock i slutet av fjolåret att han inte gör bort sig.

Nu har man valt att bygga laget lite annorlunda och när man ser på forwardssidan tycker jag inte vi är sämre än i fjol, dock mer välbalanserat och genomtänkt byggt. Jag är inte orolig för forwards så länge alla som ska producera gör det och är friska.
På backsidan har vi tappat enormt mycket, och då ska man även tänka på att vi tappat mycket från en backuppsättning som var rätt dålig i fjol. Här handlar mycket om vad det är för en sista back som kommer in och hur många minuter denne kan tugga.
Vad gäller Melart så var känslan redan i fjol att man värvade in Engsund som Melarts ersättare.
Drar Gustafsson så ser målvaktssidan tunn ut med tanke på att vi redan lånat ut Massiallo för hela året. Tror dock inte det blir ett problem då han inte kommer fara för att slåss i AHL/ECHL redan i år.

Jag ser med stor spänning fram emot den sista backpjäsen som ska in. Det känns lite som att det står och faller med den pjäsen.
Sen ska vi ha i bakhuvudet att klubben sagt att de inte ska ersätta Jaros förrän dom är säker på att han blir kvar där borta, det gör att jag är rätt säker på att vi kan förvänta oss ett backförvärv under hösten.

Ekonomiskt ser den här truppen MYCKET billigare ut än i fjol, det borde innebära att vi har pengar kvar för även ett forwardsförvärv under vintern om behovet uppstår. Detta trots att vi sänkt spelarbudgetten med motsvarande en stjärnlön.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ferros lör 17 jun 2017, 15:19

Luleå ska väl dessutom få in en del pengar för att Gustavsson skrivit på för pingvinerna också?

60 000 dollar (har för mig att det är rätt summa) x 3 säsonger i klubben = i runda slängar 1 500 000kr.

Något som jag antar att man inte budgeterat att man ska få in på förhand.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 lör 17 jun 2017, 15:39

Ferros skrev:Luleå ska väl dessutom få in en del pengar för att Gustavsson skrivit på för pingvinerna också?

60 000 dollar (har för mig att det är rätt summa) x 3 säsonger i klubben = i runda slängar 1 500 000kr.

Något som jag antar att man inte budgeterat att man ska få in på förhand.

Den summan får de inte förrän till nästa år vill jag minnas. Har för mig, men kan ha fel, att ersättningen kommer i efterhand. Sen antar jag att man sätter de pengarna på banken, likt man beslutade göra med Jaros ersättning.
Men totalt landar det väll på ca 4.000.000 för båda.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Norrlandstoken sön 18 jun 2017, 15:07


Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger sön 18 jun 2017, 15:16

Norrlandstoken skrev:Denna back kanske?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12027
Känns lite väl... uddlös. Hade hellre sett en spelare som Jaros värvas in än någon som verkar vara en Melart minus offensiv.. Men det är jag det.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 sön 18 jun 2017, 15:30

Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Denna back kanske?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12027
Känns lite väl... uddlös. Hade hellre sett en spelare som Jaros värvas in än någon som verkar vara en Melart minus offensiv.. Men det är jag det.

Jag är faktiskt lite kluven vad gäller typ av back jag önskar, om det inte blir en tvåvägare så klart.
Min första prio är en riktigt bra tvåvägsback, dessa är dock inte helt enkla att hitta.
Andra prio är nog ändå en riktigt bra defensiv back som kan stabilisera upp en rätt så vinglig backuppsättning. Däremot bör den backen ha ett riktigt bra första pass.
Tredje prio är en riktigt bra offensiv back. Det hade absolut varit välbehövligt för framförallt PP, men samtidigt är känslan att vi kommer frå problem med BP och 5-5 med de backar vi har.
PP går ju dessutom att köra med 4-5 forwards också.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu sön 18 jun 2017, 16:09

Tror lite man siktar på en PP back sedan så vill man väl att han behärskar båda zoner likväl, Tror lite det kan bli ett #lhflive veckan som kommer är feelingen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 sön 18 jun 2017, 18:16

NallePhu skrev:Tror lite man siktar på en PP back sedan så vill man väl att han behärskar båda zoner likväl, Tror lite det kan bli ett #lhflive veckan som kommer är feelingen!

Jo har också fått den känslan då jag försökt läsa mellan raderna. Men det gäller att det är en tvåvägsback och inte en renodlad ofensiv back om man ska lugna mig.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av hokkzorz sön 18 jun 2017, 19:15

Tror nog man har tänk sig Sondell i en PP uppställning.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger sön 18 jun 2017, 19:37

hokkzorz skrev:Tror nog man har tänk sig Sondell i en PP uppställning.

Inte har man värvat in honom för hans defensiva kvalitéer direkt. Wink
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Tigerman sön 18 jun 2017, 23:18

Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Denna back kanske?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12027
Känns lite väl... uddlös. Hade hellre sett en spelare som Jaros värvas in än någon som verkar vara en Melart minus offensiv.. Men det är jag det.
"Lacks coordination and hockey sense" Shocked

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ferros mån 19 jun 2017, 00:20

Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Denna back kanske?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12027
Känns lite väl... uddlös. Hade hellre sett en spelare som Jaros värvas in än någon som verkar vara en Melart minus offensiv.. Men det är jag det.
"Lacks coordination and hockey sense" Shocked

Hade med andra ord passat perfekt i förra årets lagbygge. Very Happy

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NilsOskar mån 19 jun 2017, 00:47


NilsOskar

Antal inlägg : 441
Join date : 12-02-25
Ort : 08

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Nr10 mån 19 jun 2017, 01:06

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=27126
Spontant känns det som att den här mannnen bör vara en av spelarna skuggan och Engman har pratat med

Nr10

Antal inlägg : 110
Join date : 15-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger mån 19 jun 2017, 11:34

Tigerman skrev:
Hankburger skrev:
Norrlandstoken skrev:Denna back kanske?
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12027
Känns lite väl... uddlös. Hade hellre sett en spelare som Jaros värvas in än någon som verkar vara en Melart minus offensiv.. Men det är jag det.
"Lacks coordination and hockey sense" Shocked

Får det att låta som han vore en kon. Man kan inte sakna coordination.. Det är helt omöjligt om man samtidigt kan gå eller åka skridskor. Och hur har han lyckats komma ens så här långt utan hockeysinne? Han har gjort 122 NHL matcher..

NilsOskar skrev:Här har vi vår tvåvägsrightare:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735

Skulle inte säga nej.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av hokkzorz mån 19 jun 2017, 12:01

Eftersom vi har värvat en del spelare med lite skadehistorik så borde vi försöka på http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9189

Han var ju skadad och missade hela slutspelet lol!

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Monco ons 21 jun 2017, 22:43

Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu ons 21 jun 2017, 23:02

Monco skrev:Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735
Nje finns nog bättre än den herren där ute.....
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Monco ons 21 jun 2017, 23:29

NallePhu skrev:
Monco skrev:Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735
Nje finns nog bättre än den herren där ute.....
Jag såg just att @NilsOskar hade uppe honom i måndags men det talas om honom på ett par facebooksidor idag. Vad är det för fel på honom NallePhu?

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av NallePhu tor 22 jun 2017, 06:25

Monco skrev:
NallePhu skrev:
Monco skrev:Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735
Nje finns nog bättre än den herren där ute.....
Jag såg just att @NilsOskar hade uppe honom i måndags men det talas om honom på ett par facebooksidor idag. Vad är det för fel på honom NallePhu?
*host*
*host*
Skadebenägen
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18226
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag tor 22 jun 2017, 09:14

NallePhu skrev:
Monco skrev:
NallePhu skrev:
Monco skrev:Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735
Nje finns nog bättre än den herren där ute.....
Jag såg just att @NilsOskar hade uppe honom i måndags men det talas om honom på ett par facebooksidor idag. Vad är det för fel på honom NallePhu?
*host*
*host*
Skadebenägen

60-70 matcher per säsong förutom senaste säsongen så det där med skadebenägen får du gärna förklara? Man är ju inte skadebenägen för att man bara gjort drygt 30 matcher EN säsong.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag tor 22 jun 2017, 09:30

Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av ski3r tor 22 jun 2017, 09:38

Lillajag skrev:Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!
Helt klart vore Elliott en kanonvärvning, jag sticker t.o.m ut hakan och säger att han skulle vara en av SHL's absolut bästa backar.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Monco tor 22 jun 2017, 09:48

Lillajag skrev:
NallePhu skrev:
Monco skrev:
NallePhu skrev:
Monco skrev:Det här ryktet dök just upp från ingenstans http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15735
Nje finns nog bättre än den herren där ute.....
Jag såg just att @NilsOskar hade uppe honom i måndags men det talas om honom på ett par facebooksidor idag. Vad är det för fel på honom NallePhu?
*host*
*host*
Skadebenägen

60-70 matcher per säsong förutom senaste säsongen så det där med skadebenägen får du gärna förklara? Man är ju inte skadebenägen för att man bara gjort drygt 30 matcher EN säsong.
Precis. Dom flesta hockeyspelare har väl någon säsong som dom är skadade men det måste ju gnällas på allt som har med Luleå att göra. Jag börjar bli otroligt less på allt negativt som skrivs om laget. Jag tror på vårat gäng den här vintern och tycker laget ser mer balanserat ut än på länge.

Monco

Antal inlägg : 307
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Donowitz tor 22 jun 2017, 10:07

ski3r skrev:
Lillajag skrev:Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!
Helt klart vore Elliott en kanonvärvning, jag sticker t.o.m ut hakan och säger att han skulle vara en av SHL's absolut bästa backar.

Instämmer här. Hade varit precis det vi letar efter.

Donowitz

Antal inlägg : 4083
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Bamsefar tor 22 jun 2017, 12:21

Lillajag skrev:Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!

Nåja, de flesta inom topp 20 backar i AHL snittar över en halv pinne per match, och EP -beskrivningen känns väldigt mycket som en Daine Todd allt som allt en chansning , som alla Nordamerikaner känns numera. Att ha presterat i AHL är ju inga garantier.
Med det sagt så kan det naturligtvis bli en riktigt bra värvning om utifall att kanske..
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12044
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Hankburger tor 22 jun 2017, 13:16

Bamsefar skrev:
Lillajag skrev:Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!

Nåja, de flesta inom topp 20 backar i AHL snittar över en halv pinne per match, och EP -beskrivningen känns väldigt mycket som en Daine Todd  allt som allt en chansning , som alla Nordamerikaner känns numera. Att ha presterat i AHL är ju inga garantier.
Med det sagt så kan det naturligtvis bli en riktigt bra värvning om utifall att kanske..
Transatlantiska backar från KHL generellt känns mer säkrare än forwards.. iaf i mitt tycke.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Kapten Haddock tor 22 jun 2017, 18:49

bearjew skrev:
ski3r skrev:
Lillajag skrev:Elliott är ju på pappret en kanonvärvning! Över 80 NHL matcher, senast 2016. En halv poäng i snitt i AHL som BACK. Bra ålder, rörlig, bra pass, mycket bra skott, ovanligt stor del mål av hans poäng, rightare! Jag skulle då vara oerhört nöjd om vi lyckas värva honom!!
Helt klart vore Elliott en kanonvärvning, jag sticker t.o.m ut hakan och säger att han skulle vara en av SHL's absolut bästa backar.

Instämmer här. Hade varit precis det vi letar efter.

EP-scoutingen säger ju absolut ett ja från mig. Jag är som tur är inte värvningsansvarig och hoppas att om Engman/Nilsson har korn på denna kille har bättre referenser än EP och någon video om han är nära!
Skulle han vara klar, så kan jag bara hoppas på att han skapar "Huset Elliot" 2 av vårt kära Delfinen och levererar som den back vi letat efter i många år och kan liknas med Niinemaa, Juntila m.fl. m.fl.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Micke80 tor 22 jun 2017, 19:47

Har inte sett nån av backarna som diskuteras här, men kan konstatera att det på pappret ser ut som bra värvningar.
Jag hoppas fortfarande på en bra tvåvägsback och drömmer mig tillbaka till en back likt Obsut som kom "från ingenstans" och kunde ta många minuter, spela i BP och PP samt var regäl och hård i kroppen med riktigt bra förstapass. Med det sagt hoppas jag så klart inte att Obsut ska komma och frälsa oss, men nått åt det hållet som gör att man blir possitivt överraskad.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Antwon tor 22 jun 2017, 20:48

Sen kan det vara till stor fördel att Hishon och Elliott har spelat tillsammans i Lake Erie i fyra säsonger. Där Elliott de två sista säsongerna slutade först sexa och därefter tvåa i interna poängligan, Hishon strax efter sig bägge de säsongerna.

Antwon

Antal inlägg : 28
Join date : 13-08-17

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Old Brooklyn fre 23 jun 2017, 10:26

Trevlig midsommar björnsystrar och björnbröder. Mitt i hockeystiltjen. Försöker titta lite på den sparkboll som erbjuds som substitut, men det skapar mest frustration. På värvfronten inget nytt. Nåja, får väl äta och dricka lite för mycket istället.

Må väl!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Myrman fre 23 jun 2017, 11:58

Det fina med sparkbollen är att det går så lätt att hänga med, även om man skulle ha råkat ta sig någon eller några stänkare eller öl.

Glad Midsommar på er! Skål!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4614
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Lillajag fre 23 jun 2017, 12:11

Löst rykte om att det kan tänkas handla om denna back. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=12845
Gjorde inget större avtryck i Örebro men har tre poängmässigt bra säsongen efter det och har bytt upp sig till en bättre liga varje år 3 senaste. Bra slutspel med Tappara, även ok grundserie och var Slovans absoluta toppback senaste säsongen. Kanske ett eller två snäpp vassare än senast i SHL och då kan han ju vara ok. Jag tror dock Elliott är klassen bättre men förmodligen är Elliott för dyr/eftertraktad för att hamna hos oss.

Lillajag

Antal inlägg : 737
Join date : 16-06-16

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Jonken fre 23 jun 2017, 12:15

Luleå Hockey bör få till en bra deal i en eventuell Stefan Elliott -värvning. Annars känns det lite knasigt att man valde att dumpa av Craig Schira till en SHL-konkurrent. I Schira visste ju Luleå Hockey exakt vad man har. Och ingen kan väl säga annat än att det hade varit RIKTIGT INTRESSANT hur mycket mer man hade fått ut ur Craig -under "Bulan".

Problemet med att plocka in ett färskt, utländskt namn till SHL -isarna; är två saker:

1.) Acklimatiseringen: Det dröjer ALLTID ett tag innan de kommer in det och börjar leverera.
2.) Transatlanter ansluter senare till laget. Detta innebär att de sköter sommar träningen på egen hand; dvs inte är med under hela sommaren. (Skulle de vara med hela vägen; skulle de vara helt i fas betydligt tidigare.

Allt det där hade man redan bockat av i Craig. Han var redan "inrotad" i Luleå.

Man hade förstått denna typ av rokad av LHF bättre -om man istället hade lyckats att få en svensk kvalla PP-back: Ex Tim Heed. Men inte. Nu skeppar man -och ämnar att ersätta med i princip samma sak. Nu vet vi ju förståss inte ifall det var Schira själv som ville dra. Men Schira satt garanterat på ett bra papper med LHF -och ville väl knappast gå ner i lön. Så frågan kvarstår: Blir det effektivare och billigare för LHF att plocka in en ny transatlantisk back nu? Kvalla kostar ju pengar....

Min mening är inte gnälla. Bara få huvet runt lite hur Luleå Hockey tänker....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6836
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Ferros fre 23 jun 2017, 12:47

Jonken skrev:Luleå Hockey bör få till en bra deal i en eventuell Stefan Elliott -värvning. Annars känns det lite knasigt att man valde att dumpa av Craig Schira till en SHL-konkurrent. I Schira visste ju Luleå Hockey exakt vad man har. Och ingen kan väl säga annat än att det hade varit RIKTIGT INTRESSANT hur mycket mer man hade fått ut ur Craig -under "Bulan".

Problemet med att plocka in ett färskt, utländskt namn till SHL -isarna; är två saker:

1.) Acklimatiseringen: Det dröjer ALLTID ett tag innan de kommer in det och börjar leverera.
2.) Transatlanter ansluter senare till laget. Detta innebär att de sköter sommar träningen på egen hand; dvs inte är med under hela sommaren. (Skulle de vara med hela vägen; skulle de vara helt i fas betydligt tidigare.

Allt det där hade man redan bockat av i Craig. Han var redan "inrotad" i Luleå.

Man hade förstått denna typ av rokad av LHF bättre -om man istället hade lyckats att få en svensk kvalla PP-back: Ex Tim Heed. Men inte. Nu skeppar man -och ämnar att ersätta med i princip samma sak. Nu vet vi ju förståss inte ifall det var Schira själv som ville dra. Men Schira satt garanterat på ett bra papper med LHF -och ville väl knappast gå ner i lön. Så frågan kvarstår: Blir det effektivare och billigare för LHF att plocka in en ny transatlantisk back nu? Kvalla kostar ju pengar....

Min mening är inte gnälla. Bara få huvet runt lite hur Luleå Hockey tänker....

Personligen har jag ingen lust att se Schira mer i Luleås dräkter, oavsett vem som står i båset. Chansar hellre med en ny transatlantback än låter Schira diva runt med pucken i egen zon en säsong till, oavsett hur inrotad han är i klubben och staden. Bara vetskapen att han är borta till nästa säsong gör att blodtrycket börjar sjunka ner till normala nivåer igen. alien

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4 - Sida 5 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 4

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet