Luleå Hockeys lag 2024/2025

+39
RSD555
LHF96
Tobbebias88
Schladden
lhffan
Bellissimo
Kneten
Lulefan
Diktatorn
Flippass
Lehto
farre
Lars158
Dentos
LulefanGBG
tibet
Jojjan
Dundernisse
Haparanda
Småland
Wolfhunter
Donowitz
Puckad
JuhaniT
storeken
Jonken
Snikne Ville
Pontaking
pingu
LetsGoLuleå
Björnkäften
Serkan122
Hejsan
NallePhu
Urken
Mr Bister
Blinders
Dustin
Tony Moore
43 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Luleå Hockeys lag 2024/2025 - Sida 3 Empty Sv: Luleå Hockeys lag 2024/2025

Inlägg av Schladden ons 19 jun 2024, 17:37

Tycker en finn-kedja låter svinbra (OM den levererar).

Men vi måste också kunna ställa krav på spelar med topplön, hur jävla svårt är det att prata farfars engelska???
Om Levcthi inte förstår till en början får vi väl stoppa öronsnäcka på Alamäki för direkt input.

Annars så tror jag stenhårt på Nurmi! Han size och skott kan vara precis det vi har saknat, jag tror han är en uppgradering från mjukisbrallan Eklind.
Schladden
Schladden

Antal inlägg : 1

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Tobbebias88 ons 19 jun 2024, 18:57

Levtchi Koivistoinen Omark
Bromé O'neill Shinnimin
Andreasson Lundin Nurmi
Emanuelsson Berglund Hedqvist
Vid skador på spelare i lina 1-3 så ersätter man skadad spelare med Wozniak, vid skador på spelare i fjärdekedkan så ersätter man med Granberg. Ser gärna att Wozniak får en ordentlig chans i försäsongs matcher i första eller andra kedjan. Fortsätter han som utveckling, så borde han kunna peta nån från top 9. Granberg känns som en framtida 3e eller 4e center när Berglund börjar ha gjort sitt om kanske ett par år. Om Wozniak och Granberg mest får nöta bänk, så hoppas jag dom kan bli utlånade till nåt lag i allsvenskan där dom får top 6 minuter.

Tobbebias88

Antal inlägg : 59

Inlägg av Pontaking fre 21 jun 2024, 00:15

Tobbebias88 skrev:Levtchi Koivistoinen Omark
Bromé O'neill Shinnimin
Andreasson Lundin Nurmi
Emanuelsson Berglund Hedqvist
Vid skador på spelare i lina 1-3 så ersätter man skadad spelare med Wozniak, vid skador på spelare i fjärdekedkan så ersätter man med Granberg. Ser gärna att Wozniak får en ordentlig chans i försäsongs matcher i första eller andra kedjan. Fortsätter han som utveckling, så borde han kunna peta nån från top 9. Granberg känns som en framtida 3e eller 4e center när Berglund börjar ha gjort sitt om kanske ett par år. Om Wozniak och Granberg mest får nöta bänk, så hoppas jag dom kan bli utlånade till nåt lag i allsvenskan där dom får top 6 minuter.

Tycker att vi vid det här laget borde ha förstått att Shinnimin inte ska spela i en topplina då han är för osmart för att få någon kemi med sina medspelare. Gång på gång när han fått chansen att spela med toppspelare har han försvunnit totalt och likaså kedjan. Shinnimin är som bäst när han får vara stjärna i sin lina.

Pontaking

Antal inlägg : 1231

Diktatorn and Lehto like this post

Inlägg av Tony Moore fre 21 jun 2024, 11:54

Kan luta sig tillbaka – när konkurrenterna desperat letar spelare

"Det är tre månader kvar tills seriestarten, men spelarmarknaden börjar bli begränsad, och för de sportchefer som har platser kvar att fylla börjar det bli bråttom.
Sådant där är inget Luleå Hockeys sportchefsduo Thomas Fröberg och Ulf Engman behöver bekymra sig över.
– Det finns fortfarande att göra, vi har bland annat några lägenhetsfrågor kvar att lösa, och nästa vecka är det årsmöte, så jag ska tillbaka till Luleå efter midsommarhelgen, säger Thomas Fröberg.."

"..Ulf Engman: – Det är många lag som ser bra ut, men vi är nöjda med vårt.
Han och Stefan Nilsson, som Luleå Hockey sparkade i april, gjorde tidigt klart med den produktive finländaren Anton Levtchi. Rekryteringen av Stefan Nilssons efterträdare tog några veckor och Ulf Engman värvade själv centrarna Albin Lundin och Eetu Koivistoinen. När Thomas Fröberg anslöt slutfördes värvningen av den av eftertraktade amerikanen Brian O'Neill, som Ulf Engman redan hade inlett diskussioner med, och de två sista ytterforwardsplatserna fyllde de med Markus Nurmi och Mathias Bromé.
– Vi är flera som brukar vara involverade när vi värvar, så det är svårt att veta vad det var som fick respektive spelare att skriva på för oss, men det var han som hade hand om samtalen med de sista spelarna vi värvade, och han måste ha sålt in Luleå Hockey på ett bra sätt, säger Ulf Engman – som är den som tidigare alltid har haft hand om samtalen med spelarnas agenter.

– Vi får se hur vi fördelar arbetsuppgifterna framöver. Både han och jag kommer bra överens med vissa agenter, och sådant kan ha betydelse, så vi får försöka vara smarta, tillägger han."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7766

http://www.luleahockey.se/

Jonken, kokostrollet, Lars158, Blitzwagen, Serkan122 and LetsGoLuleå like this post

Inlägg av NallePhu ons 26 jun 2024, 18:33

Muzik om Levtchi och hans Engelska:
Hur tror du att det kommer gå för Anton Levtchi – som du spelade med i Tappara?

– Anton är galet bra, och en trevlig kille. Han kan inte så mycket engelska, men jag kan ryska, så vi kunde ändå prata med varandra. Om (Thomas) "Bulan" (Berglund) ger honom en lite friare roll så kan det mycket väl bli 25 mål och 35 assist, så bra är han
Kanske nu ni fattar att han måste spela med dem som talar samma modersmål som han, Det är redan tidigt alla vetat hur kass han är på Engelska det var orsaken han lämnade NHL och flyttade till Tammerfors och Tappara!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18308

Inlägg av Dustin ons 26 jun 2024, 19:13

NallePhu skrev:Muzik om Levtchi och hans Engelska:

– Anton är galet bra, och en trevlig kille. Han kan inte så mycket engelska, men jag kan ryska, så vi kunde ändå prata med varandra. Om (Thomas) "Bulan" (Berglund) ger honom en lite friare roll så kan det mycket väl bli 25 mål och 35 assist, så bra är han
Kanske nu ni fattar att han måste spela med dem som talar samma modersmål som han, Det är redan tidigt alla vetat hur kass han är på Engelska det var orsaken han lämnade NHL och flyttade till Tammerfors och Tappara!

Han måste så klart inte spela med landsmän, ska han sitta på läktaren om Nurmi har feber? De lär garanterat testa det men troligen kommer han testas i andra omgivningar också.

Dustin

Antal inlägg : 6964

Redbear, Puckad, Kneten, Lehto and Serkan122 like this post

Inlägg av Flippass ons 26 jun 2024, 20:24

Galet bra och en trevlig kille, toppen, det som oroar är väl att "friare roll" inte är bulan-hockey, alla katter grå...

Flippass

Antal inlägg : 430

Inlägg av LetsGoLuleå ons 26 jun 2024, 20:29

Om nu inte Camper gått en snabbkurs i finska under förra säsongen så kan det ju tas som ett belägg för att Levtchi kan spela med icke finsktalande spelare.

Att ha finsktalande personer i klubben gör det enklare för Levtchi att komma in i gruppen men jag tvivlar att det skulle få en sådan pass effekt på honom att han inte presterar bara för att han inte spelar i en helfinsk femma.

LetsGoLuleå

Antal inlägg : 246

Redbear, Pontaking, Puckad, Kneten, Lehto and StålVrak1 like this post

Inlägg av LHF96 ons 26 jun 2024, 22:24

En ung finne som inte kan engelska? Känns som att det borde vara rätt ovanligt. Undra vad anledningen till det är
LHF96
LHF96

Antal inlägg : 3527

Puckad likes this post

Inlägg av Småland ons 26 jun 2024, 22:44

NallePhu skrev:Muzik om Levtchi och hans Engelska:

Jag tror inte han vantrivdes för att han inte kunde kommunicera med medspelarna på isen, utan snarare för att han inte kunde prata med någon i omklädningsrummet eller utanför ishallen. ”Shoot”, ”pass” och lite andra enkla fraser på engelska kan han säkert och det räcker långt på isen.
Småland
Småland

Antal inlägg : 878

LulefanGBG, Pontaking, Lehto, Serkan122 and LetsGoLuleå like this post

Inlägg av RSD555 tor 27 jun 2024, 23:06

Om jag fick bestämma

1. Omark-Andreasson-Lundin

Uppgift: Spela som Omark-Harju-Lavander

2. Bromé-O'neill-Shinnimin

Bromé och O'neill spelar som Malkin och Crosby
Shinnimin blir polis med Tie Domi som förebild

3. Levtchi-Koivistoinen-Nurmi

Levtchi spelar som Kurri, Nurmi som Tikkanen medan
Koivistoinen tar Gretzkys position bakom motståndarnas förlängda mållinje och slår poängrekord

RSD555

Antal inlägg : 705

Schladden likes this post

Inlägg av Pontaking fre 28 jun 2024, 09:47

Om jag fick bestämma:

Omark - O’neill - Andreasson
Bromé- Koivistoinen- Levtchi
Nurmi-Lundin-Shinnimin
Hedqvist-Berglund-Lilja

Två riktigt spetsiga linor och två linor som kan bidra på alla möjliga sätt.

Pontaking

Redbear, kokostrollet, Puckad, Kneten, Serkan122, Tobbebias88, Schladden and Kiruna like this post

Inlägg av Xerzocx lör 29 jun 2024, 20:18

Pontaking skrev:Om jag fick bestämma:

Nurmi-Lundin-Shinnimin
Hedqvist-Berglund-Lilja

Såhär hade jag börjat.
Omark - O'neill - Levtchi
Brome - Lundin - Nurmi
Shinnimin - Koivistoinen - Andreasson
Hedqvist - Berglund - Einar

Levtchi har gjort många mål i sin karriär, var Slutspelets MVP i Finland och tycks ha en näsa för målet.
Han skulle kanske förvalta Omarks alla passningar.
Lundin tror jag blir ett utropstecken. Stabil defensivt, men har en offensiv uppsida, vilket han visade när har fick spela i en offensiv femma i HA.

Xerzocx

Antal inlägg : 241

Inlägg av Burskydd lör 29 jun 2024, 21:47

Nån som har Aftonslaskens låsta artikel om Luleå idag ?

Burskydd

Antal inlägg : 558

Serkan122 likes this post

Inlägg av Pontaking sön 30 jun 2024, 00:06

Xerzocx skrev:

Nurmi-Lundin-Shinnimin
Hedqvist-Berglund-Lilja

Såhär hade jag börjat.
Brome - Lundin - Nurmi

Levtchi har gjort många mål i sin karriär, var Slutspelets MVP i Finland och tycks ha en näsa för målet.
Lundin tror jag blir ett utropstecken. Stabil defensivt, men har en offensiv uppsida, vilket han visade när har fick spela i en offensiv femma i HA.

Min personliga åsikt är att en sådan förstafemma skulle vara allt för taskig bakåt. Levtchi är inte speciellt bra defensivt och tror inte Omark och O’Neill är de spelarna som ska komplettera honom. Då är det bättre att ha Koivistoinen och Bromé som i mina ögon är bättre defensivt.

Pontaking

Inlägg av Jonken sön 30 jun 2024, 10:43

Småland skrev:
Jag tror inte han vantrivdes för att han inte kunde kommunicera med medspelarna på isen, utan snarare för att han inte kunde prata med någon i omklädningsrummet eller utanför ishallen. ”Shoot”, ”pass” och lite andra enkla fraser på engelska kan han säkert och det räcker långt på isen.
I en fungerande kedja -under match; kommuniceras det betydligt mycket mer än dessa 'enkla' hockey fraser -mellan spelarna. Och Anton Levtchi är ju som bekant en offensiv, producerande spelare. Han är ingen raket på rören; vilket innebär att han MÅSTE kunna kommunicera -när medspelare eventuellt skall täcka upp för honom. Detta förutsätter inte bara en god kommunikation med kedjekamraterna; utan ÄVEN backarna.

För mig är det SJÄLVKLART att de Finska killarna ska paras ihop i samma kedja -vid säsongsinledningen. Och inte bara detta. De skall även matchas -så mycket som möjligt med Oskari Laaksonen/Jesper Sellgren. Detta pga kommunikationen; SAMT att samtliga spelare i kedjan är HELT GRÖNA -på Luleå Hockeys spelsystem. Det är inte ofta tre nya spelare matchas ihop i en kedja i LHF. Och här gäller det att ge dem de bästa förutsättningarna att lyckas bli LHF-spelare. Att matcha dem med Oskari och Jeppe; ger dem både kommunikationen -samt den defensiva kvalitén där ute.  

Bulan kan entusiastiskt kackla på tills han blir röd av ilska och hoppar jämnfota; utan att detta ger någon positiv effekt. Det här MÅSTE ALLA inse redan från 'gå'. Situationen är lik den när Alexander Vinogradov hämtades till LHF från Ryssland. Den ENDA kommunikationen som gick in i han -var den Sergei Bautin översatte åt honom. (Och vi alla minns väl hur utfallet blev då.)

Som jag skrev tidigare; så kommer Oskari Laaksonen att få en nyckelroll i laget. Detta inte bara pga av hans grymma skills -utan även pga att han kommer att bli den kommunikativa länken mellan lagledningen och de finska spelarna. I början med alla tre -och fortsättningsvis med Anton. Därför tycker jag det skulle vara ett ganska smart drag av LHF -att sy på 'Tyrres' "A" -på Laaksonens tröja. (Jag vet att Jesper Sellgren egentligen skulle vara det naturliga valet som assisterande kapten; men jag tror även att han förstår att laget fungerar bättre ifall hans back kollega bär den i år.)
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6857

Inlägg av Wolfhunter sön 30 jun 2024, 11:10

Burskydd skrev:Nån som har Aftonslaskens låsta artikel om Luleå idag ?
Läste den igår så gick in och tänkte copy-pasta.
Men min "nästan-gratis-prenumeration" gick tydligen ut i natt.
Om jag mins rätt tänkte jag att det mesta hade skrivits redan men denne herre värderade lagbygget högre än vad hufvudstadspressen hittills gjort.
Ang vad som döljer sig bakom rubrikerna jag nu ser:
Sätter Betyg: 1 av 5 plus på alla lagdelar och nyförvärven – här blir det full pott: ”En av SHL:s bästa” - gäller målvaktssidan där en numera frisk Lassi tllsammans med Ward som utvecklats troligen kommer dela på uppdraget fram till slutspelet och är bland ligans bästa målvaktspar. 5 +

Hyllar Luleås superfönster: ”Vid första anblick är det rakt igenom Betyg: 5 av 5 plus” - bra värvningar rakt igenom.

Fröberg lyfter värvningen – ”mediekillens” önskan: ”Blir en positiv överraskning för många” - Nurmivärvningen hyllas och vederbrande antyder att han kommer flippa.

Planen för prestigekapet: ”Vill ha honom högt upp och det vet han om” - Bromé lär spela i nån producerande lina och värvningen hyllas.

Backparen och kedjorna – så kan Luleå formera laget • ”Superkedja som skulle sätta skräck i ligan” - minns inte riktigt vilka linor/backpar som spekulerades i men inte de här i tråden oftast presenterade förslagen. Nurmi högt upp tror jag.

I övrigt så minns jag att Levtchi och Bromé föga förvånande anses ha högst fallhöjd/fopprisk. Men tror plusen fördelade sig:
Mv: +++++
Backar: +++
Forwards: ++++
Coacher: ++++
Kan minnas lite fel där?

Man spekulerade i utvecklingsmöjligheter på backsidan där både Jansson och Allard kan komma ta stora steg samt då även Sjöström som joker.
Det slogs fast att laget definitivt är starkare på pappret än i fjol, men HUR bra framkom inte riktigt.
Har säkert missat nåt för läste inte jättenoga och man glömmer. Kanske nån som HAR + kan dela?

Wolfhunter

Antal inlägg : 1192

Kneten likes this post

Inlägg av Donowitz sön 30 jun 2024, 12:57

Pontaking skrev:
Xerzocx skrev:

Nurmi-Lundin-Shinnimin
Hedqvist-Berglund-Lilja

Såhär hade jag börjat.
Brome - Lundin - Nurmi

Min personliga åsikt är att en sådan förstafemma skulle vara allt för taskig bakåt. Levtchi är inte speciellt bra defensivt och tror inte Omark och O’Neill är de spelarna som ska komplettera honom. Då är det bättre att ha Koivistoinen och Bromé som i mina ögon är bättre defensivt.

Håller med. I PP är dock en annan sak, tror Omark - O'neill - Levtchi med deras skills och hockey-IQ skulle kunna gnistra ordentligt.

Donowitz

Antal inlägg : 4115

Pontaking likes this post

Inlägg av NallePhu sön 30 jun 2024, 15:01

Truppen är spikad – förväntningarna uppskruvade.

Luleå har byggt om sin forwardsbesättning och vill nu lämna de två gångna fiaskosäsongerna bakom sig.

Men hur bra står sig egentligen 2024/2025-års upplaga?

Sportbladets Simon Norberg har analyserat truppen och pratat med sportchefen Thomas Fröberg.

MÅLVAKTER Betyg: 5 av 5 plus
Kvitt från körtelfebern och dess sviter som hemsökte honom lär Joel Lassinantti återigen vara tillbaka på den höga nivå som han hållit de senaste åren. I honom och Matteus Ward förfogar Luleå över ett av ligans bästa tandem. Den åtta år yngre Ward lär kunna utmana om förstaspaden på riktigt till hösten och mycket talar för att duon kommer dela på ansvaret. När det väl blir skarpt läge framåt vårkanten lär tränare Thomas ”Bulan” Berglund dock, som vanligt, välja Lassinantti före. Det kan kännas strössligt att dela ut Betyg: 5 av 5 plus, men så förfogar norrbottningarna också över den målvakt med flest nollor genom tiderna i SHL.

BACKAR Betyg: 3 av 5 plus
Hela backsidan är intakt från fjolåret, eftersom Jesper Sellgren inte fick något kontrakt i Schweiz. På förhand är det en solid lagdel utan spets. Trots allt bara Växjö och Skellefteå som släppte in mindre mål under grundserien i fjol. Men det finns en del frågetecken. Erik Gustafsson fyller 36 i december men loggar alltjämt massor med istid. Frederic Allard har kritiserats – både internt och externt – men där är Luleå övertygade om bot och bättring. Uppsidan är att Ludvig Jansson blivit ett år äldre och att jättelöftet Oliwer Sjöström knackar på dörren som åttondeback. Pontus Själin, som går in på sin tionde säsong i klubben, är pålitlig som ett schweiziskt armatur och är alltjämt en underskattad resurs i tredje backpar.

FORWARDS Betyg: 4 av 5 plus
Den gångna säsongen var Luleås offensivt avhängig av att Linus Omark match efter match levererade, en börda det kändes som han led av.

37-åringen, 38 i februari, kommer få betydligt bättre draghjälp till hösten.

I och med vårens värvningar har tränarstaben en helt annan verktygslåda offensivt. Det var länge sedan det kändes så här kittlande kring en Luleå-upplaga. Det är givetvis främst det finska slutspelets MVP, Anton Levtchi, spelskicklige förstecentern Brian O'Neill och den i Örebro ratade Mathias Bromé jag tänker på då. Kring Levtchi har jag hört både ris och ros (hur är egentligen skridskoåkningen och arbetskapaciteten?) medan tongångarna kring O'Neill enbart är goda.

Addera karaktärsspelare i Markus Nurmi, som Thomas Fröberg sagt att han scoutat i en hel säsong, och pudelkloka Albin Lundin ser det väldigt bra ut.

Det finns med andra ord ingredienser för att pussla ihop en ny superkedja som skulle sätta skräck i ligan. Markus Nurmi som murbräcka med Linus Omark och Brian O'Neill kan bli en ny Omark-Tyrväinen-Andreasson från 2022.

Men dubier finns. Hur bra är egentligen centersidan? Eetu Koivistoinen är oprövad på SHL-nivå och behöver lyckas för att bitarna ska sitta. Risken är att Luleå i oktober sitter med tre tredjecentrar (Lundin, Koivistoinen och Jonas Berglund) i skuggan av O'Neill. Sneglar man 13 mil söderut har Skellefteå tre centrar (Lindberg, Lindholm och Johnson) av samma/bättre dignitet än vad det sägs att Brian O'Neill ska vara.

TRÄNARE Betyg: 4 av 5 plus
Två SM-silver som tränare och en allmänt hyllad ledare. Men senaste två säsongerna har inte gått som tränare Thomas Berglund varken velat eller hoppats. I konstellation med Roger Kyrö och Henrik Stridh, adderat med Antti Alamäki, är det alltjämt en pålitlig stab. Med bättre spelartrupp att förfoga över behöver de lyckas kommande säsong om det inte ska sås tvivel i Norrbotten. Förmodligen har de använt första delen av försäsongen till att vända på varenda sten som finns och med ett utgående kontrakt får man anta att revanschlustan är stor hos Bulan.

TOTALT: 16 Betyg: 1 av 5 plus
Så här kan laget ställa upp
Målvakter
M1: Joel Lassinantti
M2: Matteus Ward
Förstafemman
B1: Jesper Sellgren
B2: Oskari Laaksonen
F1: Linus Omark
F2: Brian O'Neill
F3: Markus Nurmi
Andrafemman
B3: Erik Gustafsson
B4: Ludvig Jansson
F4: Anton Levtchi
F5: Eetu Koivistoinen
F6: Brendan Shinnimin
Tredjefemman
B5: Marcus Hardegård
B6: Pontus Själin
F7: Mathias Bromé
F8: Albin Lundin
F9: Pontus Andreasson
Fjärdekedjan
F10: Isac Hedqvist
F11: Jonas Berglund
F12: David Lilja
Extra
B7: Frederic Allard
B8: Oliwer Sjöström
F13: Einar Emanuelsson
F14: Jakob Ihs Wozniak
F15: David Granberg

NYFÖRVÄRVEN Betyg: 4 av 5 plus
Det krävs varken något vidare hockeyöga eller läsförståelse för att inse att Luleås offseason är riktigt bra. Vid första anblick är den rakt igenom Betyg: 5 av 5 plus.

Kan vi slå fast att Luleå – på pappret – har ett starkare lag på pappret i dag jämfört med för ett knappt år sedan? Ja.

Är det en garanti för att det blir succé? Nej. Men att Luleå blir bättre till kommande säsong tar jag för givet. Centersidan är ombyggd och för första gången på flera säsonger har man en spetsig bredd. Förhoppningen är att Brian O'Neill ska bli den förstecenter man letat efter i flera säsonger. Självfallet lär någon av nyförvärven att floppa. Störst fallhöjd har Bromé och Levtchi.

Sett till hur man rustat är det full pott, men det finns alltjämt några frågetecken som behöver rätas ut.

Klara spelare in
Mathias Bromé, forward, Örebro
Anton Levtchi, forward, Tappara
Eetu Koivistoinen, center, HIFK
Markus Nurmi, forward, TPS
Albin Lundin, center, Timrå
Brian O'Neill, center, Zug
Klara spelare ut
Nikola Pasic, forward, Malmö
Adam Brodecki, forward, klubblös
Juhani Tyrväinen, center, klubblös
Niklas Olausson, center, slutar
Jack Connolly, center, slutar
Joel Kant, forward, Västerås
David Rautio, målvakt, klubblös
Olli Nikupeteri, forward, Kärpät
Oscar Eklind, Philadelphia Flyers

Drömvärvning
Luleås trupp är spikad och på förhand finns det inte speciellt många hål i nye sportchefen Thomas Fröbergs lagbygge. Men är det någon lagdel som möjligtvis är lite bräcklig så är det backsidan. Är det någon som skulle lyfta det här laget en dimension till – och förmodligen vara hela ligans bästa PP-back – så är det Nils Lundkvist.

Piteå-sonens kontrakt med Dallas Stars har gått ut och 23-åringen fick sparsamt med speltid under stora delar av säsongen och var dessutom petad under delar av slutspelet. Under hans sista 17 matcher av säsongen blev det inte mer än tio minuters istid i någon. Men talar det för att backen skulle vända hem till Norrbotten? Nej, givetvis inte. Lundkvist är både alldeles för bra och för ung för att inget av NHL:s övriga 31 lag ska ge honom en chans. Det lär dröja ytterligare något år innan Nils Lundkvist spelar i SHL.

Sportchefen om läget
Den 10 juni presenterades Mathias Bromé. Därmed stängde sportcheferna Thomas Fröberg och Ulf Engman spelartruppen.

Fröberg, ny från Oskarshamn, gjorde sin första arbetsdag den 29 april och har sannerligen inte legat på latsidan. Sedan han tillträdde har Mathias Bromé, Brian O'Neill och Markus Nurmi tillkommit parallellt som Nikola Pasic gått åt andra hållet.

Och den 57-årige värmlänningen är nöjd med hur lagbygget ser ut.

– Ja, jag tycker att vi har fått ihop en väldigt bra trupp. Jag kom in i ett väldigt sent skede, så jag tycker de gjort ett väldigt bra jobb, säger han.

Om vi börjar med att ni fick Bromé på ett fyraårskontrakt. Vad kände du när det blev klart?

– Bra spelare tycker jag, och svensk. Vi tycker att det kommer tillföra en hel del till den trupp vi har. Han är lite av en grinder också och kan gå under skinnet på en del spelare. Så den nivån vill vi att han ska vara på.

Hur högt upp i hierarkin tänker ni honom?

– Han kommer nog gå högt givetvis. Det gäller ju att han får rätt miljö. Vi vill ha honom högt upp och det vet han om. Men vi har många bra forwards i den här truppen och det är många som vill ha istid. Så det gäller att han ligger i.

Markus Nurmi plockade du i princip det första du gjorde. Han har en liten annan karaktär än övriga nyförvärv?

– Ja, det har han. Vår mediekille sa att han skulle vilja ha en spelare som slår sista slaget. Shinnimin är väl framför kassen och slår sista slaget och där är Nurmi gärna också med och köttar litegrann. Han är stor, det är en rejäl pjäs. Jag har sett honom i alla matcher i TPS i år. Han kommer bli en positiv överraskning för många.

Ni har byggt om centersidan. Är du nöjd med rollfördelningen där?

– Ja det är vi. Både Lundin och Berglund är ju sådana spelare som tränarna står och älskar. För de gör ju sällan fel. De kanske inte syns på det sättet men de driver sin femma både offensivt och defensivt. Det går sällan bort sig. Du kan utnyttja sådana killar både i boxplay och powerplay om det skulle vara så.

Backsidan är ju helt oförändrad. Känner ni er trygga och nöjda med det ni har där?

– Ja. Men det är många som kritiserar det och undrar varför vi inte gör någonting. Men vi vill ju att vissa utav dem ska växa. Och den potentialen ser vi i ett par stycken. Värvar vi in någon ny får de inte den chansen.

Vilka tänker du främst på?

– Ja, Allard har ju ingen lysande säsong bakom sig. Men han har revanschsug och ska komma hit och ta ett stort steg. Jag tyckte även att Ludvig Jansson var bra i slutet av säsongen och visade att han är att räkna med. Det är några stycken där. Sedan har vi en junior (Oliwer Sjöström) som ska vara med och kriga.

Till lokaltidningen NSD har Thomas Fröberg berättat att han etablerat kontakt med tidigare Luleåspelare för framtiden. Lucas Wallmark, som sitter på ett långtidskontrakt i Schweiz, var den första som Fröberg hörde av sig till. Nu har han ringt och presenterat sig för ytterligare två Luleåspelare i exil.

– Jag har pratat med både Nils Lundkvist och Isac Lundeström. Så visst gäller det att visa att jag finns och att de känner igen min röst. Det var positiva möten tyckte jag.

Hur upplevde du dem?

– Otroligt ödmjuka. De tyckte det var kul att jag ringde. Hockeyspelare i dag är grymma. Bara man har kontakten med dem brukar man få bra respons av dem. Men jag kommer att hålla kontakten med dem. Och som jag har sagt till dem, när de väl får ett kontrakt på andra sidan så kanske jag åker över och ser någon match och äter middag med dem framöver. Det var bara positivt.

Det låter som en ganska klok strategi från din sida.

– Jag tycker det är bra att ha en bra relation med dem och att de vet att vi finns.
NallePhu
NallePhu

Jonken, Wolfhunter, Metheuz and Hjalmar_Vuopio like this post

Inlägg av Puckad sön 30 jun 2024, 15:45

Pontus gör sin TIONDE säsong med oss.
Det stör mig att så många inte förstår att uppskatta honom.
Hans tröja kommer att hänga i taket en dag.

Senast ändrad av Puckad den mån 08 jul 2024, 16:16, ändrad totalt 1 gång
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11140

Tony Moore, LHF96, SatanicPanic and Kiruna like this post

Inlägg av Diktatorn sön 30 jun 2024, 17:05

Jag själv tänker att det är en större utmaning att skola en helt ny kedja i spelsystemet än vad det skulle vara att sprida ut nya spelare bland andra som vet hur de ska åka. Och min mening är att språket mest spelar roll i omklädningsrummet och utanför isen helt ärligt. Men nu vill man mest att sommaren ska ta slut så man får se vars det landar Cool
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 628

Inlägg av Jonsey78 tis 02 jul 2024, 16:41

Såg att den första stora draftrankingen från The Athletics kommit och där är Wozniak rankad att gå femma nästa år.
Om man leker med tanken att Wozniak slår sig in i uppställningen under säsongen, vilket jag tror han gjort kring januari/februari. Hur skulle uppställningarna se ut då? Vem petar man ner från topp 9? Jag personligen hade gärna sett honom med Omark

L Omark B O'Neill J Ihs Wozniak
A Levtchi E Koivistoinen M Nurmi
M Brome A Lundin P Andreasson
B Shinnimin J Berglund I Hedqvist
D Lilja E Emanuelsson

Eller varför inte köra Ponta som C

L Omark B O'Neill J Ihs Wozniak
A Levtchi E Koivistoinen M Nurmi
M Brome P Andreasson B Shinninim
J Berglund A Lundin I Hedqvist
D Lilja E Emanuelsson

Jonsey78

Antal inlägg : 100

Inlägg av Jonsey78 tis 02 jul 2024, 16:44

Sjuk forwards uppställning ändå 😊

Jonsey78

Antal inlägg : 100

Inlägg av NallePhu tis 02 jul 2024, 17:46

JIW kommer mestadels spela i J20 det är aviserat redan, Sedan kommer han träna med A truppen samt speltid vid skador!
NallePhu
NallePhu

Inlägg av Dustin tis 02 jul 2024, 18:26

NallePhu skrev:JIW kommer mestadels spela i J20 det är aviserat redan, Sedan kommer han träna med A truppen samt speltid vid skador!

Allt står inte skrivet i sten.

Tränar Wozniak med A-laget kommer han så klart få chansen till speltid med A-laget om han visar framfötterna.

Dustin

Kneten and Kiruna like this post

Inlägg av Jojjan tis 02 jul 2024, 18:59

Är det bara jag som tänker att om Wozniak spelat i Skellefteå så skulle han varit inne på 12 forwards, dom hade haft ännu mer pengar till en riktigt bevisad spetsspelare samt att Wozniak förmodligen hade producerat i A-laget dessutom.

I Luleå kmr han få nöta 4:e kedja typ 5 matcher, gå högt i draften å sen ser vi han aldrig mer.
Vi har inte råd att ge en grymt lovande spelare chansen, men han kmr duga för att logga minuter i världens bästa liga 😅

Jojjan

Antal inlägg : 334

Kneten and Kiruna like this post

Inlägg av Dustin tis 02 jul 2024, 19:07

Jojjan skrev:Är det bara jag som tänker att om Wozniak spelat i Skellefteå så skulle han varit inne på 12 forwards, dom hade haft ännu mer pengar till en riktigt bevisad spetsspelare samt att Wozniak förmodligen hade producerat i A-laget dessutom.

I Luleå kmr han få nöta 4:e kedja typ 5 matcher, gå högt i draften å sen ser vi han aldrig mer.
Vi har inte råd att ge en grymt lovande spelare chansen, men han kmr duga för att logga minuter i världens bästa liga 😅

Tror Bulan är lite av problemet. Samtidigt har supertalanger som Lundeström och Lundkvist fått chansen, men krävs någonting extra (vilket Jakob har). Hur de bär sig åt nere i Skellefteå förstår jag inte men alla juniorer de släpper fram ser ut som en rund miljon. Världsledande på den biten.

Dustin

Inlägg av Jojjan tis 02 jul 2024, 19:16

Dustin skrev:
Jojjan skrev:Är det bara jag som tänker att om Wozniak spelat i Skellefteå så skulle han varit inne på 12 forwards, dom hade haft ännu mer pengar till en riktigt bevisad spetsspelare samt att Wozniak förmodligen hade producerat i A-laget dessutom.

Tror Bulan är lite av problemet. Samtidigt har supertalanger som Lundeström och Lundkvist fått chansen, men krävs någonting extra (vilket Jakob har). Hur de bär sig åt nere i Skellefteå förstår jag inte men alla juniorer de släpper fram ser ut som en rund miljon. Världsledande på den biten.

Jag tror helt enkelt det rör sig om att våga spela dom, Skellefteå har en tendens att ge sina junisar ordinarie platser och låta dom växa in i det.
Här känns det snarare som att man är rädd för att om du gör ett misstag är du bänkad och din chans i A-laget är förbrukad ett bra tag framöver.
Visst man kan spela "safe" men man måste våga ge kontinuerlig istid åt stora löften, annars kan dom inte heller ta chansen.

Jojjan

Antal inlägg : 334

Inlägg av Diktatorn tis 02 jul 2024, 19:22

Så är det kanske. Men det är så himla många faktorer som spelar in. Rätt spelare ska komma in i rätt system. Spelarna tänkta för toppen måste leverera osv osv. Wallmark var ju tex för långsam för Skellefteå och han hade vi ju nytta av. Varför Skellefteå varit så mycket mer framgångsrika än oss är såklart en gåta som måste knäckas. Men tror inte juniorer är svaret, utan bara resultatet av en större helhet.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 628

Inlägg av lhffan mån 08 jul 2024, 15:38

Vill gärna se att man testar:

L Omark - B O'Neill - J Ihs Wozniak
A Levtchi - E Koivistoinen - M Nurmi
M Brome - P Andreasson - B Shinnimin
D Lilja - A Lundin - I Hedqvist
J Berglund-E Emanuelsson

lhffan

Antal inlägg : 160

Inlägg av LetsGoLuleå tis 09 jul 2024, 01:07

lhffan skrev:Vill gärna se att man testar:

J Berglund-E Emanuelsson

Ett par frågor. Varför lyfta bort en av ligans bästa fjärdecentrar? Och varför envisas med att spela Andreasson i en position han själv inte föredrar? Att Ihs Wozniak inte kommer att spela i förstafemman säger ju sig själv. Han är 17 år och behöver skolas in. Inte få en enorm press på sig att prestera för att han spelar i en förstafemma.

LetsGoLuleå

Bamsefar, NallePhu, Diktatorn, Donowitz, Pontaking, Serkan122 and Stålis16 like this post

Inlägg av Flippass tis 09 jul 2024, 08:50

Börja så här och leta sedan efter kemi genom att som vanligt placera alla spelarnummer i en tombola och sedan rulla runt. Är det dags att uppgradera vår tränare för forwards?
L Omark - B O'Neill - B Shinnimin
M Brome - J Berglund - P Andreasson
I-Woz - E Emanuelsson

Flippass

Inlägg av lhffan tis 09 jul 2024, 11:34

LetsGoLuleå skrev:

J Berglund-E Emanuelsson

Ett par frågor. Varför lyfta bort en av ligans bästa fjärdecentrar? Och varför envisas med att spela Andreasson i en position han själv inte föredrar? Att Ihs Wozniak inte kommer att spela i förstafemman säger ju sig själv. Han är 17 år och behöver skolas in. Inte få en enorm press på sig att prestera för att han spelar i en förstafemma.

Jag vill att man testar Wozniak i en toppfemma ett antal gånger under säsongen.
Andreasson presterar inte för en förstafemma fast han fått chansen. Kan bli annorlunda nu närman har en bra högerfattad center. Tror Berglund/Lundin kommer få jobba för sista centerplatsen.

Startade mitt inlägg med att jag vill att man testar.

lhffan

Inlägg av Pontaking tis 09 jul 2024, 11:46

lhffan skrev:
LetsGoLuleå skrev:

J Berglund-E Emanuelsson

Jag vill att man testar Wozniak i en toppfemma ett antal gånger under säsongen.
Andreasson presterar inte för en förstafemma fast han fått chansen. Kan bli annorlunda nu närman har en bra högerfattad center. Tror Berglund/Lundin kommer få jobba för sista centerplatsen.

Startade mitt inlägg med att jag vill att man testar.

På vilket sätt har han inte presterat i en förstafemma? Han fick spela center 75% av säsongen och säsongen innan han spelade så sprutade han in poäng. En formsvacka i början på säsongen kan man inte bygga som att han inte presterar.

Pontaking

Inlägg av lhffan tis 09 jul 2024, 12:41

Vi får se. Tror man testar annat än andreasson/bromme där.

lhffan

Inlägg av LetsGoLuleå tis 09 jul 2024, 15:20

lhffan skrev:Vi får se. Tror man testar annat än andreasson/bromme där.

Fullt möjligt men Ish Wozniak kommer med största sannolikhet inte spela i förstafemman av två orsaker.

1. Han är 17 år gammal och den rollen är för stor för honom. Oberoende hur lovande han är.

2. Pressen att leverera från start skulle bli för stor.

Tror snarare att han kommer att börja i en tredje/fjärdefemma och sedan successivt gå upp i hierarkin. Tror nog Ihs Wozniak tar en helt ordinarie plats först om två år.

Man har inte heller värvat in tre centrar för att man skall envisas med att spela Andreasson som center. Detta skulle gå emot vad han själv sagt och vad klubben sagt och framförallt det skulle vara helt ologiskt med tanke på att man har fyra ordentliga centrar på kontrakt.

LetsGoLuleå

Diktatorn, lhffan, Lehto, Serkan122 and Stålis16 like this post

Inlägg av Lars158 tor 11 jul 2024, 18:11

Många intressanta detaljer för kommande säsong.

Wozniak diskussionen. Finn-kedja eller ej. Kan Einar bli produktiv i vad jag ändå tror kommer ett vara ett offensivt starkare lag. Andreasson kan komma tillbaka till en högre standard. Vem hamnar utanför 12 F. Kommer nåt nyförvärv floppa. mm mm mm

Lars158

Antal inlägg : 9729

Inlägg av Dustin tor 11 jul 2024, 19:43

Lars158 skrev:Många intressanta detaljer för kommande säsong.

Wozniak diskussionen. Finn-kedja eller ej. Kan Einar bli produktiv i vad jag ändå tror kommer ett vara ett offensivt starkare lag. Andreasson kan komma tillbaka till  en högre standard. Vem hamnar utanför 12 F. Kommer nåt nyförvärv floppa. mm mm mm

SHL är en för bra liga för Einar att vara produktiv i. Tror Ponta studsar tillbaka och blir en av våra viktigaste forwards, störst flopprisk lutar åt Levtchi. Tror Lundin har potential att ta andracenterrollen före Eetu. Eetu kommer säkerligen vara nyttig defensivt men tror Lundins offensiva verktyg är starkare.

Dustin

Inlägg av Flippass tor 11 jul 2024, 21:52

Mina gissningar:
Årets två största floppar: Koivistoinen, Omark
Årets två största flippar: Sellgren, Bromé

Flippass

Inlägg av LulefanGBG fre 12 jul 2024, 07:05

Vill inte utnämna någon som flopprisk innan ens försäsongen dragit igång, men givetvis är den risken störst för de spelare som har störst förväntningar på sig att producera.

Flippchans däremot:  Andreasson, Nurmi, Lundin, Jansson
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12216

Inlägg av Pontaking fre 12 jul 2024, 08:57

Tror detta är Andreassons år och han kommer smälla igen käften på alla tvivlare. Men man vet aldrig

Pontaking

Jonken and LulefanGBG like this post

Inlägg av Pajala fre 12 jul 2024, 09:35

Pontaking skrev:Tror detta är Andreassons år och han kommer smälla igen käften på alla tvivlare. Men man vet aldrig

Man får hoppas det iaf men jag tvivlar ännu, han har misslyckats två säsonger i rad nu.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18168

Inlägg av Jonken fre 12 jul 2024, 10:13

Tänk Er en riktigt tät och tuff match -som står och väger. Undra hur den skulle sluta -om lagledningen gjorde en 'Engman'; och slängde ut 24 - 51 - 86 -på samma gång...?

-Garanterat värt entrépengen iaf -oavsett hur det slutar.... Laughing
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6857

Inlägg av Lehto fre 12 jul 2024, 13:35

Pajala skrev:
Pontaking skrev:Tror detta är Andreassons år och han kommer smälla igen käften på alla tvivlare. Men man vet aldrig

Man får hoppas det iaf men jag tvivlar ännu, han har misslyckats två säsonger i rad nu.
Han har ju bara gjort två säsonger i Luleå, och dom har inte varit i rad...
Hans första säsong skulle då inte jag säga var misslyckad, tvärtom var det en succé i mina ögon!

Lehto

Antal inlägg : 749

LulefanGBG, Pontaking and SatanicPanic like this post

Inlägg av Donowitz fre 12 jul 2024, 16:22

Lehto skrev:
Pajala skrev:

Hans första säsong skulle då inte jag säga var misslyckad, tvärtom var det en succé i mina ögon!

Tror han menar AHL-säsongen, innan.

Donowitz

Antal inlägg : 4115

Pajala and StålVrak1 like this post

Inlägg av LetsGoLuleå fre 12 jul 2024, 18:25

Donowitz skrev:
Lehto skrev:
Pajala skrev:

Tror han menar AHL-säsongen, innan.

Andreassons är inte den första personen som misslyckats i AHL och förra säsongen var kaotisk rent generellt det är alltså inte så konstigt att han inte kom upp i sin högsta nivå. Ingen i truppen gjorde det.

LetsGoLuleå

Serkan122 likes this post

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Behörigheter i detta forum: