Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

+80
miker
Ivanhoe
Mange
Fred Herbert
KaptenBlodskelett
Urken
HollywoodFATS
Dilox
MiCCe
ollle
kjell
Högljudd
Suorra
Tony Moore
Lulefan
Sir Prozac
#96
Hellcop
JuniorX
kralle
kniba
Sundance Kid
Pajala
Luleåfan
Dalle
amarule
stormvägen
Beast.
LuleåWinston
MickkeJ
Lajon
Grizzly
Respected Gentleman
Lasse Proppmätt
Dentos
Jimmy_Vegas
MRGHOST
nummer 17
kokostrollet
Kallepedal
icemask
Rikky
farre
Rakapuckar
LubosC
Swhy
rumpztr
glitch
KUCERA
JoakimJ
Tigerman
Kagen
Redbear
CKa
Diktatorn
Pontaking
Bamsefar
NallePhu
Mr Bister
Purre
pingu
tibet
FruktHamster
Donowitz
dubstep
hokkzorz
Wirbelwind
Rönken
LulefanGBG
Ingemar
Snikne Ville
Lars158
Micke80
Norlin
Bjärven
Old Brooklyn
knutten
Slapshot
Mighty Duck
Admin
84 posters

Sida 13 av 21 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 17 ... 21  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 26 okt 2014, 11:56

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Micke80 skrev:Vad gäller PP så känns det som att Wallmarks lina har sina 3 varianter men att motståndarna läst sönder det. I grunden är det ju rätt ok formation som borde fortsätta ihop men med lite bredare spel för att bli mindre svårlästa. Skulle inte ha nått emot att använda Zaar på samma sida som Wallmark iibland för att bolla lite mer puck mellan varandra och back för att sedan smyga bort till bortre stolpen eller leta de två som finns i slottet.

Abbott, Ledin, Zaar, Wallmar och Näkyvä kan gott fortsätta i den ena.

Iden andra är det lite svårare då den inte kommit igång alls än så länge. Å andra sidan var ju Dixon anskrämligt dålig i början men har börjat komma igång nu på slutet så nu kanske det finns möjlighet att få igång en andra formation.

Dixon, Granström, Cehlarik, Oskarsson och Fagerudd är ju de spontana jag tänker på.
Problemet då är ju att det är svårt att bara spela powerplay eftersom fagerudd inte håller i resten av spelet. Ska man köra med två backar i den ena, vilket jag kan tycka eftersom det blir lite annat spel än i första och mer svårläst så blir det väll den evigt unge Sandström som får ta plats i Fageruddsplats och peta in sina handledare.

Har inte Oskarsson och Hjelm samma problem i övriga spelet som Fagerudd?

Av nyss nämnda tre spelare tycker jag nog Oskarsson klarar det bäst, inte för att han är någon demon i försvaret, ännu. Dock så är han fortfarande ung, men har storleken så tror på honom som framtidsnamn. Problemet är väl egentligen Hjelm som jag inte ser sån enorm tillväxtpotential i nu heller, han ser habil ut men vet inte om det räcker? Hade hellre sett en rejäl mentor likt Jonsson bredvid Oskarsson i tredje backparet.

Fagerudd ser ju dock ganska vilsen ut i försvaret, till och från gör han bra grejer. Men han skulle nog kunna må gott av att få lite självförtroende av att göra lite bra saker offensivt. Men tror det kan bli svårt när han ska spela med Hjelm eller Oskarsson. Jonsson saknas helt klart.

Tillägg: Hjelm gör det som sagt okej, men nu när han försökt ta tag i defensiven försvinner han helt offensivt i mitt tycke. Då blir han ganska så slätstruken då hans defensiva jobb inte är lysande. Han är inte den som kan freda vare sig sarg eller målvakter. Hade han kunant få till offensiven på köpet hade det varit rätt acceptabelt, men tycker det är lite för svajigt i tredje backparet många gånger. Lite dålig balans mellan spelartyper kan tyckas.

Jo nog är det så att Jonsson saknas och jag tror på nått sätt att ledningen vet om det och har gett dessa tre spelare möjlighet att visa vem av dem som ska spela med Robin då han är åter och vem som ska spela som sjunde back och vem som blir asplövenspelare.
Om Robin kommer tillbaka i gammalt gott slag så tror jag att alla tre blir bättre då de får spela med honom. Oskarsson är väll den av dem som är mest tvåvägsback även om han är bättre i anfalls zon än i den egna.

Det är så jag också trott och sett på hela situationen innan säsongen drog igång. Dels invänta Jonsson, då han är en klippa i försvaret, samt dels ge förtroende åt trion Oskarsson, Hjelm och Fagerudd med förhoppningar om att någon eller allra helst att alla, så klart, skulle visa framfötterna. Den värvning jag trott på under säsong och fortfarande tror på är en stabil back ifall Jonsson inte kan spela något denna säsongen.

Jo så är det nog, att man scoutar efter backgeneraler om utifall att Jonsson inte tar sig tillbaka. Så länge vi inte blir avsågade i botten så känns det helt ok att ha is i magen till dess man vet hur det går med den gode Robin. Är vi med i matcherna och med i serien så tror jag det blir en konstig balans i laget om man skulle värva en ny innan man vet hur det blir med honom. Men om man konstaterar att han inte kommer tillbaka så måste det in någon som kan styra upp det tredje backparet.

Egentligen kan jag känna att det saknas en till back av Näkyvä-klass rent offensivt, gärna en mer rutinerad. Salmela hade som sagt suttit som handen i handsken, men där pratar vi nog inte några 150-200tkr/månaden. Näkyvä är också ung och kan nog behöva avlastning egentligen. I någon intervju så lät han väldigt förvånad över att vara den som spelar mest i laget och ligan, nästan som att han inte alls räknat med det utan vill ha en lite mer tillbakaskymd roll. Sistnämnda är bara mina egna spekulationer. Men lätt att glömma att han likt Wallmark och Zaar nog kommer pendla en del under säsongen, tycker han redan gjort det. Inledde serien grymt bra, han haltat lite på sistone, inte direkt dålig men inte lika bra som i början heller.

Fast en Jonsson i normal form käkar ju minuter och kan avlasta på så sätt samtidigt som han skulle ge stadga till sin backpartner, förmodligen Oskarsson. Vilket skulle kunna ge en viss skjuts offensivt också. Men den som lever får se.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 26 okt 2014, 12:03

Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Micke80 skrev:Vad gäller PP så känns det som att Wallmarks lina har sina 3 varianter men att motståndarna läst sönder det. I grunden är det ju rätt ok formation som borde fortsätta ihop men med lite bredare spel för att bli mindre svårlästa. Skulle inte ha nått emot att använda Zaar på samma sida som Wallmark iibland för att bolla lite mer puck mellan varandra och back för att sedan smyga bort till bortre stolpen eller leta de två som finns i slottet.

Abbott, Ledin, Zaar, Wallmar och Näkyvä kan gott fortsätta i den ena.

Iden andra är det lite svårare då den inte kommit igång alls än så länge. Å andra sidan var ju Dixon anskrämligt dålig i början men har börjat komma igång nu på slutet så nu kanske det finns möjlighet att få igång en andra formation.

Dixon, Granström, Cehlarik, Oskarsson och Fagerudd är ju de spontana jag tänker på.
Problemet då är ju att det är svårt att bara spela powerplay eftersom fagerudd inte håller i resten av spelet. Ska man köra med två backar i den ena, vilket jag kan tycka eftersom det blir lite annat spel än i första och mer svårläst så blir det väll den evigt unge Sandström som får ta plats i Fageruddsplats och peta in sina handledare.

Har inte Oskarsson och Hjelm samma problem i övriga spelet som Fagerudd?

Av nyss nämnda tre spelare tycker jag nog Oskarsson klarar det bäst, inte för att han är någon demon i försvaret, ännu. Dock så är han fortfarande ung, men har storleken så tror på honom som framtidsnamn. Problemet är väl egentligen Hjelm som jag inte ser sån enorm tillväxtpotential i nu heller, han ser habil ut men vet inte om det räcker? Hade hellre sett en rejäl mentor likt Jonsson bredvid Oskarsson i tredje backparet.

Fagerudd ser ju dock ganska vilsen ut i försvaret, till och från gör han bra grejer. Men han skulle nog kunna må gott av att få lite självförtroende av att göra lite bra saker offensivt. Men tror det kan bli svårt när han ska spela med Hjelm eller Oskarsson. Jonsson saknas helt klart.

Tillägg: Hjelm gör det som sagt okej, men nu när han försökt ta tag i defensiven försvinner han helt offensivt i mitt tycke. Då blir han ganska så slätstruken då hans defensiva jobb inte är lysande. Han är inte den som kan freda vare sig sarg eller målvakter. Hade han kunant få till offensiven på köpet hade det varit rätt acceptabelt, men tycker det är lite för svajigt i tredje backparet många gånger. Lite dålig balans mellan spelartyper kan tyckas.

Jo nog är det så att Jonsson saknas och jag tror på nått sätt att ledningen vet om det och har gett dessa tre spelare möjlighet att visa vem av dem som ska spela med Robin då han är åter och vem som ska spela som sjunde back och vem som blir asplövenspelare.
Om Robin kommer tillbaka i gammalt gott slag så tror jag att alla tre blir bättre då de får spela med honom. Oskarsson är väll den av dem som är mest tvåvägsback även om han är bättre i anfalls zon än i den egna.

Det är så jag också trott och sett på hela situationen innan säsongen drog igång. Dels invänta Jonsson, då han är en klippa i försvaret, samt dels ge förtroende åt trion Oskarsson, Hjelm och Fagerudd med förhoppningar om att någon eller allra helst att alla, så klart, skulle visa framfötterna. Den värvning jag trott på under säsong och fortfarande tror på är en stabil back ifall Jonsson inte kan spela något denna säsongen.

Jo så är det nog, att man scoutar efter backgeneraler om utifall att Jonsson inte tar sig tillbaka. Så länge vi inte blir avsågade i botten så känns det helt ok att ha is i magen till dess man vet hur det går med den gode Robin. Är vi med i matcherna och med i serien så tror jag det blir en konstig balans i laget om man skulle värva en ny innan man vet hur det blir med honom. Men om man konstaterar att han inte kommer tillbaka så måste det in någon som kan styra upp det tredje backparet.

Egentligen kan jag känna att det saknas en till back av Näkyvä-klass rent offensivt, gärna en mer rutinerad. Salmela hade som sagt suttit som handen i handsken, men där pratar vi nog inte några 150-200tkr/månaden. Näkyvä är också ung och kan nog behöva avlastning egentligen. I någon intervju så lät han väldigt förvånad över att vara den som spelar mest i laget och ligan, nästan som att han inte alls räknat med det utan vill ha en lite mer tillbakaskymd roll. Sistnämnda är bara mina egna spekulationer. Men lätt att glömma att han likt Wallmark och Zaar nog kommer pendla en del under säsongen, tycker han redan gjort det. Inledde serien grymt bra, han haltat lite på sistone, inte direkt dålig men inte lika bra som i början heller.

Fast en Jonsson i normal form käkar ju minuter och kan avlasta på så sätt samtidigt som han skulle ge stadga till sin backpartner, förmodligen Oskarsson. Vilket skulle kunna ge en viss skjuts offensivt också. Men den som lever får se.

Ja Näkyvä var ju riktigt dålig då Savilahti hade haft sin magsjuka och spelade som sjundeback. Men ser stabilare ut då han får kampera ihop med Savilahti.
Skulle vi få tillbaka Jonsson så "slipper" ju Näkyvä spela så mycket BP samt alltid vara på isen då vi ska försvara oss i slutminuterna och då försvinner ju några minuter från hans axlar.
Skulle gärna se att Kukan utvecklar sitt offensiva spel så han blir farligare från blå, inte bara i samband med uppåkningar och då han gör sina framstötar mot bortre stolpen. Skulle han få igång ett bättre passningsspel och/eller skott fårn blå skulle också Näkyvä få lite assistans vad gäller offensiven.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 26 okt 2014, 12:10

Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:

Har inte Oskarsson och Hjelm samma problem i övriga spelet som Fagerudd?

Av nyss nämnda tre spelare tycker jag nog Oskarsson klarar det bäst, inte för att han är någon demon i försvaret, ännu. Dock så är han fortfarande ung, men har storleken så tror på honom som framtidsnamn. Problemet är väl egentligen Hjelm som jag inte ser sån enorm tillväxtpotential i nu heller, han ser habil ut men vet inte om det räcker? Hade hellre sett en rejäl mentor likt Jonsson bredvid Oskarsson i tredje backparet.

Fagerudd ser ju dock ganska vilsen ut i försvaret, till och från gör han bra grejer. Men han skulle nog kunna må gott av att få lite självförtroende av att göra lite bra saker offensivt. Men tror det kan bli svårt när han ska spela med Hjelm eller Oskarsson. Jonsson saknas helt klart.

Tillägg: Hjelm gör det som sagt okej, men nu när han försökt ta tag i defensiven försvinner han helt offensivt i mitt tycke. Då blir han ganska så slätstruken då hans defensiva jobb inte är lysande. Han är inte den som kan freda vare sig sarg eller målvakter. Hade han kunant få till offensiven på köpet hade det varit rätt acceptabelt, men tycker det är lite för svajigt i tredje backparet många gånger. Lite dålig balans mellan spelartyper kan tyckas.

Jo nog är det så att Jonsson saknas och jag tror på nått sätt att ledningen vet om det och har gett dessa tre spelare möjlighet att visa vem av dem som ska spela med Robin då han är åter och vem som ska spela som sjunde back och vem som blir asplövenspelare.
Om Robin kommer tillbaka i gammalt gott slag så tror jag att alla tre blir bättre då de får spela med honom. Oskarsson är väll den av dem som är mest tvåvägsback även om han är bättre i anfalls zon än i den egna.

Det är så jag också trott och sett på hela situationen innan säsongen drog igång. Dels invänta Jonsson, då han är en klippa i försvaret, samt dels ge förtroende åt trion Oskarsson, Hjelm och Fagerudd med förhoppningar om att någon eller allra helst att alla, så klart, skulle visa framfötterna. Den värvning jag trott på under säsong och fortfarande tror på är en stabil back ifall Jonsson inte kan spela något denna säsongen.

Jo så är det nog, att man scoutar efter backgeneraler om utifall att Jonsson inte tar sig tillbaka. Så länge vi inte blir avsågade i botten så känns det helt ok att ha is i magen till dess man vet hur det går med den gode Robin. Är vi med i matcherna och med i serien så tror jag det blir en konstig balans i laget om man skulle värva en ny innan man vet hur det blir med honom. Men om man konstaterar att han inte kommer tillbaka så måste det in någon som kan styra upp det tredje backparet.

Egentligen kan jag känna att det saknas en till back av Näkyvä-klass rent offensivt, gärna en mer rutinerad. Salmela hade som sagt suttit som handen i handsken, men där pratar vi nog inte några 150-200tkr/månaden. Näkyvä är också ung och kan nog behöva avlastning egentligen. I någon intervju så lät han väldigt förvånad över att vara den som spelar mest i laget och ligan, nästan som att han inte alls räknat med det utan vill ha en lite mer tillbakaskymd roll. Sistnämnda är bara mina egna spekulationer. Men lätt att glömma att han likt Wallmark och Zaar nog kommer pendla en del under säsongen, tycker han redan gjort det. Inledde serien grymt bra, han haltat lite på sistone, inte direkt dålig men inte lika bra som i början heller.

Fast en Jonsson i normal form käkar ju minuter och kan avlasta på så sätt samtidigt som han skulle ge stadga till sin backpartner, förmodligen Oskarsson. Vilket skulle kunna ge en viss skjuts offensivt också. Men den som lever får se.

Ja Näkyvä var ju riktigt dålig då Savilahti hade haft sin magsjuka och spelade som sjundeback. Men ser stabilare ut då han får kampera ihop med Savilahti.
Skulle vi få tillbaka Jonsson så "slipper" ju Näkyvä spela  så mycket BP samt alltid vara på isen då vi ska försvara oss i slutminuterna och då försvinner ju några minuter från hans axlar.
Skulle gärna se att Kukan utvecklar sitt offensiva spel så han blir farligare från blå, inte bara i samband med uppåkningar och då han gör sina framstötar mot bortre stolpen. Skulle han få igång ett bättre passningsspel och/eller skott fårn blå skulle också Näkyvä få lite assistans vad gäller offensiven.

Synd att det är en bit bort tills Jonsson eventuellt kan vara i sån form att han äter 20 minuter per match. Det sliter nog en del på backarna som äter minuter just nu, Näky, Sandström och Savva vilket även ökar skaderisken, lång serie. Skellefteå brukar som bekant köra en taktik där man mer sprider ut speltiden för att maximera inför slutforceringen. Vilket varit någorlunda lyckat får man säga.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 26 okt 2014, 12:16

Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:
Micke80 skrev:
Rönken skrev:

Av nyss nämnda tre spelare tycker jag nog Oskarsson klarar det bäst, inte för att han är någon demon i försvaret, ännu. Dock så är han fortfarande ung, men har storleken så tror på honom som framtidsnamn. Problemet är väl egentligen Hjelm som jag inte ser sån enorm tillväxtpotential i nu heller, han ser habil ut men vet inte om det räcker? Hade hellre sett en rejäl mentor likt Jonsson bredvid Oskarsson i tredje backparet.

Fagerudd ser ju dock ganska vilsen ut i försvaret, till och från gör han bra grejer. Men han skulle nog kunna må gott av att få lite självförtroende av att göra lite bra saker offensivt. Men tror det kan bli svårt när han ska spela med Hjelm eller Oskarsson. Jonsson saknas helt klart.

Tillägg: Hjelm gör det som sagt okej, men nu när han försökt ta tag i defensiven försvinner han helt offensivt i mitt tycke. Då blir han ganska så slätstruken då hans defensiva jobb inte är lysande. Han är inte den som kan freda vare sig sarg eller målvakter. Hade han kunant få till offensiven på köpet hade det varit rätt acceptabelt, men tycker det är lite för svajigt i tredje backparet många gånger. Lite dålig balans mellan spelartyper kan tyckas.

Jo nog är det så att Jonsson saknas och jag tror på nått sätt att ledningen vet om det och har gett dessa tre spelare möjlighet att visa vem av dem som ska spela med Robin då han är åter och vem som ska spela som sjunde back och vem som blir asplövenspelare.
Om Robin kommer tillbaka i gammalt gott slag så tror jag att alla tre blir bättre då de får spela med honom. Oskarsson är väll den av dem som är mest tvåvägsback även om han är bättre i anfalls zon än i den egna.

Det är så jag också trott och sett på hela situationen innan säsongen drog igång. Dels invänta Jonsson, då han är en klippa i försvaret, samt dels ge förtroende åt trion Oskarsson, Hjelm och Fagerudd med förhoppningar om att någon eller allra helst att alla, så klart, skulle visa framfötterna. Den värvning jag trott på under säsong och fortfarande tror på är en stabil back ifall Jonsson inte kan spela något denna säsongen.

Jo så är det nog, att man scoutar efter backgeneraler om utifall att Jonsson inte tar sig tillbaka. Så länge vi inte blir avsågade i botten så känns det helt ok att ha is i magen till dess man vet hur det går med den gode Robin. Är vi med i matcherna och med i serien så tror jag det blir en konstig balans i laget om man skulle värva en ny innan man vet hur det blir med honom. Men om man konstaterar att han inte kommer tillbaka så måste det in någon som kan styra upp det tredje backparet.

Egentligen kan jag känna att det saknas en till back av Näkyvä-klass rent offensivt, gärna en mer rutinerad. Salmela hade som sagt suttit som handen i handsken, men där pratar vi nog inte några 150-200tkr/månaden. Näkyvä är också ung och kan nog behöva avlastning egentligen. I någon intervju så lät han väldigt förvånad över att vara den som spelar mest i laget och ligan, nästan som att han inte alls räknat med det utan vill ha en lite mer tillbakaskymd roll. Sistnämnda är bara mina egna spekulationer. Men lätt att glömma att han likt Wallmark och Zaar nog kommer pendla en del under säsongen, tycker han redan gjort det. Inledde serien grymt bra, han haltat lite på sistone, inte direkt dålig men inte lika bra som i början heller.

Fast en Jonsson i normal form käkar ju minuter och kan avlasta på så sätt samtidigt som han skulle ge stadga till sin backpartner, förmodligen Oskarsson. Vilket skulle kunna ge en viss skjuts offensivt också. Men den som lever får se.

Ja Näkyvä var ju riktigt dålig då Savilahti hade haft sin magsjuka och spelade som sjundeback. Men ser stabilare ut då han får kampera ihop med Savilahti.
Skulle vi få tillbaka Jonsson så "slipper" ju Näkyvä spela  så mycket BP samt alltid vara på isen då vi ska försvara oss i slutminuterna och då försvinner ju några minuter från hans axlar.
Skulle gärna se att Kukan utvecklar sitt offensiva spel så han blir farligare från blå, inte bara i samband med uppåkningar och då han gör sina framstötar mot bortre stolpen. Skulle han få igång ett bättre passningsspel och/eller skott fårn blå skulle också Näkyvä få lite assistans vad gäller offensiven.

Synd att det är en bit bort tills Jonsson eventuellt kan vara i sån form att han äter 20 minuter per match. Det sliter nog en del på backarna som äter minuter just nu, Näky, Sandström och Savva vilket även ökar skaderisken, lång serie. Skellefteå brukar som bekant köra en taktik där man mer sprider ut speltiden för att maximera inför slutforceringen. Vilket varit någorlunda lyckat får man säga.

Ja så är det ju, det blir ju större skaderisk att köra hårt på några, men det viktigaste är nog ändå att låta spelare med svåskavanker vila innan det blir skador istället för att köra dem ändå. Under Rönkens ledning spreds ju istiden ut relativt väl, men man hade inte nog bred trupp för att vila småskavanker utan vilade först då man var skadad på riktigt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 26 okt 2014, 12:25

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2688&grupp=8151
Jävligt skönt att lyssna på Fagervall.
Klok, öppen och hård men rättvis.
Besviken i stunden, men tror på nya tränartrojkans idéer och detta laget. Visst, skulle Dixon, Bröderna och Lennart fortsätta att vara tveksam kanske nån förändring krävs, men väljer tålamod från min sida.
Läser mellan raderna att det kan komma bänkning för att väcka?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 26 okt 2014, 12:26

eller bara min klena förhoppning....?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 26 okt 2014, 12:38

Ingemar skrev:http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2688&grupp=8151
Jävligt skönt att lyssna på Fagervall.
Klok, öppen och hård men rättvis.
Besviken i stunden, men tror på nya tränartrojkans idéer och detta laget. Visst, skulle Dixon, Bröderna och Lennart fortsätta att vara tveksam kanske nån förändring krävs, men väljer tålamod från min sida.
Läser mellan raderna att det kan komma bänkning för att väcka?

Jag tror vi läser lika mellan raderna. "De som inte gör jobbet kommer få konsekvenser" eller hur han nu uttryckte det, låter ju som att spelare kan bli bänkade. Men av de spelare, som jag tror, han menar så är det väll egentligen bara Petrell som inte tar sig in på mål. Abbotts har ju med hjälp av Dixon och tidigare Chelarik blivit bättre och bättre även om dom inte riktigt är där vi vill ha dem än.
Sen vad gäller försvarsspelet ser man ganska ofta att forwards tjuvar och inte gör klart jobbet defensivt innan man drar offensivt. Detta ser man hos samtliga formationer så där är det ju bara att kasta tärning om vem man vill ställa över.
Den enda av de rutinerade forwardsen som jag tycker gör jobbet fullt ut i båda zonerna just nu är ju Granström. Ledin helt ok då han jobbar i egen zon med hans kedjekamrater är lite för svaga där för att det ska märkas.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 26 okt 2014, 12:55

Kom just på att Foppa är åter till nästa match. Tycker han ska in med Fabbe och Fogström igen då den kedjan var bättre med honom.
Problemet är ju vad som sker med Sylvegård som har hans plats då. Jag tycker han visat upp ett bra spel och en bra inställning under dessa matcher men frågan är om han går in i någon av de andra kedjorna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 26 okt 2014, 12:56

Micke80 skrev:Kom just på att Foppa är åter till nästa match. Tycker han ska in med Fabbe och Fogström igen då den kedjan var bättre med honom.
Problemet är ju vad som sker med Sylvegård som har hans plats då. Jag tycker han visat upp ett bra spel och en bra inställning under dessa matcher men frågan är om han går in i någon av de andra kedjorna.

Sly bör väl bli 13:e forward åtminstone, som sagt svårt att se han peta någon på förhand. Men som 13:e och potentiellt peta under matchen är nog vad jag skulle sätta mina pengar på just nu.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG sön 26 okt 2014, 13:12

Grymt viktigt att Foppa är tillbaka. Den kedjan har ju faktiskt varit våran genomgående bästa kedja och gör ett hästjobb i matcherna.

Såhär hade jag formerat laget:

Sylvegård - Chris - Dixon
Ledin - Wallmark - Zaar
Petrell - Granström - Cehlarik
Forsberg - Foström - Fabricius

Extra: Bryggman/Cam

Chris måste få en ny omgivning och Dixon måste få kreativitet och ungdomlig entusisams i sin omgivning. Sylvegård har mer än väl gjort sig förtjänt av en plats i laget. Wallmarks kedja har vi sett tidigare att den kan fungera men den blir lite för ensam och därav tämligen enkel för motståndarna att stänga ner. Kanske kommer de igång igen om fler kedjor avlastar dem?

Cehlarik har också mer än väl gjort sig förtjänt av en ordinarie plats i laget. Faktuk är att jag skulle kunna tänka mig att byta plats på honom och Sylvegård också, men Cehlarik bidrar med lite mer kreativitet till Granströms kedja. Granström borde få lira Center om ni frågar mig. Han behöver lite pang och finess bredvid sig.

Fjärdekedjan är självskriven tycker jag. Cam tyvärr för dålig just nu för att vara med i laget. Men såhär skulle man väl aldrig formera laget kan jag tro.

Jag tycker att när ingenting fungerar och allt ändå går åt helvete skall man ge de killarna som är bäst just nu störst förtroende. Tycker att Sylvegård, Cehlarik och Granström varit bästa forwards senaste matcherna.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 26 okt 2014, 13:20

LulefanGBG skrev:Grymt viktigt att Foppa är tillbaka. Den kedjan har ju faktiskt varit våran genomgående bästa kedja och gör ett hästjobb i matcherna.

Såhär hade jag formerat laget:

Sylvegård - Chris - Dixon
Ledin - Wallmark - Zaar
Petrell - Granström - Cehlarik
Forsberg - Foström - Fabricius

Extra: Bryggman/Cam

Chris måste få en ny omgivning och Dixon måste få kreativitet och ungdomlig entusisams i sin omgivning. Sylvegård har mer än väl gjort sig förtjänt av en plats i laget. Wallmarks kedja har vi sett tidigare att den kan fungera men den blir lite för ensam och därav tämligen enkel för motståndarna att stänga ner. Kanske kommer de igång igen om fler kedjor avlastar dem?

Cehlarik har också mer än väl gjort sig förtjänt av en ordinarie plats i laget. Faktuk är att jag skulle kunna tänka mig att byta plats på honom och Sylvegård också, men Cehlarik bidrar med lite mer kreativitet till Granströms kedja. Granström borde få lira Center om ni frågar mig. Han behöver lite pang och finess bredvid sig.

Fjärdekedjan är självskriven tycker jag. Cam tyvärr för dålig just nu för att vara med i laget. Men såhär skulle man väl aldrig formera laget kan jag tro.

Jag tycker att när ingenting fungerar och allt ändå går åt helvete skall man ge de killarna som är bäst just nu störst förtroende. Tycker att Sylvegård, Cehlarik och Granström varit bästa forwards senaste matcherna.

Jag var inne på Cehlarik-Chris-Dixon i matchtråden igår, men då blir det en slugger-kedja med Petrell-Granström. Tycker den duon behöver en tekniker snarare än Cam/Syllan. Granström är väl den jämte Sandström som varit stabil genom svackan? Helgjuten som center som det sett ut. Fast om man nu ska ruska om hela laget så är mitt förslag enligt följande;

Cehlarik-Chris-Ledin
Cam-Granström-Dixon
Petrell-Wallmark-Zaar
Fabricius-Fogström-Forsberg
Sylvegård

Näkyvä-Savilahti
Sandström-Kukan
Hjelm-Oskarsson
Fagerudd

#befriaChris
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar sön 26 okt 2014, 13:53

Petrell var väl en som banade väg till vår kvittering.
Inte helt borta alls men som fler skrivit - Granis i form nu.
Vila Cam och ge Syllan chansen igen.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister sön 26 okt 2014, 15:35

Man undrar vem som är målskytten i en kedja med Sylvegård, Abbott, Dixon.
Sylvegård är en brunkare Abbott och Dixon är exakt samma spelartyp

Mr Bister

Antal inlägg : 1394
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av farre mån 27 okt 2014, 23:50

LulefanGBG skrev:Grymt viktigt att Foppa är tillbaka. Den kedjan har ju faktiskt varit våran genomgående bästa kedja och gör ett hästjobb i matcherna.

Såhär hade jag formerat laget:

Sylvegård - Chris - Dixon
Ledin - Wallmark - Zaar
Petrell - Granström - Cehlarik
Forsberg - Foström - Fabricius

Extra: Bryggman/Cam

Chris måste få en ny omgivning och Dixon måste få kreativitet och ungdomlig entusisams i sin omgivning. Sylvegård har mer än väl gjort sig förtjänt av en plats i laget. Wallmarks kedja har vi sett tidigare att den kan fungera men den blir lite för ensam och därav tämligen enkel för motståndarna att stänga ner. Kanske kommer de igång igen om fler kedjor avlastar dem?

Cehlarik har också mer än väl gjort sig förtjänt av en ordinarie plats i laget. Faktuk är att jag skulle kunna tänka mig att byta plats på honom och Sylvegård också, men Cehlarik bidrar med lite mer kreativitet till Granströms kedja. Granström borde få lira Center om ni frågar mig. Han behöver lite pang och finess bredvid sig.

Fjärdekedjan är självskriven tycker jag. Cam tyvärr för dålig just nu för att vara med i laget. Men såhär skulle man väl aldrig formera laget kan jag tro.

Jag tycker att när ingenting fungerar och allt ändå går åt helvete skall man ge de killarna som är bäst just nu störst förtroende. Tycker att Sylvegård, Cehlarik och Granström varit bästa forwards senaste matcherna.

Håller med dig om Cam.
Vi bör även komma ihåg att Cehlarik och Fogström har en fantastik kemi när de spelar med varanda.
Jag skulle vilja se Sylvegård-Fogström-Cehlarik som andrakedja
Jag hade testat följande under ett par matcher om jag fick bestämma:
Ledin-Wallmark-Zaar
Sylvegård-Fogström-Cehlarik
Petrell-Chris-Dixon
Fabbe-Granström-Forsberg

farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av amarule tis 28 okt 2014, 09:31

Lär inte finna på kartan att cam blir bänkad Neutral
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 29 okt 2014, 13:38

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz ons 29 okt 2014, 20:05

Jag tycker vi egentligen bara har fem backar i laget som motsvarar SHL-nivå.

Dean Kukan
Marcus Oskarsson
Jannne Sandström
Per Savilahti Nagander
Kristian Näkyvä

Marcus Fagerudd är inte där ännu och är livsfarlig defensivt.
Andreas Hjelm är för dålig defensivt för att gå plus/minus noll. Se exemelvis Ejdepalm.

Om någon av dessa fem backar går sönder eller blir borta en stund är vi riktigt jävla i skiten. Det är redan nog illa som det är.

Jag tycker därför att Niclas Wallin kan övertala denna kille att få testa ett äventyr i norr, en säsong. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9119

Alternativt att Pavel Skrbek kör sin sista säsong med oss. Han skulle bli en nyckelspelare som det ser ut just nu.

Det krävs action nu.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lulefan tor 30 okt 2014, 17:58

Håller inte alls med om Oskarsson, har inte tyckt han varit särskilt bra såhär långt denna säsongen. Tycker han är något överskattad, han må ha potential men han är inte en stabil SHL-back ännu.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu tor 30 okt 2014, 22:02

Cehlarik-Fogström-Petrell, Cehlarik och Fogström fungerade förr och Petrell kanske fungerar bra med en finsk center.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 30 okt 2014, 22:22

Fast K-Fab-Fogen-PiteFoppa har ju varit den jämnaste kedjan och den som faktiskt funkar, känns väl lite fel att sära på den? Sen är frågan om man inte ska sära på Wallmark och Zaar, tycker det varit lite för länge det gått i stå för dessa två. Är väl en 10 matcher nu nästan?

I powerplay så ska Petrell spela helt klart, bästa sargspelaren i laget och bäst framför mål. Är i mitt tycke rätt självklart att han ska in.

PP1: Petrell-Chris-Wallmark-Näkyvä-Fagerudd  
-- Fagge är en chansning, men tycker han fick igenom puckarna ganska bra från blålinjen mot Skellefteå, viktigt i pp, bra direktskott också.

PP2: Ledin-Dixon-Granström-Zaar-Kukan    
-- Vet att tränarna gillar Sandström, men tror Kukan skulle må gott av ett större förtroende, dessutom större chans till utveckling på honom. Valpig med pucken men måste få spela för att förbättras.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 tor 30 okt 2014, 22:30

Rönken skrev:Fast K-Fab-Fogen-PiteFoppa har ju varit den jämnaste kedjan och den som faktiskt funkar, känns väl lite fel att sära på den? Sen är frågan om man inte ska sära på Wallmark och Zaar, tycker det varit lite för länge det gått i stå för dessa två. Är väl en 10 matcher nu nästan?

I powerplay så ska Petrell spela helt klart, bästa sargspelaren i laget och bäst framför mål. Är i mitt tycke rätt självklart att han ska in.

PP1: Petrell-Chris-Wallmark-Näkyvä-Fagerudd  
-- Fagge är en chansning, men tycker han fick igenom puckarna ganska bra från blålinjen mot Skellefteå, viktigt i pp, bra direktskott också.

PP2: Ledin-Dixon-Granström-Zaar-Kukan    
-- Vet att tränarna gillar Sandström, men tror Kukan skulle må gott av ett större förtroende, dessutom större chans till utveckling på honom. Valpig med pucken men måste få spela för att förbättras.

Håller inte med dig angående Petrell. Han må vara en bra sargspelare men jag håller både Chriss, Granström och Ledin före Petrell i spelet framför mål. Ska man däremot köra med två spelare framför mål så kommer han in som nr. fyra enligt mig.

Håller inte heller med angående Kukan. Han är relativt duktig offensivt men han har ju inte de där PP-egenskaperna som man behöver på blå. Han har inte det där vassa skottet och han har inte heller de där fina och öppnande passningarna.

Däremot håller jag med dig angående Fogströms kedja. Den ska man absolut inte sära på. Den funkar varje match och skapar en del farligheter, inte bara gnugg.
Jag håller också med om Wallmark och Zaar. Där sker det ingenting men båda är för dåliga defensivt så det blir farligt i egen zon lite för ofta. Ska man dessutom envisas med att köra dem som tredjelina och då hamna framför Hejlm/Oskarsson/Fagerudd så blir det tokfarligt i egen zon.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 30 okt 2014, 22:41

Micke80 skrev:
Rönken skrev:Fast K-Fab-Fogen-PiteFoppa har ju varit den jämnaste kedjan och den som faktiskt funkar, känns väl lite fel att sära på den? Sen är frågan om man inte ska sära på Wallmark och Zaar, tycker det varit lite för länge det gått i stå för dessa två. Är väl en 10 matcher nu nästan?

I powerplay så ska Petrell spela helt klart, bästa sargspelaren i laget och bäst framför mål. Är i mitt tycke rätt självklart att han ska in.

PP1: Petrell-Chris-Wallmark-Näkyvä-Fagerudd  
-- Fagge är en chansning, men tycker han fick igenom puckarna ganska bra från blålinjen mot Skellefteå, viktigt i pp, bra direktskott också.

PP2: Ledin-Dixon-Granström-Zaar-Kukan    
-- Vet att tränarna gillar Sandström, men tror Kukan skulle må gott av ett större förtroende, dessutom större chans till utveckling på honom. Valpig med pucken men måste få spela för att förbättras.

Håller inte med dig angående Petrell. Han må vara en bra sargspelare men jag håller både Chriss, Granström och Ledin före Petrell i spelet framför mål. Ska man däremot köra med två spelare framför mål så kommer han in som nr. fyra enligt mig.

Håller inte heller med angående Kukan. Han är relativt duktig offensivt men han har ju inte de där PP-egenskaperna som man behöver på blå. Han har inte det där vassa skottet och han har inte heller de där fina och öppnande passningarna.

Däremot håller jag med dig angående Fogströms kedja. Den ska man absolut inte sära på. Den funkar varje match och skapar en del farligheter, inte bara gnugg.
Jag håller också med om Wallmark och Zaar. Där sker det ingenting men båda är för dåliga defensivt så det blir farligt i egen zon lite för ofta. Ska man dessutom envisas med att köra dem som tredjelina och då hamna framför Hejlm/Oskarsson/Fagerudd så blir det tokfarligt i egen zon.

Ja Chris, Granis och Ledin är alla bra framför mål. Det håller jag helt klart med om, därför vill jag fortsatt se dessa inne i powerplay, därom råder inga tvivel. Sen tänker jag mig främst hela kedjan från att gräva upp/hålla fast pucken vid sargen och ta den in på kassen så tycker nog faktiskt Petrell är den som är vassast. När han väl kämpar på och är på tårna, varit lite så där med det på sistone, vilket är trist då han blir väldigt medioker i dessa tillfällen, så kommer han till sin rätt. Så i mitt tycke så borde han ha en ganska självklar roll i pp. Men ja alla dessa fyra bör rymmas i pp-formationerna utan problem.

Sen Kukan kan jag hålla med om vissa saker, men tycker ändå han har hyfsat skott, när han väl avlossar det. Men tycker att han tvekar en del fortfarande och många av uppåkningarna slutar med någon lam handledare från dålig vinkel. Hans slagskott är ok och tror att hans myror kommer med självförtroendet. Är lite för mycket tvekande till och från, skulle gärna se om lite pp-spel löser upp såna knutar.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu tor 30 okt 2014, 22:44

Röra om rejält lag:
Zaar-Chris-Ledin
Petrell-Fogström-Cehlarik
Forsberg-Wallmark-Dixon
Cam-Granström-Fabbe
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tor 30 okt 2014, 23:12

Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken tor 30 okt 2014, 23:58

Snikne Ville skrev:Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.

Bröderna och Abbott såg ok ut stundtals i 5 mot 5 ikväll. Men kan ändå tycka att det förloras ganska många puckar i oväntade situationer sett till vilken typ av spelare dom är, lite mycket pucktapp vid sargerna och annat. Däremot så är deras näsa för att gå in på mål riktigt bra, så "i teorin" borde en backlinje med Näkyvä+Fagerudd komplettera dom bra i powerplay. Undrar om det inte blir så framöver? Man spelade denna backlinje i slutet idag med ok resultat, skottvilliga där Näkyvä står för finess-skotten och Fagerudd har direktskott och slagskott som hittade sin väg in mot mål ikväll.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 fre 31 okt 2014, 02:19

Snikne Ville skrev:Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.

Är väl runt en 10 matcher sen Wallmarks kedja fick något mycket uträttat. Skilj på Walle och Zaar!
För bra spelare för att man bara ska låta det vara i står när det inte funkar.

Fagerudd hade ju några bra skott. Prova han i PP igen kanske?

Tycker också Abbotts Dixon gjorde en bra match.




Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 31 okt 2014, 05:58

Tycker inte man ska röra Abbott-linan. Den har sett piggare och piggare ut hela tiden, den skapar en del farligheter och snart kommer puckarna sitta där. Om det inte gör det redan imorn så när dom kommer åter från landslagssamlingen där dom får lite distans till det hela och förhoppningsvis kommer tillbaka med lite mer självförtroende.

Tycker inte heller man ska röra Fogströms kedja då den funkat så bra under hela säsongen.

Granströms linan funkar ok men den som funkar näst sämst och därför kan jag köpa att man rör runt i den.

Då är det bara 6 spelare kvar att vaska runt bland, Petrell, Granström, Chelarik, Ledin, Wallmark och Zaar. Mitt förslag blir då som följer:
Zaar - Granström - Ledin
Chelarik - Wallmark - Petrell

Då blir det 1 brunkare i båda kedjorna i form av Petrell och Granström, En målskytt i båda kedjorna i form av Zaar och Chelarik och sen har vi då skillnaden på framspelaren Wallmark och "brunkar med finess"-killen Ledin


Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av LulefanGBG fre 31 okt 2014, 07:05

Som jag nyss skrev i Robin Jonsson -tråden så är det vår backsida som inte håller just nu. Forwards får ständigt jobba i uppförsbacke i.o.m. att vi inte riktigt håller defensivt och släpper in för enkla mål jämnt och ständigt. Nu tycker jag i.o.f. att det såg lite bättre ut mot LHC senaste, även om misstagen förekom och blev rätt kostsamma där med, och det verkar ha sett lite bättre ut mot SAIK igår? Att torska borta mot dem är ju trots allt inget konstigt. Tyvärr.

Jag tycker bara att vi har 4 backar som är SHL-mässiga fullt ut.

Sandström (Allround men kanske främst lugn och trygg och defensivt inriktad -trots alla poäng i år)
Nagander (Allround men helt klart mest defensivt inriktad)
Näkyvä (Allround men framförallt offensivt skicklig)
Kukan (Allround men framförallt offensivt skicklig)

Sedan har vi Oskarsson och Fagerudd som har stor potential att bli liknande Kukan och Näkyvä, men då båda dessa ibland tenderar att slarva redan som det är så blir det alldeles för mycket slarv med alla dessa fyra i laget. Lägg där till Hjelm som tyvärr stundtals är helt undermålig. Jag vurmade som sagt för honom när han värvades. Hade sett honom en hel del i SSK och gillade honom skarpt, men hittills har han inte visat att han klarar av SHL-tempot. Han började denna säsongen bättre tycker jag och man fick upp hoppet lite igen, men mot slutet har det varit slarvigare igen, med någon match undantaget. Han är inte katastrof, men i kombination med övriga backar så blir det för mycekt helt enkelt.

Hjelm borde bänkas tycker många, och det kan man väl förvisso tycka, men problemet är då att ersättarna inte direkt är några defensiva klippor eller några spelare som minimerar misstagen heller.

Kukan och Näkyvä måste få utrymme att göra sina misstag när man spelar konstruktivt, men det utrymmet finns inte nu när andra gör liknande misstag och när ingen av övriga täcker upp för misstagen och räddar dem då de sker, eller kompenserar för misstagen genom att spela urstabilt defensivt resten av matchen.

Sandström och Nagander får dra ett alldeles för stort jobb defensivt just nu.

Vad skall man göra? Varför inte helt enkelt testa någon riktigt duktig junior? Dalle kanske har koll på någon? Låta denna spela jävligt enkelt och växa in i SHL-kostymen och samtidigt bidra till lagets defensiv genom att spela sarg ut eller slå en icing eller trycka till en killen i sargen när så krävs. Vad har man att förlora?

Jag tror inte heller på att värva alla gånger men det finns ju annat man kan testa först tycker jag.

EDIT: Detta alltså tills Jonsson är tillbaka. Har vi då hunnit spela in en kille till så skulle det ju dessutom underlätta för Jonsson att komma tillbaka om och när han gör det. Risken är att pressen blir för stor på honom när det väl är dags annars.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Dalle fre 31 okt 2014, 08:17

LulefanGBG skrev:Som jag nyss skrev i Robin Jonsson -tråden så är det vår backsida som inte håller just nu. Forwards får ständigt jobba i uppförsbacke i.o.m. att vi inte riktigt håller defensivt och släpper in för enkla mål jämnt och ständigt. Nu tycker jag i.o.f. att det såg lite bättre ut mot LHC senaste, även om misstagen förekom och blev rätt kostsamma där med, och det verkar ha sett lite bättre ut mot SAIK igår? Att torska borta mot dem är ju trots allt inget konstigt. Tyvärr.

Jag tycker bara att vi har 4 backar som är SHL-mässiga fullt ut.

Sandström (Allround men kanske främst lugn och trygg och defensivt inriktad -trots alla poäng i år)
Nagander (Allround men helt klart mest defensivt inriktad)
Näkyvä (Allround men framförallt offensivt skicklig)
Kukan (Allround men framförallt offensivt skicklig)

Sedan har vi Oskarsson och Fagerudd som har stor potential att bli liknande Kukan och Näkyvä, men då båda dessa ibland tenderar att slarva redan som det är så blir det alldeles för mycket slarv med alla dessa fyra i laget. Lägg där till Hjelm som tyvärr stundtals är helt undermålig. Jag vurmade som sagt för honom när han värvades. Hade sett honom en hel del i SSK och gillade honom skarpt, men hittills har han inte visat att han klarar av SHL-tempot. Han började denna säsongen bättre tycker jag och man fick upp hoppet lite igen, men mot slutet har det varit slarvigare igen, med någon match undantaget. Han är inte katastrof, men i kombination med övriga backar så blir det för mycekt helt enkelt.

Hjelm borde bänkas tycker många, och det kan man väl förvisso tycka, men problemet är då att ersättarna inte direkt är några defensiva klippor eller några spelare som minimerar misstagen heller.

Kukan och Näkyvä måste få utrymme att göra sina misstag när man spelar konstruktivt, men det utrymmet finns inte nu när andra gör liknande misstag och när ingen av övriga täcker upp för misstagen och räddar dem då de sker, eller kompenserar för misstagen genom att spela urstabilt defensivt resten av matchen.

Sandström och Nagander får dra ett alldeles för stort jobb defensivt just nu.

Vad skall man göra? Varför inte helt enkelt testa någon riktigt duktig junior? Dalle kanske har koll på någon? Låta denna spela jävligt enkelt och växa in i SHL-kostymen och samtidigt bidra till lagets defensiv genom att spela sarg ut eller slå en icing eller trycka till en killen i sargen när så krävs. Vad har man att förlora?

Jag tror inte heller på att värva alla gånger men det finns ju annat man kan testa först tycker jag.

EDIT: Detta alltså tills Jonsson är tillbaka. Har vi då hunnit spela in en kille till så skulle det ju dessutom underlätta för Jonsson att komma tillbaka om och när han gör det. Risken är att pressen blir för stor på honom när det väl är dags annars.

Det finns nog de som har bättre koll än jag vad gäller juniorer som står längst fram i pipen inom systemet. Har sett på tok för lite juniorhockey de senaste säsongerna för att kunna uttala mig. Det är väl dock ingen större spekulation att just Jens Högbom eller Christian Jaros står närmast i ordningen då de varvats med spel i Asplöven. De är väl de backar i systemet som har de bästa fysiska förutsättningarna för spel i SHL. Sedan finns Isak Pantzare som gör skillnad i J20-laget men jag tror att han inte riktigt är redo för seniorspel ännu. Tycker dock att Luleå Hockey är hänvisade till att fortsätta utveckla hela backbesättningen där exktra krut bör läggas på framförallt Oskarsson men också Hjelm samt Fagerudd. Det är dessa som finns till hands och det bör ligga i klubbens ambition att utveckla dessa betydligt bättre.
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 31 okt 2014, 09:29

Högbom blandar och ger väldigt mycket i Asplöven, inte konstigt förvisso då han gör sin första säsong på senior nivå och är ung. Men det finns nog inte ett sparkapital där som man kan lyfta in senare under säsongen. Visserligen skulle han säkert funktionera som sjundeback men är inte där som det behöver förstärkas. Han mår nog rätt mycket bättre av 12-16 minuter spel i Asplöven där han får fortsätta med sina valpiga pass och ibland övermodiga uppåkningar.

Jaros har jag inte personligen sett spela något knappt i Asplöven men det är nog inte alltför vågad gissning att vi inte får en Robin Jonsson av honom redan nu.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 31 okt 2014, 09:33

Lars158 skrev:
Snikne Ville skrev:Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.

Är väl runt en 10 matcher sen Wallmarks kedja fick något mycket uträttat. Skilj på Walle och Zaar!
För bra spelare för att man bara ska låta det vara i står när det inte funkar.

Fagerudd hade ju några bra skott. Prova han i PP igen kanske?

Tycker också Abbotts Dixon gjorde en bra match.




Ja igår var väl en av få matcher där han visade upp lite av sitt fina skott som man fick se i Asplöven förra säsongen, hårt och snabbt (direkt-) skott som letar sig in på kassen. Man släppte fram honom med Näkyvä igår på slutet så hoppas på att duon får fortsätta i powerplay mot Färjestad. Visserligen gör väl Savva det ok i pp med Näky men Fagerudds skott ser giftigare ut och han är något skickligare med puck på blålinjen får man lov att säga.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 31 okt 2014, 11:04


Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 fre 31 okt 2014, 16:11

Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Snikne Ville skrev:Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.

Är väl runt en 10 matcher sen Wallmarks kedja fick något mycket uträttat. Skilj på Walle och Zaar!
För bra spelare för att man bara ska låta det vara i står när det inte funkar.

Fagerudd hade ju några bra skott. Prova han i PP igen kanske?

Tycker också Abbotts Dixon gjorde en bra match.




Ja igår var väl en av få matcher där han visade upp lite av sitt fina skott som man fick se i Asplöven förra säsongen, hårt och snabbt (direkt-) skott som letar sig in på kassen. Man släppte fram honom med Näkyvä igår på slutet så hoppas på att duon får fortsätta i powerplay mot Färjestad. Visserligen gör väl Savva det ok i pp med Näky men Fagerudds skott ser giftigare ut och han är något skickligare med puck på blålinjen får man lov att säga.

Fagerudd in i PP.
http://www.nsd.se/sport/specialisten-tillbaka-i-powerplay-bra-skott-8845956.aspx

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken fre 31 okt 2014, 18:16

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Snikne Ville skrev:Vi har två offensiva spelare vi behöver få produktion på nu, Zaar o Dixon.

Till skillnad från många tycker jag ändå att twinsen o Dixon skapar bra tryck på mål o kraschar nätet flera gånger, främst i tredje ikväll.

Skulle däremot kunna tänka mig att byta plats på Zaar och Cehlarik o se vad som händer.

Är väl runt en 10 matcher sen Wallmarks kedja fick något mycket uträttat. Skilj på Walle och Zaar!
För bra spelare för att man bara ska låta det vara i står när det inte funkar.

Fagerudd hade ju några bra skott. Prova han i PP igen kanske?

Tycker också Abbotts Dixon gjorde en bra match.




Ja igår var väl en av få matcher där han visade upp lite av sitt fina skott som man fick se i Asplöven förra säsongen, hårt och snabbt (direkt-) skott som letar sig in på kassen. Man släppte fram honom med Näkyvä igår på slutet så hoppas på att duon får fortsätta i powerplay mot Färjestad. Visserligen gör väl Savva det ok i pp med Näky men Fagerudds skott ser giftigare ut och han är något skickligare med puck på blålinjen får man lov att säga.

Fagerudd in i PP.
http://www.nsd.se/sport/specialisten-tillbaka-i-powerplay-bra-skott-8845956.aspx

Kul, hoppas att han förvaltar läget nu också.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Donowitz lör 01 nov 2014, 01:32

Lulefan skrev:Håller inte alls med om Oskarsson, har inte tyckt han varit särskilt bra såhär långt denna säsongen. Tycker han är något överskattad, han må ha potential men han är inte en stabil SHL-back ännu.

Ok, fyra backar då, enligt din mening.

Ännu mer eländig situation.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 01 nov 2014, 22:34

Lämpligt med ett uppehåll i SHL nu. Det enda jag är säker på är att nu måste man sära på Walle o Zaar, det har inte hänt nåt på väääääldigt länge. Det beror inte på att de är dåliga hockeyspelare, de skall alltid finnas med i laguppställningen enligt mig. Men inte tillsammans. Varför inte börja redan tisdag i CHL.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken lör 01 nov 2014, 22:49

Snikne Ville skrev:Lämpligt med ett uppehåll i SHL nu. Det enda jag är säker på är att nu måste man sära på Walle o Zaar, det har inte hänt nåt på väääääldigt länge. Det beror inte på att de är dåliga hockeyspelare, de skall alltid finnas med i laguppställningen enligt mig. Men inte tillsammans. Varför inte börja redan tisdag i CHL.

Vad hade Snikne tänkt sig för kedjor? Zaar-Granström-Petrell och Cehlarik-Wallmark-Ledin skulle jag kunna tänka mig. Zaar driver puck med hög hastighet och tar väldigt mycket avslut, ganska ofta aviga avslut en bit utifrån. Borde funka med Granström och Petrell på mål då. Dessutom så hittar Zaar ofta ner bakom mål och där bör väl rimligen Petrell med sitt sargspel kunna avlasta och sedan mata med puckar till en Zaar i position runt tekningscirklarna där han ofta huserar.

Cehlarik är rätt avig och passar nog med Wallmark som gillar att baka. Lite mycket spelande som med Zaar kanske, men tror det kan funka ändå. Det är mer smarta instick och annat från Cehlarik, tror han och Wallmark är på samma "våglängd" i tänket.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 01 nov 2014, 22:52

Snikne Ville skrev:Lämpligt med ett uppehåll i SHL nu. Det enda jag är säker på är att nu måste man sära på Walle o Zaar, det har inte hänt nåt på väääääldigt länge. Det beror inte på att de är dåliga hockeyspelare, de skall alltid finnas med i laguppställningen enligt mig. Men inte tillsammans. Varför inte börja redan tisdag i CHL.

Exakt!

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 02 nov 2014, 11:43

Passar ju bra med lite avstämning så här vid ett uppehåll.

Målvakter:
Larsson ungefär så bra som jag förväntade mig, och det är helt ok. Lassinantti är mycket bättre än vad jag trodde. Tror och hoppas dock att vår målvaktsduo om två år heter Lassinantti och Ward. Betyg: Larsson - 3/5, Lassinantti - 4/5

Backar:
Sandström är riktigt, riktigt bra. Nu ramlar poängen även in framåt. ***an är fantastisk just nu. Uppåkningar helt i klass med Frallan och han har avsevärt förbättrat spelet i egen zon, både vad gäller det defensiva skitjobbet och det konstruktiva spelet med snabba och korrekta förstapassningar. Riktigt bra backpar. Betyg: Sandström - 4/5, ***an - 4/5.

Näkyvä behöver man ju knappt skriva om. Han hade en liten dipp på några matcher men är överlag en av ligans absolut bästa backar. Tokbra offensivt och riktigt bra defensivt. Finnhumör har ha också.
Savalahti Nagander är mycket bättre än mina förväntningar. Bättre på grillerna, bättre i positionsspelet och mycket bättre offensivt. Till detta har han behållt kämpaglöden framför egen kasse och räds inte att ta på sig ansvaret att uppfostra motståndare som inte förstått de sociala reglerna riktigt. Riktigt bra backpar. Betyg: Näkyvä - 5/5, Savva - 4/5

Övriga backar har väl inte övertygat riktigt ännu. Oskarsson tycker jag dock borde få lite mer speltid på Hjelms bekostnad, och Fagerudd känns lite bättre nu mot slutet än vad han kändes tidigare. Tror ändå att vi kanske inte får se allt för mycket förändringar på den här punkten. Tänker inte lägga allt för mycket hopp till Jonsson, åtminstone inte den här säsongen, men Jonsson/Fagerudd(Oskarsson) känns som ett ok backpar i framtiden.
Betyg: Hjelm - 2/5, Oskarsson - 2/5, Fagerudd - 2/5 (Där både Oskarssons och Fagerudds tvåor är lite starkare än Hjelms främst beroende på utvecklingspotential)

Abbott/Abbott/Cehlarik - En konstellation där faktiskt Cehlarik övertygat mest sett utifrån förväntningar, och då var mina förväntningar på brorsorna inte särskilt höga. Chris verkar funka bättre utan Cam, och en av tränarnas svåraste fråger måste ju vara vad de ska göra med Cam. Hur som så har Cehlarik sett riktigt bra ut på slutet. Betyg: Chris - 2/5, Cam - 1/5, Cehlarik - 3/5.

Ledin/Wallmark/Zaar - En kedja som började suveränt men som sen gått i stå. Märkligt nog verkar det som att det är Ledin som är motorn, och ännu märkligare verkar han även vara snipern. Är nog dags att skilja på Walle och Zaar. Blir intressant hur det ser ut när Walle åker på J-VM i vinter. Betyg: Wallmark - 3/5, Zaar - 3/5, Ledin - 4/5.

Petrell/Granström/Bryggman - Lirat ihop ibland på slutet. Petrell för en mer och mer osynlig tillvaro och jag är faktiskt lite osäker på ifall Bryggman håller på den här nivån. Granström har däremot växt konstant från start och är den i laget som tekar bäst, kämpar mest och gör det fantastiskt utifrån sina förutsättningar. Sen är han givetvis inte en center som ska lira i förstakedjan, men center ska han spela. Möjligt tanke är att skeppa Bryggman och låta Zaar spela i denna lina.
Betyg: Petrell - 2/5, Bryggman 2/5, Granström - 4/5

Fabricius/Fogström/Forsberg - Årets överraskning så här långt. Fabbe har länge varit den som kämpar mest i hela SHL, nu i konkurrens med Granis. Nu när Foppa fått ordning på saker och ting så har denna kedja utvecklats till att bli den som kanske är jobbigast att möta i hela ligan. Fantastisk fjärdekedja där Fogström också är en av de allra mest underskattade spelarna i laget och ligan. De har hittat sin position i laget och gör detta med bravur. Sen ska de givetvis inte spela i någon 1:a- eller 2:a-kedja.
Betyg: Fabricius - 4/5, Fogström - 4/5, Forsberg - 4/5. (Kedjan som helhet får 5/5)

Summa summarum - Våra två första backpar tillsammans med fjärdekedjan funkar utmärkt. Skulle Jonsson klara av att komma tillbaka som en defensiv kraft så ser det riktigt bra ut - helt olikt från vad jag förutspådde tidigare. Klarar han inte detta så får vi kämpa hårt eller försöka hitta en stabil tvåvägsback med fokus på defensiven. Problemen just nu finns på forwardssidan (både offensivt och defensivt). Kanske blir det bättre ifall någon till kedja "sätter sig" och fungerar under lång tid. Det är ju uppenbart att vi saknar en kreativ center (där Dixon kanske kan bli denna, men jag tvivlar lite). Fogström, Abbott, Granström och Walle är alla centrar (tillsammans med Dixon) så jag tror nog inte att vi kommer shoppa loss en till denna säsong så vida vi inte skeppar någon. Jag tror och hoppas även att vi kan bli stabilare i uppspelsfasen och i det konstruktiva spelet i egen zon - det är ju där vi bjudit på många mål.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 02 nov 2014, 12:40

http://shl.se/statistics/standings/summary/2014/All

Bara HV och Fusklunda som släppt in färre mål.

Bara dom tre bottenlagen och faktiskt Fusklunda som gjort färre mål. Då hade vi ändå den osannolika 8-0 vinsten mot Leksand.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 02 nov 2014, 12:51

Just det - Glömde Sylvegård. Bättre än vad jag förväntade mig. Får en stark 2:a i den femgradiga skalan.

Och Mannberg också. Han har ju varken övertygat på eller utanför planen. svag 2:a.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av pingu sön 02 nov 2014, 13:55

Bra läge nu att släppa Dixon och ersätta med något annat!
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Rönken sön 02 nov 2014, 14:39

Old Brooklyn skrev:Passar ju bra med lite avstämning så här vid ett uppehåll.

Målvakter:
Larsson ungefär så bra som jag förväntade mig, och det är helt ok. Lassinantti är mycket bättre än vad jag trodde. Tror och hoppas dock att vår målvaktsduo om två år heter Lassinantti och Ward. Betyg: Larsson - 3/5, Lassinantti - 4/5

Backar:
Sandström är riktigt, riktigt bra. Nu ramlar poängen även in framåt. ***an är fantastisk just nu. Uppåkningar helt i klass med Frallan och han har avsevärt förbättrat spelet i egen zon, både vad gäller det defensiva skitjobbet och det konstruktiva spelet med snabba och korrekta förstapassningar. Riktigt bra backpar. Betyg: Sandström - 4/5, ***an - 4/5.

Näkyvä behöver man ju knappt skriva om. Han hade en liten dipp på några matcher men är överlag en av ligans absolut bästa backar. Tokbra offensivt och riktigt bra defensivt. Finnhumör har ha också.
Savalahti Nagander är mycket bättre än mina förväntningar. Bättre på grillerna, bättre i positionsspelet och mycket bättre offensivt. Till detta har han behållt kämpaglöden framför egen kasse och räds inte att ta på sig ansvaret att uppfostra motståndare som inte förstått de sociala reglerna riktigt. Riktigt bra backpar. Betyg: Näkyvä - 5/5, Savva - 4/5

Övriga backar har väl inte övertygat riktigt ännu. Oskarsson tycker jag dock borde få lite mer speltid på Hjelms bekostnad, och Fagerudd känns lite bättre nu mot slutet än vad han kändes tidigare. Tror ändå att vi kanske inte får se allt för mycket förändringar på den här punkten. Tänker inte lägga allt för mycket hopp till Jonsson, åtminstone inte den här säsongen, men Jonsson/Fagerudd(Oskarsson) känns som ett ok backpar i framtiden.
Betyg: Hjelm - 2/5, Oskarsson - 2/5, Fagerudd - 2/5 (Där både Oskarssons och Fagerudds tvåor är lite starkare än Hjelms främst beroende på utvecklingspotential)

Abbott/Abbott/Cehlarik - En konstellation där faktiskt Cehlarik övertygat mest sett utifrån förväntningar, och då var mina förväntningar på brorsorna inte särskilt höga. Chris verkar funka bättre utan Cam, och en av tränarnas svåraste fråger måste ju vara vad de ska göra med Cam. Hur som så har Cehlarik sett riktigt bra ut på slutet. Betyg: Chris - 2/5, Cam - 1/5, Cehlarik - 3/5.

Ledin/Wallmark/Zaar - En kedja som började suveränt men som sen gått i stå. Märkligt nog verkar det som att det är Ledin som är motorn, och ännu märkligare verkar han även vara snipern. Är nog dags att skilja på Walle och Zaar. Blir intressant hur det ser ut när Walle åker på J-VM i vinter. Betyg: Wallmark - 3/5, Zaar - 3/5, Ledin - 4/5.

Petrell/Granström/Bryggman - Lirat ihop ibland på slutet. Petrell för en mer och mer osynlig tillvaro och jag är faktiskt lite osäker på ifall Bryggman håller på den här nivån. Granström har däremot växt konstant från start och är den i laget som tekar bäst, kämpar mest och gör det fantastiskt utifrån sina förutsättningar. Sen är han givetvis inte en center som ska lira i förstakedjan, men center ska han spela. Möjligt tanke är att skeppa Bryggman och låta Zaar spela i denna lina.
Betyg: Petrell - 2/5, Bryggman 2/5, Granström - 4/5

Fabricius/Fogström/Forsberg - Årets överraskning så här långt. Fabbe har länge varit den som kämpar mest i hela SHL, nu i konkurrens med Granis. Nu när Foppa fått ordning på saker och ting så har denna kedja utvecklats till att bli den som kanske är jobbigast att möta i hela ligan. Fantastisk fjärdekedja där Fogström också är en av de allra mest underskattade spelarna i laget och ligan. De har hittat sin position i laget och gör detta med bravur. Sen ska de givetvis inte spela i någon 1:a- eller 2:a-kedja.
Betyg: Fabricius - 4/5, Fogström - 4/5, Forsberg - 4/5. (Kedjan som helhet får 5/5)

Summa summarum - Våra två första backpar tillsammans med fjärdekedjan funkar utmärkt. Skulle Jonsson klara av att komma tillbaka som en defensiv kraft så ser det riktigt bra ut - helt olikt från vad jag förutspådde tidigare. Klarar han inte detta så får vi kämpa hårt eller försöka hitta en stabil tvåvägsback med fokus på defensiven. Problemen just nu finns på forwardssidan (både offensivt och defensivt). Kanske blir det bättre ifall någon till kedja "sätter sig" och fungerar under lång tid. Det är ju uppenbart att vi saknar en kreativ center (där Dixon kanske kan bli denna, men jag tvivlar lite). Fogström, Abbott, Granström och Walle är alla centrar (tillsammans med Dixon) så jag tror nog inte att vi kommer shoppa loss en till denna säsong så vida vi inte skeppar någon. Jag tror och hoppas även att vi kan bli stabilare i uppspelsfasen och i det konstruktiva spelet i egen zon - det är ju där vi bjudit på många mål.

Dixon kan nog börja ligga pyrt till snart, skadebekymmer, skral poängutdelning och fortsatt rätt loj. Lägg till eventuell avstängning nu också. Men jag tror inte att han skeppas redan nu i så fall, utan under jul/januari i så fall. Dels för att ge en riktig chans men även för att scouta ev. ersättare. Spännande tider.

Mina betyg, släger på + resp. - för stark/svag.

Larsson 3+, Lassi 4
Lassi har överraskat positivt, Larsson ser stabil ut, gränsar till en fyra därav +. Väldigt nära.

Petrell 2-, Granström 4, Cehlarik 3
Petrell är bra, riktigt bra stundtals, när han väl kör, men alldeles för blek för ofta. Var inte på kontoret igår mot Färjestad, borde vara en match som klippt och skuren för honom. Granström hade jag viss oro över att han gjort sina bästa år eftersom Brynäs släppte honom. Till en början infriades farhågorna men när han fick börja centra så är han på Chris-nivå. Cehlarik började trevande men ska absolut inte petas längre efter sin senaste tid, visserligen lite blek stundtals mot Färjestad igår. Men såg piggare ut med Zaar och Wallmark på slutet.

Näkyvä 5-, Savva 4-
Näkyvä är ett riktigt fynd, Osten myser nog på kansliet som sagt. Savva ser inte alls ut som den oljepråm som jag hade vissa farhågor för. Vinner inte en åkduell mot Zaar men det gör nog ingen i Luleå å andra sidan.

Cam 2-, Chris 3, Dixon 1+
Cam är en besvikelse, hade vissa förhoppningar då han kom igång en del i slutspelet. Har inte gett upp förhoppningarna ännu dock, får se vad lite Deutschland Cup-spel kan betyda. Chris är slitvarg som alltid, bäste anfallare mot Färjestad igår och att han går så bra utan Cam är nog lite huvudbry för Fagervall ja. Dixon är enskilt största besvikelsen än så länge, såg lovande ut på försäsongen där det såg ut att vara en spelare som kan läsa spelet bra och slå mackor. Lurades förmodligen av att det var långsammare tempo, men han såg inte så rapp ut ens på försäsongen visserligen. Men jag är nog inte ensam om att tro att han skulle steppa upp en hel del i SHL.

Kukan 3, Sandström 4+
Kukan har en "häftig spelstil" för att citera Björn Oldeen. Hårdare driv på kassen vid sina uppåkningar så kommer det börja slinka in puckar från hans klubba eller från någon anfallare som petar in returen. Fortsatt lite dåliga avvägningar och behöver tuffa till sig. Sandström är likt Ledin ett under, grym.

Zaar 3-, Wallmark 2+, Ledin 4
Zaar har grymt driv och skjuter mycket, uppskattas. Men tror att det är dags att sära på ungtupparna, man tar ut varandra något är känslan. Eller snarare så att Zaar vill hålla och driva mycket med puck medan Wallmark nog trivs bättre med lite give-and-go för att vara lite Boorkiansk. Tror Cehlarik skulle vara en lämplig lekkamrat till Walle just nu, lite smarta instick och snabba tillbakaspel passar nog bättre än en Zaar som håller pucken mycket och länge. Ledin är lite av ett under nästan, undrar vad man gjorde med honom i HV71 på slutet?

Hjelm 2, Oskarsson 2+
Hjelm håller inte för fysiken i SHL, varken sargspelet eller spelet kassen övertygar denna säsongen heller. Är faktiskt lite förvånad att han blev kvar efter förra säsongen. Oskarsson är rätt valplig och slår galna pass, men har åldern och storleken på sin sida. Fränare spel och bättre avvägningar så är det en stabil tvåvägsback i sin linda.

Forsberg 4-, Fogström 4+, Fabricius 3
Forsberg har verkligen klivit upp sen förra säsongen, plump med fula armbågen men annars ett jävla driv. Fogström är stabil som alltid, var är förlängningen? Fabricius kämpar på. Tillsammans en grymt jobbig trio att möta kan jag tänka mig. Över hela säsongen bästa kedjan.


Bryggman 2-, Sylvegård 2+, Fagerudd 2
Bryggman är en besvikelse efter fina slutspelet samt att han är lite av en favorit vad gäller spelstilen. Väldigt upp och ner, men svarar bra på petningarna till Asplöven så ska nog ordna sig tids nog. Sylvegård har inte riktigt bettet i skridskoåkningen men sliter som ett djur och är nästan lite av en Foppa-karaktär på så sätt. Framtidsnamn känns det helt klart som, gör inte bort sig vare sig det är första eller fjärde kedjan. Skridskoåkningen är visserligen lite för undermålig för SHL än så länge. Men inställningen är nog en av dom bättre i laget. Fagerudd har varit en katastrof i defensiven inledningsvis, sista matcherna har han mer och mer visat det han gjorde bra i Asplöven. Någon sorts skada som hämmat honom tidigare enligt Fagervall, hoppas att det stämmer.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar mån 03 nov 2014, 11:42

Vet int om jag skriver i rätt tråd och jag bryter väl av helt i andra intressanta funderingar. En tanke som vuxit sig starkare under säsongen är att detta laget med alla sina brister och tillgångar med nya trojkan och fler karaktärsspelare, får mig att tycka hockeyn är roligare än på många år, tabelläge och annat till trots.
Så jävla viktigt med den attitydskillnad man märker på ledare och spelare som är en j-a massa mer stake i utåt och på isen än jag känt på många år.
Bara var tvungen att skiva av mig.
Åter till detaljerna Smile
Syllan imponerar på mig liksom Näky, Grana och Savilahti.
Dixon??
Antingen rycker han upp sig eller skeppa.
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 mån 03 nov 2014, 14:03

Ingemar skrev:Vet int om jag skriver i rätt tråd och jag bryter väl av helt i andra intressanta funderingar. En tanke som vuxit sig starkare under säsongen är att detta laget med alla sina brister och tillgångar med nya trojkan och fler karaktärsspelare, får mig att tycka hockeyn är roligare än på många år, tabelläge och annat till trots.
Så jävla viktigt med den attitydskillnad man märker på ledare och spelare som är en j-a massa mer stake i utåt och på isen än jag känt på många år.
Bara var tvungen att skiva av mig.
Åter till detaljerna Smile
Syllan imponerar på mig liksom Näky, Grana och Savilahti.
Dixon??
Antingen rycker han upp sig eller skeppa.

Håller med dig till punkt och pricka. Det är mycket roligare att följa Luleå i år, inte bara för att det är lite mer fysik i laget utan för att det helt enkelt är lite annat och man slipper höra samma klyschor hela tiden från ledarna.
Vad gäller Dixon tycker jag han på sista tiden har bidragit mer än han gjorde innan skadan. Tyvärr är det ju lite som Trucken att han värvades för att göra poäng och klarar inte av det. Däremot tycker jag han sköter sig helt ok i det defensiva spelet, närkampsspelet (förutom hopptacklingen då) och arbetsinsatsen. MEN räcker det på en högavlönad poängplockare? Är det samma problem som med Himmelfarb att han inte klarar av att spela på kanten och inte kommer till sin rätt? Har han hockeyn vi trodde i sig men fel lekkamrater?
Frågorna är många men svaren från mig är få.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Ingemar mån 03 nov 2014, 17:52

Micke80 skrev:
Ingemar skrev:Vet int om jag skriver i rätt tråd och jag bryter väl av helt i andra intressanta funderingar. En tanke som vuxit sig starkare under säsongen är att detta laget med alla sina brister och tillgångar med nya trojkan och fler karaktärsspelare, får mig att tycka hockeyn är roligare än på många år, tabelläge och annat till trots.
Så jävla viktigt med den attitydskillnad man märker på ledare och spelare som är en j-a massa mer stake i utåt och på isen än jag känt på många år.
Bara var tvungen att skiva av mig.
Åter till detaljerna Smile
Syllan imponerar på mig liksom Näky, Grana och Savilahti.
Dixon??
Antingen rycker han upp sig eller skeppa.

Håller med dig till punkt och pricka. Det är mycket roligare att följa Luleå i år, inte bara för att det är lite mer fysik i laget utan för att det helt enkelt är lite annat och man slipper höra samma klyschor hela tiden från ledarna.
Vad gäller Dixon tycker jag han på sista tiden har bidragit mer än han gjorde innan skadan. Tyvärr är det ju lite som Trucken att han värvades för att göra poäng och klarar inte av det. Däremot tycker jag han sköter sig helt ok i det defensiva spelet, närkampsspelet (förutom hopptacklingen då) och arbetsinsatsen. MEN räcker det på en högavlönad poängplockare? Är det samma problem som med Himmelfarb att han inte klarar av att spela på kanten och inte kommer till sin rätt? Har han hockeyn vi trodde i sig men fel lekkamrater?
Frågorna är många men svaren från mig är få.
Ja man ska kanske inte döma han än innan han hunnit få chansen att bevisa sin storhet. Långt skadeuppehåll och kanhända han blommar ut efter uppehållet?
Fast det är ju hyfsat tung konkurrens om centerplatserna idag. Vem ska han peta?
Ingemar
Ingemar

Antal inlägg : 698
Join date : 12-07-31

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Mr Bister mån 03 nov 2014, 18:26

Det syns att Dixon har en bra speluppfattning, men det går ju sååå lååångsamt

Mr Bister

Antal inlägg : 1394
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 tis 04 nov 2014, 03:12

Ingemar skrev:
Micke80 skrev:
Ingemar skrev:Vet int om jag skriver i rätt tråd och jag bryter väl av helt i andra intressanta funderingar. En tanke som vuxit sig starkare under säsongen är att detta laget med alla sina brister och tillgångar med nya trojkan och fler karaktärsspelare, får mig att tycka hockeyn är roligare än på många år, tabelläge och annat till trots.
Så jävla viktigt med den attitydskillnad man märker på ledare och spelare som är en j-a massa mer stake i utåt och på isen än jag känt på många år.
Bara var tvungen att skiva av mig.
Åter till detaljerna Smile
Syllan imponerar på mig liksom Näky, Grana och Savilahti.
Dixon??
Antingen rycker han upp sig eller skeppa.

Håller med dig till punkt och pricka. Det är mycket roligare att följa Luleå i år, inte bara för att det är lite mer fysik i laget utan för att det helt enkelt är lite annat och man slipper höra samma klyschor hela tiden från ledarna.
Vad gäller Dixon tycker jag han på sista tiden har bidragit mer än han gjorde innan skadan. Tyvärr är det ju lite som Trucken att han värvades för att göra poäng och klarar inte av det. Däremot tycker jag han sköter sig helt ok i det defensiva spelet, närkampsspelet (förutom hopptacklingen då) och arbetsinsatsen. MEN räcker det på en högavlönad poängplockare? Är det samma problem som med Himmelfarb att han inte klarar av att spela på kanten och inte kommer till sin rätt? Har han hockeyn vi trodde i sig men fel lekkamrater?
Frågorna är många men svaren från mig är få.
Ja man ska kanske inte döma han än innan han hunnit få chansen att bevisa sin storhet. Långt skadeuppehåll och kanhända han blommar ut efter uppehållet?
Fast det är ju hyfsat tung konkurrens om centerplatserna idag. Vem ska han peta?

Hans enda chans till en centerplats som jag ser det är en skada på någon av de andra 4 centrarna. Han konkurrerar ju inte ut någon av de andra som det ser ut nu och Walle som gått sämst av de 4 tror jag inte gör sig bättre på kanten.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Luleåfan ons 05 nov 2014, 01:41

Förstår inte riktigt hur ni kommer fram till rankings som ni ha.

Chris har gjort 9p och ha +5 (bäst av alla forwards) när Granström ha gjort 6p och ha -1 men ni skriva att Granström ha varit bättre. Räkna ni in att Chris är import eller lönen?

Luleåfan

Antal inlägg : 108
Join date : 14-10-14

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Micke80 fre 07 nov 2014, 05:00

Luleåfan skrev:Förstår inte riktigt hur ni kommer fram till rankings som ni ha.

Chris har gjort 9p och ha +5 (bäst av alla forwards) när Granström ha gjort 6p och ha -1 men ni skriva att Granström ha varit bättre. Räkna ni in att Chris är import eller lönen?

Vilken ranking tänker du på?
Chris har varit helt ok utan att glänsa
Fogström har varit ok men center i bästa kedjan, dock utan att glänsa
Wallmark, började ok men är just nu enligt mig den sämsta centern
Granström spelar bra i båda sidor av spelet och tekar dessutom bra även han.
Däremot är det ju Dixon som kommer i kläm. Han klarar i dagsläget enbart av att peta Wallmark och Wallmark är inte heller en ytter och då har vi ju inte vunnit särskilt mycket alls på det hela.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2014/2015, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 13 av 21 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 17 ... 21  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet