Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

+89
Rocksolid
Patrik82
Sir Prozac
Monco
farsan
MrScout
CKa
Simon90
oggskar
Antwon
Pingis 11
GLHF
Kraftkung
Björnkäften
Shlbloggen
tibet
lhffan
jejoe
Groggen79
Lulefan
Rakapuckar
MiCCe
Urken
Blinders
kniba
LHF96
MttG
Old Brooklyn
Davidoff
Ekbor
Niinimaa
Kapten Haddock
Lillajag
Rikky
Dentos
Norrlandstoken
Sportchefen #2
jessen
farre
Pajala
PM
Jonken
JuniorX
Micke80
KaptenBlodskelett
Polyfemos
Murveln
Qirren
Mr Bister
Admin
Ivanhoe
Kagen
Puckad
Sundance Kid
LulefanGBG
NallePhu
ski3r
amarule
GustenA
Bamsefar
hokkzorz
Gpa
Donowitz
Ferros
Hedanders
Dilox
Hankburger
keevvs
Thorsten55
JayDee
wilmus2007
Redbear
Wolfhunter
Number 69
Tigerman
makkanmakkan
Rönken
Nr10
kamelbullen
Tony Moore
#96
Hellcop
Dustin
kokostrollet
icemask
Lars158
pingu
Anthrax
MrRumor10
93 posters

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Number 69 fre 24 mar 2017, 22:54

bearjew skrev:
Number 69 skrev:
bearjew skrev:Wow, imponerande att allt man ser är ett enda mörker.

Då står du på fel ställe, rör på fötterna!

Lite oklart vad du ens menar. Men intressant, med tanke på ditt inlägg ovan.

Det börjar kännas filosofiskt, kanske lite väl utanför ämnet, skall vi ägna åt att spekulera nyförvärv istället?

PÄR ARLBRANDT, för eller emot, något för LHF?

P.S. Synd att Bryan Lerg har kontrakt för nästa år, det skulle varit en godbit att snappa upp.
Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin fre 24 mar 2017, 22:59

Number 69 skrev:
bearjew skrev:
Number 69 skrev:
bearjew skrev:Wow, imponerande att allt man ser är ett enda mörker.

Då står du på fel ställe, rör på fötterna!

Lite oklart vad du ens menar. Men intressant, med tanke på ditt inlägg ovan.

Det börjar kännas filosofiskt, kanske lite väl utanför ämnet, skall vi ägna åt att spekulera nyförvärv istället?

PÄR ARLBRANDT, för eller emot, något för LHF?

För. Men som Olausson sa i lajven, han har rotat sig i Linköping med tre barn och lär bli kvar där nere i krokarna med tanke på att han är på ålderns höst (som hockeyspelare).

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Murveln fre 24 mar 2017, 22:59

Har ingenting emot värvningen av Olausson. Speciellt inte på ett ettårskontrakt. Det är bara att hoppas hans rygg håller. Och att Engman och Skuggan inte ser honom som förstacenter.

Sondell, däremot... Jag hoppas att uppgifterna är felaktiga. För honom vill jag inte se i Luleå. Visst är han en duktig skridskoåkare. Men han är väldigt nonchalant. Och börjar dessutom komma upp i åren.

Det borde rimligtvis finnas en del pengar kvar att spendera. Man har trots allt gjort sig av med Sweatt, som lär ha haft åtminstone 300 000 i månaden, Hillding, Schira, Lagace och Mouillierat som jag gissar hade mellan 100 000 och 150 000, och Melart, som troligtvis hade 200 000 i månaden. Om man nu inte har tvingats sänka budgeten på grund av publiktappet.

Och jag tycker man borde satsa varenda krona på tre riktiga toppar (en back, en ytter, och en center) som verkligen kan bära laget.

Hade exempelvis gärna sett Anton Lander i Luleå. Han är ordentlig och seriös kille i en bra ålder, som bidrar både framåt och bakåt. Och dessutom kommer norrifrån. Oskar Sundqvist skulle jag också jubla över. Men det lär väl inte hända. På backsidan är alternativen färre. Men skulle inte tackat nej till Tobias Viklund. Tycker han är en underskattad spelare. Och jag har fått ett bra intryck av honom de gånger vi stött på varandra. Norrlänning är han också. Vilken ytter jag skulle satsat på? Är svag för Juhamatti Aaltonen, som i sina bästa stunder är helt fenomenal. Och Linus Videll borde inte vara omöjlig att locka till sig. Han är ju kompis med Linus Klasen. Har dessutom harvat runt i Ryssland rätt länge nu, och börjar kanske ledsna?

Murveln

Antal inlägg : 112
Join date : 15-04-14

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Puckad fre 24 mar 2017, 23:04

Kagen skrev:Kennedy, Mouleriat, Sweatt, Lagace, Melart, Schira - det är inga små löneposter vi tappat. Saknar som många andra mest Sweatt och Schira för handen på hjärtat så hängde inte Melart med tillräckligt, Lagace gjorde inte mål och de andra ska vi nog helst tala tyst om.

Det var ett ganska stjärnspäckat Luleå på pappret trots allt med Kennedy som pricken över i-et. Men allt sket sig ju och under långa perioder var Fabbe-Mastomäki-Forsberg bästa formation ackompanjerade med Hedman för att sedan tas över av bröderna Emanuelsson.

Känns det inte som ett väldigt ungt och lovande Luleå just nu? Kanske dags att skörda frukten på A-lagsnivå av det fina jobb och de framgångar som varit på juniorsidan? Säga vad man vill om Ola och Sondell men hela, friska och i form är det två klasspelare och inga spelare som 'lika gärna kunnat ersättas av en junior'.

Kan bli en bra mix och det finns tid att känna efter. Gott om tid.
Jag delar din bild.
Vi har redan bättre center material än förra året.
Hajen kan spela kant igen.
Engsund kom in som en glad överraskning.
Bröderna E kommer att fortsätta växa.
Sweatt behöver ersättas. på samma sätt som vi borde ersatt Rajala i höstas.
Ungdomarna kommer att ta än mer plats och växa in i SHL.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11103
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Number 69 fre 24 mar 2017, 23:12

Puckad skrev:
Kagen skrev:Kennedy, Mouleriat, Sweatt, Lagace, Melart, Schira - det är inga små löneposter vi tappat. Saknar som många andra mest Sweatt och Schira för handen på hjärtat så hängde inte Melart med tillräckligt, Lagace gjorde inte mål och de andra ska vi nog helst tala tyst om.

Det var ett ganska stjärnspäckat Luleå på pappret trots allt med Kennedy som pricken över i-et. Men allt sket sig ju och under långa perioder var Fabbe-Mastomäki-Forsberg bästa formation ackompanjerade med Hedman för att sedan tas över av bröderna Emanuelsson.

Känns det inte som ett väldigt ungt och lovande Luleå just nu? Kanske dags att skörda frukten på A-lagsnivå av det fina jobb och de framgångar som varit på juniorsidan? Säga vad man vill om Ola och Sondell men hela, friska och i form är det två klasspelare och inga spelare som 'lika gärna kunnat ersättas av en junior'.

Kan bli en bra mix och det finns tid att känna efter. Gott om tid.
Jag delar din bild.
Vi har redan bättre center material än förra året.
Hajen kan spela kant igen.
Engsund kom in som en glad överraskning.
Bröderna E kommer att fortsätta växa.
Sweatt behöver ersättas. på samma sätt som vi borde ersatt Rajala i höstas.
Ungdomarna kommer att ta än mer plats och växa in i SHL.

Håller med, men summasummarum så tror jag nästa säsong är ett "transport-år" för att sedan ha två Linussäsonger med Bullan (avsiktlig felstavning för att få folk att dra på smilbanden) som coach och då kan det nog tänkas att Ola, Fabbe, Sandström (definitivt) och ytterligare någon "mindre kvick" spelare inte får sina kontrakt förlängda.
Att satsa mot säsongen 18/19 sammanfaller också mot att en bra årgång av juniorer då är riktigt redo att flyga.
Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av kokostrollet fre 24 mar 2017, 23:35

Murveln skrev:Hade exempelvis gärna sett Anton Lander i Luleå. Han är ordentlig och seriös kille i en bra ålder, som bidrar både framåt och bakåt. Och dessutom kommer norrifrån. Oskar Sundqvist skulle jag också jubla över. Men det lär väl inte hända. På backsidan är alternativen färre. Men skulle inte tackat nej till Tobias Viklund. Tycker han är en underskattad spelare. Och jag har fått ett bra intryck av honom de gånger vi stött på varandra. Norrlänning är han också. Vilken ytter jag skulle satsat på? Är svag för Juhamatti Aaltonen, som i sina bästa stunder är helt fenomenal. Och Linus Videll borde inte vara omöjlig att locka till sig.  Han är ju  kompis med Linus Klasen. Har dessutom harvat runt i Ryssland rätt länge nu, och börjar kanske ledsna?

Lander är väl redan klar för KHL?
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Tigerman lör 25 mar 2017, 00:07

pingu skrev:
Ferros skrev:
Tigerman skrev:
Ferros skrev:Sondell ger inte mig några bra vibbar. Förvisso duktig i PP men inte speciellt bra i varken defensiven eller spelet med puck. Varför värva in en Schira-kopia (-fysiken) när vi äntligen blivit av med Schira?

För att Sondell brukar producera 50% mer poäng än Schira med samma nivå i defensiven. Jag skulle då ta det bytet rakt av utan att fundera.

För övrigt är det inte enkelt att hitta backar som gör 25p eller bättre i SHL. De vi haft på senare tid själva som klarat av det är Obsut, Fälth, Niinimaa, Näkyvä och Frallan. Sondell gjorde det dessutom i ett riktigt bottenlag medan våra lirare haft bättre spelare omkring sig.

Samtidigt har Sondell spelat massivs i PP under sina två sista säsonger i SHL, han spelade i princip konstant i PP (nästan 4min/match i Örebro och nästan 4½min/match i Rögle, jämför med Todd som spelade mest i vårt PP den här säsongen med 2½min/match). Har man det i åtanke så blir hans siffror inte alls lika imponerande längre.

Lägg till ett ruskigt dåligt passningsspel och stundtals katastrofal i egen zon, så förstår man att Sondell inte är någon spelare man vill ha i en ledande roll i ett lag som är något annat än ett bottenlag i SHL.

Är Sondell bättre än Schira? Ja, kanske (antagligen). Men han ändå en rätt dålig SHL-back när det gäller allting som inte har med PP-spel att göra. Personligen så hade jag gärna sett att man försökt att få in en back som besitter ett bra förstapass, som kan driva upp tempot i passningsspelet, istället för att hitta en back som kan gå in och ersätta Schira rakt av.

Håller med. Sondell är bra i pp men kommer att få mycket kritik för sitt spel i egen zon. Hade också hellre sett en rörlig back med ett riktigt bra förstapass.
Naturligtvis har ni rätt i sak, men så länge vi uppgraderar från Schira vilket Sondell borde göra så går vi åt rätt håll. Och sedan tillkommer ju komplikationen att man ska hitta den där Mr PP-general/defensivklippa som vill signa för oss för en rimlig peng. De växer ju inte på träd direkt, som jag nämnde tidigare. Om nu Sondell är klar, det kan man ju inte vara säker på heller förrän minst ett till LHF live passerat.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Tigerman lör 25 mar 2017, 00:23

Förresten, anta att man värvar både Abbott och Sondell: Tänk ett PP med Olausson, Chris, Harju, Sondell och Todd. Eller Olausson, Chris, Hedman, Petter och Sondell. Det skulle smälla till betydligt oftare än i år i alla fall.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Polyfemos lör 25 mar 2017, 01:47

Puckad skrev:

.[/quote]
Jag delar din bild.
Vi har redan bättre center material än förra året.
Hajen kan spela kant igen.
Engsund kom in som en glad överraskning.
Bröderna E kommer att fortsätta växa.
Sweatt behöver ersättas. på samma sätt som vi borde ersatt Rajala i höstas.
Ungdomarna kommer att ta än mer plats och växa in i SHL.[/quote]

+1
(Tänk om Hajen får tillbaka bara en bråkdel av sin förmåga till kliniska avslut)

En tydlig spelide kommer att göra underverk och gärna lite mer disciplinerat, tack.

Edit: Fattar inte detta med quote Smile


Senast ändrad av Polyfemos den lör 25 mar 2017, 01:49, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Meck med quotes)
Polyfemos
Polyfemos

Antal inlägg : 1653
Join date : 14-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Polyfemos lör 25 mar 2017, 02:17

Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.
Polyfemos
Polyfemos

Antal inlägg : 1653
Join date : 14-03-18

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin lör 25 mar 2017, 08:08

Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.

Därför gillar jag inte att man skyller ifrån sig pga vårt geografiska läge, går det 10min söderut i en betydligt tråkigare stad så går det även i Luleå.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av ski3r lör 25 mar 2017, 08:40

Määk skrev:
Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.

Därför gillar jag inte att man skyller ifrån sig pga vårt geografiska läge, går det 10min söderut i en betydligt tråkigare stad så går det även i Luleå.

Visst, men det är ju lite så att framgång föder framgång. Det är lättare att locka spelare till ett lag som utmanar om guldet år efter år jämfört med ett lag som knappt tar sig till play-in....
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av KaptenBlodskelett lör 25 mar 2017, 09:16

ski3r skrev:
Määk skrev:
Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.

Därför gillar jag inte att man skyller ifrån sig pga vårt geografiska läge, går det 10min söderut i en betydligt tråkigare stad så går det även i Luleå.

Visst, men det är ju lite så att framgång föder framgång. Det är lättare att locka spelare till ett lag som utmanar om guldet år efter år jämfört med ett lag som knappt tar sig till play-in....
Visst ligger det något i det, men vi ska inte vara orättvisa mot vårt kära LHF. Visst har vi gjort en riktig skitsäsong, men det är inte alltid så. Vi var i semifinal så sent som i fjol, och har utmanat toppen fleratlet gånger under 10-talet. Trots att klubben enligt uppgift är extremt illa skött på alla punkter. Cool
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Micke80 lör 25 mar 2017, 09:17

Määk skrev:
amarule skrev:
Hankburger skrev:http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/avslojar-lulea-hockey-varvar-backstjarna-nm4501928.aspx

Kuriren var ute med Olausson. Nu verkar de anse att Sondell är klar för Luleå.. Innan han ens spelat klart i Salzburg.. Måste betyda att ännu ett lag med överdrivet många importer (långt över vad som är tillåtet i en och samma trupp) gör sig av med spelare i förtid. Kanske vore något..

Ska det vara lhf's melodi för nästa  säsong, juniorer och föredettingar? Inget ont om juniorer eller Ola men nåt pulver  måste väl  ändå  komma in..

Olausson är 30 år och produktionen har fortsatt under åren utomlands, hårt kalla han föredetting kan jag tycka. Däremot förstår jag om man är orolig för hans fysiska status.

Låter nästan på Skuggan som att en center ska in och sen är truppen spikad? KANSKE någon ytterligare värvning. Nog hade vi behövt lite mer pulver bland ytter forwardsen också och minst en till ytter av hög SHL-klass. Tufft att förlita sig på att Einar och Lundeström ska ta ett sådant enormt kliv redan till nästa säsong. Till råga på det hade vi behövt någon karaktärsspelare och pådrivare i det här gänget.

Petter-Center-Hedman
Junttila-Olausson-Einar
Rydahl-Lundeström-Harju
Fabbe-Falk-Foppa

Ja, det luktar lite mellanår trots allt.

Jo ett mellanår är nog de flesta av oss inställda på, men om i leker med tanken att flytta Rydahl till 13:e och vi värvar en riktigt bra ytter och en riktigt bra center så ser det inte så dumt ut. Inget sm-guld bra, men ett stabilt mittenlag i vart fall.
OM det blir en riktigt bra center och en riktigt bra ytter kan jag tänka mig som följer:
Ytter - center - Hedman
Petter - Olausson - Einar
Junttila - Lundeström - Harju
Fabbe - Falk - Foppa

Eller eventuellt byta plats på Einar och Hedman beroende på var frenesin behövs och var tyngden behövs.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Hankburger lör 25 mar 2017, 09:31

Micke80 skrev:
Määk skrev:
amarule skrev:
Hankburger skrev:http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/avslojar-lulea-hockey-varvar-backstjarna-nm4501928.aspx

Kuriren var ute med Olausson. Nu verkar de anse att Sondell är klar för Luleå.. Innan han ens spelat klart i Salzburg.. Måste betyda att ännu ett lag med överdrivet många importer (långt över vad som är tillåtet i en och samma trupp) gör sig av med spelare i förtid. Kanske vore något..

Ska det vara lhf's melodi för nästa  säsong, juniorer och föredettingar? Inget ont om juniorer eller Ola men nåt pulver  måste väl  ändå  komma in..

Olausson är 30 år och produktionen har fortsatt under åren utomlands, hårt kalla han föredetting kan jag tycka. Däremot förstår jag om man är orolig för hans fysiska status.

Låter nästan på Skuggan som att en center ska in och sen är truppen spikad? KANSKE någon ytterligare värvning. Nog hade vi behövt lite mer pulver bland ytter forwardsen också och minst en till ytter av hög SHL-klass. Tufft att förlita sig på att Einar och Lundeström ska ta ett sådant enormt kliv redan till nästa säsong. Till råga på det hade vi behövt någon karaktärsspelare och pådrivare i det här gänget.

Petter-Center-Hedman
Junttila-Olausson-Einar
Rydahl-Lundeström-Harju
Fabbe-Falk-Foppa

Ja, det luktar lite mellanår trots allt.

Jo ett mellanår är nog de flesta av oss inställda på, men om i leker med tanken att flytta Rydahl till 13:e och vi värvar en riktigt bra ytter och en riktigt bra center så ser det inte så dumt ut. Inget sm-guld bra, men ett stabilt mittenlag i vart fall.
OM det blir en riktigt bra center och en riktigt bra ytter kan jag tänka mig som följer:
Ytter - center - Hedman
Petter - Olausson - Einar
Junttila - Lundeström - Harju
Fabbe - Falk - Foppa

Eller eventuellt byta plats på Einar och Hedman beroende på var frenesin behövs och var tyngden behövs.

Harje i en tredjefemma? Njae. Och varför splittra på firman Petter - Falk - Hedman som var så framgångsrika förra säsongen?


Määk skrev:
Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.

Därför gillar jag inte att man skyller ifrån sig pga vårt geografiska läge, går det 10min söderut i en betydligt tråkigare stad så går det även i Luleå.

Det är inte bara supportrar som skyller på det... Arlbrandt och Hjalmarsson stack ju t.ex. pga. det geografiska läget.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Hedanders lör 25 mar 2017, 10:11

Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin lör 25 mar 2017, 10:16

Hedanders skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/hakan-loob-vi-har-traffat-dick-axelsson/

Så Dicken har träffat Loob. Har vi nån chans?

Jag hoppas vi är där och hör oss för iaf. Hade gärna sett Dick i Luleå, en underhållande spelare som vi hade behövt i laget. Trivs han och rotar sig kan han stanna länge. Bara 29 år och utlandskarriären verkar vara över.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av pingu lör 25 mar 2017, 10:19

Moras Jacob Nilsson verkar spännande och center. Vi kanske kan passa på och även köpa Bromé.

Bromé-Nilsson-Hedman/Einar!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2416
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av JuniorX lör 25 mar 2017, 10:22

Hankburger skrev:
Det är inte bara supportrar som skyller på det... Arlbrandt och Hjalmarsson stack ju t.ex. pga. det geografiska läget.

Jag är så otroligt trött på detta ältande om att vi drabbas extra därför att stan ligger där den ligger. Varför?
Därför att det inte går att göra ett enda något åt det! Stan är liksom förankrad där vid älvmynningen. Som om den inte kunde annat.
Visst, man skulle ju kunna göra som "over there" och sälja skiten och flytta ner det till nåt anmärkningsvärt vackert beläget läge där alla människor är glada och inga problem finns, men det är nog inte speciellt troligt.

Så. Släpp det bara. Och sluta gnälla om det. Tack på förhand.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Micke80 lör 25 mar 2017, 10:35

Hankburger skrev:
Micke80 skrev:
Määk skrev:
amarule skrev:
Hankburger skrev:http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/avslojar-lulea-hockey-varvar-backstjarna-nm4501928.aspx

Kuriren var ute med Olausson. Nu verkar de anse att Sondell är klar för Luleå.. Innan han ens spelat klart i Salzburg.. Måste betyda att ännu ett lag med överdrivet många importer (långt över vad som är tillåtet i en och samma trupp) gör sig av med spelare i förtid. Kanske vore något..

Ska det vara lhf's melodi för nästa  säsong, juniorer och föredettingar? Inget ont om juniorer eller Ola men nåt pulver  måste väl  ändå  komma in..

Olausson är 30 år och produktionen har fortsatt under åren utomlands, hårt kalla han föredetting kan jag tycka. Däremot förstår jag om man är orolig för hans fysiska status.

Låter nästan på Skuggan som att en center ska in och sen är truppen spikad? KANSKE någon ytterligare värvning. Nog hade vi behövt lite mer pulver bland ytter forwardsen också och minst en till ytter av hög SHL-klass. Tufft att förlita sig på att Einar och Lundeström ska ta ett sådant enormt kliv redan till nästa säsong. Till råga på det hade vi behövt någon karaktärsspelare och pådrivare i det här gänget.

Petter-Center-Hedman
Junttila-Olausson-Einar
Rydahl-Lundeström-Harju
Fabbe-Falk-Foppa

Ja, det luktar lite mellanår trots allt.

Jo ett mellanår är nog de flesta av oss inställda på, men om i leker med tanken att flytta Rydahl till 13:e och vi värvar en riktigt bra ytter och en riktigt bra center så ser det inte så dumt ut. Inget sm-guld bra, men ett stabilt mittenlag i vart fall.
OM det blir en riktigt bra center och en riktigt bra ytter kan jag tänka mig som följer:
Ytter - center - Hedman
Petter - Olausson - Einar
Junttila - Lundeström - Harju
Fabbe - Falk - Foppa

Eller eventuellt byta plats på Einar och Hedman beroende på var frenesin behövs och var tyngden behövs.

Harje i en tredjefemma? Njae. Och varför splittra på firman Petter - Falk - Hedman som var så framgångsrika förra säsongen?


Määk skrev:
Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.

Därför gillar jag inte att man skyller ifrån sig pga vårt geografiska läge, går det 10min söderut i en betydligt tråkigare stad så går det även i Luleå.

Det är inte bara supportrar som skyller på det... Arlbrandt och Hjalmarsson stack ju t.ex. pga. det geografiska läget.

Det finns två anledningar till att jag väljer att splittra på Falk, Hedman och Petter. Med det sagt så förstår jag också de som vill ha kvar dem tillsammans.
1. Jag tror att laget blir bättre om man väljer att sära på dem och köra Hedman och Petter i en mer offensiv kedja medan Falk klarar av en defensiv utan problem.
2. De var egentligen bara riktigt bra ihop i början av serien, när avstägningar och skador kom hittade de aldrig tillbaka till det spelet de hade från början.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Rönken lör 25 mar 2017, 10:54

Någon som har koll på hur läget ser ut för Dean ***an? Blir fortsatt kvar och krigar på i AHL nästa säsong eller får han många chanser i NHL?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Jonken lör 25 mar 2017, 10:54

Jag gillar Luleå Hockeys utökade linje -med att försöka få in en större svenskprägel i A-laget. Att i större mån inte vara beroende av dubbla kommunikationer -men engelsk språkig coachning. Precis som "Skuggan" var inne på: Så är detta viktigt; speciellt med tanke på juniorerna man skall satsa på i större utsträckning framöver.

Det vore förstås väldigt tacksamt OM Luleå Hockey skulle klara av att värva in Svensktalande spets. Ur de flesta perspektiv är det mycket säkrare att öppna plånboken mer för denna linje -än för rena importspelare.

En annan grej som också är intressant är att Luleå Hockey verkar återuppta lite av sin gångna roll i att handplocka plocka spelare från AS. Detta är ett kanon alternativ OM föreningen lyckas få in en betydligt högre, kompetentare nivå i den sportsliga ledningen. Detta borde vara fallet -med tanke på den nya juniorsatsningen i klubben.

Gällande detta:
Jag har skrivit det förr -och jag skriver det igen: OM LHF skall lyckas med sin nya linje: KRÄVS det att föreningen lyckas få in OMFATTANDE större resurser i direkt utbildande ledar -väg; UTÖVER större resurser tränarväg till A-laget. Nyckeln till att lyckas med föreningens nya linje; ÄR att i princip OMGÅNENDE bli topp i Sverige på att odla SHL-spelare. Detta i kombination med att i A-laget skapa en nödvändig trygghet -för unga spelare att lyckas i.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin lör 25 mar 2017, 11:03

Rönken skrev:Någon som har koll på hur läget ser ut för Dean ***an? Blir fortsatt kvar och krigar på i AHL nästa säsong eller får han många chanser i NHL?

Han blir kvar ett år till och krigar där borta. Han kan kanske återvända till 18/19 med tanke på att det är nya personer på ledande positioner i föreningen.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av PM lör 25 mar 2017, 14:39

Gustav Bouramman som spelade i J-laget och nu har gjort tre säsonger i OHL.
Är det någon som har koll på honom?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=142252

PM

Antal inlägg : 1947
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av kokostrollet lör 25 mar 2017, 15:12

Jonken skrev:Det vore förstås väldigt tacksamt OM Luleå Hockey skulle klara av att värva in Svensktalande spets. Ur de flesta perspektiv är det mycket säkrare att öppna plånboken mer för denna linje -än för rena importspelare.

Tror det vore en bättre strategi att se till att tränarna klarar av att kommunicera obehindrat på engelska. "Pass the puck", "Shoot the puck" räcker naturligtvis inte.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Qirren lör 25 mar 2017, 15:40

Skuggan sa ju rakt ut att kommande säsong blir en omstart, och det är verkligen nödvändigt. Så trött att se alla legoknektar i Luleådressen. Att främst satsa svenskt och på egna spelare är helt rätt väg att gå.
Givetvis kan man krydda med importer men stommen ska helst vara svensk med stark anknytning till Luleå Hockey.

Ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna gå framåt. Krydda med Rajalas osv i nuläget ger inte ett skit i mitt tycke.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Pajala lör 25 mar 2017, 16:15

Qirren skrev:Skuggan sa ju rakt ut att kommande säsong blir en omstart, och det är verkligen nödvändigt. Så trött att se alla legoknektar i Luleådressen. Att främst satsa svenskt och på egna spelare är helt rätt väg att gå.
Givetvis kan man krydda med importer men stommen ska helst vara svensk med stark anknytning till Luleå Hockey.

Ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna gå framåt. Krydda med Rajalas osv i nuläget ger inte ett skit i mitt tycke.

visst blir det en omstart, juniorer och några allsvenska spelare blir det och inget mer, gissa om det kommer att bli sura miner på detta forum när vi återigen krälar i botten av SHL, nä vi får hoppas att detta mellanår inte straffar oss alltför hårt.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18141
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Ferros lör 25 mar 2017, 16:45

Pajala skrev:
Qirren skrev:Skuggan sa ju rakt ut att kommande säsong blir en omstart, och det är verkligen nödvändigt. Så trött att se alla legoknektar i Luleådressen. Att främst satsa svenskt och på egna spelare är helt rätt väg att gå.
Givetvis kan man krydda med importer men stommen ska helst vara svensk med stark anknytning till Luleå Hockey.

Ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna gå framåt. Krydda med Rajalas osv i nuläget ger inte ett skit i mitt tycke.

visst blir det en omstart, juniorer och några allsvenska spelare blir det och inget mer, gissa om det kommer att bli sura miner på detta forum när vi återigen krälar i botten av SHL, nä vi får hoppas att detta mellanår inte straffar oss alltför hårt.

Det är ju så det känns. Vi ska överleva kommande säsong, helst genom att undvika kvalspel. Sen kommer Linusarna och frälser oss till SM-Guld! alien

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av kokostrollet lör 25 mar 2017, 16:48

Pajala skrev:
Qirren skrev:Skuggan sa ju rakt ut att kommande säsong blir en omstart, och det är verkligen nödvändigt. Så trött att se alla legoknektar i Luleådressen. Att främst satsa svenskt och på egna spelare är helt rätt väg att gå.
Givetvis kan man krydda med importer men stommen ska helst vara svensk med stark anknytning till Luleå Hockey.

Ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna gå framåt. Krydda med Rajalas osv i nuläget ger inte ett skit i mitt tycke.

visst blir det en omstart, juniorer och några allsvenska spelare blir det och inget mer, gissa om det kommer att bli sura miner på detta forum när vi återigen krälar i botten av SHL, nä vi får hoppas att detta mellanår inte straffar oss alltför hårt.

Så har det iofs låtit varje år sedan vi tappade den röda tråd vi var på väg att skaffa oss med Rönken.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2662
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av farre lör 25 mar 2017, 18:28

Polyfemos skrev:Sitter och "scoutar" på eliteprospects och blir smått avis. Möller, Lindström och Holloway, 2-3 round NHL draftade som levererat överallt och ändå återvänt till SAIK. Plus Jimmie jump.
Det är en kärna att bygga ett lag på det.

Men nu är det ju inte SAIK det här forumet handlar om...

Fast det visar ju att det går att locka toppspelare till "lapphelvetet" inte bara för pengar. Även om det är stockholmare, sörlänningar (med viss anknytning) och kanadicker.

Och det är inte mer "drag" i stan Ske-å än Luleå, det är jag säker på.


Vi har ju Foppa, Fabbe och Sandström som kärnspelare.
Inte konstigt det är klasskillnad på våra organisationer.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Jonken lör 25 mar 2017, 19:19

Noterbart är ju att Luleå Hockey endast har en right skjutande back kvar (Todd) -OM Jaros drar. Om Sondell -ryktet stämmer; lär det vara han + Daine som kommer att stå på blå i LHF's första PP uppställning. Detta alternativt att man kör dem separat i PP1 och PP2 -med 4 forwards.

Så frågan är: Behöver Luleå Hockey få in en till back med right -fattning?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av makkanmakkan lör 25 mar 2017, 19:26

Jonken skrev:Noterbart är ju att Luleå Hockey endast har en right skjutande back kvar (Todd) -OM Jaros drar. Om Sondell -ryktet stämmer; lär det vara han + Daine som kommer att stå på blå i LHF's första PP uppställning. Detta alternativt att man kör dem separat i PP1 och PP2 -med 4 forwards.

Så frågan är: Behöver Luleå Hockey få in en till back med right -fattning?

Jag tycker det är en viktig ingrediens. 1 right skjutande back låter inte optimalt.

Men skulle man få in en kille av Olli Palola eller Juhamatti Aaltonens kaliber t.ex så kan givetvis den här typen av spelare användas i back position i ett PP som point man.
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Tony Moore lör 25 mar 2017, 19:26

Behövs alltid rightare.. Oavsett spelartyp.. Bristvaror.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7624
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Hedanders lör 25 mar 2017, 20:46

Kan inte låta bli att gilla Edwin Hedberg i Rögle. Snabb, bra skott och är hård i kroppen.

Har vi plats för honom?

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=16833
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2072
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av makkanmakkan lör 25 mar 2017, 20:50

Till nästa säsong får vi se en stenhård kamp om första spaden.
Planen är att Filip Gustavsson en dag ska vara andra keeper bakom Matt Murray om några år så jag tror han kommer matchas mer nästa säsong.
Joel Lassinantti och Filip Gustavsson är en dröm.

Jag ser Mastomäki som förlorad vilket är synd för det fanns mycket jag gillade med honom, men om viljan är att flytta söderut så ska man inte stoppa han. Den naturliga ersättaren ser jag i Isac Lundeström. Ge han en säsong mellan Forsberg och Fabricius/Rydahl så får han en fin utveckling. Samt att han spetsar till fjärde linan med lite mer finess.
Lundeström är redo för SHL på allvar.

Harju och Juntilla är det svåra pusslet som jag ser det. Trots Bulans comeback så kan jag ändå tro att man väljer att köra med Harju i första linan.
Juntilla kör i tredje linan i form av Falk som center och pigge Einar Emanuelsson som RW.

Man ska inte bryta ett fungerande mönster, men jag tror ändå att man satsar på Emanulesson tillsammans med Hedman nästa säsong igen. Båda två är hårt arbetande spelare som skrapar ihop hyfsat med poäng. Dock utan Falk, då jag tror Niklas Olausson går mellan dom. Kan bli riktigt bra.
Någon nämnde också att Olausson bör skyddas att man inte spelar över gränsen mot han. Därför vore det bra med Hedman i samma lina.
Saknar den gamla tuffa Anton Hedman. Något som Bulan kanske kan få igång.

I första linan har vi Harju som LW. In kommer vi att få en ny första center, en svensk som jag ser det.
Tror fortfarande på Oskar Sundqvist.
Sen behöver vi en RW till första linan av hög kvalitet.
Folk drömmer om Milan Gulas, men jag hade nog försökt erbjuda Olli Palola ett långt kontrakt.

Olli Palola - Oskar Sundqvist - Johan Harju

Petter Emanuelsson - Niklas Olausson - Anton Hedman

Einar Emanuelsson - Andreas Falk - Julius Juntilla

Johan Forsberg - Isac Lundeström - Karl Fabricius/Gustav Rydahl

Extra: Anton Toolanen, Axel Levander

Skador kommer och försvinner, men jag tror kommande säsong kan bli en säsong där vi också kan spetsa laget med 1 eller 2 forwards när det börja nalkas slutspel. För trots 2 spetsvärvningar så ser jag ingen större bredd i truppen. Då ska vi våga lita på Toolanen, Levander eller Collin.

Ikväll känner jag mig optimistisk, och har förhoppningar om att dom sista platserna spetsas. Behöver inte vara ett mellanår.
Säsongen 16/17 var ett mellanår.
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av NallePhu lör 25 mar 2017, 20:57

Lundeström Ska GÅ PÅ WING allt annat är en fantasi!
Abbott Chris glöm inte han nu!
Sedan så lär det bli utlåning på tex dessa 3 som skrev kontrakt på med all säkerhet!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18176
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin lör 25 mar 2017, 21:22

Gillar ändå tanken på att slussa in Lundeström som center mellan Fabbe och Foppa. Båda är duktiga defensivt vilket kan komplettera Isacs brister bakåt, sedan är inte Johan Forsberg helt oäven offensivt och har ett bra skott. Tror inte att det "kväver" honom utan snarare tvärtom, att han i lugn och ro får vänja sig och växa till i centerrollen i SHL. Sen kan han ju givetvis ändå få chansen i PP.

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dustin lör 25 mar 2017, 21:50

Jacob De La Rose lär väl knappast ge upp NHL-drömmen redan men gör han det så HUGG!

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=28436

Underbar beskrivning på Eliteprospects btw:


"A true team player and leader. de la Rose always gives 100% and leads his team with his intensity and work ethic. Has an edge to his game and does not shy away from the rough stuff. Has good timing in his hits. Sound defensively. Not likely to become a high scoring player, as he is not a natural scorer, but his strong two-way and forechecking ability along with his attitude makes him a very valuable part of any team"

Dustin

Antal inlägg : 6873
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 26 mar 2017, 06:25

Hedanders skrev:http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/hakan-loob-vi-har-traffat-dick-axelsson/

Så Dicken har träffat Loob. Har vi nån chans?

Ja. Varför inte? Att Loob är där och sniffar borde väl inte komma som en blixt från klar himmel? Axelsson är dessutom känd för att spela där pengarna finns..

Määk skrev:Jacob De La Rose lär väl knappast ge upp NHL-drömmen redan men gör han det så HUGG!

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=28436

Underbar beskrivning på Eliteprospects btw:


"A true team player and leader. de la Rose always gives 100% and leads his team with his intensity and work ethic. Has an edge to his game and does not shy away from the rough stuff. Has good timing in his hits. Sound defensively. Not likely to become a high scoring player, as he is not a natural scorer, but his strong two-way and forechecking ability along with his attitude makes him a very valuable part of any team"

Även om det saknats spelare av just den speltypen i Luleå så ser jag ingen orsak att värva in Jacob De la Rose.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av JuniorX sön 26 mar 2017, 10:51

Att vi plockade in Olausson gör ju att Chris Abbott känns som en ganska osannolik värvning. Vi behöver en förstacenter och den platsen tar inte Chris längre. Däremot skulle hans ledaregenskaper platsa närsomhelst.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Hankburger sön 26 mar 2017, 11:07

JuniorX skrev:
Hankburger skrev:
Det är inte bara supportrar som skyller på det... Arlbrandt och Hjalmarsson stack ju t.ex. pga. det geografiska läget.

Jag är så otroligt trött på detta ältande om att vi drabbas extra därför att stan ligger där den ligger. Varför?
Därför att det inte går att göra ett enda något åt det! Stan är liksom förankrad där vid älvmynningen. Som om den inte kunde annat.
Visst, man skulle ju kunna göra som "over there" och sälja skiten och flytta ner det till nåt anmärkningsvärt vackert beläget läge där alla människor är glada och inga problem finns, men det är nog inte speciellt troligt.

Så. Släpp det bara. Och sluta gnälla om det. Tack på förhand.

För att vissa personer inte trivs i Luleå? Det handlar inte bara om det geografiska läget utan även om uteliv.. långt till släkt... Man kan inte ta ett plan från Kallax och vara i USA utan att byta plan en eller två gånger. Sådana saker..

Är man uppvuxen i slaskens land som kallas södra Sverige så kanske man inte gillar att det ibland blir -25 eller -30 en vinterdag? Kanske de vill att kollektivtrafiken tar stopp när det kommer en 1 mm snö på banan? Vem vet?

När man inte kan erbjuda SM-guld varenda år eller iallafall SM-final de senaste tre åren alt. en överdriven lön så kommer annat spela in. Det är inte heller gnäll utan enbart fakta baserad på vad vissa spelare sagt när de lämnat Luleå.

JuniorX skrev:Att vi plockade in Olausson gör ju att Chris Abbott känns som en ganska osannolik värvning. Vi behöver en förstacenter och den platsen tar inte Chris längre. Däremot skulle hans ledaregenskaper platsa närsomhelst.

Korrekt men glöm inte att Luleå ska ersätta Mastomäki också (Som jag förutsätter lämnar). Chris tar ingen första eller andraformations plats men kanske han kan tänka sig en fjärdekedja? Leda den och få vara på plan när viktiga tekningar ska tas? Typ i PP? Luleå kan (om man vill) ha plats för tre centrar extra från förra årets trupp. En plats har tagits av Olausson.. en ska in (som jag spekulerar) som toppcenter och Masto ska ersättas.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av jessen sön 26 mar 2017, 11:15

Arlbrandt trivdes ju tydligen här och ville inte lämna, frugan hans som ville söderut!

jessen

Antal inlägg : 11
Join date : 13-12-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Sportchefen #2 sön 26 mar 2017, 12:02

JuniorX skrev:Att vi plockade in Olausson gör ju att Chris Abbott känns som en ganska osannolik värvning. Vi behöver en förstacenter och den platsen tar inte Chris längre. Däremot skulle hans ledaregenskaper platsa närsomhelst.

Läser man artiklarna om Olausson så tycker iaf jag att det framgår att Olle ser sig som Luleås förstecenter, och det har han garanterat fått löfte om att bli också. Det har förutsättningar att fungera hyfsat om Olle får vara skadefri och är så beslutsam om att komma tillbaka till toppnivå som han säger. 30 år är inte gammalt i dag. Dock saknar han det som egentligen allting kretsar kring i SHL, farten.

I enlighet med ovanstående är jag rätt säker på att Luleå plockar in Chris Abbott och att han och Falk blir 2 resp 4:e center. Gissar att Luleå vill ha en young guns-lina som Lundeström får centra. Om Harju blir kvar är han en tänkbar backup-center.
Med tanke på hur dåliga både Kennedy och Molle varit så ser jag det som en starkare centeruppsättning än den som harvat i år.
Mastomäki? Gör ett ok jobb men bara att släppa när han nu vill ha en större roll. Han har varken blick, handleder eller fart för att blomma ut till en bärande SHL-center.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Norrlandstoken sön 26 mar 2017, 12:05

Vi behöver inte Dicken när nu snart Klasen presenteras

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Dentos sön 26 mar 2017, 12:40

Jag vill ha Dicken i Luleå. Har inga problem med att se ytterligare två centrar i Luleå heller, om Masto drar dvs. Något i stil med:

Dicken-Mr.X-Petter
Junttila-Olausson-Hedman
Harju-Abbott-Einar
Fabbe-Falk-Foppa
Lundeström

Levander, Toolanen, Rydahl

I ärlighetens namn hade jag dock gärna sett att man bröt med Falk och gav Lundeström, Levander eller till och med Mastomäki chansen på hans plats. Falk känns inte alls som en långsiktig lösning och tycker inte vi ska sträva efter kortsiktiga lösningar i en fjärdelina. Sen är väl frågan om det ens går att bryta med Falk.
Dentos
Dentos

Antal inlägg : 854
Join date : 13-03-18
Age : 27

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Sportchefen #2 sön 26 mar 2017, 13:10

Dentos skrev:Jag vill ha Dicken i Luleå. Har inga problem med att se ytterligare två centrar i Luleå heller, om Masto drar dvs. Något i stil med:

Dicken-Mr.X-Petter
Junttila-Olausson-Hedman
Harju-Abbott-Einar
Fabbe-Falk-Foppa
Lundeström

Levander, Toolanen, Rydahl

I ärlighetens namn hade jag dock gärna sett att man bröt med Falk och gav Lundeström, Levander eller till och med Mastomäki chansen på hans plats. Falk känns inte alls som en långsiktig lösning och tycker inte vi ska sträva efter kortsiktiga lösningar i en fjärdelina. Sen är väl frågan om det ens går att bryta med Falk.

Om man ska börja bryta kontrakt så står nog Harju, Junttila och Janne före Falk i kön, i alla fall i min värld.
Håller absoljut med om Dicken, en fulltränad Dick Axelsson kan dominera i SHL med ett par hyfsade lekkamrater.
Att inte ge Lundeström en stor roll vore ett misstag. Killen är en sjuk talang och kan vara en stjärna redan nästa säsong. Han kommer få god hjälp i det defensiva arbetet av den nye tränare, som om någon vet hur det jobbet ska göras.

Sedan är jag inte oroad för backsidan det minsta. Om nu Sondell kommer in så ser det starkt ut. Jaros lär ju dra men där frigörs en rejäl summa eftersom hans nya treårskontrakt garanterat är värt mycket pengar.
Många av juniorerna, som Kim Johansson exempelvis, lär knappast vara aktuella för SHL utan snarare matchas hos Fagervall 26 mil söderut.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Jonken sön 26 mar 2017, 13:40

Lite synd att VF verkar vara nära med att göra klart med Daniel Rahimi:
GD

Daniel hade verkligen varit klockren defensiv stabilitet för oss -nu när det skall satsas på ungtuppar kommande säsong.

Skulle vara riktigt najs om LHF kunde knäppa VF på näsan här; och hugga denna, tuffa Umeå -son framför näsan på dom!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6795
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av JuniorX sön 26 mar 2017, 15:30

Hankburger skrev:

För att vissa personer inte trivs i Luleå? Det handlar inte bara om det geografiska läget utan även om uteliv.. långt till släkt... Man kan inte ta ett plan från Kallax och vara i USA utan att byta plan en eller två gånger. Sådana saker..

Är man uppvuxen i slaskens land som kallas södra Sverige så kanske man inte gillar att det ibland blir -25 eller -30 en vinterdag? Kanske de vill att kollektivtrafiken tar stopp när det kommer en 1 mm snö på banan? Vem vet?

När man inte kan erbjuda SM-guld varenda år eller iallafall SM-final de senaste tre åren alt. en överdriven lön så kommer annat spela in. Det är inte heller gnäll utan enbart fakta baserad på vad vissa spelare sagt när de lämnat Luleå.

Du inser väl att för varje argument du drar upp så finns det ett argument som är precis lika sant men som är helt tvärtom.
Någon ogillar -25. Någon gillar -25. Någon vill ha släkten nära. Någon hatar sin släkt. Någon vill ha uteliv. Någon vill inte ha uteliv. Somliga trivs inte i Luleå. Somliga trivs inte i Karlstad. Det tar 1 timme att åka från Luleå till Arlanda. Det tar 1 timme att åka från Ronneby till Arlanda.
Diskussionen är meningslös. Inser du inte det?

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av JuniorX sön 26 mar 2017, 15:35

Sportchefen #2 skrev:
JuniorX skrev:Att vi plockade in Olausson gör ju att Chris Abbott känns som en ganska osannolik värvning. Vi behöver en förstacenter och den platsen tar inte Chris längre. Däremot skulle hans ledaregenskaper platsa närsomhelst.

Läser man artiklarna om Olausson så tycker iaf jag att det framgår att Olle ser sig som Luleås förstecenter, och det har han garanterat fått löfte om att bli också. Det har förutsättningar att fungera hyfsat om Olle får vara skadefri och är så beslutsam om att komma tillbaka till toppnivå som han säger. 30 år är inte gammalt i dag. Dock saknar han det som egentligen allting kretsar kring i SHL, farten.

I enlighet med ovanstående är jag rätt säker på att Luleå plockar in Chris Abbott och att han och Falk blir 2 resp 4:e center. Gissar att Luleå vill ha en young guns-lina som Lundeström får centra. Om Harju blir kvar är han en tänkbar backup-center.
Med tanke på hur dåliga både Kennedy och Molle varit så ser jag det som en starkare centeruppsättning än den som harvat i år.
Mastomäki? Gör ett ok jobb men bara att släppa när han nu vill ha en större roll. Han har varken blick, handleder eller fart för att blomma ut till en bärande SHL-center.

Jag har väldigt svårt att se att lagledningen tänker sig att Olausson ska vara vår förstacenter. De skriver ju honom på 1 år och det är nog bara med en förhoppning om att saker ska falla på plats och att han inte drabbas av skador under stora delar av säsongen. Sen är det väl närmast givet att Olausson tänker sig att han ska vara ledande. Allt annat vore ju konstigt.

JuniorX

Antal inlägg : 4060
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av NallePhu sön 26 mar 2017, 16:00

JuniorX skrev:
Hankburger skrev:

För att vissa personer inte trivs i Luleå? Det handlar inte bara om det geografiska läget utan även om uteliv.. långt till släkt... Man kan inte ta ett plan från Kallax och vara i USA utan att byta plan en eller två gånger. Sådana saker..

Är man uppvuxen i slaskens land som kallas södra Sverige så kanske man inte gillar att det ibland blir -25 eller -30 en vinterdag? Kanske de vill att kollektivtrafiken tar stopp när det kommer en 1 mm snö på banan? Vem vet?

När man inte kan erbjuda SM-guld varenda år eller iallafall SM-final de senaste tre åren alt. en överdriven lön så kommer annat spela in. Det är inte heller gnäll utan enbart fakta baserad på vad vissa spelare sagt när de lämnat Luleå.

Du inser väl att för varje argument du drar upp så finns det ett argument som är precis lika sant men som är helt tvärtom.
Någon ogillar -25. Någon gillar -25. Någon vill ha släkten nära. Någon hatar sin släkt. Någon vill ha uteliv. Någon vill inte ha uteliv. Somliga trivs inte i Luleå. Somliga trivs inte i Karlstad. Det tar 1 timme att åka från Luleå till Arlanda. Det tar 1 timme att åka från Ronneby till Arlanda.
Diskussionen är meningslös. Inser du inte det?
Det sociala spelar en jäkla stor roll trivs inte ena parten så fungerar inte livet så bra, Närheten till en större stad etc etc etc sedan att spelarna lyckats i SAIK handlar mer om att dem acklimatiserat bättre än vad dem gjort i Luleå finns MÅNGA variabler som spelar in i det hela!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18176
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2017/2018, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 11 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet