The Butterfly Effect
+9
Norlin
FruktHamster
Pajala
LulefanGBG
Slapshot
Myrman
Davidoff
Bamsefar
hokkzorz
13 posters
Sida 1 av 1
The Butterfly Effect
Tänkte bara dela med mig av en liten historia.
Den 20'e november satt jag hemma, besviken, ledsen och nedstämd över hur läget är ställt med mitt favoritlag Luleå Hockey. Publiken sviker, resultaten uteblir, presskåren och supportrarna skriker efter förstärkningar alternativt kräver Ostens eller tom hela tränarstabens avgång, något måste göras läser jag på forum och i tidningar. Allt man läser är negativa kommentarer och tongångar.
Jag bestämde mig för att försöka göra något, någonting positivt istället för att bara klaga, tjura och gnälla. Jag skrev ett brev.
till stefan enbom:
Hej Stefan!
Jag är en av många utflyttade luleåbor som följer laget via TV och i media. Som så många andra så försöker jag passa på att gå på en hemmamatch när jag åker upp över julen och året när vi spelade final mot Skellefteå så tog jag ledigt från jobbet för att åka upp och se finalen på plats.
Senaste åren har jag kunnat se hur publiken sviker via TV-sändningarna, det blir bara tunnare och tunnare på läktarna. Jag förstår varför, det finns mycket annat som lockar ungdomar och för en vanlig barnfamilj så blir det för kostsamt för att kunna ta med hela familjen och gå på ishockey.
Det som oroar mig mest med denna utvecklingen är inte eventuella bortfall av sponsorer eller eventuellt mindre sålda årskort, det är att ishockeyn som sport och kultur är på nedåtgående. Vi (alla som håller på LHF) måste hitta nya vägar för att locka tillbaka publiken och då menar jag inte med nått enstaka jippo vid nån eller några matcher. Vi måste få tillbaka ungdomarna till sporten, det kommer på sikt ge oss fler talanger inom ishockeyn men även bygga en stabil supporter/publik-kultur kring LHF's matcher.
En halvtom hall är den sämsta reklam vi kan tänka oss för klubben, det gör att sponsorer och även puliken sviker. Det är dags för nya tag.
Punktförslag:
* Låt alla skolungdomar gå på hockey gratis (öppna fritt insläpp för dem 5 mins innan matchstart)
* Barnfamiljer så går barnen gratis
* Sänk priset på sittplatserna på långsidan där kameran filmar mot, om inte annat så ser det bättre ut i TV om dom platserna alltid är fulla.
Tomma stolar är en ren förlustaffär, dessutom ser det dåligt ut och ger en dålig bild av föreningen. Även om man släpper in ungdomar gratis så kommer dom handla i kioskerna under pauserna vilket ger en bättre omsättning och mer pengar in. Dessutom så kommer säkert en del handla i souvenir shoppen oxo.
Sen det viktigaste av allt, får man tillbaka ungdomarna till hockeyn så får man tillbaka glöden, engagemanget snacket i staden om ishockeyn. Pulsen höjs och man får fler engagerade personer som hjälper ishockeyn på sikt.
Modo har gjort en hel del saker som är bra, våga titta på andra och ta efter det som är bra. Deras ide med Matchtröjjor med RFID chip i som årskort är en grym ide. Alla kommer ihåg det röda kokande havet som luleåpubliken var i matchserien mot DIF för ett antal år sen.
MvH,
-Janne
-----------
Jag trodde väl i ärlighetens namn inte på att mitt brev skulle göra nån större skillnad, men jag ville i alla fall försöka göra något för klubben i mitt hjärta.
Döm om min förvåning när jag ser detta på Luleå Hockey's hemsida den 2'a December.
http://luleahockey.se/artikel/60826/
Enligt utsago så var det bara 120 personer som utnyttjade erbjudandet till matchen mot Frölunda men efter en tät match så stod laget där trots alla odds som vinnare. I lördags mot Brynäs gick man ut tydligare via sociala medier och talade om att man bjöd ungdomar på gratis hockey och det blev en succe. Det officiella publiksiffran var 5400 (ja, många tomma säsongskort/sponsor stolar). Matchen då? Det slutade med en vinst igen.
Nu vill jag inte ta åt mig hela äran för att laget har vänt en förlusttrend men kanske kanske så gjorde mitt förslag att spelarna fick en liten liten energiboost på grund av publiken och det är allt som behövs för att plötsligt bli ett vinnande lag.
The Butterfly Effect...
-Hokkzorz
Den 20'e november satt jag hemma, besviken, ledsen och nedstämd över hur läget är ställt med mitt favoritlag Luleå Hockey. Publiken sviker, resultaten uteblir, presskåren och supportrarna skriker efter förstärkningar alternativt kräver Ostens eller tom hela tränarstabens avgång, något måste göras läser jag på forum och i tidningar. Allt man läser är negativa kommentarer och tongångar.
Jag bestämde mig för att försöka göra något, någonting positivt istället för att bara klaga, tjura och gnälla. Jag skrev ett brev.
till stefan enbom:
Hej Stefan!
Jag är en av många utflyttade luleåbor som följer laget via TV och i media. Som så många andra så försöker jag passa på att gå på en hemmamatch när jag åker upp över julen och året när vi spelade final mot Skellefteå så tog jag ledigt från jobbet för att åka upp och se finalen på plats.
Senaste åren har jag kunnat se hur publiken sviker via TV-sändningarna, det blir bara tunnare och tunnare på läktarna. Jag förstår varför, det finns mycket annat som lockar ungdomar och för en vanlig barnfamilj så blir det för kostsamt för att kunna ta med hela familjen och gå på ishockey.
Det som oroar mig mest med denna utvecklingen är inte eventuella bortfall av sponsorer eller eventuellt mindre sålda årskort, det är att ishockeyn som sport och kultur är på nedåtgående. Vi (alla som håller på LHF) måste hitta nya vägar för att locka tillbaka publiken och då menar jag inte med nått enstaka jippo vid nån eller några matcher. Vi måste få tillbaka ungdomarna till sporten, det kommer på sikt ge oss fler talanger inom ishockeyn men även bygga en stabil supporter/publik-kultur kring LHF's matcher.
En halvtom hall är den sämsta reklam vi kan tänka oss för klubben, det gör att sponsorer och även puliken sviker. Det är dags för nya tag.
Punktförslag:
* Låt alla skolungdomar gå på hockey gratis (öppna fritt insläpp för dem 5 mins innan matchstart)
* Barnfamiljer så går barnen gratis
* Sänk priset på sittplatserna på långsidan där kameran filmar mot, om inte annat så ser det bättre ut i TV om dom platserna alltid är fulla.
Tomma stolar är en ren förlustaffär, dessutom ser det dåligt ut och ger en dålig bild av föreningen. Även om man släpper in ungdomar gratis så kommer dom handla i kioskerna under pauserna vilket ger en bättre omsättning och mer pengar in. Dessutom så kommer säkert en del handla i souvenir shoppen oxo.
Sen det viktigaste av allt, får man tillbaka ungdomarna till hockeyn så får man tillbaka glöden, engagemanget snacket i staden om ishockeyn. Pulsen höjs och man får fler engagerade personer som hjälper ishockeyn på sikt.
Modo har gjort en hel del saker som är bra, våga titta på andra och ta efter det som är bra. Deras ide med Matchtröjjor med RFID chip i som årskort är en grym ide. Alla kommer ihåg det röda kokande havet som luleåpubliken var i matchserien mot DIF för ett antal år sen.
MvH,
-Janne
-----------
Jag trodde väl i ärlighetens namn inte på att mitt brev skulle göra nån större skillnad, men jag ville i alla fall försöka göra något för klubben i mitt hjärta.
Döm om min förvåning när jag ser detta på Luleå Hockey's hemsida den 2'a December.
http://luleahockey.se/artikel/60826/
Enligt utsago så var det bara 120 personer som utnyttjade erbjudandet till matchen mot Frölunda men efter en tät match så stod laget där trots alla odds som vinnare. I lördags mot Brynäs gick man ut tydligare via sociala medier och talade om att man bjöd ungdomar på gratis hockey och det blev en succe. Det officiella publiksiffran var 5400 (ja, många tomma säsongskort/sponsor stolar). Matchen då? Det slutade med en vinst igen.
Nu vill jag inte ta åt mig hela äran för att laget har vänt en förlusttrend men kanske kanske så gjorde mitt förslag att spelarna fick en liten liten energiboost på grund av publiken och det är allt som behövs för att plötsligt bli ett vinnande lag.
The Butterfly Effect...
-Hokkzorz
hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall
Sv: The Butterfly Effect
Bra Jobbat..
Bamsefar- Antal inlägg : 11512
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen
Sv: The Butterfly Effect
Bästa jag läst på länge. Håller med till 100%. Har själv tänkt samma sak tidigare
Slapshot- Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten
Sv: The Butterfly Effect
Har redan gratulerat och berömt dig i en annan tråd hokkzorz, men tåls att sägas igen. Precis sådana här initiativ som kan göra förändringar möjliga. Ibland behövs utifrånperspektiv för att sätta igång tankeverksamheten.
Bra jobbat!
Bra jobbat!
LulefanGBG- Antal inlägg : 11575
Join date : 12-05-12
Age : 39
Ort : Göteborg
Sv: The Butterfly Effect
Bra som fan

Pajala- Antal inlägg : 16236
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala
Sv: The Butterfly Effect
Kudos till dig hokkzorz. Kudos också till vår ledning som bevisligen faktiskt lyssnar och tar in åsikter från oss supporters.
Det är inget man ska ta för givet, skulle jag vilja hävda.
Det är inget man ska ta för givet, skulle jag vilja hävda.
FruktHamster- Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 45
Ort : Stockholmstrakten
Sv: The Butterfly Effect
Jag kom själv med ett förslag till ledningen på LuleåFans facebooksida som Stefan Enbom svarade på (via sin privata facebook). Kommer inte ihåg vad det var om i detta nu men det fick mig att förstå att klubbledningen är ute och lyssnar på folk från alla håll och kanter. Det är mycket uppskattat.
Jag skulle inte alls bli förvånad om en eller två har ett konto inkognito här och spejar.
Cred till dig hur som helst Hokkzorz!
Jag skulle inte alls bli förvånad om en eller två har ett konto inkognito här och spejar.
Cred till dig hur som helst Hokkzorz!
Norlin- Antal inlägg : 4274
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle
Sv: The Butterfly Effect
Kaffe, kaka, fyra raka 

hokkzorz- Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall
Sv: The Butterfly Effect
Hoppas detta inspirerar någon till att framföra sina egna idéer!

KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2783
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog
Sv: The Butterfly Effect
MickkeJ skrev:Stor eloge till SSAB!!!!!!!
Lätt Win-Win på en sådan där sak. Det kostar väldigt lite till SSAB samtidigt som det kommer många till del. Januari är ju också 'fattigmånaden' och förhoppningsvis kör LHF / Sponsor sådana här saker ganska frekvent mot olika målgrupper.
Om ungdomarna kommer dit och fastnar då går snacket igång och lockar i sin tur fler åskådare.
Kagen- Antal inlägg : 1652
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet