Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

+69
Luleåfan
Lulefan
ski3r
johan74
stormvägen
Myrman
kralle
JuniorX
Qirren
tibet
Donten_
Rikky
Sir Prozac
Trötto
Jonken
Pontaking
Norlin
amarule
Högljudd
Hellcop
Puckad
Kagen
JohanO
MrA
MickkeJ
pingu
Mr Bister
JoakimJ
makkanmakkan
Lajon
Mickeee
Lasse Proppmätt
Calle
Ingemar
CKa
Micke L
Bamsefar
Ivanhoe
LubosC
Tony Moore
Sundance Kid
Micke80
hokkzorz
Dentos
kokostrollet
NallePhu
Slapshot
Urken
Redbear
FruktHamster
Pajala
LulefanGBG
nummer 17
KaptenBlodskelett
Hedanders
icemask
Sportchefen #2
27 Öqvist
Fred Herbert
miker
Tigerman
Donowitz
farre
LuleåWinston
Rönken
Lars158
Old Brooklyn
Snikne Ville
Admin
73 posters

Sida 3 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av KaptenBlodskelett fre jan 09, 2015 9:24 pm

Slapshot skrev:
Rönken skrev:
Slapshot skrev:Hade dock sett en högerskytt i stället för Sandström.


Zaar eller Savilahti?

Zaar utan tvekan. Visserligen har båda skjutit sönder sargen på sistone, men Zaar skjuter väl f-n så mycket mer än Savva? Dessutom rörligare.



Du har rätt. Förstår inte varför dom envisas med Sandström i PP? Ok att dom vill säkra bakåt vid kontringar och han har ett välriktat dragskott men det tar ju såååååå länge innan han får iväg skottet på mål!
Det jag har svårast att förstå är varför han står på fel sida.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lasse Proppmätt fre jan 09, 2015 9:44 pm

hokkzorz skrev:Jag har funderat en del kring PP. Känns som om hela spelformen har utvecklats rätt lite under åren. Det som skiljer främst är väl sättet man tar sig in i zon innan man "ställer upp" men efter det så är det rätt statiskt. Man passar runt pucken och letar en öppning för en forward eller en back som störtar ner på kassen alternativt så sätter man upp för backskott med 2-3 spelare in på kassen för att fånga upp returer.

Senaste 2 åren så har motståndarna blivit otroligt mycket bättre på att ligga i skottlinjen för backarna, man spelar aggressivt i boxen tills dess motståndarna har pucken totalt under kontroll innan man ställer upp sin box och väntar på ett misstag eller ett avslut från motståndarna.

Det jag skulle vilja se är mer fart, att man försöker få till det klassiska "snurret" i anfallszonen som man ser i 5 mot 5 spel. Står alla stilla som statyer så är det inte så svårt för motståndarna att täcka av vinklar så att det i bästa fall blir nått halvdant avslut.

Skulle det inte gå att försöka spela 5-5 anfallshockey fast man spelar PP? Med det menar jag att puckhållaren håller pucken mer, åker skridskor, letar passningar till spelare i fart alternativt man får till det så kallade "triangelspelet" för att på så sätt lyckas spela bort en försvarare till. Att bara ställa upp och i långsam mak passa pucken runt ger oss _ingenting_ just nu. Varför inte testa?

Tja nästan alla lag kör ju paraply i PP mot vanlig box med rätt manskap och bra pucktempo på passen så funkar det ju bra en sak som J-kronorna gjorde var att ta ner två gubbar bakom förlängda mål linjen vilket ju störde en del för det förvarande laget då kunde en gubbe kliva in i slottet när till slut ena backen lämnade stolpen för att försöka bryta passen mellan dom 2 bakom mållinjen...

Och skulle det vara en forward ta den rollen så öppnar det ju upp för back att få skottläge.

Visst kan man snurra och göra platsväxling men så bra som alla försvar är idag så låter dom PP gänget snurra bäst fan dom vill bara man håller ihop sin box och är med och täcker skott när avslutet kommer..

Nån blandning kanske funkar bäst..



Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken fre jan 09, 2015 9:45 pm

Slapshot skrev:
Rönken skrev:
Slapshot skrev:Hade dock sett en högerskytt i stället för Sandström.


Zaar eller Savilahti?

Zaar utan tvekan. Visserligen har båda skjutit sönder sargen på sistone, men Zaar skjuter väl f-n så mycket mer än Savva? Dessutom rörligare.



Du har rätt. Förstår inte varför dom envisas med Sandström i PP? Ok att dom vill säkra bakåt vid kontringar och han har ett välriktat dragskott men det tar ju såååååå länge innan han får iväg skottet på mål!

Så länge det inte börjar drälla in mål i fel riktning likt det kan göra för Asplöven finns det väl inget skäl till att snacka säker defensiv? I pp om något måste man väl köra på framåt. Näkyvä och Zaar är båda bra skridskoåkare, borde funka.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mickeee lör jan 10, 2015 9:55 pm

Alltså nu är det dags att snäppa upp sammarbetet med asplöven och använda varandra likt nhl med farmarlag, upp med dem som visar framfötterna och ner med dem som inte riktigt håller på shl nivå för tillfället

Lhf inför slutspurten:
Abbott abbott sylvegård
Ledin lagace henrion
Zaar ekarv petrell
Forsberg fogström Fabricius
Granström cehlarik

Sigalet billins
Näkyvä sandström
Jaros jonsson
Savilahti kukan

Asplöven får
Bryggman wallmark Strömwall
Hjelm fagerudd
Mannberg

Alla håller bra HA klass och borde klara av att hålla kvar asplöven
Visst det kan sluta med att asplöven åker ur och då går ju sammarbetet åt helvete..kanske man hjälper finansiera en värvning från något lag från sm liiga lagen som dumpar spelare

Tror det är win win för båda nu och i framtiden om man blir mer flexibel att flytta spelare mellan lagen. Sen inte vara rädd för att skicka en namnkunnig spelare ner ett tag om han inte presterar. Först då kan man få ut max av detta sammarbete.


Senast ändrad av Mickeee den lör jan 10, 2015 9:59 pm, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Felstav)
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken lör jan 10, 2015 10:00 pm

Fast ska väl finnas en viss realism inblandat också. Asplöven kommer inte släppa sina enskilt bästa spelare i det läget man är i just nu och Luleå kommer nog inte kräva det heller.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 lör jan 10, 2015 10:11 pm

Mickeee nämner Henrion här och jag blir mer och mer sugen måste jag säga. Detta hör väl hemma i Silly tråden förvisso men karln har gjort 22 mål nu. Kommer säkert ha gjort över 30 mål när säsongen är över.

Däremot så är det så och med rätta tycker jag att Henrion och Lagace kommer spela denna säsong i AHC. Tätt som fan i tabellen, AHC har två poäng till 8e plats, och bara tre poäng ner till sista plats.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville lör jan 10, 2015 10:23 pm

Det är inte frågan om vilka som skall spela i PP. Det är frågan om att sätta fart på pucken!

Jag skulle vilja veta vad tanken är, för det är ju t ex ingen slump att pucken frös på Klasen på höger kant tidigare o nu gör samma sak på Walle.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken lör jan 10, 2015 10:27 pm

Snikne Ville skrev:Det är inte frågan om vilka som skall spela i PP. Det är frågan om att sätta fart på pucken!

Jag skulle vilja veta vad tanken är, för det är ju t ex ingen slump att pucken frös på Klasen på höger kant tidigare o nu gör samma sak på Walle.

Fast det hänger ju självklart ihop att ha duktiga spelare inne som kan göra saker i hög fart, men blir lite mycket knådande med pucken emellanåt. Sedan kan man udnra om det finns någon tanke bakom det hela som många varit inne på. 37 matcher och det enda som var konstant ett tag var att Walle skulle söka Zaar på direktskott vilket lästes av relativt omgående. Men tycker som jag skrev i matchtråden att Zaar bör få ny chans i pp då han ändå vill och kan skjuta. Dessutom finns det fler alternativ för att mata honom med puck nu när Sigalet och Billins gjort entre. Zaar+Näkyvä/Sigalet/Billins skulle jag vilja se.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Bamsefar lör jan 10, 2015 10:30 pm

Snikne Ville skrev:Det är inte frågan om vilka som skall spela i PP. Det är frågan om att sätta fart på pucken!

Jag skulle vilja veta vad tanken är, för det är ju t ex ingen slump att pucken frös på Klasen på höger kant tidigare o nu gör samma sak på Walle.

Så är det , sätt fart på trissan så. Precis som Cehlarik till Sigalet till Cam och den pucken stannade aldrig.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12039
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville lör jan 10, 2015 10:31 pm

Rönken skrev:
Snikne Ville skrev:Det är inte frågan om vilka som skall spela i PP. Det är frågan om att sätta fart på pucken!

Jag skulle vilja veta vad tanken är, för det är ju t ex ingen slump att pucken frös på Klasen på höger kant tidigare o nu gör samma sak på Walle.

Fast det hänger ju självklart ihop att ha duktiga spelare inne som kan göra saker i hög fart, men blir lite mycket knådande med pucken emellanåt. Sedan kan man udnra om det finns någon tanke bakom det hela som många varit inne på. 37 matcher och det enda som var konstant ett tag var att Walle skulle söka Zaar på direktskott vilket lästes av relativt omgående. Men tycker som jag skrev i matchtråden att Zaar bör få ny chans i pp då han ändå vill och kan skjuta. Dessutom finns det fler alternativ för att mata honom med puck nu när Sigalet och Billins gjort entre. Zaar+Näkyvä/Sigalet/Billins skulle jag vilja se.
Eftersom det är frågan om att lyfta tempot från stillastående så krävs inga duktigare spelare.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken lör jan 10, 2015 10:34 pm

Snikne Ville skrev:
Rönken skrev:
Snikne Ville skrev:Det är inte frågan om vilka som skall spela i PP. Det är frågan om att sätta fart på pucken!

Jag skulle vilja veta vad tanken är, för det är ju t ex ingen slump att pucken frös på Klasen på höger kant tidigare o nu gör samma sak på Walle.

Fast det hänger ju självklart ihop att ha duktiga spelare inne som kan göra saker i hög fart, men blir lite mycket knådande med pucken emellanåt. Sedan kan man udnra om det finns någon tanke bakom det hela som många varit inne på. 37 matcher och det enda som var konstant ett tag var att Walle skulle söka Zaar på direktskott vilket lästes av relativt omgående. Men tycker som jag skrev i matchtråden att Zaar bör få ny chans i pp då han ändå vill och kan skjuta. Dessutom finns det fler alternativ för att mata honom med puck nu när Sigalet och Billins gjort entre. Zaar+Näkyvä/Sigalet/Billins skulle jag vilja se.
Eftersom det är frågan om att lyfta tempot från stillastående så krävs inga duktigare spelare.

Jo, i viss mån, men då är man nere på tränarfrågan och hur allt läggs upp. Är frågandes till om det står så bra till på den punkten i Luleå? För det har ju inte funnits några ljusglimtar egentligen förutom firma Wallmark-Zaar som ohotat fick slå smörpass och direktskott utan att bli attackerade i början mot enklare motstånd och nykomponerade lag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Snikne Ville sön jan 11, 2015 12:03 am

Kan tänka att Hovinen debuterar på torsdag mot BIF.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lajon sön jan 11, 2015 12:10 am

Snikne Ville skrev:Kan tänka att Hovinen debuterar på torsdag mot BIF.

Tror du, jag skulle hellre välja på tisdag.

Är lite orolig för denna CHL semi, den kan kosta betydligt mer än det smakar om vi åker på någon fler skada, eller om vi sliter på våra nyckelspelare.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av KaptenBlodskelett sön jan 11, 2015 12:14 am

Lajon skrev:
Snikne Ville skrev:Kan tänka att Hovinen debuterar på torsdag mot BIF.

Tror du, jag skulle hellre välja på tisdag.

Är lite orolig för denna CHL semi, den kan kosta betydligt mer än det smakar om vi åker på någon fler skada, eller om vi sliter på våra nyckelspelare.
Får han ens spela för oss i CHL? Hur funkar det egentligen?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 11, 2015 12:20 am

KaptenBlodskelett skrev:
Lajon skrev:
Snikne Ville skrev:Kan tänka att Hovinen debuterar på torsdag mot BIF.

Tror du, jag skulle hellre välja på tisdag.

Är lite orolig för denna CHL semi, den kan kosta betydligt mer än det smakar om vi åker på någon fler skada, eller om vi sliter på våra nyckelspelare.
Får han ens spela för oss i CHL? Hur funkar det egentligen?

Nej Hovinen får inte spela CHL med Luleå.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lajon sön jan 11, 2015 12:26 am

Rönken skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Lajon skrev:
Snikne Ville skrev:Kan tänka att Hovinen debuterar på torsdag mot BIF.

Tror du, jag skulle hellre välja på tisdag.

Är lite orolig för denna CHL semi, den kan kosta betydligt mer än det smakar om vi åker på någon fler skada, eller om vi sliter på våra nyckelspelare.
Får han ens spela för oss i CHL? Hur funkar det egentligen?

Nej Hovinen får inte spela CHL med Luleå.

Synd.
Då får vi spela Larsson istället då.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av 27 Öqvist sön jan 11, 2015 4:45 pm

Som Mikeee säger: Lule skulle kunna använda sig av samarbetet med Asplöven mera effektivt. När spelare som kommit tillbaka från skada och saknar matchtempo. När producerande spelare misslyckats med det offensiva (tex Trukno förra året samt Dixon). Tror att vissa spelare skulle kunna återfå naturlig instinkt offensivt. Sedan undrar jag varför inte Hjelm spelat i Asplöven? Finns det liknande kontrakt som i NHL dvs envägskontrakt?

27 Öqvist

Antal inlägg : 65
Join date : 14-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken sön jan 11, 2015 4:47 pm

27 Öqvist skrev:Som Mikeee säger: Lule skulle kunna använda sig av samarbetet med Asplöven mera effektivt. När spelare som kommit tillbaka från skada och saknar matchtempo. När producerande spelare misslyckats med det offensiva (tex Trukno förra året samt Dixon). Tror att vissa spelare skulle kunna återfå naturlig instinkt offensivt. Sedan undrar jag varför inte Hjelm spelat i Asplöven? Finns det liknande kontrakt som i NHL dvs envägskontrakt?

Trukhno tvärvägrade ju dock Asplöven, det är inte så bara och bara att skicka någon dit. Så prestigelöst är det nog inte tyvärr i hockeyn. Sedan måste Asplöven vilja ta emot också. Sen är det väl rätt effektivt, är inte många matcher Asplöven spelar utan Luleå-lån.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av farre sön jan 11, 2015 4:54 pm

Mickeee skrev:Alltså nu är det dags att snäppa upp sammarbetet med asplöven och använda varandra likt nhl med farmarlag, upp med dem som visar framfötterna och ner med dem som inte riktigt håller på shl nivå för tillfället

Lhf inför slutspurten:
Abbott abbott sylvegård
Ledin lagace henrion
Zaar ekarv petrell
Forsberg fogström Fabricius
Granström cehlarik

Sigalet billins
Näkyvä sandström
Jaros jonsson
Savilahti kukan

Asplöven får
Bryggman wallmark Strömwall
Hjelm fagerudd
Mannberg

Alla håller bra HA klass och borde klara av att hålla kvar asplöven
Visst det kan sluta med att asplöven åker ur och då går ju sammarbetet åt helvete..kanske man hjälper finansiera en värvning från något lag från sm liiga lagen som dumpar spelare

Tror det är win win för båda nu och i framtiden om man blir mer flexibel att flytta spelare mellan lagen. Sen inte vara rädd för att skicka en namnkunnig spelare ner ett tag om han inte presterar. Först då kan man få ut max av detta sammarbete.

Helt rätt!
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av makkanmakkan sön jan 11, 2015 6:21 pm

Kul att folk nämner Henrion här och där.

Lagace och Henrion är en färdig duo som skulle komma in och inte göra bort sig.

Osten har väl haft en tendens att värva spelare som kan varandra ex. Abbots och Arlbrandt + Olausson. Lagace och Henrion är förmodligen billigare och tror dom kan bli bättre. Det beror på fysiken

Nu finns det inte en chans att dom kommer innan AHC är på säker mark, och det kan krävas in i det sista. 13 matcher kvar av serien och starka SSK samt AIK får man inte räkna bort trots att dom ligger under AHC i tabellen.

Ett byte skulle aldrig vara aktuellt just nu.
Henrion + Lagace mot Bryggman, Strömvall, Wallmark och Hjelm?
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av hokkzorz sön jan 11, 2015 8:37 pm

Sitt i båten, jag skulle vara nöjd om vi får bägge till nästa sässe.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 mån jan 12, 2015 9:13 am

Ni får inte glömma att vi i sverige inte har samma system som i NHL/AHL. Här är det inte så bara för spelare att komma och gå från en match till en annan. Det är bara de yngre spelarna som kan ha "licensen" klar för att spela i båda klubbarna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av FruktHamster mån jan 12, 2015 9:37 am

Micke80 skrev:Ni får inte glömma att vi i sverige inte har samma system som i NHL/AHL. Här är det inte så bara för spelare att komma och gå från en match till en annan. Det är bara de yngre spelarna som kan ha "licensen" klar för att spela i båda klubbarna.

Utöver att SHL/AS inte är stängda ligor. Hur kul är det för Asplöven att skäppa sina bästa spelare till LHF under en period där de riskerar att åka ur AS?
Om samarbetet mellan LHF och Asplöven ska var långsiktigt hållbart måste det vara ett samarbete där båda klubbarna tjänar på det - och Asplöven tjänar inget på att bara agera farmarlag och vackert stå med mössan i hand och göra allt som LHF säger åt dem.

Det nuvarande samarbetet, där Aslöven kan agera utbildningsklubb åt framtida propects inom LHFs organisation, är ett samarbete som båda kubbarna mår bra av både på kort och lång sikt. Man bör nog inte förvänta sig mer än detta.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av JoakimJ mån jan 12, 2015 9:41 am

Hur pass goda chanser tror folket att vi har att sluta till oss Henrion? Om vi utgår från att Lagace är klar, vilket mycket talar för, är ju tystnaden kring Henrion mer oroväckande. Det lär ju vara fler än Luleå som är med på den pucken, om man säger så.
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mr Bister mån jan 12, 2015 5:03 pm

Vi skall inte värva fler från allsvenskan, enligt lex. Truchno

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av makkanmakkan mån jan 12, 2015 5:16 pm

JoakimJ skrev:Hur pass goda chanser tror folket att vi har att sluta till oss Henrion? Om vi utgår från att Lagace är klar, vilket mycket talar för, är ju tystnaden kring Henrion mer oroväckande. Det lär ju vara fler än Luleå som är med på den pucken, om man säger så.

Goda chanser om intresset finns, men det måste hända saker ganska snart.
Möjlighethet att få spela med Lagace på en högre nivå kan även locka Henrion

Svårt att se att John Henrion spelar i HockeyAllsvenskan nästa säsong.
SHL, SM Liiga känns väldigt troligt men om det fortsätter så här så vet man aldrig

Bästa avslutaren jag sett på Arena Polarica under alla mina år
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Rönken mån jan 12, 2015 5:39 pm

Vi skall inte värva fler dyra spelare, enligt lex. Dixon.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 mån jan 12, 2015 5:42 pm

makkanmakkan skrev:
JoakimJ skrev:Hur pass goda chanser tror folket att vi har att sluta till oss Henrion? Om vi utgår från att Lagace är klar, vilket mycket talar för, är ju tystnaden kring Henrion mer oroväckande. Det lär ju vara fler än Luleå som är med på den pucken, om man säger så.

Goda chanser om intresset finns, men det måste hända saker ganska snart.
Möjlighethet att få spela med Lagace på en högre nivå kan även locka Henrion

Svårt att se att John Henrion spelar i HockeyAllsvenskan nästa säsong.
SHL, SM Liiga känns väldigt troligt men om det fortsätter så här så vet man aldrig

Bästa avslutaren jag sett på Arena Polarica under alla mina år

För jävla pricksäker handledare. Svårt att se i super detalj hur skotten går när man bara ser stream. Tycker dom flesta målen gör han i spelvändningar med en handledare från övre tekningscirkel, ingen täckning mellan Henrion och MV. Blir lite förvånad att det blir mål oftast jag och funderar om det inte måste vara MV tavla nästan. Ser man reprisen och pucken går in i krysset eller just ovan benskydd. Pricksäker.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av makkanmakkan mån jan 12, 2015 6:11 pm

Lars158 skrev:
makkanmakkan skrev:
JoakimJ skrev:Hur pass goda chanser tror folket att vi har att sluta till oss Henrion? Om vi utgår från att Lagace är klar, vilket mycket talar för, är ju tystnaden kring Henrion mer oroväckande. Det lär ju vara fler än Luleå som är med på den pucken, om man säger så.

Goda chanser om intresset finns, men det måste hända saker ganska snart.
Möjlighethet att få spela med Lagace på en högre nivå kan även locka Henrion

Svårt att se att John Henrion spelar i HockeyAllsvenskan nästa säsong.
SHL, SM Liiga känns väldigt troligt men om det fortsätter så här så vet man aldrig

Bästa avslutaren jag sett på Arena Polarica under alla mina år

För jävla pricksäker handledare. Svårt att se i super detalj hur skotten går när man bara ser stream. Tycker dom flesta målen gör han i spelvändningar med en handledare från övre tekningscirkel, ingen täckning mellan Henrion och MV. Blir lite förvånad att det blir mål oftast jag och funderar om det inte måste vara MV tavla nästan. Ser man reprisen och pucken går in i krysset eller just ovan benskydd. Pricksäker.

Handledsskotten är hans styrka, men även ett bra slagskott och direktskott. Avslutar hårt och pricksäkert!
Andra styrkor hos han är fysiken, han smäller på en hel del under matcherna. Orädd!
Bra tempo, bra acceleration och snabb som bara fan när han får upp farten.
Sen måste jag också nämna att han är bra på att vinna puck samt hålla/skydda puck.
Ingen finesslirare som trollar med pucken, mer rakt på mål bara.

Man kan se alla hans mål från denna säsong på HockeyAllsvenskans hemsida, men då måste man se höjdpunkterna från samtliga matcher vilket kan ta en liten stund. Men har man lite tid över och vill se lite fina mål så rekommenderar jag det Smile
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 746
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Lars158 mån jan 12, 2015 6:25 pm

Den där Moritz eller vad han heter som brukar göra Gifs eller vad det heter och länka på Twitter. Han verkar ju datakunnig och hade varit kul om han hade gjort en video med bara Henrion mål.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av pingu mån jan 12, 2015 7:16 pm

Klart vi ska chansa på John Henrion nu när han dessutom fungerar bra med Lagace och verkar klara av det fysiska spelet bra i allsvenskan.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mickeee mån jan 12, 2015 8:39 pm

Mr Bister skrev:Vi skall inte värva fler från allsvenskan, enligt lex. Truchno

Så urbota dumt resonemang, blir alldeles matt, vill näthata sansar mig
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mr Bister mån jan 12, 2015 9:06 pm

Vi har hittat guldkorn från Allsvenskan och det ska vi fortsätta att göra, men vi måste värva spets också, vi har ju inte lyckats gå hela vägen på länge.
Det finns ju också orsaker till varför spelare spelar i Allsvenskan.
Näthata det passar inte så bra om man lyckas övertyga någon, det blir ett jättesjälvmål.

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av miker mån jan 12, 2015 9:24 pm

Mr Bister skrev:Vi har hittat guldkorn från Allsvenskan och det ska vi fortsätta att göra, men vi måste värva spets också, vi har ju inte lyckats gå hela vägen på länge.
Det finns ju också orsaker till varför spelare spelar i Allsvenskan.
Näthata det passar inte så bra om man lyckas övertyga någon, det blir ett jättesjälvmål.
Kloka ord, Mr Bister!

miker

Antal inlägg : 92
Join date : 14-12-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av FruktHamster mån jan 12, 2015 9:29 pm

Den enda spetsvärvning som man faktiskt levererat på de senaste åren är väl Klasen dessutom?
Min poäng med det är att är minst lika svårt - eller svårare om vi ska tro de senaste 5 årens statistik - att hitta spets som levererar, som det är att hitta guldkorn i AS.

Dagens SHL - iaf för ett lag med LHFs budget - handlar till stor del om att hitta de där bang-for-the-buck-värvningarna.
Arla, Fälth, Olle och Hjalmarsson producerade alla en fantastisk hockey utan att kost skjortan och halva armen. Det skulle vara jäkligt kul att ställa deras löner mot spelare som Dixon, Kim Hirschovits, Pyörälä och Koivisto (för att ta några exempel).
Har en känsla av att skillnaden är rätt markant.

Men visst.. Alla värvningar från AS är inte i nivå med Arla, Hjalmarsson och Olle. Vi har ju haft våra flurry, Trucken och Hjelm också.
Bevisligen betyder en bra säsong i AS inte per automatik att spelaren klarar SHL, men jag hävdar ändå att just dessa bang-for-the-buck-värvningar är en sjukt viktig komponent. Speciellt så länge vi inte får tillräckligt många kvalitativa spelare ur våra juniorlag.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mr Bister mån jan 12, 2015 9:51 pm

Jag tycker att vi har gjort många snygga värvningar från Allsvenskan, vad jag saknar är en fältherre typ Ruismaa eller Nieminen, en riktig 1:e center att luta sig mot, det var länge sedan vi hade en sån.

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av hokkzorz mån jan 12, 2015 9:59 pm

Alla saknar väl en sån Mr.Bister, det är kanske just därför som det inte finns nån sån spelare ledig på marknaden och som dessutom det inte krävs att vi säljer SSAB för att ha råd med. Plus att dom skall vilja spela i LHF oxo, dyra värvningar som bara kommer hit för att spela in cash under 1 säsong är typ aldrig värt att värva, oavsett hur mycket spets dom tillför. Dessutom brukar sånna spelare försvinna helt under ett slutspel då man kanske måste offra en hörntand för att få göra mål.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Old Brooklyn mån jan 12, 2015 10:05 pm

Fast problemet med fältherrar är att de antingen är nästan omöjliga att hitta eller kostar enorma pengar. Senaste fältherren vi hade i laget på forwardssidan var väl Bartecko? Och med honom i laget hade vi inte råd med mycket annat, och säsongerna slutade därför tidigt.

Om några år så har vi förhoppningsvis riktigt lovande egna spelare från juniorleden som kan utgöra bulken i två av våra kedjor. Då, och först då, misstänker jag att vi kan fokusera ekonomin på en hel kedja av yppersta europeiska klass. Innan dess så ser jag ingen bättre väg än att göra som vi gör nu med ett brett lag där vi får kämpa för att behålla så många spelare vi bara kan. Vi gjorde ett avsteg från den planen ifjol - med ett rejält minus i kassan som följd.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Mr Bister mån jan 12, 2015 10:10 pm

Som synes är det inte ett lätt problem att reda ut när man ska synka pengar med lite klubbkänsla, det är bara att stötta Osten i hans arbete för han vill säkert minst lika mycket som oss att vi ska stå högst upp en gång till.

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av miker mån jan 12, 2015 11:02 pm

Inte utan att man blir avis på Skellefteå som kan värva namn som t ex Oscar Möller, Martin Sevc, Patrik Zackrisson, Janne Pesonen m f.

"Färdiga" och etablerade spelare med spets som tidigare inte hade någon bakgrund i Skellefteå/Västerbotten. Spelare som dessutom inte varit på jätte nedgång eller drabbats av något annat "marknadsvärdetssänkande" innan dom värvats!

För att inte tala om att Skellefteå har haft en imponerande förmåga att behålla många nyckel spelare en längre tid. T ex Fredrik Lindgren och Niclas Burström.

Spelare som t ex Jimmie Ericsson och Pierre-Edouard Bellemare försvann ju i och för sig till slut men Skellefteå lyckades ju ändå behålla dom imponerande länge.

Plus då att Skellefteå har en otrolig fingertopps känsla med många allsvenska värvningar och en förmåga att rekrytera talanger i ett tidigt skede som utvecklas till klasspelare i SHL ganska snabbt.

Då går det som det går också. 4 raka SM-finaler är väl Skellefteå uppe i nu, va? Och 2 raka SM-guld.

Luleå har mycket att lära av Skellefteå.

Något säger mig hur som helst att Luleå kommer bli bättre än Skellefteå till slut.


Senast ändrad av miker den mån jan 12, 2015 11:07 pm, ändrad totalt 1 gång

miker

Antal inlägg : 92
Join date : 14-12-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Ingemar mån jan 12, 2015 11:07 pm

Tre raka finaler.
I år faller dom i kvarten mot Luleå Wink
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av MickkeJ mån jan 12, 2015 11:19 pm

miker skrev:Inte utan att man blir avis på Skellefteå som kan värva namn som t ex Oscar Möller, Martin Sevc, Patrik Zackrisson, Janne Pesonen m f.

"Färdiga" och etablerade spelare med spets som tidigare inte hade någon bakgrund i Skellefteå/Västerbotten. Spelare som dessutom inte varit på jätte nedgång eller drabbats av något annat "marknadsvärdetssänkande" innan dom värvats!

För att inte tala om att Skellefteå har haft en imponerande förmåga att behålla många nyckel spelare en längre tid. T ex Fredrik Lindgren och Niclas Burström.

Spelare som t ex Jimmie Ericsson och Pierre-Edouard Bellemare försvann ju i och för sig till slut men Skellefteå lyckades ju ändå behålla dom imponerande länge.

Plus då att Skellefteå har en otrolig fingertopps känsla med många allsvenska värvningar och en förmåga att rekrytera talanger i ett tidigt skede som utvecklas till klasspelare i SHL ganska snabbt.

Då går det som det går också. 4 raka SM-finaler är väl Skellefteå uppe i nu, va? Och 2 raka SM-guld.

Luleå har mycket att lära av Skellefteå.

Något säger mig hur som helst att Luleå kommer bli bättre än Skellefteå till slut.
Det enda som saknas är en kommunal jättesponsor typ Skellefteå Kraft.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av miker mån jan 12, 2015 11:31 pm

Ingemar skrev:Tre raka finaler.
I år faller dom i kvarten mot Luleå Wink
Nej 4 raka SM-finaler.

2011: Förlust mot Färjestad
2012: Förlust mot Brynäs
2013: SM-guld
2014: SM-guld

Blir väl troligtvis 5 raka SM-finaler. Minst.

miker

Antal inlägg : 92
Join date : 14-12-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Ingemar mån jan 12, 2015 11:35 pm

ok fel av mig angående de fyra raka.
Dock vill jag int falla in i de kräkframkallande hyllningarna till Mordor, hur bra de än lyckats No
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av CKa tis jan 13, 2015 12:01 am

miker skrev:Inte utan att man blir avis på Skellefteå som kan värva namn som t ex Oscar Möller, Martin Sevc, Patrik Zackrisson, Janne Pesonen m f.

"Färdiga" och etablerade spelare med spets som tidigare inte hade någon bakgrund i Skellefteå/Västerbotten. Spelare som dessutom inte varit på jätte nedgång eller drabbats av något annat "marknadsvärdetssänkande" innan dom värvats!

För att inte tala om att Skellefteå har haft en imponerande förmåga att behålla många nyckel spelare en längre tid. T ex Fredrik Lindgren och Niclas Burström.

Spelare som t ex Jimmie Ericsson och Pierre-Edouard Bellemare försvann ju i och för sig till slut men Skellefteå lyckades ju ändå behålla dom imponerande länge.

Plus då att Skellefteå har en otrolig fingertopps känsla med många allsvenska värvningar och en förmåga att rekrytera talanger i ett tidigt skede som utvecklas till klasspelare i SHL ganska snabbt.

Då går det som det går också. 4 raka SM-finaler är väl Skellefteå uppe i nu, va? Och 2 raka SM-guld.

Luleå har mycket att lära av Skellefteå.

Något säger mig hur som helst att Luleå kommer bli bättre än Skellefteå till slut.

Ja Grizzly, hur tror du då deras framgångssaga började? Jo dom lyckades få fram en hel drös med egna juniorer som kunde fylla upp halva laget och producera åtminstone på gränsen till spetssiffror för en extremt låg kostnad. Det var enbart detta som gjorde att dom kunde börja värva riktigt stora namn och när sedan juniorerna gick till NHL började pengarna rulla in den vägen.

CKa

Antal inlägg : 1359
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Donowitz tis jan 13, 2015 6:31 am

Visst SAIK har vart duktiga på att valla in unga talanger men hypen kring att de tagits vara på är överdriven. Exempelvis Sörensen i DIF eller Wallmark i Luleå.

Donowitz

Antal inlägg : 4048
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 tis jan 13, 2015 6:33 am

CKa skrev:
miker skrev:Inte utan att man blir avis på Skellefteå som kan värva namn som t ex Oscar Möller, Martin Sevc, Patrik Zackrisson, Janne Pesonen m f.

"Färdiga" och etablerade spelare med spets som tidigare inte hade någon bakgrund i Skellefteå/Västerbotten. Spelare som dessutom inte varit på jätte nedgång eller drabbats av något annat "marknadsvärdetssänkande" innan dom värvats!

För att inte tala om att Skellefteå har haft en imponerande förmåga att behålla många nyckel spelare en längre tid. T ex Fredrik Lindgren och Niclas Burström.

Spelare som t ex Jimmie Ericsson och Pierre-Edouard Bellemare försvann ju i och för sig till slut men Skellefteå lyckades ju ändå behålla dom imponerande länge.

Plus då att Skellefteå har en otrolig fingertopps känsla med många allsvenska värvningar och en förmåga att rekrytera talanger i ett tidigt skede som utvecklas till klasspelare i SHL ganska snabbt.

Då går det som det går också. 4 raka SM-finaler är väl Skellefteå uppe i nu, va? Och 2 raka SM-guld.

Luleå har mycket att lära av Skellefteå.

Något säger mig hur som helst att Luleå kommer bli bättre än Skellefteå till slut.

Ja Grizzly, hur tror du då deras framgångssaga började? Jo dom lyckades få fram en hel drös med egna juniorer som kunde fylla upp halva laget och producera åtminstone på gränsen till spetssiffror för en extremt låg kostnad. Det var enbart detta som gjorde att dom kunde börja värva riktigt stora namn och när sedan juniorerna gick till NHL började pengarna rulla in den vägen.

Jag vill minnas att dom värvade ganska många spelare från konkurrerande SHL-lag de första åren i ligan. Det var inte heller de spelarna som lagen ville behålla utan det var spelare som mer eller mindre fått kalla handen av sin klubb som kom dit och utgjorde en grund. Sen lyckades man bra med nån juniorkull och fick ett bra rykte om sig vilket underlättade för dem att värva i princip alla bra juniorer från norra Sverige som dom ville ha. Har man sen en billig grund att stå på och dessutom en bra lönebudget så kan man ju slanta upp rejäla summor till spetsspelare.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av 27 Öqvist tis jan 13, 2015 2:13 pm

Skillnaden mot Saik är också att dom dammsugit Norrbotten på talanger som tex Oskar Sundqvist och Petter Emanuelsson. Halva laget har väl rötterna i Norrbotten. Saik värvade ju även Wallmark och sedan fick han inte plats. Wallmark är emellertid från Umeå. Det gjorde att Lule fick möjlighet med värvningen. Nä det är dags att försöka ändra attityden i Norrbotten gentemot Lule. Vet att man försöker jobba med detta. Men det verkar ju så att de flesta talanger från länet väljer Saik före LHF alla dagar i veckan. Einar Emanuelsson är ett undantag. Sedan är det väl frestande att välja laget i Sverige som leder utvecklingen och vinner hela tiden!

27 Öqvist

Antal inlägg : 65
Join date : 14-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av JoakimJ tis jan 13, 2015 3:01 pm

Jag kommer sticka ut hakan nu och får väl ducka under näthatet sedan. Jag är bosatt i Stockholm men hela familjen och släkten är ifrån Luleå. Jag har således tillbringat mycket tid i norr. Och pratat med mycket folk. Och därav mitt stora Luleå-hjärta.

Jag reser också en del i mitt arbete och det är naturligt för mig att "prata Norrbotten" när helst jag kan. Och en sak som slagit mig, och förvånat mig - håller i er nu - är hur dålig sammanhållning Norrbotten - Luleå tycks ha.

När jag pratar med folk från Västerbotten finns det en och annan som håller på Luleå, så klart en del på Löven, men på det stora hela verkar det finnas en jävla uppslutning runt Saik. När jag pratar med folk i Norrbotten är det ungefär lika mycket folk som gillar Saik som gillar Luleå. Många verkar ha problem med staden Luleå - många uppfattar att Luleå är "fienden". Och håller hellre på Saik. Vilket som sagt ofta förvånat mig och som rivit lite i mitt Luleå-hjärta.

När Luleå vann guld (nu är jag inte supergammal, men var i tioårsåldern vid tiden) fanns det en känsla av att det var Luleå mot landet. Och Luleå var Norrbotten. Nu känns det ibland som Luleå mot resten av Sverige, inklusive övriga Norrbotten.

Ni som bor och verkar där uppe får väl skrika till om detta bara är "svammel". Men det är någon slags reflektion grundad i den verklighet jag sett. Och givetvis bör det också påverka Luleås möjligheter sportsligt om detta stämmer - både när det gäller publik och att knyta spelare till klubben snarare än att de i unga år ska välja Saik/Mordor/Lillebror.
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Micke80 tis jan 13, 2015 3:08 pm

JoakimJ skrev:Jag kommer sticka ut hakan nu och får väl ducka under näthatet sedan. Jag är bosatt i Stockholm men hela familjen och släkten är ifrån Luleå. Jag har således tillbringat mycket tid i norr. Och pratat med mycket folk. Och därav mitt stora Luleå-hjärta.

Jag reser också en del i mitt arbete och det är naturligt för mig att "prata Norrbotten" när helst jag kan. Och en sak som slagit mig, och förvånat mig - håller i er nu - är hur dålig sammanhållning Norrbotten - Luleå tycks ha.

När jag pratar med folk från Västerbotten finns det en och annan som håller på Luleå, så klart en del på Löven, men på det stora hela verkar det finnas en jävla uppslutning runt Saik. När jag pratar med folk i Norrbotten är det ungefär lika mycket folk som gillar Saik som gillar Luleå. Många verkar ha problem med staden Luleå - många uppfattar att Luleå är "fienden". Och håller hellre på Saik. Vilket som sagt ofta förvånat mig och som rivit lite i mitt Luleå-hjärta.

När Luleå vann guld (nu är jag inte supergammal, men var i tioårsåldern vid tiden) fanns det en känsla av att det var Luleå mot landet. Och Luleå var Norrbotten. Nu känns det ibland som Luleå mot resten av Sverige, inklusive övriga Norrbotten.

Ni som bor och verkar där uppe får väl skrika till om detta bara är "svammel". Men det är någon slags reflektion grundad i den verklighet jag sett. Och givetvis bör det också påverka Luleås möjligheter sportsligt om detta stämmer - både när det gäller publik och att knyta spelare till klubben snarare än att de i unga år ska välja Saik/Mordor/Lillebror.

Du har en poäng i det du skriver, även om jag inte skriver under till fullo.
Vad gäller piteälvdal är känslan att det är ungefär 50/50 mellan saik och Luleå, men med en liten övervikt till saik inåt landet.
Pratar vi Kiruna och Gällivare är även där känslan att det är ungefär 50/50 men med ett litet övertag för Luleå. Östra Norrbotten däremot är nästan uteslutande Luleå.
Vad gäller Boden är det en generationsfråga. Det är inte många som är under 50 som verkar ha nått emot Luleå men när man pratar med dem över 50 så verkar majoriteten ha nått emot oss. Det kan ju ha att göra med att Luleå och Boden var konkurrerande lag då dessa individer växte upp.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 11 Föregående  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet