Fiske i närheten av Luleå

+3
Micke80
KaptenBlodskelett
FruktHamster
7 posters

Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av FruktHamster mån 22 jun 2015, 15:59

Är det någon här som brukar fiska runt Luleå eller Norrbotten i stort?
Funderar på attvtabhelg mig norröver och jaga lite abborre, men har inga tips alls att gå på.
Har sjön något boende att hyra så är det ett plus. Vill gärna kunna hyra båt också.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett mån 22 jun 2015, 21:37

Rekommenderar såklart min hemort Arjeplog. Cirka 9000 sjöar att välja bland. Du hittar garanterat ställen att vara ifred på. Hyra båt/bostad kan nog ordna sig det med.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Micke80 mån 22 jun 2015, 22:00

just abborre vet jag inte, men företaget fiskeflyg utanför Jokkmokk tror jag det är brukar flyga ut fiskare till fjällsjöar. De kollegor jag har som varit iväg på 2-3 dagars tripper med dem har varit riktigt nöjda.
Sen har vi så klart alla dessa insjöar runt om i norrbotten där det nappar helt ok i de flesta, däremot kan det ju kanske rätt bra i storlekarna så klart.
Personligen föredrar jag Tornedalen, men då pratar jag mer med hjärta än hjärna så klart.

Sen handlar det ju så kalrt om hur ensam man vill vara. Ska det vara helt ödsligt eller föredrar man att ha det lugnt och skönt då man fiskar men lite folk runt sig i övrigt så går ju fjällen bort.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Redbear mån 22 jun 2015, 22:16

Sörbyn, där finns det även boende och båt att hyra. Tror dock det är röding som gäller där.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 23 jun 2015, 00:20

Flyg ja, tänkte jag inte ens på. Flyg helikopter från Arjeplog till Miekak, där kan man bo och fiska. Handlar nog mest om ädelfisk även där.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 23 jun 2015, 13:25

Finns dock ett problem med fiske i stort just nu. Vattnet är på de flesta håll i Norrbotten (efter vad jag hört, befinner mig i götet) för kallt ännu för bl a abborre och öring. I fjällen är det för mycket snö, så vill man ha fisk verkar det som att det är röding som gäller, dock inte i högfjället som sagt, eller gädda. Men det kan ändras fort.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Micke80 tis 23 jun 2015, 22:05

KaptenBlodskelett skrev:Finns dock ett problem med fiske i stort just nu. Vattnet är på de flesta håll i Norrbotten (efter vad jag hört, befinner mig i götet) för kallt ännu för bl a abborre och öring. I fjällen är det för mycket snö, så vill man ha fisk verkar det som att det är röding som gäller, dock inte i högfjället som sagt, eller gädda. Men det kan ändras fort.

För att inte tala om att det är hemskt högt vatten också vilket brukar göra det lite svårare att få nått. Men fisk finns ju och man vet ju inte när det sjunker efter.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 23 jun 2015, 23:39

Micke80 skrev:
KaptenBlodskelett skrev:Finns dock ett problem med fiske i stort just nu. Vattnet är på de flesta håll i Norrbotten (efter vad jag hört, befinner mig i götet) för kallt ännu för bl a abborre och öring. I fjällen är det för mycket snö, så vill man ha fisk verkar det som att det är röding som gäller, dock inte i högfjället som sagt, eller gädda. Men det kan ändras fort.

För att inte tala om att det är hemskt högt vatten också vilket brukar göra det lite svårare att få nått. Men fisk finns ju och man vet ju inte när det sjunker efter.
Exakt, allt är så sent i år. Så är det, och vill man först och främst komma bort från allt ett par dagar så spelar det ju mindre roll...
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Myrman ons 24 jun 2015, 10:06

Abborren nappar i alla fall i östra Norrbotten, så långt norrut som på den sextioåttonde breddgraden. Tog inte länge innan jag fyllt min frivilliga baglimit på fem. 37-39cm långa. Rödvit Hi-Lo samt Voblex-spinnare var betet.
Jag blev faktiskt överraskad. Trodde nog också att det var en aning tidigt med tanke på vädret i Juni.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 24 jun 2015, 10:20

Myrman skrev:Abborren nappar i alla fall i östra Norrbotten, så långt norrut som på den sextioåttonde breddgraden. Tog inte länge innan jag fyllt min frivilliga baglimit på fem. 37-39cm långa. Rödvit Hi-Lo samt Voblex-spinnare var betet.
Jag blev faktiskt överraskad. Trodde nog också att det var en aning tidigt med tanke på vädret i Juni.
Inte illa! Någon mindre sjö du var i? De värms ju aningen fortare.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Myrman ons 24 jun 2015, 11:30

Inte så liten, kapten. Däremot rätt grund. Sen är det en fördel så här års, om sjön håller ett någorlunda jämnt vattenstånd. En mindre sjö i ett bäcksystem är ofta svårfiskad tidigt på säsongen. Där kan vattenståndet variera rejält och fisken blir svårfunnen vid högvatten.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Puckad ons 24 jun 2015, 11:35

Det var riktiga aborrar!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett ons 24 jun 2015, 11:37

Myrman skrev:Inte så liten, kapten. Däremot rätt grund. Sen är det en fördel så här års, om sjön håller ett någorlunda jämnt vattenstånd. En mindre sjö i ett bäcksystem är ofta svårfiskad tidigt på säsongen. Där kan vattenståndet variera rejält och fisken blir svårfunnen vid högvatten.
OK, jag menade inte nödvändigtvis arealen, men det värms ju fortare om det är grunt förstås...

Så, grunda sjöar i östra Norrbotten är bästa tipset för abborre just nu. All in favor? Skål!
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av tibet ons 01 jul 2015, 18:32

http://www.nordguide.se/sv/

http://www.campsvanis.se/

http://mattarahkka.se/

Vet att det finns stor abborre hos Camp Svanis. Tommy på Nordguide elr Mikko som har Mattarakka kan säkert hjälpa dig hitta det du söker. Passerar du norr Jokkmokk finns möjlighet att tjuvlåna min båt om du vill trolla efter öring (nyinköpt fiskestuga under renovering). Ska fiska/snickra/öla där i helgen och försöka bräcka rekordet på 10.8 kg som toppnoteringen på öring är där.

tibet
tibet

Antal inlägg : 1282
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Fiske i närheten av Luleå Empty Sv: Fiske i närheten av Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet